Acties:
  • 0 Henk 'm!

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-09 21:50

switchboy

-ruimte te huur-

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://gamesdust.nl/uploads/7b3b2d7d584fdfad58d13656f197e29d.jpg

Bij Valve zijn ze al een tijdje bezig hun games en distributieplatform steam compatible met Mac an Linux te maken. Nu zetten ze éé'n stap verder en komen ze met hun eigen OS gebaseerd op Linux. Binnenkort meer! Dit beloofd wat voor Linux als gaming platform!

Steam is coming to a new operating system
As we’ve been working on bringing Steam to the living room, we’ve come to the conclusion that the environment best suited to delivering value to customers is an operating system built around Steam itself. SteamOS combines the rock-solid architecture of Linux with a gaming experience built for the big screen. It will be available soon as a free stand-alone operating system for living room machines.
Living room & Steam
Finally, you don’t have to give up your favorite games, your online friends, and all the Steam features you love just to play on the big screen. SteamOS, running on any living room machine, will provide access to the best games and user-generated content available.
Fast forward
In SteamOS, we have achieved significant performance increases in graphics processing, and we’re now targeting audio performance and reductions in input latency at the operating system level. Game developers are already taking advantage of these gains as they target SteamOS for their new releases.
Cooperating system
Steam is not a one-way content broadcast channel, it’s a collaborative many-to-many entertainment platform, in which each participant is a multiplier of the experience for everyone else. With SteamOS, “openness” means that the hardware industry can iterate in the living room at a much faster pace than they’ve been able to. Content creators can connect directly to their customers. Users can alter or replace any part of the software or hardware they want. Gamers are empowered to join in the creation of the games they love. SteamOS will continue to evolve, but will remain an environment designed to foster these kinds of innovation.
Four new Steam features focused on the living room. Available soon in both SteamOS and the Steam client.
In-home Streaming
You can play all your Windows and Mac games on your SteamOS machine, too. Just turn on your existing computer and run Steam as you always have - then your SteamOS machine can stream those games over your home network straight to your TV!
Music, TV, Movies
We’re working with many of the media services you know and love. Soon we will begin bringing them online, allowing you to access your favorite music and video with Steam and SteamOS.
Family Sharing
In the past, sharing Steam games with your family members was hard. Now you can share the games you love with the people you love. Family Sharing allows you to take turns playing one another’s games while earning your own Steam achievements and saving your individual game progress to the Steam cloud.
Family Options
The living-room is family territory. That’s great, but you don’t want to see your parents’ games in your library. Soon, families will have more control over what titles get seen by whom, and more features to allow everyone in the house to get the most out of their Steam libraries.
All the games you love
Hundreds of great games are already running natively on SteamOS. Watch for announcements in the coming weeks about all the AAA titles coming natively to SteamOS in 2014. Access the full Steam catalog of over nearly 3000 games and desktop software titles via in-home streaming.
Over 50 million friends
Steam users are what makes gaming on Steam fun. Meet new people, join game groups, form clans, chat in-game and dive into Game Hubs, the center of activity for all your favorite games.
Workshop
The creative energy of Steam users takes shape in the Workshop - your one-stop shop for the best add-ons available. Here you can create, discover, and download a nearly endless supply of top-quality user-created content.
A cross-platform cloud
Seamless content delivery, storage you don’t have to think about and automatic updates to everything. Switch machines and pick up your game where you left off, and don’t worry about saving your preferences. It’s all in the Steam Cloud.
Constantly evolving
Steam itself has been a constantly evolving service since its debut in 2003. SteamOS will continue to deliver not only valuable game updates directly from content makers, but also regular additions and new features to the OS itself.
Worldwide
Steam is in 185 countries and has been translated into 25 languages. As a truly global platform, Steam, and now SteamOS, brings entertainment to an audience without borders.
Downloadable soon. Free forever!
SteamOS will be available soon as a free download for users and as a freely licensable operating system for manufacturers. Stay tuned in the coming days for more information.

Bron: http://store.steampowered.com/livingroom/SteamOS/

Tips & tricks
Steam OS installeren zonder UEFI:

Workaround for installation (edit: Now Complete):

Disclaimers:

This configuration will automatically wipe your hard drive and install SteamOS as soon as it's finished booting. Don't use on a real computer unless you're REALLY sure.

I take no responsibility if you break your machine following these instructions!

I'm not going to "support" this installation method, it's very much a "Works for me" situation, YMMV.

These instructions assume your USB pen drive is on D: - Adjust where relevant

Step 1: Download syslinux from Here

Step 2: Download the following two Grub packages* and place them in D:\grub (you may need to create it)

http://www.l4d3.org/grub-...+steamos3+bsos1_amd64.deb

http://www.l4d3.org/grub-...+steamos3+bsos1_amd64.deb

Step 2: Extract the SteamOSInstaller.zip file to the root of your USB drive

Step 3: In the root of your USB drive, create a new folder called syslinux

Step 4: From the downloaded syslinux zip file, extract bios/win32 and bios/mbr into D:\syslinux\

Step 4: Open a Command Prompt as Administrator and run MAKE SURE YOU CORRECT THE DRIVE LETTER!:

d:\syslinux\win32\syslinux.exe --install --mbr --active d:

Step 5: Create the file D:\syslinux.cfg and put in the following:

DEFAULT linux
TIMEOUT 50
LABEL linux
kernel install.amd/vmlinuz
append initrd=install.amd/gtk/initrd.gz preseed/file=/cdrom/default.preseed DEBCONF_DEBUG=developer desktop=steamos auto=true priority=critical video=vesa:ywrap,mtrr vga=788 -- quiet

Step 6: Insert the USB drive into the target machine and boot, the installer should run.

Step 7: The installer will FAIL when attempting to install grub, as grub-pc is missing, hold Ctrl+Alt and Hit F2 to drop into a shell, hit Enter to activate it.

Step 8: Type the following and when prompted, do not select any drives, just hit OK and then 'Yes':

chroot /target /bin/bash
apt-get install grub-common grub2-common
dpkg -i /media/cdrom/grub/grub-pc-bin_1.99-27+deb7u1+steamos3+bsos1_amd64.deb
dpkg -i /media/cdrom/grub/grub-pc_1.99-27+deb7u1+steamos3+bsos1_amd64.deb

Step 9: Once that's complete, Hold Ctrl+Alt then hit F5 to return to the UI

Step 10: Hit 'Continue' to try grub again, this time it should run properly, say 'Yes' to installing to the MBR and the installation will complete.

Step 11: Once installation is complete, follow the rest of the guide Here

* Note that the grub packages are hosted by me, they are simply the standard debian builds with the DEBIAN/control file edited to repair dependency problems, and re-versioned to reflect their SteamOS usefulness.

-- VirtualBox Users --

To boot from USB, download this, extract plpbt.iso and boot from that, it'll allow a USB boot. Note that 'Enable USB 2.0 (EHCI) Controller' must be DISABLED.

[ Voor 20% gewijzigd door switchboy op 14-12-2013 20:42 ]

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Haha, ik zat me al af te vragen wanneer ze ermee zouden komen. Dat ze ermee zouden komen had ik al verwacht. Dan kan je ook precies alles wat je in het OS wil hebben voor Steam erin doen en alles wat je niet er per se in wil eruit. Maakt ook het hele OS sneller en kleiner.

Voorlopig houd ik het met Mint op mijn grootste harde schijf, omdat het ook mijn werk computer is, met Windows op de kleinere harde schijf waar het het enige doet waar het in mijn ogen goed voor is: games die niet op Linux draaien.

