Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 2 3 4
Acties:

Onderwerpen

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Matched: waterontharder, merk
Onlangs heb ik een nieuw huis gekocht waar ik mijn waterontharder op wil aansluiten. De mogelijkheden zijn echter zeer beperkt:

-De watermeter zit in een put bij de voordeur
-Er is geen ruimte voor een ontharder in de put
-Er is geen kruipruimte
-Ik kan niet bij de meterkast komen vanaf de put, omdat er binnenshuis een fundering tussen zit
-De vloer is recent vernieuwd, dus die wil ik niet verwijderen

De enige reële optie is om vanaf de waterput naar buiten te boren, vervolgens net na de watermeter een leiding van 7 meter buitenom naar de bijkeuken te leggen en daarna weer terug (dus in totaal 14 meter). Als ik dit doe met 25 mm Uponor- of tyleen-slang, ga ik dit dan merken in de waterdruk of is het verwaarloosbaar?

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-04 23:36
renegrunn schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:35:
[...]

Wat zijn je ervaringen na 2 jaar? Ik zoek zelf ook een waterontharder. Deze week wat lekkage gehad in de keuken, bleek de afvoer van de Quooker volledig vol met kalk te zitten (klonten tegen de 1x1 cm 8)7 ). Keuken is net 2 jaar oud…

Echter, ik heb alleen plek in de meterkast dus kan geen groot apparaat worden en vandaar dat mijn oog op de H2O Pro viel.
Op zich nog aardig, ik heb dit jaar een vulling laten plaatsen. Wel merk je dat na verloop van tijd de werking langzaam minder wordt. Na de hervulling is het weer duidelijk beter. Ik denk wel dat als ik het nu opnieuw zou overwegen, toch eerder een waterontharder zou kopen. Mede omdat die inmiddels ook qua prijs niet meer zo veel duurder zijn in aanschaf, maar vooral omdat je daar (door regenaratie en zout vervanging) continu "ververst" en daarmee continu een goed resultaat hebt (en echt onthard water).

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-04 22:18
jurjen_g schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:29:
[...]

Op zich nog aardig, ik heb dit jaar een vulling laten plaatsen. Wel merk je dat na verloop van tijd de werking langzaam minder wordt. Na de hervulling is het weer duidelijk beter. Ik denk wel dat als ik het nu opnieuw zou overwegen, toch eerder een waterontharder zou kopen. Mede omdat die inmiddels ook qua prijs niet meer zo veel duurder zijn in aanschaf, maar vooral omdat je daar (door regenaratie en zout vervanging) continu "ververst" en daarmee continu een goed resultaat hebt (en echt onthard water).
Dank voor je reactie!

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-04 14:42
jurjen_g schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:29:
[...]

Kreeg vandaag ook een mail, dat die vervangen moet worden, maar ik twijfel een beetje of ik het ga doen of toch een hars versie neem. Heb een jaar geleden nieuwe badkamer laten installeren met zwarte kranen, overal zit al kalk in de naadjes, douchekop etc. Ze zijn nu ook 299 per filter zie ik, maar in principe wil ik met HG zwarte kranen reiniger misschien 1x alles kalkvrij maken en daarna toch de hars versie kopen.
Gekke vraag voor de mensen met veel kennis van die systemen, wij drinken doorgaans alleen water overdags, krijg je hier problemen mee qua natrium intake?

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-04 16:49
Ik ben ook op zoek naar een waterontharder, waar ik liefst zo min mogelijk naar om hoef te kijken. Hij gaat namelijk de kruipruimte in, waar ik gelukkig een flinke hoogte (ca 1,80m) ter beschikking heb vanwege een mooie kuil van de vorige bewoner.

Om het zware, betegelde luik zo min mogelijk te hoeven liften, wil ik een zo groot mogelijke unit aanschaffen; minder vaak zout wisselen.

Ik ben fan van de Warmteservice winkels, omdat je er fysiek naartoe kunt en ik in het verleden altijd goed geholpen ben. Daarom dacht ik aan deze AquaSlim 1800 voor € 999,- inclusief aansluitset en 5x25 kg zout. De unit is geschikt voor huishoudens tot 8 personen en heeft een reservoir voor 36 kg zout. De hele serie is in de aanbieding bij Warmteservice.

