Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tips voor een server opzetten gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 841 views

• Tlozoot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09-2023
Ik heb al een tijdje een Windows 7 Ultimate server staan die voornamelijk functioneert als download en stream server, maar, ik wil het nu iets groter aanpakken.

Als project/uitdaging wil ik mijn eigen web server opzetten, inclusief webpagina .nl domein (dus ingeschreven bij SIDN) en hoge up speed, mijn vraag:

"Graag tips wat betreft onderwerpen zoals high-performance routers, providers, up-speed, registrars, aanbevolen pc-specs, kosten en dat soort dingen."

Ik heb zelf al ervaring met diverse programmeer talen dus het designen van een website en alles er om heen doe ik zelf. Het gaat mij er vooral om wat persoonlijke tips van mensen met ervaring hiermee.

Met Vriendelijke Groet,
Tlozoot

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik denk dat je echt wat meer informatie wil geven:
wat wil je met de webserver, hoeveel traffic verwacht je, wet zijn je eisen, wat zijn je beperkingen (bijvoorbeeld in budget, als je wil kan je zo een paar honderd miljoen uitgeven...) etc.

Ik denk eigenlijk dat je voor experimenten het beste ergens een niet te dure (V)PS kan huren, of thuis wat kan opzetten met al beschikbare hard&software.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 28-09-2013 15:13 ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:45
Heb je enige idee waar je over praat? Want als ik je topic lees, heb je helemaal geen idee waar je aan begint.
"Graag tips wat betreft onderwerpen zoals high-performance routers, providers, up-speed, registrars, aanbevolen pc-specs, kosten en dat soort dingen."
Je noemt wat termen, maar volgens mij heb je geen idee wat je er precies mee bedoelt.

Kijk gewoon eens bij leasweb of transip of een andere grote toko. Prijsen kan je er zo vinden
Daar kan je zo een hardware doos huren of wat rack space. Eventueel amazon in de could.

• Tlozoot
Rolfie schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 15:41:
Heb je enige idee waar je over praat? Want als ik je topic lees, heb je helemaal geen idee waar je aan begint.

[...]

Je noemt wat termen, maar volgens mij heb je geen idee wat je er precies mee bedoelt.

Kijk gewoon eens bij leasweb of transip of een andere grote toko. Prijsen kan je er zo vinden
Daar kan je zo een hardware doos huren of wat rack space. Eventueel amazon in de could.
Ik heb het allemaal al opgezocht en weet wat het betekent, maar inderdaad noem ik wat random termen van de zovele, dat hoeft niet te betekenen dat ik niet weet waar ik het over heb. En inderdaad weet ik dat ik prijsen en specs op internet kan vinden maar daarom vraag ik ook om tips van ITers die Persoonlijke ervaring hebben.
Bovendien beantwoord je de vraag ook niet. No offence intended, by the way
Ik denk dat je echt wat meer informatie wil geven:
wat wil je met de webserver, hoeveel traffic verwacht je, wet zijn je eisen, wat zijn je beperkingen (bijvoorbeeld in budget, als je wil kan je zo een paar honderd miljoen uitgeven...) etc.

Ik denk eigenlijk dat je voor experimenten het beste ergens een niet te dure (V)PS kan huren, of thuis wat kan opzetten met al beschikbare hard&software.
-Wat ik met de Website wil doen is uitesten wat er mogelijk is, en zo een hoop te leren over de structuur ervan, voornamelijk het commerciële gedeelte, dus klein beginnen en kijken waar het heen leidt, maar, zoals met mijn meeste projecten, zal het daar niet bij blijven.

-Qua budget hangt af van wat ik wil/zal bereiken met dit budget. Ga in de ideale context van een start budget van, zeg, max €500,- en dan €100,- per jaar, om maar wat op te noemen, dit kan naar boven en onder afwijken.

-Ik verwacht niet veel traffic in het begin maar hou er wel rekening mee dat het kan uitbreiden. Dus sowieso een Up van 20 Mbps minimaal om mee te beginnen

Is dat genoeg Informatie voor nu?
Mvg

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:01
Ik zou beginnen met een veilig OS wat meer gericht is om als server te fungeren. Denk aan debian, CentOS of windows server 2008/2012 of iets in die trant.

