Toon posts:

Afgeknapt op AMD nu een Intel... Welke

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 312 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een tijdje een AMD, en de vage problemen vliegen me om de oren... Geluidkaart gaat niet goed samen met het mobo, en standaard na ongeveer 2 weken is heel internet weg behalve MSN. Dit soort problemen sinds ik een Abit KT7-A heb met Duronnetje. Onoplosbare problemen naar mijn id. Bij deze PC is het standaard dat er na 2 weken een nieuwe image overheen gaat omdat internet dus dan weg is...

Ik wil dus overstappen op een Intel chipset. Het is als teruggaan in de middeleeuwen als ik die prijzen ziem maar ok...
In mijn achterhoofd heb ik nog steeds mijn PII400@450 zonder xtra koeling, die 2 jaar heeft gelopen zonder nieuwe windows install...

Maar nu... Welke intel processor neem ik... De III of de IV. Ik lees over de P4 dat hij grote voordelen heeft maar die liggen in de toekomst. SSE 2 technologie die (nog) niet ondersteund word... langere pipeline is weer een nadeel...

De prijzen maken op zich niet zoveel uit tussen de 3&4... Een p4 processor is redelijk wat goedkoper maar een nadeel is het dure Mobo+Geheugen...

Wat kan ik nou het beste nemen... Een P3 of een P4... Welk mobo (geen Abit :) ) om te overclocken...
En wat zijn de nadelen en voordelen...

PS ik hoorde dat je voor P4 een hele nieuwe kast nodig hebt... Ik heb wel een voeding die p4 aankan geloof ik... Maar mijn kastje gaat de deur NIET uit! :)

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

FFF

bah zie mijn sig....

AMD is gewoon zeker zo goed als intel maard an goedkoper, en in de meeste gavallen ook sneller. Misschein kun je beter gewoon een anders mobo proberen ofzo. Of een x een format, of nieuwere win versie etc.

Verwijderd

hh je bedoelt eigenlijk dat je niet met computers kan werken en nu geef je amd maar de schult terwijl intel precies de zelfde problemen heeft :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:15
Begin eens met dat softmenu in te duiken en het apparaat op 1.7 volt/800mhz te zetten

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Topicstarter
Nine daar ligt et echt niet aan en een kameraad van mij die bijna dezelfde PC heeft, heeft ook problemen met die geluidskaart...

Verwijderd

ja inderdaad hoe warm wordt dat ding ?

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 00:35
denk niet dat het zo makkelijk ligt, was zelf ook pc bouwer, en nu nog af en toe, en het is gewoon waar, voor amd moet je wat meer moeite doen om het zaakje stabiel te houden, niet dat het niet kan, maar kost gewoon wat meer inspanning, en een goed (a merk) mobo kan best wel eens helpen.

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

gewoon mooie amd thunderbird kopen ben je van die gammele duron af

Verwijderd

Het komt vaker voor dat AMD loopt te kutten. Dat hardware het niet volledig doet.

Verwijderd

Op woensdag 06 juni 2001 11:31 schreef psygho het volgende:
denk niet dat het zo makkelijk ligt, was zelf ook pc bouwer, en nu nog af en toe, en het is gewoon waar, voor amd moet je wat meer moeite doen om het zaakje stabiel te houden, niet dat het niet kan, maar kost gewoon wat meer inspanning, en een goed (a merk) mobo kan best wel eens helpen.
ik werk al 4 jaar als hoofd technische dienst en heb nog nooit moeite hoeven doen om een amd systeem stabiel te laten draaien
gewoon bios goed intellen en alles mobo drivers instaleren nooit geen problemen gehad

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:57
Draai je niet toevallig onder WinME? Dat het internet na 2 weken niet meer werkt, KAN bijna niet aan je hardware liggen... toch?

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:50
[On-topic]
Ik zou gaan voor die nieuwe P3, deze bezit de 0.13 micron technologie en zal dus wel een overklokwonder worden. Wanneer die uitkomt weet ik zo niet, maar als je toch een nieuw mobo+cpu wil hebben van Intel, zou ik hier voor gaan.
[On-topic]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai 98SE... Win2k gaat niet echt goed...
Ik ben niet echt een hele PC n00b... Maar ik weet wel dat met met een standaard systeempje waar onze bouwers het hier over hebben, minder problemen zult hebben dan met een Turtle Beach...
BTW temp is geen probeem dit ding word nooit warmer dan 45 graden...

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Als je voeding geschikt is voor een P4 dan is de kast ook wel geschikt. Dat is het niet.

Ik zou toch wel voor de P4 gaan dan. Hangt een beetje van de toepassingen af waarvoor je hem gebruikt, maar de punten waarop de P4 minder functioneert dan de P3 zijn toch geen punten waar je last van hebt IRL. Als jij 3 milliseconden langer moet wachten in Excel omdat je pipeline zo lang is zal je dat hoogst waarschijnlijk niet echt merken ;)

Je zit er met de P4 voolopig wel goed bij, alleen moet je er wel aan denken dat upgraden er niet of nauwelijks bij is omdat Intel al vrij snel zal switchen naar een nieuw mobo.

En voor alle Intel sucks-kleuters hiero: zet je geweldige systeem nou gewoon eens naast een Intel systeem van de zelfde snelheid en ga er nou eens goed naar kijken. Benchmarks zijn leuk hoor, maar dacht je nou echt dat je verschil merkt in het echie? Think again... |:(

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:37

The End

!Beginning

<Quote>en standaard na ongeveer 2 weken is heel internet weg behalve MSN</Quote>

Als na twee weken je internet eruit ligt en je moet een image terug zetten om het te fixen, dan ligt dat niet aan de processor. (Anders zou je elke twee weken een nieuwe AMD moeten kopen om weer te kunnen internetten.... DUH)

Verwijderd

Topicstarter
[on-topic]
En wat voor mobo zal ik daar bij nemen Universal. ASUS ?
Is er bij Intel ook nog verschil tussen de cores ofzo?