Nadeel van deze unit is dat er geen extern display of app bij zit. Dus om te kijken of het zout gevuld moet worden betekent periodiek checken op de unit. Daarbij heb ik totaal geen gevoel bij hoe vaak je zout moet bijvullen bij een jaarverbruik van ca 150 m3. Is dat wekelijks, maandelijks…?

N.a.v. jouw tip, zie ik het grotere model van de Aqmos Less 20. Deze is een maatje kleiner dan de AquaSlim. Ik vind de website niet echt handig en zie ook niet waar staat dat er wifi of app monitoring op zit. Waar kan ik dat zien?

En, zijn er mogelijk nog andere merken / modellen die via app òf een extern display in de gaten te houden zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door Danny the dog op 15-01-2026 20:08 ]

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-04 18:29

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Danny the dog schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:53:
[...]

Ik ben ook op zoek naar een waterontharder, waar ik liefst zo min mogelijk naar om hoef te kijken. Hij gaat namelijk de kruipruimte in, waar ik gelukkig een flinke hoogte (ca 1,80m) ter beschikking heb vanwege een mooie kuil van de vorige bewoner.

Om het zware, betegelde luik zo min mogelijk te hoeven liften, wil ik een zo groot mogelijke unit aanschaffen; minder vaak zout wisselen.

Ik ben fan van de Warmteservice winkels, omdat je er fysiek naartoe kunt en ik in het verleden altijd goed geholpen ben. Daarom dacht ik aan deze AquaSlim 1800 voor € 999,- inclusief aansluitset en 5x25 kg zout. De unit is geschikt voor huishoudens tot 8 personen en heeft een reservoir voor 36 kg zout. De hele serie is in de aanbieding bij Warmteservice.

Nadeel van deze unit is dat er geen extern display of app bij zit. Dus om te kijken of het zout gevuld moet worden betekent periodiek checken op de unit. Daarbij heb ik totaal geen gevoel bij hoe vaak je zout moet bijvullen bij een jaarverbruik van ca 150 m3. Is dat wekelijks, maandelijks…?

N.a.v. jouw tip, zie ik het grotere model van de Aqmos Less 20. Deze is een maatje kleiner dan de AquaSlim. Ik vind de website niet echt handig en zie ook niet waar staat dat er wifi of app monitoring op zit. Waar kan ik dat zien?

En, zijn er mogelijk nog andere merken / modellen die via app òf een extern display in de gaten te houden zijn?
Als het toch in een mogelijk vochtige ruimte komt, dan zou ik een A-merk aanraden. Zeker voor een Clack model kiezen. Dit is grotendeels kunststof.
De ontharder van warmte service is een prima model, maar minder geschikt voor vochtige ruimtes.

Je kan een grote waterontharder nemen zoals de Less-20 en het instellen op alleen volume gestuurd. Dan heb je het minste omkijk er naar. Kanttekening: je moet je kranen goed doorspoelen als je terug komt van vakantie. Als je een langere periode weg gaat, moet je het systeem elke 10 dagen laten spoelen.

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-04 08:09
AUijtdehaag schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:59:
Toevallig gisteren nog twee LESS bezocht die een jaar in een kruipruimte stonden
Hoewel de druppels aan de leidingen hangen deden ze het nog prima

Maar voorkomen is beter dan genezen natuurlijk.
Ik weet niet meer welk merk het is maar onze (puur volume gestuurde, 2 harsflessen) waterontharder staat al 11 jaar in de kruipruimte. Iets van 2,5 jaar geleden een storinkje gehad wat ik met telefonische hulp kon fixen. Onze kruipruimte is vrij droog, maar als ik zout bijvul zie ik meestal wel condens.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ViezeVis schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:30:
[...]

