pelletkachel met cv versus stadsverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 492475

Topicstarter
Ik ben voornemens een inbouw pelletkachel met cv ondersteuning aan te schaffen.
Mijn oog is gevallen voor de Focus in glass cv pelletkachel.

Om een aanschaf een beetje te rechtvaardigen ben ik eens naar onze kosten gaan kijken jaarlijks aan de NUON.
Over het jaar 2012 heb ik verbruikt aan stadswarmte 40,35 GJ totaal € 815
Vastrecht komt uit op ruim € 289 maakt totaal circa € 1100
Een aanzienlijk bedrag wat ik graag wil verlagen.

Uiteraard moet ik voor dit bedrag ook even meenemen de omvang van de woningVloeroppervlakte totaal is circa 230m2 wat neerkomt op een inhoud van ongeveer 575 M3 met alleen maar vrijstaande muren.

De zwaarste kachel van Focus in glass zou in aanmerking komen.Kosten kachel circa 3600 met daarnaast nog circa 500 aansluit kosten.

Nu mijn volgende vragen.

Kan ik NUON de stadsverwarming laten afsluiten en alleen nog gebruik maken van hun tapwater?Hierbij vervallen dan de vastrecht kosten.
Kom ik met een 20 KW kachel uit wat betreft de inhoud van de woning?

Ik heb uitgerekend dat ik natuurlijk ook via verschillende wegen tapwater zelf kan produceren,maar gezien mijn tapwater verbruik zou de investering dan zeer lang duren om terug te verdienen.

En hoe kijken jullie er tegen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:35
komt tapwater dan niet via de zelfde wisselaar binnen?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je hebt uitgezocht of het inderdaad vastrecht scheelt als je alleen het CV gedeelte uitschakelt?

20 kW is voor zo'n verbruik best te doen (ik denk zelfs wat veel, het gaat niet zozeer om de grootte van het huis maar om het warmteverlies).
Ik weet alleen niet hoeverre deze kachel terug kan moduleren; pelletkachels houden niet van pendelen en een groot buffervat (700+ liter) is dus aan te raden of zelfs noodzakelijk. Dan kan je de warmte van een avondje stoken over de hele dag uitsmeren.
Als je eenmaal een buffervat hebt zijn de meerkosten van tapwater te overzien: alleen een extra spiraal.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 470164

Het lijkt me sterk dat er geen vastrecht meer betaald hoeft te worden over tapwater; de aansluitkosten zijn nog steeds even hoog en de warmtewisselaar (neem aan dat je deze 'huurt') moest juist voor tapwater groot gedimensioneerd worden, daar bezuinig je dus ook niet op. Reken er dus op dat je een buffervat met tapwaterspiraal moet plaatsen en dan ben je helemaal van die stadsverwarming af. Als je de volle vastrechtkosten voor het handhaven van alleen tapwater meeneemt is je terugverdientijd van zoiets ineens een stuk kleiner geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vandaag even met de Nuon gebeld en volgens hun kon de warmtemeter wel verwijderd worden zodat de vastrechtkosten kwamen te vervalen,Maar opnieuw aansluiten bij eventuele verkoop zou maar liefs tussen de €6000-7000 kosten.Wat een boeven.Je kan trouwens wel gebruik blijven maken van warm tapwater als de stadsverwarming is afgekoppeld.Uiteraard blijf je dan wel de vastrechtkosten alleen voor tapwater gebruiken die circa €95 per jaar zijn

Ik las net overigens nog een stuk dat er opnieuw een rechtzaak komt tussen de gemeente Almere en Nuon ivm de tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

vastrecht en aansluit tarieven zijn een bekend probleem.
Vriend van mij werk bij Liander en had mij hiervoor ook gewaarschuwd toen ik het over het afkoppelen had van de gasleiding.
Ons gebied zit bij Stedin en betaal iets van €2,60 per maand aan vast recht, wat neerkomt op iets meer dan €30 per jaar. Echter kost een aansluiting rond de €1000(incl. leidingwerk, arbeid,etc) wat neerkomt op 30 jaar vastrecht.... In de praktijk zullen de kosten waarschijnlijk een stuk lager liggen. De schatting is €400-600 en dat maakt het op de middenlange termijn pas rendabel om gas af te laten koppelen. Echter kan ik bijv. geen 20 jaar in de toekomst kijken en hebben wij besloten om gas als backup te behouden en het verbruik te minimaliseren door over te stappen op andere bronnen (pellets, zon, WP, etc).