Verwijderd

Het ligt niet perse aan amd maar aan via chipset mischien een moederbord kopen met amd 760 chipset :?
of ff ontopic koop een mooie asus cusl2 en een p3 1ghz ofzo heb je zeer snele nette pc en je hoeft je voeding niet te vervangen

Verwijderd

Topicstarter
Als na twee weken je internet eruit ligt en je moet een image terug zetten om het te fixen, dan ligt dat niet aan de processor. (Anders zou je elke twee weken een nieuwe AMD moeten kopen om weer te kunnen internetten.... DUH)
Dat doe ik dus elke 2 weken... Maar de laatste keer ging er wat fout... Was niet aan het opletten heb ik niet alleen C overschreven maar ook de 2e partitie... 10gb aan gamez weg... Ik weet et is een beetje |:(
|:( |:( ... Ik had het ghosten al 3x goed gedaan en nu dit.. Ben er echt strontziek van...

• jaspov
  • Laatst online: 23-08 10:50
Ik zou een p3 pakken. p4 komt straks alweer een nieuwe vanuit dus kan je niet upgraden.....p3 is ook betere prijs/prestatie verhouding.

Overgens zijn bijna alle problemen met de kt7a en de live opgelost als je bios ZT installeert (officieel) en de 3 settings goed zet. Dit heb je al gedaan neem ik aan?

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-07 16:21

brid

Onze excuses voor het ongemak

Op woensdag 06 juni 2001 11:30 schreef Sn@ke het volgende:
Nine daar ligt et echt niet aan en een kameraad van mij die bijna dezelfde PC heeft, heeft ook problemen met die geluidskaart...
Zie dat je een vortex2 gebaseerde geluidskaart hebt. Zelf heb ik er 1 van diamond en die zorgde voor vastlopers tijdens de installatie. Bij hielp het om de com poorten te disablen. Misschien werkt dit ook voor jou.

En effe over je vraag pIII of pIV.
Ligt eraan of je binnen een jaar weer een update doet. Gebruik je hem langer dan een jaar dan zou ik voor de pIV gaan. Nu bagger performeace en over iets van een jaartje zal de meeste software zijn geoptimaliseerd en heb je dan een betere performance dan je zou hebben met een PIII.

Er moet toch eens een spellingschecker op GOT komen :)

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• Universal Creations
Op woensdag 06 juni 2001 11:37 schreef Sn@ke het volgende:
[on-topic]
En wat voor mobo zal ik daar bij nemen Universal. ASUS ?
Is er bij Intel ook nog verschil tussen de cores ofzo?
Ik zal eerst even uitzoeken welke er voor deze CPU beschikbaar zijn, maar ASUS, ABIT en MSI zijn voor tweakers meestal erg interessant. Bij Intel is er meestal alleen groot verschil te vinden tussen de verschillende steppings cBo, cCo en cDo, kijk maar naar de Celeron II. Alleen het punt is dat ze eerst een cBo uitbrengen en pas naar een tijdje, wanneer er snellere modellen uitgebracht worden, krijgen ze een hoger standaard-voltage en lopen ook de lagere modellen met een nieuwe stepping op de hoogste kloksnelheid (na overklokken).

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:28

Tubby

or not to be

Ik heb een duron op een abit kt7 en dat ding loopt al anderhalf jaar op 1 installatie, doe dat maar eens na! :) . en voorlopig draait ie op 910... Abit & Amd rulezzz

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• duronbug
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-08 23:30

duronbug

Step on it.....!

Amd is verder niets mis mee, alleen er is geen goede chipset voor AMD. Ik heb hier een intel pc staan en een AMD pc. Die AMD pc met abit kt7-raid heeft altijd problemen onder windows. Altijd ongeldige bewerkingen en vastlopers. Elke week moet image weer teruggezet worden. Daarentegen heb ik heb met die intel pc geen of nauwelijks problemen. Natuurlijk heb ik bios/drivers etc etc allemaal nagekeken/geinstalleerd. Als er nou een goede chipset was voor AMD was dat gewoon een perfecte/goedkope oplossing. Maarja....

Verwijderd

Topicstarter
Zie dat je een vortex2 gebaseerde geluidskaart hebt. Zelf heb ik er 1 van diamond en die zorgde voor vastlopers tijdens de installatie. Bij hielp het om de com poorten te disablen. Misschien werkt dit ook voor jou.
Ik heb geen vastlopers tijdens installatie en volgens mij zijn die com ports al gedisabled... Zal ff kijken...

Verwijderd

Zelf wil ik ook overstappen naar een P3 of P4 en kan geen keuze maken.
Ben beetje ongerust dat ik spijt krijg als ik nu een P4 koop die over een jaar misschien stukken verbeterd is.Met AMD heb ik geen ervaring.Denk toch dat de P3 1000Mhz op dit moment de beste keus is.

• Ronald
  • Laatst online: 14:15
mijn bak is ook instabiel op 1100 mhz / 1.85 volt / 46 graden
(athlon 900)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• brid
  • Laatst online: 30-07 16:21

brid

Onze excuses voor het ongemak

Op woensdag 06 juni 2001 11:49 schreef duronbug het volgende:
Amd is verder niets mis mee, alleen er is geen goede chipset voor AMD. Ik heb hier een intel pc staan en een AMD pc. Die AMD pc met abit kt7-raid heeft altijd problemen onder windows. Altijd ongeldige bewerkingen en vastlopers. Elke week moet image weer teruggezet worden. Daarentegen heb ik heb met die intel pc geen of nauwelijks problemen. Natuurlijk heb ik bios/drivers etc etc allemaal nagekeken/geinstalleerd. Als er nou een goede chipset was voor AMD was dat gewoon een perfecte/goedkope oplossing. Maarja....
Dit verteld denk ik meer over de bouwer dan over amd >:)
Of je moet een goede uitleg hebben voor het goed werken van mijn systeem en al die HP'tjes en compaq'jes :)