Als je het thuis gaat hosten is 20Mpbs up iets wat elke router wel haalt. Ga je een rackserver kopen en in een datacentrum plaatsen hoef je geen rekening te houden met een router. Qwa kosten kom je met 100 euro per jaar niet ver in een datacentrum.

Maar begin dus bij het begin, persoonlijk zou ik CentOS gebruiken en dan netjes Apache, PHP en MySQL installeren. Dan ben je al klaar om je eigen website te hosten.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb eerlijk gezegd niet echt een helder beeld van wat je wil (Wat is 'uitesten wat er mogelijk is' precies? Wat bedoel je met 'het commerciële gedeelte'?) En los van de upstreamsnelheid: hoeveel bits denk je in totaal per maand te gebruiken (of hoeveel wil je kunnen verbruiken)? En hoeveel prcessorkracht/geheugen zal je daarvoor nodig hebben?

Ik denk nog steeds dat je het beste gewoon ergens een VPS kan huren of thuis wat te gaan experimenteren (het gaat als ik het goed begrijp nu toh vooral om de experimenteermogelijkheden), zeker gezien het beschikbare budget.

Ik zou trouwens voor een webserver ook niet het eerste voor een WIndows-server gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 28-09-2013 16:35 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Freezerator schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 16:32:
Als je het thuis gaat hosten is 20Mpbs up iets wat elke router wel haalt.
Let natuurlijk wel dat niet elke ISP je voorziet van een statisch IP. Dat is wel zo handig als je een DNS record wilt laten verwijzen naar je eigen modem. Verder moet je dan ook nog iets als portfowarding moeten kunnen instellen dat als mensen je website opvragen ze ook bij je server uitkomen.

Daarnaast is ook niet elke ISP dol op mensen die thuis een website hosten. Sommige proberen dit te beperken.

Kijk ook naar hardware. Een zelfbouw PC's als server is leuk, maar de hardware die je vind in een HP Proliant of een Dell PowerEdge is ontworpen en getest om langdurig 24/7 te draaien zonder problemen. Mijn ervaring is vooral met huis-tuin-en-keuken hard disks dat die het niet leuk vinden om 24/7 te draaien. Je moet dan al kijken naar iets als WD Blue of WD Black schijven.

Ook moet je bedenken hoeveel down time acceptabel is. Wil je 99% uptime hebben dan moet je een volledig redundante server neerzetten. Kost je wel een paar duiten.

Een nadeel van thuis hosten is ook stroom en lawaai. Zo'n pizzadoos maakt een rotherrie, en vreet stroom. Bij co-lo koop je dat nog af. Tevens zijn de omstandigheden daar ook beter, denk aan geconditioneerde ruimtes ipv een stoffige zolder.

• Tlozoot
begintmeta schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 16:33:
Ik heb eerlijk gezegd niet echt een helder beeld van wat je wil (Wat is 'uitesten wat er mogelijk is' precies? Wat bedoel je met 'het commerciële gedeelte'?) En los van de upstreamsnelheid: hoeveel bits denk je in totaal per maand te gebruiken (of hoeveel wil je kunnen verbruiken)? En hoeveel prcessorkracht/geheugen zal je daarvoor nodig hebben?

Ik denk nog steeds dat je het beste gewoon ergens een VPS kan huren of thuis wat te gaan experimenteren (het gaat als ik het goed begrijp nu toh vooral om de experimenteermogelijkheden), zeker gezien het beschikbare budget.

Ik zou trouwens voor een webserver ook niet het eerste voor een WIndows-server gaan.
Met het Commerciële gedeelte bedoel ik het begrijpen hoe het in praktijk in werking wordt gesteld en wat de gevolgen zijn, van bepaalde acties, meer in de context van opbouw en programmering van de website,
Nogmaals het is een project om te leren hoe het allemaal werkt, zelf educati dus, om te leren, en het uit te breiden naar iets nuttigs wanneer ik de kennis bezit.
Ik zou beginnen met een veilig OS wat meer gericht is om als server te fungeren. Denk aan debian, CentOS of windows server 2008/2012 of iets in die trant.

