Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTBoy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-08 15:20
Ik ben binnenkort van plan om een nieuwe Macbook Pro Retina 13 inch aan te schaffen! Helaas hebben de retina varianten minder aansluitingen wat ik erg jammer vind.

Voor thunderbolt hebben ze maar 2 aansluitingen, ik zou er eentje gebruiken voor mijn externe monitor en de ander voor de ethernet verbinding. Nu zoek ik eigenlijk een soort hub/splitter die eigenlijk mij meer mogelijkheden bied. Zelf heb ik al het volgende gevonden:

Belkin Thunderbolt Dock
Matrox Dock station
Sonnet Thunderbolt Dock Station

Toch ben ik met alle niet echt tevreden, allereerst zijn ze enorm duur en bij sommige missen er poorten (geen HDMI/DVI aansluiting. De Belkin komt het meest in de buurt (wel duur!), maar daarbij krijg je een enorm lompe accu erbij terwijl je geen usb devices kan laden... 8)7

Weet iemand anders een goed (goedkoop) alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 11:51
Een USB hub? Of wat ga je nog iets aan je Mac aansluiten dat perse via thunderbolt moet?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mocht je een apple thunderbolt display gebruiken dan heeft die al een aantal extra aansluitingen waaronder ethernet.

(Waarom denk je ethernet overigens nodig te hebben?)

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 13:39
het wifi is erg snel in dat apparaat, dan heb je echt niet de behoefte om via ethernet te willen verbinden, tenzij het een must is voor bedrijfsnetwerken o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Je zegt dat de MBPr "maar" 2 Thunderbolt poorten heeft. Naar mijn weten is het de enige laptop met zoveel TB poorten, de andere varianten hebben er maar 1. In vergelijking heb je zelfs nog een extra HDMI poort, maar je moet inderdaad wel een native ethernet poort missen.

Is het niet mogelijk om je monitor via HDMI aan te sluiten? Als je toch een TB aansluiting gebruikt voor je monitor, dan kan deze daisy chainen in bv. het geval van een Apple TB Display.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Ik heb zelf een retina macbook en sluit hem als volgt aan:

MagSafe 2
Thunderbolt 1: Scherm
Thunderbolt 2: Ethernet (merk je echt bij 120Mbit)
USB: hub met daarin iPhone/iPad kabeltjes en evt logitech muis en webcam
3.5mm: Speakers

Sinds kort heb ik een Cinema display als scherm en zit de hub daar op aangesloten en het scherm met usb op de macbook maar dat maakt eigenlijk niet uit.
Soms als ik een serie kijk sluit ik m'n tv nog aan via HDMI.

Zoals je ziet redelijk goed bezet maar ik kan echt niet verzinnen waarvoor je nog meer (thunderbolt) aansluitingen nodig zou kunnen hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:40
Als je van plan bent om binnenkort een nieuwe macbook pro aan te schaffen zou ik je aanraden om er een weekje mee te wachten. Volgende week zal er naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe versies worden aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 11:09

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

En ik zou dan kijken voor het volgende : http://www.hengedocks.com/order_horizontal_dock.php

Een zo op het oog een goede dock

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Siekman schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 18:42:
En ik zou dan kijken voor het volgende : http://www.hengedocks.com/order_horizontal_dock.php

Een zo op het oog een goede dock
Kijk, zo hoort het. 6! USB en 3! keer video. Moet genoeg zijn. Maarja, er zal wel iemand klagen over 1x firewire.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 11:09

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Op een MBPr heb je zoiezo geen firewire ik mis er verder niets aan. Ik heb hem al gepreordered .

