Render computer voor ca. €1200-€1500

Pagina: 1
Acties:

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-01 11:32
Beste mensen,

Ik wil een nieuwe Windows computer aanschaffen en overweeg deze zelf te laten samenstellen (via een winkel). Wat heb ik wel en wat heb ik niet nodig?

Gebruik:
2D autocad (tekenwerk) ca. 30%
Sketchup+VRay (3D modelleren+ renderen) ca. 40%
Photoshop (beeldbewerking) (20%)
InDesign (boekjes/posters maken) (10%)

Overig:
Er worden geen games op gespeeld of films op gekeken.
Geluidskaart mag dus gewoon basic zijn.
Budget: ca. €1200-€1500 (excl. monitor), €2000 (incl. monitor)
All-in-one zou mooi zijn aangezien het ruimte scheelt maar komt meestal de prestaties niet te goede. Touchscreen: op zich niet nodig maar hoe gaan de programma's zich de komende jaren ontwikkelen?
Afschrijftermijn ca. 3 jaar

Vragen:
Processor: Intel Ivy Bridge E hexacore of nieuwe Haswell quadcore of wachten tot de de volgende update (Haswell E)?
In hoeverre is het voor renderen beter om meer cores te hebben?
Wat voor moederbord en videokaart past hier het beste bij?
In hoeverre is hiervoor betere koeling nodig?
Hoeveelheid geheugen (16GB of toch meer)?

Hopelijk kan iemand mij wat zinvolle tips geven.

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02-2025

Consigliere

Engineer

NMA,

Ik als Revit modelleur / Autocad tekenaar werk vaak thuis op mijn eigen bakkie.

Ik heb nog een i7 920 met 6 gb intern ( 1333mhz ) en een ati radeon 7850 2gb. en ik draai de programma's makkelijk en het renderen gaar allemaal prima.

Zodra je gaat renderen/ bewerken met Video's en grote foto's dan zal je misschien iets zwaarder moeten.
( renderen in Acad is volgens mij 2 cores max.)

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Vray gebruikt zo veel cores als je hebt. Je moet zelf beslissen of een quadcore met HT genoeg is of dat je voor de six core met HT wilt gaan. Een 4930K levert je ongeveer 50% extra rendersnelheid op in Vray. Renderen is sowieso altijd wachten, dus wat acceptabel is is persoonlijk. Ook kun je met Vray heel makkelijk andere computers in zetten om mee te helpen renderen, per frame of zelfs per bucket binnen 1 frame ( tenminste ik neem aan dat dat met vray voor sketchup ook geen probleem is ) Maar een i7 4770 of xeon 1230 v3 renderd ook al best prima.

Qua werken en tekenen met autocad en sketchup wil je een intel processor met zo veel mogelijk mhz op 1 core, dus de hoogste turbo die je kan vinden. Hier ga je niets merken van het verschil tussen bijv. een i5 4670, i7 4770, of i7 4930. Overclocken heeft met CAD veel zin. Voor Photoshop e/d is er ook weinig verschil tussen die ik noemde.

En qua videokaart is een game kaart prima, een 660/670/760/770 bijv. Of wil je GPU renderen met Vray RT?

Ik denk niet dat je heel snel aan de 16GB komt, je kunt met 8 beginnen. Maar 16 is wel betaalbaar.

Al is de belangrijkste factor hoe zwaar je dingen belast. Zoals hierboven al gezegd word, een oude proc kan ook nog heel goed werken. Ik werk ook vaak nog met CAD op een i7 860 bijv. (wel met OC) Maar ik zou ook met het oog op de toekomst iig nu minmaal een 4670 nemen ivm de hoge turbo..

De vraag is ook wat heb je nu voor pc en hoe snel zou je willen ten opzichte van die?

[ Voor 18% gewijzigd door maratropa op 20-09-2013 12:05 ]

specs

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:59

tijmeng

Panasonic 7J

zorg er iig voor dat je cpu een goede single core performance heeft. Dat waardeloze sketchup is na al die jaren nog steeds niet multicore....

