Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:06

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Hoi allemaal,

Voor mijn moeder wil ik haar laptop volledig nieuw installeren. Het gaat om een Acer Aspire 5740G.
Hierbij loop ik echter tegen een paar dingen aan, waar ik, in de veelheid van antwoorden via Google, geen uitsluitsel op heb gekregen.

Ik dacht zelf aan het volgende:
600 GB HDD verdelen in 3 partities:
  • Partitie 1 - C:\ 75 GB voor Win 7, virusscanner, Skype en mogelijk ook Office
  • Partitie 2 - D:\ voor documenten en/of foto's
  • Partitie 3 - Verborgen partitie van 75 GB om via Windows Recovery of de backuptool van Acronis True Image Home (in bezit) het hele systeem in een paar tellen simpel terug te kunnen zetten (even grote partitie als de C:\ partitie)
Vragen:
  • Wat is de ideale partitiegrootte voor Windows 7, incl. MS Ofifce, Skype en een virusscanner? Ik lees her en der verschillende antwoorden over de ideale partitiegrootte voor Windows 7. Zelf dacht ik aan 75 GB. Dit is dan incl. Skype, virusscanner en Office. Ik denk dat ik wellicht aan 35 of 40 GB voldoende zou hebben (heb een testinstallatie gedaan met maar 1 partitie/volume) en heb daarom voor ongeveer een verdubbeling gekozen, omdat ik dacht dat Windows ook swapfiles en dergelijke gebruikte. Ik heb echter geen idee van de ideale grootte. Wat raden jullie aan?
  • Moet de backup/recoverypartitie net zo groot zijn? Kan die kleiner? Moet hij juist groter? Ook hier een veelvoud aan informatie, die elkaar heerlijk tegenspreekt.
  • Welke partitie stel ik als eerste in? De verborgen paritite? Of de actieve primaire partitie voor Windows 7?
  • Wat installeren jullie eerst? De drivers? Of de Windows Updates? (Ik heb nog een Acer-dvd met de drivers. Deze kan ik handmatig één voor één selecteren.) Of gewoon alles tegelijkertijd?
  • Tijdens de testinstallatie mislukten een stuk of honderd Windows Updates. (Wellicht doordat er zoveel tegelijk nodig waren, of doordat de accu nog ingesteld stond om ook op netstroom in standby/sleep oid te gaan.) Hoe funest is dit voor de stabiliteit van het systeem, als de updates daarna wel goed geïnstalleerd zijn?
  • Laat ik Windows zelf de backup/image van het hele systeem/complete partitie maken, of doe ik dit toch beter met Acronis Ture Image?
Verder informatie: mijn moeder maakt weinig tot geen gebruik van andere programma's dan de bovenstaande. Veel bestanden zullen er ook niet opgeslagen worden, maar het lijkt mij handig om haar wel een nuttige en betrouwbare partitie te geven om haar foto's en dergelijke op te slaan.

Uiteindelijk moet de software ook zodanig gefinetuned worden dat met voorzichtig en veilig internetten en een uptodate virusscanner de meeste problemen al buiten de deur gehouden worden. Ook hier zijn tips welkom. Mijn moeder is ondertussen al geen totale digibeet meer (Skype en e-mail heeft ze zelf onder de knie gekregen ! _/-\o_ ) maar extra veiligheid is altijd meegenomen.

Dankjewel voor de adviezen!

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik moet eerlijk bekennen dat ik al meer dan een decennium van het partitioneren af ben. Voor sommige gebruikers zal het misschien een meerwaarde hebben in flexibiliteit, dual-boot opties, snel opnieuw een image erop te kunnen zetten etc. Ik heb het allemaal al gedaan en gezien. Voor de ware hobbyist misschien leuk maar het is zo'n gedoe...Heeft het meerwaarde voor je moeder?

Ik zet gewoon alles op 1 partitie. Geen gedoe met installatie paden, onthouden wat ik waar heb gezet, aangepaste windows installatie etc. Gewoon de standaard Windows opties en mappen gebruiken.

Betrouwbaar is een partitie zeker niet, het blijft immers fysiek de zelfde schijf.

Ik vind een goede up-to-date backup veel belangrijker. Mocht de PC helemaal in de soep lopen (dat komt niet zo vaak voor) dan kan ik snel opnieuw installeren (grotendeels scripted installatie, favoriete gratis tools en hulpprogramma's staan er met Ninite.com snel weer op) en data terugzetten van backup. Klaar!