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Verwijderd

offtopic:
ik zou AL JE ECHT EEN Px WILT een p4 nemen, de 1,7 is nu mooi geprijst. ik heb sinds een maand een p3 1ghz voor mijn neus staan op de zaak en ik vind hem tegenvallen...
mijn tb thuis is heel veel sneller in alles en over stabilieteit wil ik het niet hebben, dat is een uitdaging, zowel op p3 als p4 als tb als duron etc, dit zegt meer iets over de gebruiker..

mobo geen idee voor p4

Verwijderd

Zie mijn sig. ik heb er geen problemen mee in ieder geval :7

Verwijderd

als ik jouw was en je wilt een P4 kopen wacht dan nog een paar maanden. Intel komt met een nieuwe setting uit en dan kun je je huidige p4 niet meer upgraden op bv een ander mobo.

Ga voor een P3 1ghz met een asus cusl2-c en klok die over op 1200/1250. Retestabiel en toch lekker snel, kun je weer een tijd mee vooruit.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-08 14:14
1. Misschien moet je je geheugen eens vervangen, kijken wat je daar mee oplost..
2. Als je nu eens 'alle' kaarten uit je pc haalt, dus alleen netwerkkaart voor @home en videokaart (verder heb je er ook nix inzitten naast je T.B), kijken hoe lang die het dan volhoud (zonder geluid :))

En oh ja, alle mensen die zeggen dat AMD simpel stabiel te maken ofzo.. Daar kan ik ze niet helemaal gelijk in geven..

Het ligt er maar net aan wat voor hardware je gebruikt, en zo kun je dus moeilijk tegen iemand zeggen dat 'ie een Noob is ofzo die geen pc kan bouwen cq configureren..

Ikzelf heb ook altijd een AMD en INTEL naast elkaar gehad, en ik moet zeggen dat de intel toch wat stabieler liep, misschien wat langer (niet echt merkbaar) maar toch..
En dat ondanks die Via Apollo chipset...

Ik denk dat de moederborden tegenwoordig ook al wel een heel stuk verbeterd zijn, dus misschien dat je beter kunt draaien met een DDR mobo.. AMD760 ofzo..

(p.s. Dirk(Sn@ke)je moet nog wel mee op vakantie he.. :D )

Verwijderd

Topicstarter
Ja betaal jij dan maar die vakantie of regel mijn PC vosje aka Sander

• Hoyden
Op woensdag 06 juni 2001 11:49 schreef duronbug het volgende:
Daar kan ik je idd wel een beetje gelijk in geven..
Tuurlijk ligt het altijd aan de verdere config etc..

• Universal Creations
Mobo's voor Tualatin (0.13 P3):

Asus TUSL2
MSI Pro266T Master-R
ABIT VR6-RAID

Van ABIT moet er ook nog een bordje uitkomen die is gebasseerd op de Intel 815B-chipset, maar daar krijg ik niets over gevonden.

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-07 13:57
Wat is dat nou. Je hardware er de schuld van geven dat je internet het maar twee weken doet. Bij dit soort problemen ligt de oorzaak altijd bij windows en of slechte drivers. Probeer eerst eens alle drivers te updaten en bios updates ed. Ik heb een asus mobo en een duron en windows doet het al zolang ik de computer heb. In ieder geval gaf mijn pII 300 niet minder problemen. Alleen mijn SB Live doet nu af en toe moeilijk.
gewoon mooie amd thunderbird kopen ben je van die gammele duron af
Wat is er gammel aan een duron?? Die van mij doet het perfect. Loopt nooit vast en is lekker snel voor zijn prijs.
Dan heb je een interupt probleem. En dat heb je te danken aan de prachtige manier waarop windows interupten shared.

Virgol

• hervaz
  • Laatst online: 24-11-2025
Nou nou weet je zeker dat het aan amd ligt??

Als w2k al niet eens doet op je syteem lijkt me het een slechte config/brakke hardware/kennisproblemen.

Mn bak in sig is nu bijna 10 dagen up, moet hem resetten omdat die )@(_@*(@* neon van de regenboog kapot is gegaan (fuck that :( )

• EaS
  • Laatst online: 23-08 23:21

EaS

Mooie topic, "afgeknapt op AMD...", welke ervaring heb je.. 1 systeem die je zelf moeilijk aan de praat kon krijgen (waarvoor waarschijnlijk zoals zo vaak geldt: user-error) ?? En that's it (o ja, en die van je kennis natuurlijk) !!??

Dat somt voor jou dus het hele AMD gebeuren op.... vaag.

Welke Intel ??

PIII-> geen upgrade pad
PIV-> voorlopig geen upgrade pad, pas als de nieuwe socket uit komt. Prestaties moeten dan wel enorm toenemen om de prijs (ja ook die van nu) van een P4 te rechtvaardigen.

Verwijderd

Topicstarter
waarvoor waarschijnlijk zoals zo vaak geldt: user-error
Je moet niet denken dat ik een sjap ben ofzo die nix van PC's weet... Ik en 3 andere redelijke kenners hebben al naar die probs gekeken en we zijn het er over eens dat het gewoon niet goed samen werkt.... Windows word gewoon gemaakt voor Intel naar mijn id...

Als jij denkt dat jij of anderen mijn PC kunne fixen, kom gerust langs krijg je nog een mooi salaris ook (ALLEEN als je hem fixed!)

Verwijderd

Op woensdag 06 juni 2001 11:32 schreef jordyb het volgende:
Het komt vaker voor dat AMD loopt te kutten. Dat hardware het niet volledig doet.
nooit geen problemen mee gehad

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-07 17:48

Cheetah

Try to live without WWW ;)

Ik zou niet overstappen op Intel (Relatief lage performance tegen zeer hoge prijs :r ), maar dat Abit KT7a :r bord dumpen en een MSI K7T Turbo bordje :9 er voor in de plaats nemen.
Het is al langer bekend dat, in ieder geval een deel van de productielijn van, de Abit KT7 serie moederplanken zo instabiel is als je je maar kunt bedenken :(

Mijn oom heeft een Abit KT7 en het heeft mij en hem een hele maand Biossen flashen en tweaken, Windows opnieuw installeren en kaarten verplaatsen gekost om de boel een beetje stabiel te krijgen :(
Never nooit dat er een Abit KT7 serie bord in mijn systeem terecht komt :(

Wil je een stabiel AMD systeem, koop dan een MSI moederbord :P
Ik heb 4 achtereenvolgende MSI borden gehad > De K7T Pro2, K7T Pro2A, K7T Turbo-RAID en de K7T266-RAID DDR, in verschillende configuraties (Durons, Athlons (200 en 266 fsb)) en heb nooit problemen gehad :)

En MSI is nog aardig wat goedkoper ook ;)

Tip2: Also lose the Turtlebeach. Aureal Vortex(2) is een bijzonder destabiliserende factor in een systeem, vanwege de brakke drivers. Eveneens uit ervaring :(

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:32

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Het is meestal de cobinatie van factoren, dus slechte hardware. Daar ligt het aan, en slecht overklokken.

Gewoon ff checken wat er mis is, ik wil dus echt geen intel he! :P

Whatever.

• PsYgHo
Op woensdag 06 juni 2001 11:32 schreef sub-zero het volgende:

[..]

ik werk al 4 jaar als hoofd technische dienst en heb nog nooit moeite hoeven doen om een amd systeem stabiel te laten draaien
gewoon bios goed intellen en alles mobo drivers instaleren nooit geen problemen gehad
juist!, dat bedoel ik met moeite, intel systemen hoef je je mobo drivers en busmasterdrivers etc, niet te installen, daar heeft het te installeren os de macht en kunnen wel voor..

In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!

• Hoyden
Zaterdag is de grote dag dat ik me Intel pc ga verkopen, er komt dan een Duron systeem voor in de plaats.. Hopen dat dan goed gaat..
:)

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Op woensdag 06 juni 2001 12:45 schreef psygho het volgende:

[..]

juist!, dat bedoel ik met moeite, intel systemen hoef je je mobo drivers en busmasterdrivers etc, niet te installen, daar heeft het te installeren os de macht en kunnen wel voor..
Microsoft ontwikkeld alleen voor Intel, da's een drama.... ze moeten in vervolg maar even rekening houden met AMD. |:(

Whatever.

Verwijderd

Topicstarter
Sja de combinatie ja....
Het kan ook bijna niet anders dan fout als je van @home een Intel netwerkkaart krijgt... En die op een VIA chipset mikt...
Microsoft ontwikkeld alleen voor Intel, da's een drama.... ze moeten in vervolg maar even rekening houden met AMD |:(
Juist.... EN onder die omstandigheden kies ik voor een Intel chipset.

Verwijderd

Op woensdag 06 juni 2001 11:52 schreef MartMan het volgende:
Zelf wil ik ook overstappen naar een P3 of P4 en kan geen keuze maken.
Ben beetje ongerust dat ik spijt krijg als ik nu een P4 koop die over een jaar misschien stukken verbeterd is.Met AMD heb ik geen ervaring.Denk toch dat de P3 1000Mhz op dit moment de beste keus is.
ik ga nooit meer terug op een intel
amd rulez is lekker goed koop en stukken sneller dan een intel

• Hoyden
Op woensdag 06 juni 2001 12:48 schreef Sn@ke het volgende:
Sja de combinatie ja....
Het kan ook bijna niet anders dan fout als je van @home een Intel netwerkkaart krijgt... En die op een VIA chipset mikt...
DAT IS HET MAN!!
Ik denk dat je een VIA netwerkkaart moet nemen ofzo..

• Hoyden
Op woensdag 06 juni 2001 12:47 schreef meendering het volgende:

[..]

Microsoft ontwikkeld alleen voor Intel, da's een drama.... ze moeten in vervolg maar even rekening houden met AMD. |:(
Das natuurlijk niet helemaal waar..

• Cheetah

Cheetah

Microsoft ontwikkeld alleen voor Intel
Op woensdag 06 juni 2001 12:51 schreef The Fox het volgende:

Das natuurlijk niet helemaal waar..
Het is niet gewoon niet helemaal waar... Het is gewoon complete onzin :( Laat die grappenmaker z'n huiswerk nog maar eens gaan doen.

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz

• Hoyden
Oh ja, wat me ook opvalt..

Als er iets negatiefs over AMD word gezegt, komen er direct reacties van "AMD RULEZ" of dat je geen pc kunt bouwen en/of geen kennis hebt..

Dat slaat dus nergens op..

• Hermanvh
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

[off-topic]
AMD heeft ABit niets voor niets van de lijst gehaald als goedgekeurde mobo's...

Dit is niet als flame bedoeld, maar ik hoor de laatste tijd veel berichten van Abit's die het gewoon de eerste keer niet doen (Dus pc in elkaar en hij loopt niet)
[/off-topic]

[on-topic]
Je zou dus beter kunnen zeggen dat je afgeknapt bent op VIA of Abit.

Ik denk dat een groot deel van je probleem ook ligt aan die Vortex kaart, ik ken m zelf niet, maar zoals met de CL SB Live enz. is gebleken kunnen soundcardje's echt een pain-in-the-ass zijn :(

Ik hoor van iedereen dat MSI boarden erg stabiel zijn, ben ik het wel mee eens, alleen bios updates zijn aardig vervelend, heb er 2 gedaan op 2 verschillende boarden en beide keren bleef ie hangen :(

(Op m'n K7T Master deed U160 SCSI het niet in win2k, van m'n Pro2A gign de onboard sound kapot na 2 weken, waardoor ik m moest disablen in de BIOS voordat ik win2k draaiende kon krijgen.:r )

Nu heb ik een Asus A7V133-R. De RAID heb ik nog niet getest, maar dat ga ik volgende week doen als m'n 2e IBM 45 GB binnen is :)

Ben erg tevreden met m'n Asus.

