Snelle en betrouwbare PC gezocht

Pagina: 1
Acties:

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-03 16:02
Goedendag,

ik ben ik zoek naar een nieuwe computer.

Wat wil ik er mee: ik wil de pc enkel gebruiken voor 'beurshandel'.
Voor mij is belangrijk: snelheid ( al hoeft dit niet extreem te zijn) en betrouwbaarheid.
Ik heb mijn oog al laten vallen op 2 24 inch beeldschermen: pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart
en zoek dus nog een pc er bij. Ik heb mijn oog laten vallen op een van deze computers op deze pagina http://www.dragoncomputer...category_id,33/Itemid,72/ met een richtprijs van ongeveer 500e wat ik aan wil uitgeven.
  • Is dit een goede keus, of valt het ergens anders 'beter' te halen?
  • Zal ik voor I5 of I7 gaan? Of maakt dit nauwelijks uit?
  • De programma's die ik wil draaien moeten os windows/mac zijn, linux kan niet. Ik wil os mac wel eens proberen, waar koop je dit het beste los? Of toch voor windows gaan?
[/list]

Bedankt alvast _/-\o_

• Chris03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-04 10:22
Als ik op de link klik van de pc-boer zie ik 178,5 desktops staan. Die wil je? Misschien kun je je vragen beter iets gerichter stellen, zie hier wat tips om je vraag wat concreter te maken.

Overigens is een "betrouwbare" computer een nogal vaag begrip. Voor mijzelf heb ik ook die eis en dat begint bij een voeding van € 140, een werkstation-moederbord van € 250 en de harde schijven dubbel uitgevoerd. Dan zit ik al boven de € 500 en heb ik nog niets wat werkt. Dat betekent overigens niet dat jij ook zo gek moet doen. Een écht betrouwbare pc begint wel al snel bij € 1000 imho.

In de standaard gefabriceerde pc's zoals jouw computerboer ze aanbiedt wordt overigens als eerste bezuinigd op de voeding, terwijl die een groot deel van de betrouwbaarheid bepaalt. Ik heb een willekeurige pc op de site aangeklikt en daar staat alleen "een 420 Watt voeding". Dat is meestal geen goed nieuws :9

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je een Mac wilt, dan kun je een iMac of een Macbook kopen. Dat is vanaf ongeveer €1200 incl. BTW. Dan red je het ook niet met € 500, helaas.

🌞🍃

• niektb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-02 10:46
OS X werkt alleen op apple producten.

Snelheid is relatief, wat doe je met je PC? (i7 is veel te duur voor een budget van 500e, i5 wordt heel krap.)

AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-04 23:10
niektb schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 16:06:
OS X werkt alleen op apple producten.

Snelheid is relatief, wat doe je met je PC? (i7 is veel te duur voor een budget van 500e, i5 wordt heel krap.)
Da's onzin.

Je kan op elke computer met in ieder geval een Intel Core -processor Mac OS X installeren.
Er is wel een bult getweak bij nodig (voor de gemiddelde gebruiker dan) maar dan heb je meestal gewoon fatsoenlijk OS X draaiende.

Er zijn hier en daar wat hardware-voorkeuren die OS X heeft maar het kan gewoon.
Weet niet waar je het vandaan haalt dat het niet kan.

TS, Mac OS X is niet meer los verkrijgbaar, vanaf OS X Lion (dus ook de versie's die daarna komen) is het niet meer mogelijk om OS X op discs te krijgen.
De laatste versie die op disc is uitgebracht is Snow Leopard en die stamt uit 2010.

Anders zijn ze wel te koop, maar als dowload, je kan dan(als je al een Mac hebt, of te leen hebt) een opstartschijf maken van je USB stick met daarop de benodigde software om OS X te installeren op een computer die niet door Apple is gemaakt.

[ Voor 27% gewijzigd door w4v3g0d op 27-09-2013 16:13 ]

• zwaanenberg
@Chris03:
Merkwaardig dat je meer computers ziet, en een halve? Om het concreter te maken, ik zou bijvoorbeeld twijfelen tussen
http://www.dragoncomputer...com_virtuemart/Itemid,72/
of
of

Kan je een richtlijn geven waar op te letten bij een voeding?