[ Voor 4% gewijzigd door akimosan op 24-09-2013 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Of partitioneren voor mijn moeder meerwaarde heeft? Dat denk ik op zich niet. Het zou voor mij meerwaarde kunnen hebben, doordat ik dan sneller klaar ben met het oplossen van problemen met haar laptop. Ik woon ruim 200 km bij haar vandaan en heb de laptop momenteel bij mij thuis staan, omdat ik het niet red om de laptop op orde te krijgen in de tijd dat ik bij haar ben. Nu zit ze dus een tijd helemaal zonder computer. Een goede backupimage op usb-stick of externe hdd zou de truc natuurlijk ook kunnen doen.

Ik weet niet hoe ik een scripted installatie moet doen, dus vooralsnog deed ik altijd alles handmatig en stap voor stap. Vandaar mijn wens voor een image.

Vwb die installatie: dat wil ik natuurlijk zo goed, snel en veilig mogelijk doen. Daarom ook de vraag of ik eerst drivers doe en dan Windows Update, of andersom, of allebei tegelijkertijd, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:27
Data op een andere partitie dan je OS is sowieso aan te raden. Je kan dan bij problemen veel makkelijker even het OS er opnieuw opknallen, zonder dat je eerst 100 mapjes door moet om uit te pluizen waar allemaal nog persoonlijke data staat die behouden moet blijven.

Ik pak meestal 45 - 60GB voor OS, en de rest voor data. Is bij mij eigenlijk altijd goed gedaan. Images maak ik ook, maar sla ik op een netwerkschijf op. Als je die lokaal wilt bewaren zou ik daar toch wel rond de 90GB ofzo voor vrijhouden, kan vaak aardig wat ruimte innemen. Goed opletten dat hij oude images na <vul_termijn_in> wegknikkert.

Macrium Reflect is trouwens een handig (en gratis!) imageprogramma. Het schijnt dat de Acronis versies van de laatste paar jaren een aantal systeembestanden/drivers aanpassen van je Windows installatie. Ik kreeg de laatste tijd veel BSOD's bij het inpluggen van een USB stick op mijn W7 x64 systeem. Dit bleek te komen door Acronis True Image (Home Edition 2011). Ben nu (na een clean install) overgestapt naar Macrium Reflect, die doet zulk soort fratsen niet.

Enige nadeel is wel dat je met de gratis versie van Macrium Reflect alleen full images kan maken, geen incremental of differential. Maar de full image kun je wel schedulen geloof ik, dus het duurt alleen wat langer dan met een incremental.

Voor backup zou je ook nog kunnen kijken naar Crashplan. Zonder abbonement kun je niet uploaden naar de cloud, maar wel naar bevriende computers. Je zou dan in kunnen stellen dat haar documenten/foto's naar jouw PC gesynchroniseerd worden. Indien haar laptop crashed of gestolen wordt heb je de data nog bij jou opgeslagen staan. Deze maakt geen images, dus je bent je Windows installatie wel kwijt, maar je losse bestanden worden wel veiliggesteld.

Drivers van de DVD zou ik niet gebruiken, die zijn op z'n minst al een jaar of 2 oud waarschijnlijk. Gewoon Windows zelf lekker laten zoeken, en alles wat hij niet zelf kan vinden zoek je even op op de website van de fabrikant. Mijn ervaring is dat 99% van de drivers voor zo'n huis-tuin-keuken laptopje wel worden gevonden tijdens de installatie. De rest (kaartlezer/geluidskaart/netwerkkaart) heb je zelf in 10 min. klaar.

Ik weet niet of je moeder ook wel eens programma's installeert? Indien dat zelden gebeurt kun je haar ook degraderen tot een standaardgebruiker (ipv Administrator). Ze heeft dan geen rechten om zelf programma's te installeren, en kan dus ook bijna geen virussen oplopen. Voor jezelf dan even een accountje aanmaken die wel admin rechten heeft, zodat je af en toe wat programma's kunt bijwerken etc.

