Hoi allemaal,
Voor mijn moeder wil ik haar laptop volledig nieuw installeren. Het gaat om een Acer Aspire 5740G.
Hierbij loop ik echter tegen een paar dingen aan, waar ik, in de veelheid van antwoorden via Google, geen uitsluitsel op heb gekregen.
Ik dacht zelf aan het volgende:
600 GB HDD verdelen in 3 partities:
Uiteindelijk moet de software ook zodanig gefinetuned worden dat met voorzichtig en veilig internetten en een uptodate virusscanner de meeste problemen al buiten de deur gehouden worden. Ook hier zijn tips welkom. Mijn moeder is ondertussen al geen totale digibeet meer (Skype en e-mail heeft ze zelf onder de knie gekregen !
) maar extra veiligheid is altijd meegenomen.
Dankjewel voor de adviezen!
Voor mijn moeder wil ik haar laptop volledig nieuw installeren. Het gaat om een Acer Aspire 5740G.
Hierbij loop ik echter tegen een paar dingen aan, waar ik, in de veelheid van antwoorden via Google, geen uitsluitsel op heb gekregen.
Ik dacht zelf aan het volgende:
600 GB HDD verdelen in 3 partities:
- Partitie 1 - C:\ 75 GB voor Win 7, virusscanner, Skype en mogelijk ook Office
- Partitie 2 - D:\ voor documenten en/of foto's
- Partitie 3 - Verborgen partitie van 75 GB om via Windows Recovery of de backuptool van Acronis True Image Home (in bezit) het hele systeem in een paar tellen simpel terug te kunnen zetten (even grote partitie als de C:\ partitie)
- Wat is de ideale partitiegrootte voor Windows 7, incl. MS Ofifce, Skype en een virusscanner? Ik lees her en der verschillende antwoorden over de ideale partitiegrootte voor Windows 7. Zelf dacht ik aan 75 GB. Dit is dan incl. Skype, virusscanner en Office. Ik denk dat ik wellicht aan 35 of 40 GB voldoende zou hebben (heb een testinstallatie gedaan met maar 1 partitie/volume) en heb daarom voor ongeveer een verdubbeling gekozen, omdat ik dacht dat Windows ook swapfiles en dergelijke gebruikte. Ik heb echter geen idee van de ideale grootte. Wat raden jullie aan?
- Moet de backup/recoverypartitie net zo groot zijn? Kan die kleiner? Moet hij juist groter? Ook hier een veelvoud aan informatie, die elkaar heerlijk tegenspreekt.
- Welke partitie stel ik als eerste in? De verborgen paritite? Of de actieve primaire partitie voor Windows 7?
- Wat installeren jullie eerst? De drivers? Of de Windows Updates? (Ik heb nog een Acer-dvd met de drivers. Deze kan ik handmatig één voor één selecteren.) Of gewoon alles tegelijkertijd?
- Tijdens de testinstallatie mislukten een stuk of honderd Windows Updates. (Wellicht doordat er zoveel tegelijk nodig waren, of doordat de accu nog ingesteld stond om ook op netstroom in standby/sleep oid te gaan.) Hoe funest is dit voor de stabiliteit van het systeem, als de updates daarna wel goed geïnstalleerd zijn?
- Laat ik Windows zelf de backup/image van het hele systeem/complete partitie maken, of doe ik dit toch beter met Acronis Ture Image?
Uiteindelijk moet de software ook zodanig gefinetuned worden dat met voorzichtig en veilig internetten en een uptodate virusscanner de meeste problemen al buiten de deur gehouden worden. Ook hier zijn tips welkom. Mijn moeder is ondertussen al geen totale digibeet meer (Skype en e-mail heeft ze zelf onder de knie gekregen !
Dankjewel voor de adviezen!
Your Friendly Neighborhood Moderator