• NMA
Dank voor de tips.

Op dit ogenblik heb ik een 6 jaar oude Dell Inspiron laptop met een Intel Core 2 T7200 (2Ghz) met 2GB geheugen (windows Vista). Het werkt op zich ok (het is maar met wat je gewend bent) maar vooral het renderen van een printbare afbeelding kan snel oplopen tot ca. 8 uur rendertijd. Op zich niet het ergste (zet hem gewoon aan als ik wegga), het echte probleem zijn natuurlijk alle proefrenders op lage resolutie die je tussendoor maakt. Die tellen echt op en daar zit je wel steeds op te wachten.

Ik draai nu sketchup 8, Vray 1.5, acad 2009 en photoshop/indesign CS2. Die wil ik graag updaten naar de recente versies.

Zoals gezegd, het gaat me voornamelijk om rendersnelheid want daar kan ik de echte tijdswinst halen. Ook merk ik dat tijdens het modelleren sketchup soms wat moeite lijkt te hebben met het verwerken van de 3d informatie (lijnen gaan dan knipperen en ik krijg bijvoorbeeld mijn rotate tool meerdere malen in beeld). Dit lijkt mij een geheugen probleem van de videokaart. (ik kan me vergissen, ik weet vrij weinig van computers)

De vraag wat ik acceptabel vind is een moeilijke. Ten opzicht van wat ik nu heb zal het altijd sneller zijn. Tot nu toe kocht ik meestal een computer net boven het standaard model (in de reeks budget - standaard - bovengemiddeld - super). Met een vrij kleine extra investering kon ik dan vrij lang vooruit. Zo zou ik het nu ook aan willen pakken.

• NMA
Vergeten te melden:
Mijn huidige grafischekaart is een ATI Mobility Radeon X1400

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Kijk of je hier wat aan hebt:

Render/game PC
Desktop fotobewerking: zuinig, stil en futureproof

De mensen boven mij hebben je al prima advies gegeven.

Touchscreen: op zich niet nodig maar hoe gaan de programma's zich de komende jaren ontwikkelen?

Ik denk dat een touchsreen niet handig is. Omdat je na een tijd een lamme arm krijg van de hele tijd je arm optillen om het scherm aan te raken.

Processor: Intel Ivy Bridge E hexacore of nieuwe Haswell quadcore of wachten tot de de volgende update (Haswell E)?

Over zulke dingen moet je je niet te druk maken. Koop gewoon wat er nu aangeboden wordt. Kijk hoelang je ermee kunt doen en mocht je merken dat het te langzaam wordt dan is het tijd om te vervangen.
Hexacore moet je alleen kopen als je veel rendert (wat jij niet doet). Met een quadcore ben je goedkoper uit en tijdens het modelleren is deze even snel als een hexacore en het rendert snel genoeg.

In hoeverre is het voor renderen beter om meer cores te hebben?

Enkel en alleen voor zaken als renderen is het handig om veel cores te hebben. Voor modelleren wil je juist een snelle processor met een zo hoog mogelijke single core snelheid.

Wat voor moederbord en videokaart past hier het beste bij?

Een budget moederbord en een budget videokaart is prima. Op een moederbord zitten allemaal slots waar je van alles (bv geluidskaart, internetkaart, firewirekaart) in kunt prikken. Je moet bij de aanschaf even opletten dat er genoeg aansluiten op zitten voor hetgeen je wilt doen. Als je dat weet kan je een mobo uitkiezen. Nu weet je ook de grootte van de mobo (mini atx, micro atx of atx) en kun je een kast uitkiezen waar deze mobo in past.

Dit is het advies van Consigliere:

Ik heb nog een i7 920 met 6 gb intern ( 1333mhz ) en een ati radeon 7850 2gb. en ik draai de programma's makkelijk en het renderen gaar allemaal prima.

Zoals je ziet heb je voor jouw software helemaal geen super duur spul nodig. De radeon 7850 staat nu voor ongeveer 130 euro in de pricewatch. En deze videokaart is ook prima voor sketch up.

In hoeverre is hiervoor betere koeling nodig?