[ Voor 30% gewijzigd door Amanoo op 23-09-2013 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-09 07:21

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Dit lijkt me wel wat. Als er ook een goede media experience bij is (misschien XBMC er makkelijk bij installeren) dan gaat dit OS straks op mijn HTPC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Mystic Spirit schreef op maandag 23 september 2013 @ 19:28:
Dit lijkt me wel wat. Als er ook een goede media experience bij is (misschien XBMC er makkelijk bij installeren) dan gaat dit OS straks op mijn HTPC!
Ik weet niet op welke distro het gebaseerd is, maar omdat het Linux is zal het vast niet te ingewikkeld zijn om XBMC erbij te installeren. Vermoedelijk zelfs op Ubuntu, en dan is het een kwestie van een app-get. Ben benieuwd of het mogelijk is om snel te switchen tussen Steam en XBMC. Misschien kan je ook via een inlogscherm kiezen of je XBMC of Ubuntu wil starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• switchboy

switchboy

-ruimte te huur-

Topicstarter
Het is ook de bedoeling dat het OS al uitgebreide multimediaondersteuning gaat krijgen. Dus afhankelijk van hoe goed die is, is XBMC als aanvulling hierop misschien niet eens nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Dat zou natuurlijk mooi zijn. Als dat ook netjes mijn library ondersteund etc. ben ik helemaal snel om! Wie weet komt er wel een samenwerking met de XBMC community....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:27
"You can play all your Windows and Mac games on your SteamOS machine, too. Just turn on your existing computer and run Steam as you always have - then your SteamOS machine can stream those games over your home network straight to your TV!"

niet verkeerd, al eens geprobeerd zoiets werkend te krijgen met splashtop, maar liep stuk op de controls.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
haarbal schreef op maandag 23 september 2013 @ 20:09:
"You can play all your Windows and Mac games on your SteamOS machine, too. Just turn on your existing computer and run Steam as you always have - then your SteamOS machine can stream those games over your home network straight to your TV!"

niet verkeerd, al eens geprobeerd zoiets werkend te krijgen met splashtop, maar liep stuk op de controls.
Zelfde verhaal hier, ik heb nu een HTPC en en game PC met dikke videokaart, kan ik leuk linux spelletjes spelen op de HTPC en als ik meer power nodig heb, slinger ik de game PC wel aan, klinkt goed!

Ook XBMC zou een inkoppertje moeten zijn, kan nu wel al switchen tussen de twee, maar dit zou het wel wat vloeiender/makkelijker maken denk ik.

Over 46 uur nog een aankondiging met als hint "[ O ]", deze aankondiging was "O" dus wat betekend dat?
http://store.steampowered.com/livingroom/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• switchboy

switchboy

-ruimte te huur-

Topicstarter
Kompaan schreef op maandag 23 september 2013 @ 20:52:
[...]

Zelfde verhaal hier, ik heb nu een HTPC en en game PC met dikke videokaart, kan ik leuk linux spelletjes spelen op de HTPC en als ik meer power nodig heb, slinger ik de game PC wel aan, klinkt goed!

Ook XBMC zou een inkoppertje moeten zijn, kan nu wel al switchen tussen de twee, maar dit zou het wel wat vloeiender/makkelijker maken denk ik.

Over 46 uur nog een aankondiging met als hint "[ O ]", deze aankondiging was "O" dus wat betekend dat?
http://store.steampowered.com/livingroom/
Een standaard computer waarop het sowieso draait. Met het OS preinstalled? De steambox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelandO
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
switchboy schreef op maandag 23 september 2013 @ 21:08:
[...]

Een standaard computer waarop het sowieso draait. [...]
Als het op Ubuntu gebasseerd is, dan draait het OS 'sowieso' op behoorlijk lichte hardware al, zeker als je door de specifieke functionaliteit van het OS er een hele hoop uit kunt slopen (Unity, de meeste software) en je de boel behoorlijk kunt tweaken richting die ene toepassing. Dat is leuk voor de streammogelijkheden van het OS, maar ik denk dat de eerste SteamBox toch wat meer jus krijgt zodat de AAA titels die ze gaan aankondigen met native ondersteuning er ook native op kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Geweldig nieuws, dit :)
De enige reden dat ik nog op Windows zit is basically voor de games.
Met de stap van Steam naar Linux begon ik al te twijfelen, maar als dat SteamOS een beetje interessant is ben ik helemaal over.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Makkelijk switchen naar XBMC zou leuk zijn. Gezien hoe Valve bezig is met community-zaken (zie Blender support, ze hebben de Foundation toch wel een som geld toegeworpen) is het niet onmogelijk dat ze met XBMC een samenwerking aan zullen willen gaan. Uiteraard zit er wat eigenbelang in, maar dat kan je van XBMC ook zeggen. Mensen willen graag snel media kunnen kijken/luisteren, en Valve kan daar maar beter op inspelen.

Van mij mag Valve genoeg mensen naar Linux lokken, meer Linux gamers, meer Linux games. Ik gebruik Windows alleen nog om heel af en toe Godus te spelen, welke ooit naar Linux komt, en nog heel zelden een Battlefield game. Laatste keer dat ik redelijk vaak op Windows zat was om Tomb Raider te spelen en de nieuwe videokaart uit te testen. Maar gamen doe ik toch echt wel hoofdzakelijk op Linux.

En om even de geruchtenmolen aan te slingeren: als O SteamOS is, en [O] vrijwel zeker de Steambox met SteamOS, dan is de tweede O in O + O vast een energy orb, bekend uit Half-Life, welke je met de eerste O moet draaien (vandaar de O +, Steam op Linux + Half-Life 3).

[ Voor 17% gewijzigd door Amanoo op 23-09-2013 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Al veel vreemde HL3 theorieen zien passeren de afgelopen jaren, maar dat is misschien wel de meest vergezochte :p

Naar verluidt zou het om library sharing gaan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetic_Man
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Toch zou het natuurlijk een beste boost zijn voor hun SteamOS als ze HL3 als launchgame bieden.

Daarbij zit ik trouwens te denken.. Hoe realistisch is het om een spel (in dit geval HL3) als soort LiveCD te laten functioneren dat is gebaseerd op SteamOS? Of brengt dat te veel performance issues met zich mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
boe2 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 11:31:
Naar verluidt zou het om library sharing gaan.
Library sharing is er al sinds enkele weken, dus dat zal het niet zijn :P

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 24-09-2013 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-09 00:09
Ik hoop dat er ook een goede webbrowser in dit OS zit. Samen met betere game performance zoals Valve beweert ben ik misschien wel bereid om volledig over te stappen van Windows naar Steam OS. Het is ook nog eens gratis. Dus dan kun je een nieuwe gamebak in elkaar zetten (En je mobo+cpu vervangen)zonder de 80 euro extra kosten voor Windows. Ik ben ook zeer benieuwd wat dit gaat betekenen voor de PC markt. Gaan er straks allemaal PC's verkocht worden met Steam OS? Allemaal console achtige apparaten van fabrikanten als Asus , HP, Dell, enz? Met de opkomst van APU's die straks waarschijnlijk net zo sterk en sterker worden als die in de PS4 en Xbox One zie ik de console achtige Steam OS PC's straks een groot succes worden als ze de apparaten aantrekkelijk kunnen prijzen.

