• GTX660TIGamer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-09 11:54
Hallo beste tweakers,

Ik heb gisteren KRK Rokit 6 G2 speakers gekocht en nu heb ik een probleem.
De speakers geven een vervelend ruis geluid als er geen geluid uit de pc komt.
Ik heb de speakers met rca vanaf mijn Asus Xonar essence stx naar rca van de speakers verbonden.
Als ik andere rca kabels probeer verandert het geruis niet.
Als ik andere stroom kabels probeer verandert er ook niets.
Als ik mijn mobiel als geluidsbron gebruik is er veel minder ruis.
Als ik een GPU intensief programma gebruik veranderd het ruis.
Dit lijkt dus heel erg op een probleem van de geluidskaart maar met andere speakers (waarvan het volume hetzelfde staat en de zelfde kabel gebruikt) aan de pc heb ik het ruis niet.
Ik heb ook andere Rokit 6 G2 speakers gehoord (aan een andere pc) en die hebben veel minder ruis.
Het volume op de speakers is -30 dB en de pc staat op volume 40.

Ik ben zelf ten einde raad, heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Gamet (haast) niet meer en heeft geen GTX660TI

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:08
Aardlusje?
Haal de speakers eens van de aarde af. Of haal een aardlusfilter. Sowieso handig om te hebben.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• GTX660TIGamer
Mag ik vragen hoe ik dat doe?

• ShittyOldMan
In een ongeaard stopcontact steken. Bijv. van de goedkope platte stekkerdozen, al is het maar even voor de test.

• GTX660TIGamer
Dan heb ik helemaal geen ruis.
Is een aardlusfilter dan de oplossing?

[ Voor 40% gewijzigd door GTX660TIGamer op 25-09-2013 18:31 ]

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-09 10:33
Precies, Aardelus dus. op te lossen met een aardlus filter :) (of dus een ander stopcontact)

android since G1.

• GTX660TIGamer
Dat stopcontact was aan de andere kant van het huis dus dat werkt niet echt.
Mijn vader zegt echter dat het niet slim is om de aarde weg te halen in een rca kabel omdat de kabel dan alleen maar gevoeliger wordt voor ruis. Hij denkt dat de oplossing een ongeaarde stekkerdoos is en dan modificeren zodat hij in een geaard stopcontact past. Ik ben zelf 15 en probeer vooral zoveel op te steken en ik durf zelf niet echt te zeggen welke oplossing beter is. Wat denken jullie?

• ShittyOldMan
Je laat de aarde niet weg, je zet er een trafo tussen zodat deze galvanisch gescheiden is. Het signaal komt gewoon door, maar je onderbreekt de lus.
http://www.allekabels.nl/...322/Aardlus-Isolator.html

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 18:50
Ik ben nog wat verward over waarom we dit nu al tot een aardlus hebben gereduceerd...

Een aardlus resulteert naar mijn weten altijd in een brom met een frequentie dicht bij die van het lichtnet: 50Hz. Geen ruis dus, wat natuurlijk veel hoogfrequenter is.
Ruis is dus wat mij betreft een indicatie van andere vormen van storing.

Maar goed, als je testen uitwijzen dat het helpt als je de Rokits in een ongeaard stopcontact steekt, dan lijkt het er op. Of het is iig zo dat de Rokits minder ruisen zonder geaarde energievoorziening - of de pc daar iets mee van doen heeft, is me dus niet duidelijk. En dus ook niet of een regulier aardlusfilter gaat werken.
Want ik vind de situatie "geaarde pc" -> rca -> aardlusfilter -> rca -> "geaarde rokit" toch eigenlijk net iets anders dan "geaarde pc" -> rca -> "ongeaarde rokit".

Kun je nog laten weten of een rca-aardlusfilter echt helpt?

• GTX660TIGamer
Ik twijfel nu zelf of ik eerst een rca-aardlusfilter wil proberen of een ongeaard verlengsnoer.
Is het wel verstandig om de speakers constant ongeaard te gebruiken (de aarde is immers ergens voor)?
Ook is een oplossing denk ik om gebalanceerde kabels te gebruiken maar dat werkt niet omdat ik geen gebalanceerde uitgangen heb.
Ik ga een rca-aardlusfilter bestellen, ik zal jullie updaten als ik hem binnen heb.

[ Voor 11% gewijzigd door GTX660TIGamer op 27-09-2013 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
Qua veiligheid: apparatuur die voorzien is van randaarde, heeft een constructie die er van uit gaat dat die aarde ook gebruikt kan worden om problematische situaties op te vangen via die aarding.
Dan moet je denken aan een behuizing, of delen daarvan, die mogelijk onder spanning komen te staan als er elders in het apparaat een kortsluiting ontstaat. Met aarding is de route via de reguliere aarde altijd de gevolgde route om die spanning 'kwijt' te raken. Zonder correcte aardig ben jij de makkelijkste afvoerroute, zodra je dat problematische apparaat ergens aanraakt waar die spanning er op staat...
Niet wat je echt wilt dus, hoe klein de kans daarop wellicht ook is of lijkt.

Apparaten zonder randaarde zijn over het algemeen dubbel geisoleerd. Die hebben dat leuke 'vierkantje-in-vierkantje' symbool ergens op de behuizing staan. Die zijn er dus op aangepast.

Ik dacht overigens uit je eerdere reacties te lezen dat je al had getest met de Rokits in een ongeaard stopcontact. Kennelijk niet?
Voor zo'n test natuurlijk geen probleem om te doen. Alleen voor permanent gebruik dus niet aan te raden.
En zoals ik probeerde te beargumenteren: dus ook niet de ultieme test om een oplossing te bepalen.

Ben benieuwd.

[ Voor 11% gewijzigd door swiv98 op 27-09-2013 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddieuutemst
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-09 23:22
Voor zover ik kan afleiden uit je verhaal, is het inderdaad een aardlus.
Computer - KRK (geaard) > aardlus mogelijk > ruis
Mobiel - KRK (geaard) > aardlus niet mogelijk > geen ruis
Computer - KRK (ongeaard) > aardlus niet mogelijk > geen ruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX660TIGamer
Dat lijkt me zelf ook nadat ik de uitleg erover heb gekregen.
Een rca-aardlus filter komt waarschijnlijk dinsdag binnen.

(Edit) De kabel is binnen en het probleem is opgelost.
Bedankt voor alle hulp!

[ Voor 27% gewijzigd door GTX660TIGamer op 28-09-2013 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
En jij bedankt voor de feedback. Fijn dat het opgelost is.

Weer wat geleerd: aardlussen kunnen ook als 'ruis' klinken. Mooi is dat ;-)
Pagina: 1