Wifi bereik in clubhuis verbeteren met externe antenne?

Pagina: 1
Acties:

• hipy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-07 17:03
Hello,

Bij de scouting hebben we een clubhuis met wifi. Nu komt deze wifi van een klein standaard kpn-modem.
Nu vroeg ik me af hoe het bereik verbeterd kan worden, het clubhuis zelf is aardig groot(past 100+ man in).

Nu dacht ik aan een externe antenne die aan het dak geschroeft kan worden. Zijn er mensen met tips/oplossingen hier voor? Welk product kan ik het beste gebruiken? Zou een linksys accespoint(wap54g?) genoeg zijn en daar bijvoorbeeld de volgende antenne op schroeven(mits dat kan):

Afbeeldingslocatie: http://www.nierle.com/pic/12765p.jpg
Dit is 9 DBI, ik weet helaas niet de verhouding van dbi tot bereik in meters. Natuurlijk afhankelijk van de constructie van het clubhuis(volledig houten constructie en betonnen scherfmuur aan buiten kant).

Alvast dank!

Verwijderd

Dat kan. Je kan het niet buiten zetten, want deze antenne en access point, zijn niet geschikt voor buiten. Je kan het wel op zolder zetten, dicht bij een raam.

Echter de WAP54G is een "oud beestje". Misschien een nieuwere met n-band? Kijk maar naar Engenius, Ubiquity, Mikrotik enz.... Dat zijn goede access points, en je kan heel veel instellen (bv. een gast netwerk, verkeer afknijpen, user manager etc....)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Met een (reverse sma) verlengkabetje en wat zelfvulcaniserende tape kun je die antenne uitstekend buitenhangen.

Buiten een antenne plaatsen heeft binnen meestal niet zoveel nut.
voor buitenactiviteiten wel natuurlijk.

Iperf

• hipy
Excuus, het is voor binnen gebruik!

Wat ik mij afvraag, stel ik koop een acces point van bijv tp-link, ik haal de standaard antenne's er af en zet deze er op, is het bereik dan direct beter? Moet ik alle twee/drie de antenne's vervangen?

Also, is het mogelijk om er een kabel tussen te doen? De router zelf zit nogal ongelukkig geplaatst maar een antenne aan een kabel zal al heel veel helpen!

En nog een laatste vraag, hoeveel sterker moet een antenne zijn om een grotere ruimte van wifi te voorzien. 9 dbi? 12 dbi? Weet niet de verhouding tussen dbi en afstand!

[ Voor 17% gewijzigd door hipy op 04-10-2013 17:07 ]

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-11 22:16

OmeJoyo

This is me

Kabeltje... zeg maar gerust kabel. Als je een externe antenne wil aansluiten op een router waarvan je het vermogen niet kan regelen zal je ofwel een hele korte, of een hele goeie en dan vooral dikke en stugge kabel moeten gebruiken. Anders wordt je verlies heel groot en je signaal dus niet beter misschien zelfs slechter.

Meer info in vrij eenvoudige uitleg http://pe2er.nl/antennetechniek/#_Toc89344360
fish schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 17:04:
Met een (reverse sma) verlengkabetje en wat zelfvulcaniserende tape kun je die antenne uitstekend buitenhangen.

Buiten een antenne plaatsen heeft binnen meestal niet zoveel nut.
voor buitenactiviteiten wel natuurlijk.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:07
Je kunt toch een netwerkkabel trekken en de accesspoint op een minder ongelukkige plaats ophangen? :)

My favorite programming language is solder.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja zoeits http://www.allekabels.nl/...verlengkabel-reverse.html

of https://www.google.nl/sea...en-US%3Aofficial&tbm=isch

Als je overweegt een nieuwe router te kopen kun je het beste van je modem een netwerkkabel naar de ideale ruimte leggen waar je dan je router plaatst

@puch

Ach ja dat kan nu ook al ja :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 04-10-2013 17:23 ]

Iperf

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Bij TP-Lnk acces points moet je opletten dat je geen accespoint koopt met 2,4 en 5 ghz als je een externe antenne wilt aansluiten. Die hebben de 2,4ghz antennes namelijk ingebouwd en zit enkel de 5ghz op de externe antennes.

Ik gebruik zelf bij evenementen Asus RT66AC, met 1 antenne eraan is je resultaat al prima, meerdere kan beter zijn, voornamelijk omdat de router zelf kiest op welke antenne hij zendt en welke hij ontvangt. In de praktijk gaat dit bij de Asus iig goed.

Lees de link uit mijn eerdere post even door om een idee te krijgen over het aantal dBi want daar zit nogal wat haken en ogen aan. Afgezien van het feit dat je radio een goede ontangstgevoeligheid zal moeten hebben, iets waar TP-link bijvoorbeeld niet in uitblinkt.

@Fish, die kabel zal ongeveer de helft van je signaal verliezen omdat RG58 maar heel beperkt geschikt is voor 2,4ghz.
hipy schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 17:05:
Excuus, het is voor binnen gebruik!

Wat ik mij afvraag, stel ik koop een acces point van bijv tp-link, ik haal de standaard antenne's er af en zet deze er op, is het bereik dan direct beter? Moet ik alle twee/drie de antenne's vervangen?

Also, is het mogelijk om er een kabel tussen te doen? De router zelf zit nogal ongelukkig geplaatst maar een antenne aan een kabel zal al heel veel helpen!

