[forum] Moderatie aanpassingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 20:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik wil hier meer een stukje plaatsen vanwege jullie eigen 'slogan' :
We vinden jouw mening erg belangrijk bij het vormgeven van het beleid op Tweakers.net
Dat gezegd zou ik graag wat veranderd zien in de aanpassingen die mods op het forum maken. In vele gevallen komt er een mooie blauwe *snip* maar het komt ook vaak voor dat een mod even zijn persoonlijke mening erin gaat zetten.

Nu zit ik zelf met 2 dingen:

1:
Veel mensen stoppen tijd in hun reactie, dan kan het zijn dat hij/zij het ergens verkeerd plaatst. Nu kun je dood leuk zijn post aanpassen en zijn gehele tekst vervangen door: *dat hoort hier niet* of *maak een eigen topic aan in onderdeel X*. Prima, je hebt gelijk maar wat is dit nu voor een oplossing?

In feite scheelt het enorm veel tijd, maar PM dan op zijn minst even de gehele tekst of zet dit in een spoiler tag?

2:
Als ik iets post, dan staat er ook gewoon mijn nickname en mijn tekst. Eigenlijk heb ik persoonlijk geen zin in een mod tekst tussen mijn reactie. Even een voorbeeld: douweegbertje in "SiComputers weigert HD7950's te leveren"

Mijn reactie begint nu met "Allemaal mondje dicht...". Ok, hij is blauw en prima dat posts beheerd worden, maar wat is dit voor "oplossing"? Ten eerste staat het ontzettend onprofessioneel, en een leek weet niet beter dat IK nu letterlijk zeg dat iedereen zijn mond maar moet houden.

Voor mij persoonlijk gezien mag je heel mijn post weg halen, stukken verwijderen en gewoon alles doen als mijn reactie niet overeenkomt met de regels. Ik hoef dat niet eens te weten. Maar als je dan toch iets wilt "zeggen" , blijf dan uit mijn post?

Eventueel zet je maar onderaan iets neer in de trend van:
"Moderatie: quote verwijderd"
Iets in de trend hoe "mod breaks" eruit zien.

Dus nogmaals: ik heb niets tegen het beleid, noch dat er eens iets aangepast gaat worden. Het is de manier waarop, en hoe dit er uiteindelijk uit ziet. Ga ook even uit van het feit dat menig persoon -wel- moeite stopt in een reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Reagerend als bezoeker: goed punt, voor regulars is het hartstikke duidelijk dat het een modbreak is, maar voor incidentele en nieuwe bezoekers niet. Lijkt me een goede reden een feature request te doen (om idd zoiets als jouw toevoeging te plaatsen bij een [mbr]-tag) in Lieve Devvers.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
F_J_K schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 01:04:
Reagerend als bezoeker: goed punt, voor regulars is het hartstikke duidelijk dat het een modbreak is, maar voor incidentele en nieuwe bezoekers niet. Lijkt me een goede reden een feature request te doen (om idd zoiets als jouw toevoeging te plaatsen bij een [mbr]-tag) in Lieve Devvers.
Quite honestly zou ik eerder

1) een mbr rood maken: *snip* (evt. voorzien van "tooltip" (hover over *snip*)), dat valt beter op dan blauw
2) als moderator geen tekst in een [mbr] zetten die voor "door de user gepostte tekst" aangezien kan worden

Modbreak:Een modbreak is veel opdringeriger (en dus voor doeleinden die écht eruit moeten springen bedoeld); je wil een [mbr] ook weer niet té opvallend maken

Mogelijk prefix je een [mbr] zelfs (al dan niet automatisch) met iets als:

RobIII: *snip* niet meer doen nie!

Of nog nét een tikkeltje opvallender:

RobIII: *snip* niet meer doen nie!

