Mijn HTPC bouwproject

Pagina: 1
Acties:

• xsienix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-03-2025
Hallo Mensen,

Wat is mijn bedoeling
De bedoeling is om twee HTPC's te bouwen, één voor de woonkamer en één voor slaapkamer.
De woonkamer wordt aangesloten op een mid-end, non HDMI 3808 receiver van Denon + een 3d TV van Philips.

Eisen en configuratie woonkamer.

Eisen
-Streaming video in Full HD 1080 3D, kunnen handelen in alle formaten wat gevoed wordt door een NAS Qnap 219P.
-T.b.v audio moet ik gebruik maken van de "ouderwetse"voptische aansluiting.
-Er wordt niets opgenomen alleen gesurfd, mail gelezen en een enkel flashspelletje gespeeld.
-De kast ben ik nog niet helemaal uit. Wel heb hier meer ruimte in de hoogte en diepte als op de slaapkamer.

Apparatuur
Nas: Qnap 219P
TV: Philips LED TV 7776, 47" 3D
Receiver: Denon 3808 non HDMI, optical Spdif
Besturingsysteem
Het systeem zal (voorlopig) Windows 7 worden. Op dit systeem zal XBMC gaan draaien. 100% vrouwvriendelijk :)

Eisen en configuratie slaapkamer:

Eisen
-Streaming video in Full HD 1080, kunnen handelen in alle formaten wat gevoed wordt door een NAS Qnap 219P.
-Er wordt niets opgenomen alleen gesurfd, mail gelezen en een enkel flashspelletje gespeeld.
-De slaapkamer HTPC zal op een plankje boven de TV geplaatst worden. De ruimte tot aan het plafond is 20 cm. De diepte is 26 cm, en de breedte mag 35cm zijn.

Apparatuur
Nas: Qnap 219P
TV: Philips LED TV 7660, 42"

Besturingsysteem
Het systeem zal (voorlopig) Windows 7 worden. Op dit systeem zal XBMC gaan draaien. 100% vrouwvriendelijk :)

Samengesteld systeem slaapkamer :

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5500 Boxed€ 75,95€ 75,95
1MSI FM2-A75IA-E53€ 73,-€ 73,-
1Silverstone Milo ML05B€ 43,-€ 43,-
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 72,50€ 72,50
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 43,10€ 43,10
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 series 120GB€ 85,99€ 85,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 393,54

--syteem aangepast na adviezen--

Volgens mij een (te) stevig systeem om alleen films en TV te kijken :)

Samengesteld syteem woonkamer :

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5500 Boxed€ 75,95€ 75,95
1MSI FM2-A75IA-E53€ 73,-€ 73,-
1Silverstone Milo ML05B€ 43,-€ 43,-
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 72,50€ 72,50
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 43,10€ 43,10
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 series 120GB€ 85,99€ 85,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 393,54

Systeem is samengesteld na heel veel lezen in dit forum, waarbij dit mij een nette oplossing leek.
Wellicht heb ik wat vergeten of kan het ook met minder, ik zou zeggen schiet maar af :)
Ik ben niet merkgebonden.

Opmerking
In andere postings in dit forum heb ik het over de Zotac mini PC.
Ik ben hiervan teruggekomen om de HTPC te maken met zulke kant en klare mini PC's.
Enerzijds vanwege berichten t.a.v. warmte, en de prijs, anderzijds zie ik dit als een groot leermoment voor mezelf.

Hier het onderwerp maar dan in de rubriek "Mediacenters en HTPC systemen"

[ Voor 38% gewijzigd door xsienix op 09-10-2013 23:15 . Reden: Duidelijkheid bevorderen + aangepast na adviezen ]

Its alive Jim, but not as we know it

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

ik zou de 5600k pakken, is net ietsjes sterker, unlocked, en verbruikt niets meer bij dezelfde belasting. verder is 1866 mhz geheugen aan te raden voor de Igpu.
de SSD heb je al? zo ja -> prima, anders zou ik voor een net iets andere kiezen, de 830 is niet de nieuwste

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:01

JvS

Ik heb hem zelf ook

Voor de slaapkamer zou ik voor 100% stil willen gaan.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 114,10€ 114,10
1Gigabyte GA-B75TN (rev 1.0)€ 77,16€ 77,16
1Akasa Akasa Euler Fanless Case incl. 120W Power Adapter€ 88,10€ 88,10
1Corsair Value Select CMSO4GX3M1A1600C11€ 36,91€ 36,91
1Crucial mSata M500 120GB€ 83,90€ 83,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 400,17

Hier zitten 0 bewegende delen in :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-02 13:36
JvS schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 19:41:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 400,17

Heel leuk, maar wil je dan ook geen processorkoeler installeren?

