Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.
Ik heb een paar keer in een hotel met waterontharder gedoucht en wat ik dan merk is dat je met veel minder shampoo / badschuim al flink schuim krijgt, alleen heb je bij het uitspoelen het idee/gevoel dat het schuim net niet helemaal uit je haar / van je huid verdwijnt. Maar wellicht is dat gewoon het verzachtende effect van de shampoo wat je normaal met hard water direct wegspoelt.Wackmack schreef op maandag 18 januari 2021 @ 23:01:
Volgende week komt waterluxe langs voor een offerte en ze gaan zelfs langs mijn ouders.
Als ik online over de voordelen lees, lees ik natuurlijk geen aanslag op veel apparaten. Lees ook zacht water is fijner voor de handen en douche is fijner.
Ervaren jullie dit ook? Nog meer voordelen die je niet altijd leest?
Ik las dat je een ontharder sowieso elke 1-2 weken moet laten regeneren om bacteriegroei te voorkomen. Het geschat waterverbruik is dan 52m3/52=1000 liter per week, dus dan zou ik een ontharder moeten kiezen die na elke 1000 liter moet regeneren, omdat anders steeds die week leidend is voor het regenereren en niet het verbruik, en dan zou je dus zout 'verspillen'.
Aqmos leek me wel een fijn merk, dus ik heb daar gekeken en dan kom ik op deze: https://www.aqmos.com/was...-zeitgesteuert-cs-16?c=42 (1600 liter per cyclus)
Dit model wordt gebruikt voor bedrijfskeukens meen ik te lezen. Zou deze dan wel geschikt zijn voor mijn toepassing? Ik wil wel een tijdgestuurde volumegestuurde omdat ik het wel fijn vind dat er extra geregenereerd wordt als het verbruik ineens veel hoger is. Ik las ook ergens in dit topic dat een groter exemplaar efficienter zou zijn zolang je dan maar met minder zout spoelt? Maar dat begreep ik niet helemaal. Ik wil gewoon een geschikt apparaat dat lang meegaat zonder onderhoud, en niet onnodig veel geld kost aan zout. Wat is slim?
Ik vind sowieso als leek het meten van dh een drama, flesje vullen met water tot 5 ml een druppel vloeistof erin totdat het groen of rood wordt, elke druppel is 1 dh. Hoe meten jullie 0dh.
Ik heb in ieder geval niet het idee dat hij 0 dh is. Voordat ik aan de knopjes ga draaien hoe gaan jullie te werk mbt het checken of het systeem werkt en dh metingen.
- MikeyMan
- Registratie: Februari 2003
- Laatst online: 11:33
Vidi, Vici, Veni
Haha, was ook net op zoek naar een alternatief voor die druppeltjes. Maar echt een apparaat om te meten heb ik nog niet gevondenharryvos schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:28:
Wij hebben nu zo 4 dagen de Aqmos r2d2 waterontharder en moet eerlijk zeggen dat ik op de smaak na nog weinig ervan merk.
Ik vind sowieso als leek het waterhardheid meten een drama, flesje vullen met water tot 5 ml een druppel vloeistof erin totdat het groen of rood wordt, elke druppel is 1 dh. Hoe meten jullie 0dh.
Ik heb in ieder geval niet het idee dat hij 0 dh is. Voordat ik aan de knopjes ga draaien hoe gaan jullie te werk mbt het checken of het systeem werkt en dh metingen.
Umm why? I denk dat jij vaker voor iets anders in de kelder zal komen dan voor de waterontharder... Ik vermoed dat ik in 1 jaar 12 keer op het scherm kijk of alles oke is en verrassend genoeg alles was okee... en 2 keer per jaar zout vul,.Conrado schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:31:
maar dan moet je er dus steeds naartoe om te weten of alles goed gaat?
Ik vind het echt een stel in en vergeet apparaat...
En mocht het nu even niet goed gaan, dan merk je dat onmiddellijk aan de kalk in water smaak denk ik zo.
Los van dat het misschien leuk is om op afstand info te krijgen, denk ik niet dat er een noodzaak is.
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Na alweer 15 jaar in ons appartement te wonen, is het eigenlijk tijd om te verhuizen, maar dat zit er even niet in. Daardoor fallback-plan en in ieder geval de "oude" Inventum boiler 80l vervangen door een 100l.en mogelijk e.e.a. uitbreiden met een waterontharder.
Met name de laatste jaren merken we meer en meer kalkaanslag, dunea stelt op haar website dat de waterhardheid 8.5 ° Dh ofwel: 1,5 mmol per liter is en dat is vrij hard voor Nederlandse begrippen heb ik mij laten wijsmaken.
Gezien de boiler bij de inkomst van de waterleidig hangt en is weggewerkt in een kast ( tevens wasmachine ) lijkt dit de perfecte plek voor ook nog een waterontharder. Ik zeg dat, omdat de VVE er vooralsnog niet aanwil een gezamenlijke ontharder, naast bestaande hydrofoor, te laten installeren - dus dan maar eens zien wat individueel nog mogelijk is.
