Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 21:53

Karel V

Een simpele ziel

Topicstarter
De berg van de zaligsprekingen is bekend om de Bergrede die Jezus Christus hier heeft uitgesproken. In het najaar zijn de bergen rondom het meer van Galilea gelig en de meeste struiken verdord. Op de berg kun je in de schaduw van de prachtige tuin genieten van het uitzicht over het meer en de omgeving.

[1] Uitzicht over het westelijke deel van het meer van Galilea. Links in de bergen vaag de contouren van Tiberias.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AYal61KheoWTwhxjypkVLPLC/full.jpg

[2] De tuin en het oostelijke deel van het meer van Galilea. Op de achtergrond de Golan hoogte.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0KDRg28lkx4oBy8OAYtv18gC/full.jpg

[3] De kapel van de zaligsprekingen (v.d. zuidzijde genomen).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vo5T4LwVweTGQ7aekv7pYHwu/full.jpg

[4] De kapel van de zaligsprekingen (v.d. noord-westzijde genomen).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qCK1vWK93C33oax3XRi2up8L/full.jpg

Foto 1 en 2 bewerkt volgens het aanpassingspenseel en bij foto 4 takken verwijdert. Ik hoop nog meer series te plaatsen van Israël en ik ben benieuwd of deze eerste kennismaking met Lightroom een beetje is geslaagd :P

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:22

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Qua compositie vind ik ze niet allemaal even geslaagd, 1 doet het voor mij daar in wel het beste maar de rest vind ik wat matig. Bij foto 2 lijkt het een beetje op een mooi wijds landschap waar je ver kan kijken, echter het enige dat ik zie zijn een paar boompjes, naar mijn mening niet zo bijzonder. Bij foto 4 stoort mij vooral de linker boom die een naar mijn mening belangrijk deel van het gebouw onzichtbaar maakt. Foto 4 eigenlijk net zo, erg jammer!

Houden we foto 1 over, mooie compositie hier alleen vind ik de schaduwen véél te donker waardoor er ook veel detail verloren gaat. Dit kun je echter in Lightroom zo voor elkaar krijgen ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:24
Ziet er uit als een interessante locatie. :)

Die eerste bracht me op het verkeerde been. Dacht even een dame in baljurk te zien, als een soort toneelspel. Wel een interessante foto, al maakt de ruime aanwezigheid van takken en bomen het wat onrustig, terwijl het beeld verder rust uitstraalt.

Verder zijn de composities wat minder geslaagd. Bij foto 2 wordt je oog door die 'steenhaag' van links naar rechts geleid, maar daar houdt het dan ook op. Foto 3 is het gebouw redelijk centraal in het midden, maar ook weer niet, en gebeurt er vrij weinig. Foto 4 idem.

Ik denk dat je gewoon veel last hebt gehad van de begroeiing. Misschien waren detailshots dan beter geweest. Plaats vooral ook andere foto's van andere locaties.

Bewerking is verder wel goed gelukt, al kan het ook geheel anders.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 23:25

bobcom

Dedicated dabbler

Bij foto 1 zou je door iets croppen de rommeltjes rechtsboven weg kunnen halen, en door de schaduwen wat op te lichten iets meer herkenbaarheid in de gestalte + kei kunnen krijgen. Ook zou je de verte wat meer contour kunne geven door door daar een LR gradfilter op los te laten met een - in de belichting en een + in het contrast - ook de highlights zou je daart wat kunnen terugschroeven.

Bij 2 lopen er imo te veel diagonale lijnen van ergens naar ergens - dat geeft de foto weinig structuur. Denk niet dat je daar door croppen veel aan verandert, want er is geen centraal onderwerp - de hele foto is ahw. je onderwerp, en daar zit te weinig spanning in. In de verte zou je evt. met een LR grad filter wat meer kracht kunnen brengen, net als in foto1, maar da's een keuze.

3 Heeft een leuke centrale driehoek in de compositie, al gooit de palm wat roet in het eten. Kan imo nog eea aan nabewerking hebben in de zin van schaduwen wat lichter, beetje extra clarity ed. Kwestie van proberen.

4 Heeft dezelfde tekortkomingen als 2: lijnen die van ergens naar ergens lopen, maar de kijker ahw niet het beeld in dwingen.

Kennismaking met Lightroom: misschien wat meer de globale aanpsssingsmogelijkheden gebruiken, dan de regionale, en tenslotte de lokale. Vroeger in de doka besloot je eerst of je je negatief ging afdrukken, daarna koos je de uitsnede, dan bepaalde je de belichting, en keek je welk deel je eventueel ging doordukken of tegenhouden. De retouche deed je op de afdruk. Met Lightroomn kan alles altijd, en da's net zo goed een nadeel als een voordeel.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 21:53

Karel V

Een simpele ziel

Topicstarter
*Ventieldopje:
Bij foto 1 geef ik de voorkeur aan schaduw. De nadruk ligt dan op een schim die in gedachten zit verzonken. Zou je dat gaan belichten dan zie je een dame met een ordinaire reisgids.
Bij foto 2 had ik verwacht dat de boompjes met het grindpad de kijker in de foto mee zou nemen naar rechts en vandaaruit via de begroeiing naar het linker gebouw en de achtergrond. Daarin heb ik me flink vergist.
Over foto 3 en 4. Helemaal mee eens. De begroeiing is een uitdaging en jammer genoeg ben ik daar niet echt in geslaagd ;)

*Inquestos: goed dat je aangeeft dat de steen in foto 1 de suggestie wekt van een baljurk. Het was mij nog niet opgevallen. Nu ik er naar kijk kan ik je goed volgen. Toch maar eens proberen de steen ietsjes op te lichten. Hmmm, nee dat werkt toch niet in deze schaduwrijke setting. De eerste indruk van een baljurk blijft. Ik denk wel dat het zou werken bij de optie van een lichtere foto.

*Bobcom: De crop van foto 1 had ik reeds bekeken voor het bewerken. Daar vond ik het de foto juist te sterk inperken. Het kleine beetje blauwe lucht aan de rechter bovenkant van de boom geeft de foto mijn inziens ruimte zonder dat het de blik direct afleidt.
De achtergrond lijkt misschien wat te verscherpen maar vergis je niet in de zinderde hitte (heiig). Het contrast had ik daarom al verhoogd.
Bij foto 2 had ik nog niet gedacht aan croppen. Ik kan me wel vinden in je commentaar (ook wat betreft foto 3 en 4).

Bedankt voor jullie commentaar! Op naar een volgende poging. De leerpunten die ik lees zijn vooral: pas op voor rommelige omgevingen en zorg voor een duidelijker (uitkomend) onderwerp.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:22

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Karel V schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 20:53:
*Ventieldopje:
Bij foto 1 geef ik de voorkeur aan schaduw. De nadruk ligt dan op een schim die in gedachten zit verzonken. Zou je dat gaan belichten dan zie je een dame met een ordinaire reisgids.

[...]
In dat geval had ik nog liever een silhouet gezien, nu zie ik nog net iets te veel naar mijn mening om nog eens goed te kijken wat ik eigenlijk zie. Nou zou je zeggen van "dan kijk je er toch langer naar", maar ik vind het averechts werken.

Ieder zo zijn smaak en mening natuurlijk ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1