HTPC direct op monoblokken aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• msjong
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-03-2022
Dag allemaal,

Ik ben even benieuwd naar jullie mening danwel ervaring met betrekking tot het volgende.

Situatie nu:

Htpc
Marantz avr5005
5x Marantz ma700 monoblokken
Panasonic 42vt30

Ik ben van plan om mijn HTPC direct aan te sluiten op mijn monoblokken en de AVR weg te doen. Ik zal dan gebruik maken van een gemodificeerde Asus Xonar Essence STX met het 7.1 uitbreidingsbordje. Op mijn HTPC draai ik met J River en wil een internal IR receiver in de HTPC inbouwen(iemand nog tips!). Dit om dan met hulp van mijn Harmony o.a. het volume te kunnen regelen.

Zelf denk ik er een voordeel uit te halen omdat ik er een schakel tussenuit haal. De roomcorrectie verloopt allemaal via de HTPC. Ik ben heel benieuwd naar jullie ideeen want misschien zie ik wel iets heel stoms over het hoofd.

Als kleine toevoeging:
Front: Dynaudio Audience 122 met modificatie van Triple M, o.a papier in olie en teflon condensatoren.
Center: Dynaudio DM Center met modicicatie van Triple M, o.a. papier in olie en teflon condensatoren + luchtspoel
Rear: Dynaudio DM 2/7 met modificatie van Triple M, o.a papier in olie en teflon condensatoren.
Sub: Dynaudio Sub500

Alles in de kleur Rosewood. :)

Gr Marijn

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-01 20:50

mr.paaJ

generatie cmd+z

Niet doen, er hoeft maar iets verkeerd te gaan met volumeinstellingen en je blaast je speakers eruit.

En in mijn ervaring gaat digitale volumeregeling ten koste van de dynamiek.

[ Voor 28% gewijzigd door mr.paaJ op 23-09-2013 20:14 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• msjong
Hi mr.PaaJ,

Eerste punt is een goed punt, heb al even snel gekeken, je kan windows een max volume per output device geven. Dat kan dan mijn insziens niet mid gaan.

Tweede punt snap ik niet helemaal, hoezo gaat dat ten koste van de dynamiek. Zit daar een gedachte achter? Wat zijn je ervaringen hiermee zoals je in je post aangeeft.

Gr Marijn

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:03
Ik heb zoiets vroeger gehad, dat was vrij onpraktisch. Als je iets zacht wil hebben moet je het volume op 4-8% zetten. En in de onderste regionen zijn de stappen opeens vrij groot. Dit was in het XP tijdperk waar digitale volume regeling inderdaad niet al te best was, maar dat is tegenwoordig geloof ik wel opgelost.
Zet je receiver eens op "0" dan weet je hoe hard het is als je rechtstreeks aansluit.

Ik zou audio via een hdmi out laten lopen naar een receiver met pre outs. Dan heb je ook maar 1x d/a conversie en behoud je wat instelmogelijkheden van de receiver (die vervallen meestal als je 'm analoog multichannel aansluit)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-01 20:50

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ik had een Apogee Duet geluidskaart, die moest echt op het laagste tikje in OSX om een hoofdtelefoon niet te hard te laten klinken en dan blijft er van de 16bits (24 voor volume?) bar weinig over. Lastig om uit te leggen waarin dat zat maar het klonk een stuk minder dynamisch, vlakker, dan in een losse versterker met analoge regeling terwijl de Duet qua specs al erg goed was.

Ik maak vast een grote denkfout, maar met 24bits volume regeling lijkt me dat je tot 50% minimaal verlies hebt (8bit meer) maar je zit in praktijk een stuk lager.
Dat was vier of vijf jaar terug dus misschien gaat het nu beter maar sindsdien regel ik het analoog.

[ Voor 26% gewijzigd door mr.paaJ op 23-09-2013 23:16 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• msjong
Heb het toch maar geprobeerd, op 80% volume is het bioscoop level, hoger is meer een soort outdoor dancefeest maar komt niet in de buurt van beschadigde speakers oid. Output van de geluidskaart is dus (gelukkig) heel laag. Klink werkelijk geweldig!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:44

JT

VETAK y0

Ben even benieuwd: waarmee doe je roomcorrectie op je htpc?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• msjong
Dat doe ik met behulp van J River, heb nu alleen nog de afstanden ingesteld, volumes per speaker met behulp van een DB meter afgesteld en de crossover ingesteld. Wil echter een keer een soortgelijk iets als een audessy meting laten doen. Dergelijke waardes en correcties kan je dan ook weer in J River instellen.

Je kan dan dus ook zones aanmaken, bv een stereo en een film zone. Stereo heeft geen correctie oid maar de film zone wel.

• JT

JT

VETAK y0

Ik wil het liefst mijn frequentiecurve rechttrekken, die andere dingen kan mijn receiver ook wel. Bedankt voor de tip, ik kijk er eens naar. Inmiddels heb ik enkele namen gevonden, heb je daar interesse in?

Over je monoblokken: ik zou er wel mee oppassen. Als je je volume een keer hoog hebt staan en je draait wél iets af dat met zeer hoge gain is opgenomen dan kun je hard de sjaak zijn.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• ShittyOldMan
Kijk even naar Dirac Live voor room correction, een stuk uitgebreider dan Audessy.

• JT

JT

VETAK y0

Jammer alleen dat het 400 euro kost voor 1 pc :+

Ecodan warmtepomp

• ShittyOldMan
Ik heb Dirac even quick and dirty A/B gehoord in een bioscoopzaal. Dat was de 400 euro meer dan waard :)

• JT

JT

VETAK y0

Eerst maar eens kijken wat er aan alternatieven is voordat ik 400e iets uitgeef aan iets dat er ook voor 100e is of zelfs open source :+

Ecodan warmtepomp

• msjong
Hey JT ik hoor dat graag van je! Gaat tot nog toe geweldig. Werkelijk geen enkel probleem, al zou hij op 100% spelen dan gaat er nog niks mis, de "voorversterkende" audio kaart is bijzonder zachtjes dus dat komt mij goed uit!

• JT

JT

VETAK y0

Ik heb de volgende namen gevonden, waar ik verder zeker nog onderzoek naar moet doen: Room EQ Wizard, Python Open Room Correction, rePhase.

Ecodan warmtepomp

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
REW ben ik ook mee aan t spelen, icm JRiver equaliser. Heb hier nogal lelijke bumps in de kamer op 30 an 38Hz, beetje experimenteren met de equaliser om dat eruit te krijgen.
Nog even over de volume controle en of dat effect heeft op de bitdiepte, als je de interne JRiver versie gebruikt dan is dat 64bit volgens dit verhaal:
http://wiki.jriver.com/index.php/Audio_Bitdepth

REW howto:
http://www.hometheatersha...ingstarted.html#equipment

Vrij makkelijk te volgen als je de onderdelen hebt. Ik had al een RS SPL meter liggen en heb een losse Terratec USB geluidskaart gebruikt voor de line in. Dit is mijn 20-250Hz grafiek met alleen correctie op 30 en 38Hz:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/809283/room_measurement_eq.png

Waar ik nog niet achter ben (kan wellicht niet) is om de measurement te doen met EQ aan om het resultaat te verifieren.

[ Voor 42% gewijzigd door wagenveld op 28-09-2013 14:29 ]

Pagina: 1