Naar aanleiding van deze post open ik gewoon een topic over windmolens. Er zijn veel dingen onbekend over windmolens, en ook de vooroordelen zijn gigantisch. Aan de hand van dit topic zal ik proberen om zo veel mogelijk vragen te beantwoorden. Ik zal waarschijnlijk veel foutjes maken met definities enzo maar jullie kunnen me vast verbeteren.
Mijn vader heeft een Vestas V29. Nominaal vermogen is 225 kW. De v29 staat voor de rotor diameter, dit is 29 meter. Hij staat op een paal van 40 meter waardoor het hoogste punt ongeveer 55 meter is. Gebouwd in 1997 waarin hij zo ongeveer 600.000 kW per jaar draait. Terugverdien tijd was ongeveer 8 jaar om alvast maar 1 vraag te beantwoorden
Meer info: klik
Grootste windmolen in Nederland op dit moment is een 7MW molen (7000kW dus) Deze staat op een mast van 140 meter met een rotordiameter van 120 meter. Hoogste punt is dus 200 meter! Bij windkracht 6 draait hij in minder dan een half uur wat een gemiddeld gezin verbruikt per jaar.
Ik hoop vooral dat er veel vragen komen. Sommige vragen zal ik even moeten overleggen maar ik zal er ook een aantal kunnen beantwoorden. De startpost zal ik aanpassen met deze vragen. Verder zijn filmpjes, informatie sheets etc ook zeer welkom. Stuur maar een DM als je iets hebt. Dit topic zal hopelijk een eeuwige work in progress worden.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme