Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 2 3 4
Acties:

Onderwerpen

• HeZz
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-03 21:23
Matched: waterontharder, merk
Noord27 schreef op maandag 28 november 2022 @ 00:52:
De kogel is door de kerk (hier). Er komt een waterontharder op basis van toevoeging van polyfosfaten. Dus elke circa 300m3 een nieuw (relatief duur) filter plaatsen wat de polyfosfaten mee geeft in het water.

Vrouwlief wilde geen gedoe met zout bijvullen, mogelijke herrie tijdens regeneratie en een by-pass omzetten als de tuin gesproeid gaat worden. Terugzetten zou vergeten gaan worden. Maar de voordelen zijn er wel degelijk, waardoor voor deze opzet gekozen is.

Dan blijft er alleen het andere systeem over wat bewezen werkt, met (bijna) geen omkijken. En nee dat is niet door middel van een magneet op de leiding..

:N

Happy Drops, happy wife?

O-)
Sinds 12 weken ook de Happy Drops hier in huis en merk werkelijk geen verschil. Douche kranen hebben nog steeds even veel vlekken en moet nog even veel schoon gemaakt worden.
Enige voordeel is volgens Happy Drops dat het geen kalk is, dus heb je zulk hard water dat de bloemkolen uit de douchekop groeien is het misschien handig.
Ramen/auto wassen moet ook nog steeds met nadrogen en water smaakt hetzelfde.
Ik ben dus ontevreden over het resultaat en ben hierover in gesprek gegaan met Happy Drops.
Dan krijg je te horen dat alle kalkaanslag uit je leidingen nog weg moet slijten (dat werd van te voren ook al gemeld dat dit proces meerdere maanden in beslag kan nemen) en dat je het eindresultaat nog niet kan beoordelen. Ik ben te voorbarig met mijn conclusies word er gezegd.
Ze hebben daar een "niet happy, geld terug" garantie, maar die geld maar voor 1 maand waarin je de werking volgens Happy Drops zelf dus nooit kan beoordelen (vreemde actie).
Ik wilde nu eigenlijk voor een echte ontharder gaan op basis van ionen uitwisseling, maar ik twijfel ook of deze aan mijn verwachtingen kan voldoen (ramen/auto wassen zonder nadrogen en geen vlekken op kranen)
Mijn geld wat ik aan de Happy Drops heb uitgegeven ben ik dus kwijt (kopen iemand? :) )

Mijn conclusie; lees je tot in detail in over iedere vorm van waterontharders en over wat ze wel en niet kunnen.
Mijn ervaring is dat er veel over geschreven is en dat ze allemaal kunnen toveren, maar dat het vrijwel allemaal "wij van WC eend..." promotie is en dus niet onafhankelijk.
Uiteindelijk twijfel ik nu om deze maar te laten zitten en er voor de rest maar niets meer mee te doen en ook geen andere aan te schaffen, want over de ionen ontharders lees ik ook allemaal "vlekken" verhalen.

Heeft iemand andere ervaringen met wat voor ontharder dan ook, hoor ik het graag.
Mijn verwachting is; weinig vlekvorming in de vorm van iedere soort aanslag

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:52
HeZz schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:27:
[...]

Sinds 12 weken ook de Happy Drops hier in huis en merk werkelijk geen verschil. Douche kranen hebben nog steeds even veel vlekken en moet nog even veel schoon gemaakt worden.
Enige voordeel is volgens Happy Drops dat het geen kalk is, dus heb je zulk hard water dat de bloemkolen uit de douchekop groeien is het misschien handig.
Ramen/auto wassen moet ook nog steeds met nadrogen en water smaakt hetzelfde.
Ik ben dus ontevreden over het resultaat en ben hierover in gesprek gegaan met Happy Drops.
Dan krijg je te horen dat alle kalkaanslag uit je leidingen nog weg moet slijten (dat werd van te voren ook al gemeld dat dit proces meerdere maanden in beslag kan nemen) en dat je het eindresultaat nog niet kan beoordelen. Ik ben te voorbarig met mijn conclusies word er gezegd.
Ze hebben daar een "niet happy, geld terug" garantie, maar die geld maar voor 1 maand waarin je de werking volgens Happy Drops zelf dus nooit kan beoordelen (vreemde actie).
Ik wilde nu eigenlijk voor een echte ontharder gaan op basis van ionen uitwisseling, maar ik twijfel ook of deze aan mijn verwachtingen kan voldoen (ramen/auto wassen zonder nadrogen en geen vlekken op kranen)
Mijn geld wat ik aan de Happy Drops heb uitgegeven ben ik dus kwijt (kopen iemand? :) )

Mijn conclusie; lees je tot in detail in over iedere vorm van waterontharders en over wat ze wel en niet kunnen.
Mijn ervaring is dat er veel over geschreven is en dat ze allemaal kunnen toveren, maar dat het vrijwel allemaal "wij van WC eend..." promotie is en dus niet onafhankelijk.
Uiteindelijk twijfel ik nu om deze maar te laten zitten en er voor de rest maar niets meer mee te doen en ook geen andere aan te schaffen, want over de ionen ontharders lees ik ook allemaal "vlekken" verhalen.

Heeft iemand andere ervaringen met wat voor ontharder dan ook, hoor ik het graag.
Mijn verwachting is; weinig vlekvorming in de vorm van iedere soort aanslag
Als ik jou was geweest had ik mijn geld dus terug geëist. Dat is toch hun eigen ‘actie’, dus op je strepen staan zou ik zeggen en je niet met een kluitje het riet in laten sturen.

Hier heb ik een ontharder van WTR staan, cilinder met los zoutvat. Werkt prima hoor. Hardheid is altijd 0dH, toevallig gisteren nog gemeten toen hij weer moest regenereren en hem nog even op 3.1m3 ingesteld ipv 3 m3 :p
Kalkaanslag en andere aanslag hebben wij niet maar het heeft meen ik met de samenstelling van het water in de regio te maken of er resten van andere mineralen achter blijven. Er zit gigantisch veel in water, zoek maar eens op bij je drinkwaterbedrijf. Je weet alleen niet wat ‘goede’ of ‘normale’ waarden zijn, als in, wanneer er evt. naast kalk andere aanslag achter kan blijven. Al het drinkwater in NL is immers goed.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-04 16:35
AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:47:
[...]

Dat ligt aan het te dure personeelbestand (marketing en verkopers, reclames, dure managers)
Het zijn allemaal cylinders met hars erin, dus dat is geen verschil.
Laten we wel wezen. 2 water slangen eraan, een afvoer en een stopkontakt en draaien maar.

Een leverancier die al geen (eenvoudig te vinden) handleidingen plaatst op zijn website zou ik al links laten liggen.
Jij kan ons juist het beste vertellen wat de verschillen zijn, je hebt ze immers allen gesproken? Of heb je geen vragen gesteld? Zelf zat ik te twijfelen tussen de Tara 7 van https://remon-waterontharders.nl/ en de Amysoft.
Absoluut droge bak is superbelangrijk aangezien het in de kast op de gang komt waar 70 graden stadswarmte binnenkomt. De gangen zijn altijd warm, de gesloten kasten nog net geen sauna.
Dus andere dingen als af en toe een druppeltje chloor (beschadigd het hars, weet ik), vakantiemodus etc vind ik ook heel belangrijk, evenals garantie en dat het geheel uit handen wordt genomen voor me..

Maar ik heb 2 jaar geleden offertes gevraagd (ik heb een heel uitgebreide post hier ergens van allerlei offertes) en het toen uitgesteld. Dit jaar bleek alles 200-300 duurder.
Nu wil ik het echt maar maak ik me zorgen over vlekken door zuurtegraad ofzo (recent besproken in dit topic) en gebrek aan garantie daarover die je bijvoorbeeld alleen krijgt bij dat vreselijk dure merk dat overal adverteert..

• DragonXZ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-03-2025
Heeft iemand ervaring met het gebruik van een waterontharder in combinatie met een warmtepomp?

Wij hebben nu al een tijdje een WTR Ceramic High End draaien (vanaf halverwege december). Na installatie heeft de monteur beneden de waterhardheid getest en deze kwam netjes rond de 1DH zoals we het graag wilde hebben. Ook met handen wassen voel je daadwerkelijk verschil.

Nu merken zowel ik als mijn vrouw weinig verschil in de badkamer. Naar ons idee ontstaat er nog steeds kalk-aanslag (wij drogen de douche altijd af) en voelt het water niet anders.

Kan dit te maken hebben met onze bodem warmtepomp i.c.m. een 360L boiler? Dat er een tijdje overheen gaat voordat al ons water de juiste hardheid heeft? Of kan hier geen verschil tussen zitten en is het water uit de douche even zacht als het water in de keuken beneden?

• mehtevaschino
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-02-2024
Thuis gebruik ik waterontharder van het merk Aqmos en vanaf het begin heb ik altijd zout tabletten van Regenit gebruikt prijs was toen gemiddeld 13 euro per zak.

Tegenwoordig kost het bij Welkoop 20 euro per zak en bij de Gamma een andere merk Axal 14,40 euro.

Mijn vraag weten jullie of er nog kwaliteit verschil zit tussen Reginit en Axal?

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

DragonXZ schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:30:
Heeft iemand ervaring met het gebruik van een waterontharder in combinatie met een warmtepomp?

Wij hebben nu al een tijdje een WTR Ceramic High End draaien (vanaf halverwege december). Na installatie heeft de monteur beneden de waterhardheid getest en deze kwam netjes rond de 1DH zoals we het graag wilde hebben. Ook met handen wassen voel je daadwerkelijk verschil.

Nu merken zowel ik als mijn vrouw weinig verschil in de badkamer. Naar ons idee ontstaat er nog steeds kalk-aanslag (wij drogen de douche altijd af) en voelt het water niet anders.

Kan dit te maken hebben met onze bodem warmtepomp i.c.m. een 360L boiler? Dat er een tijdje overheen gaat voordat al ons water de juiste hardheid heeft? Of kan hier geen verschil tussen zitten en is het water uit de douche even zacht als het water in de keuken beneden?
Check. Hier ook bodemwarmtepomp met ingebouwde boiler.

Wij merkten al heel snel verschil. Positief verschil.
Natuurlijk zal het even duren voordat je voorraadvat en de leidingen "schoon" zijn maar na een week of vier zou dat zeker al het geval moeten zijn.
Water uit de douche of de keukenkraan is even hard...

"What do you get if you multiply six by nine..."

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
mehtevaschino schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:57:
Thuis gebruik ik waterontharder van het merk Aqmos en vanaf het begin heb ik altijd zout tabletten van Regenit gebruikt prijs was toen gemiddeld 13 euro per zak.

Tegenwoordig kost het bij Welkoop 20 euro per zak en bij de Gamma een andere merk Axal 14,40 euro.

Mijn vraag weten jullie of er nog kwaliteit verschil zit tussen Reginit en Axal?
Vandaag nog een zak regenit opgehaald voor 12 euro.
Kijk even op MP.
Edit: oh slecht voorbeeld deze is per pallet. Ach misschien doet @wizzopa wel mee.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-01-2023 21:41 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-04 18:29

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
Michel5128 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:24:
Ik heb gisteren 2 zakken Regenit gekocht bij de Bauhaus voor 9,49 p.s. (op de website staat hun eigen merk)

Met mijn Aqmos R2D2 verbruik ik precies 2 zakken per jaar.
WaterontharderTwente refereerde mij ook naar Bauhaus. De prijzen zijn hard gestegen van zout. Bauhaus is nog aanzienlijk goedkoper dan andere.

Ik zou gaan inslaan als je de ruimte hebt :)

• mxmemx
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-04 14:42
Michel5128 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:24:
Ik heb gisteren 2 zakken Regenit gekocht bij de Bauhaus voor 9,49 p.s. (op de website staat hun eigen merk)

Met mijn Aqmos R2D2 verbruik ik precies 2 zakken per jaar.
Ik ben zelf opzoek voor een 2 persoons huishouden, ik kwam al gauw op boshuis oid uit, maar dat lijkt factor 2.5x zo duur te zijn als die jij hebt. Waar zit dat verschil hem in, is die van jou zoveel minderwaardig of de andere marketing technisch goed in de markt gezet? (Totale leek hier in waterontharders)

• AQMOS

AQMOS

mxmemx schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:28:
[...]

Ik ben zelf opzoek voor een 2 persoons huishouden, ik kwam al gauw op boshuis oid uit, maar dat lijkt factor 2.5x zo duur te zijn als die jij hebt. Waar zit dat verschil hem in, is die van jou zoveel minderwaardig of de andere marketing technisch goed in de markt gezet? (Totale leek hier in waterontharders)
Resultaat is hetzelfde. Apparaat ook praktisch.
Een apparaat wat wel degelijk anders is dan een Boshuis of Aqmos is bijvoorbeeld de Aquacell.
Deze heeft een droge zout voorraad en werkt op waterdruk ipv stroom. Heeft niet zo zeer een meerwaarde, maar dat is het verschil.

Elke waterontharder heeft deze 3 componenten:
  • Harsfles met hars (praktisch zelfde bij elk merk)
  • Zoutreservoir (verschilt alleen in grootte, groter=minder vaak zout bijvullen)
  • Regelventiel (Kwaliteit verschilt, maar niet dramatisch)
--> Wat duurdere regelventielen (zoals Clack) hebben meer opties om je apparaat specifieker in te stellen
--> Sommige regelventielen zijn wat makkelijker te onderhouden bij defect

Onderaan de streep maakt het niet uit wat je haalt, als het maar de juiste grootte is. Een bedrijf met vervangende onderdelen op voorraad is ook handig.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Inmiddels zout gehaald bij Bauhaus, en toen zag ik dat ze waterontharders verkopen van het merk 'Admiral':

https://nl.bauhaus/watero...ontharder-mini/p/28909206
https://nl.bauhaus/watero...ontharder-midi/p/28909215

Voor wie nog een betaalbare waterontharder zoekt is dit misschien het overwegen waard.

March of the Eagles

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
XWB schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:53:
Inmiddels zout gehaald bij Bauhaus, en toen zag ik dat ze waterontharders verkopen van het merk 'Admiral':

https://nl.bauhaus/watero...ontharder-mini/p/28909206
https://nl.bauhaus/watero...ontharder-midi/p/28909215

Voor wie nog een betaalbare waterontharder zoekt is dit misschien het overwegen waard.
Iemand die weet welke klep erop zit? Specs zijn erg karig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMWGUcgxKdtkomnVGYenvcnvA34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJbEVmzj8Q8gIavVclAHDXWb.jpg?f=fotoalbum_large

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-02 22:45
Ook ik wil graag een waterontharder, en lijk mijn vrouw ook bijna over te hebben gehaald :-). Nu komt alleen de volgende uitdaging: De plaatsing.

De watermeter zit bij ons in de meterkast, waar geen plaats meer is (We hebben nog een gasaansluiting, er is nogal wat elektra aanwezig), en in de kruipruimte zie ik ook niet zitten. Nu speel ik met de gedachte om hem in de gang te plaatsen, direct naast de meterkast. Hier zouden we dan een kast omheen kunnen (laten) bouwen, wat dan ook meteen onze schoenenkast wordt. Omdat het direct naast de meterkast zit, zijn water aan/afvoer en stroom geen probleem.

Ons verbruik is ongeveer 100m3 per jaar, en ik heb liever oversized dan undersized. Ik wil graag gaan voor een zoutontharder. Het merk maakt me niet veel uit, zolang het maar goed spul is. De hoogte is dan de grootste beperking. De amysoft ASC-90 en de Waterluxe Duo 12 hebben beiden een hoogte van circa 55cm, en lijken daarmee prima.