@Datafeest, niektb en TecHHeaD
Ik wil mac os eens uitproberen, omdat dit betrouwbaarder schijnt te zijn. Of is dit schijn, en kan je beter windows gebruiken?
Ik wil de computer enkel gebruiken om om 2-3 programma’s te draaien om koersen te importeren en te ‘displayen’ op diverse charts en DOMS( vereist niet veel power). Het grafische aspect is echter niet zo heel belangrijk als bijvoorbeeld voor een grafisch werknemer.
Mijn huidige pc loopt wel eens 10 seconden vast, en gaat dan pas weer verder. Dit kan ik niet meer hebben. Mijn huidige specs:

AMD Athlon 64 x2 Dual Core Processor 4000+ 2.1 GHZ
RAM 3.00
32 bit
vista

NB wat dus belangrijk is, je hebt dus een 'feed'waarbij via internet continu data naar binnen komt. Soms neemt die data behoorlijk toe, bijvoorbeeld bij een FOMC ( http://www.federalreserve...ypolicy/fomccalendars.htm). Die data bestaat uit koersen(tick) en volume. Mijn computer moet dit aankunnen, en niet gaan vastlopen. Welke computer, en waarop moet ik letten wil mijn pc dit aankunnen. Of welke informatie hebben jullie nodig van mij om hier antwoord op te geven?

[ Voor 14% gewijzigd door zwaanenberg op 27-09-2013 17:20 ]

• niektb
TecHHeaD schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 16:10:
[...]

Da's onzin.

Je kan op elke computer met in ieder geval een Intel Core -processor Mac OS X installeren.
Er is wel een bult getweak bij nodig (voor de gemiddelde gebruiker dan) maar dan heb je meestal gewoon fatsoenlijk OS X draaiende.

Er zijn hier en daar wat hardware-voorkeuren die OS X heeft maar het kan gewoon.
Weet niet waar je het vandaan haalt dat het niet kan.

TS, Mac OS X is niet meer los verkrijgbaar, vanaf OS X Lion (dus ook de versie's die daarna komen) is het niet meer mogelijk om OS X op discs te krijgen.
De laatste versie die op disc is uitgebracht is Snow Leopard en die stamt uit 2010.

Anders zijn ze wel te koop, maar als dowload, je kan dan(als je al een Mac hebt, of te leen hebt) een opstartschijf maken van je USB stick met daarop de benodigde software om OS X te installeren op een computer die niet door Apple is gemaakt.
Dan heet het Hackintosh...

AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-04 23:10
niektb schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 17:25:
[...]

Dan heet het Hackintosh...
Daar is geen officiele benaming voor.

Wat wil je nou precies zeggen dan?

TS: Mac OS X hoeft niet perse betrouwbaarder te zijn, het KAN betrouwbaarder zijn.
En daarbij: wat versta jij onder "betrouwbaar"?

[ Voor 23% gewijzigd door w4v3g0d op 27-09-2013 18:27 ]

Verwijderd

Ik ga eens voor de verandering ontopic reageren.
Eerst leesvoer voor de TS:
DAA beleid
Handleiding Pricewatch
[Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen
Dragoncomputers is geen goede keus, stel zelf een computer samen (en laat hem eventueel assembleren door een winkel).
Een i7 heeft alleen nut als je veel aan videorendering doet, dit vanwege de 4 extra virtuele cores (HyperThreading).
Als je OSX wilt uitproberen kun je het best even naar de dixons oid gaan om een Apple computer uit te proberen. Zou je verder iets duidelijker kunnen zijn en "beurshandel" en "betrouwbaarheid" kunnen defineren?

• WouterT13
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-03 14:09
Ik zou gewoon voor windows gaan ivm de prijs. Voor vijfhonderd kom je namelijk niet snel aan een Mac.
Als je voor windows gaat, zou ik gewoon de componenten bij elkaar zoeken (of laten zoeken) en hem bij een bedrijf laten assembleren (of door een andere tweaker; ik vind het ook leuk om te doen, heb alleen geen tijd D:). Ik heb even een lijstje met componenten voor je samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-6800K Boxed€ 121,20€ 121,20
1ASRock FM2A75M-DGS€ 47,99€ 47,99
1Western Digital Green SATA 6 Gb/s, 1TB€ 52,95€ 52,95
1Gigabyte Gigabyte Chassis GZ-M5 (2AZGM-5B500-S22S)€ 29,45€ 29,45
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 82,63€ 82,63
1Kingston HyperX KHX1600C9D3B1/4G€ 35,94€ 35,94
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 82,50€ 82,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 483,61

