Supergoedkope maar totale PC (Rond de 350-375 euro)

Pagina: 1
Acties:

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:21

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Topicstarter
Hallo beste mensen,
Omdat mijn grootouders hun oude Medion laptop uit 2006 zat zijn, willen ze toch eens iets nieuws.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik heb daarbij de opdracht gekregen een totaal systeempje samen te stellen wat soepel werkt, waar GEEN games op gespeelt hoeven te worden maar een YouTube filmpje op 720p makkelijk mee moet kunnen, en waar je de mail snel kunt checken.
Ik wil de CPU een paar 100 Mhz hoger duwen om te compenseren voor de dualcore, dit zou prima moeten gaan met de stock koeler, onder full load komt ie denk ik niet vaak te staan buiten eventueel een stabiliteitstest als de build klaar is.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Het systeem mag dus 350-375 euro gaan kosten, waar een beeldscherm ook bij moet.
Natuurlijk is er veel meer geld beschikbaar maar hier moet en zal het mee lukken, ik heb dit ook min of meer belooft toen we het erover hadden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Aangezien ze van een laptop komen, nee, en een 15 jaar oude CRT met 800x600 wordt je ook niet vrolijk van.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Eigenlijk alles dus, toetsenbord en muis kom ik zelf nog wel aan, maar een beeldscherm moet er dus zeker bij.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

AMD voor de CPU, omdat de APU's van AMD dermate veel beter zijn dan intel pentiums die meestal nog geen filmpje kunnen afspelen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Het systeem wat ik dalijk hieronder ga zetten heeft een micro-atx moederbord, dus de kast is daar ook op afgestemt (ben geen expert in u-atx, past dat in die kast?)
Tja, en stil is geen must, maar moet te realiseren zijn met deze componenten.
Ze hebben absoluut geen HDD nodig en een goedkope snelle SSD voldoet meer dan goed, ook qua opstartsnelheid enz. is een SSD gewenst.

Mijn build:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 77,50€ 77,50
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 54,90€ 54,90
1Fractal Design Core 1000 USB 2.0€ 26,99€ 26,99
1BenQ GW2255 Zwart€ 93,90€ 93,90
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 40,90€ 40,90
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,93€ 31,93
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB€ 73,40€ 73,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 399,52

Advies over hoe ik deze build nog beter/goedkoper kan maken zonder veel opofferingen te maken aan deze build zijn gewenst!

Alvast bedankt voor het advies!

[ Voor 5% gewijzigd door Kuusj op 11-10-2013 16:01 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zou een tikkie betere monitor nemen, ik heb het gevoel dat die PB een TN is, pricewatch: BenQ GW2255 Zwart is een VA scherm, met betere kijkhoeken en een tikkie betere kleuren.

Kast kan volgens mij nog iets goedkoper, al heb je dan geen USB 3.0 meer aan de voorkant, pricewatch: Fractal Design Core 1000 USB 2.0

Nog goedkoper wordt knap moeilijk, pricewatch: ASRock FM2A75M-DGS is een goedkoper mobo, maar heeft maar 2 geheugensloten.

People as things, that’s where it starts.

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
Tja ik heb het al zo goedkoop mogelijk geprobeert,
de monitor die je hebt aangegeven lijkt me een goede keus, al heb ik zelf alleen maar TN panelen.

De kast kijk ik wel eens een paar reviews op, ziet er niet verkeert uit!
Tja, het moederbord is een moeilijke keuze, ik heb het liefste 4 sloten ivm bijprikken over een paar jaar.

Je kunt wel een klein beetje overclocken op die ASRock of niet?
Ben niet zo bekent met Ax chips van AMD.

EDIT:
Ik denk dat het MoBo hetzelfde blijft ivm 8pins CPU en toch de 4 ram sloten, de rest is wel aangepast.

Iemand nog op of aanmerkingen?

[ Voor 14% gewijzigd door Kuusj op 10-10-2013 19:01 ]

• Norbert.O
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-01 16:24
Misschien een idee om te kijken voor een tweedehands monitor? Blijft er meer over voor andere onderdelen.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Voeding vervangen door:

pricewatch: be quiet! System Power 7 300W

Die Corsair is kwalitatief minder en die paar euro besparing niet waard.

SSD vervangen door bijv. Kingston V300, die Sandisk prestaties zijn eigenlijk niet SSD waardig. Scheelt je nog een paar euro ook en je hebt een aanmerkelijk betere SSD.