Moet ik, naast de afmetingen op de websites van de fabrikanten, nog rekening houden met ruimte voor onderhoud/aansluitingen/etc? Zijn er nog andere modellen die ik ook in mijn vergelijking mee zou moeten nemen naar jullie (bescheiden maar gewaardeerde) mening?

Verwijderd

Zeer recent heb ik deze aangeschaft ivm met de goede beoordelingen van de hard en software van dit merk: https://www.amazon.nl/Wat...x=clac%2Caps%2C82&sr=8-25

Voor mij is deze ook aardig oversized, maar gezien de grootte van mijn woning heb ik er bewust voor gekozen om een grotere capaciteit aan te kunnen. Als ik de woning ooit verkoop aan een 5 of meer persoonshuishouden, dan hebben hun er ook tenminste iets aan wat de waarde van mijn woning in principe verhoogt.

De 2 x 14L harskernen zijn laag genoeg. Alleen het zoutreservoir is aan de grote kant. Voor mijn ruimt is dat ideaal omdat ik hem dan op zijn vroegst om de 2 jaar hoef bij te vullen.
Ik denk dat genoeg mensen hun kleine reservoir met je willen wisselen voor zo'n 100kg reservoir ;)

Er zijn echter ook andere merken die dezelfde besturingssysteem hebben als een Clack.
Na wat ik op dit forum heb gelezen zijn er niet echt veel waterontharders die compleet waardeloos zijn, dus ik denk dat je vast wel tot een weloverwogen keuze kunt komen als je je er een klein beetje in verdiept.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-04 23:36
vormulier schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:50:
Ik heb even gekeken naar het merk filter behuizing die ze gebruiken:

en vond deze:
https://en.kwerk.de/filte...grated-bypass-blue-white/

Precies de zelfde.. dat is al 474 euro pure winst.. dan moeten er nog koppel stukken van de gamma bij en een filter..

Hier met filter maar zonder koppel spul 277 pond https://purewaterpoint.com/product/tac-20/ (311 euries)

Ergens voelt het niet goed.. Persoonlijk denk ik dus wel dat de keuz gaat vallen op een ontharder met zout :)

Het was natuurlijk mooi om te bekijken want het systeem heeft wel voordelen: geen stroom, geen afvoer, geen herrie dat soort dingen.
Goed gevonden!

Maar dat ze "winst" maken op materiaal is toch geen argument om iets niet te kopen? Alles wat je helemaal zelf inkoopt en zelf in elkaar steekt en zelf installeert zal veel goedkoper zijn, ik denk dat als je gaat zoeken naar onderdelen van een zout-waterontharder je vast ook veel goedkoper aan materiaal komt. Deze meneer zal ook zijn bedrijfje willen runnen, net als iedere ondernemer.

Overigens vind ik de discussie over geld nogal raar; volgens mij gaf @mxmemx niet als reden voor de aankoop dat het zoveel goedkoper is en stelde ik zelfs met mijn iets te optimistische berekening dat je niet moet stellen dat het ene veel goedkoper is dan het andere... Ik vind de schrijfstijl van de reacties nogal "hard" erop ingaan dat het niet goedkoper is, en dat voelt een beetje gek als ik dat geheel, expliciet niet als aankoop argument geef.

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Onze waterontharder (Boshuis iQualQ Duo 200) is recent vervangen na iets meer dan een jaar, omdat deze lekte. Bleek dat we precies in een batch zaten waar dit een bekend productieprobleem was. Is kostenloos vervangen door Boshuis zelf, niet door de installateur.

Nu zat ik echter door de instellingen heen te kijken, omdat ons water heel anders voelt en smaakt dan voorheen. Voor de vervanging was het water echt glibberig, bij het handen wassen en douchen voelde je als het ware een filmlaagje op je huid. Het water smaakt ook anders, alsof de resthardheid hoger ligt.

De instellingen komen niet overeen met de handleiding van boshuis: https://www.boshuis.nl/uploads/file/bh_wo_iq_hndl_v6.pdf.

- Watervolume staat op 2000 liter, terwijl de hardheid hier ongeveer 9 is (aldus diverse websites, waaronder die van ons waterbedrijf). Dan zou deze instelling dus op 3111 liter moeten staan, aldus de tabel.
- Tegenspoeling staat op 2 minuten, terwijl de handleiding 1 minuut zegt.
- Pekel opzuig en trage spoeltijd staat op 18 minuten en 30 seconden, terwijl de handleiding 6 minuten zegt.
- Zoutbak vullen staat wel gelijk aan de handleiding: 3 minuten.
- Snel spoelen staat op 6 minuten en 30 seconden, terwijl dit 4 minuten zou moeten zijn.
- Regeneratie staat wel gelijk aan de handleiding: 7 dagen.

Ik vind de instellingen nogal random, maar allicht heeft de installateur van Boshuis dit bewust gedaan. Ik heb flink gezocht, maar ik merk dat ik er simpelweg te weinig affiniteit mee heb ("het moet gewoon werken") en dat er ook weinig informatie te vinden is specifiek van Boshuis gebruikers en preferente settings.

De resthardheid schroef kan ik zowel 2 hele slagen dicht als open draaien, maar wat dat betekent voor de resthardheid, geen idee. Ik heb dat voor de vervanging nooit gecheckt, dus ik weet niet of hij toen helemaal dicht stond of niet.

Kan iemand hier iets over roepen? Van mij mag de resthardheid op zich naar 0, ik kan me geen reden bedenken waarom ik dat niet zou willen. Moet ik dan die stelschroef gewoon dichtdraaien? Verder wil ik vooral dat het apparaat zuinig is met water en zout, maar het hoeft niet tot op de millimeter nauwkeurig afgesteld te staan. Ongeveer goed is ook prima.

[ Voor 6% gewijzigd door BigSmurf op 15-03-2023 18:22 ]

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-04 17:59

Rzaan

Altijd zoekende

Gisteren naar een (niet bijster interessante) woon- en bouwbeurs geweest in de Jaarbeurs.
Stonden een aantal stands met waterontharders.
Met 2 een gesprek gehad: Waterluxe en Z-8 Water

Prijzen lagen ongeveer gelijk € 1.500 vs € 1.550 (deze laatste wel met beurskorting. Anders € 1.650)
Bij beiden inclusief reiskosten en installatie.
Garantie 3 jaar vs 15 jaar.
Garantie bij Waterluxe steeds met 2 jaar te verlengen na een inspectie voor € 150.
Waterluxe eigen zout (of een bepaald merk). Z-8 water zegt: Zout is zout. Tabletten zijn het handigst.
Waterluxe zegt dat elk jaar een harsreiniger gebruikt moet worden. Z-8 water zegt dat dit niet hoeft.
Over de hardheid zei Waterluxe niets. Z-8 water gaf aan dat zij de apparaten instellen op 2.2 (of 2.8. Ben ik effe vergeten) Niet op 0 want dan gaat bijvoorbeeld de Quooker aan gort. Quooker erkent deze ontharder.

Denk dat ik met de laatste partij in zee ga. Sympathieke jongens en down-to-earth.
Kreeg ook een Nespresso met zacht water. Smaakte heerlijk en ik ben met een vinger te paaien.

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-04 19:45
Wij willen voor onze nieuwbouwwoning (met warmtepomp, vloerverwarming, quooker, etc.) ook een waterontharder aansluiten voor in de meterkast. Gaat om 2 volwassenen en (voor nu..) 1 kind en zaten vorig jaar rond 140m3, verwacht dat wellicht nog iets stijgt (kind is nog jong, tuin erbij, etc.). Waterhardheid zit rond 10,5dH.

Nu is de markt (bekende klacht hier volgens mij) nogal een wild-westen, maar lijkt AQMOS redelijk vertrouwd hier (zowel in Google Doc overzicht als topic zelf), al staan we open voor andere merken.

Van één leverancier kregen we al mee dat een duplex apparaat met afmetingen 47 x 46 x 36 cm zou moeten passen (naast of onder een zoutreservoir), maar die kwam uit op een totaalprijs (incl installatie) van €2200, dat was ons echt iets te gek.

Aantal vragen:
Wij zitten bij Vitens, is dan een bepaald type keerklep verplicht? Zie daarover weer discussie.

Uiteraard de vraag: wat voor type model past bij ons? We hoeven niet al te goedkoop (bijvoorbeeld: als een ventiel daadwerkelijk langer mee gaat, betalen we daar graag voor), maar €1.000 is wel een duidelijke bovengrens.

Verder vroegen we ons af wat wijsheid is qua onderhoud: ik zie veel berichten langskomen dat onderhoud eigenlijk niet nodig is - anderen hebben het over harsreiniger en zelfs onderhoudscontracten. Zout bijvullen elke 3-4 maanden (of langer) is overigens geen probleem.

• AQMOS

AQMOS

Giku schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:28:
Wij willen voor onze nieuwbouwwoning (met warmtepomp, vloerverwarming, quooker, etc.) ook een waterontharder aansluiten voor in de meterkast. Gaat om 2 volwassenen en (voor nu..) 1 kind en zaten vorig jaar rond 140m3, verwacht dat wellicht nog iets stijgt (kind is nog jong, tuin erbij, etc.). Waterhardheid zit rond 10,5dH.

Nu is de markt (bekende klacht hier volgens mij) nogal een wild-westen, maar lijkt AQMOS redelijk vertrouwd hier (zowel in Google Doc overzicht als topic zelf), al staan we open voor andere merken.

Van één leverancier kregen we al mee dat een duplex apparaat met afmetingen 47 x 46 x 36 cm zou moeten passen (naast of onder een zoutreservoir), maar die kwam uit op een totaalprijs (incl installatie) van €2200, dat was ons echt iets te gek.

Aantal vragen:
Wij zitten bij Vitens, is dan een bepaald type keerklep verplicht? Zie daarover weer discussie.

Uiteraard de vraag: wat voor type model past bij ons? We hoeven niet al te goedkoop (bijvoorbeeld: als een ventiel daadwerkelijk langer mee gaat, betalen we daar graag voor), maar €1.000 is wel een duidelijke bovengrens.

Verder vroegen we ons af wat wijsheid is qua onderhoud: ik zie veel berichten langskomen dat onderhoud eigenlijk niet nodig is - anderen hebben het over harsreiniger en zelfs onderhoudscontracten. Zout bijvullen elke 3-4 maanden (of langer) is overigens geen probleem.
Een CA keerklep is verplicht. Als het waterbedrijf langskomt en ze maken er een opmerking over, dan moet je deze gaan toevoegen. Echter lijken de meeste mensen dit niet te doen. Meest voorkomende argument is drukverlies in mijn ervaring.

Onderhoud bestaat uit:
- Periodiek harsreiniger toevoegen, zodat bacterien niet kunnen opbouwen.
- Zoutbak 2-jaarlijks schoonmaken
- Controleren op lekken
- Controleren op zoutbruggen (gebeurt bij zoutkristallen nog wel eens dat het zout blijft hangen boven het waterniveau)

En het zout niet vergeten..

Mocht je aan gezinsuitbreiding denken, dan lijkt mij een apparaat van 12-15L hars goed bij je passen.
Kan je 4800L-6000L mee ontharden tot een regeneratie.

Wat voor model je neemt hangt voornamelijk af van de ruimte die je hebt. Clack is een geliefd besturingsventiel hier op Tweakers, maar door de dikke kop past het vaak niet in meterkasten.

Wij zien bij 95% van de installaties dat mensen toch voor de BMX-serie gaan simpelweg omdat het zijn werk doet en het past meestal.

En bedankt dat we redelijk vertrouwd lijken :P

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-04 08:37

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ha een hoop pagina's te hebben gelezen duizelt het een beetje qua waterontharders.

2 volwassenen, (nog) 1 kind en een groot klushuis. Technische ruimte van 2x1 met genoeg aansluitingen dus ruimte genoeg.
Alles wordt nieuw, dus een waterontharder meenemen is wel zo slim.

ik doe alles zelf, ook de installatie. Perstangen etc allemaal voorhanden.
Als ik zo lees is Aqmos een prima merk met niet te duur spul.
Maar, aangezien ze ook zelf actief zijn hier @AQMOS is dat een beetje 'Wij-van-WC-eend' gevoel...

Wat is wijsheid? Is er een installatiehandleiding beschikbaar voor het zelf installeren van zo'n ding?

Ik wil gewoon schoon water zonder al te veel omkijken, maar wel een kwaliteits apparaat...

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

• AQMOS

AQMOS

Sjoerdfoto schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:46:
Ha een hoop pagina's te hebben gelezen duizelt het een beetje qua waterontharders.

2 volwassenen, (nog) 1 kind en een groot klushuis. Technische ruimte van 2x1 met genoeg aansluitingen dus ruimte genoeg.
Alles wordt nieuw, dus een waterontharder meenemen is wel zo slim.

ik doe alles zelf, ook de installatie. Perstangen etc allemaal voorhanden.
Als ik zo lees is Aqmos een prima merk met niet te duur spul.
Maar, aangezien ze ook zelf actief zijn hier @AQMOS is dat een beetje 'Wij-van-WC-eend' gevoel...

Wat is wijsheid? Is er een installatiehandleiding beschikbaar voor het zelf installeren van zo'n ding?

Ik wil gewoon schoon water zonder al te veel omkijken, maar wel een kwaliteits apparaat...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugQfb-J7_303K0eEzNgHCjymzCQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UtvI7qje41LwGJVa8g5atQA6.jpg?f=user_large

• gronoco
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-11-2023
Ik heb sinds 2 maanden een waterontharder in mijn nieuwbouw woning. Ik merkte meteen in het begin inderdaad heel zacht water, voelde heel glad en haast glibberig aan op natte vingers.

Nu, 7 a 8 weken later, merk ik dat een stuk minder. Ik had er in het begin 20kg zout in gedaan, en volgens de handleiding iets van 5L water in de zouttank.

Daarna nooit meer zout toegevoegd. Ik zie dat er nog wel zouttabletten in zitten, maar ik heb de bak zojuist maar weer even helemaal gevuld, maar moet er dan ook een emmer water oid bij? De handleiding zegt dat je zou moet toevoegen 'tot boven de waterlijn' maar ik zie er gewoon GEEN water in die bak zitten?

Of doet de machine zelf water door dat zou gooien bij een regeneratie ofzo?

• Mad Wally
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-03 12:12
gronoco schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:47:
Ik heb sinds 2 maanden een waterontharder in mijn nieuwbouw woning. Ik merkte meteen in het begin inderdaad heel zacht water, voelde heel glad en haast glibberig aan op natte vingers.

Nu, 7 a 8 weken later, merk ik dat een stuk minder. Ik had er in het begin 20kg zout in gedaan, en volgens de handleiding iets van 5L water in de zouttank.

Daarna nooit meer zout toegevoegd. Ik zie dat er nog wel zouttabletten in zitten, maar ik heb de bak zojuist maar weer even helemaal gevuld, maar moet er dan ook een emmer water oid bij? De handleiding zegt dat je zou moet toevoegen 'tot boven de waterlijn' maar ik zie er gewoon GEEN water in die bak zitten?