Even wat uitleg:

Processor: Zal denk ik voldoen aan je eisen. Alhoewel ik geen verstand heb van de programma's die je draait, klinkt het niet alsof ze heel zwaar zijn. Deze processor zal in elk geval een stuk sneller zijn dan je huidige processor. Bovendien heeft de processor een bovengemiddeld goede geintegreerde GPU. Ik weet dat graphics niet belangrijk voor je zijn, maar het is toch mooi meegenomen.

Moederbord: Doet wat hij doen moet. Bovendien heeft hij de beschikking over USB 3.0 aan de voorkant van je kast. (Je kast moet dit ook ondersteunen, maar degene die in dit lijstje staat doet dat.

Harde schijf: Heb niet heel veel verstand van harde schijven, maar de meeste houden het lang genoeg uit en deze zal dat dus ook doen.
Als je echt zeker wil zijn dat je je data niet veliest, kun je twee harde schijven kopen en ze in RAID 1 zetten. Het gekozen moederbord ondersteunt dit, dus verder zijn er geen andere wijzigingen nodig aan de samenstelling

Case: Niet te groot, USB 3.0 support en ziet er niet te opvallend uit. Ik weet niet, wat jouw smaak is, maar als je hem niet mooi vind, kun je altijd zelf een case uitzoeken. Als je dat doet, raad ik je aan het via de pricewatch te doen: http://tweakers.net/categorie/61/behuizingen/producten/
Vraag in dat geval wel even of het moederbord er in past, voordat je hem koopt :)

Windows: De meeste mensen vinden windows 7 fijner werken dan 8, maar 8 kan natuurlijk ook.
Mac OSX wordt via een officiele manier te duur en via een officiele weg is het te veel moeite.

Geheugen: 4GB geheugen moet voldoende zijn. Anders kun je later altijd nog makkelijk upgraden naar 8GB.
1600 MHz, omdat de geintegreerde GPU hier voordeel uit haalt (tov 1333 en 1866 is weer overdreven).

Voeding: Levert voldoende wattage en doet wat hij moet doen. Is volgens mij ook van redelijk goede kwaliteit. (Correct me, if I'm wrong )

SSD: Een SSD toevoegen aan je systeem levert heel veel prestatie-winst op in dagelijks gebruik! Dit kun je gebruiken om je OS op te installeren en wat programma's, terwijl je bulk op de HDD staat.
(een SSD een is, net als een HDD, een component waar je data op kan opslaan, alleen dan vele malen sneller.)

Als er nog vragen zijn, hoor ik ze graag :)

Verwijderd

Als je data importeert en live streamed van i-net heeft dit vooral te maken met je internetverbinding. Als ik er even van uit ga dat die prima is, heb je vervolgens verreweg het meeste baat bij een SSD schijf. Daar wordt je PC zienderogen sneller van en de pcs die jij opnoemt heben alle 3 geen SSD aan boord. Daarnaast moet je zorgen dat je twee 24'' schermen kan aansluiten.

Wat betrouwbaarheid betreft is het belangrijk om een voeding van een degelijk merk aan te schaffen (antec, be quiet!, coolermaster, corsair) en een beetje degelijk moederbord te installeren. De processor is voor het gebruik dat jij schetst dan niet eens het allerbelangrijkste. i7 is sowieso overbodig, maar ik zou zelf voor een snelle i3 gaan of een AMD processor (i3, i5 of i7 zegt vrijwel niets over snelheid) Laat je hierin goed adviseren, of lees reviews online etc.

Als je je er in wilt verdiepen staan hier op tweakers allerlei reviews/fora/best buys etc. Heb je hier geen tijd voor kan je het beste naar gerenomeerde winkels gaan en je laten adviseren.

Al jouw eisen worden vervult met het volgende basissysteem:
reviews: Desktop Best Buy Guide: september 2013

Dit zou je uit kunnen breiden met een videokaart voor wat betere beeldprestaties op de twee mooie 24'' schermen.

Wat OS betreft: Gewoon voor windows gaan, mac is alleen gemaakt voor appleproducten.