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:43
Het probleem met stadsverwarming is gewoon dat ze rekenen met een "niet meer dan anders" principe.
Bij het verbruikstarief rekenen ze met rendement van een slecht geconfigureerde HR ketel of een VR ketel, bij het vastrecht rekenen ze gewoon met kosten van een gasaansluiting, eens in de zoveel jaar een nieuwe ketel en het servicecontract voor je ketel.
Stadsverwarming af laten koppelen en iets alternatiefs in je huis installeren is goed mogelijk, maar idd, zoals je zelf al zegt, als je het huis ooit wilt verkopen en de nieuwe kopers graag weer SV willen zit je met de gebakken peren want dan mag je heel erg duur weer de boel aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remysan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:47
Ik woon in 't zelfde dorp en heb eveneens het zelfde idee geopperd om eens te gaan uitzoeken.
De kosten van onze stadsverwarming loopt de spui gaten uit.(1e jaar verkeerd ingeregeld door de CV boer) Maar ik zou zo iets willen icm een openhaard.
Had begrepen dat je dan ook aan een expansievat moet gaan denken wat redelijk gaat lijken op een CV installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@brui2957 Je hebt dus 2 meters, 1 voor tapwater en 1 voor verwarming? Of kan je verwarming apart laten verzegelen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ Proton.
Klopt,ik heb 2 meters,en deze 2 staan apart vermeld op de eindnota.
Wel weet ik dat in een andere wijk bij een vriend van mij dit niet zo is.Die heeft geen aparte tapwater meter,en ook 1 rekening voor gebruik cv en tapwater.
Het is dus mogelijk tapwater te blijven gebruiken,en de stadsverwarming er af in onze woning.

Wat betreft je eerdere bericht
Pendelen van de pelletkachel.Als ik hem aan zet regelt de thermostaat toch.Lijkt mij dat dat gewoon moet kunnen werken zonder buffervat.Ik heb geen plannen om ook mijn tapwater via de pelletkachel te laten verwarmen.

In het verleden was de gedachte een ieder aan de stadsverwarming,is beter voor oa het milieu.Nu komen er alternatieven die niet slechter zijn,en je hebt de mogelijkheid zelf een alternatief te kiezen ,maar zit je aan overeenkomsten vast.Althans,als het om heraansluiting gaat.Een prijs van €6000-7000 betaal je ook al als je hier een woning koopt.Belachelijk om weer zo een bedrag te vragen om de meter weer terug te plaatsen.Alle structuur ligt er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Een pelletkachel moduleert niet van 0%-100%, maar heeft een laagste stand.
De kachel die je op het oog hebt is deze 20 kW variant?
Op de laagste stand moet hij nog 3 kW kwijt (dit is trouwens beter/lager dan menig CV ketel en lager dan ik had verwacht :))

Je huis is zo goed geïsoleerd dat het met 3 kW alsnog opwarmt.
De thermostaat schakelt 'm uiteindelijk uit en weer in als het nodig is.
Het inschakelen van een pelletkachel kost wat tijd, stroom, rook, roet en warmteverlies dus normaal gesproken wil je zo lang mogelijke stooksessies -> boiler opwarmen.
Ook is het rendement, in tegenstelling tot een HR gasketel, hoger bij meer vermogen (maar dat is procentenwerk) en is er minder kans op roetvorming (maar dat is bij goede pellets niet zo'n probleem).

Zo te zien valt dat bij die kachel allemaal wel mee en moet het zonder boiler ook prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Proton
Dank voor je antwoord.
Ben nu bezig met de laatste details voor de aanschaf.Maar zoals altijd blijkt weer dat er weer de nodige kosten bij komen die je in eerste instantie niet ziet.

Uiteindelijk zal ik de kosten/baten en natuurlijk comfort moeten afwegen.
Gegeven blijft mijn verbruik nu bij nuon van circa € 815 per jaar,en ik neem de kosten die ik blijf betalen voor het behouden van de aansluiting nog.

De offerte voor de 20 kw kachel komt uit op
Kachel-cv € 3690
Anticondensk € 140
Heater € 115
Afvoerpijp € 315
Aansluiten kachel naar buiten inclusief montage pijp gratis
Aansluiten kachel naar meterkast € 45 p/u

Het oog wil natuurlijk ook wat,maar de ROI gaat een paar jaar duren.
Pagina: 1