Als je het thuis gaat hosten is 20Mpbs up iets wat elke router wel haalt. Ga je een rackserver kopen en in een datacentrum plaatsen hoef je geen rekening te houden met een router. Qwa kosten kom je met 100 euro per jaar niet ver in een datacentrum.

Maar begin dus bij het begin, persoonlijk zou ik CentOS gebruiken en dan netjes Apache, PHP en MySQL installeren. Dan ben je al klaar om je eigen website te hosten.
thanks voor de informatie ik heb al behoorlijk wat gestoeit met Windows server 2003/2008 en diverse linux distributies. en wat betreft kosten voor onderhoud: wat is daarin realistisch en wat is de verhouding ervan?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als je een dedicated servertje wil huren wil om te experimenteren: dit is bijvoorbeeld een (volgens mij) best laag geprijsd aanbod (de hardware en andere voorwaarden zijn daar dan ook naar): http://www.online.net/fr/...ratif-serveur-dedie-perso . Je kan eens wat rondzoeken dan krijg je wel een aardig beeld van wat het een en ander kost denk ik.

• Tlozoot
Static ip is en port forwarding is geregeld, want ik ga een parallel internet pakket kopen, zodat de mensen thuis daar geen problemen mee krijgen dat ik alles verander.
Lawaai maakt niet uit maar het stroom verbruik wil ik niet al te hoog hebben, omdat de start kosten niet zo'n probleem is maar het onderhouden, ik wel rekening wil houden op langere temijn.
Server ga ik ook nog regelen, en kan zo gedaan worden aangezien ik genoeg onderdelen heb
Tips voor onderdelen i.p.v. complete pc's?
Als je een dedicated servertje wil huren wil om te experimenteren: dit is bijvoorbeeld een (volgens mij) best laag geprijsd aanbod (de hardware en andere voorwaarden zijn daar dan ook naar): http://www.online.net/fr/...ratif-serveur-dedie-perso . Je kan eens wat rondzoeken dan krijg je wel een aardig beeld van wat het een en ander kost denk ik.
even naar gekeken, maar waarom in het frans..?

bedankt voor alle reacties btw

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-11 09:41
Ik zou gewoon een simpele VPS huren, neem bijv DirectVPS:
VPS starter 1 RAM:512 MB DISK:25 GB TRAFFIC:250 GB PRIJS/MND:€ 7,-

voor die 7,- per maand heb je een CentOS VM met 1GB uplink.

ik denk dat dat voor jou veel goedkoper is, scheelt een hoop lawaai/ruimte/stroomkosten.
Bovendien wil je een 20mbit uplink, dan zit je al naar glasvezel te kijken. Als je die parralel aan wilt laten leggen ben je (los van de aanlegkosten) al minimaal €30,- mnd kwijt.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tlozoot schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 15:08:
[...]
[...]
Met Vriendelijke Groet,
Tlozoot
High performance routers.. Jij verwacht dat je 10GBps moet gaan routeren? Zolang je niet boven de 100Mbps uitkomt met je upload snelheid kan je met de meeste kwalitatief goede huis-tuin en keuken routers aan de gang. Providers, daar hebben we een heel subforum voor Internetproviders en Hosting. Het registreren van een website is ook geen moeite met de verschillende registars die dit aanbieden in NL. Wederom, kijk in Internetproviders en Hosting
De aanbevolen PC specs.. Ja, daar kunnen we natuurlijk wat over zeggen want jij hebt ons exact verteld wat je gaat doen met je website. Statische pagina's serveren kan een Raspberry PI. Wil jij een CMS met een database, dan moet je wellicht naar iets sterkers kijken. Check ook Het grote zuinige server topic

Je begrijpt denk ik wel waar dit heen gaat. GoT is er niet voor om je aan het handje te houden. Er is veel te vinden via google of via de search. Leuk dat je het allemaal wat serieuzer op wilt pakken, maar een thuisserver is geen Professional Networking & Servers.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.