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 20:32
Ik verwacht dat SteamOS gaat worden voor de console markt wat Android is voor de mobile devices markt. In het geval dat SteamOS 1 jaar eerder was gereleased hadden de PS4 en XBone grote problemen gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door maniak op 24-09-2013 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

de GUI zal denk ik grotendeels overeenkomen met Big Picture. Dat is toch een beetje de hengel die Valve heeft uitgegooid om te kijken naar de feedback van gebruikers. en BP heeft een erg fraaie interface met goed werkende browsers integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit kan enorm worden, het is echt zo een 1+1=2 gevalletje, een volgende stap voor Steam.
Als ik een PC kan kopen voor onder mijn TV, waarbij ik op een comfortabele manier met een controller kan gamen met up to date graphics... dan weet ik het wel. ^^
Goed in de gaten houden hoe zich dit ver ontwikkeld, als het daadwerkelijk de voordelen van PC en Console gaat samen voegen weet ik wel wat ik ga halen. :)
Nu nog de ultieme controller en HL 3 als launch game, en deze gamer is blij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij wordt dit een debian machine die gelijk in een soort big picture boot. De vraag is of het dan niet goedkoper is of slimmer om gewoon een linux machine samen te stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelandO
  • Niet online
Misschien wel, maar dat is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Valve zal zich op een grotere groep gebruikers richten dan alleen zij die een eigen machine kunnen samen stellen. Daarnaast zijn er een aantal geruchten over een gamepad van Valve en ondersteuning van nieuw manieren van i&o en het kan best zijn dat daarvoor (zeker voor het laatste) behoorlijk specifieke hardware nodig is die je niet eenvoudig op je zelfbouw machine krijgt.

Toevoeging:
Ook denk ik dat Valve de SteamBox voor een behoorlijk strakke prijs in de markt kan zetten, dus redelijk concurrerent met de prijs voor een zelfbouw machine. Ze hoeven denk ik niet of nauwelijks marges te draaien op de hardware. Voor hun is het belangrijker dat ze klanten verder in Steam locken, zodat ze vervolgens hun games (blijven) kopen op Steam en dan komen de inkomsten vanzelf. Net zoals Sony dat deed met de PS3 en weer gaat doen met de PS4.

[ Voor 26% gewijzigd door RoelandO op 24-09-2013 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28
Console fabrikanten zetten hun hardware al jaren met verlies op de markt.
Google heeft Android ook niet gebouwd om rijk te worden van de licenties.
Wie het platform in handen heeft vind wel een manier om er geld uit te halen.

Ik vind het heel slim van Valve, ze kunnen nu van twee walletjes snoepen.Het doet me ook een beetje aan de oorspronkelijke xbox denken. Dat was ook "gewoon" een PC met wat aparte software. Hiierdoor kon MS profiteren van de enorme markt voor PC hardware. Valve doet het nog slimmer en laat de hardwarefabrikanten zelf de concurrentie met elkaar aangaan. Valve hoeft niet zelf de toekomst van de console te bedenken, of met verlies in de in de markt te zetten, dat doen de hardwarefabrikante wel. Valve zorgt alleen voor het lucratieve deel, de verkoop van software.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
Ik las dat je games kan streamen van je game PC naar de SteamOS doos.. dat is erg gaaf :)

• CAPSLOCK2000
Ik verwacht dat we op termijn ook kunnen streamen via internet. In plaats van dat je zelf een zware PC neerzet en het spel koopt huur je alles van Valve. Dat zal niet voor alle games werken (de data moet wel bij jou komen en je zal niet snel kunnen reageren door de vertraging van internet) maar Valve weet er vast wel iets van te maken.
Nu nog een client waarmee je de spellen van je console naar je HTPC kan streamen.

[ Voor 10% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 25-09-2013 00:04 ]

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik ben wat terughoudend met games streamen vanaf een bron die verder van mij vandaan is dan de buren. Latency en bandbreedte laten het al heel snel afweten bij zoiets (vooral latency).

En dat zegt iemand met een best vlot glasvezellijntje.

[ Voor 13% gewijzigd door Amanoo op 25-09-2013 00:29 ]

• Janus Bier
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-09 08:22
Als ik het goed begrijp kan SteamOS dus Linux/Steam OS games draaien en je Windows games streamen vanaf een windows pc.

Als je hier goed gebruik van wil gaan maken moet je dus TWEE game-pc's hebben. Een gamepc met SteamOs waarop al je Linux games staan (hier willen ze neem ik aan naar toe, en wellicht draaien spellen binnenkort beter op Linux), en een gamepc met je windows games (ik verwacht niet dat de hele steamlibrary Linux geschikt wordt, dus die kan je niet installeren binnen SteamOs)

Met 1 pc gaat het niet lukken want met een dualboot met SteamOs en windows 7/8 kan je via SteamOs niet bij je Windows games die in je library staan en heb je niets aan de streamfunctie. En als je een device ala apple tv koopt waar SteamOs je portal is en die dan je windows games streamt van je pc dan kan je weer niet gebruik maken van de mogelijkheden om Linux games te spelen binnen SteamOs.

• Kompaan
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 25 september 2013 @ 00:03:
Nu nog een client waarmee je de spellen van je console naar je HTPC kan streamen.
Waarom console streamen naar je HTPC? Die staan toch al op/naast/onder/bij je TV?

Of een HTPC op SteamOS (met XBMC ook natuurlijk) die aan je XBONE hangt met HDMI.
Ik denk dat dat mijn oplossing gaat worden :*)
Amanoo schreef op woensdag 25 september 2013 @ 00:27:
Ik ben wat terughoudend met games streamen vanaf een bron die verder van mij vandaan is dan de buren. Latency en bandbreedte laten het al heel snel afweten bij zoiets (vooral latency).

En dat zegt iemand met een best vlot glasvezellijntje.
Gelukkkig gaat het hier over streamen vanuit je eigen huis, dus latency zal wel meevallen :9
Janus Bier schreef op woensdag 25 september 2013 @ 00:45:
Als ik het goed begrijp kan SteamOS dus Linux/Steam OS games draaien en je Windows games streamen vanaf een windows pc.
Jup, of streamen vanaf een andere (krachtigere) linux bak misschien?
En als je een device ala apple tv koopt waar SteamOs je portal is en die dan je windows games streamt van je pc dan kan je weer niet gebruik maken van de mogelijkheden om Linux games te spelen binnen SteamOs.
Die device zal dus de steambox of een eigen gebouwde linux (of windows als het moet) mini PCtje zijn, dus dat probleem zie ik niet echt.

• Janus Bier
[...]

Die device zal dus de steambox of een eigen gebouwde linux (of windows als het moet) mini PCtje zijn, dus dat probleem zie ik niet echt.
Maar stel Half Life 3 komt uit, de eerste grote Linux game en je installeert de Linux versie op SteamOs. Als je daarna het spel afsluit en verder wilt gaan met een windows game uit je library kan die niet op dezelfde pc staan als waar je Half Life 3 op heb staan.

Het is niet echt een probleem maar binnen 1 portal op je tv native Linux games en daarnaast je windows games gaat niet lukken tenzij je 2 nette pcs hebt staan (of gamepc en een steambox). Ik zie niet in waarom ik een steambox erbij moet kopen als ik al een krachtige pc heb staan.

Ik zal dus geen Linux games installeren omdat ik bij al mijn games wil kunnen op 1 apparaat. Dan kan ik dus net zo goed een hdmi-kabel gebruik vanaf mijn pc met Windows installatie en Steam big picture gebruiken , die al dan niet automatisch wordt opgestart.

[ Voor 22% gewijzigd door Janus Bier op 25-09-2013 01:30 ]

• Kompaan
Janus Bier schreef op woensdag 25 september 2013 @ 01:13:
[...]
Maar stel Half Life 3 komt uit, de eerste grote Linux game en je installeert de Linux versie op SteamOs. Als je daarna het spel afsluit en verder wilt gaan met een windows game uit je library kan die niet op dezelfde pc staan als waar je Half Life 3 op heb staan.
True, maar ik zie een HTPC met SteamOS aan je TV is dan ook niet echt een vervanging voor een Windows computer, maar meer een toevoeging.
Ik zal dus geen Linux games installeren omdat ik bij al mijn games wil kunnen op 1 apparaat.
Dan zit je voorlopig nog vast aan Windows dus.