Qua virusscanner ben ik zelf redelijk fan van Microsoft Security Essentials. Houdt volgens mij redelijk wat tegen, en gebruikt weinig resources. Is ook gratis, dus geen gezeur met popups om je licentie te verlengen e.d. (ala AVG). Kijk hier anders even: Bor de Wollef in "[Virusscanners] Discussietopic deel 4" (kon geen recentere vinden dan 2011 helaas)

Oh, en installeer Teamviewer, zodat je haar PC op afstand kunt overnemen. Scheelt je ritjes van 200KM om een paar muisklikken te doen.

Het is een beetje een lange post geworden, maar dat komt omdat ik in de afgelopen jaren zelf ook tegen meerdere van deze punten aan ben gelopen met het goed opzetten (als in: voor mij weinig werk naderhand) van computers voor familieleden.

[ Voor 46% gewijzigd door ThinkPad op 24-09-2013 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik denk niet dat ik perse een automatische backup van bestanden hoef te maken. (Omdat er gewoon weinig bestanden gemaakt/gedownload zullen worden.) Eerder gewoon 1 backupimage van de complete Windowspartitie. Waar zou jij dat image neerzetten dan?

Goede tip van de gebruikersrechten. Dan moet ik me even verdiepen hoe ik dat moet doen. Ik heb namelijk altijd maar 1 gebruiker op mijn computer, die alles kan doen. Hoop wel dat als ik daarvoor kies dat er dan niet altijd gevraagd wordt of het programma wel daadwerkelijk mag starten, want dat vind ik echt behoorlijk irritant.

Teamviewer gebruikten we inderdaad ook. Maar dat hielp natuurlijk niet als er echt op het allereerste niveau al niets meer met de computer te beginnen viel; lees: "hij wilde niet meer aan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Image zou ik bij jou neerzetten, of op een externe HDD en die ergens wegleggen.

Bij het instellen van een gebruiker op "Standaardgebruiker" gaat hij niet zeuren, je krijgt alleen een melding als je een programma wilt installeren. Uitvoeren als iets reeds geïnstalleerd is mag gewoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Goed; ik heb gekozen voor een 60 GB C:partitie en de andere 536 GB als D:partitie.
Een backupimage van de C:partitie wil ik dan maar op een externe HDD zetten, of evt op mijn NAS.of een grote usb-stick.

Ondertussen Norton 360 Premier Edition geïnstalleerd. De Windows Updates lopen ook lekker binnen. Straks dan maar eens zien in het apparaatbeheer welke drivers ik mis.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 12:18

TheVMaster

Moderator WOS
ThinkPadd schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 22:00:
Image zou ik bij jou neerzetten, of op een externe HDD en die ergens wegleggen.

Bij het instellen van een gebruiker op "Standaardgebruiker" gaat hij niet zeuren, je krijgt alleen een melding als je een programma wilt installeren. Uitvoeren als iets reeds geïnstalleerd is mag gewoon :)
Daarbij kun je vrij eenvoudig (als je de pc via bv Teamviewer overneemt) de 'admin' taken uitvoeren. Zo voorkom je dat je moeder perongeluk allerhande rotzooi op haar pc krijgt. Zorgt alleen wel voor 'iets meer werk' voor jou, mocht er toch iets geinstalleerd (of geupdate) moeten worden.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Hoe stel ik deze admin en gewone gebruiker dan het beste in TheVMaster?

Ondertussen blijft de laptop trouwens al een hele tijd hangen bij het opstartscherm:

"Fase 1 van 4
Configuratie van Windows voorbereiden...
Schakel de computer niet uit."

Ik vermoed dat hij nu Service Pack 1 voor Windows 7 Home Premium wil installeren, maar dit duurt wel erg lang.
Edit: had meer geduld moeten hebben. Na een ruim uur starte hij vanzelf opnieuw op. Nu ondertussen bij stap 4 van 4: het Service Pack samenstellen. Neemt niet weg dat ik dit nog steeds erg lang vind duren ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Jorgen op 25-09-2013 10:01 ]

• ThinkPad
Gebruikertype kun je aanpassen in Configuratiescherm > Gebruikersaccounts > Uw accounttype wijzigen. Maar dat kan pas als er een tweede gebruiker is aangemaakt die wel Administrator is.