Edit: ik zie dat er een soort van cpu overdekking is, wordt dit niet alsnog te warm?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee, dat is juist het idee. Je koelt met de behuizing. ALs je hier een processorkoeler in wilt installeren, heb je het doel van deze setup niet helemaal begrepen :P.

Die kast werkt als koelprofiel en wordt dus wel warm, maar niet te warm. Dit systeempje draait precies zoals ik hier schrijf bij een vriend van me. De behuizing wordt bij intensieve belasting (denk aan heel lang een benchmark draaien ofzo) wel vrij warm, maar dat is geen probleem, dat is de manier om de warmte af te voeren en dat werkt prima.

Deze setup is niet geschikt voor de woonkamer, omdat er geen spdif op het moederbord zit, maar voor de slaapkamer setup lijkt mij het perfect (ik ben aan het wahcten op een thin mini itx moederbordje met spdif dat leverbaar is, dan schaf ik dit ook aan).

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 09-10-2013 20:49 ]

• xsienix
JvS schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 20:47:
Nee, dat is juist het idee. Je koelt met de behuizing. ALs je hier een processorkoeler in wilt installeren, heb je het doel van deze setup niet helemaal begrepen :P.

Die kast werkt als koelprofiel en wordt dus wel warm, maar niet te warm. Dit systeempje draait precies zoals ik hier schrijf bij een vriend van me. De behuizing wordt bij intensieve belasting (denk aan heel lang een benchmark draaien ofzo) wel vrij warm, maar dat is geen probleem, dat is de manier om de warmte af te voeren en dat werkt prima.

Deze setup is niet geschikt voor de woonkamer, omdat er geen spdif op het moederbord zit, maar voor de slaapkamer setup lijkt mij het perfect (ik ben aan het wahcten op een thin mini itx moederbordje met spdif dat leverbaar is, dan schaf ik dit ook aan).
De pc staat op een schapje boven de tv. Wordt het systeem door opwarming, niet alsnog te warm ?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het lijkt me niet dat een TV zoveel warmte produceert dat de hele omgeving boven de TV 30-40 graden is. Dat doet mijn 46" plasma niet eens.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
JvS schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 19:41:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 400,17

:Y mee eens. Alhoewel ik zelf een Pi in de slaapkamer gebruik. Is wat netter weg te werken (kleiner), goedkoper en werkt native al met CEC. Als je toch geen DTS gebruikt in de slaapkamer zoals in de meeste gevallen, en je neemt het iets trager navigeren voor lief (je ligt in bed; hoeveel haast heb je dan nog? ;) ) dan volstaat dat prima.

iRacing Profiel

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

DTS kan eventueel ook via HDMI, maar ik prefereer om het via spdif te doen. Waarom noem je traag navigeren? Ik zou dit systeem kopen, enkel en alleen om van het traag navigeren van mijn AMD E-350 setup af te zijn :P. Ik had zelf het idee dat de processorsnelheid zelfs enigszins overkill is voor puur HTPC doeleinde .

[ Voor 49% gewijzigd door JvS op 10-10-2013 14:51 ]

• xsienix
JvS schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 09:06:
Het lijkt me niet dat een TV zoveel warmte produceert dat de hele omgeving boven de TV 30-40 graden is. Dat doet mijn 46" plasma niet eens.
Ik heb dit gecontroleerd, maar net wat je zegt, dit valt reuze mee. Dus met jou systeem zou dit goed kunnen !

Even een beetje off-topic.
Ik heb een stuk van je gelezen waarin dat je schrijft dat de I3 processor wezenlijk sneller is als je gaat internetten t.a.v. de steeds zwaarder wordende webcontent. Excuseer me ik kan de discussie even niet vinden.
Wanneer maak je nu eigenlijk die afweging I3 / Amd A8 ....?
Kun je stellen dat Intel beter overweg kan met Windows ?

Voor de slaapkamer weet ik het wel, dat is geen issue, ik heb daar een overkill systeem voor in elkaar gezet.