Misschien nog wat tips om je Duron stabiel te krijgen:

1. Alle drivers updaten+bios flashen
2. Niet OC-en en kijken wat ie dan doet!
[/on-topic]

webOS all the way!

Verwijderd

Op woensdag 06 juni 2001 11:26 schreef sub-zero het volgende:
hh je bedoelt eigenlijk dat je niet met computers kan werken en nu geef je amd maar de schult terwijl intel precies de zelfde problemen heeft :)
Lekker vriendelijk kom jij uit de hoek gezet zeg (ondanks de smile)! :(

Momenteel draait mijn AMDtje 100% stabiel, maar daarvoor heb ik wel de PCI puzzel op moeten lossen (welke kaart waar), en mijn trouwe 3COM 3c900 moeten vervangen door iets anders. Het viertal SB Live!, Adaptec 2940UW, 3COM 3c900 en Promise Fasttrack wilde gewoon niet in combinatie met elkaar werken. Dat terwijl bijna al die kaartjes al jaren trouw dienst doen, en meerdere PC's overleefd hebben.

Met Intel werkt het gewoon. Ik heb een AMD vanwege 1) de FPU performance (SPICE, 3dsmax, eigen proggies), 2) de overklokbaarheid, en de prijs.
Maar kwa gedonder heb ik liever een Intel. De probleemloze werking van mijn P2-350 systeempje, lang geleden, heb ik nooit meer gehaald.

Ontopic: ik zou voor de P4 gaan. De huidige optimalisatie voor P4 is matig, maar daar komt wel verandering in. In tegenstelling tot MMX, wat destijds zo lang duurde om geaccepteerd te worden, zijn er nu al compilers die voor de P4 heel aardige code afleveren. Dat duurt dus niet lang meer voor apps waar het iets uitmaakt. Voor office-kneut is 386 code nog snel genoeg. RAMBUS geheugen lost een paar fundamentele problemen op die SDRAM nooit op zal kunnen lossen (en brengt er ook weer een paar met zich mee, da's waar). En voor de prijs hoef je het opzich ook niet echt meer te laten. 't is duurder, maar op een systeem niet eens zo heel veel.

Blijft de kast. Als je voeding ATX 2.03 compliant is, dan moet het werken. De CPU koeler met eventueel subframe word een ander probleem, maar dat valt wel op te lossen.

Intel Rulez, AMD sucks. Wanneer kan ik nou het vuurpeloton verwachten?

• catfish
  • Laatst online: 01-06 09:24
heb je al eens met andere onderdelen geprobeerd?

dat internet "verdwijnt" zal wel niet aan de duron liggen
hoe bedoel je dat eigenlijk? IE z'n shortcut verdwijnt? de instellingen van je mobo? WAT verdwijnt er?

zoals al gezegd zijn er nogal problemen met dat Abit mobo, misschien eens proberen met een ander? nieuw mobo is altijd goedkoper dan een nieuw mobo+proc :)

sorry DaBit, maareuh "Met Intel werkt het gewoon." dat ligt NIET aan de AMD Athlon/Duron, WEL aan de chipset
aangezien de meeste (oa ikzelf) een VIA chipset hebben is deze de schuldige, niet AMD dus :) ('k heb geen ervaring met AMD chipset maar ik denk niet dan die wel zo schitterend zijn, behalve misschien de 760)
AMD heeft gewoon problemen met goede chipsets, mijn hoop is dan ook gericht op de SIS 735 en nVidia :)

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-08 15:31

reapher

Z POWER

sommige vortex2 soundcard hebben problemen met via chipsets, heeft iets met timming van de pci bus te maken. Die van jouw heeft er zeker last van.
Ik heb zelf ook een vortex2, maar dat die van Aureal zelf. Deze werkt perfect. Ik heb ook nog een van diamond, die liep te fucken.

Dus ik zou zeggen probeer eens een andere soundcard

Click hier niet

Verwijderd

Topicstarter
Internet kapt...
Ik kan niet connecten op servers ofzo... IRC niet... CS niet... IE doet helemaal nix... Alleen MSN doet het nog... Het enige progje wat het nog doet... Ik kan ook nog pingen naar servers... Maar voor de rest nix noppes nothing...

• EaS
  • Laatst online: 23-08 23:21

EaS

Je moet niet denken dat ik een sjap ben ofzo die nix van PC's weet... Ik en 3 andere redelijke kenners hebben al naar die probs gekeken en we zijn het er over eens dat het gewoon niet goed samen werkt.... Windows word gewoon gemaakt voor Intel naar mijn id...
Windows bevat standaard drivers voor Intel mamaplanken. Omdat 99,9% (volgens mij zelfs 100%) van de voor AMD CPU's te gebruiken planken uitkwamen NA 9X/ME/2000 etc, bevatten deze geen standaard drivers. Met windowsXP is dit gedonder afgelopen (draai nu zelf XP 2458, geen drivers installeren... klaar... draaien als een trein).

Verder vind ik het een beetje kortzichtig, dat als 1 setup niet aan de praat te krijgen is (je kunt toch heel goed een brak mamaplankje getroffen hebben !?), dat dat voor jou automatisch betekent dat AMD gemeden moet worden. Je hebt ook nog zoiets als planken met Ali, SIS (schijnt zeer goed te zijn), AMD en binnenkort Nvidia (ultra-performance !) chipsets.
Ik vind de titel van je topic dus meer een uiting van frustratie, dan gezond verstand (niet als flame bedoeld hoor).

Denk dan ook even na over als je Intel aanschaft hetzelfde net zo goed weer kan gebeuren.