Vooral het dual screen als ik thuis ben zonder al die kabeltjes lijkt me heerlijk

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 11:11
Heb zelf de Belkin maar dit is helaas geen Thundbolt hub in de zin dat deze niet meerdere Thunderbolt aansluitingen heeft. Het heeft er 2. 1 voor naar de Mac en 1 voor bijvoorbeeld een scherm. Wel direct Ethernet, audio en wat usb poorten. Meer dan genoeg voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTBoy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-08 15:20
Bedankt voor alle reacties! Ik loop op dit moment stage in Amerika dus ik zal hem zeker pas na 22 oktober bestellen... Monitor via HDMI is inderdaad een goede oplossing, thuis werk ik altijd met een vaste opstelling, ik 'dock' mijn Macbook Pro altijd waarna ik alle aansluitingen aansluit: ethernet, extern scherm, usb ipad en audio. Ethernet heb ik zeker nodig omdat wireless echt extreem traag is in het ziekenhuis waar ik stage loop.

Hengedock ziet er goed uit! Hopen dat hij snel uitkomt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

pposthoorn schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 11:24:
Thunderbolt 2: Ethernet (merk je echt bij 120Mbit)
Ow?

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2978572887.png

Da's gewoon over wireless hoor. (150mbit abo)

Tenzij je slecht ontvangst hebt voor je wifi is er echt geen reden om perse ethernet te gebruiken ipv wireless.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Als je praat over je verbinding met de buitenwereld maakt het niet veel uit. Maar op je LAN kan het wel degelijk interessant zijn (naar je NAS bijvoorbeeld) om ethernet te pakken.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

Jawel, maar gezien het feit dat pposthoorn het had over 120mb, ga ik er van uit dat hij het had over de buitenwereld.

Zeker als je grote dingen wilt copieren naar een NAS is bedraad gbit ethernet natuurlijk een stuk lekkerder en sneller als wifi, tenzij je met een goede 802.11ac verbinding werkt

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 20:45

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik heb sinds gisteren hetzelfde probleem/wens. De wifi in mijn huis is dusdanig onmogelijk door veel storing (zowel op 5ghz als 2.8) dan ik toch moet gaan denken aan iets van ethernet. Zoals bij zo velen is mijn thunderbolt gekaapt door mijn scherm.

Nu zit ik te kijken naar een usb3 naar ethernet (gigabit) oplossing, van bijv. sitecom. Zou dat wat zijn?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
Voor ethernet gebruik ik de Apple USB Ethernet adapter. Het is geen gigabit sure, maar heb je dat echt altijd nodig? Het werkt hier prima met een 60mb lijntje van Ziggo, maar het gaat natuurlijk om je gebruik in je eigen lan dat de keuze voor gigabit gaat beslissen. Voordeel is dat je ze voor een laag bedrag van ebay kan plukken.(kijk wel uit voor namaak, die had ik ook eentje van en die haalde amper 100kbs)

Afbeeldingslocatie: http://www.wexphotographic.com/webcontent/product_images/large/10/1024525.jpg

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 21:22
Misschien is dit wat:

http://www.caldigit.com/thunderboltstation/

Kun je alles daar op aansluiten en 1 tb kabel naar je macbook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 20:45

bonzz.netninja

Niente baffi

Flatlinernl schreef op woensdag 06 november 2013 @ 15:48:
Misschien is dit wat:

http://www.caldigit.com/thunderboltstation/

Kun je alles daar op aansluiten en 1 tb kabel naar je macbook
Jawel...maar die thunderbolt hubs zijn ruim over de 200 euro....en daar heb ik geen zin in :)

(die gigabit heb ik nodig voor direct toegang tot de nas)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

afterburn schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 11:28:
Tenzij je slecht ontvangst hebt voor je wifi is er echt geen reden om perse ethernet te gebruiken ipv wireless.
Alleen zo jammer dat latency, stabiliteit (van de snelheid, ontvangst, etc.), security en gebruiksgemak totaal niet in de buurt komen van dat van good old cable. Een kabel plug je in. Wifi moet je opzetten en tweaken zodat het goed werkt. Als je mazzel hebt en in een buurt woont met weinig storing dan is dat redelijk snel gedaan. Helaas verkeren veruit de meeste mensen niet in zo'n situatie en moet er toch behoorlijk wat getweakt worden voor een goede verbinding. Je moet namelijk wel het juiste kanaal kiezen, je moet de beveiliging opzetten, je moet iedere client instellen en dan ook maar hopen dat je niet apparatuur hebt dat van een wat ouder type is en dus ook de oudere wifi hardware gebruikt. Vergeet niet dat wifi net als een hub is: de zwakste schakel bepaald de snelheid voor de rest naast dat je ook al het verkeer kunt sniffen.