(Waarbij ik nu link naar m'n Gallery, dat zou ook naar een DM ofzo kunnen zijn)

[ Voor 33% gewijzigd door RobIII op 09-10-2013 01:37 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Los van wat RobIII en F_J_K zeggen: als er een modbreak in jouw post nodig is, dan is dat 99 van de 100 keer omdat je zelf iets fout hebt gedaan. Die modbreak kun je voorkomen door je gewoon aan de regels te houden. Doe je dat niet, dan is er geen man overboord, maar ga niet verwachten dat we eerst toestemming gaan vragen of we asjeblieft je post aan onze regels mogen conformeren. Verder zal er in zo'n modbreak doorgaans niet zomaar iets gezegd worden en als iemand dat wel doet dan mag die moderator daar best op aangesproken worden. Ook zijn we de lulligste niet om verloren tekst terug op te halen op het moment dat je vraagt of we die nog eens aan je kunnen geven, maar dan moet je daar wel even om vragen. :)

Wat ik persoonlijk doe: als ik een kleine modbreak doe, dan tik ik altijd Modbreak: whatever ik wil zeggen. Bij een grote modbreak gebeurt dat vanzelf. Ik heb de post die je in je topicstart linkt wel even aangepast zodat die "Modbreak" erbij staat want ik kan me inderdaad voorstellen dat alleen die blauwe tekst veel te nietszeggend is.

@Rob: een hover doet ook geen fluit, zeker niet nu mobile steeds belangrijker wordt. Gewoon "Modbreak:" ervoor zetten als dat er niet al in staat. Moet niet al te moeilijk zijn om in te bouwen in de RML-parser. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
NMe schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 01:39:
@Rob: een hover doet ook geen fluit, zeker niet nu mobile steeds belangrijker wordt. Gewoon "Modbreak:" ervoor zetten als dat er niet al in staat. Moet niet al te moeilijk zijn om in te bouwen in de RML-parser. :)
Mobile schmobile :+

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nou ja zeg, gaat zo'n admin mijn mbr-modbreak aanpassen ipv even contact met me op te nemen :( ;) .

Rood zou ik ook beter vinden, maar is wel opvallender en als het wat veel nodig is, gaat het wel snel een topicpagina overheersen. Aangaande deze specifieke mbr-modbreak als plaatser van de blauwe tekst: die was imo terecht, en een zichtbare modbreak is vaak gelijk ook een waarschuwing aan andere mensen dat het zo genoeg is. Andere mods zullen het misschien weer anders oplossen, maar in snel lopende topics zoals de SF-prijsverschil topics is het vaak beter om even duidelijk te maken waar de grens ligt :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Modbreaks moeten per definitie opvallen. ;)

Ik gebruik de [modbreak]-tag als ik een hele alinea moet tikken en de [mbr]-tag als ik midden in een alinea die verder wel door de beugel kan een scheldwoord weg moet halen of iets dergelijks. De modbreak die als basis diende voor dit topic is een beetje een randgeval, maar aan de andere kant is de melding die je daar over probeert te brengen ook dermate onduidelijk dat je eigenlijk gewoon meer woorden had moeten gebruiken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De oplossing is een eigen post plaatsen jongens. Onder andermans naam posten, hoe opvallend 'anders' ook, is gewoon not done.

[ Voor 44% gewijzigd door CyBeR op 09-10-2013 02:38 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
NMe schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 01:39:
Los van wat RobIII en F_J_K zeggen: als er een modbreak in jouw post nodig is, dan is dat 99 van de 100 keer omdat je zelf iets fout hebt gedaan. Die modbreak kun je voorkomen door je gewoon aan de regels te houden. Doe je dat niet, dan is er geen man overboord, maar ga niet verwachten dat we eerst toestemming gaan vragen of we asjeblieft je post aan onze regels mogen conformeren. Verder zal er in zo'n modbreak doorgaans niet zomaar iets gezegd worden en als iemand dat wel doet dan mag die moderator daar best op aangesproken worden. Ook zijn we de lulligste niet om verloren tekst terug op te halen op het moment dat je vraagt of we die nog eens aan je kunnen geven, maar dan moet je daar wel even om vragen. :)

Wat ik persoonlijk doe: als ik een kleine modbreak doe, dan tik ik altijd [mbr]Modbreak: whatever ik wil zeggen.[/] Bij een grote modbreak gebeurt dat vanzelf. Ik heb de post die je in je topicstart linkt wel even aangepast zodat die "Modbreak" erbij staat want ik kan me inderdaad voorstellen dat alleen die blauwe tekst veel te nietszeggend is.