Of doet de machine zelf water door dat zou gooien bij een regeneratie ofzo?
Aan het einde van de regeneratie vult hij de bak weer met enkele liters water. Hier lost zout in op en ontstaat de brine oftewel het pekelwater waarmee hij de volgende keer regenereert. Als alles goed werkt hoef je na de ingebruikname geen water meer in het zoutreservoir te doen, dat doet hij dus zelf. Als het water niet glibberig meer is dan is het verstandig de hardheid te testen. Als deze te hoog is dan is het zaak na te gaan wat er mis is.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-04 21:00

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vliegvlug schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 10:33:
[...]

Dank voor de foto, dat ziet er praktisch uit.
Wat is die koppeling tussen vat en borstelslang die je op dat kratje gemonteerd hebt, een filter?
[edit: is waarschijnlijk voor het toevoegen van schoonmaakmiddel realiseer ik me nu ik die fles er naast zie staan ;) ]

Ziet er lekker mobiel uit ook een geen stekker nodig!

Dat is natuurlijk wel een nadeel van een RO apparaat realiseer ik me nu, die moet je ergens vast opstellen bij een stopcontact omdat je daarmee niet direct aan de slag kan door ‘m simpelweg tussen je kraan en slang te plaatsen maar vooraf water moet laten maken.
Voor de auto en de ramen is dat niet zo’n probleem omdat ik daar toch met emmers werk maar voor de zonnepanelen is direct op de kraan met een lange borstel wel een noodzaak eigenlijk.

Hoe groot is dat model wat jij hebt en wat heb je er voor betaald?

Ik had eerst alleen naar de kleinste van 8 liter gekeken omdat dat RO apparaat toch erg traag water kan maken.
Wanneer enkel een ionenwisselaar ook voldoende is om panelen, ramen en auto vlekvrij schoon te maken dan is dat ook een mooie optie.

Maar snap eigenlijk niet precies waarin de modellen functioneel verschillen. Er wordt een apparaatvolume genoemd maar niet wat dat concreet doet. Mijn aanname is dat een groter volume meer uitwisselingsoppervlak heeft voor het wisselen van ionen en dat je bij gelijke flow van water er doorheen je er beter mee kan ontharden, of andersom gezegd dat je bij een bepaalde gewenste hardheid van het water een grotere flow kan halen dan bij een kleiner model.
Maar er staan verder geen waarden bij zoals liter/minuut of dat een groter model het water bij een standaard waterdruk van ~2,5 bar beter ontkalkt dan een kleine.

Dus als iemand me kan uitleggen wat het verschil precies is hoor ik dat graag!

Als ik van de gegevens hier Waterontharder handmatig uit ga zou ik 16liter moeten nemen, “auto/motor wassen”;
Toepassing o.a. inhoud Aansluitmaat Afmeting Prijs
(incl. btw)
koffiemachines 8 liter1/2'' Ø 20 x 40 cm €126
combi-steamers 12 liter3/4'' Ø 20 x 50 cm €146
auto/motor wassen 16 liter3/4'' Ø 20 x 60 cm €200
glazenspoelmachines, 20 liter3/4'' Ø 20 x 90 cm €238

Is toch weer bijna €75 duurder en regenereren kost natuurlijk ook meer zout en water.

[...]

Dat ziet er goed uit!
Gebruik je speciaal reiningsmiddel voor zonnepanelen?
Dat ding aan het kratje is inderdaad de zeepdispenser. Die moet redelijk horizontaal hangen en dit was de snelste oplossing ;) De zeep zou voor zonnepanelen moeten zijn, al verschillen de meningen blijkbaar over het wel of niet gebruiken van schoonmaakmiddel. Ik heb de panelen in de 2e run goed nagespoeld zodat er iig geen schoonmaakmiddel achterblijft op de panelen.

Ik heb de 20 liter versie van die ontharder.
Flow gaat in de ontharder / ionenwisselaar wel fors omlaag maar de slangen van de schoonmaakset hebben zelf ook maar een beperkte diameter.

Als ik de ontharder er tussenuit haal, merk ik vrijwel geen verschil in flow bij de borstel.

Het schoonmaken is toch een geduldkwestie, systematisch en rustig werken, goed naspoelen, de borstel het werk laten doen. Ben met 16 panelen ongeveer 90 minuten zoet geweest (incl. koffiepauze).
Bij de 25 panelen op zuid heb ik de tijd niet bijgehouden maar zal ook wel een paar uurtjes geweest zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 17-06-2023 11:43 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-04 19:45
Giku schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:28:

Aantal vragen:

Even mezelf quoten.

Inmiddels zijn de collega's van Aqmos langs geweest en is er een CMX-48/4800L geïnstalleerd in de meterkast. Als het goed is ook direct goed afgesteld op basis van de gegevens van Vitens, maar daarvoor ik meet hem nog een keer na over een week of 2.

De badkamer is pas vandaag klaar en de keuken komt pas over 2 weken, dus ruim op tijd voordat de tegels/kranen/afvoeren/toiletten/douches/etc. kalkopbouw kunnen krijgen is alles klaar. Levertijd was nu +- 3 weken.

Heb het installatiewerk maar laten doen, geen zin om in de nieuwe meterkast zelf te gaan klooien met water. De grond is (zoals je kan zien op de foto) wel wat nat geworden, maar denk dat dat wel goed komt met dit weer.
@AUijtdehaag @AQMOS Nog bedankt voor de hulp!

En de CMX-klep past eigenlijk perfect:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Giku op 22-06-2023 11:56 ]

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-04 18:40
Ik zal eerlijk zijn, heb vele pagina's gelezen, maar zie door de bomen het bos niet meer (waarschijnlijk net als vele anderen).

Wij krijgen een nieuwbouwwoning waarin we een waterontharder willen. We willen een hoge kwaliteit ontharder (mag wat kosten), met goede garantie, zijn niet op zoek naar een koopje. Voorkeur lijkt uit te gaan naar elektrisch ipv mechanisch. Willen ook bypass, maar lijkt erop dat bijna elke ontharder dit heeft. Zou top zijn als er ook de optie is om wat resthardheid te behouden.

Tot nu toe lijkt Amysoft & Mooiwater er goed vanaf te komen (bij Amysoft wel wat negatieve info gelezen in dit forum over installatie en over feit dat er geen air gap & sifon bij zit). Jullie nog aanraders qua merken waterontharders in het hogere kwaliteit segment?

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:43
LennartTW94 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:08:
Ik zal eerlijk zijn, heb vele pagina's gelezen, maar zie door de bomen het bos niet meer (waarschijnlijk net als vele anderen).

Wij krijgen een nieuwbouwwoning waarin we een waterontharder willen. We willen een hoge kwaliteit ontharder (mag wat kosten), met goede garantie, zijn niet op zoek naar een koopje. Voorkeur lijkt uit te gaan naar elektrisch ipv mechanisch. Willen ook bypass, maar lijkt erop dat bijna elke ontharder dit heeft. Zou top zijn als er ook de optie is om wat resthardheid te behouden.

Tot nu toe lijkt Amysoft & Mooiwater er goed vanaf te komen (bij Amysoft wel wat negatieve info gelezen in dit forum over installatie en over feit dat er geen air gap & sifon bij zit). Jullie nog aanraders qua merken waterontharders in het hogere kwaliteit segment?
Heb je al een keuze gemaakt? Toevallig heb ik net een offerte opgevraagd bij Mooiwater (ook nieuwbouw huis).

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:13

ViezeVis

Sample Text

Wie kan mij helpen met een overweging? Ik ben van plan om bij 038waterontharder een waterontharder aan te schaffen. Reden daarvoor is omdat het een lokale club is en goed beoordeeld. Ook montage vind ik handig. Er staan geen merken op de site maar de modellen op hun site zijn van het merk Fleck met een 10/14/20 liter harstank daaronder. Ik weet niet exact welke type Fleck dus.

Ook boden ze een ander model aan (Ceramic+?) welke onderhoudsvrij is dankzij ceramische onderdelen. En 5 jaar garantie, veel minder zoutverbruik. Ook hiervan niet zeker van exacte type. Ik was vooral benieuwd of jullie dit exemplaar herkennen en wat jullie advies zou zijn. Zelf heb ik het gevoel dat het vooral rebranding is. 10L harstank met Fleck-model zit incl montage op €1195 en het nieuwe model (zie hieronder) met zelfde tank €1345. Volgens 038 is de duurdere variant in onderhoud en zoutverbruik uiteindelijk voordeliger. Als ze dat met computers zeggen word ik al huiverig, maar ik heb hier geen ervaring mee :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ucjKObL.png Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fNGfCMa.png
Nieuwe model / Oude model

Overigens 2p huishouden, +/- 6-70 m3 waterverbruik p/j.

[ Voor 5% gewijzigd door ViezeVis op 09-08-2023 19:23 . Reden: Foto verkleind // 700m3 is wel heel veel :) ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-02 22:45
MMaster23 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:00:
Korte vraag waar ik zo snel met de zoekfunctie niet uitkwam: Tot in hoeverre beperken waterontharders de doorstroom/doorvoer van het een watersysteem? Ik heb sinds een tijdje een wat grotere badkamer en warmtepomp opstelling en ben bang dat ik niet snel goed onthard water overal in het systeem heb.
Is afhankelijk van hoeveel je tegelijkertijd verbruikt. Normaalgesproken merk je er niets van. Regendouches zijn wat dat betreft grootverbruikers, waarbij het een verschil maakt. Vraag die ik daarom terug stel:
Hoeveel kranen staan er tegelijkertijd open, en wat hebben die als verbruiker eraan hangen (wasmachine / wat voor douchekop / Tuin sproeien /etc)

Verder is het in enkele seconden door je hele huis heen hoor. Je leidingwerk fungeert niet als buffervat. Voordat je warmtepompboiler doorgespoeld is kost misschien paar douchebeurten, maar ook met de 1ste keer douchen merk je al verschil

• Houthy
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:57
Houthy schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:24:
@AUijtdehaag ik snap wat je bedoelt. Ik ben vooral opzoek naar het omgekeerde. Soms wel onthard water. Met een druk huishouden hier gaat er anders zeker veel onthardwater verloren. Dat zou ik zonde vinden.

Ik geef mijn planten water met een ondergrondse druppelslang die staat vaak een uurtje of 2 aan als het echt droog is voor een periode. Dat is ook niet heel handig in praktijk
Inmiddels hebben we de waterontharder (CMX-32) geplaatst met twee kogel kranen voor standaard hard water op de buitenkraan en optioneel dus zacht. N.a.v. feedback hier heb ik voor deze oplossing gekozen omdat er dan zo min mogelijk water stil staat.

Verschil merk je goed tussen 8dH en 0dH water.

@AQMOS Bedankt voor je persoonlijk advies n.a.v. de vragen die ik nog had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAkLHWPUmbDzmUhp0bjRN5AC1dA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKODTwfHuKG432phkdwtXYrG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Houthy op 10-09-2023 20:05 ]

• Roomsoes
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04-06-2024
Hallo,

Wij twijfelen tussen een Remon waterontharder en een Mooiwater. Wij willen er niet zelf aan hoeven sleutelen. Heeft iemand ervaring met een van deze twee merken? Is de ene beter dan de andere? Er zit best een prijsverschil tussen

Remon - €1945 (Neva 12.5)
Mooiwater - €1690 (Excellent Compact)

Alvast bedankt!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04-04 20:03
Vraag,

We hebben sinds dit voorjaar een AquaCell waterontharder..
We merken dat we geen kalkaanslag meer hebben op onze kranen etc.

Maar mijn vrouw heeft sinds 3-4 weken ook een nieuw strijkijzer, en hier merkt ze dat er wel regelmatig kalk/rotzooi uit komt...

Ik krijg vanuit AquaCell nu een testpakketje opgestuurd om de waterhardheid te controleren, en ik verwacht dat dit ook in orde zal zijn en het apparaat dus gewoon zijn werk doet..

Aquacell geeft aan dat dit mogelijk andere mineralen/zouten zijn die niet gefilterd worden, voor strijken wordt dus ook demi water geadviseerd, of in een mix van 50/50 met onthard water..

Wat is jullie ervaring?

Daarnaast hebben we sinds begin dit jaar ook een Quooker, moet deze ook nog periodiek gereinigd worden als je een waterontharder hebt? Of gaat dit wel goed?

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

verstappen33 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:56:
Vraag,

Maar mijn vrouw heeft sinds 3-4 weken ook een nieuw strijkijzer, en hier merkt ze dat er wel regelmatig kalk/rotzooi uit komt...

Ik krijg vanuit AquaCell nu een testpakketje opgestuurd om de waterhardheid te controleren, en ik verwacht dat dit ook in orde zal zijn en het apparaat dus gewoon zijn werk doet..

Aquacell geeft aan dat dit mogelijk andere mineralen/zouten zijn die niet gefilterd worden, voor strijken wordt dus ook demi water geadviseerd, of in een mix van 50/50 met onthard water..

Wat is jullie ervaring?

Daarnaast hebben we sinds begin dit jaar ook een Quooker, moet deze ook nog periodiek gereinigd worden als je een waterontharder hebt? Of gaat dit wel goed?
Lijkt me wel goed voor te stellen omdat demiwater (gedemineraliseerd water) geen mineralen bevat. Maar bij onthard water is dit niet ter sprake. Zo blijf je op glas bijvoorbeeld wel vlekken houden, maar dit zijn vlekken van andere mineralen die je er zo afveegt met een doek. Wij strijken zelf heel weinig dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

Volgens mij hoef je de Quooker niet schoon te maken bij een waterontharder, maar jaarlijks even het filtertje schoonmaken kan nooit kwaad (voor eventueel oud kalk of gruis).

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04-04 20:03
verstappen33 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:56:
Vraag,

Wat is jullie ervaring?

Update, vandaag een testsetje binnen gekregen en water is netjes 0 dH _/-\o_
Het blijkt dus gewoon zouten/mineralen te zijn.
Demi water op het boodschappenlijstje gezet voor haar strijkijzer O-) ..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• xyntec
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Kwam hier eigenlijk terecht omdat ik zocht naar meer gebruikers ervaringen van de Watts Oneflow, en zie dat er veel vragen zijn. Ik heb deze nu exact 2 jaar geleden geïnstalleerd in de meterkast, enige reden hiervan was dat ik daar geen afvoer heb, anders had ik een 'echte' waterontharder gekocht.
Simpel gezegd heb ik er spijt van, zeker omdat ik hem destijds met 2 extra patronen gekocht heb.
Tot nog toe merk ik namelijk helemaal niets, ik heb tegelijk met de installatie alle kranen in de badkamer vervangen en de glazen douche wanden compleet schoon gemaakt, maar alles is weer precies hetzelfde, de kranen beginnen te lekken, zitten compleet vol met kalk van binnen, en de glazen douchewanden zitten weer helemaal ondergekoekt, de kalk is er bijna niet van af te krijgen.
Dus wat mij betreft weg gegooid geld, en ik zou het niemand aanraden.

• wim1234
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 09-11-2023
Misschien kon ik het beter laten rusten ,maaaar.
ik heb me iets anders voorgedaan om het leuk te houden.
Ik heb een redelijk groot bedrijf , met alles industrieel ,grote waterontharders RO eurowater .
vanaf 25k . 500 liter/uur automatische regeneratie nacl ent.
microsiemens calibratie en elke dag gecontroleerd.
wij doen vrij veel in de chemie.
in bulk.
maar als jouw afwasmachine een waterontharder heeft dan heb je in ieder geval particulier dit niet meer nodig.
de mijne heeft alleen een nacl tablet toevoeging. kan trouwens geen merk vinden met een echte ionenwisselaar in de vaatwasser ? welke vaatwasser is dit en hoe is het regeneratie van de hars dan gestuurd ?
zou leuk zijn als er een chemist in dit topic bij zou komen voor de details.
o ja RO water is behoorlijk agressief en ook heel gevoelig voor bacterie vorming.
We zullen hier wel andere zeep hebben dan.