Die vlekken zouden wel eens silicavlekken kunnen zijn. Dat de vaat niet schoon wordt herken ik niet, behalve dat ik wel eens last had van roestvlekken had op de vaat. Dat leek uiteindelijk veroorzaakt te worden door teveel vaatwasserpoeder. Ik heb Sun Classic vaatwaspoeder. 2 theelepels is méér dan voldoende voor een volle vaat merk ik.
ik heb het zelf nog niet gemerkt met de vlekken, ik zag wat foto's langskomen in dit topic.
JeffreyH-8 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:05:
Gebruik je daarvoor de bypass van AQMOS? Of kun je ook de bypass van de waterontharder zelf deels open zetten?
nee, ik heb de mengschroef van de ontharder zoveel mogelijk opengedraaid

• LuKiE_NL
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-03 09:49
Nu heb ik in het topic al wat berichten gelezen over geluid tijdens het regenereren.
Wij hebben hier een waterontharder staan van de inmiddels verdwenen Goedkopewaterontharder (WTR Ceramic High End) en merken ook dat het regenereren veel geluid produceert. Zo’n snijdend geluid waar we ‘s nachts van wakker worden.
Maar vanwege onregelmatige werktijden is het eigenlijk niet wenselijk om de regeneratie overdag te zetten.
Is daar iets aan te doen? En heeft een ‘stroomloze’ ontharder zoals een aquacell daar ook last van? We zitten er toch wel over na te denken om over te stappen vanwege het geluid.

EDIT: blijkbaar heeft Goedkopewaterontharders een doorstart gemaakt?

[ Voor 8% gewijzigd door LuKiE_NL op 13-03-2026 10:43 ]

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:22

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Gezien mijn voorkeur uitging naar de less-15, maar deze momenteel even niet meer verkocht worden door wat technische problemen kan de levertijd wel 4 tot 8 weken op zich laten wachten. Nu ben ik even aan het kijken naar dit product de NWF DUO14 Premium 2.0 waterontharder. Nederlands fabrikaat alleen kan ik hier niet heel veel van terugvinden qua informatie. Zijn er tweakers die deze hebben. Of zeggen jullie. Zoek maar een ander merk of wacht de 8 weken even af tot de Less-15 weer op de markt is.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-04 18:29

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Speedyace schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:43:
Gezien mijn voorkeur uitging naar de less-15, maar deze momenteel even niet meer verkocht worden door wat technische problemen kan de levertijd wel 4 tot 8 weken op zich laten wachten. Nu ben ik even aan het kijken naar dit product de NWF DUO14 Premium 2.0 waterontharder. Nederlands fabrikaat alleen kan ik hier niet heel veel van terugvinden qua informatie. Zijn er tweakers die deze hebben. Of zeggen jullie. Zoek maar een ander merk of wacht de 8 weken even af tot de Less-15 weer op de markt is.
Alles met een Clack WS1DV ventiel wordt in ieder geval niet meer verkocht t/m augustus.
Dit omvat de LESS/Pink-serie en de verwachte Flex-diamond.

Wij houden ons assortiment aan met de BNT regelventielen (R2D2, BMX, Flex --> staat eind van de week op de website).

Mogelijk gaan we een serie uitbrengen met Clack WS1CI ventielen die wij ook gebruiken in de industrie, zoals de CM/CMX.

Betreft de NWF Duo, dit heeft een Runxin ventiel. Ook zeer degelijk en een goede prijs/kwaliteit.
Bij ons echter alleen op aanvraag verkrijgbaar.

• Kun001
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 01-04 16:21
Dames en heren, ik ben van plan om in de toekomst een waterontharder te kopen, Aqmos LESS waarschijnlijk. Smaakt het water goed? Hoeveel extra water verspillen jullie vanwege regeneratie?

Ik heb net de site bekeken, blijkbaar hebben alle LESS varianten een defect. Misschien toch niet dit "ecodoft" merk. Spijtig, blijkbaar is dit "zeer efficient". Misschien dan een beetje geld investeren in AQMOS BM-... of CM-...

[ Voor 16% gewijzigd door Kun001 op 17-03-2026 18:01 ]

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:27
Kun001 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:55:
Dames en heren, ik ben van plan om in de toekomst een waterontharder te kopen, Aqmos LESS waarschijnlijk. Smaakt het water goed? Hoeveel extra water verspillen jullie vanwege regeneratie?

