• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:31
Ik ben op zoek naar een beter fototoestel. Al uren heb ik reviews en artikels zitten lezen en nog steeds ben ik er niet uit wat ik moet nemen. Eerst wou ik mijn vraag in het topic Lichtsterke point&shoot camera stellen maar mijn eisen liggen nog iets anders. Het is mij niet zozeer te doen om in donkere omstandigheden onbewogen foto's zonder flits te kunnen nemen. Ik wil namelijk een compactcamera en ik besef ook wel dat die hun grenzen hebben. Maar het moeten gewoon redelijk goede foto's zijn, veel beter dan wat ik nu heb.

Mijn eerste digicam was een FujiFilm FinePix S5600 (5 mp, 1/2.5" sensor, 38-380 mm zoombereik) waar ik toch altijd tevreden over ben geweest; degelijke foto's en een leuk zoombereik. Maar na een vele jaren wil een mens toch iets nieuw, zeker de cameraresolutie het kleine scherm waren niet meer echt up-to-date. Ook wou ik iets compacters en zonder lenskap.

Mijn oog viel toen op de compacte travelzooms en meerbepaald de Samsung WB650. Het leek mij de ideale upgrade; compacter, groot zoombereik, zeer goed scherm en geen lenskap. Maar eigenlijk ben ik er nooit tevreden over geweest, het ding is supertraag met focussen en de beeldkwaliteit bij zelfs lage ISO waardes is bedroevend. Hoe dit toestel zo goed scoorde in zoveel reviews is mij nog steeds een raadsel. Toch heb ik een paar jaar halsstarrig volgehouden maar nu ben ik het echt wel beu. Zeker omdat ik een tijd terug eventjes een Sony NEX heb gebruikt en het mij op viel hoeveel sneller die was.

Wat zoek ik dus? Een compacte, snelle point & shoot camera met een degelijke beeldkwaliteit. En geen Samsung :P Is terug een travelzoom zoals de Canon PowerShot SH280 HS dan wel aan te raden? Hoewel de foto's er beter uit zien dan die van de WB650 vrees ik echter terug 'traagheid'. Waarschijnlijk moet ik het grote zoombereik dan opgeven ten voordele van snelheid en beeldkwaliteit?

Een Sony NEX-3N of andere systeemcamera heb ik ook al overwogen maar dat lijkt me net weer niet compact genoeg. Ook heb ik geen interesse in het wisselen van lenzen, ik zoek een goede all-round camera. Vallen compact's in het genre van een Panasonic Lumix DMC-LX7, Canon PowerShot G15/G16 of Nikon Coolpix P7800 (lensdop :S) dan te overwegen als point & shoot camera? Of is dit overkill of vereist zo'n camera meer instelwerk? Want meestal neem ik foto's zonder al te veel aan de instellingen te wijzigen ;) Een Canon PowerShot S120 lijkt me ook wel iets; compact en leuke specs en features.

Als iemand opmerkingen of ervaringen met genoemde camera's heeft of een paar vragen kan beantwoorden dan hoor ik het graag! Qua merk maakt het mij niet zoveel uit al neig ik toch naar FujiFilm en Canon. Maar ik verwacht echt niet dat iemand mij nu zal kunnen vertellen welke camera ik moet nemen. :) Alvast bedankt!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 10:30
Belangrijk is dan hoeveel bereik je wilt hebben. Ga je voor meer bereik dan zul je vaak concessies moeten doen op de grootte van de camera of de kwaliteit van de foto's.

Een mooie tussenweg zou kunnen zijn de Panasonic LF1. Met een redelijk bereik en een grotere sensor dan de travelzooms.

In je lijst zie ik ook de Sony RX100 niet. Als je budget dit model toe laat dan kan dit een goede keuze zijn. Grootste sensor voor een echt compacte camera.

Verder kun je de meeste kwaliteitsverbetering krijgen door te gaan nabewerken met bijvoorbeeld Adobe LIghtroom.

Instagram

• D-Three
Moeilijk om te zeggen hoeveel bereik ik wil hebben, ik gebruik de zoom zonder veel bij na te denken. Dus of ik het telebereik echt veel gebruik, weet ik niet :) Het is wel zo dat ik het veel gebruik om bijvoorbeeld mijn spelend zoontje te fotograferen. Want als ik te dichtbij kom, is het gedaan met spelen en komt hij kijken ;) Ook in andere situaties is het wel eens handig.