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

wim1234 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:23:
Ik heb een redelijk groot bedrijf , met alles industrieel ,grote waterontharders RO eurowater .
in bulk.
maar als jouw afwasmachine een waterontharder heeft dan heb je in ieder geval particulier dit niet meer nodig.
de mijne heeft alleen een nacl tablet toevoeging. kan trouwens geen merk vinden met een echte ionenwisselaar in de vaatwasser ? welke vaatwasser is dit en hoe is het regeneratie van de hars dan gestuurd ?
o ja RO water is behoorlijk agressief en ook heel gevoelig voor bacterie vorming.
TL;DR

Wat voor punt wil je precies maken?

• AQMOS

AQMOS

wim1234 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:23:
in bulk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMxjZZCYtxFhDsrBO-UjCURK800=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KigtjcnjbIVTlHuuH6hBGDVE.png?f=fotoalbum_large
de mijne heeft alleen een nacl tablet toevoeging.
Jij hebt dus ook onbewust een waterontharder op basis van ionenwisseling! :)

Overigens zitten er een paar vreemde vaktermen in die vertaald lijken te zijn.. Waar kom je vandaan of in welk land is je bedrijf gevestigd?

[ Voor 4% gewijzigd door AQMOS op 26-10-2023 17:45 . Reden: format en toevoeging vraag ]

• AQMOS

AQMOS

wim1234 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:14:
[...]

De vraag was (Welk merk vaatwasser heeft deze automatische ontharder met regeneratie ?)
Zout in (mijn)RO dient om de hars te regenereren , die daarna door een RO membraan gaat die alles eruitfiltert.

ik denk dat we hier waterontharden en kalk in kleine partikels houden verwarren.
Ontharden is het echt verwijderen/veranderen van kalk doormiddel van resin exchanger (ionen wisselaar)osmosis
OF de kalk niet laten aanslaan op het vaatwerk door zout toe te voegen aan het water.in de vaatwasser.
De foto link is dus een nacl reservoir voor de vaatwas machine geen echte ontkalker.
2 verschillende dingen dus.
Ga ik dan een RO ontharder installeren wordt dit dus gedaan volgens de verkopers om de zeepwerking te verhogen ?.
of minder je kranen te poetsen van de kalk aanslag.
Als ik nu verder lees her en der op internet (buiten de verkoop sites.)
Lees ik dat het drinken van ro water ,niet echt goed is voor je lichaam,ok die hoeveelheid water is ook niet veel.
Dat RO water agressief is zou eigenlijk bevestigd moeten worden door iemand die deze dingen jarenlang verkoopt , mijn leveranciers waarschuwen mij daarvoor , daarom is alles rv en plastic,en met aluminium krijg je helemaal te gekke reacties. Daarom mag je ook nooit ro water in elke je cv vullen.
Hoe meer ik graaf ,hoe meer....

.
RO water is prima (zelfs veiliger) voor het drinken. Je doelt vermoedelijk op gedemineraliseerd water (0 PPM). Als je dit drinkt, trekt het mineralen uit je lichaam. Om de "zeepwerking" te verhogen, kan je een waterontharder plaatsen. Omgekeerde osmose is niet logisch, aangezien je minimaal een apparaat moet hebben die 1000L per uur kan om je hele huis te voorzien. Dan praat je over bedragen van ~€10.000,- ( +4 filters elke ~6 maanden)
Prachtige systemen, maar voor de meeste mensen niet betaalbaar.

Een waterontharder op basis van ionen wisseling is dan een logische keus.

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-03 08:35
Hallo,

In jan/feb willen wij een nieuwe badkamer plaatsen en om deze kalk vrij te houden zaten we te denken aan een waterontharder.
Alleen is de plek waar het water binnenkomt in huis niet echt handig en practisch.
We hebben namelijk een oude boerderij en het water komt binnen in een kruipruimte onder een slaapkamer.
Het is hier redelijk vochtig en er zit geen afvoer.
Wel zit er buiten een hemelwater afvoer, maar deze komt uit op onze waterput, waar we de tuin mee sproeien.
Wel zou het mogelijk zijn om er een afvoer buitenom heen te leggen, al zal dit een aardige klus zijn.
Ook vraag ik me af of het een probleem is dat het er vochtig is?
Dit zal nog wel iets minder worden als ik de oude koperen leidingen vervang voor kunststof.
Ook zou ik graag niet te vaak zout moeten bijvullen omdat het niet makkelijk bereikbaar is.
Ook zou het fijn zijn als hij stil is als hij aan het regenereren is.

Onze waterhardheid is 7,5dh.

Ik begrijp dat ik veel vragen stel, maar als jullie advies voor me hebben of het kan en zo ja welk merk of type zouden jullie adviceren?

Alvast heel erg bedankt!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
timbe schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:24:
Hallo,

In jan/feb willen wij een nieuwe badkamer plaatsen en om deze kalk vrij te houden zaten we te denken aan een waterontharder.
Alleen is de plek waar het water binnenkomt in huis niet echt handig en practisch.
We hebben namelijk een oude boerderij en het water komt binnen in een kruipruimte onder een slaapkamer.
Het is hier redelijk vochtig en er zit geen afvoer.
Wel zit er buiten een hemelwater afvoer, maar deze komt uit op onze waterput, waar we de tuin mee sproeien.
Wel zou het mogelijk zijn om er een afvoer buitenom heen te leggen, al zal dit een aardige klus zijn.
Ook vraag ik me af of het een probleem is dat het er vochtig is?
Dit zal nog wel iets minder worden als ik de oude koperen leidingen vervang voor kunststof.
Ook zou ik graag niet te vaak zout moeten bijvullen omdat het niet makkelijk bereikbaar is.
Ook zou het fijn zijn als hij stil is als hij aan het regenereren is.

Onze waterhardheid is 7,5dh.

Ik begrijp dat ik veel vragen stel, maar als jullie advies voor me hebben of het kan en zo ja welk merk of type zouden jullie adviceren?

Alvast heel erg bedankt!
Waar zit de watermeter (van het bedrijf dat jullie van drinkwater voorziet)?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 17:05
Mijn waterontharder moet ontsmet worden. Na een vakantie vermoedelijk last van wat bacteriegroei, wat te merken is aan de geur. Nu heb ik al een resin-cleaner gebruikt, maar dat werkt maar een beetje. Tijd voor chloor dus. Ik heb in dit topic al gevonden dat spoelen met chloor geen kwaad.
Kort contact met chloor deert de harskern niet. Nu kan ik echter nergens (in Nederland) geschikt chloor vinden. De link in de TS gaat naar de website van Gamma in België en in Nederland verkopen ze dat spul niet. Wie heeft de gouden tip?

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-04 21:21

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Chip. schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:54:
Ik zit te kijken naar een waterontharder (2 volwassenen, 2 kinderen, douche & bad, nieuwbouw).

Nu twijfel ik tussen Waterluxe, Aqmos en Aquacell. Er zitten wel wat verschillen tussen garantie, zout dat je erbij krijgt...

Alleen wat is in godsnaam het verschil tussen de partijen?
Ik vind dat de prijzen sterk uiteen lopen terwijl ik zou verwachten dat het meer op 1 lijn zou zitten...

Ik heb mij ingelezen en ook bij de buren gevraagd, 1 buur heeft Aquacell andere buur heeft Waterluxe. Maar verdere argumentatie dan 'ja een neef heeft waterluxe/aquacell dus daarom hebben we die gekozen, kom ik niet'.

Waterluxe bood een offerte aan van 1550 inclusief installatie, (kalkmettingsset, zouttabletten, 2 zakken 25kg, 3 jaar garantie, daarna garantie service voor 150e)

Aqmos is vrij duidelijk op hun website, 699-799 inclusief installatie, (10 jaar garantie)

Aquacell bood een offerte van 2198 euro, inclusief installatie (5 jaar all-in service garantie, 15 jaar garantie op onderdelen, 30 jaar garantie op hars, 4x 2.15 kg regeneratie zoutblokken)
Hier hetzelfde verhaal. Het prijsverschil is soms erg groot en ik zou niet weten wat de verschillen soms zijn en hoe belangrijk is de garantie als je daardoor 2x de prijs betaald van een ander.

Als je vraagt aan anderen hebben ze het merk via via of een installateur heeft dit advies gegeven en die verkoopt alleen merk x.

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• Fuske
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-04 23:07
Na dit topic te hebben doorgenomen en ervaring bij andere te hebben gezien vorige week een Aqmos waterontharder geïnstalleerd. Effect was al snel te merken en zijn er erg blij mee.

We hebben nu de vaatwasser ingesteld op het laagste niveau waterhardheid E0-8(Siemens), en maken nu gebruik van de Sun vaatwaspoeder icm glansspoedmiddel. Zout zit er bijna niet meer in en wordt volgens mij ook niet meer gebruikt bij de ingestelde hardheid.
Echter zien we nu dat op glazen soms een waas achter blijft, je kunt het er redelijk vanaf wrijven maar het ziet er niet uit.
Iemand hier ook deze ervaring? En wat kan ik er aan doen?
Kan het té zacht water zijn, wat op internet ook wel eens wordt genoemd dat dit glascorrosie kan versnellen?
Of is het wellicht te veel of te weinig glansspoedmiddel.. Of vaatwaspoeder?
(gebruik nu 1 volle theelepel per keer)

(We hebben de ontharder nu gewoon op 0dh staan en kan dus eventueel wat bijmengen)

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:48
Fuske schreef op zondag 19 november 2023 @ 22:47:
Na dit topic te hebben doorgenomen en ervaring bij andere te hebben gezien vorige week een Aqmos waterontharder geïnstalleerd. Effect was al snel te merken en zijn er erg blij mee.

We hebben nu de vaatwasser ingesteld op het laagste niveau waterhardheid E0-8(Siemens), en maken nu gebruik van de Sun vaatwaspoeder icm glansspoedmiddel. Zout zit er bijna niet meer in en wordt volgens mij ook niet meer gebruikt bij de ingestelde hardheid.
Echter zien we nu dat op glazen soms een waas achter blijft, je kunt het er redelijk vanaf wrijven maar het ziet er niet uit.
Iemand hier ook deze ervaring? En wat kan ik er aan doen?
Kan het té zacht water zijn, wat op internet ook wel eens wordt genoemd dat dit glascorrosie kan versnellen?
Of is het wellicht te veel of te weinig glansspoedmiddel.. Of vaatwaspoeder?
(gebruik nu 1 volle theelepel per keer)

(We hebben de ontharder nu gewoon op 0dh staan en kan dus eventueel wat bijmengen)
Moet je in je vaatwasser nog het gewenste 'niveau' van glansspoel instellen? Dat is bij onze wel een optie namelijk.

Vaak is minder waspoeder ook beter dan meer, dus probeer maar eens wat minder! En vergeet niet ook een klein beetje IN de vaatwasser te gooien (bij ontbreken pre-wash plek)! Zie ook een aantal posts terug met een youtube link. Dus: theelepeltje poeder, waarvan de helft al in de machine voor de pre-wash en de andere helft in het vakje. Succes

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik vroeg het net aan Bing:

Axal en Axal Pro zijn beide merken van zouttabletten die gebruikt worden voor waterontharding. Het verschil tussen Axal en Axal Pro is dat Axal Pro gemaakt is van zuiver vacuümzout zonder toevoegingen, terwijl Axal mogelijk andere stoffen bevat¹. Axal Pro zouttabletten zijn ook harder geperst dan Axal, waardoor ze minder snel uit elkaar vallen of verstoppingen veroorzaken in de waterontharder². Bovendien zijn Axal Pro zouttabletten verpakt in handige 10 kg zakken, terwijl Axal meestal in 25 kg zakken komt³. Axal Pro is dus een betere keuze voor waterontharding dan Axal, omdat het zuiverder, stabieler en makkelijker te hanteren is.

Bron: Gesprek met Bing, 21-11-2023
(1) Vervanger dure eigen merk zoutblokken - Nederlandse Zouthandel. https://www.nederlandsezo...e-eigen-merk-zoutblokken/.
(2) Axal - Nederlandse Zouthandel - Axal Pro zout tabletten. https://www.nederlandsezouthandel.nl/axal/.
(3) Axal Pro in handige 10kg zakken - Nederlandse Zouthandel. https://www.nederlandsezo...o-in-handige-10kg-zakken/.
(4) AXAL Pro - Frygon Zout. https://www.frygonzout.nl...l-Pro_Onthardingszout.pdf.

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:17:

Axal en Axal Pro zijn beide merken van zouttabletten die gebruikt worden voor waterontharding. Het verschil tussen Axal en Axal Pro is dat Axal Pro gemaakt is van zuiver vacuümzout zonder toevoegingen, terwijl Axal mogelijk andere stoffen bevat¹. Axal Pro zouttabletten zijn ook harder geperst dan Axal, waardoor ze minder snel uit elkaar vallen of verstoppingen veroorzaken in de waterontharder². Bovendien zijn Axal Pro zouttabletten verpakt in handige 10 kg zakken, terwijl Axal meestal in 25 kg zakken komt³. Axal Pro is dus een betere keuze voor waterontharding dan Axal, omdat het zuiverder, stabieler en makkelijker te hanteren is.

(1) Vervanger dure eigen merk zoutblokken - Nederlandse Zouthandel. https://www.nederlandsezo...e-eigen-merk-zoutblokken/.
(2) Axal - Nederlandse Zouthandel - Axal Pro zout tabletten. https://www.nederlandsezouthandel.nl/axal/.
(3) Axal Pro in handige 10kg zakken - Nederlandse Zouthandel. https://www.nederlandsezo...o-in-handige-10kg-zakken/.
(4) AXAL Pro - Frygon Zout. https://www.frygonzout.nl...l-Pro_Onthardingszout.pdf.
Ik geloof dat de pro varianten ook gemarket worden als geschikt voor zwembad zout..
Meende dat daar het verschil voornamelijk in zat.

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-03 08:35
AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:17:

Go nooit bij stil gestaan dat hier zoveel verschil in zit in zout tabletten.
is er een bepaalt type/merk waarvan jullie zeggen dat is heel goed?
Ik ga begin volgend jaar een Aqmos CMX 60 aanschaffen.

• Antonkris
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-04-2025
Goedendag Tweakers,

Wij willen in ons nieuwbouwhuis een waterontharder nemen. In dit forum lees ik veel over Aqmos (en merk ook dat Aqmos actief is op dit forum). Hoe bepaal ik welk model ik moet nemen? Veel keuze en zie door de bomen het bos niet meer ;-) hoeft niets speciaals te zijn, gewoon goed. Beetje werk ermee is geen probleem, structureel bijvullen gaan we ook doen als dat nodig is.

De waterontharder komt onder de trap. De waterleiding is al naar boven gehaald en weer naar beneden; hij hoeft er alleen nog maar tussen.

Een beetje een algemene vraag, maar bij het specifieker worden heb ik juist hulp nodig haha.

BVD!

[ Voor 12% gewijzigd door Antonkris op 03-12-2023 16:52 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Antonkris schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:51:
Goedendag Tweakers,

Wij willen in ons nieuwbouwhuis een waterontharder nemen. In dit forum lees ik veel over Aqmos (en merk ook dat Aqmos actief is op dit forum). Hoe bepaal ik welk model ik moet nemen? Veel keuze en zie door de bomen het bos niet meer ;-) hoeft niets speciaals te zijn, gewoon goed. Beetje werk ermee is geen probleem, structureel bijvullen gaan we ook doen als dat nodig is.