• anandus
  • Niet online
[...]
Ik zie niet in waarom ik een steambox erbij moet kopen als ik al een krachtige pc heb staan.
Zodat je lekker in de huiskamer kan zitten in plaats van op je stoffige computerkamer? ;)
Dat lijkt me het hele punt. Lekker op de bank beneden, in plaats van op een bureaustoel op zolder.
Voor weinig.

De voordelen van een console (lekker in de huiskamer gamen) plus de voordelen van een PC (goede games en graphics)

[ Voor 13% gewijzigd door anandus op 25-09-2013 07:53 ]

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:20

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

anandus schreef op woensdag 25 september 2013 @ 07:34:
[...]
Zodat je lekker in de huiskamer kan zitten in plaats van op je stoffige computerkamer? ;)
Dat lijkt me het hele punt. Lekker op de bank beneden, in plaats van op een bureaustoel op zolder.

De voordelen van een console (lekker in de huiskamer gamen) plus de voordelen van een PC (goede games en graphics)
Je mist het belangrijkste! De mogelijkheid om je savegames via de Steamcloud zowel op je PC als op je console te hebben.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• anandus
  • Niet online
Ik ben overigens aardig benieuwd naar welke AAA-titels allemaal naar Linux komen. Volgens mij is dat aardig aan het doorbreken, net als paar jaar geleden met OSX is gebeurd (wie had 5 jaar geleden verwacht dat je (zoveel) spelletjes zou kunnen spelen op een Mac? :) ).

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:20

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

anandus schreef op woensdag 25 september 2013 @ 08:23:
Ik ben overigens aardig benieuwd naar welke AAA-titels allemaal naar Linux komen. Volgens mij is dat aardig aan het doorbreken, net als paar jaar geleden met OSX is gebeurd (wie had 5 jaar geleden verwacht dat je (zoveel) spelletjes zou kunnen spelen op een Mac? :) ).
Je ziet het al een beetje wat gebeurd met de Humble Bundle. Die games voor Linux denk ik in ieder geval.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Kompaan schreef op woensdag 25 september 2013 @ 00:50:

[...]

Gelukkkig gaat het hier over streamen vanuit je eigen huis, dus latency zal wel meevallen :9
Behalve in de reactie boven de mijne, die had het over internet.
[...]

Het is niet echt een probleem maar binnen 1 portal op je tv native Linux games en daarnaast je windows games gaat niet lukken tenzij je 2 nette pcs hebt staan (of gamepc en een steambox). Ik zie niet in waarom ik een steambox erbij moet kopen als ik al een krachtige pc heb staan.

Ik zal dus geen Linux games installeren omdat ik bij al mijn games wil kunnen op 1 apparaat. Dan kan ik dus net zo goed een hdmi-kabel gebruik vanaf mijn pc met Windows installatie en Steam big picture gebruiken , die al dan niet automatisch wordt opgestart.
Lijkt op de reden waarom ik zelden nog Windows games speel.
anandus schreef op woensdag 25 september 2013 @ 08:23:
Ben ook wel benieuwd. Linux spellen neigen al steeds meer naar triple A, al komen de meeste kanshebbers voor die categorienaam tot nu toe nog van Valve zelf. Maar de kwaliteit van veel Linux games wordt wel al steeds hoger. Waar het ooit nog een paar basale open source games, een half af spel met potentie (0AD) en hier een daar een halfbakken indie game is, hebben we nu toch al beter spul a la TF2, KSP, Minecrafte en twee Amnesia spellen.

• CAPSLOCK2000
In theorie zou het nog mogelijk zijn om je games vanuit een VM te spelen, maar voorlopig is dat vooral theorie.
Omdat je die stofzuiger niet in de huiskamer wil hebben staan. Ik heb ook een aparte HTPC die vooral heel stil is. Daarnaast wordt die snelle PC een keer oud. Ooit moet je iets nieuws kopen. Met een steambox kun je naadloos gebruik blijven maken van je oude PC zonder iets te hoeven herinstalleren. (Voor de meeste tweakers is het natuurlijk geen probleem om wat software te herinstalleren maar voor een hoop mensen is het dat wel, zelfs met Steam).
Volgens die redenering zat ik nu nog met een Commodore 64 te gamen. Af en toe moet je overstappen. (Los van de vraag of dit nu het moment is). Door vanaf je bestaande PC te kunnen streamen wordt het gat in ieder geval een beetje gedicht.

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:00

tha_crazy

Mafketel

Deze ga ik natuurlijk volgen.

Ik heb Valve altijd hun initiatieven toegejuicht en ook deze keer weer.
Heb nu al dual-boot met Linux/Windows, maar de huidige versie van linux gaat echt wijken voor SteamOS.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik blijf op Mint, dat is gewoon mijn serieuze werk-OS. En Linux distro enkel voor gaming is niet voor mij weggelegd, juist omdat ik zoveel met Linux doe. Windows fungeert als dat OS waar je Assassin's Creed op speelt.

• Janus Bier
Niemand die vind dat er wat haken en ogen aanzitten? Stel de Steambox komt in de winkel met SteamOS Linux dus. Een klant die denkt he nu is dat pc gamen wel heel handig, ik ga ervoor. Klant wil FIFA 14 erbij, waarop de verkoper zegt: die moet je wel via je bestaande Windows bak afspelen, waarop de klant zegt die heb ik niet heb een oude laptop voor een beetje mailen. Dag klant.

Het gaat nog lang duren voordat alles op Linux draait en dus ook voor de gemiddelde consument geschikt is.

Niet dat dat voor tweakers/bestaande pc gamers uitmaakt,maar het gaat nog denk ik lang duren voordat het console gamers overhaalt om naar pc gaming te gaan wat toch het doel is?

Achja je moet ergens beginnen anders lukt het natuurlijk nooit :)

[ Voor 4% gewijzigd door Janus Bier op 25-09-2013 15:37 ]

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

Janus Bier schreef op woensdag 25 september 2013 @ 15:35:
Niemand die vind dat er wat haken en ogen aanzitten? Stel de Steambox komt in de winkel met SteamOS Linux dus. Een klant die denkt he nu is dat pc gamen wel heel handig, ik ga ervoor. Klant wil FIFA 14 erbij, waarop de verkoper zegt: die moet je wel via je bestaande Windows bak afspelen, waarop de klant zegt die heb ik niet heb een oude laptop voor een beetje mailen. Dag klant.

Het gaat nog lang duren voordat alles op Linux draait en dus ook voor de gemiddelde consument geschikt is.

Niet dat dat voor tweakers/bestaande pc gamers uitmaakt,maar het gaat nog denk ik lang duren voordat het console gamers overhaalt om naar pc gaming te gaan wat toch het doel is?

Het initiële steam duurde ook een paar jaar voor het helemaal goed liep.
Maar ondertussen is het wel gegroeid tot 1 van de meest belangrijke distributieplatformen.

• maniak
"Klant wil FIFA 14 erbij, waarop de verkoper zegt: die moet je wel via je bestaande Windows bak afspelen, waarop de klant zegt die heb ik niet heb een oude laptop voor een beetje mailen. Dag klant."

Als het SteamOS een groot succes wordt kan EA het zich niet permitteren om FIFA 14 Windows only te houden.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:47

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@maniak: zal wel Fifa 15 of hoger worden en ik weet niet of Fifa werkt onder Steam.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• questarey
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-06 17:11
maniak schreef op woensdag 25 september 2013 @ 15:41:
"Klant wil FIFA 14 erbij, waarop de verkoper zegt: die moet je wel via je bestaande Windows bak afspelen, waarop de klant zegt die heb ik niet heb een oude laptop voor een beetje mailen. Dag klant."