Ik heb net de site bekeken, blijkbaar hebben alle LESS varianten een defect. Misschien toch niet dit "ecodoft" merk. Spijtig, blijkbaar is dit "zeer efficient". Misschien dan een beetje geld investeren in AQMOS BM-... of CM-...
Geen idee of het water anders smaakt, ik proef geen enkel verschil.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:40
Kun001 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:55:

Hij staat hier nu tijdelijk even uit (ivm het defect waar je het over hebt), maar ik proefde wel degelijk verschil in water. De rest van mijn gezin ook. Ik vind het niet lekkerder of minder lekker, maar "anders". Wat neutraler denk ik. Het zou voor mij in ieder geval niet de reden zijn om wel óf niet zo'n ontharder te plaatsen.

omniscale.nl

• Calypso
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 08:19
mxmemx schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:48:
Ik ben een enorm leek wat waterontharder betreft, ik hoor alleen maar positieve verhalen van kennissen die enkel af en toe zout bijvullen meer niet, maar als ik zo het forum doorspit lees ik veel ellende, met name bij Aqmos systemen (geen bash) ondanks dat is iedereen lovend over aqmos in dit forum, ik schrik er ergens van qua hoeveel instellingen en dergelijke ik voorbij zie komen.
En wat vertekent beeld denk ik; het is een populair merk hier op dit forum, o.a. omdat er een participatie van de leverancier is en de prijsstelling gunstig is. Zo kan ik je bijvoorbeeld verzekeren dat er een (best duur) merk is wat ook problemen met vlotters heeft gehad waar je hier amper iets over leest; en die zijn gewoon door blijven leveren toen die problemen al bekend waren. Je kunt namelijk de (bijv) 20% uitval ook gewoon in je prijs meenemen en die vervolgens vervangen (is de redenatie).

Vergelijk het met een auto. Op een Opel forum lees je ook veel positieve reacties en problemen met dat merk. Niet stellende dat dit een AQMOS forum is - begrijp me goed - maar de deelname van de leverancier maakt het verschil.

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

mxmemx schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:48:
Ik ben een enorm leek wat waterontharder betreft, ik hoor alleen maar positieve verhalen van kennissen die enkel af en toe zout bijvullen meer niet, maar als ik zo het forum doorspit lees ik veel ellende, met name bij Aqmos systemen (geen bash) ondanks dat is iedereen lovend over aqmos in dit forum, ik schrik er ergens van qua hoeveel instellingen en dergelijke ik voorbij zie komen.
geen klachten over de service bij Aqmos, ze nemen de telefoon op en helpen je netjes. Desnoods via beeldbellen. Dus ja er kan eens iets mis gaan, hebben ze kosteloos opgelost. Dus openheid is ook wat waard. Van andere merken lees je mogelijk niets, maar ben je dus ook totaal onwetend en afwachtend of ze hun klanten actief benaderen. Het is net een Victorinox zakmes, enorm veel opties, en uiteindelijk gebruik je mesje voor appeltje te schillen. Ik heb hier de Less10 ingesteld en monitor in Home Assistant deze, bij vragen kan ik hier terecht bij experts zoals @AUijtdehaag en dan is erg fijn dat de leverancier ook meeleest.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-03 12:39
Beste,

We hebben in onze regio (West-Vlaanderen) heel hard water, dus zoeken we een waterontharder met dubbele harstank, electrisch en wifi.

Zelf al verschillende opgezocht, maar na een tijd zie je tussen het bos de bomen niet meer....

Wel dubbele tank, niet electrisch enzovoort...

Ook ivm onderhoudscontracten, ze beloven allemaal veel, maar na verschillende fora te hebben gelezen, merk ik toch dat het soms duurder uitkomt of dat ze zeggen...

Ook zijn sommige toestellen aan een goeie prijs, maar lees ik dan dat ze veel water en zout verbruiken...

Iemand die ons kan helpen?

Thuissituatie: 4 personen, alles staat op stadswater, iedere dag douche + wekelijks ook bad.

Bedankt!

• AJPH
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-03 16:30
Hallo, iemand bekent met/ ervaring met de waterontharders van just soft uit zeewolde? Prijsstelling lijkt goed, maar ik vind nihil achtergrondinfo over bedrijf (handelsnaam just clima) en product (merk, waar geproduceerd, door wie etc)

Dank vast!
Pagina: 1 2 3 4

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.