[USB Flash Drive] Data recovery

Pagina: 1
Acties:

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-01 14:37
Ik heb jullie hulp nodig bij het recoveren van mogelijk verloren data van mijn USB drive. Ik heb een aantal bestanden op deze drive staan die ik per sé terug wil hebben. De werking van de drive na afloop van de reddingsoperatie kan me weinig schelen. Het formatteren en hergebruik van de drive is dus niet het doel!

Vooraf: ik heb de OMFAQ en het thematopic Datarecovery gelezen en heb het idee dat ik de meeste tips&trucs uit deze topics heb geprobeerd... zonder veel succes helaas.

USB Flash Drive:
Kingston DataTraveler Locker

Symptomen
Mijn drive wordt wél in explorer gezien (gemapt als "removable disk", drive g:), maar kan niet geopend worden.

Troubleshoot pogingen vanuit Windows
  • Explorer ziet de drive, maar kan hem niet openen. Via properties > Tools > check volgt de melding dat "windows cannot access the disk"
  • Device manager herkent de drive als "mass storage device" en geeft geen conflicten. Het uninstalleren van de driver en opnieuw inpluggen geeft geen oplossing.
  • Disk Management ziet de drive, maar geeft "no media"
  • Het veranderen van drive letter geeft geen oplossing
  • Het proberen van letterlijk tientallen recoverytools heeft geen oplossing gebracht. O.a. GetDataBack en ZAR geven fouten bij het kiezen van de recovery opties
  • Uiteraard heb ik de drive in andere poorten en op andere PC's geprobeerd. Geen succes!
Troubleshoot pogingen vanuit Ubuntu (liveCD via USB)
Ik heb helemaal niet thuis met andere besturingssystemen dan Windows, dus dit was mijn eerste poging met Ubuntu.
  • Gpart: kon ik niet echt mee overweg.
  • GParted: Ziet de drive niet
  • MountManager: ziet de drive wel (major: 8 / Minor: 64). Verder geen info of mogelijkheden
  • De standaard 'verkenner' ziet de drive niet (waar windows 8 deze wel ziet)
  • fdisk: ziet de drive niet
  • Disk Utility: Ziet de disk wel, maar geeft 'no media' en verder geen opties
Wie helpt mij met de winnende - data terughalende - oplossing???

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Ik ben bang dat je 'm op mag sturen naar een bedrijf die kunnen gaan kijken of ze de ruwe data van de flash chip af kunnen halen, gezien dat data recovery programma's de usb stick niet meer kunnen benaderen. Ik heb zelf (met een harde schijf) goede ervaringen met OnTrack, maar dat is wel een dure optie.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Opsturen naar Seagate. Kost je 899,- euro als het lukt. No cure no pay.

• goldcard
@Nvidiot & PilatuS: Dank voor de suggesties, maar ik hoop vooralsnog op een 'DIY-tip'. Opsturen en 900 euro betalen is voor mij geen optie.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het proberen van letterlijk tientallen recoverytools heeft geen oplossing gebracht
Ik denk niet dat er een andere oplossing is.

• DiGyPh0
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 18:36
In Ubuntu kan je ook photorec proberen.
Heb al enkele malen data van SD-kaartjes hiermee terug kunnen halen.

π-♭

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-01 12:01
Verwijderd

[ Voor 94% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:22 ]

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Exact dezelfde stik kopen en de flash chips omsolderen. Dit werkt natuurlijk alleen als de geheugenchips zelf nog goed zijn. Je hebt een hetelucht soldeer station nodig om dit te doen.

Misschien heeft iemand in De EL-kroeg - Deel 3 hier ervaring mee. Ik zou het zelf ook wel kunnen denk ik, afhankelijk van wat voor type chips er in zitten. Als je de stik open maakt en een foto post van de printplaat kan ik wel zeggen of dit een optie is.

Edit: Ik zie dat de Kingston DataTraveler Locker een stik is die komt met encryptie software. Weet je zeker dat je data niet encrypted is?

[ Voor 13% gewijzigd door Ploink op 24-09-2013 18:50 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Speciale recovery software is het beste(betaal software),
Tav usb kun je nog in de bios spelen met de instellingen van je usb poort, en dan weer recovery software proberen.(of er verschil tussen pc's bestaan weet ik niet tav de soort usb poort, dus probeer ook een andere pc).

Normaal wordt recovery gedaan op de sata/ide poort, zonder dat je drivers nodig hebt om je controller aan te sturen, dan werken de recovery software het beste.
Dus bij usb heb je dus al een nadeel, daarom in de bios de 2 instellingen van je usb poort proberen.

Tip voor de toekomst,
Nooit iets op je usb bewaren wat belangrijk is, en als je het toch doet, laat dan een kopie op de pc van waar deze files komen.
Dan als je files gebackup zijn, dan pas op de originele pc de files deleten.
Recoveren op een usb stick of SSD is vaak niet mogelijk, bij een oude hd kun je vaak nog meerdere oplossingen proberen.
Usb stick stop vaak opeens en je bent alles kwijt wat erop staat.

[ Voor 5% gewijzigd door jan99999 op 24-09-2013 19:23 ]

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
jan99999 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 19:21:
Speciale recovery software is het beste(betaal software),
Tav usb kun je nog in de bios spelen met de instellingen van je usb poort, en dan weer recovery software proberen.(of er verschil tussen pc's bestaan weet ik niet tav de soort usb poort, dus probeer ook een andere pc).
TS zegt dat ie tientallen programma's heeft geprobeerd en ook in meerdere computers. Uit de beschrijving maak ik op dat de stik hardwarematig stuk is en geen software kan dat repareren.

• goldcard
@Jan, dank je voor je tip. Ik was niet helemaal op zoek naar een lesje omgaan met data, maar goed dat je me deze hebt bijgebracht ;-)

@UncleMel: Wat bedoel je precies met jouw post? Je gaat me iets te snel met jouw uitleg?

• Uncle Mel
Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:22 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:49
goldcard schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 17:00:Opsturen en 900 euro betalen is voor mij geen optie.
Deze recover service is zo te zien wat goedkoper: www.recoverfab.com
txu schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 17:59:
Ik heb ook alles geprobeerd en uiteindelijk moeten opgeven. Als je de gegevens nog wilt recoveren, kun je het kaartje opsturen naar een hersteldienst die de nand flash memory rechtstreeks uitleest. ik heb na wat online te zoeken zo Recoverfab (www.recoverfab.com) gevonden en na 2 weken had ik mijn data terug (echt alles terug gevonden). kost ook niet zoveel als je vergelijkt met andere hersteldiensten.

veel geluk!

• Uncle Mel
Verwijderd

[ Voor 93% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:22 ]

Pagina: 1