De waterontharder komt onder de trap. De waterleiding is al naar boven gehaald en weer naar beneden; hij hoeft er alleen nog maar tussen.

Een beetje een algemene vraag, maar bij het specifieker worden heb ik juist hulp nodig haha.

BVD!
Heb je daar ook een afvoer?
Hoeveel m3 gebruik je per jaar?
En wat is je huidige waterhardheid?

• vinx77
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-03 20:00
xyntec schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:59:
Kwam hier eigenlijk terecht omdat ik zocht naar meer gebruikers ervaringen van de Watts Oneflow, en zie dat er veel vragen zijn. Ik heb deze nu exact 2 jaar geleden geïnstalleerd in de meterkast, enige reden hiervan was dat ik daar geen afvoer heb, anders had ik een 'echte' waterontharder gekocht.
Simpel gezegd heb ik er spijt van, zeker omdat ik hem destijds met 2 extra patronen gekocht heb.
Tot nog toe merk ik namelijk helemaal niets, ik heb tegelijk met de installatie alle kranen in de badkamer vervangen en de glazen douche wanden compleet schoon gemaakt, maar alles is weer precies hetzelfde, de kranen beginnen te lekken, zitten compleet vol met kalk van binnen, en de glazen douchewanden zitten weer helemaal ondergekoekt, de kalk is er bijna niet van af te krijgen.
Dus wat mij betreft weg gegooid geld, en ik zou het niemand aanraden.
Wat mij opviel was dat veel mensen hun OneFlow na 1 jaar gebruik op Marktplaats zetten. Ik begon toen te twijfelen of het wel werkte. Als ik zo dit forum, de testen en reviews zo doorlees, werkt het niet icm een boiler.

@xyntec Hoe zijn de wasmachine, koffie-apparaat en waterkoker bij jou? Die gaan namelijk niet via de boiler.

Algoritmes, maar dan supersnel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding

• niek1974
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:13
Hallo

Ik wil ook graag een waterontharder, en ben aan het rondkijken wat er op de markt is
Ik kwam een AquaCell A5 tegen , een zeer compactie apparaat (h=49cm hoog, b=20,5cm, d=44 cm)

Heeft iemand daar ervaring mee?
of een altenatief die ook zo compact is ?

De meeste andere merken/apparaten die ik tegen gekomen ben zijn echter goedkoper (<1000euro)
Maar daarentegen, zijn deze ook groter

Ik heb maar een standaard meterkastje (ter grote van de kunststof bodemplaat). de Aquacell past daar net in

Voordeel is dat alles compact is, ook het zout ( zout blokken). en is het een duo systeem , ofwel 3.000 liter per uur kalk vrij, en bijna geen druk verlies

Maar grote nadeel is systeem kost 2000euro en de zout blokken zijn ook nog eens duurder( afhankelijk van aquacell)

Mij waterverbruik/jaar is 160m3 en water is bijna 10dH. Volgens berekening van Aquacell ben ik dan 100euro/jaar kwijt aan zout.

[ Voor 4% gewijzigd door niek1974 op 21-12-2023 07:32 ]

• AQMOS

AQMOS

niek1974 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:27:
Hallo

Ik wil ook graag een waterontharder, en ben aan het rondkijken wat er op de markt is
Ik kwam een AquaCell A5 tegen , een zeer compactie apparaat (h=49cm hoog, b=20,5cm, d=44 cm)

Heeft iemand daar ervaring mee?
of een altenatief die ook zo compact is ?

De meeste andere merken/apparaten die ik tegen gekomen ben zijn echter goedkoper (<1000euro)
Maar daarentegen, zijn deze ook groter

Ik heb maar een standaard meterkastje (ter grote van de kunststof bodemplaat). de Aquacell past daar net in

Voordeel is dat alles compact is, ook het zout ( zout blokken). en is het een duo systeem , ofwel 3.000 liter per uur kalk vrij, en bijna geen druk verlies

Maar grote nadeel is systeem kost 2000euro en de zout blokken zijn ook nog eens duurder( afhankelijk van aquacell)

Mij waterverbruik/jaar is 160m3 en water is bijna 10dH. Volgens berekening van Aquacell ben ik dan 100euro/jaar kwijt aan zout.
De Aquacell is zo compact door die zoutblokken en omdat het alleen op de waterdruk werkt.
Als je een foto plaatst van je meterkast, kan ik inschatten of er alternatieven mogelijk zijn, maar deze alternatieven zullen altijd groter dan de Aquacell zijn.

Nog een aandachtspuntje: Aangezien het volledig op de waterdruk werkt, zal het op vakanties niet kunnen spoelen. Dus dan staat het water stil in de harskern.

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:00
Robertv88 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:38:
Ik ben mezelf momenteel aan het verdiepen in de wereld van waterontharders.
Daarbij ben ik uitgekomen bij de Omega waterontharder en de Boshuis waterontharder. De Omega waterontharder heeft weinig referenties nog online, waar Boshuis op verschillende websites terug komt.

Boshuis biedt echter nog een serviceabonnement aan, waar Omega zegt dat er totaal geen onderhoud hoeft plaats te vinden. Boshuis geeft garantie op onderdelen, maar moet je wel betalen voor voorrijkosten en arbeidsloon en Omega is garantie all in. Heb echter geen idee of onderhoud wenselijk is, en/of een waterontharder slijt/kapot gaat binnen de garantietermijn (15-20 jaar).
De Omega is echter weer 25% duurder.

Hebben mensen ervaring met beide producten of kan iemand noemenswaardige verschillen aangeven of juist wat ik beide merken moet vragen om juiste keuze te kunnen maken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hallo,

Wij zijn in het bezit van een OMEGA Waterontharder. (leveranciers heeft er een eigen label op geplakt maar de jongens van OMEGA komen ze zelf plaatsen)

Een half jaar terug laten plaatsen en werkt volledig naar behoren.

Onze wasmachine moest er even aan wennen want er kwam oude kalk in de leiding los en kwam in de aanvoerzeeft van de wasmachine. Doordat het filter bijna volledig dicht ging zitten (los latende kalk) ging de waterleiding in ons huis resoneren .. Heeft even geduurd voordat wij de oorzaak hadden gevondenl Daar wij dachten dat het de wasmachine was, kwam de monteur er achter dat het in de wateraanvraag zeef (in de wasmachine zat). Maar dit er zijde.

Alles werkt uitstekend, geen onderhoud nodig, alleen zout vullen. Hij staat bij ons in de garage en als je de tuin gaat spoeien zet de de waterhendel om dat gaat hij niet via de ontharder.

Kortom: succesvol apparaat, geen last van kalk in de nieuwe badkamer.

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:19
route99 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 14:58:
@g00gle Klopt. Maar: Fijn dat die diepte geen problem is.
Hier staan nog tips indien 80 cm noodzakelijk zou zijn:
https://www.joostdevree.nl/shtmls/vorstgrens.shtml

Die daar genoemde 80 cm kende ik zelf ook niet, ik wist niet beter dan dat het hier 60 cm is en dan mogen zulke leidingen alleen in huis omhoog komen, niet buiten anders zouden ze alsnog kunnen bevriezen.

[...]
Ga je die schuur nog beveiligen tegen het uitvallen van de verwarming? Als je dat te laat zou merken (bijv als je op ski vakantie bent) zou men dat ook als een risico kunnen zien.

Even nagekeken, diverse links via Google schrijven: Voor funderingen wordt die minimale 80 cm vaak aangehouden, vooral als er op staal gebouwd wordt (nl het risico op glijden van de fundering op ijs) , dus zonder heipalen.

Bij twijfel vraag het bij de gemeente of er iets bijzonders kan zijn.
Het is maar een waterontharder, wanneer vriest het nou nog echt in NL 😅 we kunnen ook gaan overdrijven natuurlijk.

• Vic83
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-03 14:16
Mede-Tweakers,
Ook wij zijn van plan binnenkort een waterontharder aan te schaffen/te laten installeren.
Onze installateur adviseert een installatie van DigiSoft DS-1200 te nemen. Dit merk ken ik niet, maar is een ionenwisselaar. (DigiSoft is onderdeel van Fegon, lees ik online)
Kennen jullie dit merk wel, en wat zijn jullie ervaringen ermee? Online kom ik er vrij weinig over tegen.
Zelf had ik eerst AquaCell in gedachte, omdat diverse mensen uit mijn omgeving hier ook een installatie van hebben staan.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
radeoxx schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:27:
[...]
Nog duurder in totaal dan gewoon een mooie waterontharder via AQMOS. Om eerlijk te zijn snap ik niet waarom je nog een ander bedrijf zou overwegen dan een goede deal via AQMOS....

Ik ben erg tevreden met mijn CMX-32.
Tjah, dat lijkt mij best simpel; google maar eens waterontharder en dan zie je dat AQMOS wel wat aan hun SEO kan doen ze staan namelijk niet boven aan ofzo:

1: Magneet ontharder
2: WTR
3: Amysoft
4: OnlineWaterontharders
5: BNN vara
...
77: waterzachter.net

AQMOS komt bij mij niet voor in de zoek lijst. Dit verklaart ook wel waarom al mijn buren een van de bekendere merken hebben.

En waarom zo een AH actie best wel een goede keus kan lijken voor veel mensen, het zal ongetwijfeld veel mensen over de streep helpen. En dan hebben we de na service nog

- Elk jaar nieuw zout van merk X (wat slecht te verkrijgen is behalve bij...)
- Bezoek van monteur om schoon te maken
etc. zal onder aan de streep best een goede actie zijn voor waterluxe

• AQMOS

AQMOS

vormulier schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:40:
[...]

Tjah, dat lijkt mij best simpel; google maar eens waterontharder en dan zie je dat AQMOS wel wat aan hun SEO kan doen ze staan namelijk niet boven aan ofzo:

1: Magneet ontharder
2: WTR
3: Amysoft
4: OnlineWaterontharders
5: BNN vara
...
77: waterzachter.net

AQMOS komt bij mij niet voor in de zoek lijst. Dit verklaart ook wel waarom al mijn buren een van de bekendere merken hebben.

En waarom zo een AH actie best wel een goede keus kan lijken voor veel mensen, het zal ongetwijfeld veel mensen over de streep helpen. En dan hebben we de na service nog

- Elk jaar nieuw zout van merk X (wat slecht te verkrijgen is behalve bij...)
- Bezoek van monteur om schoon te maken
etc. zal onder aan de streep best een goede actie zijn voor waterluxe
Wij zijn bezig met een nieuwe website en met een sterke SEO partij.
Maar helaas, bovenin de zoekresultaten gaat lastig worden. Andere partijen hebben per apparaat zo 500€ meer advertentiebudget. Daarvoor koop je bij ons een waterontharder :P

• Vic83
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-03 14:16
Wij kijken momenteel ook naar een waterontharder, en bekijken ook AquaCell. Hierbij krijg ik echter het idee van een grote verkoopshow. Kunnen jullie aangeven waarom dit merk zoveel verkocht wordt, en wat hen echt onderscheidend maakt tov bijv. elektrische ontharders?

Daarnaast, o.a. AquaCell claimt het water 100% kalkvrij te maken. Nu lees ik her en der berichten -ondersteunt door mijn installateur- dat dit voor leidingen slecht zou zijn alsmede voor veel CV-ketels. (leidingen zouden oplossen en warmtewisselaars van CV-ketels zouden slecht gaan op volledig onthard water)

Wat is jullie idee/ervaring?

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Vic83 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:07:
Wij kijken momenteel ook naar een waterontharder, en bekijken ook AquaCell. Hierbij krijg ik echter het idee van een grote verkoopshow. Kunnen jullie aangeven waarom dit merk zoveel verkocht wordt, en wat hen echt onderscheidend maakt tov bijv. elektrische ontharders?

Daarnaast, o.a. AquaCell claimt het water 100% kalkvrij te maken. Nu lees ik her en der berichten -ondersteunt door mijn installateur- dat dit voor leidingen slecht zou zijn alsmede voor veel CV-ketels. (leidingen zouden oplossen en warmtewisselaars van CV-ketels zouden slecht gaan op volledig onthard water)

Wat is jullie idee/ervaring?
De website is op zijn minst een beetje jammer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWMCstylMNL1N72LFl430u6TbEE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TYTlIjgVVUOqEeH5N6iiJanw.png?f=fotoalbum_large

Allicht subjectief, maar de gewone ontharder mist op zijn minst 2 blauwe vinkjes...

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04-04 10:58
@AQMOS wij zijn aan het oriënteren voor een waterontharder omdat we graag donkere tegels in de badkamer willen en vrij hard water hebben. We twijfelen over de chloormodule. Is die van invloed op de geur en smaak van het water? In het buitenland heeft kraanwater nogal eens een chloorlucht bijvoorbeeld, kan de chloormodule dat effect hebben of merk je totaal geen verschil?

• AQMOS

AQMOS

pekelveld schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:56:
[...]

Ja hallo, heb ik me net zitten "verdiepen" in Aqmos, komt er weer een nieuw merk om de hoek ;) ;) . Ecosoft lees ik in dit topic verder weinig over... zelfde idee? Ik zie alleen 2 reacties van @AQMOS die spreekt over "vrienden van". Overigens heb ik mijn bedenkingen of deze er wel in past qua ruimte... de put is 60 hoog, maar de watermeter zit uiteraard lager (dus maakt de effectieve hoogte minder). Qua breedte past hij er denk ik niet naast, maar dat zou ik moeten nameten als ik weer thuis ben (afmeting houten deksel put is 84x48 cm). En: is het qua vocht wel een aanrader (ook met stekker)? Er staat wel eens een paar cm water in die put.

[...]

Lijkt me een goede aanname. Zie op de foto's wel iets van 620 staan. Is een grotere diameter niet noodzakelijk dan, mocht ik ervoor kiezen toch voor een opstelling 2 verdiepingen hoger gaan? Al is het maar kunststof met 20mm buitendiameter.

[...]

Meterkast zit er bijna naast, afvoer op zich ook wel. Dat zal nooit een probleem zijn.

[...]

Haha, ja, die zijn al voorbij einde levensduur. Dat vervangen staat op zich wel op de planning, mocht ik binnen afzienbare tijd een keer de vloertegels eruit bikken en vloerverwarming gaan aanleggen. Ik koop dan direct een nieuwe putomranding met nieuwe (wél fatsoenlijk afsluitende) plaat. Ik heb er nu al 2 jaar gewoon een plaat multiplex ruim overeen liggen voor draagkracht. Gaat prima, maar minder praktisch.
Ecosoft is 1 van de 2 officiële clack distributeuren in Europa. Ook produceren ze in Oekraïne RO systemen en in België waterontharders. Alleen B2B.
Binnenkort bieden wij die Ecosoft aan, want het is de beste waterontharder die wij tot nu toe hebben gezien op de markt. (Gaat ongeveer ~1000€ kosten)

• JR1966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-02 22:53
Hoi, ik zit eigenlijk te kijken naar dit model: Remon Deluxe Tara 10 DW

https://remon-waterontharders.nl/waterontharder-kopen/

Zo'n € 1.900,- incl. Installatie.

Bij komt normaal gesproken dan in de meterkast. (35cm diep, 70cm breed).

