• xsienix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-03-2025
Hallo Mensen,

Wat is mijn bedoeling
De bedoeling is om twee HTPC's te bouwen, één voor de woonkamer en één voor slaapkamer.
De woonkamer wordt aangesloten op een mid-end, non HDMI 3808 receiver van Denon + een 3d TV van Philips.

Eisen en configuratie woonkamer.

Eisen
-Streaming video in Full HD 1080 3D, kunnen handelen in alle formaten wat gevoed wordt door een NAS Qnap 219P.
-T.b.v audio moet ik gebruik maken van de "ouderwetse"voptische aansluiting.
-Er wordt niets opgenomen alleen gesurfd, mail gelezen en een enkel flashspelletje gespeeld.
-De kast ben ik nog niet helemaal uit. Wel heb hier meer ruimte in de hoogte en diepte als op de slaapkamer.

Apparatuur
Nas: Qnap 219P
TV: Philips LED TV 7776, 47" 3D
Receiver: Denon 3808 non HDMI, optical Spdif
Besturingsysteem
Het systeem zal (voorlopig) Windows 7 worden. Op dit systeem zal XBMC gaan draaien. 100% vrouwvriendelijk :)

Eisen en configuratie slaapkamer:

Eisen
-Streaming video in Full HD 1080, kunnen handelen in alle formaten wat gevoed wordt door een NAS Qnap 219P.
-Er wordt niets opgenomen alleen gesurfd, mail gelezen en een enkel flashspelletje gespeeld.
-De slaapkamer HTPC zal op een plankje boven de TV geplaatst worden. De ruimte tot aan het plafond is 20 cm. De diepte is 26 cm, en de breedte mag 35cm zijn.

Apparatuur
Nas: Qnap 219P
TV: Philips LED TV 7660, 42"

Besturingsysteem
Het systeem zal (voorlopig) Windows 7 worden. Op dit systeem zal XBMC gaan draaien. 100% vrouwvriendelijk :)

Samengesteld systeem slaapkamer

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5500 Boxed€ 75,95€ 75,95
1MSI FM2-A75IA-E53€ 73,-€ 73,-
1Silverstone Milo ML05B€ 43,-€ 43,-
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 72,50€ 72,50
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 43,10€ 43,10
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 series 120GB€ 85,99€ 85,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 393,54

--syteem aangepast na adviezen--

Volgens mij een (te) stevig systeem om alleen films en TV te kijken :)

Samengesteld syteem woonkamer:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5500 Boxed€ 75,95€ 75,95
1MSI FM2-A75IA-E53€ 73,-€ 73,-
1Silverstone Milo ML05B€ 43,-€ 43,-
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 72,50€ 72,50
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 43,10€ 43,10
1Samsung 830 series SSD 64GB€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 series 120GB€ 85,99€ 85,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 393,54

Systeem is samengesteld na heel veel lezen in dit forum, waarbij dit mij een nette oplossing leek.
Wellicht heb ik wat vergeten of kan het ook met minder, ik zou zeggen schiet maar af :)
Ik ben niet merkgebonden.

Opmerking
In andere postings in dit forum heb ik het over de Zotac mini PC.
Ik ben hiervan teruggekomen om de HTPC te maken met zulke kant en klare mini PC's.
Enerzijds vanwege berichten t.a.v. warmte, en de prijs, anderzijds zie ik dit als een groot leermoment voor mezelf.

Hier onderwerp maar dan in de rubriek "Desktop systemen"

[ Voor 46% gewijzigd door xsienix op 09-10-2013 23:16 . Reden: Edit na advies ]

Its alive Jim, but not as we know it

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

8GB vervangen door 4GB
Zelfs met 2GB kom je makkelijk uit te voeten. Maar 8GB is echt dikke overkill, zeker nu de geheugenprijzen zo alarmerend hoog zijn zou ik dat niet doen.

Zelf gebruik ik al 5 jaar 2 htpc's met ieder 2 GB. Meer dan voldoende (al zou ik nu voor een nieuw platform denk ik ook gewoon 4GB nemen.)

[ Voor 7% gewijzigd door psy op 08-10-2013 22:11 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• maartenbreesnee
  • Laatst online: 22-04-2024
waarom geen openelec gebruiken?
kan je perfect ook combineren met bijvoorbeeld een tablet als remote....

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
4GB DDR3-1600 icm een pricewatch: AMD A8-5600K Black Edition lijkt me de beste optie qua bang-for-buck.
Daarnaast is een 64GB SSD op zich voldoende, maar voor een windows-based build toch mogelijk wel iets aan de krappe kant. Met een build zoals OpenElec is het ruim zat, maar dan ontbreekt HD-audio.
Verder wil je graag TV-kjiken, maar zie ik geen Anysee opgenomen in je verhaaltje. Als het uitsluitend om kijken gaat, zou ik adviseren om gewoon de CI+ module in je TV te blijven gebruiken. Wil je gaan opnemen via de HTPC, hou er dan rekening mee dat je niet zomaar simultaan een andere zender kan kijken op de HTPC. Daarvoor zal een 2e tuner nodig zijn, maar je kan natuurlijk dan ook weer via de CI+ in je TV kijken.
Wat betreft bediening zou een CEC-adapter uitkomst bieden. Daarmee kan je de remote van je TV of Receiver gebruiken om je HTPC (inclusief dus je TV-tuner) te bedienen. Signaal gaat via HDMI naar je HTPC toe, en dus is zelfs line-of-sight niet nodig.