De LF1 zal ik eens van naderbij bekijken, bedankt! De RX100 was ook al het rijtje gepasseerd maar vind ik toch iets te duur. Inderdaad goede beeldkwaliteit in een compacte camera maar daarmee houdt het voor mij ook op, goedkoper of tweedehands zou ik hem nog overwegen. Maar ik ben bereid iets aan beeldkwaliteit in te boeten voor een veelzijdiger camera, lees: meer zoombereik ;). Al moet ik eerlijk toegeven dat het voor mij moeilijk in te schatten hoeveel het verschil is tussen maximum 100mm bij de RX100 en bijvoorbeeld 120mm (S120) of 200mm (LF1).

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Het verschil tussen 100mm en 200mm is dat 200mm precies 2x zoveel is ingezoomd als 100mm. In de praktijk is het verschil op groothoek overigens belangrijker dan verschil in tele: een foto bijsnijden kan altijd (tegenwoordig heeft elke camera zoveel megapixels dat bijsnijden van 100mm naar 120mm geen probleem is), maar extra groothoek erbij photoshoppen gaat achteraf niet.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
D-Three schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 17:37:
Al moet ik eerlijk toegeven dat het voor mij moeilijk in te schatten hoeveel het verschil is tussen maximum 100mm bij de RX100 en bijvoorbeeld 120mm (S120) of 200mm (LF1).
Je huidige camera kan dit prima laten zien.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• D-Three
Goed idee! :) Dat ik daar nu niet aan gedacht heb... :/ Dus net even de exif-data van een paar honderd foto's doorlopen en ik gok dat ruim 80% onder de 120 mm zit. Al die er boven zijn meestal 'extreem' veel hoger, boven de 250 ofzo. Dit zijn dat dierenfoto's of foto's van een schoolfeestje. Zoiets zou dus niet meer kunnen. Jammer maar het betreft slechts minder dan 20% van de foto's.
tobiasvs schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 18:46:
Het verschil tussen 100mm en 200mm is dat 200mm precies 2x zoveel is ingezoomd als 100mm. In de praktijk is het verschil op groothoek overigens belangrijker dan verschil in tele: een foto bijsnijden kan altijd (tegenwoordig heeft elke camera zoveel megapixels dat bijsnijden van 100mm naar 120mm geen probleem is), maar extra groothoek erbij photoshoppen gaat achteraf niet.
Net even wat foto's van de RX100 met "clear image zoom" bekeken, zo kan je op 20MP inzoomen tot 7,2x oftewel 200mm. En die foto's zien er best wel goed uit! Al waren ze wel genomen op een heldere dag. Croppen en nog wat extra nabewerking zou dus inderdaad geen probleem mogen zijn. Upscalen zou zelfs nog beter resultaat leveren dan wat mijn camera nu soms produceert :P
De RX100 was afgeschreven maar komt nu terug in de kijker ;) De groothoek van 24 mm van mijn huidige camera is al veel gebruikt :) De RX100 start vanaf 28mm. Merk je dat verschil? Moet ik misschien nog eens testen met mijn huidig toestel.

• Jeroen10
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Kijk ook even bij de lichsterke compact camera's. Moet je eerlijk zeggen dat ik mooie foto's maak met mijn Samsung ex2f camera met een lichtsterke 1,4 lens, komen mooie foto's af. Verder is het een stevige camera met draaibaar scherm, grotere fotosensor en raw ondersteuning, wel jammer is de 3x zoom, wel een mooie 24 mm groothoek

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Als zoom en/of lichtsterkte belangrijk is, dan kan je kiezen voor een camera met goede beeldstabilisatie. Veel Canon zooms hebben dat en daarmee kun je een stuk of 3 stops trager fotograferen zonder extra beweging onscherpte.

Een lichtsterke lens heeft als bijkomend voordeel dat je de achtergrond mooi kan vervagen, dus een kleine scherptediepte kan realiseren.

Die Samsung van Jeroen10 is wel een mooie wat dat betreft.

Ik zou niet voor de ridiculous-ultra-mega-superzooms gaan. De optische kwaliteit van de lens is daar gewoon niet goed genoeg voor.