Ik heb de indruk dat de aqmos wat voordeliger is maar heb nog niet gevonden waar dat dan in zit. Remon gaat er prat op dat ze volledig in Nederland gemaakt worden, dat ze ieder merk zout accepteren, onderhoud beperkt is en zelf gedaan kan worden en dat ie in de meterkast past.

Ik sta overigens open voor alternatieve beelden.

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
JR1966 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:13:
Hoi, ik zit eigenlijk te kijken naar dit model: Remon Deluxe Tara 10 DW

https://remon-waterontharders.nl/waterontharder-kopen/

Zo'n € 1.900,- incl. Installatie.

Bij komt normaal gesproken dan in de meterkast. (35cm diep, 70cm breed).

Ik heb de indruk dat de aqmos wat voordeliger is maar heb nog niet gevonden waar dat dan in zit. Remon gaat er prat op dat ze volledig in Nederland gemaakt worden, dat ze ieder merk zout accepteren, onderhoud beperkt is en zelf gedaan kan worden en dat ie in de meterkast past.

Ik sta overigens open voor alternatieve beelden.
AQMOS in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Het commentaar van bovenstaande link vond ik al mooi:
Remon kan langer garantie leveren door de hogere winstmarges. Zij hebben dezelfde leverancier, dus eigenlijk exact hetzelfde apparaat. Alleen ziet de buitenkant er wat anders uit.
Kwaliteit is dus hetzelfde. (Ook van de modellen die luxe ogen)
Ook: op de website van Remon staat dit:
Over het algemeen liggen de prijzen van waterontharders tussen de € 1000 en € 3000, exclusief installatiekosten. De installatiekosten liggen meestal tussen de € 200 en € 500.
Nou ligt het eraan welke je wilt, de R2D2 van Aqmos heb ik destijd voor €399 (nu €497) gekocht bij amazon. Dat het hele zaakje dan boven de €1000 uitkomt incl. installatie snap ik niet zo.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• Devedse
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-04 00:47
Hallo allemaal, wij zijn op zoek naar een waterontharder die minimaal 20L per minuut kan leveren. (Dit in verband met de (vrij forse) regendouche).

Ik ben zelf wat aan het zoeken geweest en vond bijvoorbeeld AQMOS of Mooiwater wel als interessante merken naar voren komen. Echter zie ik in de specificaties niet terug hoeveel liter water deze per minuut kunnen leveren.

Verder zag ik dat nu ook de "Aqmos LESS-serie" op de website staat. Dit is toch de Ecosoft?
Ben wel benieuwd hoe die compared met de water ontharders van Mooiwater.

[ Voor 18% gewijzigd door Devedse op 17-05-2024 23:02 ]

• AQMOS

AQMOS

Devedse schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:37:
Hallo allemaal, wij zijn op zoek naar een waterontharder die minimaal 20L per minuut kan leveren. (Dit in verband met de (vrij forse) regendouche).

Ik ben zelf wat aan het zoeken geweest en vond bijvoorbeeld AQMOS of Mooiwater wel als interessante merken naar voren komen. Echter zie ik in de specificaties niet terug hoeveel liter water deze per minuut kunnen leveren.

Verder zag ik dat nu ook de "Aqmos LESS-serie" op de website staat. Dit is toch de Ecosoft?
De LESS serie is inderdaad van Ecosoft.

Debieten Ecosoft LESS:
LESS-10 = 1,2m³
LESS-15 = 1,5m³
LESS-20 = 1,8m³

Als je deze waardes overschrijd, dan gebeurt er in de praktijk niet zoveel. De hardheid zal minimaal stijgen.

De waterontharders van Mooiwater zijn vergelijkbaar met de LESS-serie. Hun hadden nagenoeg de zuinigste waterontharder op de markt. Nu is de Ecosoft iets zuiniger met het zout.

Eigenlijk het enige verschil (naast de prijs) is dat de Ecosoft zonder zoutmelder komt.

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Devedse schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:37:

Van Mooiwater doet de: Excellent MiniPlus - 45L / minuut ( 1,8m3 /uur.)
Van Aqmos heb je al netjes antwoord verkregen ;)

Btw. Spul van mooiwater ziet er goed uit maar nu ook vergelijkbaar met Aqmos de LESS model van Ecosoft.
Prijs van Aqmos is zeker zeer gunstig.

1. Enigste verschil wat ik mij nog kan bedenken is dat mooiwater bij de Comfort en Excellent een vakantie stand bij zit.
Ofwel Comfort zelf indrukken als je weg gaat van huis en Excellent gaat automatisch na 3 dagen water spoelen om doorstroming te creëren.
2. Excellent afneembaar display (ofwel een luxer uitstraling, maar staat toch in een kast)
3. Excellent 1 afvoerslang (2 in 1 systeem) en LESS 2x
4. Mooiwater heeft een extra terugslagklep + filter zeefje/ring bij toevoer water. + Airgap bij levering

En wellicht nog iets extra of niet, kan niet 123 opnoemen.
Maar puntje voor paaltje waar kies je voor?
Prijs van Aqmos is zeker gunstig voor een upflow systeem.
Dan maar geen vakantie stand als je weg bent,
*Ach je kunt ook de stopkraan 1% openzetten van je fontein in je wc om minimale flow te verkrijgen als je weg bent _O-

Dus hier ook nog in dubio....

----

@AQMOS : (MANUAL FOR ECOSOFT PINK SOFTENERS)- FU1013CABDVUPBT
In de datasheet van de LESS van ecosoft zelf staat:
Stroomverbruik - 30 W
Mogen wij dit aannemen dat het enkel bij regeneratie dit betreft en idl modus gewoon lager is?
Noch het de datasheet is het best vaag vermeld en uitgaande dat dit 30w nonstop is.
//////
AQMOS schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:42:
[...]
Wacht nog even 2 weekjes ;)
Zeker verrassend !
Ofwel een mooie twijfel tussen de Excellent van de concurrent en de LESS van Aqmos

**

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-04 11:50
AQMOS schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:27:
[...]

Wat je kan proberen is wat harsreiniger toevoegen. In een waterontharder kan residu vormen van ijzer- & mineraalresten wat ten koste gaat van je capaciteit.

Het is dan ook wijsheid om je capaciteit terug te schroeven.

Dus:
Voeg harsreiniger toe (soort anti-roest)
Controleer de instellingen van je apparaat en verklein de capaciteit.
Voer een handmatige regeneratie uit.
Ik quote even een oud bericht. Ook ik heb de ontharder nu een dik jaar staan maar merk dat de waterdruk duidelijk minder aan het worden is. Al helemaal als je 2 waterpunten tegelijk gebruikt.

Ik heb jullie harsreiniger en die gebruik ik ook. Wat bedoel je met capaciteit verlagen? Hij regen nu iedere 10 dagen / 3200Ltrs

Water-Escape

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:03

icecreamfarmer

en het is

Zijn er nog specifieke merken die aan te bevelen zijn of die je moet mijden?
Voor mijn nieuwbouw laat ik alle aansluitingen al voor de waterontharder maken en heb wel iets op het oog maar ben benieuwd naar de ervaringen hier.

Liefst heb ik er zo min mogelijk omkijken naar.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

icecreamfarmer schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:58:
Zijn er nog specifieke merken die aan te bevelen zijn of die je moet mijden?
Voor mijn nieuwbouw laat ik alle aansluitingen al voor de waterontharder maken en heb wel iets op het oog maar ben benieuwd naar de ervaringen hier.

Liefst heb ik er zo min mogelijk omkijken naar.
In ieder geval hoe groter het zoutvat hoe minder omkijken ernaar.

Hoi!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-12-2025
Wat is jullie ervaring qua drukverlies met een Aqmos Clack WS1 ?

Bij de watermeter zie ik 3 bar, maar dat haal ik blij lange na nooit in huis. Ik gebruik 1" slangen naar de ontharder toe en heb een ''bypass' van clack zelf er tussen (zo'n zwart ding met rode knoppen).

Als ik de waterontharder in bypass of niet in bypass zet en vervolgens de buitenkraan aanzet met een sproeier in de tuin.. nah echt om te huilen, een gazonsproeier heeft nagenoeg geen druk.
Dacht eerst dat het aan de sproeiers lag.. maar welk merk/model ook.. tis allemaal veel te weinig :?
Ook verder in huis niet echt indrukwekkend.. qua douche hebben we overal waterbesparende koppen etc hangen, dus dan sowieso niet heel veel druk. Maar herkend iemand dit?

[ Voor 7% gewijzigd door Fethoz69 op 22-08-2024 11:39 ]

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:49:
@gjcvro
De hars in je unger is een "mixed bed" hars, wat net wat anders is dan de hars in een normale waterontharder.
Echter is een mixed bed vaak niet te regenereren met zout, dus een wegwerp hars.

Je zal met een mixed bed hars, wat minder last van vlekjes gaan krijgen dan met een normale ontharder.
(noem het mineralen die ook in het water opgelost zitten naast het calcium en magnesium die dan vrijkomen)
Dus mixed bed is prima voor ramen en autos, maar ik zou het niet voor consumptie gebruiken.

Een "verplichte" CA beveiliging levert inderdaad drukverlies. Dat los je op met een drukverhogende pomp :+
Ik heb mijn CA vervangen door een EA (CA gedeeltje is 1:1 overzetbaar) en daardoor geen drukverlies meer. en dus geen pomp nodig
Ik heb een ontharder als consument en geen bedrijf, ik verwacht dan ook hier geen controle op juiste uitvoering van de regeltjes 8)
Unger hars wordt onterecht weggezet als wegwerp hars. hier verdient Unger simpelweg meer aan. Het hars is prima te regenereren.

Wij verzamelen het hars in een grote bak en laten het vervolgens extern regenereren.
Beter voor het milieau en goedkoper dan weggooien :)

Unger is waarschijnlijk ge-rebrand van het merk Pure:
https://www.aqmos.com/fil...wasservollentsalzung?c=88

• AQMOS

AQMOS

Erik-1978 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:50:
[...]

@AUijtdehaag Ja zo lees ik het ook, staat eer helder verwoord toch?
Nou duidelijk.. Eerste regel op hun website: "Direct van kalkvrij, zacht water met uw waterontharder."
Wat ook een beetje een vreemde zin is :P

Boshuis gebruikt Runxin, wat zeker een bewezen stuurventiel is.

A-merk zou ik niet zeggen, want dan moet je het vergelijken met de concurrentie. En als je dat doet, komt de Runxin lager uit. Het is de koploper van het B-segment zou ik zeggen :)

Het grootste voordeel zijn de keramische schijven, maar daar gebruiken ze 1 deel plastic en 1 deel keramisch, bij de WS1DV zijn beide schijven keramisch en diamant gecoat.
Daarnaast is Runxin vrijwel onmogelijk om non-destructief te de-assembleren.

Clack WS1DV keramische schijven:

Runxin F79B keramische schijf:

Scratches at a level 6, with deeper grooves at level 7 :+

Alles wat tussen de Clack keramische schijven komt, wordt verbrijzeld. De keramische schijf van Runxin heeft ook geen schade, maar het plastic gedeelte uiteraard wel.

• AQMOS

AQMOS

Jazco2nd schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:19:
[...]

Ik zou ook bij Hornbach halen maar de vele reviews over veel poeder in de zak, papvorming en verstoppingen in je waterontharder schrikten mij af.. nu op zoek naar een alternatief..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8cDqA2PdDrAfwdvNsofkid8XGo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/URDvWY1YHJ2r8PB495CpLpY8.png?f=fotoalbum_large

Kwaliteit kan nog wel wat verschillen. Op 4 zakken per jaar toch één kilo rotzooi bij dit voorbeeld (ik zal het merk niet noemen).

Onze laatste batch ontharderzout (Ciech/Qemetica) was 100% NaCl 8)

• RikMeLeet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-11-2025
Degene die onze badkamer komt installeren volgend jaar gaat ook een waterontharder plaatsen.

Het gaat waarschijnlijk om de Digisofter 900 HE.

Merk enzo zal allemaal prima zijn, het enige puntje is dat :

" De waterontharder is geschikt voor een waterverbruik per jaar 0-190 m3 "

Nu zitten wij daar nog net onder, maar onze kinderen (nu 4 en 6) worden ook ouder en zullen ook meer water gaan verbruiken de komende jaren.

Ik snap niet zo waarom je water verbruik per jaar mee telt? Ik neem aan dat hij dan per jaar vaker moet regeneren, maar is dat erg?

Wat als je bijvoorbeeld 250 cbm per jaar gaat verbruiken???

[ Voor 14% gewijzigd door RikMeLeet op 14-10-2024 22:33 ]

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:36
Perzikvrucht schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:21:
We hebben recent een nieuwbouwhuis gekocht in Drenthe dat volgend jaar (waarschijnlijk in juni 2025) wordt opgeleverd. Nu kijken we ook naar een waterontharder. We zijn een gezin met nu 3 personen (mogelijk uiteindelijk 4 personen).

Na verschillende offertes opgevraagd te hebben, kom ik op de volgende, in mijn ogen, meest interessante offerte:

- WTR Ceramic Premium 15L
- Installatie
- 2 zakken onthardingszout a 10 kg.

***members only***

Vragen:
- Raden jullie de WTR Ceramic Premium 15 L voor mijn doeleinden?
- Hoe zit het met geluidsproductie?
- Is de offerte een beetje reëel?
- Nog tips of aandachtspunten waar we mogelijk niet aan hebben gedacht?

Ik heb al e.e.a. opgezocht in dit forum en daar ben al wel wat wijzer van geworden, maar het zijn ook posts die soms al verouderd zijn. De ontwikkelingen staan ongetwijfeld niet stil, vandaar als nog even deze vraag. Via Google kom ik vooral op websites van WTR zelf, niet echt onafhankelijke reviews o.i.d.

Alvast hartelijk dank!
Ik heb zo'n ding. Wij verbruiken 75 m3 per jaar. Hij regenereert elke 2 weken, en verbruik 25 kg zout per 5 maanden. Ook met zijn 3en thuis, binnenkort 4.

- Raad ik hem aan? Ben er wel tevreden over, maar er zijn inmiddels concurrerende A-merken die voor hetzelfde geld langs komen. WTR gebruikt een Chinese stuurkop.
- Ding maakt wel veel lawaai. Ik regenereer overdag, want 's nachts zou hij ons wakker houden. De snelle spoeling maakt een hoog fluitend geluid.
- Offerte lijkt me prima. Maar zie ook punt 1.
- Zoals gemeld, afvoer (niet hemelwater) in de meterkast. En hij heeft ook stroom nodig.

Mijn 0.02.

PVoutput

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-04 21:40
Wij hebben nu ongeveer een half jaar een waterontharder van waterLuxe, deze bevalt over het algemeen goed. Het water is echt zachter, dat merk je met douchen, koffie en thee. Waar ik nu wel last van begin te krijgen is vlekken op de douche kraan en strepen op de tegels in de douche. Het vervelende is ook dat deze vlekken en strepen er niet meer af gaan. De tester geeft netjes groen aan in de douche dus het water bevat ook echt geen kalk.

Weet iemand waar deze vlekken vandaan komen, hoe je deze alsnog kan schoonmaken.

• RikMeLeet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-11-2025
Hoe groot is dat probleem met die silicium vlekken? Hebben hier veel mensen last van?
Bij een bepaald soort merk/type hars?

Of alleen bij mensen die een te grote capaciteit waterontharder hebben?

Wij willen een waterontharder om onze nieuwe badkamer te beschermen die over 7 maanden geplaatst wordt, niet dat straks alles onder de vlekken gaat zitten omdat we bijvoorbeeld een te grote capaciteit waterontharder hebben gekozen...