Mocht je voor een haswell cpu gaan dan zou ik je willen aanraden om een goede cpu koeler te kopen. Haswell cpu's worden warmer dan zijn voorgangers.

Hoeveelheid geheugen (16GB of toch meer)?

Begin met 8 gb. Hou je ram gebruik in de gaten. Mocht je later meer zware dingen doen, dan kun je altijd nog een extra stick ram erbij prikken.

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-04 23:28

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 265,90€ 265,90
1MSI H87M-G43€ 79,90€ 79,90
2Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 104,40€ 208,80
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,-€ 89,-
1Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart€ 469,95€ 469,95
1Microsoft Windows 8 NL OEM 32/64 bit€ 82,28€ 82,28
1Corsair Vengeance K60 (International English)€ 85,-€ 85,-
1Logitech G500s Gaming Mouse€ 60,-€ 60,-
1Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G€ 119,90€ 119,90
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 88,95€ 88,95
1Samsung 840 EVO 500GB€ 293,50€ 293,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.843,18

Zoiets?

Heb zelf niet zoveel verstand van renderen, Maar weet wel dat een i7 meestal wel beter is voor renderen dan een i5.

Eventueel een pricewatch: MSI N660 TF 2GD5/OC erbij.

• NMA
Nogmaal bedankt voor de tips, die helpen me zeker bij mijn keuze.

Samengevat:

- hoe meer cores hoe sneller hij rendert
- hoe hoger de snelheid per core hoe makkelijker er gemodelleerd kan worden
- 8 a 16 GB ruim voldoende
- Haswell chip dan wellicht extra koeling

Dank ook voor de links en samenstellings suggesties.

• maratropa
  • Niet online
Als je voor een "bescheiden" budget (op 6 core gebied) overal op de eerste rang wil zitten, dus zo snel mogelijk applicatie interactie, EN zo hard mogelijk renderen, kom je hiermee een heel eind:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4930K Boxed€ 514,50€ 514,50
1MSI X79A-GD45 (8D)€ 161,50€ 161,50
1MSI N660Ti PE 2GD5/OC€ 198,29€ 198,29
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,-€ 89,-
1Corsair Hydro Series H100€ 79,99€ 79,99
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 65,50€ 65,50
1XFX Pro 550W€ 53,-€ 53,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 87,89€ 87,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.249,67

Een goeie cooler zodat je hem rond de 4,2 a 4,5 ghz kan zetten. Geheugen is maar 8Gb en dus dual channel maar dat maakt niet zo veel uit en is makkelijk up te graden. SSD is misschien wat klein, en ik ga er van uit dat je er wel een HD bij kan regelen. Videokaart hangt een beetje af van wat je doet, maar ook makkelijk up te graden. Zo heb je iig een goeie basis die qua cpu heel lang mee kan. Zelf zou ik het een iets duurder moederbord pakken, en er 8gb bij zetten. Je hebt er ruimte voor in je budget. Maar zo is het best een OK prijsje voor zo veel cpu power. Die snelheid krijg je niet voor die prijs bij dell.. :)

Op cinebench scores afgaand gok ik dat dit systeem 11 tot 13+ keer sneller renderd dan je core 2 duo _/-\o_ Als je wat minder ook goed vind dan kun je een goedkopere i7 4470 systeem nemen, dan render je nog steeds rond de 8 keer sneller..

specs

• NMA
11 tot 13x sneller; kijk dat klinkt lekker.

Wat mij betreft is een SSD van 120GB voldoende. Ik heb nu 40GB en er een 100GB externe schijf aan hangen. In principe is dit tot nu toe voldoende. Ik probeer mij drives altijd zo schoon mogelijk te houden en oude projecten verdwijnen meteen het archief in. Als ik wil uitbreiden kan er altijd een extra HD in (of aanhangen).

Is het overklokken gemakkelijk in te stellen voor een leek? Ik lees er veel over maar heb het zelf nooit gedaan.

En de laatste vraag is dan natuurlijk waar kan ik met zo'n bestellijstje het beste terecht in Rotterdam (en eventueel directe omgeving)?