En SP1 installeren op W7 duurt inderdaad wel even, maar dat is normaal.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Tot nu toe is er 1 update mislukt: "update voor compatibiliteitsweergavelijst in Internet Explore 8 voor Windows 7 voor x64 systemen". Maar aangezien ik toch IE10 heb geïnstalleerd, lijkt me dit geen enkel probleem. Ik zal straks eens naar die accounts en rechten gaan kijken. Ook maar eens verdiepen in Sandboxen of zo. Wellicht dat ik daar nog iets mee opschiet voor de totale internetveiligheid.

• ThinkPad
Is Chrome geen beter idee? Kun je Adblock Plus op installeren, scheelt ook weer wat rommel wat je binnenhaalt.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik twijfel nog tussen de browsers. Allemaal hebben ze hun plussen en minnen.
IE: automatisch geüpdatet tijdens Windows Update.
Chrome: Sandbox en Adblock Plus
Firefox: veel handige addons
Opera: schijnt ook goed te zijn

Ik heb nog geen echte voorkeur. Wel moet de overstap van IE naar de mogelijke andere browser klein zijn voor iemand die alleen maar met IE gewerkt heeft.

En een vereiste: goede samenwerking van de browser met Norton 360 is zeker gewenst.

[ Voor 10% gewijzigd door Jorgen op 25-09-2013 12:50 ]

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

ThinkPadd schreef op woensdag 25 september 2013 @ 11:57:
Is Chrome geen beter idee? Kun je Adblock Plus op installeren, scheelt ook weer wat rommel wat je binnenhaalt.
Met inprivate filtering kun je in IE tegenwoordig hetzelfde resultaat bereiken.
Je kunt een easylist binnenhalen die het grootste gros ook al tegehoudt.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Bah, ineens is het Windowsbureaublad gevierendeeld en kijk je door een soort storing heen.
Opnieuw opgestart en het is weg; klep paar keer open en dicht en het komt ook niet terug. Heel vreemd.
Hopelijk komt het niet opnieuw, want heb geen zin om nog een keer uren bezig te zijn hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
De meeste installatiezaken zijn allemaal geregeld. Nu loop ik tegen 2 dingen aan:
  • Kan ik de wifi-instellingen op enige wijze vanaf hier instellen, zodat de laptop bij mijn moeder thuis direct van het internet gebruik kan maken? Nu ga ik vanzelfsprekend graag bij haar langs, maar dit kan me wel een ritje van 450 km besparen. Ze is nu hier en dan kan ik de laptop kant en klaar aan haar meegeven.
  • Aangezien ik de hdd helemaal geleegd heb (omdat de back-up-partitie + back-up-dvd niet werkten), heb ik van mijn Windows 7-dvd gebruik gemaakt, i.c.m. met de Windows 7-code die onderop haar Acerlaptop staat. Dit leek te werken, tot deze week. Nu krijg ik af en toe meldingen te zien dat de code niet goed zou zijn. Deze is nauwkeurig overgetypt. Wat kan ik hieraan doen om dit op te lossen?
Bovengenoemd gevierendeeld scherm is trouwens niet meer teruggekomen. Weet ook niet waar het vandaan kwam.

[ Voor 6% gewijzigd door Jorgen op 21-10-2013 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:05

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

1: Tuurlijk kan dat, je hebt gewoon een optie om een wifi omgeving toe te voegen in het netwerkcentrum. Als je de code en naam weet, is het zo geregeld.
2: Welke installatie disc type heb je gebruikt? Want als jij zelf de retail versie hebt, kan je deze problemen krijgen. Had je aan het begin ook gewoon netjes kunnen activeren? Want het ziet er naar uit dat je dat niet kon doen en je dus een maand op 'trial' draaide. Google zal vast wel raad weten om van retail naar OEM te kunnen met je key, zonder herinstallatie te moeten doen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ja, aan het begin is de Windowsinstallatie gewoon netjes geactiveerd. Het is een gewone Windows 7 Home Premium 64 bit dvd (32 bit zat er ook bij) die ik los bij de MediaMarkt gekocht heb destijds.

[ Voor 47% gewijzigd door Jorgen op 21-10-2013 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

MS bellen voor telefoonactivatie en als het automatische proces niet werkt, met een medewerker het oplossen. Alleen maar klagen bij ze zal niet werken, maar uitleggen wat er aan de hand is en vragen voor een oplossing werkt vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
't Heeft even geduurd vooraleer ik ermee verder kon werken en dus kon reageren, maar bij dezen.