Ik moet zelf ook 's aan een nieuwe camera, mijn Canon G1 uit 2001 is wel een beetje achterhaald inmiddels :D

[ Voor 55% gewijzigd door Ploink op 11-10-2013 17:46 ]

• Jeroen10
  • Niet online
Inderdaad die superzooms zijn inderdaad niet zo heel best. Voordeel is wel altijd het juiste bereik.
Ploink schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 17:00:
Als zoom en/of lichtsterkte belangrijk is, dan kan je kiezen voor een camera met goede beeldstabilisatie. Veel Canon zooms hebben dat en daarmee kun je een stuk of 3 stops trager fotograferen zonder extra beweging onscherpte.

Een lichtsterke lens heeft als bijkomend voordeel dat je de achtergrond mooi kan vervagen, dus een kleine scherptediepte kan realiseren.

Die Samsung van Jeroen10 is wel een mooie wat dat betreft.

Ik zou niet voor de ridiculous-ultra-mega-superzooms gaan. De optische kwaliteit van de lens is daar gewoon niet goed genoeg voor.

Ik moet zelf ook 's aan een nieuwe camera, mijn Canon G1 uit 2001 is wel een beetje achterhaald inmiddels :D

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ploink schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 17:00:
...
Als het onderwerp beweegt heb je natuurlijk niet zoveel aan beeldstabilisatie.

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 12:14
De RX100 is trouwens laatst opgevolgd door de RX100 mkII. De 'oude' is momenteel nog te krijgen voor rond de 450 euro. De nieuwe is op het gebied van beeldkwaliteit gelijk aan de oude maar heeft wat extra snufjes zoals een filtser aansluiting en een kantelbaar scherm.

• D-Three
Voor 450 euro ben ik de RX100 nog niet tegen gekomen? Soms mis ik wel een kantelbaar scherm maar ik beschouw het toch meer als een nice-to-have dan een must. En de Sony RX100 II vind ik echt wel te duur. ;)

De Samsung EX2F heeft dan wel een mooi kantelbaar scherm maar ik wil geen Samsung :P Persoonlijk vind ik de beelden er te hard bewerkt uit komen. Al zal de EX2F het ongetwijfeld wel beter doen dan mijn huidige WB650.

Ik ben nu ook even de Pentax MX-1 aan het bekijken, ook met een 1/1.7" sensor. Mooie retro-look en ik ben verrast door de scherpe beelden die ik zie in de reviews. Enkel op hoge ISO waardes lijkt de verscherping mij iets teveel. En het ding is toch wel iets lomper dan een RX100 ;) Maar wel kantelbaar scherm, iets meer zoom en een stuk goedkoper. Op dit moment in de aanbieding bij PixMania voor 299 euro. Geen idee of dat een fout is want in alle andere winkels staat de camera bijna 100 euro duurder.

• Jeroen10
  • Niet online
Die samsungs kun je inderdaad niet vergelijken, de ex2f is het topmodel.
Heb je al een keer gekeken op flickr.com om fotos te vergelijken.
D-Three schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 12:53:
Voor 450 euro ben ik de RX100 nog niet tegen gekomen? Soms mis ik wel een kantelbaar scherm maar ik beschouw het toch meer als een nice-to-have dan een must. En de Sony RX100 II vind ik echt wel te duur. ;)

De Samsung EX2F heeft dan wel een mooi kantelbaar scherm maar ik wil geen Samsung :P Persoonlijk vind ik de beelden er te hard bewerkt uit komen. Al zal de EX2F het ongetwijfeld wel beter doen dan mijn huidige WB650.

Ik ben nu ook even de Pentax MX-1 aan het bekijken, ook met een 1/1.7" sensor. Mooie retro-look en ik ben verrast door de scherpe beelden die ik zie in de reviews. Enkel op hoge ISO waardes lijkt de verscherping mij iets teveel. En het ding is toch wel iets lomper dan een RX100 ;) Maar wel kantelbaar scherm, iets meer zoom en een stuk goedkoper. Op dit moment in de aanbieding bij PixMania voor 299 euro. Geen idee of dat een fout is want in alle andere winkels staat de camera bijna 100 euro duurder.

• Furfoot
D-Three schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 12:53:
RX100 was laatst 399 euro bij amazon.co.uk.

Instagram

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Weet je zeker dat dat euro's waren ?

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Ik gok pond, want het is een te mooi bedrag in euro's voor een vanuit ponden omgerekende prijs.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Furfoot
Zie het rx100 topic. 330 pond.

Instagram

• D-Three
Dat was inderdaad een goeie deal! Goedkoopste wat ik tot nu toe gevonden heb is 419 euro.
Pagina: 1