• Hermanvh
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Voor KT7 problemen, inclusief die Vortex soundcard check http://www.viahardware.com/faq/kt7/kt7faq.htm

webOS all the way!

• Cheetah

Cheetah

Op woensdag 06 juni 2001 13:00 schreef The Fox het volgende:

Als er iets negatiefs over AMD word gezegt, komen er direct reacties van "AMD RULEZ" of dat je geen pc kunt bouwen en/of geen kennis hebt..

Dat is omdat het gewoon waar is >:)
Geintje... ;)

De reden is omdat Intel systemen gewoon bagger prestaties leveren tegen de prijs waarvoor je ze moet aanschaffen/bouwen. Als je een beetje goede onderdelen in je systeem stopt (dus geen Abit KT7 series mobo of Vortex(2) geluidskaart ;) ) heb je voor veel minder geld een systeem dat veel sneller is dan wat Intel kan leveren.
Voor een Intel P3 1000 betaal je bijna evenveel als voor een AMD Athlon 1000 met mobo, en die P3 presteerd dan nog eens aanzienlijk minder ook. Koop je een Duron 700 en overclock je die naar 950 tot 1000 mhz, zit je voor een fractie van het geld op Intel P3 1000 performance :7
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de belachelijke prijzen voor de P4 + Rimm geheugen :r

Full Specz

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-04 15:20
Op woensdag 06 juni 2001 13:00 schreef The Fox het volgende:

Klopt, dat komt omdat de mensen die dat roepen te jong/dom/on-ervaren zijn om er over mee te praten.
Je moet wat roepen toch ..? :)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op woensdag 06 juni 2001 11:47 schreef Tubby het volgende:
Ik heb een duron op een abit kt7 en dat ding loopt al anderhalf jaar op 1 installatie, doe dat maar eens na! :) . en voorlopig draait ie op 910... Abit & Amd rulezzz
Duron is nog geen 1,5 jaar oud hoor. Dus dat kan nooit. :)

• Convoy
  • Laatst online: 13:37

Convoy

g44p

AMD 4 ever

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb overgens nergens last van. ;)
Je moet gewoon de juiste onderdelen gebruiken, en ook de juiste drivers.

Ik wil niet zeggen dat microsoft alles alleen voor Intel ontwerpt, dit was voorheen zo, omdat intel voorheen de enige was op de markt. Amd & cyrix ontworpen cpu's met dezelfde eigenschappen als intel.

Nu is AMD in het stadium gekomen dat ze zich afscheiden van intel, daarom zijn er ook drivers nodig. Tjah, voor snelheid moet je iets over hebben! :)

Je bent toch niets voor niets een tweaker! :P

Whatever.

• K-2SO
Op woensdag 06 juni 2001 14:09 schreef Serum het volgende:

[..]

Klopt, dat komt omdat de mensen die dat roepen te jong/dom/on-ervaren zijn om er over mee te praten.
Je moet wat roepen toch ..? :)
Op woensdag 06 juni 2001 14:18 schreef freekweb het volgende:
AMD 4 ever
Dat bedoel ik dus ... :(

• PsYgHo
Op woensdag 06 juni 2001 14:18 schreef freekweb het volgende:
AMD 4 ever
hee als je het over onvolwassen en on- ondebouwde geblaat hebt.. :r

edit: serum was me voor..

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet van plan om mijn geluidkaart, videokaart en netwerkkaart allemaal te gaan verkopen omdat ze niet samen gaan met ee VIA chipset... Daarom ga ik voor Intel.

• K-2SO
Op woensdag 06 juni 2001 14:27 schreef Sn@ke het volgende:
Ik ben niet van plan om mijn geluidkaart, videokaart en netwerkkaart allemaal te gaan verkopen omdat ze niet samen gaan met ee VIA chipset... Daarom ga ik voor Intel.
Dan kan ik je toch zeker maar 1 processor aanraden:
Intel Pentium III-1000MHz

Zonder meer de beste in zijn klasse !

• Hoyden
Idd, hardware moet werken, en om nu speciaal voor een AMD systeem je bestaande hardware te gaan verkopen, nee..

En al die AMD 4 ever en Rulez gasten moet je "ignoren"

Verwijderd

Op woensdag 06 juni 2001 11:17 schreef Sn@ke het volgende:
en standaard na ongeveer 2 weken is heel internet weg behalve MSN. Dit soort problemen sinds ik een Abit KT7-A heb met Duronnetje. Onoplosbare problemen naar mijn id. Bij deze PC is het standaard dat er na 2 weken een nieuwe image overheen gaat omdat internet dus dan weg is...
Ahh jij bent dus die gene die internet op zijn computer heeft, altijd om de twee weken internet down e.d. dacht altijd dat het aan de switches hier lag, maar dat ben jij dus. Nou bedankt hoor... :( :( :(

Maar ok serieus, internet van je computer weg, je bedoelt zeker dat je je verbinding weg is. Dail-up instellingen o.i.d??

Verwijderd

Topicstarter
OK ik ga voor de Intel 1000mhzjes
Iemand had het over 0.13 Micron ofzo... Dat is elke 1000mhz processor neem ik aan ?
Kan mijn Thermoengine op een P3 ?
Ik heb liever geen Abit mobo meer... Zijn MSI mobo's beetje ez met overclocken ? Ik wil niet aan de slag met jumpertjes nl. :)
Trouwens moet ik dan ook 150 mhz. geheugen nemen zodat ik wat makkelijker die FSB omhoog krijg ?

• Hoyden
Zonder instellingen te wijzigen geen internet verbinding hebben (@home)..

Dat bedoelt ie..

Dat is op te lossen door een nieuwe image/install te doen..

Tis allemaal een combinatie van...

Dus niet zo simpel op te lossen als iedereen maar denkt..