Succes!

• JKMH
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-04 21:20
Neem gewoon goed merk, bijvoorbeeld, Asus, MSI, Gigabyte. i3'tje erbij. misschien nog een ssd, hdd erbij, kast, fan, stock koeler. En bam! Klaar!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
welke programma's ga je exact gebruiken? voor bijvoorbeeld metatrader hebben de meeste forex brokers wel een mac versie (via wine). en in het geval van metatrader: ga je zelf ook indicators of expert advisors schrijven en testen?

en hoe snel moet je kunnen reageren indien er iets misgaat? misschien een idee om je trading software in een vmware of virtualbox te draaien en die image dagelijks als backup wegschrijven. Mocht je virtuele trading systeem bijv.. toch last krijgen van een virus, dan kun je in ieder geval terug naar een eerdere snapshot/backup van de virtuele machine zodat je weer snel aan de slag kunt.
Best lullig namelijk als je trades open hebt staan en je systeem hangt bijv. :)

[ Voor 50% gewijzigd door efan op 27-09-2013 20:37 ]

• zwaanenberg
Dank voor de vele reacties.

Misschien ben ik iets te onduidelijk geweest, ik zal proberen precies te omschrijven wat ik er mee wil doen, en wat ik zoek.

Wat wil ik met de computer doen:
Ik wil deze computer enkel en alleen voor traden gebruiken. Hierbij wordt gehandeld in futures. Het systeem moet blijven draaien, en mag dus niet vastlopen oid. Uiteraard zit ik niet in de flitshandel, maar het is behoorlijk irritant als je kwa 300.000/400.000 aan onderliggende in de markt zit en je computersysteem lastig gaat doen. Ik zit er ook aan te denken een laptop naast te draaien mocht de stroom uitvallen.

Programmas die ik draai:
Dit alles komt er op neer dat ik de volgende programma’s draai:
-Ninjatrader charting programma. Hiermee worden grafieken van de koersen weergegeven. In de praktijk moet ik hier heel wat grafieken open hebben staan, zonder dat de computer vast gaat lopen.
- een vrij licht programma wat een aangepaste versie van het diepteboek kan weergeven. Dit is een vrij simpel en licht programma.
-Eventueel ook een programma van een broker om orders door te kunnen geven. Denk aan zoiets als TWS van interactive brokers, stelt grafisch ook niets voor. Kwa ‘zwaarte’ van het programma kan ik niets zeggen, weet dit gewoon niet, maar ik denk dat het mee valt.
-Ik haal koersdata op van een externe provider.
-Office: Excel voor analyse, Word voor notities

Eigenlijk is dit het wel een beetje. Valt wel mee.

Betrouwbaarheid:
Het systeem mag niet vastlopen, of uitvallen. Ik zoek dus continuïteit. Mijn huidige pc heeft overigens de neiging wel eens 10 seconden te bevriezen en dan weer door te gaan. Maar goed hij viert bijna zijn 6de verjaardag, tijd voor een nieuwe.

Die dragon computers heeft een vriend aangeraden, maar blijkbaar kan je het dus beter zelf doen. Dank voor de voorbeelden die een aantal van jullie hebben gegeven.

Schermen:
Omdat ik veel achter de schermen zit, wil ik ook kwalitatief een wat beter beeldscherm dan op dit moment. Deze pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart hebben een aantal handelaren aangeraden ( die overigens zelf ook een ict achtergrond hebben). Ik zoek niet zozeer grafische hoogstandjes, maar wel schermen waar je ‘lang naar kan turen’. Ik wil er 2 aanschaffen, dus de grafische kaart moet 2 ingangen hebben.

Windows/mac/linux:
Ik ben niet fan van de een of ander, maar dacht dat os mac iets stabieler was dan os windows( bijv 7). Maar op zich draai ik net zo lief ubuntu. De software moet dan wel onder wine draaien. Maar is dat stabiel? Heb hier niet veel ervaring mee. ( ik heb ook geen tijd in veel 'gekl**t' , het moet gewoon werken)

Nog een puntje is dit: ik wil liever geen virusscanner draaien, omdat dit het systeem vertraagd. Kan dit gewoon veilig als je enkel die programma’s draait en verder niets op de pc doet? Mijn oude pc waar ik nu op tik wil ik dan voor andere zaken gebruiken ( email/internet etc).