Microsoft geeft aan dat een OEM-licentie gebruiken op een retail-versie voor de problemen zorgt. Met andere woorden: kennelijk zijn Windows 7 en Windows 7 toch 2 verschillende dingen, al was het maar licentietechnisch gezien.

Nu kunnen ze mij dus niet verder helpen en hebben ze me naar Acer doorverwezen. De mevrouw aldaar gaf aan dat ik wel een recovery-dvd bij ze kon bestellen. Aanvraagtijd zeker 2 weken en kosten € 61...

Daar over nadenkende, vroeg ik me af of dit nog wel zinnig is. De backup-dvd die ik namelijk bij de eerste ingebruikname heb gemaakt, werkt namelijk totaal niet. Die loopt na het selecteren van de taal al vast. (Melding: fail to format disk) (Dat wil niet perse zeggen dat het van Acer zelf ook niet werkt, maar hun backuppartitie was ook al knudde/onbruikbaar.) Nu kan ik ook een nieuwe Windowsversie kopen (7 of 8 ) en dat kost maar een paar euro meer dan wat Acer aanbied. (€ 83). Voordeel: geen bloatware, schone installatie en goede licentie. Nadeel: alle drivers weer zelf opzoeken. (Daar heb ik echter wel een dvd van.)

De Windows 8 upgrade assistent geeft aan dat Windows 8.1 best wel kan draaien op de laptop van mijn moeder (Acer Aspire 5740G). Acer zelf raadt het dan weer af, omdat ze geen Windows 8 drivers voor dit model aanbieden. Van Windows 7 weet ik zeker dat die goed werkt, maar dan ga je weer terug naar een oudere versie van Windows, terwijl er al een nieuwe in de winkel ligt. Mijn moeder gebruikt de laptop vooral voor e-mail, browsen en Skype, en dat geen uren achtereen, dus ik vermoed dat hij nog wel een aantal jaren meegaat.

Dus in het kort:

Oplossing 1: de zelfgemaakte backup-dvd: werkt niet
  • + goedkoop
  • + snel
  • - maar werkt niet
Oplossing 2: Acer-dvd bestellen à € 61
  • + ondersteuning van Acer
  • + gelijk goede drivers
  • - lange bestelduur
  • - dure optie
  • - bloatware
Oplossing 3: Nieuwe Windows 7
  • + vertrouwd voor mijn moeder
  • + Acer heeft drivers beschikbaar
  • + we hebben zelf nog een dvd met Windows 7 drivers voor deze laptop
  • + maar iets duurder dan de Acer-dvd
  • - niet meer de laatste Windows-versie, bij een laptop die "voorlopig nog niet op is"
Oplossing 4: Nieuwe Windows 8 -> 8.1
  • + nieuwe Windows-versie betekent ook langere ondersteuning
  • + Microsofts eigen Windows 8 upgrade assistent zegt dat de laptop compatible is
  • + even duur als optie 3
  • - niet vertrouwd voor mijzelf, dus moeilijker om van afstand ondersteuning te geven via TeamViewer
  • - niet vertrouwd voor mijn moeder Acer geeft geen ondersteuning
Iemand die mij van raad kan voorzien?

Momenteel denk ik: als die zelfgemaakte recovery-dvd niet werkt en Acer zo duur is, ga dan maar voor Windows 7, maar twijfel toch wel erg over de Acer-dvd en Windows 8. Hoor graag wat andere mensen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die recovery media die je van Acer krijgt, is gewoon een OEM install disc. Geen eigen software erin. Of werd dat wel aangegeven? Meestal komt dat op een aparte DVD (die met de drivers).

Verders weerhoud je niets om zelf een OEM installatie disc te zoeken. Als jij een laptop hebt van een ander merk, die een schone installatie geeft die je wilt, kan je zelfs die nog gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Oké! Dat was me niet duidelijk geworden uit het telefoongesprek met Acer.
Dat zal ik navragen als ik ze maandag weer bel. Als dat zo is, dan neem ik gewoon die en dat scheel toch weer een beetje geld en voorkomt W8 problemen als er geen drivers beschikbaar zijn voor deze laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als het goed is, werken W7 drivers ook op W8. Sommige zijn wat uitgebreider in functionaliteit en kunnen mogelijk niet 100% werken, maar de belangrijkste hardware zal iig wel gewoon werken (video, geluid, usb). Touchpad doet het over 't algemeen ook met de standaard driver. Toetsenbord, dan met name de speciale functietoetsen, is iets wat soms niet helemaal lekker wil werken omdat het aparte software vereist. Je hebt dan bijvoorbeeld geen onbekend apparaat, maar je soft-touch wireless switch of brightness control van 't toetsenbord werkt bijvoorbeeld niet totdat je die software hebt geïnstalleerd.