• Hoyden
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/991386774.jpg

Deze :)

• K-2SO
Op woensdag 06 juni 2001 14:35 schreef Sn@ke het volgende:
OK ik ga voor de Intel 1000mhzjes
Iemand had het over 0.13 Micron ofzo... Dat is elke 1000mhz processor neem ik aan ?
Kan mijn Thermoengine op een P3 ?
Ik heb liever geen Abit mobo meer... Zijn MSI mobo's beetje ez met overclocken ? Ik wil niet aan de slag met jumpertjes nl. :)
Een goed bord bedoel je ?
ASUS CUSL-2 (i815E)

• Hoyden
Thermoengine kan denk ik wel op P3..

Kiek em op site mijong..

Quote van een site:

!! The Hottest fan on the market Fits both Intel/AMD Socket 370 /462 "Price includes UPS Ground shipping in US"

Verwijderd

Topicstarter
Een goed bord bedoel je ?
ASUS CUSL-2 (i815E)
Ok
Welke is dat?

-Asus CUSL2
-Asus CUSL2-C
-Asus CUSL2-C Black Pearl

En wat is het vershil tussen die 3 ?

Trouwens ThermoEngine specs:
For AMD Athlon 1.5GHz and Intel PIII 1.13GHz

Dat moet wel lukken dus...

• Hoyden
Op woensdag 06 juni 2001 14:41 schreef Sn@ke het volgende:

[..]

Ok
Welke is dat?

-Asus CUSL2
-Asus CUSL2-C
-Asus CUSL2-C Black Pearl

En wat is het vershil tussen die 3 ?
Volgens mij heeft de C iets onboard..
Bp zal wel zwarte uitvoering zijn..

• K-2SO
Ze zijn allemaal i815 maar je kan het beste de CUSL-2 of de CUSL-2C nemen.
De laatste is zonder sound onboard.

Verwijderd

Topicstarter
Zoiets d8 ik ook al maarja ;) Wat precies on board... Geluid hoef ik niet on board :)))

• delyver
  • Laatst online: 24-08-2025
mja...

ik heb ook wel eens problemen met mijn verschillende ABIT bordjes.. (AMD ofcource :P ) ik ga dan wat kloten, pci kaartjes beetje verwisselen irq problemen kijken etc...

ik vind het een beetje kort door de bocht om nu gelijk, omdat dit systeem niet zo goed werkt, een intel systeem kopen... probeer eerst eens wat dingen, draai eens zonder al die pci kaarten, leen een sblive van iemand... kijk ff of je hetzelfde mobo van iemand kan proberen... dan met jou hele config enzow...

_af en toe_ is het wat kloten met AMD configs... maar dat zal ongetwijfelt ook met intel configs zo zijn! het is dus gewoon een kwestie van pech hebben :)

als je dan toch nog een intelletje wil hebben: een p4!!!

ik heb niks tegen intel. integendeel... :)

Audi A8 W12 6.0

• Universal Creations
De 1000mhz P3 is 0.18, de nieuwe die nog moet uitkomen is de Tualatin (codenaam) deze heeft een 0.13 core en is veel beter overklokbaar (voorspellingen). Deze werkt niet op bestaande p3-mb's zoals de Cus-series, maar moet gaan draaien op de mobo's die ik al eerder heb genoemd.

• delyver
  • Laatst online: 24-08-2025
Op woensdag 06 juni 2001 14:44 schreef Sn@ke het volgende:
Zoiets d8 ik ook al maarja ;) Wat precies on board... Geluid hoef ik niet on board :)))
op het mamaplankje zelf geluid... dus geen kaartje erin :)

ff beter lezen * delyver |:(

ik vind het niet prettig...

Audi A8 W12 6.0

• K-2SO
Aan de hand van dit topic kom ik op de volgende vraag ...
Graag jullie reactie. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ow ok....
Dan w8 ik wel ff...
Ik ben trouwens ook al tijden aan het kloten geweest met PCI sloten en weet ik veel wat maar dat heeft allemaal geen nut...

• Selachii
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-07-2020

Selachii

gamedev

Tussen de cul2 en cusl2-c zit het verschil dat de cusl2-c geen onbaord troep heeft (i815EP chipset ipv i815E). Verschil tussen de cusl2-c en cusl2-c black pearl is dat de BP een aantal extraatjes heeft waar je eignlijk niks aan hebt. Zie ook http://www.asus.com. Ik heb zelf een Cusl2-c en kan deze aanraden. Ook de software die erbij zit is erg leuk als je een beetje met netwerken bezig ben (LCDM 6,0). Ik heb ook een Asus CUV4X liggen. Zeer goed P3 board als je geen intel chipset wil.

Verder kan ik je ook een P3 aanraden. Ik vind dat Intel toch een bepaalde stevigheid heeft die je niet terugziet in benchmarks.

En dat kinderachtige AMD RULEZ en "Als het bij nou niet werkt ben je een faaler en geen echt tweaker" is onzin van de bovenste plank, bovendien zijn dat ook de mensen die in andere threads vragen hoe je een blue orb met arctic silver op een GeForce kan krijge |:(

...gamen blijft leuk...

• Hoyden
Op woensdag 06 juni 2001 14:55 schreef Selachii het volgende:

En dat kinderachtige AMD RULEZ en "Als het bij nou niet werkt ben je een faaler en geen echt tweaker" is onzin van de bovenste plank, bovendien zijn dat ook de mensen die in andere threads vragen hoe je een blue orb met arctic silver op een GeForce kan krijge |:(
:)

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:53
Ok nou ophouden met Intel rulez, AMD rulez, want dit is flamen.
Gaan jullie zo door, doe ik dit topic dicht.

Jammer maar helaas..

• BYM
  • Laatst online: 31-01 14:50

BYM

In memoriam : De Gulden

Op woensdag 06 juni 2001 11:47 schreef Tubby het volgende:
Ik ben het helemaal met je eens, maar ehhh, je gebruikt (een gedeelte van) mijn sig...?