• maratropa
  • Niet online
Ik zou je eerst dan maar eens inlezen in overclocken op socket 2011 voordat je daar uberhaupt aan begint. Maar ook zonder oc ben je al 11 keer sneller..

( In princiepe kan het heul makkelijk zijn tegenwoordig zolang je niet te extreem gaat. Op mijn asus p9x79 kon je in princiepe gewoon zeggen, loop op 4,2ghz (door 1 getal aan te passen naar 42) en toen deed ie het. Voltages enzo regelt ie zelf. Maar ik zou wat meer controle willen en dus je inlezen )

Ik zou het dan zelf ergens online bestellen ( met hulp van tweakers pricewatch bij een goeie zaak ) en laten assembleren als je een leek bent? Als je het bij de toko op de hoek laat doen kom je niet aan zo'n totaalprijs.. ;) Maar wat je ook koopt, lees je in en lees reviews etc.

specs

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Voorlopig ken ik alleen deze benchmark die aangeeft wat een cpu in vray doet:

http://www.hardware.fr/ar...rmances-applicatives.html

• NMA
@maratropa: Ik ben in principe niet van plan om hem te overlclocken maar dacht dat jij daar naar refereerde toen je het had over een goede cooler zodat je hem naar 4,2 a 4,5 ghz kon zetten.

Zoals gezegd, ik weet niet heel veel van computers, al helemaal weinig van hardware. Belangrijkste voor mij is dat hij snel en stabiel is en ik dus geen tijd hoef te steken in het oplossen van problemen. Het is uiteindelijk gewoon een gereedschap waar ik mee werk en ik zelf thuis ook geen tijd besteed aan het aanpassen van de hamer of schroevendraaier.

Qua aanschaf is het belangrijk dat ik het niet zelf hoef te doen (kan ik niet) en ik garantie heb op wat ik koop en dus gewoon naar de winkel kan als hij kapot is. Als dat wat extra kost is dit geen probleem.

• maratropa
  • Niet online
ah zo ;) Dan kan er ook nog wat geld af van de koeling, voor de helft heb je ook een hele goeie als je niet overclocked.

En als je geen gedoe wilt en naar een fysieke winkel wilt dan moet je er 1 uitzoeken in de omgeving en vragen of ze iets vergelijkbaars in elkaar kunnen zetten? Maar of een lokale toko een 4930k systeem voor onder de 1500 kan leveren weet ik niet.. Dan kun je altijd nog dus een 4770 systeem nemen. ( niet met een K die zijn voor overclocken )

specs

• NMA
Ah, weer zo'n feitje die ik niet kende (de k zijn cpu's voor overlclocken) ;)

Ik ga binnenkort een aantal offertes aanvragen voor een computer met bovengenoemde specificaties. We zien dan wel waar het schip strand. Als het te veels duur wordt dan moet het gewoon wat minder.

Is het gebruikelijk om over de prijs te onderhandelen? En zo ja, wat kan er dan gemiddeld af? Ik moet er ook een nog een monitor (ik overweeg de Dell U2713HM, Dell U2711 of HP ZR2740W) bij hebben.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik weet niet waar je ongeveer woont maar de grote webwinkels hebben ook een fysieke winkel met service. Daar kan je helemaal naar wenst een systeem laten bouwen.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:47
Ernemmer schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 08:41:
Ik weet niet waar je ongeveer woont maar de grote webwinkels hebben ook een fysieke winkel met service. Daar kan je helemaal naar wenst een systeem laten bouwen.
zoals bijvoorbeeld Alternate zit min of meer in Rotterdam, maar die zijn lang niet altijd de goedkoopste. Zat Azerty niet in Berkel en Rodenrijs? Ook niet ver weg. Ik vind het zelf ook prettig om fysieke winkels te kunnen bezoeken, ookal betaal ik daar soms net iets meer voor.

• NMA
Dank voor alle tips. Ik ga een lijstje maken met wat ik wil en her en der een aantal offertes aanvragen.

Groet,
NMA
Pagina: 1