Toon posts:

Netwerkprobleem met wifi printer door teveel clients?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit weekend heb ik een nieuwe AIO printer gekocht met wifi (hp 5520), maar hij wil niet altijd printen. Na enkele testen denk ik dat mijn netwerk teveel belast is, ondanks slechts 4x wifi en 1x utp verbinding.

Het volledige verhaal:

Tijdens installatie (desktop pc1, utp kabel verbinding) geen probleem en het eerste blad kwam al vlug uit te printer. Ook de scan to mail en printen naar een email adres werkte perfect.

Echter tijdens de installatie op een 2de pc (laptop, wifi) kon deze geen verbinding maken met de printer. Op de desktop proberen pingen maar zelfs dat lukte niet. Kreeg daar (desktop) ook de melding dat scannen met de printer niet mogelijk was. Verbinding was dus volledig weg.

Printer eventjes zonder spanning gezet en daarna deze zonder problemen kunnen installeren op de laptop. Printfunctie getest en ok. Tot op dat moment ging ik uit van een foutje in de printer, want alles was terug ok.

In de namiddag wou dan de scan te mail functie nog eens testen en die weigerde te werken, proberen printen maar ook geen succes. Printer even spanningsloos gezet en daarna alles ok....
Tijdje nadien terug hetzelfde probleem, pingtest gedaan en pingen naar printer was niet gelukt. Terug spanningsloos gezet.

Ondertussen had ik wel via de Ipad en telefoon connectie gemaakt met het wifi netwerk, dus begon ik te link te leggen naar "overbelasting" van mijn wifi netwerk.

Zondag de wifi van mijn telefoon uitgezet en bijna een volledige dag kunnen printen, af en toe eens scan to mail gedaan en niks van problemen ondervonden. Op het einde van de dag de wifi van de telefoon aangezet en printen was opeens niet meer mogelijk. Wifi van telefoon uitgezet en na 10-tal minuten was printen terug geen probleem.

Vandaag thuisgekomen van het werk en de scan to mail functie getest en terwijl de upload bezig was proberen printen maar ook dat lukte niet (wifi van Ipad en telefoon stonden uit, ook de vaste desktop stond uit). Router herstart (ipv de printer) en een 5-tal minuten later kwam de pagina mooi uit de printer.

Iemand tips?

Mijn configuratie:
Router: belkin F5D8233, alles staat overal op DHCP met WPA en Mac adres filter
Deskstop via UTP
Laptop via wifi
Printer HP5520 via wifi installatie op "naam" en niet op IP adres (krijgt hier wel al 2 dagen hetzelfde adres via DHCP)
Ipad
HTC windows phone

Wat heb ik al geprobeerd:
Kanaal van router aangepast (6,7,11)
Firewall van router uitgezet
Router bevat "nieuwste" firmware, maar die is al van 2008

Wat ik nog in gedachten heb:
Printer een vast IP geven en installeren op IP adres ipv naam, zou dit beter zijn?
Aankoop nieuwe router/switch/acces point, kan het zijn dat mijn oude het gewoon niet aankan?
Gewoon een slechte printer? Bestaat nog geen nieuwe firmware, dit al opgezocht.

Alvast bedankt

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Even voor de duidelijkheid, je kunt dan dus niet meer printen maar de andere apparaten zijn nog wel verbonden en hebben gewoon toegang tot internet en dergelijke? Zelf ben ik genijgd te denken dat het in de printer zit. Op de printer kan je als het goed is (weet niet zeker of ik het mij helemaal goed herrinner) ook de netwerkstatus en dergelijke zien, geeft die aan dat hij nog verbonden is?

Desktop | Server | Laptop

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Link met HTC telefoon...? Misschien dat iemand hier last van hetzelfde heeft: HTC One X gooit DHCP server bedrijfsnetwerk uit.

Overigens kun je van een consumer-grade AP verwachten dat hij tussen de 10 en 20 associations tegelijk aankan. Let daarbij wel op dat alle apparaten met actieve WiFi meetellen, niet alleen de verbonden apparaten. Het aantal verbonden apparaten zou iig geen probleem mogen zijn, maar als je een rare setup hebt met tientallen telefoons ofzo in de kamer die allemaal WiFi aan hebben staan zou het wel overbelasting kunnen zijn. Toch: onwaarschijnlijk, al helemaal als je aangeeft dat probleem alleen optreedt als één specifiek apparaat aangemeld is.

Oslik blyat! Oslik!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Zowiezo niet op naam doen, je hebt geen dns server en dus val je terug op netbios. Dat is een stervend iets wat thuis e.e.a. aan issues op kan laveren. Lekker op ip printen en dubbelcheck ff of je geen ip-adres conflict hebt. Zowiezo werken met een reservation of met een vast ip adres voor je printer.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:09

franssie

Save the albatross

Met @KillerAce_NL
Dit inderdaad. op je router/modem kijken welk deel er buiten de DHCP server valt, en daar je printer vast zetten (kan beste in modem met static DHCP) - dat voorkomt al veel potentiële problemen.