iRacing Profiel

• xsienix
maartenbreesnee schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 16:02:
waarom geen openelec gebruiken?
kan je perfect ook combineren met bijvoorbeeld een tablet als remote....
`Is Openelec "vrouwvriendelijk" dan ? :)

• xsienix
kroegtijger schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 16:27:
4GB DDR3-1600 icm een pricewatch: AMD A8-5600K Black Edition lijkt me de beste optie qua bang-for-buck.
Daarnaast is een 64GB SSD op zich voldoende, maar voor een windows-based build toch mogelijk wel iets aan de krappe kant. Met een build zoals OpenElec is het ruim zat, maar dan ontbreekt HD-audio.
Verder wil je graag TV-kjiken, maar zie ik geen Anysee opgenomen in je verhaaltje. Als het uitsluitend om kijken gaat, zou ik adviseren om gewoon de CI+ module in je TV te blijven gebruiken. Wil je gaan opnemen via de HTPC, hou er dan rekening mee dat je niet zomaar simultaan een andere zender kan kijken op de HTPC. Daarvoor zal een 2e tuner nodig zijn, maar je kan natuurlijk dan ook weer via de CI+ in je TV kijken.
Wat betreft bediening zou een CEC-adapter uitkomst bieden. Daarmee kan je de remote van je TV of Receiver gebruiken om je HTPC (inclusief dus je TV-tuner) te bedienen. Signaal gaat via HDMI naar je HTPC toe, en dus is zelfs line-of-sight niet nodig.
Beste kroegtijger,

The Anysee module ben ik vergeten daar ik twijfel.

Er wordt in de slaapkamer niet opgenomen, alleen een gestreamde film gekeken en wellicht een keer een flashgame o.i.d. op gespeeld.
Om onduidelijkheden weg te nemen maak ik een configuratie voor de woonkamer
Ik wijzig even mijn topicstart.

• kroegtijger
xsienix schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 19:54:
[...]

`Is Openelec "vrouwvriendelijk" dan ? :)
Zolang moeders de vrouw niet een SSH-verbinding ernaar wil gaan maken, is het gewoon XBMC zoals op elke omgeving draait. Als ze dan toch een SSH-verbinding ernaartoe maakt geloof ik niet dat de Linux-based backend een groot probleem voor haar zal vormen ;)
xsienix schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 20:04:
[...]

Beste kroegtijger,

The Anysee module ben ik vergeten daar ik twijfel.

Er wordt in de slaapkamer niet opgenomen, alleen een gestreamde film gekeken en wellicht een keer een flashgame o.i.d. op gespeeld.
Om onduidelijkheden weg te nemen maak ik een configuratie voor de woonkamer
Ik wijzig even mijn topicstart.
Ik snap nog steeds de tuner niet zo heel erg eigenlijk. In zowel de huiskamer als de slaapkamer heb je voor zover ik begrijp TV via CI+ toch? Wil je gaan opnemen? Dan kan je een tuner in de HTPC in de huiskamer plaatsen. Door middel van een MySQL database kan je de libraries van de (nu nog) 2 XBMC's laten koppelen. In de slaapkamer kan je dan zelfs al af met een Raspberry Pi. Hoef je ook geen remote; je gebruikt gewoon de remote van de TV (100% vrouwvriendelijk). Hetzelfde kan je dmv een CEC-adapter ook in de woonkamer bereiken.
Het enige dat je dan mist in de slaapkamer is de mogelijkheid voor games. Wil je dat toch, dan is een HTPC toch wel nodig, maar ik zou eerst eens de afweging gaan maken dan hoevaak je dat uiteindelijk wilt gaan gebruiken en of het de paar honderd euro extra investeren dan nog wel waard is... Ik zou dan eerder ervoor kiezen om een game-console ernaast aan te schaffen voor in de slaapkamer. Haal je denk ik meer plezier uit voor die toepassingen.

iRacing Profiel

• xsienix
kroegtijger schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 13:51:
[...]
Ik snap nog steeds de tuner niet zo heel erg eigenlijk. In zowel de huiskamer als de slaapkamer heb je voor zover ik begrijp TV via CI+ toch? Wil je gaan opnemen? Dan kan je een tuner in de HTPC in de huiskamer plaatsen. Door middel van een MySQL database kan je de libraries van de (nu nog) 2 XBMC's laten koppelen. In de slaapkamer kan je dan zelfs al af met een Raspberry Pi. Hoef je ook geen remote; je gebruikt gewoon de remote van de TV (100% vrouwvriendelijk). Hetzelfde kan je dmv een CEC-adapter ook in de woonkamer bereiken.
Het enige dat je dan mist in de slaapkamer is de mogelijkheid voor games. Wil je dat toch, dan is een HTPC toch wel nodig, maar ik zou eerst eens de afweging gaan maken dan hoevaak je dat uiteindelijk wilt gaan gebruiken en of het de paar honderd euro extra investeren dan nog wel waard is... Ik zou dan eerder ervoor kiezen om een game-console ernaast aan te schaffen voor in de slaapkamer. Haal je denk ik meer plezier uit voor die toepassingen.
Hoi kroegtijger,

De Anyseemodule is geschrapt. bij zowel de woon- als ook de slaapkamer. Ik heb mijn topic namelijk veranderd.