Ja ik geef ook aan dat dat prima is, en jullie moeten ook gewoon je 'werk' doen. Maar het is niet alsof ik nu expres er ga voor zorgen dat een mod mijn post moet gaan aanpassen. Zoiets kan eventueel gebeuren, ik denk dat er maar weinig mensen zijn die 100% correcte posts kunnen maken 24/7.
Nu gaat het erom wat er vervolgens gebeurt, en dat ligt bij jullie in het straatje. Alleen al het feit dat er in dit topic een discussie is over hoe iedere mod 'het doet' (een post aanpassen) zegt voor mij al meer dan genoeg dat jullie ook nog eens verschillen.
De één gebruikt een mod break, de ander een snip, de één met 'mod break: tekst' en ga zo maar door.

Ik zie liever dan een uniformiteit. Nogmaals het is niet erg dat jullie erin zitten.. maar nogmaals: de manier hoe het nu af en toe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik vind ook dat er wel wat terughoudender "gemodbreaked" mag worden en dat eventuele modbreaks wel een stukje zakelijker / professioneler of duidelijker mogen zijn. Die stukken blauwe tekst met een belerend toontje erin komen IMO niet echt netjes over.

Ik kan me door de toon die er vaak in zit niet aan de indruk onttrekken dat veel van dat soort "modbreaks" uit ergernis worden geplaatst en dat er ergens een stukje 'afreageren' in zit. Is volgens mij niet nodig.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:44

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

JvS schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 09:21:
Ik kan me door de toon die er vaak in zit niet aan de indruk onttrekken dat veel van dat soort "modbreaks" uit ergernis worden geplaatst en dat er ergens een stukje 'afreageren' in zit. Is volgens mij niet nodig.
Als er in een topic meerdere malen is gewaarschuwd en men gaat gewoon door, dan wordt de toon in de modbreak vanzelfsprekend anders. Ga maar na, als je vroeger thuis iets deed wat niet mocht, werd 't eerst normaal gezegd, maar als je je bleef misdragen, werden je ouders boos en gebruikten ze een andere toon.

We zijn allemaal mensen en hoewel we onze frustratie niet horen te uiten, kan ik het mij heel goed indenken dat na de zoveelste waarschuwing de maat gewoon vol is en andere woorden gebruikt gaan worden.

Er zijn richtlijnen voor het modereren hier, maar zoals de term al aangeeft, het zijn geen regels waar iedereen aan moet houden. Elke mod heeft z'n eigen interpretatie en inzicht hoe ze hun werk doen. Uniformiteit is in dit geval een utopie en je moet je gaan afvragen of je dat wel wilt. Ik geef liever een persoonlijke twist aan modbreaks of andere waarschuwingen. Een 'oude rot' kan strenger of met andere woorden aangesproken worden dan een nieuweling.

Iets simpels zoals hier al is aangegeven als er met de [mbr ] tag wordt gewerkt is wel iets wat als punt gemaakt kan worden dat standaard uitgevoerd wordt. De kleur heb ik zelf al verandert naar rood via custom CSS (het standaard blauw is slecht leesbaar bij mij). Een prefix maakt het voor iedere gebruiker duidelijker dat er is ingegrepen. De naam van de mod is niet echt nodig, dat staat al onderaan de post als bewerker.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

NMe schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 02:31:
Modbreaks moeten per definitie opvallen. ;)
Mwah, soms is het wel wat rigoreus en onnodig: CLB in "Android Games - Discussie & Ervaringen"

Kan best zoals:
CyBeR schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 02:37:
De oplossing is een eigen post plaatsen jongens.
Onder andermans naam posten, hoe opvallend 'anders' ook, is gewoon not done.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bij een aparte post ziet de persoon die aangesproken wordt het niet snel, terwijl het een vorm van communicatie is. In CLB's specifieke geval zou ik het ook niet zo doen (veel te opvallend voor iets wat in een DM kan), maar juist bij snel lopende topics zoals prijsfouten in SF of aanbiedingen in AK worden aparte posts van mods heel snel genegeerd of staan op de vorige pagina voor je het weet.

En ja, modden zal altijd een persoonlijke aanpak houden. En ook nog eens verschillen per forum; modden in WL is anders dan in SF/AK, en ik kan me goed voorstellen dat modden in de Spielerij sectie weer anders gaat. Enzovoort :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hero of Time schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 10:23:
[...]