-----------------

WouterT13: dank voor je samenstelling. Kan ik beter geen Intel processor nemen?
Opslag heb ik niet veel nodig, en dat doe ik meestal toch extern, dus een SSD lijkt mij inderdaad een goed idee. Ook eens leuk om uit te proberen. Is die WD van 1TB dan niet overbodig?

MinkMaat: dank voor je reply. Inderdaad, net zoals WouterT13 zei, een SSD. Het klopt dat ik telkens data importeer en deze live volg. Ook jij zegt dat een AMD ook prima kan. Blijkbaar werkt de reclame van intel goed in op de onzekerheid van de leek, zoals ik.

Jamalietjuh :dank voor je samenstelling

Jantje82 : dank. Geen i7 dus. Hierboven heb ik wat meer uitleg gegeven hoop ik.

Ido: Hierboven heb ik de programma’s opgenoemt. Ik wilde os mac gewoon wel eens uitproberen, en dacht dat het stabieler was. Ik heb hier ook een oude laptop op ubuntu draaien, met office in wine. Maar is dat net zo stabiel als windows?
In pricipe werk ik uiteraard altijd met een ‘noodstoploss’, een mrktorder op ‘veilige’ afstand, maar sluit iets eerder via de DOM. Als er iets mis gaat moet ik gewoon snel de positie kunnen sluiten. Ik werk al met images via macrium reflect, maar niet met een virtual box.
Misschien dat ik wat backtesten doe, maar niet extensief ( werkt niet nmm, maar dat is een ander verhaal)

• WouterT13
Een intel processor is ook zeker geen slecht idee. Ik had voor de A10 gekozen, omdat hij over te klokken is, wat extra prestaties oplevert. In dit geval denk ik echter dat het een goed idee is om een Haswell i3 te nemen.
Je levert iets in op de prestaties van de IGPU (geintegreerde videokaart), maar de i3 presteert over het algemeen net iets beter dan de A10 (als deze niet is overgeklokt en ik ben ervan uitgegaan dat dat niet het plan is. Het gaat immers ten koste van de betrouwbaarheid).

De HDD had ik er in gedaan, omdat ik dacht dat u misschien wat opslagruimte nodig had. Als u denkt dat de SSD groot genoeg is, laat ik de HDD er uit. Let er wel op, dat windows ook nog geinstalleerd moet worden, dus reken op zo'n 90 GB vrije ruimte.

Dit is het lijstje wat ik heb samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 111,45€ 111,45
1MSI H87M-E33€ 49,-€ 49,-
1Gigabyte Gigabyte Chassis GZ-M5 (2AZGM-5B500-S22S)€ 29,45€ 29,45
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 82,63€ 82,63
1Kingston HyperX KHX1600C9D3B1/4G€ 35,94€ 35,94
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 82,50€ 82,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 421,92

Het moederbord moet, door de switch van AMD naar Intel, ook aangepast worden. Ik heb gekozen voor dit moederbord, omdat het redelijk goedkoop is, voldoet aan de eisen en MSI wel kwalitatief goed spul levert (mijn ervaring iig). Het nadeel is dat je geen aansluiting hebt voor USB 3.0 op de voorkant van je kast. De vraag is natuurlijk of je dit erg vindt, want als je wat via USB 3.0 wil aansluiten, kan dat altijd nog via de achterkant.
Ook is het niet zo dat de USB poort op de voorkant helemaal niet werkt, want je kunt hem volgens mij gewoon aansluiten op een USB 2.0 interne aansluiting. Dan werkt hij dus nog gewoon als USB 2.0 (Hier ben ik niet 100% zeker over)

Ten slotte; Als je toch voor een mac zou willen gaan, let er dan op dat NinjaTrader niet beschikbaar is voor Mac. (Ik kon het iig niet zo 1,2,3 vinden). Je kan het dan wel via VMWare draaien natuurlijk, maar dan draai je alsnog windows. Met linux heb ik geen ervaring, dus daar kan ik niks over zeggen.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
(Meerdere ook ) van het stroomnet onafhankelijke internetverbinding(en) zouden uiteraard ook mooi meegenomen zijn als je een laptop overweegt om niet afhankelijk van elektriciteit te zijn.