Het slaapkamer systeem die je me aanraadde lijkt me gaaf ! Geweldig mooie behuizing man !
Ook check ik de Raspberry even.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Waar de i3 in uitblinkt is snelheid van een enkele Core gecombineerd met een laag energieverbruik.

Een a8 kan de snelheid denk ik wel evenaren of benaderen als alle vier de cores worden ingezet. Maar niet alle software doet dat even effectief.

Al met al vind ik de a serie alleen aan te raden als het echt goedkoop moet (a4,misschien a6) of als je wilt gamen (a10).

• xsienix
JvS schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 18:00:
Waar de i3 in uitblinkt is snelheid van een enkele Core gecombineerd met een laag energieverbruik.

Een a8 kan de snelheid denk ik wel evenaren of benaderen als alle vier de cores worden ingezet. Maar niet alle software doet dat even effectief.

Al met al vind ik de a serie alleen aan te raden als het echt goedkoop moet (a4,misschien a6) of als je wilt gamen (a10).
Duidelijk..
En, het hoeft niet te goedkoop, het gaat me meer om de kwaliteit.

Dus als ik een bordje met Spdif kan vinden dan zou je jou systeem ook in kunnen zetten in de woonkamer ?
3D / Full HD

[ Voor 4% gewijzigd door xsienix op 10-10-2013 18:22 ]

• kroegtijger
JvS schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 14:50:
DTS kan eventueel ook via HDMI, maar ik prefereer om het via spdif te doen. Waarom noem je traag navigeren? Ik zou dit systeem kopen, enkel en alleen om van het traag navigeren van mijn AMD E-350 setup af te zijn :P. Ik had zelf het idee dat de processorsnelheid zelfs enigszins overkill is voor puur HTPC doeleinde .
De traagheid van navigeren sloeg dan ook op de Pi en niet op de i3-build ;)

iRacing Profiel

• xsienix
Na enige stilte ben ik er weer.

Ik heb een "JvS" systeem besteld.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Leuk dat ik iemand enthousiast heb gemaakt :). Ik heb hem inmiddels ook in huis. Heb voor 100euro investering een receiver met hdmi kunnen kopen, werkt ook prima :). Ik was bang dat als de TV uit zou staan ik geen geluid zou krijgen en dat soort geneuzel, maar het werkt allemaal als een zonnetje.

Ik zal je vast een tip geven: als je een 2,5" schijf installeert, gebruik dan niet de power sata kabel die bij de kast wordt meegeleverd met de behuizing, maar gebruik een eigen exemplaar (die je desnoods korter knipt, dat kan gewoon).

Die meegeleverde is echt slecht en breekt zo af... Zie ook mijn review. Ik ben er verder erg tevreden mee. Krijg de kast lang niet zo heet als bij die vriend van me. Staat niet in de zo'n, dat scheelt flink ;). Hij staat wel in een meubel maar geen enkel probleem.

productreview: Akasa Akasa Euler Fanless Case incl. 120W Power Adapter review door JvS

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 07-11-2013 19:00 ]

• xsienix
Ja joh,

Dat fanless build, dat stond me erg aan. En ik had me twijfels over AMD.

Erg goed JvS,
Hierna begin ik aan de woonkamer HTPC. Daar staat een 3D Tv.
Zou deze config ook volstaan voor beneden, ik heb dan wel een Spdif motherboard nodig ?

Thx voor de tips !!
Wat voor syteem draai je erop ?

• kroegtijger
xsienix schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 00:22:
Ja joh,

Erg goed JvS,
Zou deze config ook volstaan voor beneden, ik heb dan wel een Spdif motherboard nodig ?

Thx voor de tips !!
Wat voor syteem draai je erop ?
Voor 3D weergave zou ik wel voor een AMD-based build kiezen. Een A6 is al genoeg, maar misschien is een A8 (iets ruimer bemeten dus) wel een betere keuze. Daar krijg je toch wel redelijk wat meer grafische power uit dan uit een i3, en dat heb je voor 3D-weergave toch wel nodig.