En nog een laatste vraag, hoeveel sterker moet een antenne zijn om een grotere ruimte van wifi te voorzien. 9 dbi? 12 dbi? Weet niet de verhouding tussen dbi en afstand!

[ Voor 4% gewijzigd door OmeJoyo op 04-10-2013 17:23 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

OmeJoyo schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 17:14:
Kabeltje... zeg maar gerust kabel. Als je een externe antenne wil aansluiten op een router waarvan je het vermogen niet kan regelen zal je ofwel een hele korte, of een hele goeie en dan vooral dikke en stugge kabel moeten gebruiken. Anders wordt je verlies heel groot en je signaal dus niet beter misschien zelfs slechter.

Meer info in vrij eenvoudige uitleg http://pe2er.nl/antennetechniek/#_Toc89344360

[...]
Welke demping is hoger denk je?

a) die van lucht in serie met beton en andere (vochtige?) materialen
b) Een coaxkabel met de juiste impedantie
Nuff said

Het scheelt hier letterlijk 15~20db op zolder als je me niet geloofd dm me maar kun je zelf komen meten

Edit:
en Wie heeft het over rg58 ???

Iperf

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Dus omdat beton en andere materialen demping veroorzaken moet je maar geen goeie kabel gebruiken 8)7 Hele interesante theorie. Ik zou me eens verdiepen in de geschiktheid van een bepaalde kabel voordat je iets gaat roepen. RG58 dempt 82 dB op honderd meter, terwijl HDF400 kabel maar 21,5 DB op honderd meter dempt. Hierdoor dus veel meer geschikt voor gebruik met een laag in en uitgangsvermogen.

Edit: Die kabel in jouw link van alle kabels is RG-58, goed opgelet 8)
fish schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 17:22:
[...]

Welke demping is hoger denk je?

a) die van lucht in serie met beton en andere (vochtige?) materialen
b) Een coaxkabel met de juiste impedantie
Nuff said

Het scheelt hiet letterlijk 15~20db op zolder als je me niet geloofd dm me maar kun je zelf komen meten

[ Voor 4% gewijzigd door OmeJoyo op 04-10-2013 17:30 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik heb nooit gezegd dat je een slechte kabel moet gebruiken. Jij komt met de claim dat een "kabeltje" niet goed genoeg zou kunnen wezen

Ik zeg gewoon dat een kabeltje het singaal beter van a naar b zal transporteren dan lucht. met allelei stukken beton en shit ertussen

De uitnodiging staat nog steeds,
Ik heb hier een ini mini cheap ass kutkabeltje van 6 meter van een of andere kabelwebsite tussen mijn router in de meterkast en de zolder. dan mag jij het verschil meten met de antenne boven op de kabel en met de antenne beneden.
Ik zou me eens verdiepen in de geschiktheid van een bepaalde kabel voordat je iets gaat roepen.
wait whut ?

Ik heb me over geen enkele type/merk/soort uitgelaten. daar ben jij mee begonnnen

edit: hehe

jup rg58, niet te geloven. maar kan bijna nooit slechter wezen dan wat ik nu heb liggen (is iets van 3mm dik) (karakteristiek is mij even onbekend )

Je zal het wel niet geloven maar dit ini mini ding zit er nu op. en lang niet zo'n kadaver als waar jij het over hebt.

Afbeeldingslocatie: http://gotfish.nl.eu.org/kabeltje.png

@ts
Het beste voor jou blijft eerst een cat5 van je modem naar de ideale ruimte en daar je (nieuwe?) router te plaatsen

[ Voor 70% gewijzigd door Fish op 04-10-2013 17:57 ]

Iperf

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:04
los AP in het dak hangen (als dat zo onzichtbaar mogelijk kan) en anders achter / onder de bar neerzetten.... lijkt me geen rocketscience

wel ff je dhcp leases op 15 minuten zetten

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• hipy
Het probleem ligt het niet in dat de modem een obatructie heeft maar dat het gebouw gewoon te groot is;)

Verwijderd

Als het gebouw te groot is, neem dan een set van Ubiquity. Dat zijn 3 prachtig uitziende access points. Het voordeel:

Als mensen gaan rondlopen (en dat doen ze wel), dan worden ze door de AP's zelf geregeld. Dus als de ene te zwak wordt, dan "pakt" de andere de client over. Dat regelen ze onderling.

Met name van toepassing op iPhones, en sommige Android versies. Die willen niet naar het sterkste signaal, maar blijven "verknocht" op de eerste AP.

De AP's regelen zelf de kanalen, hoef je niet druk over te maken. Ook het wachtwoord maar één keer wijzigen, en alle AP's nemen het over.

• shure-fan
hipy schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 19:34:
Het probleem ligt het niet in dat de modem een obatructie heeft maar dat het gebouw gewoon te groot is;)
dan een paar wireless routers inzetten op een paar strategische plaatsen, via de ingebouwde switches kun je de routers daisychainen

@ haik01: wat kost zo'n setje van 3 ap's + centrale regelunit?

[ Voor 8% gewijzigd door shure-fan op 04-10-2013 22:02 ]

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

De UniFi APs hebben geen centrale regelunit nodig. Tenzij je het portal ervan gaat gebruiken

dit helpt misschien:
http://ubnt.com
http://www.wlanshop.nl/pr...ss-point_3pack-unifi.html

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• shure-fan
denk dat €360 net wat te duur is voor een clubhuis,

vandaar mijn oplossing: 100meter utp op rol (gewoon cat5) en een paar wireless routers in APmode
ben je voor rond de €100 klaar

Pagina: 1