Als het SteamOS een groot succes wordt kan EA het zich niet permitteren om FIFA 14 Windows only te houden.
Dat betwijfel ik, want Fifa wordt voornamelijk op consoles verkocht.
Misschien over een jaar of 5 :9

[ Voor 3% gewijzigd door questarey op 25-09-2013 15:49 ]

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Janus Bier schreef op woensdag 25 september 2013 @ 15:35:

Valt denk ik wel mee. Als koper moet je gewoon weten wat je in huis haalt. Nu haal je toch ook geen Xbox of een PC als je Ni No Kuni wil spelen? Het ligt ook een beetje in het soort spellen waar de klant geïnteresseerd is.

Zowel Sony als Microsoft, en in feite zelfs de oude maar ondertussen uit die markt verdwenen veteranen Sega en Atari, hebben in het verleden al moeten instappen in een markt waar ze niet de eerste waren. En ook Nintendo, die al in de eerste generatie consoles in Japan had, sloeg de tweede generatie over en werd pas in de derde generatie wereldwijd, en moest zo ook instappen. En hoewel misschien toen Sega, Nintendo Atari nog jong waren de markt erg gefragmenteerd werden er in de tijd van de eerste Playstation en van de eerste Xbox behoorlijk wat andere spelcomputers geïntroduceerd, sommigen van toen al grote bekende veteranen. Valve zit nu in een situatie waar veel ander consolemakers die uiteindelijk ook populair zijn geweest (of nog steeds zijn) in zijn begonnen. Voor Sega, Nintendo, Atari, Microsoft en Sony was het ook niet "Oh mijn game draait niet op dit platform, dag klant", dus voor Valve hoeft het ook niet zo te gaan.

• Trinsec
  • Laatst online: 13:50

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Steam heeft een voordeel: Ze hebben al miljoenen klanten, en het grootste deel zal zeer waarschijnlijk al een Windows bak hebben. De SteamBox (Of je eigen box met SteamOS erop) gaat gewoon 'extra' worden voor het grootste deel van de Steampopulatie. Het gaat zeker een extra worden voor mij, en dat streamen zie ik dan als een voordeel om nog mijn Windows-games te kunnen spelen.

Als ik 'gewoon' wil gamen, hou ik het wel bij mijn gaming rig. Maar ik zou dolgraag vrienden willen kunnen uitnodigen om samen lekker op de bank tegen (of met) elkaar te spelen. Even gamepads pakken, en bijvoorbeeld een LEGO game opstarten... Bam, instant-fun in de living room. Beter dan in mijn rommelige computerkamer die geen lekkere bank heeft. En ik weet zeker dat mijn geval niet uniek is. :)

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Nieuwe announcement is net gedaan. SteamOS apparaten, wat zou het ook anders zijn geweest? Overigens kan je als je geluk hebt een test apparaat te pakken krijgen, maar het zijn er slechts 300 die ze weggeven, dus die kans is dicht bij 0. Meedoen is echter een kleine moeite.

[ Voor 51% gewijzigd door Amanoo op 25-09-2013 19:15 ]

• RoelandO
  • Niet online
Een aankondiging die zo vol staat met dingen die in een later stadium bekend zullen worden gemaakt dat je het nauwelijks een aankondiging kunt noemen in mijn ogen. Zelfs als de appartaten nog in de ontwikkelfase zitten, hadden ze er toch in elk geval wat renders tegenaan kunnen gooien om de boel wat kracht bij te zetten?

De laatste vraag uit de Q&A zegt specifiek 'very soon' in plaats van de 'soon' van de andere vragen. Zou dat dan in de aankondiging van overmorgen zitten?
"Am I going to be using a mouse and a keyboard in the living-room?
If you want. But Steam and SteamOS work well with gamepads, too. Stay tuned, though - we have some more to say very soon on the topic of input."

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Ben wel benieuwd naar de wat ze dan te zeggen hebben over de input. Waarschijnlijk komt er een Steam Gamepad aan. Een andere mogelijkheid zie ik niet echt behalve "hele wilde" ideetjes als een eigen Kinect of Move variant of een gamepad op basis van je smartphone. Als ze dat gaan doen dan is het waarschijnlijk gedoemd te mislukken.

• Kompaan
Touchdomex schreef op woensdag 25 september 2013 @ 07:48:
[...]
Je mist het belangrijkste! De mogelijkheid om je savegames via de Steamcloud zowel op je PC als op je console te hebben.
Daar had ik nog niet eens bij stil gestaan, maar idd!
tha_crazy schreef op woensdag 25 september 2013 @ 15:41:
[...]
Het initiële steam duurde ook een paar jaar voor het helemaal goed liep.
Maar ondertussen is het wel gegroeid tot 1 van de meest belangrijke distributieplatformen.
50%-75% van de markt! Ik zou zeggen HET distributieplatform!

http://store.steampowered.com/livingroom/SteamMachines/

SteamMachines, wat een gave naam! VEEL beter dan dan MS of Sony als je het mij vraagt...
"heb jij een een stoommachine?" 8)

en
Beginning in 2014, there will be multiple SteamOS machines to choose from, made by different manufacturers.
Ik heb mij opgegeven voor de beta, maar inderdaad 0% kans (afgerond) op 300 units voor iedereen op steam :P

• RoelandO
  • Niet online
Kompaan schreef op woensdag 25 september 2013 @ 20:19:
[...]

SteamMachines, wat een gave naam! VEEL beter dan dan MS of Sony als je het mij vraagt...
En de nieuwe versie van Source wordt dan de Steam Engine? _/-\o_

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Stoommachines, ooit waren ze hip. Toen waren ze uit de handel, en nu weer terug van weggeweest, en kleiner dan ooit.

• haarbal
3e aankondiging zal dan wel een controller worden.

uit de beta test agreement voor die steam machines:
Valve Corporation ("Valve", "We", "Us" or "Our") has developed and produced prototypes of entertainment system hardware and software, including a set-top box running custom software and a game controller

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:23

g0tanks

Moderator CSA
Valve heeft al in 2009 een patent ingediend voor een controller: http://www.google.com/patents/US20110105231 Grote kans dus dat de derde announcement een controller zal worden.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

Kompaan schreef op woensdag 25 september 2013 @ 20:19:
[...]

Daar had ik nog niet eens bij stil gestaan, maar idd!

[...]

50%-75% van de markt! Ik zou zeggen HET distributieplatform!

http://store.steampowered.com/livingroom/SteamMachines/

en

[...]

Ik heb mij opgegeven voor de beta, maar inderdaad 0% kans (afgerond) op 300 units voor iedereen op steam :P
You are now one out of 77,984 eligible beta candidates.
Met nog een uur te gaan, de kans om de staatsloterij te winnen is kleiner :P

Edit:
Eindstand is 100409 deelnemers, dus nog best wel weinig eigenlijk

[ Voor 5% gewijzigd door tha_crazy op 26-09-2013 10:29 ]

• darks1der
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-01-2020
Amanoo schreef op woensdag 25 september 2013 @ 15:17:
Ik blijf op Mint, dat is gewoon mijn serieuze werk-OS. En Linux distro enkel voor gaming is niet voor mij weggelegd, juist omdat ik zoveel met Linux doe. Windows fungeert als dat OS waar je Assassin's Creed op speelt.
Als je gaat kijken naar de benchmarks van Left 4 dead in windows en linux draait het een stuk sneller op linux met OpenGL dan op windows.

Ik denk daarom dat we heel gauw zullen zien dat games een stuk beter draaien op Linux dan op windows.

Alleen nu nog developers er van overtuigen dat het rendable is om voor Linux games te maken.

Ik ben ook echt benieuwd naar SteamOS en zal het zeker downloaden voor mijn HTPC in de woon kamer zodra het beschikbaar is. Dan heb ik ook echt een All in one entertainment systeem.

• Janus Bier
Zou het streamen ook andersom werken?