SPDIF heb je alleen nodig als je niet vanaf een HDMI-output op je PC naar je versterker gaat via HDMI, en daarna naar de TV én je wilt DTS gaan gebruiken. In bijna elk ander geval kan je volstaan met alleen HDMI. Overigens zou ik voor zowel slaapkamer als woonkamer nog een CEC-adapter willen adviseren, zodat je gewoon de bestaande remote(s) kan gebruiken (mits je dus wel via HDMI de boel gaat verbinden).

iRacing Profiel

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

xsienix schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 00:22:
Ja joh,

Erg goed JvS,
Ik draai er gewoon windows 7 op. S/Pdif heb je niet perse nodig. Ik heb ervaring met een oude receiver en een oude ATI videokaart, daarbij had ik problemen dat er geen geluid meer was als ik mijn TV uitzette of dat de receiver het beeld niet goed doorgaf. Heb nu wat modernere spullen en ik heb die problemen niet.

Kroegtijger: Waarom zou je voor 3d naar een AMD build kijken?

En waar kan je wat meer lezen over die CEC adapters en waar kan je die krijgen?

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 08-11-2013 11:53 ]

• kroegtijger
JvS schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 11:51:
[...]

Ik draai er gewoon windows 7 op. S/Pdif heb je niet perse nodig. Ik heb ervaring met een oude receiver en een oude ATI videokaart, daarbij had ik problemen dat er geen geluid meer was als ik mijn TV uitzette of dat de receiver het beeld niet goed doorgaf. Heb nu wat modernere spullen en ik heb die problemen niet.
Als je de HTPC rechtstreeks aan de TV hangt, zal de TV passthrough moeten doen om het geluid bij je receiver te krijgen. Grootste nadeel daarin is dat de meeste TV's geen licentie hebben voor DTS-audio, en soms zelfs niet eens DD51 willen doorgeven. Een receiver met HDMI-in/outputs is daarin dan de oplossing, maar een andere mogelijkheid is natuurlijk SPDIF (alhoewel je dan geen HD-audio-formaten kan gebruiken aangezien de bandbreedte daarvoor tekort schiet).
Kroegtijger: Waarom zou je voor 3d naar een AMD build kijken?
Qua bang-for-buck levert AMD in dit segment het meeste. Met name op grafisch gebied is een APU aanzienlijk sneller dan de equivalenten van Intel daarin. Gegeven het gebruik van 3D is daarmee het gebruik van een i3 eigenlijk niet echt logisch dus.
En waar kan je wat meer lezen over die CEC adapters en waar kan je die krijgen?
Voor zover ik weet kan je alleen via pulse-eight (http://www.pulse-eight.co...usb-hdmi-cec-adapter.aspx) de CEC-adapter verkrijgen. Het is niet veel meer dan een klein kastje dat een HDMI-input heeft, een HDMI-output en een USB-aansluiting om de besturing aan de HTPC aan te bieden. De software zorgt voor de rest.
Je kan ook voor een interne adapter kiezen, maar die passen op slechts een 5-tal (inmiddels verouderde) Intel-borden, dus helaas is dat vrijwel nooit een mogelijkheid.

iRacing Profiel

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

kroegtijger schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 12:13:

Qua bang-for-buck levert AMD in dit segment het meeste. Met name op grafisch gebied is een APU aanzienlijk sneller dan de equivalenten van Intel daarin. Gegeven het gebruik van 3D is daarmee het gebruik van een i3 eigenlijk niet echt logisch dus.
Ok maar dat geldt ook voor 'gewoon' video. Ik begreep dat je AMD specifiek voor 3d video beter vond, maar dat kan een i3 volgens mij ook. Een i3 met HD4000 is qua video decoding performance zelfs sneller dan de AMD apu's (kunnen meerdere HD streams tegelijk decoden, een A6 kan dat niet).

Met "echt" 3d (games) is AMD natuurlijk heer en meester. Maar qua performance geef ik toch de voorkeur voor een i3. Gebruikt minder en is op een single core ongelooflijk veel sneller en kost maar een beetje meer.
Voor zover ik weet kan je alleen via pulse-eight (http://www.pulse-eight.co...usb-hdmi-cec-adapter.aspx) de CEC-adapter verkrijgen. Het is niet veel meer dan een klein kastje dat een HDMI-input heeft, een HDMI-output en een USB-aansluiting om de besturing aan de HTPC aan te bieden. De software zorgt voor de rest.
Je kan ook voor een interne adapter kiezen, maar die passen op slechts een 5-tal (inmiddels verouderde) Intel-borden, dus helaas is dat vrijwel nooit een mogelijkheid.
thanks, ik ga me eens inlezen. Wil mijn PC ook wel met mijn AB bedienen. Kan neem ik aan ook met een universele AB dan.

