Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:17
mijn badkamer heeft een bad waar we ook in staan om te douchen, ernaast een toilet. nu ga ik de rioolbuis toch omleggen, is het dan wijs om 4 meter roodkoper te nemen van 110mm en daar een 22mm waterleiding omheen te wikkelen voor naar de cv? de hoofdbuis loopt dan horizontaal door mijn plafond.
Dus een zelfbouw WTW? heb lopen zoeken maar kan er geen vinden met deze buisdiameter, het lijkt me te moeten werken? wat vinden jullie?

[ Voor 6% gewijzigd door technopeuter op 01-10-2013 21:55 ]

diskeltische lurker

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Neem even een kijkje in dit topic: Iemand ooit gemeten aan Douche-WTW?

Staat vast genoeg informatie in :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je wil een horizontale leiding nemen van koper van 110 mm en daar 22 mm omheen wikkelen?
Gaat niet werken, onder in de leiding van 110 mm stroomt het water, het kontakt van de 22 mm waterleidng oppervlak wat er om heen is gewikkeld is hierdoor te veel te klein. Niet efficient.
Tenzij je het anders bedoeld....

Tenzij je de 22 mm waterleiding IN de 110 mm rioolleiding laat lopen aan de onderzijde, zou het iets beter gaan, maar is dan nog niet efficient lijkt me.
Verticale pijp met een tussenruimte van +/-1 mm water / afvalwater lijkt me het beste, dus de Technea douchepijp principe. http://www.groene-energie...sselaar-wtw-rv21-v-3.html

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-10-2013 22:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

Enige horizontale alternatief dat ik kan bedenken is een primitieve platen wtw; geen idee waar je het spul zou kunnen kopen, maar denk aan koper (of alu, als dat goed gaat met schoonmaakmiddelen e.d.) strips van een meter lang, cm of 10 breed, samen in een groot kokerprofiel met zelfde ca 10 cm binnenmaat. Aanvoer kan via een dunne sandwichlaag, afvoer heeft ruimte aan de bovenkant nodig om meegevoerd vuil e.d. af te kunnen voeren. Zal nog altijd sneller vervuilen dan een verticale pijp oplossing, zorg er dan ook voor dat er ofwel een goed bereikbaar filter voor zit, of dat je de unit zelf bereikbaar houdt om de afvoer regelmatig op te schonen. Dimensies moet nog aan gerekend worden, je wil niet een te dikke laag afvoerwater krijgen, die laag stratificeert dan en dan blijft er weinig warmteoverdracht over.
Met het oog op de produceerbaarheid nog twee alternatieven met 4 of meer parallel geschakelde koperbuizen die beide wellicht makkelijker te maken zijn, maar een stuk gevoeliger voor vervuiling. Bij alle concepten uiteraard niet vergeten het tegenstroomprincipe toe te passen.
Edit: ontwerpen, zoals aangestipt door blissard, voldoen niet aan de vereiste dubbele scheiding tussen riool- en drinkwater.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11427341/horizontale%20douche%20wtw%20schetsen.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2013 11:25 ]

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:22
AUijtdehaag schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 22:05:

Tenzij je de 22 mm waterleiding IN de 110 mm rioolleiding laat lopen aan de onderzijde, zou het iets beter gaan, maar is dan nog niet efficient lijkt me.
De waterleiding in het rioolwater laten lopen mag niet. Je moet een dubbele scheiding hebben.

Een rechthoekig profiel lijkt me wel een mooie oplossing. Hier: http://www.zinkenkoper.nl...fvoer/2220400010000000000 koop je vierkante regenwaterafvoer van koper (5 mtr 100x100mm voor 130 euro) Daar kun je wat koperen leidingen tegenaan solderen aan de onderzijde. 22mm lijkt me veel te groot. Ik zou liever 8 stuks 10 mm koper gebruiken. Parallel, met gelijke stroomrichting. Stroomsnelheid is dan laag genoeg schat ik in. Totale kosten ca. 200 euri plus een avondje solderen. Wel nog even een verloopje PVC riool -> koper verzinnen.

[ Voor 6% gewijzigd door blissard op 02-10-2013 08:32 ]

Verwijderd

blissard schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 08:29:
[...]

De waterleiding in het rioolwater laten lopen mag niet. Je moet een dubbele scheiding hebben.

Een rechthoekig profiel lijkt me wel een mooie oplossing. Hier: http://www.zinkenkoper.nl...fvoer/2220400010000000000 koop je vierkante regenwaterafvoer van koper (5 mtr 100x100mm voor 130 euro) Daar kun je wat koperen leidingen tegenaan solderen aan de onderzijde. 22mm lijkt me veel te groot. Ik zou liever 8 stuks 10 mm koper gebruiken. Parallel, met gelijke stroomrichting. Stroomsnelheid is dan laag genoeg schat ik in. Totale kosten ca. 200 euri plus een avondje solderen. Wel nog even een verloopje PVC riool -> koper verzinnen.
Dubbele scheiding, dat is waar ook, was dankzij de commerciële douche wtw's vergeten dat er ook nog zoiets was (wel zo prettig eigenlijk). Nadeel van al deze horizontale wtw's is de stratificatie en laminaire stroming die tegen je gaan werken, liefst zou je iets van een 'swirl' induceren in je stroming. Reken dus op een laag rendement. Een alternatief dat minder last heeft van stratificatie is zoiets, aluminium kokerprofielen die met thermische pasta ertussen strak tegen elkaar zijn aangesnoerd: Van je laminaire stroomprofiel (aan de wand staat het water (praktisch) stil en fungeert als isolatielaag) ben je nog niet af zonder extra swirl generatoren o.i.d.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11427341/horizontale%20douche%20wtw%20schetsen2.jpg
Pagina: 1