[ Voor 49% gewijzigd door franssie op 08-10-2013 08:33 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Een vast ip adres instellen voor de printer is altijd een goed idee.
Dan kan je bijvoorbeeld via de webinterface de printer bekijken en je hoeft nooit te twijfelen over het ip adres.

Anders lijkt mij de oorzaak bij de software/firmware van de printer te liggen.
Ik had vroeger ook een HP netwerkprinter met ongeveer dezelfde symptomen.
Bij mij was een powercycle ook de snelste en beste methode om verbindingsproblemen op te lossen.
En ik heb heel veel uitgeprobeerd met verschillende routers.

Nu heb ik een Xerox en alles werkt altijd direct.

Verwijderd

Topicstarter
Rupie schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 07:47:
Even voor de duidelijkheid, je kunt dan dus niet meer printen maar de andere apparaten zijn nog wel verbonden en hebben gewoon toegang tot internet en dergelijke? Zelf ben ik genijgd te denken dat het in de printer zit. Op de printer kan je als het goed is (weet niet zeker of ik het mij helemaal goed herrinner) ook de netwerkstatus en dergelijke zien, geeft die aan dat hij nog verbonden is?
Inderdaad, de andere deelnemers op het netwerk hebben geen last en blijven gewoon hun ding doen. Op de printer blijft de blauwe LED van wifi gewoon branden en als ik naar zijn instellingen kijk staat daar nog steeds netjes zijn IP adres.

Deze ochtend (na telefoon en Ipad gebruik) was het me wel opgevallen dat de blauwe LED eventjes aan het pinken was. Wegens tijdsgebrek niet verder bekeken op dat moment.

Verwijderd

Topicstarter
Eerst nog eventjes het verhaal van vandaag vertellen:

Thuisgekomen en pingen naar de printer was niet mogelijk. Naar de webpagina van de router gegaan om daar een overzicht van de aanwezige clients te krijgen en ik kreeg maar geen lijst te zien. Enkele keren opnieuw geprobeerd maar zonder succes. Printer eventjes spanningsloos gezet en blijkbaar was de refresh van de webpagina nog steeds actief en opeens stond mijn lijstje van clients daar....

Vast IP adres ga ik zeker een proberen. Kant printer geen enkel probleem, maar hoe pas ik dat aan kant PC? Tijdens installatie vroeg hij dat netjes (maar heb toen voor naam gekozen). Ik dacht dit gewoon bij eigenschappen van de printer te vinden (tabblad poorten), maar als ik daar op poort configureren klik krijg ik een error (zowel Vista als W7).

De LMHOST file is dat nog actief? (eventjes enkele jaren terug in de tijd gaan). Kan ik daar niet gewoon mijn vast IP adres een die naam koppelen? Niet meer van deze tijd, maar om voorlopig te proberen met vaste IP zonder herinstallatie te moeten doen.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

De LMHOSTS file heb je niet nodig, althans als je clients XP of nieuwer draaien
(en als ze iets anders dan Windows draaien, hebben ze geen LMHOSTS file)

De HOSTS file zou je wel kunnen gebruiken. Maar veel routers zetten de DHCP-adressen die ze uitdelen, meteen in hun DNS (moet je die wel gebruiken, natuurlijk)

Gezien het feit dat het DHCP-overzicht in je router op tilt slaat, verwacht ik eigenlijk een bug in de firmware van de printer. Kijk even op de product support page van je printer, misschien kun je daar een nieuwere versie van je firmware downen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Jammergenoeg geen nieuwe firmware beschikbaar.

Iemand een tip hoe ik de printen (kant pc) kan instellen op ip ipv naam?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kun je niet een standaard tcp/ip poort gebruiken ?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

'k Zou gewoon even standaard stukje TCP-IP troubleshooting doen (ipconfig o.a.)
Heeft die printer een web-interface? Vast wel. Loop even door de netwerk settings heen.

Oh, misschien ook wel belangrijk: heeft de printer ook een LAN-aansluitng?
Als je - tijdelijk - een kabeltje kunt leggen, kun je 't wireless gedeelte uitsluiten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag eventjes tijd gehad om verder te testen maar zonder succes.

Eerste wat ik gedaan heb was een vast IP gegeven (ter info: buiten mijn DHCP bereik). Printen ging goed maar een half uurtje later was het alweer gedaan met printen.

Daarna installatie volledig opnieuw gedaan op IP adres ipv naam, maar resultaat blijft hetzelfde.

Antwoorden op bovenstaande vraag:
• geen ethernetpoort aanwezig.
• printer heeft inderdaad een web interface. Alles eens bekeken en ziet er allemaal goed uit (netwerk ok & slaapstand staat uit). Printer is gewoon niet meer te bereiken als het misgaat (zelfs pingen lukt dan niet).

Ik ga binnenkort eens een nieuwe router kopen (was dat toch al van plan) en als het dan nog niet lukt gaat de printer terug naar de winkel.
Pagina: 1