• kroegtijger
JvS schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 13:17:
[...]
Ok maar dat geldt ook voor 'gewoon' video. Ik begreep dat je AMD specifiek voor 3d video beter vond, maar dat kan een i3 volgens mij ook. Een i3 met HD4000 is qua video decoding performance zelfs sneller dan de AMD apu's (kunnen meerdere HD streams tegelijk decoden, een A6 kan dat niet).

Met "echt" 3d (games) is AMD natuurlijk heer en meester. Maar qua performance geef ik toch de voorkeur voor een i3. Gebruikt minder en is op een single core ongelooflijk veel sneller en kost maar een beetje meer.
Wat betreft het verbruik is dat bij idle (waar het verbruik echt telt) nagenoeg gelijk. Onder load verbruikt de AMD wel wat meer. In het geval van een 24/7 machine is dat dus niet een heel groot verschil. Je gebruikt de machine immers lang niet 24/7, maar eerder 10% tot 15% van de tijd slechts. Dat hogere verbruik komt dan uiteindelijk neer op een paar cent per maand.

Qua performance zal het denk ik met name op de GPU aankomen, en daarin is imho de AMD toch meer geschikt dan voor. Zoals gezegd is de CPU van de i3 weer (aanzienlijk) sterker, maar ga je dat ook gebruiken dan is de vraag?
thanks, ik ga me eens inlezen. Wil mijn PC ook wel met mijn AB bedienen. Kan neem ik aan ook met een universele AB dan.
Ja, dat maakt niet uit. Je maakt gebruik van de IR-receiver die in je TV of receiver zit, en stuurt daarmee het signaal via de HDMI-kabel naar je device. Werkt ideaal. O.a. de Raspberry Pi ondersteund dit, en met een adapter kan je dus ook een HTPC bedienen. Steeds meer hardware wordt met CEC-support geleverd.
Nadeeltje is dat niet iedere fabrikant zich altijd 100% aan de standaard houdt, en er soms wel eens functionaliteit niet of niet goed werken. Met name van LG hoor ik hier nog wel eens problemen mee, maar producenten als Sony en Samsung lijken weinig tot geen problemen te kennen.

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-01 19:44
Een i3 is overigens ook een prima oplossing voor een HTPC. Echter heeft deze niet veel bruikbare voordelen tov een AMD A6 voor puur HTPC gebruik.

Het nadeel van een A6 is dat deze onder zware belasting meer verbruikt. Een ander nadeel is dat deze een stuk minder krachtig is op CPU gebied tov de i3. Een voordeel van een A6 is de sterkere GPU en de goedkopere aanschafprijs.

Zowel een i3 als een A6 heeft dus voor en nadelen, nu is het voor iedere specifieke situatie anders, maar voor puur HTPC gebruik is een A6 geschikter. Meer CPU kracht is mooi, maar een A6 kan alles ook al afspelen. Het verbruik is iets meer onder belasting, maar met DXVA2 ingeschakeld belast je de APU bijna niet (+ met maar een paar uur gebruik per dag heb je het over centenwerk). Daarnaast kun je de kracht van de GPU inzetten bij bijvoorbeeld beeldverbetering (waar je de GPU shaders voor in kan zetten) en bij het afspelen van toekomstige videocodecs (H265 middels opengl). Daarnaast is een A6 nog een stuk goedkoper dan een i3 waardoor je een groter gedeelte van je budget aan de behuizing kan besteden.

Het ligt dus aan je specifieke situatie welke CPU beter is, echter is voor de standaard HTPC taken een A6 ideaal.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat ik wel een groot nadeel vind van meer verbruik, is dat het ook meer koeling vraagt (geluid). En ik heb een beetje een kater van een zwakke CPU :P. Ik surf ook veel op deze PC en edit zelf nog weleens een documentje. Vind CPU kracht dan wel erg fijn. Ow en AMD doet niet mee aan de 19V voeding die intel bied op thin mini tix :).

[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 08-11-2013 17:05 ]

• xsienix
Inmiddels zit het systeempje in elkaar.