Als er in een topic meerdere malen is gewaarschuwd en men gaat gewoon door, dan wordt de toon in de modbreak vanzelfsprekend anders. Ga maar na, als je vroeger thuis iets deed wat niet mocht, werd 't eerst normaal gezegd, maar als je je bleef misdragen, werden je ouders boos en gebruikten ze een andere toon.
Klopt, maar hier spreek je een groep toe en veel mensen lezen die waarschuwing helemaal niet. Voor hun is het nieuw en reageren ze direct op iets wat ze eerder lazen.
We zijn allemaal mensen en hoewel we onze frustratie niet horen te uiten, kan ik het mij heel goed indenken dat na de zoveelste waarschuwing de maat gewoon vol is en andere woorden gebruikt gaan worden.
Ik kan het me ook goed indenken hoor. En ik denk ook dat het een utoptie is om het allemaal 100% strak, zakelijk en steriel te hebben. En ik erger me ook aan medegebruikers en aan sommige topics. Maar ik representeer de site niet. Ik denk dat het helemaal niet slecht is om dit intern kort even aan te kaarten. Niet met als doel dat het dan allemaal 100% steriel is, maar om mensen er wel een beetje bewust van te maken.

Ik deed het als moderator zelf waarschijnlijk ook hoor. Me flink ergeren en dan afreageren. Ben niet heiliger dan de paus. :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

CLB schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 10:31:
[...]

Mwah, soms is het wel wat rigoreus en onnodig: CLB in "Android Games - Discussie & Ervaringen"

Kan best zoals:
[...]
Ik vind het blauwe niet altijd voldoende opvallen, dus vandaar deze rode :).
Er waren al wat posts onder gezet dus vandaar dat ik in die post reageer. Ik had je ook kunnen quoten maar heb voor een vriendelijke modbreak gekozen omdat ik als mod reageer, niet als user.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

JvS schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 10:42:
[...]
Klopt, maar hier spreek je een groep toe en veel mensen lezen die waarschuwing helemaal niet. Voor hun is het nieuw en reageren ze direct op iets wat ze eerder lazen.
In sommige gevallen is het een groep dat in een topic post en diezelfde mensen zijn al een paar keer via mbr en modbreaks gewezen op de regels. Als diezelfde persoon, die de melding al meerdere malen gezien moet hebben weer over de schreef gaat, wordt de toon anders. Ook als het om maar 1 persoon gaat die telkens de fout in gaat.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009

Herman

FP ProMod
Met het voorstel van RobIII zou het best een stukje duidelijker worden. Anderzijds, ik denk dat het probleem niet zo groot is; onderaan de tekst staat 'ModeratorX wijzigde deze reactie ... ' en de kleur is zo afwijkend dat het voor een gemiddelde user wel duidelijk zal zijn dat er is ingegrepen.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Maar goed, we zijn nu wat dagen verder met vele reacties.. wat is nu een beetje de conclusie?
Leuk maar we kunnen/doen er niets mee? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Herman schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:56:
Met het voorstel van RobIII zou het best een stukje duidelijker worden. Anderzijds, ik denk dat het probleem niet zo groot is; onderaan de tekst staat 'ModeratorX wijzigde deze reactie ... ' en de kleur is zo afwijkend dat het voor een gemiddelde user wel duidelijk zal zijn dat er is ingegrepen.
Nee, niet bij de post waar deze discussie oorspronkelijk over begon. Ik denk niet dat veel users het verschil zien tussen Allemaal mondje dicht... en Allemaal mondje dicht... en al helemaal niet gaan opletten wie de post gewijzigd heeft. Mensen die hier geen regulars zijn weten al helemaal niet dat een user die specifieke kleur blauw helemaal niet kan gebruiken in zijn post. Dus daar moeten we wel degelijk duidelijker in zijn door, áls we dan al een [mbr] tag-gebruiken, dat met beleid te doen en er netjes bij te zetten dat het een modbreak is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Of door een post onder je eigen naam te maken en het editen van andermans post te beperken tot het weghalen van zaken die niet door de beugel kunnen.