Weet overigens niet waar je het vandaan hebt dat een pentium geen 720p (of 1080p) filmpjes af kan spelen (of zelfs een celeron)? Maar op zich is die AMD niet verkeerd voor die prijs en is het geen slechte keus. Ik betwijfel wel of ze zelfs iets als een G1610 ook maar half zullen benutten, maar die overweging heb je kennelijk al gemaakt.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Met die asrock kun je wel een beetje overklokken ja, gezien die 8 pins cpu zeker. Volgens mij klokken de A6'jes ook nog redelijk over, al wordt het natuurlijk nooit een snelheids monster.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:01
VasZaitsev schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 18:32:
Ik zou een tikkie betere monitor nemen, ik heb het gevoel dat die PB een TN is, pricewatch: BenQ GW2255 Zwart is een VA scherm, met betere kijkhoeken en een tikkie betere kleuren.
Met een budget van 350 euro is de kijkhoek wel het laatste waar de TS zich druk over zou moet maken :P
Kast kan volgens mij nog iets goedkoper, al heb je dan geen USB 3.0 meer aan de voorkant, pricewatch: Fractal Design Core 1000 USB 2.0
Dit is wel een prima advies, USB3.0 voegt op het moment eigenlijk nog niet veel toe, en bij dit budget is het zeker geen vereiste.
Norbert.O schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 22:39:
Misschien een idee om te kijken voor een tweedehands monitor? Blijft er meer over voor andere onderdelen.
:Y

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Misschien een beetje evil om zijn grootouders, ik weet niet hoe ze zijn, te vergeleken met mijn oma, die gewoon een oud kreng is.

Dat mens zal direct lopen bitchen als ze erachter komt dat zodra ze opstaat de kleuren verschuiven en dan heb ik haar aan de telefoon hangen van "En dat beeldscherm is niet goed en je verneukt het altijd ik had veel beter naar (random kleinzoon) kunnen luisteren die doet het wel goed jij geeft oma weer goedkope meuk godverdomme je bent uit mijn testament geschrapt"

En daarom zou ik zo'n hoog mogelijke kwaliteit nemen, voor zover dat in het budget past, want vaak is diegene die de pc neerzet ook diegene die alle klachten erover mag horen :P

* RobinHood heeft het dus niet zo op zijn oma

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hoezeer er aan goede kijkhoeken gehecht moet worden kan TS het beste zelf icm met zijn grootouders bepalen lijkt me. Is nogal persoonlijk of je je daar ook druk om kunt maken. Heel veel mensen zijn prima tevreden met TN schermen (deels uit onwetendheid wellicht).
Ik zou sowieso meer schijfruimte kiezen. 64 GB is heel erg weinig, ook als er alleen windows opgezet wordt. Je wilt niet hebben dat je nieuwe PC al meteen moeilijk gaat doen dat je schijf vol zit, zodra je een programma installeert. Of zet je de laptop HD er ook nog in?
Overklokken zou ik niet aan beginnen. Een beetje snelheidswinst ten koste van geluid en stroomrekening, daar maak je vooral tweakers blij mee.

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-04 08:17
Je zegt dat je ouders een filmpje in 720p makkelijk willen bekijken, daar heb je echt geen amd apu voor nodig hoor, een intel pentium kan dat ook prima. De nieuwe hasswel generatie komt nog dichter in de buurt bij amd en die geïntegreerd gpu's kunnen prima een filmpje op 1080p verwerken.

Ik zou dus voor een goedkopere pentium gaan aangezien je dan meer cpu power krijgt dan met een vergelijkbare amd, je stroomverbruik gaat omlaag en de extra gpu power die amd biedt gaan je ouders toch niet gebruiken.
productreview: Intel Pentium G3220 Boxed review door Stefanovic45

Ik heb even dit samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 50,95€ 50,95
1Asus B85M-E€ 63,90€ 63,90
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 40,90€ 40,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 381,97

Het is een paar euro boven budget, mede door de andere voeding, grotere ssd en het moederbord waar ik liever niet op bespaar.

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-04 21:03

kevin33

Welkom in Utopia.

Is een tablet niks voor je grootouders?

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
kevin33 schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 15:30:
Is een tablet niks voor je grootouders?
Ze hebben al een iPad 4, maar opa wil persee nog een PC ernaast 8)7

Verder, budget is opzich geen probleem, maar ik ga ze geen PC van 1200 euro aansmeren omdat dit totaal niet nodig is.

Ook stond hierboven ergens iets over de SSD, zijn die Sandisks dan echt zo bagger?
Anders ga ik voor een 120 GB Samsung EVO, zoveel duurder is dat nu ook weer niet, daarom maken we het budget 400 tot 425 euro, dan is er toch her en der wat meer ruimte.

CPU heb ik me over zitten bedenken, de PC moet eigenlijk wel een jaar of 6 meegaan dus een A8 5400K is dan ook geen overbodige luxe.

Voeding, mwah, als deze geen lawaai maakt wat ik dus wel eens lees over BeQuiet (de naam al) dan wil ik deze wel erin zetten ipv de Corsair.

Ik heb even wat benchmarks bekeken van verschillende APU's inclusief intels hoewel ik totaal niks heb met intel vanwege verscheidene eerdere ervaringen, maar buiten dat heb ik met een A8 sowieso een quadcore, welke dus een berg meer kan verzetten dan de A6 voor amper 2 tientjes meer.

Ik update de OP dalijk even en dan kunnen we verder kijken.