Dit was in 't verleden nog wel eens het geval. Hoe dat nu is, weet ik niet.

Als je trouwens belt, vraag het bloatware gedeelte even na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Zal ik zeker doen. Dankjewel voor je input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 12:18

TheVMaster

Moderator WOS
Ik zou zeer zeker voor Windows 8 (8.1) gaan. Deze kun je door wat instellingen wel 'ongeveer' gelijk krijgen aan Windows 7 (mocht dat gewenst zijn) en via Teamviewer kun je ook gewoon ondersteuning geven... ;-) Je weet zeker dat je de komende jaren nog van alle nieuwe zaken gebruik kunt blijven maken op die machine. En zoals HoT al zegt, de meeste Windows 7 drivers zouden moeten werken. Ik zou overigens wel kijken of je echt Windows 8 drivers kunt krijgen (desnoods bij de websites van de fabrikanten van die hardware).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ondanks dat Acer dus geen ondersteuning voor Windows 8 / 8.1 biedt op de Acer Aspire 5740G?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

"Ondersteuning" van hardware fabrikanten zoals Acer, HP, Dell e.d. zijn meer een wassen neus. Als er een onderdeel kapot gaat, kunnen ze het proberen te gooien op "maar je gebruikt een niet ondersteund OS", maar daar moet je gewoon doorheen praten. Een OS zorgt er niet 1-2-3 voor dat je HDD koppen door de platter ramt of de CPU verkeerde berekeningen gaat maken (met BSODs als gevolg).

Als je wilt weten of W8 gaat werken, kan je altijd nog een versie van iemand lenen om te installeren. Geen key invullen (als dat kan, anders een technet trial ofzo pakken) en alle hardware drivers installeren. Controleer de Acer tools voor 't toetsenbord en als dat allemaal werkt, kan je gewoon naar 8.1.

Het is dat jij het moet gaan onderhouden, anders had ik Linux opgegeven als alternatief. Beetje browsen, mailen en skype doet 't er prima op. Zie anders Hoe krijgen we Windows gebruikers over op GNU/Linux? voor eventuele plus- en minpunten.
Maar omdat je met 8 weinig tot geen ervaring hebt, denk ik dat je met Linux ook niet ver komt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Nee, ik heb inderdaad nog geen ervaring met Windows 8, maar ik leer snel. (Daarom vraag ik ook veel; dat is mijn manier van leren.) De overstap van een gewone telefoon naar een smartphone met Android vond ik achteraf ook niet zo heel moeilijk. De instellingen die ik wil maken, kan ik ook vinden en aanpassen.

Voor mijn moeder is het echter anders. Die leert nog elke dag hoe Windows werkt en hoe ze handiger kan worden met Skype, mail en internet. Ik heb inderdaad ook over Linux nagedacht. Misschien wel Ubuntu erop zetten en dan gewoon Skype, Firefox en een mailprogramma erop. Ik heb echter geen enkel idee hoe het met het installeren van drivers en dergelijke onder Linux zit (en of Teamviewer dan werkt).

Volgens de upgrade-assistent van Microsoft zou Windows 8.1 moeten werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Upgrade naar Windows 8.1 is goed te doen, in Desktop Modus werkt het als vertrouwd en het "Start Menu" uitleggen is zo gedaan. En eigenlijk is het ook nog eens handig met de App Store, want dan kan ze kleine leuke Metro App's installeren zoals Wordfeut en andere zaken zonder dat je hoeft te helpen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Drivers onder Linux hoef je je eigenlijk geen tot weinig zorgen over te maken. Het meest exotische wat je zou moeten doen, is de wireless kaart. Skype werkt, er is een Linux package voor Teamviewer (wat eigenlijk niets meer is dan de Windows versie met een versie van Wine gecombineerd).