Als je iets wil wat fatsoenlijk werkt, goedkoop is en zonder veel gedoe bij storingen dan kies je absoluut niet voor een draadloze oplossing maar juist voor de versie met kabel. Bij draadloos zijn er simpelweg veel te veel factoren die een rol spelen en die je allemaal moet gaan uitsluiten. Wifi vergt simpelweg meer kennis van zaken. Naarmate de snelheden omhoog gaan en de ether drukker wordt zal dit steeds belangrijker worden.

Op werk zien we dat verschil ook: nog nooit heeft er iemand bij de servicedesk gemeld dat ie niet wist hoe hij het netwerkkabeltje erin moest doen. Wifi instellen daarentegen...we kunnen dagelijks meerdere keren wifi voor iemand instellen omdat ze het zelf niet kunnen (en dan hebben we nota bene nog duidelijke handleidingen met screenshots).

Anyway, de thunderbolt-gigabit ethernet adapter is een prima ding voor die 29 euro (een Intel Gbit kaartje kost ook al zoiets). Deze hoef je alleen maar in te pluggen en hij doet het. Je kunt ook voor de usb3-gigabit kaartjes gaan maar die zijn iets minder eenvoudig. Die vereisen namelijk een driver die je eerst moet installeren (let dus goed op als je OS X wil gaan upgraden !!!). Er zijn al wat mensen op o.a. macrumors die hier gebruik van maken naar volle tevredenheid (ze halen dus ook netjes stabiele gigabit snelheden).

Een dockingstation zoals die van Matrox, Caldigit en Belkin is ook een aardige maar ze zijn een stuk prijziger dan zo'n usb3 of thunderbolt netwerkkaartje. Heb je wel allerlei additionele zaken zoals extra usb poorten, video output, netwerkpoortje, etc. die je met 1 stekker in je laptop plugt (je kunt dus alles aan het dock aansluiten en aangesloten laten). Dit soort docks heb je ook met usb3 maar die schijnen wat minder lekker te werken op een Mac (niet zo stabiel en voor video niet zo handig omdat dit via usb gaat). Houdt er wel rekening mee dat al dit soort docks en port replicators prijzig zijn (gemiddeld tussen de 100 en 200 euro); is al jaaaaaren zo.

Voor je beeldscherm kun je ook de HDMI output op de MBP Retina gebruiken (HDMI naar DVI kabel is dan een optie).

En dan hebben we de mogelijkheden op dit moment ook wel gehad. Er zijn op dit moment geen hubs/switches voor thunderbolt te verkrijgen. Wellicht dat die er gaan komen. Sinds OS X Mavericks heb je een nieuw virtual device in de network settings (thunderbolt bridge). Daarmee kun je net als met firewire, IP over thunderbolt laten lopen en zodoende een 10 Gbit verbinding realiseren. Wellicht dat dit aanspoort om thunderbolt hubs/switches te gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
Mijn USB ethernet adapters werkten allemaal op de mac zonder drivers. 100mbit adapters maar niettemin was dit net zo plug en play als een thunderbolt adapter. Dit was dus met de adapter van Apple als mede een generieke Chinese prul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

En die zijn dus totaal niet te vergelijken met de usb3 adapters waar ik het over heb. Uiteraard stopt Apple voor haar eigen usb adapter de driver al in OS X en daar kunnen die namaak lui weer goed gebruik van maken. Dat is echter niet het geval met de usb3-gigabit adapters. De thunderbolt-gigabit adapter is ook een kwestie van inpluggen en gaan ;)
Pagina: 1