Goed, de afgelopen dagen heb ik mij ingelezen in het zelf in elkaar bouwen van een computer. Ook ben ik wat beter nagegaan wat ik nu nodig heb, adv wat ( wel betrouwbare) informatie op internet. Echter ik ben niet uit alles gekomen, en zal waarschijnlijk her en der een verkeerde aanname hebben gemaakt. Ik nodig je uit om te shooten als je dit ziet
Mijn niveau
Misschien is het handig mijn computer kennisniveau toe te lichten. Voor de gemiddelde nederlander is dit wel goed. Dit omdat ik bijvoorbeeld wel weet hoe je een dualboot op je pc maakt, vrij goed met office ben, een image kan maken, en wel eens een geluidskaart heb ingebouwd. Daar houd het wel een beetje op dus kwa gemiddelde lezer hier zal ik wel ergens onderaan bungelen
Mijn Budget
1000e max voor computer en 2 monitoren ( ex os/muis/keyboard dus). Overigens mag het ook 100-200 goedkoper, als dit kan. En stel het wordt 100 euro duurder maar keuze veel beter( price/quality is skewed) dan is dat ook niet erg.
Monitoren
Deze werd absoluut aangeraden:
pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart 1000-(248*2)= 504 over voor pc
Echter kan ik niet beter deze nemen, immers dezelfde alleen 1 inch kleiner:
pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart 1000-(179*2)= 642 over voor pc
Betrouwbaarheid.
Ik denk dat ik het beste een 2e pc – mijn oude- ernaast kan draaien. Ik ben dus op zoek naar een redelijk snelle en betrouwbare computer. Dus stel het kost 150 euro meer om van betrouwbaarheid van 97% naar 98% te gaan dan pass ik daarvoor; beter een laptop ernaast want dan haal je tevens risico van een stroomstoring weg.
SSD?
Wat is jullie mening hierover? Op zich reboot ik mijn pc maar 1 keer in de week, en hij staat voor de rest in slaapstand. Daarom heb ik het idee dat ik het niet nodig heb. Aan de andere is het wel de toekomst( denk ik) en veel dataopslag heb ik niet nodig, doe ik toch via externe HD
Waar voor ik hem gebruik.
Traden. Ninjatrader. Draait op 1 core, al zou de volgende software update meerdere cores gaan ondersteunen.
Verder beetje surfen, office, email
Oke daar gaan we…:
Processor:
Meerdere cores zijn niet echt nodig voor.
Elke quad core CPU zou voldoende zijn, ook de goedkoopste.
Ter voorbeeld, deze zou ook zeker voldoende zijn: AMD Phenom II X4 3.2GHz.
pricewatch: AMD Phenom II X4 840 Boxed
Tweakers raad aan:
pricewatch: Intel Core i5 3350P Boxed
pricewatch: Intel Core i5 4570 Boxed (Haswell)
Ik denk dat ik die van tweakers dan maar neem, die kan ook nog een tijdje mee.
Processorkoeling
Een stille computer is op zich wel prettig.
Over het algemeen heb je meer dan voldoende met een van volgende lucht-koelers:
pricewatch: Cooler Master Hyper 412S
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition
Als je stilte wilt dan kan je een van de volgende nemen:
pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
pricewatch: be quiet! SHADOW ROCK 2
Maar een van deze 2, die zijn immers stiller?!
Videokaart GPU:
Trading computers hebben geen snelle kaarten nodig, je kan beter cool en quiet nemen. Je hebt nm alleen simpele 2D graphics. Ik wil 2 monitoren op mijn pc aansluiten.
Bijvoorbeeld de ASUS 6950 zou way overkill zijn.
Je kan bijvoorbeeld de nVidia Quadro NVS 295 with 2xDisplayPort nemen. Wil je 4 monitoren dan koop je hier 2 van.
Deze zou ook kunnen: nVidia GeForce 9500GT ($75) fanless, dual-DVI is sufficient
Hieronder een plaatje van hoe mijn scherm eruit ziet, om een beeld te geven.
Tweakers raad deze aan in de goedkopere catagorie:
AMD
- pricewatch: Club3D Radeon HD 7750 1GB DDR3 [€ 71]
- pricewatch: XFX HD7770 Double Dissipation Edition [€ 90]
NVIDIA
- pricewatch: MSI N650-1GD5/OCV1 [€ 83]
Harde schijf
Voldoende is: 500GB 7200RPM HDD.
Nog even kijken, wil je SSD of een ‘gewone’ harde schijf. 500GB is voor mij trouwens zeker voldoende voor die pc.
RAM
8GB nodig. 4 is te weinig.
Tweakers raad aan: pricewatch: Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU (8GB)
Geluidskaart
totaal niet van belang
Fans.
If noise is your primary concern, build a system with a passive heatsink video card and don't worry about water cooling. Water is for performance, not sound. You can get a nice Noctua HSF CPU cooler, 120mm, that will be virtually silent. If using an SSD in your system then you don't need but one single system exhaust fan, which I would also use Noctua 120mm. The combination of the two fans should be near silent.
Powersuply
Aantal wattage+ 100 erbij
Liever wat effecienter
Probeer modulair
You get what you pay for
Hier moet ik zeggen: Help. Neem er maar gewoon eentje van oke merk?!
OS
W7 64 bit.
SSD
Eigenlijk niet nodig. Zorgt er alleen voor dat programma’s sneller laden. Eenmaal geladen merk je er vrijwel niets van. Ik zet ook meestal mijn machine in de ‘slaapstand’ en reboot 1 keer in de week. Aan de andere kant is SSD wat goedkoper geworden en werk ik toch met externe HD voor opslag.
Motherboard
Zonder grafische kaart dus
Wat usb poorten.
Koop enkel een moederbord van meer dan 100 euro wanneer je echt zal overklokken & SLI/CF zal gebruiken.
Ook hier niet echt een idee van welke te nemen
Case/kast
Looks maakt mij niets uit, staat toch onder bureau
CD/DVD
Niet nodig
Optioneel
WIFI?
SD kaart sleuven?
Beide niet nodig
Aditioneel:
Mijn oude pc wil ik ook wat stiller maken. Hier wil ik niet te veel geld aan besteden.
Indien ik mijn Oude pc ook wat sneller wil maken, hoe kan ik dit het beste doen? ( dit mag niet te veel kosten, laten we zeggen max 100
Mijn oude pc:
AMD Athlon 64 X2 4000+
RAM 3.0 GB
MOtherboard: PAckerd Bell BV MCP61