Webshop past prijzen na levering aan. Factuur betalen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurentbas
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-07 21:38
Hoi Tweakers,

Ik heb een interessant vraagstuk.
Zo'n drie weken geleden heb ik een aantal producten op een website besteld waarvan ik wist dat de prijzen niet klopten. Ik was eigenlijk gewoon benieuwd of het geleverd zou worden. De producten hadden namelijk een prijs van €0,-
Tot mijn verbazing gebeurde dit. Nu is het moment gekomen dat de webshop achter de fout is gekomen en hebben ze me een factuur gestuurd om het restant bedrag te betalen.
Kan een webshop dit zomaar doen? Er is uiteraard sprake van een kennelijke foute prijs, maar de producten zijn al geleverd. 15 dagen na levering een factuur sturen (met incassodienst dreiging) terwijl ik een factuur heb gekregen waarop stond dat ik "betaald" heb.

Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 6% gewijzigd door laurentbas op 09-10-2013 09:17 . Reden: Kennelijke fout passage toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Ja, of terugsturen.

Denk na wat een rechter zou doen. Als een prijs voor een klant niet aannemelijk is, of als de klant had kunnen voelen/weten dat het niet klopte dan moet je de originele prijs betalen.

Een 55 inch tv koop je ook niet voor 30 euro als hij verder 3000 euro kost ;).

De koop is gewoonweg niet geldig en de verkopende partij wenst betaald te worden. als je niet betaalt wordt de koopovereenkomst gewoon opgebroken en is de verkopende partij in zijn recht om het originele product terug te eisen. Net zoals jij het recht hebt je geld terug te ontvangen als je het niet eens bent met de kwaliteit van het product.

[ Voor 10% gewijzigd door w4rguy op 09-10-2013 09:19 ]

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga ervan uit dat ook werkelijk geleverd is?

Ja, dat kan.
Verwijderd in "Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie"
Terugeisen reeds betaalde en ontvangen artikel mogelijk

Op basis van dat jij redelijkerwijs had moeten weten dat de prijs niet klopte, is nooit een overeenkomst tot stand gekomen. Ook zijn de goederen je niet ongevraagd toegestuurd om je tot een koop te bewegen.

Je hebt dus nu goederen die nooit je eigendom zijn geworden. Die kan je dus terugsturen, of betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Overigens zou het netjes zijn als de verkopende partij de verzendkosten voor je betaalt. Volgens de wet koop op afstand mag je altijd gratis terugsturen binnen een termijn van 14 dagen. Nu is die verstreken, maar omdat zij een fout hebben gemaakt zou jij hier niet voor mogen boeten naar mijn idee. Gevalletje risico van het ondernemen naar mijn idee..

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Onder wet koop op afstand mag je helemaal niet gratis terugsturen. Het retourneren is voor eigen rekening. Alleen de kosten gemoeid met de koop (dus prijs product + oorspronkelijke verzendkosten) moeten worden terugbetaald.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat de verzendkosten het minste probleem is, en daar wel uit te komen is.

Het is te hopen voor TS dat hij niet een grote voorraad heeft ingeslagen en dingen is gaan doorverkopen. Of is gaan gebruiken en ze beschadigd zijn.

Voor wie niet direct in het aangehaalde topic ziet dat het inderdaad zo werkt; mensen die hier langer rondlopen herkennen de namen van meerdere advocaten in dat topic, en zien dat die een consensus hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
"met incassodienst dreiging"
Het is niet aan een incassobureau om te bepalen of een vordering terecht is. Als je de vordering betwist, kunnen ze sturen wat ze willen, of naar de rechter stappen.

Dat gezegd hebbende: ik heb Wehkamp ook ooit op hun verzoek een "gratis" printer teruggestuurd (met als reden: "elders goedkoper" :+ ). 't Is dus net of het je de moeite/risico/kosten waard is.

[ Voor 33% gewijzigd door RemcoDelft op 09-10-2013 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurentbas
Bedankt voor jullie snelle reacties.
Ik wil het ook graag terugsturen. Alles zit al drie weken netjes in de originele verpakking. Wat ik wel erg vreemd vind is dat in de brief die mijn toegezonden er twee mogelijke opties zijn om het af te handelen:
1. Ik hou alles en ga het betalen.
2. Ik breng alle producten terug bij een fysieke winkel van de retailer.

Ik heb het online gekocht. Dat moet ik dan toch ook kunnen terugsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En wat was de reactie van de shop toen je die vraag aan hen stelde?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:00
Dat laatste kunnen ze niet van je eisen. Je moet de mogelijkheid hebben het op dezelfde manier terug te sturen.
De verzendkosten om het bij jou te krijgen heb je al betaald, het lijkt me zelf dat zij de retourkosten betalen, maar dat is mijn gevoel en niet een regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurentbas
Ik heb ze al drie keer geprobeerd te bellen, maar ik krijg de juiste persoon niet aan de lijn. Ik heb dus nog geen reactie van de retailer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
Zie bij terugsturen wel dat je dat verzekerd doet en dat je zeker weet dat er geen schade aan de producten ontstaan is.

Kan zijn dat ze daarom gewoon voorstellen om het binnen te komen brengen - minder kans op transportschade en gezeik achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-10 08:04
Om wat voor een bedrag gaat het eigenlijk? 100 euro of duizenden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurentbas
Update:
Ik heb eindelijk contact gehad met de persoon die de brief aan mij heeft verzonden. Nadat ik had uitgelegd dat ik de aangeboden opties niet snapte werd mij verteld dat ze eventueel de spullen ook op wilden halen.

Het incassobureau is in ieder geval van tafel en ik werd hartelijk bedankt voor mijn medewerking.

@ GrooV: Het ging om een bedrag van bijna € 900,-

Bedankt allemaal voor jullie advies & inlichtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke shop was dat dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twooggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 10:48
RemcoDelft schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 09:25:
"met incassodienst dreiging"
Het is niet aan een incassobureau om te bepalen of een vordering terecht is. Als je de vordering betwist, kunnen ze sturen wat ze willen, of naar de rechter stappen.

Dat gezegd hebbende: ik heb Wehkamp ook ooit op hun verzoek een "gratis" printer teruggestuurd (met als reden: "elders goedkoper" :+ ). 't Is dus net of het je de moeite/risico/kosten waard is.
Volledig off topic, maar dat van die printer was inderdaad een goede, bij mij draait hij nog prima :) . Gevalletje geleverd op goede adres maar op de verkeerde naam. Boze brief namens die verkeerde naam en nooit meer wat van gehoord. _/-\o_
Pagina: 1