Als Linux games beter gaat performen, dan is het misschien interresant om de Linux versie van een strategie game op de steambox te installeren en dan te streamen naar je windowsbak. Dat zou sowieso handig zijn want om alles dubbel te installeren is ook weer zoiets.

Daarnaast zou het voor mensen die geen goede gamepc al hebben staan handig zijn. Dan kunnen die games die niet echt voor tv geschikt zijn achter hun pc monitor spellen zonder weer in een gamepc te investeren.

[ Voor 26% gewijzigd door Janus Bier op 26-09-2013 13:55 ]

• RoelandO
  • Niet online
darks1der schreef op donderdag 26 september 2013 @ 10:15:
[...]

Als je gaat kijken naar de benchmarks van Left 4 dead in windows en linux draait het een stuk sneller op linux met OpenGL dan op windows.

Ik denk daarom dat we heel gauw zullen zien dat games een stuk beter draaien op Linux dan op windows.

[...]
Niet alleen het prestatieverschil met OpenGL is van belang, ik denk dat er ook een hele hoop gewonnen kan worden door het terugdraaien van de overhead. Met een systeem dat gericht is op het gamen (een lichte DE, geen onnodige achtergrondservices) houd je nu eenmaal een stuk meer power over voor het draaien van die game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:24

Raphaelo

boeiend!!

Wat mij nou mooi lijkt is om steam os als dualboot op mijn underpowered ultrabookje te zetten en daar games heen te streamen.

Misschien zou je dit zelfs in een VM kunnen doen, aangezien er alleen een videostream gedecode hoeft te worden...

originele signatures zijn top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Het zou mooier zijn als Valve de functie ook gewoon in de cliënt zelf bouwt. Hoef je niet te gaan prutsen met multiboots, VM's etc. Dan heb je SteamOS vooral voor je HTPC/console-ish apparaat, en geen rare bokkensprongen als je de computer ook als workstation of zo gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janus Bier
Amanoo schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 12:24:
Het zou mooier zijn als Valve de functie ook gewoon in de cliënt zelf bouwt. Hoef je niet te gaan prutsen met multiboots, VM's etc. Dan heb je SteamOS vooral voor je HTPC/console-ish apparaat, en geen rare bokkensprongen als je de computer ook als workstation of zo gebruikt.
Precies, dan wordt je Steammachine een soort game-NAS. Als je op de tv Linux games, vanaf de steammachine zelf, aan het spelen bent maar huisgenoten willen het 8 uur journaal kijken dan moet je verder kunnen op de pc of laptop ongeacht welk OS daar op draait.

[ Voor 3% gewijzigd door Janus Bier op 27-09-2013 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
RoelandO schreef op donderdag 26 september 2013 @ 15:02:
[...]

Niet alleen het prestatieverschil met OpenGL is van belang, ik denk dat er ook een hele hoop gewonnen kan worden door het terugdraaien van de overhead. Met een systeem dat gericht is op het gamen (een lichte DE, geen onnodige achtergrondservices) houd je nu eenmaal een stuk meer power over voor het draaien van die game.
Zoveel overhead is er niet in windows, waar ik vooral op hoop is dat er serieus gekeken wordt naar latency. het windows drivermodel buffert onnodig frames, nvidia en amd bufferen ook nog eens een paar frames als je gpu limited bent (goed voor benchmarks, vooral met multigpu), met gruwelijke input lag tot gevolg. Niet heel gek dat veel mensen niet meer onder de 60 fps willen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Nieuwe announcement: controller.

Ik vind dit deel uit de FAQ wel grappig, er zit bij Valve een grammar nazi:

I’m a happy Steam customer happily using my happy mouse and keyboard. I don’t want a controller?
You can’t make a sentence into a question by just putting a question-mark at the end. But we’re happy you’re happy, and by all means keep using whatever input method makes sense for you. Rest assured, we won’t abandon you. We love mice and keyboards, too.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
Ik zat net een beetje de niewe releases te browsen en het viel me op dat van de 100 nieuwste games er 20 support hebben voor Linux. Niet slecht! Van de 18 "coming soon" games doen er zelfs zes het op Linux. Het is dus niet gewoon een goede dag maar een echte trend. Van de 100 best verkopende games werken er 13 onder Linux, ook niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 00:27:
Ik zat net een beetje de niewe releases te browsen en het viel me op dat van de 100 nieuwste games er 20 support hebben voor Linux. Niet slecht! Van de 18 "coming soon" games doen er zelfs zes het op Linux. Het is dus niet gewoon een goede dag maar een echte trend. Van de 100 best verkopende games werken er 13 onder Linux, ook niet verkeerd.
Ik hoop zelf dan ook dat meer uitgevers zich gaan wagen aan Linux. Steam is het grootste digitale platform voor games, het is dan ook een mooie stap van Valve om Steam steeds meer en meer richting een opensource platform te brengen.

Ik kan niet wachten op SteamOS. Momenteel draait hier een mediabak naast m'n TV met Steam en XBMC (en een paar download programma's) onder Win7. Deze zijn beiden (en de rest ook) ook te krijgen op Linux. Een interessant platform om dan naar over te stappen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

XBMC lijkt mij juist beter op een Linux bak dan een Windows bak. Kan je meteen XBMC als DE starten. Bij Windows moet je eerst Explorer en nog allerlei onzin die je niet gebruikt inladen. Ik ben trouwens wel benieuwd of Valve nog een soort samenwerking gaat starten met XBMC. Het zou leuk zijn als je feilloos tussen XBMC en Steam kan wisselen. Kan misschien ongeacht of je Steam in Big Picture Mode eerst start, of eerst XBMC. Als die twee mooi kunnen integreren zou dat heel interessant kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Amanoo schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 00:42:
XBMC lijkt mij juist beter op een Linux bak dan een Windows bak. Kan je meteen XBMC als DE starten. Bij Windows moet je eerst Explorer en nog allerlei onzin die je niet gebruikt inladen.
Nee, niet perse. Je kan gewoon in plaats van explorer xbmc starten, al kan je dan geen andere programma's naast xbmc meer starten.

Persoonlijk vind ik Linux overigens minder prettig voor XBMC dan Windows, maar dat is simpelweg vanwege geluidsondersteuning (DTS-HD enzo werkt niet heel lekker met Linux en XBMC naar mijn ervaring). XBMC is wel vele malen stabieler op Linux dan op Windows.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

Wolfboy schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 01:12:
Persoonlijk vind ik Linux overigens minder prettig voor XBMC dan Windows, maar dat is simpelweg vanwege geluidsondersteuning (DTS-HD enzo werkt niet heel lekker met Linux en XBMC naar mijn ervaring).
offtopic:
Ach de PC hangt hier achter een 2e generatie HD-Ready Sony Bravia zonder externe speakers. Het zal mij dus een worst wezen of ik meer als stereo geluid kan krijgen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Wolfboy schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 01:12:
[...]
Nee, niet perse. Je kan gewoon in plaats van explorer xbmc starten, al kan je dan geen andere programma's naast xbmc meer starten.

Persoonlijk vind ik Linux overigens minder prettig voor XBMC dan Windows, maar dat is simpelweg vanwege geluidsondersteuning (DTS-HD enzo werkt niet heel lekker met Linux en XBMC naar mijn ervaring). XBMC is wel vele malen stabieler op Linux dan op Windows.
Dat valt inmiddels wel mee. Sinds vandaag is er in de open source drivers voor AMD ook ondersteuning voor DTS-HD en je moet er vanuit gaan dat Steam en Nvidia een deal hebben om meer te investeren in Linux drivers, omdat nvidia op de console markt naast de pot heeft gepist. Zij zullen dus markt aandeel willen veroveren met SteamOS / Steam Machine en daarvoor zijn ze een fatsoenlijke Linux driver nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-09 00:36
DTS-HD werkt prima onder linux met xbmc...