Ik heb (legaal natuurlijk) zelf een W7 HP 64 bit serial en ook Office Home En Student dus die schelen al een heleboel ;)

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Als je een intel PC zou nemen, kan je net zo goed een H81 moederbord nemen. Meer gaat toch niet nodig zijn. ;)
Ik heb ook nog goedkoper RAM-geheugen genomen (1 latje, dus er kan later nog geupgraded worden naar 8GB)

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H81M-DGS€ 41,45€ 41,45
1Crucial Spectek selected ST51264BA160B 4GB€ 32,60€ 32,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 351,22

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
Robbedem schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 00:39:
Als je een intel PC zou nemen, kan je net zo goed een H81 moederbord nemen. Meer gaat toch niet nodig zijn. ;)
Ik heb ook nog goedkoper RAM-geheugen genomen (1 latje, dus er kan later nog geupgraded worden naar 8GB)

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H81M-DGS€ 41,45€ 41,45
1Crucial Spectek selected ST51264BA160B 4GB€ 32,60€ 32,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 351,22
Bedankt, maar ik heb gisteren alles al bestelt.

Ik vond het fijn dat jullie allemaal geholpen hebben bij deze build.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als je toch zo snel bestelt, had je net zo goed niet om advies kunnen vragen.
Een 8 core AMD is iets wat echt niet gauw optimaal gebruikt zal worden door simpele users. Voor een budget build had je net zo goed een Pentium of Celeron kunnen nemen.
Ik denk namelijk dat je wat achterloopt qua kennis. Deze cpu's zijn snel zat voor de dagelijkse dingen, ook voor 720p (men gebruikt ze voor htpc's). Een combo van een celeron en een simpel bordje, mét sata 600, USB3, SSD van 120GB, 4Gb ram en een kastje + dvd. Hoeft kaal niet meer als 270,- te kosten incl verzenden...

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Nu gaat hij wel al wat gemakkelijker een spelletje kunnen spelen door de APU. ;)

• Kuusj

Kuusj

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 09:30:
Als je toch zo snel bestelt, had je net zo goed niet om advies kunnen vragen.
Een 8 core AMD is iets wat echt niet gauw optimaal gebruikt zal worden door simpele users. Voor een budget build had je net zo goed een Pentium of Celeron kunnen nemen.
Ik denk namelijk dat je wat achterloopt qua kennis. Deze cpu's zijn snel zat voor de dagelijkse dingen, ook voor 720p (men gebruikt ze voor htpc's). Een combo van een celeron en een simpel bordje, mét sata 600, USB3, SSD van 120GB, 4Gb ram en een kastje + dvd. Hoeft kaal niet meer als 270,- te kosten incl verzenden...
Ik heb het hier over een A8 welke 4 cores heeft.
Je vergeet dat dit systeem een jaar of 6 mee moet gaan en dit heb ik eerder ook aangegeven.

Ik heb meer dan genoeg ervaring met het samenstellen/bouwen van PC's maar dat is altijd in de hogere budgetten geweest, en daarom vroeg ik nog om verbeterpunten, en die heb ik gekregen.

Zeker kan het goedkoper, maar dat is niet altijd beter, ik heb voor een paar tientjes meer liever een quad met in verhouding hele goede IGP dan een dualcore met een in verhouding karige IGP en dan over 2 jaar weer zitten met het probleem dat hij progamma X niet bijbeent en dan krijg ik het gezijk over me heen, niet dat ze zo lastig zijn, maar ik heb het liever in een keer fatsoendelijk, dan dat je over 2 jaar zit te kijken.

Ik weet heus wel wat er nu speelt, en heb al vaak genoeg deze "moderne" Celerons/Atoms/Pentiums gezien en ik vind ze nou niet bepaalt om over naar huis te schrijven, een Athlon 64 X2 van 2006 haalt deze dingen makkelijk in...

• P_Tingen
  • Laatst online: 24-04 21:43

P_Tingen

omdat het KAN

Haha, je had deze draad even moeten volgen. Hierin wordt de nieuwe budget bbg besproken. Was je voor 228 euro ex monitor klaar geweest. Maar ja, haast haast haast ....

... en gaat over tot de orde van de dag

Verwijderd

Waarom om advies vragen als je het zelf allemaal al zo goed weet ?
AMD voor de CPU, omdat de APU's van AMD dermate veel beter zijn dan intel pentiums die meestal nog geen filmpje kunnen afspelen.
Ik weet heus wel wat er nu speelt, en heb al vaak genoeg deze "moderne" Celerons/Atoms/Pentiums gezien en ik vind ze nou niet bepaalt om over naar huis te schrijven, een Athlon 64 X2 van 2006 haalt deze dingen makkelijk in...
Je weet helemaal niet wat er speelt want dit is gewoon onzin.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:33
kuusj98 schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 13:03:
[...]
Een moderne pentium dual core is bijna 2x zo snel als de snelste athlon 64 x2...
http://www.cpu-world.com/...tium_Dual-Core_G3220.html

Ondanks dat is de 5600k natuurlijk een prima processor.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 12-10-2013 15:05 ]

• P_Tingen
  • Laatst online: 24-04 21:43

P_Tingen

omdat het KAN

mitsumark schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 15:02:
[...]
Ondanks dat is de 5600k natuurlijk een prima processor.
Ja, maar voor dit doel zo'n 30 euro te duur. Een Celeron of Pentium was meer dan prima geweest.

Maar goed, het is niet mijn geld

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1