Als ik een goeie signature zou weten, zou ik die hier neerzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Tussen de cul2 en cusl2-c zit het verschil dat de cusl2-c geen onbaord troep heeft (i815EP chipset ipv i815E). Verschil tussen de cusl2-c en cusl2-c black pearl is dat de BP een aantal extraatjes heeft waar je eignlijk niks aan hebt. Zie ook http://www.asus.com. Ik heb zelf een Cusl2-c en kan deze aanraden. Ook de software die erbij zit is erg leuk als je een beetje met netwerken bezig ben (LCDM 6,0). Ik heb ook een Asus CUV4X liggen. Zeer goed P3 board als je geen intel chipset wil.
Bedankt voor je reply... Daar heb ik tenminste wat aan... Ik denk dat ik nog even ga wachten op die 0,13 micron dingen... En als me dat te lang duurt ga ik voor die ASUS Cucl2-C.

Bedankt voor jullie reacties

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Iedereen loopt maar te blaten over Amd, Amd, Amd zus....slecht zo instabiel blabla,

9 van de 10 keer komt dit door een gebruiker die niet overweg kan met compu's (no offence), stellen foute dingen in in het bios, overclocken te ver, letten niet op de temp... etc..
ik zeg niet dat het altijd aan de gebruiker ligt maar vaak wel, zeker nu de overclock-rage steeds groter word en mensen maar denken dat je hem kan overclocken, vaak kan dit ook zonder problemen, maar verwacht alsjeblieft niet dat een processor boven zijn capiciteiten altijd goed werkt.

Nog een punt, Amd is niet altijd de oorzaak van de instabiliteit , heel vaak is de oorzaak het moederbord, slechte kwaliteit, slechte rivisie.. etc..

En ze voorkopen geen 800mhz die gegarandeert op 1000 loopt. 800mhz werkt op het normale voltage (1.75) en 100mhz bus goed, maar zodra je hoger gaat kunnen er problemen opduiken. Zoals de problemen die je daar noemt.

Ik hoor/lees vaak dat Abit vaak conflicten heeft met specifieke hardware, probeer is een ander pci-slot ,andere geluidskaart of ander moederbord bv.
Asus A7V-133 , die heb ik ook , en ik heb echt NOOIT vastlopers door mijn hardware als ik deze op de standaard snelheden laat lopen.

• K-2SO
Op woensdag 06 juni 2001 15:05 schreef Phreak het volgende:
Ok nou ophouden met Intel rulez, AMD rulez, want dit is flamen.
Gaan jullie zo door, doe ik dit topic dicht.

Jammer maar helaas..
Dicht ? Ik zou eerder de personen er persoonlijk op aan gaan spreken.
Ik zie ze namelijk iedere keer weer opduiken in dit soort discussies. :(

Verwijderd

Topicstarter
Blackadder ga jij naar drome ?
Mag jij daar mijn PC fixen ok ?

• Hoyden
Ik hoor/lees vaak dat Abit vaak conflicten heeft met specifieke hardware, probeer is een ander pci-slot ,andere geluidskaart of ander moederbord bv.
Asus A7V-133 , die heb ik ook , en ik heb echt NOOIT vastlopers door mijn hardware als ik deze op de standaard snelheden laat lopen.
Alsof iedereen zo ff een ander moederbord of geluidskaart ophaald??

Dat jij een a7v stabiel hebt lopen wil idd nix zeggen over een andere combinatie met een A7v en andere hardware..

• Hoyden
Op woensdag 06 juni 2001 15:09 schreef Serum het volgende:

[..]

Dicht ? Ik zou eerder de personen er persoonlijk op aan gaan spreken.
Ik zie ze namelijk iedere keer weer opduiken in dit soort discussies. :(
Idd, topic word gesloten door die AMD gasten enzo.. ;(

• Hoyden
Op woensdag 06 juni 2001 15:11 schreef Sn@ke het volgende:
Blackadder ga jij naar drome ?
Mag jij daar mijn PC fixen ok ?
Zo niet, dan ben je een noob :o

• backupdevice
  • Laatst online: 12:46

backupdevice

No Risk , Full Push

Help die jongen nu gewoon. Dat hij dat systeem niet stabiel kan krijgen( om welke reden dan ook) is toch geen reden om hem af te kraken!!!!!

Ik zou i.i.g. eerst nog voor een PIII gaan met een Cusl-2 moederbord.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Verwijderd

Op woensdag 06 juni 2001 11:35 schreef Sn@ke het volgende:
Ik draai 98SE... Win2k gaat niet echt goed...
Ik ben niet echt een hele PC n00b... Maar ik weet wel dat met met een standaard systeempje waar onze bouwers het hier over hebben, minder problemen zult hebben dan met een Turtle Beach...
BTW temp is geen probeem dit ding word nooit warmer dan 45 graden...
en wat voor voeding heb je?

• Hoyden
Op woensdag 06 juni 2001 15:17 schreef schumache het volgende:

[..]

en wat voor voeding heb je?
330 watt chieftec

(btw, ik ken zijn problemen :))

ok, 340 dan :P

Verwijderd

Topicstarter
Correctie 340 watt :)

• Hoyden
Het systeem is een keer stabiel geweest door een aantal instellingen in het bios etc..

Maar na ong. 2 weken is het weer zover..

:(

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 12:54

Kvn

Op woensdag 06 juni 2001 11:51 schreef Sn@ke het volgende:

[..]

Ik heb geen vastlopers tijdens installatie en volgens mij zijn die com ports al gedisabled... Zal ff kijken...
[off-topic}

Turtle Beatch!!! >:) Snoop Dogg Mode

[/off-topic]

• Hoyden
Op woensdag 06 juni 2001 15:20 schreef X-Tweaker het volgende:

[..]

[off-topic}

Turtle Beatch!!! >:) Snoop Dogg Mode

[/off-topic]
Dat viel mij ook al op :)