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-09 15:40

glashio

C64 > AMIGA > PC

g0tanks schreef op donderdag 26 september 2013 @ 00:32:
Valve heeft al in 2009 een patent ingediend voor een controller: http://www.google.com/patents/US20110105231 Grote kans dus dat de derde announcement een controller zal worden.
Smart thinking ;) Benieuwd naar distributie,levertijd & prijs! Kan niet wachten :) Dus waarschijnlijk kan je 2x ingelogged zijn op je steam account, 1x op PC en 1x op SteamOS.

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07 11:06

seninha

god's right foot

Mystic Spirit schreef op maandag 23 september 2013 @ 19:28:
Dat is mijn idee ook.
Dan heb je echt een hele mooie HTPC/Gameconsole in huis.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 15:53
Mystic Spirit schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 02:48:
Dat valt inmiddels wel mee. Sinds vandaag is er in de open source drivers voor AMD ook ondersteuning voor DTS-HD en je moet er vanuit gaan dat Steam en Nvidia een deal hebben om meer te investeren in Linux drivers, omdat nvidia op de console markt naast de pot heeft gepist. Zij zullen dus markt aandeel willen veroveren met SteamOS / Steam Machine en daarvoor zijn ze een fatsoenlijke Linux driver nodig.
Ik verwacht inderdaad dat er de komende maanden flinke vooruitgang wordt geboekt qua videodrivers voor Linux, zowel die van Nvidia als die van AMD. Daarmee is die horde genomen, maar...

... waar het succes van SteamOS volgens mij écht op leunt is de ondersteuning van games. Het gaat in dit topic vrij veel over media streamen enzo, maar dat kan al op elke pc of mediacenter van een paar tientjes. SteamOS lijkt mij allereerst een gaming platform. Een manier om de hele Steam-catalogus te spelen vanaf de bank in de woonkamer. En op dat vlak is er nog heel veel werk aan de winkel, voor zover ik weet.

Ik ben geen expert op dit gebied, maar het lijkt mij dat Valve de grote game-ontwikkelaars / -uitgevers zal moeten aansporen om hun oudere games én aankomende releases ook uit te brengen voor Linux / SteamOS. Want emuleren of virtualiseren lijkt me geen haalbare kaart toch? Zonder een flink games-aanbod zie ik de Steambox namelijk geen succes worden, afgezien van interesse van wat Tweakers, huidige Linux-gebruikers, HTPC-bouwers en andere hobbyisten.

Daarnaast zal de controller zich moeten bewijzen als adequaat invoerapparaat, maar vooralsnog zie ik vooral het aanbod aan games als de grootste uitdaging. Als Valve de uitgevers echt zo ver krijgt om een groot en actueel aanbod te creëren op Linux, dan kan dat een flinke klap betekenen voor Microsoft, aangezien hun monopolie met DirectX dan af zal brokkelen. Althans, gamers zullen dan een keuze hebben (huis-tuin-en-keukengebruikers blijven vast sowieso bij Windows).

Edit: @Mystic Spirit hieronder: Dat zou heel goed kunnen inderdaad. Naast games kan het een heel breed platform worden, met o.a. audio- en video-functies. Ik verwacht dat ook cloud gaming (waarbij het beeld naar de client gestreamed wordt) een rol gaat spelen in de toekomst.

[ Voor 25% gewijzigd door geert1 op 11-10-2013 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Je hebt wel een punt Geert1, maar je vergeet even dat de huidige console zich steeds meer ontwikkeld richting een media appraat dat centraal komt te staan in je woonkamer om alles mee te doen.

Natuurlijk maken games een groot deel uit van de afzet markt van Steam, maar ziij moeten ook aan expansie denken en met de opkomst van diensten zoals spotify en netflix, zou Steam stom zijn als ze daar niet ook een graantje van mee willen pikken. Ze hebben een goed distributieplatform, hebben een flink aantal users en willen de ervaring van steam nu naar de woonkamer brengen. Dat begint waarschijnlijk met de games, maar ik denk dat er snel meer volgt. Steam is niet voor niks inmiddels ook al een appstore voor verschillende programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
geert1 schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 16:59:
... waar het succes van SteamOS volgens mij écht op leunt is de ondersteuning van games. Het gaat in dit topic vrij veel over media streamen enzo, maar dat kan al op elke pc of mediacenter van een paar tientjes. SteamOS lijkt mij allereerst een gaming platform. Een manier om de hele Steam-catalogus te spelen vanaf de bank in de woonkamer. En op dat vlak is er nog heel veel werk aan de winkel, voor zover ik weet.
Het gaat juist om het streamen van games. Ik zie dat als een poging om een voet tussen de deur te krijgen bij de PC-gamers die geen console willen. Die mensen hebben een hoop geld gestoken in een high-end PC en willen niet nog eens E1000 uitgeven aan een console met wat games voor bij de TV.
Die kunnen een goedkope steambox kopen en zo hun bestaande games op de TV spelen.
Ik ben geen expert op dit gebied, maar het lijkt mij dat Valve de grote game-ontwikkelaars / -uitgevers zal moeten aansporen om hun oudere games én aankomende releases ook uit te brengen voor Linux / SteamOS. Want emuleren of virtualiseren lijkt me geen haalbare kaart toch? Zonder een flink games-aanbod zie ik de Steambox namelijk geen succes worden, afgezien van interesse van wat Tweakers, huidige Linux-gebruikers, HTPC-bouwers en andere hobbyisten.
Ik heb vorige week alle nieuwe releases in Steam getelt en kwam tot de conclusie van de 100 meest recente games er 20 op Linux draaiden. Voor games die nog niet gereleased waren kwam ik zelfs op 30% uit.
Van de 10 meest gespeelde games hadden er 4 al Linux-support. We zijn er nog niet maar het gaat snel de goede kant op. Een deel van de games die nog niet native werken zal je wel kunnen streamen. Met een beetje geluk zal de typische gamer meer dan de helft van z'n games kunnen spelen op de Steambox (native of via streaming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 15:53
Het wordt afwachten welke rol streaming precies gaat spelen. De prototypes van de Steambox hebben zeer dikke specs; het zijn geen thin clients voor streaming, maar gewoon dikke bakken om op te gamen. Maar inderdaad: er komen vast ook goedkope modellen, en je kunt er altijd zelf één bouwen natuurlijk.

Is streaming gaming over je lokale netwerk een beetje haalbaar op dit moment dan? 1080p, 60fps? En draadloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
Je kan 1080p films prima streamen, dus waarom geen games? Maar dan natuurlijk wel met dezelfde beperkingen als films. Je zal wat detail en (ik denk vooral) fps kwijt raken maar voor veel 'achterover op de bank' spellen is dat helemaal niet erg. Ook zal je te maken krijgen met inputlag omdat alles via het netwerk moet, maar voor diezelfde spellen zal die paar milliseconden ook niet uit maken.
3d-shooters die het uiterste van je GPU vergen zullen niet geschikt zijn om te streamen, maar ja, die wil je toch met keyboard en muis spelen vanuit een stevige stoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Here’s a quick look at some games being played with the prototype version of the Steam Controller — the same version that we’ll be shipping to 300 Steam users later this year. We’ll post more demonstrations like this soon, including footage of some other game developers using the controller to play their own games. SteamCommunity/Steamuniverse

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik denk dat lag wel volledig verwaarloosbaar zal zijn bij streamen. Als ik noem eens wat Battlefield 4 bèta op een Nederlandse server speel heb ik een ping tussen de 5 en 10 ms. De lag in je netwerk zal daar ver onder zitten. Ik heb nooit getest hoeveel maar ik gok op 1 tot misschien 3 ms. De meeste beeldschermen hebben een hogere responstijd. Als we gek gaan doen en doen alsof eerst de input van de controller moet worden verzonden, er dan een ack terug wordt gestuurd, dan het beeld wordt gestuurd (ack hiervoor boeit niet) heb je, mits je packet loss negeert (kleine kans hierop) nog de latency onder de 10ms. Dat is nog steeds minder dan de responstijd van sommige beeldschermen, en dan was dit nog een erg inefficiënte methode. Bandbreedte is de enige mogelijke beperking.