• AQMOS

AQMOS

RikMeLeet schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:28:
Hoe groot is dat probleem met die silicium vlekken? Hebben hier veel mensen last van?

Wij willen een waterontharder om onze nieuwe badkamer te beschermen die over 7 maanden geplaatst wordt, niet dat straks alles onder de vlekken gaat zitten omdat we bijvoorbeeld een te grote capaciteit waterontharder hebben gekozen...
Het ligt niet aan de grote van de waterontharder.
Bij sommige mensen zit het in grotere getalen in het water. Of je nou een waterluxe neemt of een Aqmos, bij beiden zal hetzelfde probleem zijn.

Calcium en magnesium zijn pH verhogend waardoor het silica 'klontert'. Ook zou het makkelijker te verwijderen zijn als het aan wat kalk vastzit.

Enige wat je kan doen is dus de mogelijkheid behouden om bij te mengen. 3dH lijkt te werken voor de meeste mensen.

Wat is je waterhardheid?

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-04 10:04
RikMeLeet schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 15:28:

Ja last van, en nee ook niet het idee dat het minder is met hardheid 4. Helaas...

Heb inmiddels nu bijna 3 jaar een CM40 van Aqmos, maar waarschijnlijk binnekort loskoppelen. Ik ervaar zelf niet echt voordelen (koffie smaakt niet beter, zeep schuimt niet meer, heb niet perse minder zeep nodig, huid niet minder droog, etc.). Wél ervaar ik geen kalk, maar krijg er dus wel die silicium troep voor terug. En zoals iemand anders al mooi zei; kalk kan je nog redelijk makkelijk wegkrijgen in je apparatuur en badkamer, silicium gewoon totaal niet.

• AQMOS

AQMOS

AUijtdehaag schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:55:
@WTRuser
Plastic/rubberachtig zou ik eerder het inwendige van een waterontharder verdenken wat los laat.
Denk aan o-ringen of delen die te snel versleten raken (wat niet de bedoeling is).
Ik heb geen ervaringen met de besturingen die WTR gebruikt, dus durf daar geen uitspraken over te doen
Stuurventiel is de Runxin F79B
Keramische schijven, dus rubber lijkt me niet plausibel. De keramische schijf draait over plastic heen, dus dat zou het wel eventueel kunnen zijn (1 schijf keramiek, 1 plastic)

Wat voor merk zout gebruik je?

• oostr048
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-03 17:04
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:38:
@oostr048
Dat gaat even duren voordat het opgelost is in de quooker vermoed ik
ericplan in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Beter zelf even een revisie op uitvoeren.

In een post-fill (standaard instelling) situatie staat er na de handmatige regeneratie water in de zoutbak.
Is dat niet het geval?
AQMOS schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:36:
[...]

De Quooker setjes moeten zonder waterontharder wel elke 5-8 jaar vervangen worden.
(Draai maar eens open, dan zie je hoeveel kalk er uit komt!)
https://www.quooker.nl/maintenance-set-onderhoudsset-1.html

Kost volgens mij ~€180.

Edit: En we zijn overigens bezig met een nieuwe handleiding. De standaard meegeleverde handleiding is erg gebrekkig. Deze feedback is bekend bij ons!
De bak bevat inderdaad water, na de 2e initiele regeneratie was het wel zichtbaar.

Gisteravond toch maar eens de Quooker open gehaald. Dat was inderdaad feest...
Boel schoongemaakt, ontkalkt De Quooker werkt nu weer fantastisch!
@AQMOS bedankt voor de terugkoppeling. Weet je of de kunststof aansluitingen ook iets horen te bewegen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bK1hSRwpHPCZBiAgp5vOhRQpwU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGLioWceSQFghktRJTZ7O6Dl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jdIQoH6n9awgqxXx4GtVcpxZYM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tg3anx1oQJ7VAmEj4AdQn1Jx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xG4jJ6YgZ_yU4vkUkjlI2tXTAuo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lE3Y6rc5ltb7XSXZtYjPGR8r.jpg?f=fotoalbum_tile

Nog twee andere vragen:
1. Vannacht ging het apparaat in regeneratie terwijl ik dit die middag nog had uitgevoerd. Is dat normaal gedrag? De tijd kan ik aanpassen dat begrijp ik, maar het was zo snel.

2. De Less-15 geeft een error (E104) "Valve unable to find home position". Stroom eraf en erop zorgt voor veel herrie en dezelfde foutmelding. Wat zou een goede stap zijn wat ik zelf kan doen zonder garantie te verliezen?
martinus83 schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:05:
[...]

Inhakend op die 0 dB. Ik heb wel eens gesproken met een leverancier en service partner van Profitec (tevens branderij etc zie https://dewisent.nl/assor...gebruik-of-klein-zakelijk)

Dit bedrijf, (en misschien ook anderen) adviseren de ontharder vooral niet op 0dH te zetten, voor het behoud van je espresso machine ..

Iets om eens na te gaan.
Met de druppeltest is het testbuisje nu met 1 druppel groen, dus ergens tussen 0-1dH.
De espressomachine is van hetzelfde merk, dus we vragen het inderdaad nog even. Thnx!

[ Voor 10% gewijzigd door oostr048 op 16-12-2024 22:00 ]

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
oostr048 schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:56:
[...]

[...]

De bak bevat inderdaad water, na de 2e initiele regeneratie was het wel zichtbaar.

Gisteravond toch maar eens de Quooker open gehaald. Dat was inderdaad feest...
Boel schoongemaakt, ontkalkt De Quooker werkt nu weer fantastisch!
@AQMOS bedankt voor de terugkoppeling. Weet je of de kunststof aansluitingen ook iets horen te bewegen?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Nog twee andere vragen:
1. Vannacht ging het apparaat in regeneratie terwijl ik dit die middag nog had uitgevoerd. Is dat normaal gedrag? De tijd kan ik aanpassen dat begrijp ik, maar het was zo snel.

2. De Less-15 geeft een error (E104) "Valve unable to find home position". Stroom eraf en erop zorgt voor veel herrie en dezelfde foutmelding. Wat zou een goede stap zijn wat ik zelf kan doen zonder garantie te verliezen?

[...]

Met de druppeltest is het testbuisje nu met 1 druppel groen, dus ergens tussen 0-1dH.
De espressomachine is van hetzelfde merk, dus we vragen het inderdaad nog even. Thnx!
wat zijn die dingen in de middelste foto? komt dat van de quooker af? hoe lang heb je hem al gebruikt zonder schoon te maken?

de mijne komt van 2021 en tot nu toe nooit gekeken eigenlijk. ik heb sinds een maand een waterontharder.

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:00
rorie schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:06:
Wij hebben nu ongeveer een half jaar een waterontharder van waterLuxe, deze bevalt over het algemeen goed. Het water is echt zachter, dat merk je met douchen, koffie en thee. Waar ik nu wel last van begin te krijgen is vlekken op de douche kraan en strepen op de tegels in de douche. Het vervelende is ook dat deze vlekken en strepen er niet meer af gaan. De tester geeft netjes groen aan in de douche dus het water bevat ook echt geen kalk.

Weet iemand waar deze vlekken vandaan komen, hoe je deze alsnog kan schoonmaken.
Heb je toevallig ook een nieuwe kraan geplaatst?

Bij ons waren het zwarte strepen en vlekken.

Er zat een rubber in de kraanaanvoer die dat veroorzaakte. Die hebben wij verwijderd en daarna was het over. De rubbers zaten er in om de kraan geruislozer te maken. Ik hoorde het verschil niet.

Vlekken waren wel hardnekkig en waren uiteindelijk te verwijderen.

• daniel-rwd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-02 08:37
_/-\o_ voor dit topic, wat een waardevolle informatie! Hierdoor lukt het aardig om de zin en onzin van elkaar te scheiden. Maar het blijft lastig met alle verschillende inzichten van de verkopende partijen. Zo werd ik op het spoor gezet van een stroomloos duplex systeem maar door de fijngevoeligheid en hoge aanschafprijs zie ik daar van af.

Voor ons 5 persoons huishouden met een 150m3 jaar waterverbruik (hardheid volgens Vitens 8), ben ik op zoek naar een prijsvriendelijke waterontharder. Budget 1000euro
Plaatsing in kelder, lus naar watermeter wordt dan 1,5m heen en 1,5m terug

Deze modellen overweeg ik:

1. Aqmos Less 15 €729
2. NWF 14 duo premium 2.0 €799
3. Aqmos r2d2 48 of 72 €459 / €519
4. Hydrotense high flow 5800xtr €896

1. Compact en zuinig met zout, goede specs en techniek, wel een klein zout reservoir.
2. Vat en cilinder gescheiden, groter vat. Vergelijkbare techniek, Nederlandse fabrikant.
3. Geen keramische schijven maar wel een stuk goedkoper. Meer zoutverbruik, 40 euro per jaar meerkosten?
4. Enigste ontharder (die ik ben tegengekomen) met 1 inch aansluitingen en grotere interne stijgbuis. Heeft deze daadwerkelijk minder waterdruk verlies dan de andere modellen? Regendouchekop is 30cm, leiding in de muur naar de kraan toe is 16mm uponor..

Hebben jullie nog tips een aandachtspunten in deze overweging? Andere merken/types om te bekijken?

• AQMOS

AQMOS

daniel-rwd schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:32:
_/-\o_ voor dit topic, wat een waardevolle informatie! Hierdoor lukt het aardig om de zin en onzin van elkaar te scheiden. Maar het blijft lastig met alle verschillende inzichten van de verkopende partijen. Zo werd ik op het spoor gezet van een stroomloos duplex systeem maar door de fijngevoeligheid en hoge aanschafprijs zie ik daar van af.

Voor ons 5 persoons huishouden met een 150m3 jaar waterverbruik (hardheid volgens Vitens 8), ben ik op zoek naar een prijsvriendelijke waterontharder. Budget 1000euro

1. Aqmos Less 15 €729

1. Compact en zuinig met zout, goede specs en techniek, wel een klein zout reservoir.
2. Vat en cilinder gescheiden, groter vat. Vergelijkbare techniek, Nederlandse fabrikant.
3. Geen keramische schijven maar wel een stuk goedkoper. Meer zoutverbruik, 40 euro per jaar meerkosten?
4. Enigste ontharder (die ik ben tegengekomen) met 1 inch aansluitingen en grotere interne stijgbuis. Heeft deze daadwerkelijk minder waterdruk verlies dan de andere modellen? Regendouchekop is 30cm, leiding in de muur naar de kraan toe is 16mm uponor..

Hebben jullie nog tips een aandachtspunten in deze overweging? Andere merken/types om te bekijken?
Alles is beschikbaar op aanvraag met 1" aansluitingen. Let vooral op de DN maat van je watermeter. Die wil je bij voorkeur aanhouden.

• Manotje90
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-04 21:18
daniel-rwd schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:32:

1. Aqmos Less 15 €729

Ik ben erg benieuwd of je al wat wijzer bent geworden en/of al een keuze hebt gemaakt? :)

Wij zitten namelijk met exacte dezelfde situatie, 150m³ per jaar ongeveer (tuin beregening niet mee gerekend), dubbele regendouche aanwezig dus een flow van 25l/min vinden wij wel wenselijk.
Onze hardheid is 8dH, aansluiting DN 25.

Echter is onze twijfel tussen de R2D2-32 of de Less-10, deze leek ons beter passend. Wat was jouw overweging voor een 48/less-15?

Ik kan ook voor mezelf de meerprijs van 300,- voor de Less niet geheel onderbouwen. Ben erg benieuwd naar andere ervaringen/overwegingen.

Als leek wordt ook ik enorm veel wijzer door dit forum _/-\o_ , maar nog niet over deze specifieke keuzes.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-12-2025
Silicium in water is complexe materie als ik zo even snel kijk.

Aan de ene kant vind ik dat sterke kationische hars in normale waterontharders het gewoon in het water laat zitten.
Maar aan de andere kant laat Mad Wally (Mad Wally in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?") zien dat silicaat wel enige affiniteit voor de hars heeft, maar weer heel gemakkelijk door magnesium en calcium ionen wordt verdrongen.
Ik vermoed ook dat pH (zuurgraad) en temperatuur van het water, en het merk & type hars hierbij een grote rol spelen.

Effective verwijdering kan schijnbaar alleen met een sterke anionische hars die alle anionen zoals chloride, carbonaat en sulfaat, en ook silicaat, uit het water haalt. Dat kan in de vorm van een 'mixed bed' (dus samen met een kationische hars). Maar die zijn niet meer thuis te regeneren (en het gedemineraliseerde water dat hierbij ontstaat is waarschijnlijk ook niet compatibel met koperen leidingen).

Maar wat ik hier lees lijkt voorkomen van silica gedoe een extra reden om wat resthardheid over te houden.

Dat valt met de Less-10 nog niet mee. Ik mik op 1 a 1.5 dH met dat heel lastig bereikbare schroefje achterop, maar vooralsnog is het nogal digitaal met <0.5 of 2 dH.

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:48
WackoH schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:57:
Silicium in water is complexe materie als ik zo even snel kijk.

Aan de ene kant vind ik dat sterke kationische hars in normale waterontharders het gewoon in het water laat zitten.
Maar aan de andere kant laat Mad Wally (Mad Wally in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?") zien dat silicaat wel enige affiniteit voor de hars heeft, maar weer heel gemakkelijk door magnesium en calcium ionen wordt verdrongen.
Ik vermoed ook dat pH (zuurgraad) en temperatuur van het water, en het merk & type hars hierbij een grote rol spelen.

Effective verwijdering kan schijnbaar alleen met een sterke anionische hars die alle anionen zoals chloride, carbonaat en sulfaat, en ook silicaat, uit het water haalt. Dat kan in de vorm van een 'mixed bed' (dus samen met een kationische hars). Maar die zijn niet meer thuis te regeneren (en het gedemineraliseerde water dat hierbij ontstaat is waarschijnlijk ook niet compatibel met koperen leidingen).

Maar wat ik hier lees lijkt voorkomen van silica gedoe een extra reden om wat resthardheid over te houden.

Dat valt met de Less-10 nog niet mee. Ik mik op 1 a 1.5 dH met dat heel lastig bereikbare schroefje achterop, maar vooralsnog is het nogal digitaal met <0.5 of 2 dH.
In die zin kan het water dus wel agressief worden door calcium en magnesium volledig te verwijderen. Het is niet goed. Silica gaat overal zitten, ook in de ontharder. Door resthardheid te gebruiken, kun je het verminderen. Maar ik weet niet of 1 tot 1,5 voldoende is. Meestal ga je richting de 3 om de balans te herstellen. Succes!