Na de 1e opstart ging ik nar de BIOS bij PC HEALTH. De gemeten temperatuur bedroeg 225 graden.
Na wat rondkijken in de BIOS, heb ik het systeem herstart. Hier is ie nooit meer van teruggekomen. Ik kan me hand niet op de behuizing leggen wat betekent dat ie duidelijk te warm wordt.

Ik hoop niet dat de spullenboel naar de eeuwige jachtvelden is.....
Zie ik wat over het hoofd wellicht ?

Update:
De Msata SSD van Crucial losgenomen van het moederbord.
En, ziedaar er is weer licht :)

[ Voor 13% gewijzigd door xsienix op 17-11-2013 20:17 . Reden: Update ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Met die mSATA en dat moederbord had ik ook enorm veel problemen. Ik heb die mSATA terug gestuurd en een normale SSD ingebouwd.

Bij mij wordt de behuizing zelfs na 20 minuten Prime95 draaien niet zo heet dat je je hand er niet op kunt houden. Dus dat lijkt me gek. Heeft de PC soms heel lang gedraaid zonder dat de processor 'slim' de niet gebruikte delen uitschakelt? Als bijvoorbeeld de 2 CPU's en de GPU full power gaan 'verstoken' (55watt), kan die kast wel goed heet worden.

Stuk gaat het niet, die CPU zet zichzelf wel uit als het goed is.

• xsienix
Thank God !!

Ik denk dat ie net 10 á 15 minuten aanstond. Nadat ik die mSata eruit had, was de CPU temperatuur 85, weliswaar los op op de strijkplank :-). In de BIOS kon ik wel weer. Je ziet als de mSata erin is, één keer het HDD lichtje aan gaan maar het beeld blijft zwart.

Verbazend vond ik het wel. Een hele 120 Gb schijf in een klein reepje.

Gebruik je Linux cq XBMC ?

• xsienix
Hallo daar ben ik weer.

De HTPC is gebouwd, nu met een Kingston SSD.
CPU temperatuur na een stevige film was ongeveer 50 a 52 graden. Hij stond dat ook een hele dag al aan.
Maar wat een snelheid, binnen 10 sec. staat Windows erop. Ik ga proberen er een review van te schrijven, zodat anderen er ook wat aan hebben, wellicht als aanvulling op JvS.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is een stukje heter dan mijne wordt na een stevige film. Hoeveel CPU belasting geeft dat bij jou? Blijft bij mij onder de 5% hangen. Ik kijk wel meestal 720p materiaal. Zal eens iets van 1080p kijken, eens meten wat-ie dan doet.

Het kastje zelf blijft bij mij altijd handwarm ongeveer. Erg relaxed :).

• xsienix
Hmmmm....

Kennelijk was ie erg druk ergens mee. Een paar dagen later, en 20 updates rijker :-), komt ie niet boven de 35 gr. Processor belasting om en nabij de 4 á 5 %.
Echt cool.
Eén keer een "blue screen" gehad. Tot nu toe gaat het goed.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je een blue screen gehad hebt kan je dat beter toch maar es onder zoeken. Voor de rest bij te horen dat je een HTPC-oplossing gevonden hebt die je bevalt :)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• kroegtijger
Borromini schreef op maandag 02 december 2013 @ 20:31:
Als je een blue screen gehad hebt kan je dat beter toch maar es onder zoeken. Voor de rest bij te horen dat je een HTPC-oplossing gevonden hebt die je bevalt :)
Even onderzoeken kan zeker geen kwaad, maar het hoeft niet veel te betekenen. Het kan een hardware-probleem zijn (en dan is het meestal geheugen), maar het kan net zo makkelijk een corrupte driver zijn, of een dubbele geheugen-adressering. Via Bluescreenview van Nirsoft kan je heel eenvoudig de errors terug halen en nazoeken wat het veroorzaakt.

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-01 19:44
Ik zou zeker even een nachtje (8 uur) memtest86+ (www.memtest.org) draaien. Zo kun je in ieder geval het geheugen uitsluiten zonder er veel moeite in te steken.

• kroegtijger
jaapsander schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 10:23:
Ik zou zeker even een nachtje (8 uur) memtest86+ (www.memtest.org) draaien. Zo kun je in ieder geval het geheugen uitsluiten zonder er veel moeite in te steken.
Kan zeker geen kwaad, en echt veel moeite is het nou ook weer niet

iRacing Profiel

Pagina: 1