[ Voor 3% gewijzigd door Amanoo op 11-10-2013 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennert100
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-07-2022
Maar kan de steam machine zelfstandig games afspelen?
Of is het een streaming apparaat voor de tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

lennert100 schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 17:34:
Maar kan de steam machine zelfstandig games afspelen?
Of is het een streaming apparaat voor de tv?
Beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennert100
Is het dan net als op de ps of xbox split screen mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Bedoel je zodat je met meerdere spelers 1 spel tegen elkaar kan spelen? Dat ligt aan het spel.
Of je meerdere bronnen door elkaar kan tonen (waar vooral Microsoft mee pronkt) weet ik niet. Ik vermoed van niet, al kan Valve dat waarschijnlijk wel in de toekomst toevoegen, als ze dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennert100
Ja meerdere spelers maar op 1 scherm, mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

lennert100 schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 20:29:
Ja meerdere spelers maar op 1 scherm, mogelijk?
Zolang het hetzelfde spel is: ja, maar alleen als het spel dit ondersteunt. Dat verschilt per spel. Verschillende spellen kan in principe niet, of Steam moet flink omgebouwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennert100
Kan je op de steam machine ook gewoon een toetsenbord en muis aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

lennert100 schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 21:44:
Kan je op de steam machine ook gewoon een toetsenbord en muis aansluiten?
Ja. Dit was ook al in de announcement letterlijk aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Laatst online: 20:53

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Ik ben echt heel erg benieuwd naar deze move can valve. Ze zijn een van de weinigen die innoveren in pc game land. Hun steam platform, verdienmodellen en eeuwige patch cycli (steam, dota?) van games zijn daar goede voorbeelden van.

Terwijl de rest bezig is met drm, sequels en andere voorspelbare meuk blijven ze proberen. En altijd op een manier dat als het niet in een keer goed is dan na maanden doorontwikkeling wel. Vandaar ook de beroemde valve time.

In een markt die op slot zat door uitgevers en retail hebben ze weten door te breken en onafhankelijke ontwikkelaars en serieuze kans gegeven.

Ik heb hoge verwachtingen dat ze hetzelfde kunnen doen in een markt die op slot zit door twee a drie console leveranciers met veel te hoge prijzen en een gebrek aan vernieuwing. Hoe goed gta zoveel of call of duty y ook zijn het risico op innovatie is te groot geworden voor veel ontwikkelaars en uitgevers.

• anandus
  • Niet online
Even een kickje :)

Vanaf morgen zullen de eerste images van SteamOS beschikbaar zijn, al zal het nog wel een ruwe versie zijn:
nieuws: Valve brengt vrijdag SteamOS uit samen met eerste Steam Machines

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Ik ga in ieder geval een image downloaden als het beschikbaar is. Lijkt me leuk om even mee te spelen van het weekend en de mogelijkheden te verkennen.

• Firehawk86
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:56
Ben benieuwd wat we kunnen verwachten. Altijd leuk een nieuw OS testen.

• CAPSLOCK2000
Ik verwacht eigenlijk weinig nieuws.
Ik denk dat als je Ubuntu installeert en de desktop vervangt door Steam dat er dan wel zo'n beetje bent.
Niettemin kijk ik er naar uit.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik hoop vooral op een probeerversie van de stream-functie. Kijken of ik op de universiteit kan gamen met mijn oude laptopje, via de powerhouse die thuis staat. Ik hoop alleen niet dat je SteamOS zelf moet installeren ervoor, zo groot is de harde schijf van mijn laptop niet. Die wil ik niet triple booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Vandaag komt de eerste image dus uit, iemand een idee hoe laat?

Op deze pagina is al wat info verzameld,"what we know so far". Best interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-07 16:39

neanderthaler

Are friends electric?

CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 12 december 2013 @ 13:37:
Ik verwacht eigenlijk weinig nieuws.
Ik denk dat als je Ubuntu installeert en de desktop vervangt door Steam dat er dan wel zo'n beetje bent.
Niettemin kijk ik er naar uit.
Ik ook. Hoop eigenlijk op aangepaste Ubuntu, niet om te gamen maar als desktop-OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
In dat artikel staat dat het geen aangepaste Ubuntu is, maar waarschijnlijk wel een aangepaste Debian.

Ook kan je tijdens de installatie aangeven dat je ook een desktop wil hebben (naast de default Steam Big Picture):
Afbeeldingslocatie: http://steamdb.info/static/img/blog/34/settings_interface.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

neanderthaler schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 12:49:
[...]

Ik ook. Hoop eigenlijk op aangepaste Ubuntu, niet om te gamen maar als desktop-OS.
ben groot linux fan, en gamen via linux doe ik ook veel .... maar wanneer je reeds een fatsoenlijke pc hebt(met steam) biedt steamos nauwelijks meerwaarde.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• layzzzz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:00
Ik snap nu al niet wat SteamOS bied tegenover Ubuntu met Steam of Windows met Steam. Ik heb net naar de Linux-games gekeken, en er zit helemaal niks tussen wat ik wil spelen. Ze zullen echt triple A titels naar SteamOS moeten brengen wil dit van de grond komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
layzzzz schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 15:45:
Ik snap nu al niet wat SteamOS bied tegenover Ubuntu met Steam of Windows met Steam.
Tegenover Ubuntu/Windows met Steam is het verschil dat het direct in Steam start, zonder de onnodige tussenkomst van de desktop.
Nu kan je dat natuurlijk zelf ook doen door Steam als shell te gebruiken, dit is gewoon makkelijker.
Ik heb net naar de Linux-games gekeken, en er zit helemaal niks tussen wat ik wil spelen. Ze zullen echt triple A titels naar SteamOS moeten brengen wil dit van de grond komen.
Zeker, het zijn de spellen die het succes gaan bepalen. Nu is er gelukkig wel een flinke verschuiving bezig, het aanbod is al enorm verbeterd vergeleken met zelfs een jaar geleden. En veel aankomende spellen zullen Linux ondersteunen, zoals spellen gebaseerd op de Unity-engine.
Hoe dat zit met triple-A titels weet ik niet, er zijn een aantal titels, zoals bijvoorbeeld Total War: Rome II die al gezegd hebben een Linux-port te maken, maar er zullen meer spellen bij moeten komen.
(Overigens doet de lijst Steam Controller configurations vermoeden dat er nog meer bij gaat komen)

Een ander belangrijk onderdeel is de driverondersteuning, fps moet minstens net zo goed of beter worden dan onder Windows.

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 13-12-2013 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
De meerwaarde is dat je het voorgeinstalleerd op een console-achtige computer kan (gaan) krijgen.
SteamOS zelf is niet interessant dan de OSen van de xbox (windows) of de ps4 (freebsd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polbeer91
  • Laatst online: 11-08 13:00
Weet iemand of die bétatesters een nda hebben moeten tekenen, of kunnen we straks veel previews en footage verwachten?

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Polbeer91 schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 15:55:
Weet iemand of die bétatesters een nda hebben moeten tekenen, of kunnen we straks veel previews en footage verwachten?
Over Steamboxes weet ik niet, maar SteamOS kan iedereen straks downloaden, dus lijkt me geen NDA voor nodig.

Pagina: 1 2 Laatste