Nogmaals: posts aanpassen en er dan eigen tekst inzetten is écht onacceptabel imo.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 14-10-2013 16:43 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Vind ik niet, mits maar duidelijk is dat een moderator die tekst daar heeft neergezet. De mini-modbreak is daar echter bijna per definitie ongeschikt voor, dus áls ik de post van een user edit voor zoiets dan zal het altijd met een volwaardige modbreak doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
CyBeR schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 16:43:
Of door een post onder je eigen naam te maken en het editen van andermans post te beperken tot het weghalen van zaken die niet door de beugel kunnen.

Nogmaals: posts aanpassen en er dan eigen tekst inzetten is écht onacceptabel imo.
Mah.. dat valt allemaal wel mee. Het is niet zo dat er opeens in je tekst een extra stukje bij staat van '...en je bent een eikel'. :') Echter moet het gewoon wel iets duidelijker worden, want een aparte reactie is een beetje lastig op 2 punten:

Een reactie = een reactie. Dus geen "hey gebruiker X, jij doet dit niet goed". Wat heeft dat voor nut voor het topic? Het 2e punt is dat een mod niet 24/7 loopt te F5'n (nja sommige wel) waardoor de kans groot is dat er pas ingegrepen wordt naar verloop van tijd. Daarbij kan zo'n reactie er dus niet direct achteraan.

Zo'n edit in je post is puur voor de persoon, een reactie zelf is voor het gehele topic. Imo vrij logisch.

Punt is gewoon dat een beetje blauwe tekst, de ene keer bovenaan, de andere keer ergens in het midden of dan weer onderaan... vrij onduidelijk is, niets toevoegt, verwarring geeft, "onprofessioneel" is en menig tijd bestaat uit een verkapte eigen mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Sowieso is een extra reactie vaak ineffectief. Als er al 20 posts zijn geweest sinds een "foute discussie" waarvoor je alle deelnemers terecht wil wijzen dan is het een stuk beter voor het topic als je een van de posts die "in overtreding" waren wijzigt dan wanneer je nog een nieuwe post maakt en daarmee het hele verhaal weer opnieuw oprakelt.

Modden is sowieso gewoon maatwerk wat dat betreft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
NMe schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 19:46:
Sowieso is een extra reactie vaak ineffectief. Als er al 20 posts zijn geweest sinds een "foute discussie" waarvoor je alle deelnemers terecht wil wijzen dan is het een stuk beter voor het topic als je een van de posts die "in overtreding" waren wijzigt dan wanneer je nog een nieuwe post maakt en daarmee het hele verhaal weer opnieuw oprakelt.

Modden is sowieso gewoon maatwerk wat dat betreft. :)
Ja, dat klopt en uiteindelijk doen jullie het nooit goed (vanuit de user kant gezien) :+ Maar ik hoop toch op wat tweaks dat het allemaal er wat netter eruit gaat zien. Bij voorkeur in elk geval af van de [mbr] , wat dan iets in de trend van de volwaardige modbreak wordt, echter iets gematigder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Mij lijken een paar uniforme regels voor het modden van posts/topics best nuttig. Zelf zou ik gaan voor het volgende:
  • Alles wat je als mod post altijd in rood, users onmogelijk maken te posten in rood. Rood valt veel meer op dan blauwig en is meer universeel een correctie/waarschuwings-kleur. Ik zou gaan voor felrood zoals [ red ] maar dat is misschien wat te "in your face" voor sommigen.
  • Aanspreken van één user of verwijderen van taal die niet kan: kan in de betreffende post zelf, maar altijd op dezelfde manier: opmerking/uitleg onderaan de post, 2 witregels, altijd de prefix zoals RobIII postte zodat duidelijk is wie betreffende edit gedaan heeft. $mod wijzigde deze reactie ??-??-?? ??: ?? (??%) valt amper op dus zet die nick er gewoon bij. Zie voorbeeld :p
  • Aanspreken van meerdere users: altijd in een aparte post, in het voorbeeld in de OP ligt het zwaartepunt nu bij douweegbertje, terwijl alle actieve posters aangesproken worden.
  • Wanneer meerdere posts dicht bij elkaar moeten worden opgeschoond alleen *knip* in betreffende posts en daarna een losse post met algemene uitleg/waarschuwing in rood toevoegen als de users nog steeds actief zijn. Achteraf heeft dat geen zin natuurlijk. Indien echt ernstig over de schreef: compleet modbreak-kader geval. Minder erg: alleen redtext.
  • *knip*
Op die manier vallen moderatie-acties beter op, ook voor scannnende/teruglezende gebruikers. Ook is te allen tijde helder wie waarom ingrijpt.