Als je voor de Linux route gaat, zou ik persoonlijk Ubuntu overslaan vanwege de Unity interface. Je moeder is nu Windows 7 gewend, je wilt dan het liefst iets wat qua UI er op lijkt. Dan is Linux Mint of OpenSuSE met Xfce de betere keus. Mate of Cinnamon is ook een optie, zolang je maar geen vreemde docks hebt met nog vagere applicatiemenu's. Het nieuwe start scherm van Windows 8 is al vernieuwend genoeg, dan wil je niet in nog wat anders je rot zoeken naar een bepaalde instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 16:19
Ik zou Windows 8(.1) kiezen, als ze een nieuwe laptop zou kopen heeft ze het ook en kan ze er ook mee aan de slag. Bovendien is het simpeler in gebruik, zeker voor iemand die alleen mailt, Skype en browsing doet. En de appstore is een kleine stap om nieuwe dingen op een gemakkelijkere manier te ontdekken. Deze mensen wil je niet op linux zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Enige reden om ze op Linux te zetten, is om geen last te hebben van virussen e.d. Anders dan dat is er met een goede virus scanner en goede voorlichting geen directe reden meer voor Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Goede virusscanner is aanwezig (Norton 360), dus daar heb ik al redelijk weinig zorgen over. Verder weet ze dat ze altijd eerst de virusscanner even handmatig update (via de live update) voordat ze verder aan de slag gaat. Natuurlijk doet Norton dat automatisch, maar soms duurt het even voordat een update binnenkomt en op deze manier is ze altijd up to date.

Ik twijfel dus nu het meest tussen de Acer-dvd - als deze echt een kale OEM Windows is - en tussen Windows 8.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Door privé-omstandigheden is het "laptopproject" even op de lange baan geschoven, maar nu ben ik er weer mee bezig gegaan. Momenteel ben ik opnieuw begonnen met installeren, m.b.v. de dvd's die ik van Acer heb ontvangen. Het gaat om een 5 dvd's (1 bootdisk, die de installatie start; 3 installatie-dvd's; 1 dvd met een languagepack). Alle originele Acer-software, drivers en testversies staan erop. Wat het gebruiken van die dvd's betreft: dat is echt een makkie.

Nu blijft de complete installatie van de laptop hangen op de Windows Updates. Dit zijn er ondertussen zoveel (honderden / na 2 rondes al ruim 1,5 GB) dat het downloaden en installeren daarvan vele malen langer duurt dan het vers installeren van het fabriefsimage van de dvd's.

Het probleem is nu dat sommige updates steeds mislukken, bijv. omdat andere updates die perse eerder geïnstalleerd moeten worden, dat nog niet zijn. Windows Live loopt daar bijv. op stuk. Die installeer ik dus niet meteen zodra hij in de lijst van updates staat. Bij de 2e keer proberen (met Windows Live updates dus NIET gekozen), mislukten er een handvol andere updates. Aangezien ik het zo goed mogelijk wil installeren, heb ik bij installatiepoging 3 ervoor gekozen om de updates alleen per jaar te kiezen. (Dus eerst alle beschikbare updates uitgegeven in 2010, daarna die uit 2011, etc.) Wellicht veel te precies, maar nu alsnog loopt de update weer te klooien. De laptop blijft hangen bij een bepaalde update die ook bij het afsluiten van de laptop naar boven komt, maar schijnbaar niets lijkt te doen.

Wat moet ik hier nu mee? Negeren? Alle updates gewoon door elkaar / zoals Windows Update het belieft installeren, zonder ergens rekening mee te houden? Ik lees wel wat ik kan doen om een bepaalde update opnieuw te installeren, maar kan nergens vinden in hoeverre het "wat voor gevolg dan ook heeft" voor de stabiliteit van je systeem als Windows Update blijft hangen, of mislukt. Google en de Microsoft technische-ondersteuningspagina's geven geen enkel antwoord hierop.