Verder hoeft de computer niet zo snel te zijn, een i3 of equivalente AMD zouden moeten volstaan. Je kan je dan dus volledig richten op betrouwbaarheid. Dan is het wellicht te overwegen om meerdere niet te dure computers te nemen, zodat je altijd snel kan vervangen. Het kost natuurlijk wel iets meer onderhoudswerk om programmas en data overal up to date te hebben. Goed (stress)testen van de hardware voor het in gebruik nemen is denk ik ook verstandig. Hardware is altijd wel redelijk betrouwbaar als het goed werkt en nog niet te oud is. Wil je echt op betrouwbaarheid gemaakte (en gegarandeerde) hardware moet je duidelijk meer uitgeven denk ik.

• WouterT13
begintmeta schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 15:51:
Wil je echt op betrouwbaarheid gemaakte (en gegarandeerde) hardware moet je duidelijk meer uitgeven denk ik.
Ik denk eerlijk gezegd niet, dat je heel veel meer betrouwbaarheid krijgt voor het geld dat je betaalt. Standaard onderdelen zijn tegenwoordig denk ik betrouwbaar genoeg.

• niektb
idd, zoek een moederbord met goede reviews op, combineer dat met een goed gereviewde voeding en je bent al een heel eind.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
WouterT13 schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 16:04:
...
Ik denk eerlijk gezegd niet, dat je heel veel meer betrouwbaarheid krijgt voor het geld dat je betaalt. Standaard onderdelen zijn tegenwoordig denk ik betrouwbaar genoeg.
Dat laatste dacht ik ook al te hebben aangegeven, maar kennelijk niet duidelijk genoeg :). Voor meer geld kan denk ik trouwens toch wel meer (gegarandeerde) betrouwbaarheid krijgen (bijvoorbeeld door on-site replacements, redundant uitgevoerde hardware etc (en wie weet toch ook door net iets betere condensatoren, spoelen... als denk ik dat dat erg beperkt zal zijn))

• WouterT13
begintmeta schreef op zaterdag 28 september 2013 @ 16:42:
[...]

Dat laatste dacht ik ook al te hebben aangegeven, maar kennelijk niet duidelijk genoeg :). Voor meer geld kan denk ik trouwens toch wel meer (gegarandeerde) betrouwbaarheid krijgen (bijvoorbeeld door on-site replacements, redundant uitgevoerde hardware etc (en wie weet toch ook door net iets betere condensatoren, spoelen... als denk ik dat dat erg beperkt zal zijn))
Oh, sry, had niet veel tijd, dus had het even snel gelezen... :) maar je maakt het idd al redelijk duidelijk.

• zwaanenberg
Hierbij dank voor de reacties.

Ik heb op deze link [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen de informatie doorgenomen, het is inderdaad een goede posting/draad. Tevens heb ik dit doorgenomen http://lifehacker.com/582...cratch-the-complete-guide

Ik ga nu zelf een computer proberen samen te stellen, zoals Wouter heeft gedaan en wil dan aan jullie vragen of ik het goed heb gedaan, want het zal onherroepelijk beter kunnen. Tevens zal ik er een screenshot bij zetten van hoe mijn scherm eruit ziet, ivm keuze grafische kaart en dergelijke.

Ik denk dat ik toch iets duurder moet gaan zitten, 600e exclusief os en monitoren.
Over een paar dagen zal ik mijn keuze hier neer zetten, en als jullie dit willen commentarien/verbeteren, veel dank!

[ Voor 0% gewijzigd door zwaanenberg op 29-09-2013 15:56 . Reden: always de typo's.. ]

• WouterT13
Succes! Ben benieuwd wat er uit komt. Als je vragen hebt, zien we ze wel verschijnen

• zwaanenberg
Goed, de afgelopen dagen heb ik mij ingelezen in het zelf in elkaar bouwen van een computer. Ook ben ik wat beter nagegaan wat ik nu nodig heb, adv wat ( wel betrouwbare) informatie op internet. Echter ik ben niet uit alles gekomen, en zal waarschijnlijk her en der een verkeerde aanname hebben gemaakt. Ik nodig je uit om te shooten als je dit ziet ;)

Mijn niveau
Misschien is het handig mijn computer kennisniveau toe te lichten. Voor de gemiddelde nederlander is dit wel goed. Dit omdat ik bijvoorbeeld wel weet hoe je een dualboot op je pc maakt, vrij goed met office ben, een image kan maken, en wel eens een geluidskaart heb ingebouwd. Daar houd het wel een beetje op dus kwa gemiddelde lezer hier zal ik wel ergens onderaan bungelen :)

Mijn Budget
1000e max voor computer en 2 monitoren ( ex os/muis/keyboard dus). Overigens mag het ook 100-200 goedkoper, als dit kan. En stel het wordt 100 euro duurder maar keuze veel beter( price/quality is skewed) dan is dat ook niet erg.