Modnaam: Dit soort taal hoort hier niet

[ Voor 6% gewijzigd door Bundin op 14-10-2013 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

JvS schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 09:21:
Ik vind ook dat er wel wat terughoudender "gemodbreaked" mag worden en dat eventuele modbreaks wel een stukje zakelijker / professioneler of duidelijker mogen zijn. Die stukken blauwe tekst met een belerend toontje erin komen IMO niet echt netjes over.

I couldn't agree more.

Ik wil niet dat mods mijn posts zomaar gaan aanpassen. Ze mogen me ook gewoon een DM sturen.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

witeken schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 22:58:
Ik wil niet dat mods mijn posts zomaar gaan aanpassen. Ze mogen me ook gewoon een DM sturen.
OK, dan wordt de post weggegooid. Het is niet zo dat de moderators moeten gaan werken bij de gratie van de mensen die posts plaatsen waar wat mis mee is. Zorg er dan voor dat de mods niet in hoeven te grijpen en plaats de problematische teksten niet. Dergelijke ingrepen zijn een reactie op een post met problemen.

Als je het niet eens bent met een mod-edit, dan kun je altijd contact opnemen met die moderator of vragen stellen in een feedbacktopic. Daar zal het ook de toon zijn die de muziek bepaalt.

[ Voor 15% gewijzigd door gambieter op 14-10-2013 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Bundin schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 22:43:
Modnaam: Dit soort taal hoort hier niet
Ik vind de naam van de mod redelijk nikszeggend voor nieuwe gebruikers. Dan werkt "modbreak" of "mod-edit" veel beter, want duidelijker. ;)
witeken schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 22:58:
[...]

Dan moet je de regels niet overtreden, hoeven wij je post niet aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Nee, sommige regels zijn belachelijk, zoals JvS mooi heeft verwoord.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
witeken schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 00:11:
Waar heeft JvS gezegd dat sommige regels belachelijk zijn :?

Als er ongewenste zaken in een post staan editten we die weg; daar gaan we niet voor lopen bedelen bij de betreffende gebruiker. Basta. Je kunt er over twisten wat dan ongewenst is en waar de grens ligt, maar als er bijvoorbeeld schuttingtaal gebruikt wordt naar een andere gebruiker dan zal dan gewoon verdwijnen (los van eventuele andere sancties e.d.). Wil je niet dat iemand iets weghaalt dan hou je gewoon je fatsoen en post je netjes of gewoon niet. Kan er ook niets weggehaald worden :)

[ Voor 50% gewijzigd door RobIII op 15-10-2013 00:24 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

witeken schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 00:11:
Dus feitelijk zeg je dat jij je niet aan onze regels hoeft te houden ("want ze zijn belachelijk") en tegelijkertijd moeten wij ons wel aan jouw regels houden ("want jouw posts mogen niet geëdit worden")? En dát vind je dan weer niet belachelijk gezien het feit dat dit ónze site is en wíj de regels opstellen? 8)7

Als je het niet eens bent met een regel, dan kun je dat hier in LA - in een eigen topic - bespreken. Alles is bespreekbaar. Eenzijdig beslissen dat een regel niet op jou van toepassing is levert je edits, DM's, mails en/of bans op. Dus leg nou niet het "probleem" bij ons neer door te zeggen dat wij onbeschoft zijn omdat we het lef hebben om jouw posts aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Laatst online: 20:06

crisp

Devver

Pixelated

En even ter aanvulling van dit topic: http://blog.iusmentis.com...erantwoordelijk-reacties/

Wij zijn als website dus (deels) verantwoordelijk voor de reacties die geplaats worden. Dat is ook de reden dat we moderators hebben en ingrijpen op momenten dat reacties de wettelijke, of de door onszelf opgelegde beugel niet meer kunnen passeren.