Iemand suggesties? Misschien heb ik wel een "onbestaand probleem" en moet ik me er totaal niet druk om maken. Ik hoor graag wat ik hier nu het beste mee kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Ja, de windows update is een groot probleem als het er om meer gaat. Vooral als het om een grote batch gaat. Zelf kijk ik of IE10 of IE11 er al bij staan, dan doe ik die als eerste. Na reboot is de lijst al een stuk minder.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik heb er ook aan gedacht om SP1 te downloaden en die te gebruiken ipv Windows Update, maar ik weet niet of dat het probleem verhelpt dat er continue zoveel updates verkeerd gaan. Ik kan toch moeilijk ze echt per datum gaan installeren?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

SP1 zal je zeker 80% van de updates schelen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Misschien moet ik die dan maar eens downloaden en zien of het dan een stukje beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Wim-Bart schreef op zondag 04 mei 2014 @ 21:13:
SP1 zal je zeker 80% van de updates schelen :D
Niet echt meer... Als ik een schone Windows 7 SP1 installeer dan mis ik ook nog ruim 100 tot 150 updates. :+ Microsoft moet echt eens een SP2 uitbrengen voor Windows 7. Dat is wel hard nodig naar mijn mening.

SP1 scheelt natuurlijk wel voor TS om die meteen te installeren.

Overigens gebruik ik altijd offline patching om mijn WIM files aan te passen. ;) Scheelt zoveel als je moet installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:12
Ik vind het tegenwoordig wel leuk met de opmerkingen doe Firefox/Palemoon/Chrome want dan kan je Adblock Plus installeren tegenwoordig is Adblock Plus er ook voor Internet Explorer (gebruik het hier op Windows 8.1 in combinatie met IE11 geen probleem).

Wat betreft updates kan je nog naar wsusoffline waar je voor Windows 7 (& de MS Office versie die je beruikt als je Microsoft Office gebruikt) updates downloaden. Alhoewel ik het eens ben met de post hierboven dat een DVD met SP1 erop sneller is.

Wat betreft images, indien er geen ruimte is voor een extra harde schijf (wat bij een laptop niet altijd het geval is) zou ik 1 partitie voor Windows en 1 voor de Data (documenten & programma's) en de Images houden (je zou eventueel een derde verborgen partitie kunnen maken met daar de image op maar dat is eigen keus). Ik vind het zelf handig om eens in de zoveel tijd een image naar een externe harde schijf te zetten omdat als de harde schijf (om wat voor reden dan ook) het begeeft je in ieder geval je data (en Windows) nog als back-up hebt (nu ben ik niet zo dat je deze zowel thuis als in een kluis in verweggiestan moet hebben maar als je zo paranoïde bent om de data kwijt te raken dan wordt het sowieso tijd om je back-up procedure aan te passen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
De wsusoffline website zegt dat je NOOIT op internet moet gaan, zonder patches, omdat je voor je het weet toch geïnfecteerd bent. Toch zullen de meeste gebruikers wel hun internetverbinding gebruiken voor Windows Update, het downloaden van hun virusscanner en/of het checken van de Microsoftwebsite om te zien waarom een update niet werkt en deze dan maar handmatig te downloaden.

Nu heb ik mijn virusscanner van dvd af geïnstalleerd en de Microsoftwebsite vanaf een andere website geraadpleegd, maar daarna wel de juiste url ingetypt om de juiste update te kunnen downloaden en installeren. Hetzelfde geldt voor SP1, die heb ik ook op de schone laptop opgezocht en gedownload.

Als je c't (de bron op wsusoffline) mag geloven, kan je dus vrijwel nooit een schoon en veilig systeem creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

CMD-Snake schreef op maandag 05 mei 2014 @ 06:55:
[...]

Niet echt meer... Als ik een schone Windows 7 SP1 installeer dan mis ik ook nog ruim 100 tot 150 updates. :+ Microsoft moet echt eens een SP2 uitbrengen voor Windows 7. Dat is wel hard nodig naar mijn mening.

SP1 scheelt natuurlijk wel voor TS om die meteen te installeren.

Overigens gebruik ik altijd offline patching om mijn WIM files aan te passen. ;) Scheelt zoveel als je moet installeren.
Zorg voor een Windows 7 SP1 installatie medium (lees het stuk over ei.cnf) en gebruik dit met de parameter /ie11 om Internet Explorer 11 er bij te installeren en de ruim 150 updates in een keer te installeren. Daarna nog even de laatste updates, die niet in dit pakket konden worden gezet, via Windows Update en klaar ben je.

[ Voor 36% gewijzigd door MegaTronics op 05-05-2014 18:22 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Pagina: 1