Monitoren
Deze werd absoluut aangeraden: pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart 1000-(248*2)= 504 over voor pc
Echter kan ik niet beter deze nemen, immers dezelfde alleen 1 inch kleiner: pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart 1000-(179*2)= 642 over voor pc

Betrouwbaarheid.
Ik denk dat ik het beste een 2e pc – mijn oude- ernaast kan draaien. Ik ben dus op zoek naar een redelijk snelle en betrouwbare computer. Dus stel het kost 150 euro meer om van betrouwbaarheid van 97% naar 98% te gaan dan pass ik daarvoor; beter een laptop ernaast want dan haal je tevens risico van een stroomstoring weg.

SSD?
Wat is jullie mening hierover? Op zich reboot ik mijn pc maar 1 keer in de week, en hij staat voor de rest in slaapstand. Daarom heb ik het idee dat ik het niet nodig heb. Aan de andere is het wel de toekomst( denk ik) en veel dataopslag heb ik niet nodig, doe ik toch via externe HD

Waar voor ik hem gebruik.
Traden. Ninjatrader. Draait op 1 core, al zou de volgende software update meerdere cores gaan ondersteunen.
Verder beetje surfen, office, email

Oke daar gaan we…:

Processor:
Meerdere cores zijn niet echt nodig voor.
Elke quad core CPU zou voldoende zijn, ook de goedkoopste.
Ter voorbeeld, deze zou ook zeker voldoende zijn: AMD Phenom II X4 3.2GHz. pricewatch: AMD Phenom II X4 840 Boxed
Tweakers raad aan:
pricewatch: Intel Core i5 3350P Boxed
pricewatch: Intel Core i5 4570 Boxed (Haswell)
Ik denk dat ik die van tweakers dan maar neem, die kan ook nog een tijdje mee.

Processorkoeling
Een stille computer is op zich wel prettig.
Over het algemeen heb je meer dan voldoende met een van volgende lucht-koelers:
pricewatch: Cooler Master Hyper 412S
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition
Als je stilte wilt dan kan je een van de volgende nemen:
pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
pricewatch: be quiet! SHADOW ROCK 2
Maar een van deze 2, die zijn immers stiller?!

Videokaart GPU:
Trading computers hebben geen snelle kaarten nodig, je kan beter cool en quiet nemen. Je hebt nm alleen simpele 2D graphics. Ik wil 2 monitoren op mijn pc aansluiten.
Bijvoorbeeld de ASUS 6950 zou way overkill zijn.
Je kan bijvoorbeeld de nVidia Quadro NVS 295 with 2xDisplayPort nemen. Wil je 4 monitoren dan koop je hier 2 van.
Deze zou ook kunnen: nVidia GeForce 9500GT ($75) fanless, dual-DVI is sufficient
Hieronder een plaatje van hoe mijn scherm eruit ziet, om een beeld te geven.
Tweakers raad deze aan in de goedkopere catagorie:
AMD
- pricewatch: Club3D Radeon HD 7750 1GB DDR3 [€ 71]
- pricewatch: XFX HD7770 Double Dissipation Edition [€ 90]

NVIDIA
- pricewatch: MSI N650-1GD5/OCV1 [€ 83]

Harde schijf
Voldoende is: 500GB 7200RPM HDD.
Nog even kijken, wil je SSD of een ‘gewone’ harde schijf. 500GB is voor mij trouwens zeker voldoende voor die pc.

RAM
8GB nodig. 4 is te weinig.
Tweakers raad aan: pricewatch: Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU (8GB)

Geluidskaart
totaal niet van belang

Fans.
If noise is your primary concern, build a system with a passive heatsink video card and don't worry about water cooling. Water is for performance, not sound. You can get a nice Noctua HSF CPU cooler, 120mm, that will be virtually silent. If using an SSD in your system then you don't need but one single system exhaust fan, which I would also use Noctua 120mm. The combination of the two fans should be near silent.