Dan kan je keihard 'censuur!' gaan roepen, en dat mag ook, maar niet op ons platform :)

Kortom: wij bepalen wat wel en niet mag op onze site. Bevalt het je niet? Prima, kies dan een andere (of je eigen) site om er over te klagen...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
NMe schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 23:43:
[...]

Ik vind de naam van de mod redelijk nikszeggend voor nieuwe gebruikers. Dan werkt "modbreak" of "mod-edit" veel beter, want duidelijker. ;)
De (hopelijk dan) uniforme 'rood is handhaven door mod'-kleur, het duidelijk losstaan en de bewoording van de uitleg covert denk ik voor nieuwe gebruikers wel dat de edit niet van een gewone user komt. De naam zorgt er wellicht ook voor dat het mod team toegankelijker overkomt. Je ziet meteen wie je kan DMmen bij vragen of klachten.

Het mod-blauw kan natuurlijk wel gebruikt blijven worden voor niet-handhavende posts, zoals toestemming geven voor een topic oid. Dan blijft rood in ieder geval puur een waarschuwingskleur.

[ Voor 17% gewijzigd door Bundin op 15-10-2013 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bij een nieuwe user zal de aanpak uberhaupt al vaak anders zijn dan bij een deel van het meubilair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Topicstarter
Kunnen de mensen die letterlijk lopen te huilen over "boehoe strenge regels" dan zelf een topic maken? Dit gaat puur over de manier -HOE- een moderatie eruit ziet. Ik heb geen zin dat dit topic getrolled wordt door mensen die eens op hun vingers zijn getikt en nu iets willen over de 'regels'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Nieuwe users lezen ook topics met meubilair door, dat is een deel van het aangekaarte probleem. De regulars herkennen een blauw comment zoals (oorspronkelijk) geplaatst in DEs post wel, maar meelezende anderen wellicht niet.

offtopic:
TR wellicht, DE? Jouw post is net zo hard offtopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

RobIII schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 00:22:
Waar heeft JvS gezegd dat sommige regels belachelijk zijn :?
Ik quote: "Ik kan me door de toon die er vaak in zit niet aan de indruk onttrekken dat veel van dat soort "modbreaks" uit ergernis worden geplaatst en dat er ergens een stukje 'afreageren' in zit. Is volgens mij niet nodig."

Dit is exact wat ik bedoel.
NMe schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 00:27:
Dus feitelijk zeg je dat jij je niet aan onze regels hoeft te houden ("want ze zijn belachelijk") en tegelijkertijd moeten wij ons wel aan jouw regels houden ("want jouw posts mogen niet geëdit worden")? En dát vind je dan weer niet belachelijk gezien het feit dat dit ónze site is en wíj de regels opstellen? 8)7
8)7 Dat is helemaal niet wat ik gezegd heb. En dat het jullie site is wilt niet zeggen dat je zomaar mag meningsmodden.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

crisp schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 00:34:
En even ter aanvulling van dit topic: http://blog.iusmentis.com...erantwoordelijk-reacties/

Wij zijn als website dus (deels) verantwoordelijk voor de reacties die geplaats worden. Dat is ook de reden dat we moderators hebben en ingrijpen op momenten dat reacties de wettelijke, of de door onszelf opgelegde beugel niet meer kunnen passeren.

Dan kan je keihard 'censuur!' gaan roepen, en dat mag ook, maar niet op ons platform :)

Kortom: wij bepalen wat wel en niet mag op onze site. Bevalt het je niet? Prima, kies dan een andere (of je eigen) site om er over te klagen...
Ik quote:
"In de Delfi-zaak ( 64569/09) bepaalde deze hoogste rechtbank voor de Europese mensenrechten (niet te verwarren met het Europese Hof van Justitie) dat wie zijn site open zet voor anonieme reaguurders, extra zijn best moet doen om te voorkomen dat er rare dingen tussendoor glippen. Wie dat niet genoeg doet, is aansprakelijk."

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
witeken schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:08:
[...]

Ik quote: "Ik kan me door de toon die er vaak in zit niet aan de indruk onttrekken dat veel van dat soort "modbreaks" uit ergernis worden geplaatst en dat er ergens een stukje 'afreageren' in zit. Is volgens mij niet nodig."
JvS doelt daar op de [mbr]'s, niet op de regels.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

witeken schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:08:
[...]