• WackoH
Nog even over m'n ontharder (Less-10):
  • Onder het luik bij de voordeur, waar water binnenkomt en de meter is, had ik wel ruimte om de waterontharder te plaatsen, maar geen stroom of afvoer. Wel in de kelder dus ik heb daar de ontharder geplaatst. Hiervoor heb ik de toevoer naar water boven onderbroken. Moest alleen een nieuw stukje leiding vanaf de ontharder naar de verdeling voor de benedenverdieping onder een ander luik maken, maar dat was goed te doen. Ik heb daar gelijk een sanitairverdeler met stopkraantjes geplaatst (ipv meerdere T-stukken).
  • Vanaf de ontharder heb ik een T-splitsing voor water op de beneden- en op de bovenverdieping, ieder met een eigen kogelkraan (had ik toch nog liggen). Zo kan water in een deel van het huis beschikbaar blijven als er iets is.
  • Bij de renovatie van de woning heb ik beide toiletreservoirs een eigen wateraansluiting gegeven zodat ik zo op termijn met regenwater zou kunnen spoelen (bij het huis zat al een betonnen tank voor ~4 m3 regenwater). Daar heb ik nu hard water op laten zitten.
  • Vermoedelijk zal de ontharder dus steeds gaan regeneren na maximaal aantal dagen tussen regeneraties (dit was ook de reden dat ik de kleinste versie heb genomen). Op zich goed want als de hars niet verzadigd raakt, blijft silica hopelijk enigzins gebonden.
  • In het toilet heb ik onder de wasbak een kraan voor hard water gemaakt om daarmee planten water te kunnen geven (die houden niet van het extra natrium uit de ontharder).
  • Na een paar keer pielen lijkt het gelukt om de resthardheid op ~1 te krijgen.
  • Ik proef verschil tussen hard en onthard water, en dat laatste smaak beter :*) (al merk ik soms wel een apart synthetische geurtje. Of dat uit de hars komt?)
Leuk om nu ook thuis m'n eigen mini ionenwisselaar te hebben

• WackoH
WackoH schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:54:
Daarom heb ik ChatGPT gevraagd. Die kwam hier mee:
[mbr] chatgpt is knipknip[/mbr]
Was me onbekend dat dit niet mag als onderdeel van antwoord, na editing en met vermelding van gebruik. Ik kan het ook niet vinden in de forum regels. Weer wat geleerd.
Dan maar even ouderwets want ik had de info toch al grotendeels zelf opgezocht om te checken, vind het een interessant thema en de genoemde tool zit er ook wel eens naast.

De EN 973 norm is dus een Europese norm, gebaseerd is op de oudere DIN- en ANFOR-normen. De titel van de norm is:
“Chemicalien voor de behandeling van water bestemd voor menselijke consumptie – Natriumchloride voor regeneratie van ionenuitwisselaars” [bron: Inkijkexemplaar van NEN-EN 973:2009, pagina 1].

Er worden twee zuiverheidsklassen omschreven:
  • EN 973 Type A: NaCl-gehalte van minimaal 99,4%.
  • EN 973 Type B: NaCl-gehalte van minstens 98,5%.
[bron: Inkijkexemplaar op NEN-EN 973:2009 pagina 8].

Op basis van de norm mag er nog antiklontermiddel in zitten (max. 20 mg/kg) en een inorganische fractie (max. 0,05% en 0,35% voor type A en B resp). [bron: Inkijkexemplaar van NEN-EN 973:2009 pagina 8].

Dus als zout aan de norm voldoet, is het geschikt voor menselijke consumptie en in beginsel geschikt voor waterontharders op basis van ionenwisseling. Maar een fabrikant mag altijd strengere eisen stellen, bv.geen antiklontermiddel.

Als je bv. kijkt op de website van Remon Wat voor zouttabletten kan ik gebruiken voor mijn waterontharder?, dan vinden ze belangrijk dat:
• Zout is geraffineerde via vacuümmethode
• Geen antiklontermiddel
• Constante en harde (ronde) vorm
• Geen zout als poeder in de zak (kan tot verstopping leiden)
• Geen antiklontermiddel (tabletten daarmee zijn schijnbaar broos en vallen snel uiteen)
Hun geraffineerde vacuüm zouttabletten hebben een NaCI gehalte van >99,9%

Als ik dan kijk naar de tabletten die ik gebruik (van Raliger Salz Handels-GmbH, gekocht bij Hornbach, producent onbekend), dan geven zij op hun website aan:
• Entspricht EN 973 Typ A (vormalige DIN 19604)
• Besonders hoher Reinheitsgrad von mindestens 99,9 Prozent für überragende Ergiebigkeit
• Konische abgerundete Form für leichtes Befüllen
• Optimale Presshärte für gleichmäßige Auflösung, rückstandsfrei durch Hochraffination
• Permanent kontrollierte Reinheit nach ISO 9001:2015 und ISO 14001:2015 für konstante Höchstqualität

In de specificatie van de tabletten staat verder nog dat het gaat om “Reines Siedesalz, ohne jegliche Zusätze”. Hieruit leid ik af dat er dus geen antiklontermiddel is toegevoegd.

Bij bv. Welkoop verkopen ze Regenit van Esco. De firma Esco (European Salt Company, "K+S" geeft op hun website meer details over samenstelling en maar vooral ook fysische eigenschappen zoals dat het gehalte aan deeltjes kleiner dan 5 mm typisch 3% is.
Zij geven ook een typische zuiverheid op van 99.9%. Grootste onzuiverheid is sulfaat (0.1%) wat volledig onschadelijk is. Aan onoplosbare delen zit er maar 0.006% in.
Voor meer informatie wordt naar Frisio zout in Harlingen verwezen. Dus goede kans dat dit merk daar wordt geproduceerd.
Duurzaamheid is belangrijk en zij claimen dat: "Voor de productie benutten wij al meer dan tien jaar restwarmte van de naastgelegen verbrandingsinstallatie van afvalverwerker Omrin. Het gebruik van fossiele brandstoffen is hierdoor met 90% afgenomen." [Bron: https://frisiazoutharlingen.nl/]

Zout van Gamma en Karwei is 'Isifix'. Daar kan ik zo gauw verder niets over vinden en is duurder.
Zowel Praxis als Gamma hebben ook Axal. Nog duurder dus daar heb ik verder niet naar gekeken.

Dus volgens mij kan zout van Hornbach prima worden gebruikt, maar mijn voorkeur zou naar 'Regenit' gaan (dat bv. bij Welkoop wordt verkocht), omdat dit lokaal en duurzamer is geproduceerd, en beter is gespecifieerd en gedefinieerd.
Ik kan me niet voorstellen dat de groothandelsprijzen voor onthardingszout sterk uiteen lopen, dus jammer dat Welkoop ruim 50% meer vraagt. Maar per regeneratie gaat het maar om centen per verschil.

• AQMOS

AQMOS

lanticster schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:32:
Hi, ik haal morgen een 2-dehandse waterverzachter op.
2-jaar oud, 10 liter harstank, met WiFi (monitoring flow en zoutinhoud etc)
En wil dit gelijk goed & zorgeloos (zelf) installeren.

Situatie : Water hardheid = +/- 22 Duitse = +/- 40 Franse graden.
Verbruik gemiddeld = 145l/dag

Ik gebruik reeds jaren een elektrische anti-kalk oplossing.
Waar ik trouwens tevreden van ben. Die laat ik zitten, al was het maar om de verzachter te beschermen en/of als backup.
https://www.h-tronic.de/PKS-2000-plus-X/1611222

Reden van overgaan naar een 'echte' waterverzachter, is het plan om een elektrische boiler te installeren. Om deels PV overschot in kwijt te kunnen.
3~400V, 6kW, deze zal tot 80 graden verwarmen. Een ontkalker is dan aanbevolen.

Graag jullie mening, of het nuttig is om :

- een (90 micron) "terugspoelfilter" te plaatsen/gebruiken ? (in België)
https://www.aqmos.nl/shop...egelaar-en-manometer-7315
Best prijzig. Drukregelaar heb ik niet nodig. Maar vindt niet meteen een (gekend merk) zonder. Ik kan me voorstellen dat dit wel enkele plastic stukjes en zand er uithaalt van werken ergens, in de straat. Maar of het julllie echt ontzorgd heeft van ellende ?

- een "aansluitblok met bemonsteringskraan" te plaatsen/gebruiken ?
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B013PEIXFQ
Of maak je evengoed zelf een by-pass met wat kranen.
Kan me niet voorstellen dat ik daar veel mee zou gaan bijregelen ?
Wel, wens ik de installatie vlot in by-pass te zetten, om pakweg de vijver bij te vullen.
En als je daarmee wat resthardheid hebt ingeregeld, dan is het toch zoeken als je terugkomt van de bypass stand ?
Een simpel filterbeker met sediment filter (5 micron) is voldoende. Ik zou de 10" transparante filterbeker met 10" wikkel filter 5 micron plaatsen.
Dan zie je eenvoudig wanneer deze aan vervanging toe is.

Montageblok heeft bijkomende voordelen zoals een monster kraan en de mogelijkheid om extra hardheid bij te mengen. Ook is het een robuuste opstelling om de waterontharder eenvoudig er even tussen weg te halen.
Het is echter relatief lastig voor de meeste mensen om zelf te installeren. (Tip: gebruik Loctite 55)

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:27
Rensaru schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:17:
[...]

Voor je onnodig zout gaat verspillen zou ik je zeker aanraden om te injector de controleren.

Lees even mijn berichten terug. Ik had precies hetzelfde probleem, bleek dat ze hem nog hebben geleverd met een upflow configuratie. Ik kreeg simpelweg geen dh0 meer tot ik het heb omgewisseld.
Vannacht voor de 3e keer laten regenereren in een paar dagen tijd, vanmorgen weer netjes op 0.
Nou had ik dus gezien dat het water wel op peil stond, wellicht is dat de vorige keren niet zo geweest, omdat ik dat niet kon zien door de hoeveelheid zout die in de bak zat. Wellicht dus toch de vlotter die problemen heeft?

Wel apart, stond vanmorgen mijn handen te wassen en meteen had ik zoiets van "dat voelt weer als zacht water" dat was voordat ik het gemeten had, ik begon ook met meten omdat het water anders aanvoelde. Nooit verwacht dat ik het zo overduidelijk kon merken.

• Leussink
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-01 17:13
Wij krijgen in onze nieuwbouwwoning een waterontharder van het merk Waterluxe.

In de meterkast komen 2 buitenkraantjes binnen.

In de toekomst willen we beregening via leiding water toevoegen (niet onthard)

Hoe kunnen we tijdens de bouw dit het beste klaarmaken zodat na oplevering Waterluxe eenvoudig de ontharder kan plaatsen en we in de toekomst de tuin kunnen sproeien via een aparte tyleen leiding van 25mm.

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-04 22:12
Leussink schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:57:
Wij krijgen in onze nieuwbouwwoning een waterontharder van het merk Waterluxe.

In de meterkast komen 2 buitenkraantjes binnen.

In de toekomst willen we beregening via leiding water toevoegen (niet onthard)

Hoe kunnen we tijdens de bouw dit het beste klaarmaken zodat na oplevering Waterluxe eenvoudig de ontharder kan plaatsen en we in de toekomst de tuin kunnen sproeien via een aparte tyleen leiding van 25mm.
Waterleiding voor de buitenkraan rechtstreeks naar je meterkast en direct na de watermeter laten aansluiten. Dan daarna je ontharder.

Iets wat wij helaas over het hoofd hebben gezien.

• acreed166
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-03 13:47
Ik sta op het punt om voor mijn nieuwbouwwoning direct een waterontharder aan te schaffen. De waterhardheid hier is 6.8, wat officieel nog prima lijkt.

Maar ik merk dat dit in de praktijk anders aanvoelt: Na twee keer douchen zitten mijn kranen al onder de kalkvlekken, De waterkoker heeft kalksporen na vijf à zes keer gebruiken.

Mijn vraag is: doet een waterontharder hier écht iets aan? Helpt het om kalk volledig tegen te gaan, of wordt het slechts “iets minder”? Ik hoor graag jullie ervaring :P

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:48
acreed166 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:44:
Ik sta op het punt om voor mijn nieuwbouwwoning direct een waterontharder aan te schaffen. De waterhardheid hier is 6.8, wat officieel nog prima lijkt.

Maar ik merk dat dit in de praktijk anders aanvoelt: Na twee keer douchen zitten mijn kranen al onder de kalkvlekken, De waterkoker heeft kalksporen na vijf à zes keer gebruiken.

Mijn vraag is: doet een waterontharder hier écht iets aan? Helpt het om kalk volledig tegen te gaan, of wordt het slechts “iets minder”? Ik hoor graag jullie ervaring :P
Kalk verdwijnt. Ik heb ook nieuwbouw en heb alsnog last van harde mineralen. Die moet ik polijsten met een RVS polijstmiddel (o.a. Peek of RVS Inox). Kalk is helemaal weg met een ontharder, maar ook dat wordt vaak afgeraden ivm hechting. Ik heb hem staan op hardheid 2. Het is helaas een feit dat mineralen nog hardnekkiger kunnen zijn. Als ik nu zou moeten kiezen, weet ik het niet. Hardheid 6,8 is best netjes en goed schoon te houden. Vanuit commerciele partijen wordt ook altijd geroepen om alles direct droog te maken nadat je water hebt gebruikt in bijv. de spoelbak. Anders krijg je waarschijnlijk alsnog last van aanslag net zoals ik.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:09

SeatRider

Hips don't lie

SeatRider schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:43:
Ik zou graag een waterontharder (laten) plaatsen in mijn appartement. Liefst in de meterkast, omdat ik dan in 1x alle aansluitpunten afdek. Maar mijn watermeter zit onderaan, daarboven de afleverset van de stadsverwarming, dan een groepenkast, en daarboven heb ik nog wel ruimte voor een (compacte of middelgrote) unit. Maar kun je een waterontharder anderhalve omhoog plaatsen?
Inmiddels is Aquacell wezen kijken, met wat kunst en vliegwerk kan het. De vertegenwoordiger roemde vooral het feit dat hun unit geen stroom nodig heeft (voor mij overigens een non-issue) en dat ze 2 aparte cellen hebben, zodat je dus effectief nooit zonder zacht water zit. Bij andere merken moet je vaak een bepaalde capaciteit kiezen, en bestaat de kans dat je alsnog hard water krijgt als dat op is.

Kan iemand deze verkooppunten weerleggen? :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-04 21:30
Workaholic schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:38:
Mooi topic. Inmiddels de less 15 geïnstalleerd.

Zowel mijn vrouw als ik merken echter nog geen verschil in de smaak van het water.

Hoe kan ik nu het beste testen of hij wel goed werkt en afgesteld staat?

Edit: Onze waterdruk is ook nog steeds erg goed, kan het zijn dat deze “te sterk” is voor de less 15?
Hier hetzelfde: ik proef geen verschil, de kinderen wel. Ook hier geen merkbaar verschil in waterdruk (gelukkig)

Bij mijn ouders was het wel anders toen die enkele jaren geleden een waterontharder kregen, het heeft een tijdje geduurd voordat de harssmaak weg was.

Hoe je het kan merken: ik merk duidelijk bij het douchen en handen wassen dat het lijkt of de zeep we niet helemaal af wil. Je huid blijft gladder.

Maar het enige echt goede antwoord: testen met een test kitje.

[ Voor 3% gewijzigd door ConQuestador op 21-09-2025 09:25 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:27
Mr. Inspire schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:16:
Ik heb dit weekend ook een offerte opgevraagd bij Aqmos voor een LESS waterontharder. Zojuist heb ik de offerte ontvangen. Tot zover allemaal prima. Bij het aanbieden van die offerte werd ook gelijk vermelding gemaakt van een nieuwe "drukverhoger".

Zijn er hier veel gebruikers van een (Aqmos) waterontharder en die daarbij ook zo'n drukverhoger hebben toegepast. Inclusief montage komt zo'n ding op €350,-. Toch vrij stevig bedrag van iets waarvan ik nu nog niet kan inschatten of het wat toe gaat voegen in huis.
Ik merk hier eigenlijk geen druk verschil met een less15
Pagina: 1 2 3 4

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.