Powersuply
Aantal wattage+ 100 erbij
Liever wat effecienter
Probeer modulair
You get what you pay for
Hier moet ik zeggen: Help. Neem er maar gewoon eentje van oke merk?!

OS
W7 64 bit.

SSD
Eigenlijk niet nodig. Zorgt er alleen voor dat programma’s sneller laden. Eenmaal geladen merk je er vrijwel niets van. Ik zet ook meestal mijn machine in de ‘slaapstand’ en reboot 1 keer in de week. Aan de andere kant is SSD wat goedkoper geworden en werk ik toch met externe HD voor opslag.

Motherboard
Zonder grafische kaart dus
Wat usb poorten.
Koop enkel een moederbord van meer dan 100 euro wanneer je echt zal overklokken & SLI/CF zal gebruiken.
Ook hier niet echt een idee van welke te nemen

Case/kast
Looks maakt mij niets uit, staat toch onder bureau

CD/DVD
Niet nodig

Optioneel
WIFI?
SD kaart sleuven?
Beide niet nodig

Aditioneel:
Mijn oude pc wil ik ook wat stiller maken. Hier wil ik niet te veel geld aan besteden.
Indien ik mijn Oude pc ook wat sneller wil maken, hoe kan ik dit het beste doen? ( dit mag niet te veel kosten, laten we zeggen max 100
Mijn oude pc:
AMD Athlon 64 X2 4000+
RAM 3.0 GB
MOtherboard: PAckerd Bell BV MCP61

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-04 12:14
Als je veel schermen wilt, kan ik je een drie monitor setup aanraden. Ik heb nu een halfjaartje een Eyefinity opstelling met 3x de Dell 2312 (2x op DVI, 1x op DisplayPort). Als je 'halve' schermen in Windows gebruikt, dan kan je dus 6 dingen naast elkaar zetten. Aangezien ik op beursvloerfoto's altijd een bak schermen zie, is the more the merrier. ;)
Schermen bevallen goed, voordeel vind ik dat de bezels rondom even dik zijn. Als je het scherm dus kantelt blijft de rand even dik als een horizontale layout.
Goed, dat geintje kost je rond de 500 euro. Dan heb je nog een videokaart nodig om ze alle drie aan te sturen.

* Blijf je bij twee monitoren, dan kan je via de IGP van i3/i5/i7 Intels beide schermen aansturen. Geen videokaart nodig.
* Als je betrouwbaar wilt, ga dan altijd voor een bekabelde verbinding.
* Indien je een backup laptop gebruikt, zorg er dan voor dat je een datadongle hebt of een gekoppelde telefoon via bv. BT. Bij stroomuitval is ook je vaste internetverbinding pleite.
* Een SSD is de grootste snelheidsboost die je een oude PC kan geven. Daarnaast kan je het RAM nog uitbreiden, maar als je een 32-bits OS hebt, dan heb je niet veel aan meer dan 3GB.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• zwaanenberg
Hoi Senor Sjon,

Ik heb er ook wel eens gedacht ze inderdaad te kantelen, dat kan een mooie setup geven. Persoonlijk vind ik >2 schermen niet perse nodig(is ook soms een beetje show), maar dit hangt ook van je soort handel af. Ik volg maar 1 markt, met een klein veld voor het overzicht. Maar ik kan mij voorstellen dat bijv arbitrageurs veel meer markten tegelijk willen volgen.

Het is mij aangeraden om wel voor een extra videokaart te gaan, door iemand die zelf een i7 heeft als processor. Hoeft dit niet?

Heb inderdaad een kabel erin. Inderdaad handig om je internet via je telefoon te laten lopen op de andere pc!

Voor die oude pc, kan je beter een ssd erin stoppen dan een nieuwe processor? Heb idd 32bitW

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-04 12:14
In principe niet. Als je niet gaat gamen e.d. dan is dat niet nodig. Een monitor aansturen zonder 3D meuk is niet al te moeilijk meer voor een onboard GPU in de Haswell serie.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• zwaanenberg
Oke duidelijk, thanks!
Pagina: 1