Toon posts:

Zelfgebouwde PC start niet meer goed op.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

De zelfgebouwde computer uit 2007 heeft het een tijd geleden begeven. Pas nu vond ik het tijd dat hier eens wat meer onderzoek gedaan moet worden.

De specificaties:
Intel pentium E4500 met stock koeler.
Asus P5B motherboard
Kingston 2x 1GB RAM
Club3D GeForce 8500GT
Enlight GPS 400AB C (400W)
HP w2216v scherm.
WD 320GB

Later er bij gekocht (nadat problemen er al waren)
Seagate 2 TB

De computer start normaal op. Één piep en er is duidelijk te zien dat alles laad. Pas als Windows 7 start (of niet?) en geeft de keuzes om de computer gewoon op te starten, of naar problemen te zoeken. De computer laten opstarten resulteert in niets en naar problemen zoeken doet ook niets, behalve de vraag te geven of ik de foutmelding wil verzenden. Daarna kan ik nog wat opties aanklikken die resulteren in niets. Wel kan ik via dat bij de CMD komen.

Om het probleem zelf op de lossen heb ik een verse Seagate 2 TB met clean install er in gezet en de oude WD 320 GB er uit gehaald. Hierdoor werkte de computer voor een tijdje, maar het ging al snel weer achteruit en nu ben ik weer bij af. Als ik de HDD van een andere computer er in zet, doet die het wel gewoon. Al heb ik het niet langdurig getest om er achter de komen of het ook niet na een tijd weer achteruit zal gaan.

Daarnaast heb ik geprobeerd om via het CMD de zaken op te lossen, na het zoeken op de foutmelding. Dit gaf geen duidelijke antwoorden, de antwoorden die er waren heb ik wel geprobeerd. Deze resulteerde in niets.

Het lijkt mij dan om een fout te gaan buiten de HDD om, maar welk component dat is, heb ik geen idee van. De kast is zo stofvrij als ik het kan krijgen en er zijn geen zichtbare beschadigingen. De andere componenten hebben het altijd al aardig goed gedaan.

De enigste fout die er was al een tijd voor het probleem, had te maken met het beeldscherm. Er verschenen namelijk bij witte plekken roze puntjes in bepaalde patronen. Misschien is de GPU kapot? Dit kan echter niet makkelijk getest worden, omdat het moederbord geen VGA aansluiting heeft en ik alleen VGA beeldschermen heb staan.

Ik heb dan ook zeker bereid om eventueel andere componenten aan te schaffen als het het hierdoor weer zou doen. Het was namelijk een zwakke, maar fijne PC.

Excuses als ik dit in een verkeerd forum heb geplaatst. Het was mij wat onduidelijk. Ik heb deze categorie maar gekozen, omdat de problemen misschien iets met de GPU te maken hebben.

~ Paul

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-02 17:58

Thomg

Aww yiss

Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten :+
Zou eens proberen een verse W7 installatie erop te gooien.

[ Voor 30% gewijzigd door Thomg op 02-10-2013 20:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zoals vermeld had ik al geprobeerd een verse installatie er op te zetten, wat weinig hielp.

Ik heb maar een GPU uit andere PC gehaald en in de kapotte PC gestopt. Deed 't meteen met de PoV GeForce 450

In plaats van de oude kaart proberen te repareren is nu het idee een nieuwe videokaart te kopen. Budget is rond de 100 euro, te rekken tot 150. Zelf had ik deze al gezien: Club3D Radeon HD 7750 4GB
Als een soort opvolger van de oude Club3D kaart.

Ik vraag me dan af welke videokaarten passen bij de oudere componenten en of deze ook nog in latere computers zal passen.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Voor 150 euro kan je een stuk snellere kaart krijgen. Ik zou voor een HD7850 gaan die rond de 130 euro verkrijgbaar zijn, dat is in zijn prijsklasse de snelste kaart.

Ik zie ook dat je keuze is gevallen op een 4gb versie van een kaart, dat is voor een lowend kaart nutteloos. Voordat die 4gb geheugen volzit, dan zit je al naar een diashow te kijken.
Pas bij highend kaarten (prijsklasse 250 en hoger) gaat meer geheugen pas meetellen. Wat je eventueel wel kan doen is een 2gb versie nemen van de HD7850, die is net wat meer futureproof dan de 1gb versie.

[ Voor 54% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 02-10-2013 21:41 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-02 17:58

Thomg

Aww yiss

Jep, ik sluit me hier volledig bij aan.
Val nou niet in die valkuil van "Meer VRAM dus beter". Nee, dat is subjectief en vaak niet waar.
Net zoals voedingen.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-02 00:47
Asus P5B moederbord heeft PCI-E x16
Dan vallen moderne kaarten weg dacht ik...

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Topicstarter
Die 4 GB was me inderdaad ook al opgevallen, daarom had ik de kaart niet meteen besteld. De HD7850, zeker dat deze bij de moederbord en voeding passen? Ik zal zelf even kijken, maar ik heb liever ook een ander z'n mening.

EDIT: Ook nog te letten op de lengte van de kaart, maximaal rond de 17 cm.
Zotac GeForce GT 630 2GB ZONE Edition
HIS 6670 iSilence 5 1GB
Sapphire Radeon HD 6570 2GB DDR3

Hm, zoiets..?

EDIT2: Uiteindelijk ga ik met de Sapphire Radeon HD7750 1GB.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2013 12:06 ]

Pagina: 1