8)7 Dat is helemaal niet wat ik gezegd heb. En dat het jullie site is wilt niet zeggen dat je zomaar mag meningsmodden.
Ik heb alleen twee van je citaten apart genomen. Dit was dus precies wat je zei. ;) En als wij willen meningmodden mogen we dat zeker op onze eigen site, je bent vrij om dan met je voeten te stemmen en weg te blijven. We doen echter niet aan meningmodden en als je vindt dat we dat wél doen mag je daar hier in Lieve Adjes een nieuw topic over maken. Dit topic verder vervuilen met deze discussie is niet bepaald gewenst. Niet alleen door mij en mijn collega's maar ook door douweegbertje in "[forum] Moderatie aanpassingen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat gebeurt er met de [ me ] - tag wanneer de mbr-tags rood worden?
/me houd van de me-tag <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Dit vind ik overdreven gebruik van de modbreak: Uniciteit in "[PS4 / XBO] Volgende generatie consoles"
Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 17:47:
Wat gebeurt er met de [ me ] - tag wanneer de mbr-tags rood worden?
/me houd van de me-tag <3
Je kan nu ook al blauwe reacties schrijven De kleur van blauw is precies wat lichter gemaakt :?

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

In het PS4 / XBO topic wordt strenger gemodereerd, zoals je ondertussen wel weet. In de afgelopen twee weken heb ik in dit topic maarliefst 8 keer (!) moeten ingrijpen (als in: waarschuwingen sturen en posts verwijderen en/of aanpassen).

In dit geval is er een dubbele modbreak geplaatst om duidelijk, nogmaals, aan te geven dat er strenger wordt gemodereerd (in andere woorden: users die al persoonlijk een waarschuwing hebben gehad, hebben de volgende keer een flink grotere kans op een ban).

Het is je verder misschien niet opgevallen, maar voor de eerste keer in de afgelopen 3 dagen zijn er nu gewoon al een paar posts achter elkaar geplaatst zonder trollen/off-topic/geruzie. Naar mijn idee geeft dat wel aan dat men doorheeft "oh, nu moeten we toch maar geen ruzie maken".

Ik dacht, ik leg het even uit... ;)

EDIT En de dubbele post is trouwens puur toeval, aangezien er naderhand nog even een 'schoonmaak' is geweest waarbij, toevallig, alle posts die er tussen stonden zijn gesneuveld en verwijderd.

[ Voor 8% gewijzigd door Uniciteit op 15-10-2013 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik noem dat een prima gebruik van de tag. Het enige dat ik misschien gedaan zou hebben is alles in één modbreak gooien, maar dit is misschien zelfs wat duidelijker in het extra onder de aandacht brengen van het laatste stuk waarbij de eerste paragraaf meer een mededeling is en de tweede regels oplegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ik vind het nogal schreeuwerig. Het lijkt wel of hij er voldoening uit haalt om reacties te kunnen verwijderen. En het verwijderen van reacties zorgt er vaker voor dat discussies onleesbaarder worden i.p.v. omgekeerd.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

witeken schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 19:18:
Ik vind het nogal schreeuwerig. Het lijkt wel of hij er voldoening uit haalt om reacties te kunnen verwijderen. En het verwijderen van reacties zorgt er vaker voor dat discussies onleesbaarder worden i.p.v. omgekeerd.
Als je het niet met mijn acties eens bent dan kan je mij altijd een berichtje sturen of, als je dat niet wilt, met psychoclown (administrator in Spielerij).

Ik stel verder voor hier on-topic te blijven, aangezien het hier niet over moderators gaat (of acties van moderators) maar over bepaalde moderator-(design-)elementen [edit: dus, zoals hieronder wordt vermeld, de vorm].

[ Voor 3% gewijzigd door Uniciteit op 16-10-2013 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

In dit topic wordt alleen over de vorm gesproken.

Al het andere mag in een nieuw topic. Als je dus op- en aanmerkingen hebt over moderatie op het forum in het algemeen moet dat in een nieuw topic.

Alles onder de streep dus weer ontopic. Alles wat offtopic is wordt verwijderd zonder mbr of modbreak :p

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Pagina: 1