De boodschap is duidelijk.
Ik heb voor de slaapkamer gewoon een te zwaar systeem in elkaar gezet.
Immers er wordt niet ge-gamed in de slaapkamer, en met 3d doe ik al helemaal niks.
Een filmpje streamen, en wellicht wat op het I-net schuimen of een flashspelletje doen, meer zal het niet worden.
Wellicht die A8 vervangen door A4 ?
Raspberry heb ik een beetje links laten liggen,...ik ga dit bekijken.

In de woonkamer is wat anders, ik heb hier voor de AMD processor gekozen vanwege de sterkere grafische kwaliteiten t.o.v. de Intel jongens.
Maar nu las ik weer, ik geloof dat het JvC was die vertelde, dat Intel I3 of een I5 processor veel beter met Internet content overweg kon, en zuiniger was.
Op die manier sta ik weer op 1 been te hinken :F

• xsienix
kroegtijger schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 13:51:
[...]

Zolang moeders de vrouw niet een SSH-verbinding ernaar wil gaan maken, is het gewoon XBMC zoals op elke omgeving draait. Als ze dan toch een SSH-verbinding ernaartoe maakt geloof ik niet dat de Linux-based backend een groot probleem voor haar zal vormen ;)
Ok, dan kan het ook een Linux variant worden.
Ben best "in the mood" om met Linux te gaan werken :*)

• kroegtijger
xsienix schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 17:26:
[...]

Hoi kroegtijger,

De Anyseemodule is geschrapt. bij zowel de woon- als ook de slaapkamer. Ik heb mijn topic namelijk veranderd.

De boodschap is duidelijk.
Ik heb voor de slaapkamer gewoon een te zwaar systeem in elkaar gezet.
Immers er wordt niet ge-gamed in de slaapkamer, en met 3d doe ik al helemaal niks.
Een filmpje streamen, en wellicht wat op het I-net schuimen of een flashspelletje doen, meer zal het niet worden.
Wellicht die A8 vervangen door A4 ?
Raspberry heb ik een beetje links laten liggen,...ik ga dit bekijken.
De A4 is imho een net-niet product... Het is best een aardige APU, maar voor een heel klein beetje meer heb je een A6 die wel aanzienlijk meer aan kan. De "besparing" van een A6 ipv een A8 is daarentegen weer een stuk kleiner dan t.o.v een A4. Het is dus een beetje zoeken naar wat nu precies handig is om te doen dan.
Zelf ben ik dik tevreden met een Pi in de slaapkamer gegeven de prijs die eraan hangt. Wil je échte winst halen in performance, dan ben je al gauw 2 tot 3x zoveel kwijt, en moet je het meestal ook zonder CEC doen (en slechts 1 remote zonder additionele hardware e.d. in de slaapkamer is wel heel prettig). Ik zou het daar dus eerst eens mee proberen. Kijk anders eens in de V&A hiervoor (en hier kan je m ook wel weer kwijt raken als het niet bevalt). Ben je voor een laag bedrag klaar. Let wel dat je de Pi puur als playback-device gebruikt. Als je het ding de complete update van je NAS zou laten doen, dan wordt je er niet heel vrolijk van. DAarvoor schiet het ding te kort (maar is ook niet nodig, aangezien je dit op de HTPC kunt doen, die centraal de database voor alle clients bijwerkt).
In de woonkamer is wat anders, ik heb hier voor de AMD processor gekozen vanwege de sterkere grafische kwaliteiten t.o.v. de Intel jongens.
Maar nu las ik weer, ik geloof dat het JvC was die vertelde, dat Intel I3 of een I5 processor veel beter met Internet content overweg kon, en zuiniger was.
Op die manier sta ik weer op 1 been te hinken :F
Qua energie-verbruik zijn de verschillen marginaal, en zeker als het ding niet 24/7 draait niet significant genoeg om daar je keuze op te baseren imho. Wat betreft "internet content" is dat uiteraard volledig afhankelijk van wat daaronder wordt verstaan, maar waarschijnlijk wordt er gedoeld op flash-toepassingen die in de regel nog wel wat meer CPU verstoken. De AMD's moeten het juist wat meer hebben van de GPU, en in dat opzicht zou een i3 of i5 mogelijk beter kunnen presteren... De vraag is of je daar ooit problemen mee gaat krijgen. Het is niet alsof een A8 of A10 een trage APU is. In tegendeel zelfs; 90% van de dagelijkse dingen kan je hier prima mee afhandelen.

iRacing Profiel

Pagina: 1