Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgkt
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-05-2024
Op vakantie hebben mijn vrouw en ik 10.000+ foto's gemaakt. Daarvan willen we twee albums maken, een met alleen de mooiste foto's (vooral voor anderen) en een uitgebreider album (vooral voor onszelf).
Ik zoek een fotobeheer programma, liefst freeware, waarmee wij onafhankelijk van elkaar de foto's kunnen bekijken en markeren met bijvoorbeeld 'mooiste H', 'mooiste G', 'groot H' en 'groot G'. Daarna wil ik snel kunnen zien welke foto's zijn gemarkeerd en met welke tekst.

Heeft iemand ervaring met deze manier van werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:24
Niet gratis, wel heel goed en niet heel duur: Lightroom ;)

Dan kan je afspreken dat jij bijvoorbeeld je favorieten een aantal sterren geeft (1 tot 5) en je vrouw haar favoriete foto's een kleur geeft. Dan kan je daarna bijvoorbeeld selecteren op aantal sterren én kleur en dan houd je de foto's over die jullie allebei hebben gemarkeerd.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgkt
Hoi Hahn,
Klinkt werkbaar maar nog niet helemaal wat ik in gedachten had. Ik zal de probeerversie eens downloaden om het te proberen.
Ben wel benieuwd of er nog andere suggesties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:24
Je kan in Lightroom ook tags meegeven, dus het kan precies wat je vertelt in ieder geval.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:52
Ik heb geen flauw idee wat voor vakantie dat is geweest (reis om de wereld of zo), maar 10.000+ foto's is echt veel te veel om zo te taggen. Begin eerst met een grof kapmes te selecteren. Probeer echt te reduceren tot 1000-2000 foto's voordat je met al die tags aan de gang gaat. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je 1000 goede unieke foto's eruit kunt halen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:01

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Zou bijna vragen of het soms een ruimtereis is geweest :+ Maar Lightroom is gewoon the way to go maar zoals UC ook al aangeeft, eerst een selectie maken (zie het Kill your darlings! Hoe doe jij het? topic over hoe dat te doen).

Daarna kun je makkelijk taggen dmv. bijvoorbeeld kleurcodes welke je met de toetsen 6 t/m 9 op je toetsenbord snel aan een foto kan geven en later ook op kan filteren. Je kunt er ook voor kiezen als je dat fijn vind om echt keywords, kleuren of andere metadata makkelijk met 1 klik toe te voegen aan foto's dmv. de spuitbus (ctrl + alt + k).

Anyway, genoeg manieren om dit te doen. Lightroom is echt hier in een heel geavanceerd pakket, geef het dus niet te snel op als je geen manier kan vinden, vraag desnoods hier of in het Lightroom topic om advies :)

Veel succes en plezier met het uitzoeken!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgkt
Heren (en dames?), Bedankt voor de adviezen. Het was een reis van 25 dagen in het westen van de USA. En idd, ruim 10.000 is erg veel; eerst maar eens de ergste kneusjes eruit gooien. En dan gaan (kleur)coderen met jullie adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Veel succes! En we zien graag een testcase met de beste 12 uit je reeks hier op GoT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:21
Ik hoop niet dat je hiervoor Lightroom hebt gekocht?? Een gratis programma als Windows Photo Gallery kan het, Picasa (ook gratis) kan het vast ook wel. Of als je toch graag wilt betalen heb je voor de helft van het geld Acdsee waarmee het ook kan.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon op 22-09-2013 22:17 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Met een trial van lightroom kan het ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:32
Ramon schreef op zondag 22 september 2013 @ 22:16:
Ik hoop niet dat je hiervoor Lightroom hebt gekocht?? Een gratis programma als Windows Photo Gallery kan het, Picasa (ook gratis) kan het vast ook wel. Of als je toch graag wilt betalen heb je voor de helft van het geld Acdsee waarmee het ook kan.
Als TS op een 25-daagse vakantie 10.000+ foto's maakt, denk ik dat hij nog weleens vaker zal fotograferen ;). Een investering in Lightroom lijkt me dan zeker aan te raden en is het geld, imho, zeker waard.

@Ventieldopje, dank voor de link naar het topic over de "Hoe je lievelingen te snijden". Wist niet dat deze er was maar is erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgkt
Ramon, in Picasa kun je een foto één enkele tag meegeven of je moet met opmerkingen werken, maar dat vind ik omslachtig.
Ik heb idd de trail versie van Lightroom opgehaald en ga dat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:21
Ok, dat vind ik raar, had wel verwacht van Google dat ze dat goed zouden hebben, één tag per foto klinkt een beetje tegen het principe van tags in.

Windows Photo Gallery kan het zeker weten in ieder geval.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1