Van belang is nog te melden, dat ik uiterst gevoelig ben voor alles wat lawaai maakt, dus overdag ( tijdens regenereren ) moet ik water kunnen blijven gebruiken en gezien het feit ik twee linker handen heb, moet ik de klus uitbesteden ( vervanging boiler met evt waterontharder ).
Verder is nog interessant te weten:
huishouden
- 3 personen, geschat waterverbruik: 130m3
keuken
- Grohe Red ( gefilterd heet water uit kraan ) ( dus Blue Filter systeem, ( zoek evt op 40412001 )
- gewone water wordt gefilter ( Blue ) door filtersysteem ivm drinkwater
- gewone warme water wordt niet gefilterd door het filtersysteem, ivm kleine afwas/ schoonmaak
- dan is er nog het kokend hete gefilterde water uit de kraan ( Red )
- MasterWatt E-SMART 100 liter boiler ( nieuw aan te schaffen, vermijden anodes )
- Vaatwasser ( Bosch, twee jaar oud )
- Wasmachine ( Miele, jaar oud )
badkamer
- Regendouche: ( Grohe Euphoria 260 Shower System )
- ligbad ( exacte liters weet ik niet, 120l? )
toilet ( maar laten we buiten beschouwing )
De ruimte waar de waterontharder moet komen is beperkt: boiler en waterontharder zullen naast elkaar moeten worden geplaatst en boven de wasmachine - totale breedte: 85cm, hoogte: 115cm ( dus boven wachmachine,), diepte: 70cm
de masterwatt 100l boiler telt een slordige breedte van: 47cm, hoogte 95cm en en diep ongeveer 47cm.
Naast afmetingen, ivm regendouche "gefilterd" op een harskern met minimaal 20 liter ( of is dat overdreven? ) voorts aantal merken revue laten passeren, ..
Ik kom dat eigenlijk uit op ofwel de Premium Fleck 5800 SXT ( 20 ), ofwel Aqmos CM-80.
W.b.t. hvh dB tijdens regenereren heb ik niet zo snel iets over gezien.
Merken als Amysoft, Aquacell, Boshuis en Sensoft zeggen ofwel niets over de harskern ofwel <20 liter
Tot slot lijkt Hydrotense de Fleck 5800 SXT technologie te gebruiken en is dat ook nog een optie.
Kortom wie wil mij het laatste beetje de goede richting opduwen, heb wat warenonderzoek gedaan maar ben nog zoekende ...
BVD!
Wat ik er echt van merk:
Rondom de kranen en met name bad/douche blijft echt veeel schoner (hierdoor +- 2x minder schoonmaakmiddel nodig, besparing van 30,- per jaar gok ik zo wat je wel weer kwijt bent aan zout). Heel simpel gezegd was dit ook eigenlijk de enige reden waarom ik een ontharder wilde en het is echt een verschil tussen dag en nacht bij ons.
Water smaakt anders, vind het niet lekkerdere of minder lekker maar het smaakt anders
Bepaalde zeep blijft meer aan je plakken waardoor je soms denkt dat je je nog niet goed hebt afgespoeld. Kwestie van wennen zie het niet als voor of nadeel.
Ik heb deze winter minder last van droge huid gehad, met name me scheenbenen had ik de afgelopen winters altijd wel last van jeuk/droge huid en dat heb ik deze winter niet gehad. Toeval of door het zachtere water ik weet het niet…
Andere niet merkbare voordelen die ik verwacht te hebben:
Minder aanslag in wasmachine/vaatwasser etc. wat potentieel dus een langere levensduur / minder onderhoud zou betekenen.
Samengevat:
Alles blijft veel schonen waar water lang stroomt. Als dat je hoofddoel is ga je niet worden teleurgesteld met een “echte” waterontharder.
Je reageert op een bericht uit 2013...rondewit01 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:42:
[...]
kan je mij een PM sturen welk merk dit is
Ik hoop dat jou verwachting om antwoord te krijgen niet heel hoog is..
Google verteld mij dat bhs een merk waterontharder is.
[ Voor 9% gewijzigd door jack zomer op 01-04-2021 13:38 ]
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Een magneet helpt ook niet. De (redelijk) betrouwbare testen die ik kon vinden tonen geen enkel werkzaam effect aan. Het verkoopmodel lijkt te zijn gebaseerd op reviews (die overigens op sommige sites aardig overeen lijken te komen wat betreft schrijfstijl etc) en het idee dat mensen iets denken te merken. Mogelijk hadden ze al geen of weinig aanslag.Verwijderd schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:17:
[...]
Hier 2 familieleden die zo'n ding op de waterleiding hebben geplaatst en zweren geen aanslag meer te hebben. "Maar de kalk gaat het water niet uit, het zorgt ervoor dat het niet meer kan binden." ofzoiets....Een dh testje haalt dus niks uit, want het kalk zit er wel nog in en dat accepteren ze ook, want je ziet niets meer. Blijkbaar.
Ik geloof er niet in. Heb hier een mooie ontharder staan en daar heb je zelfs nog af en toe resten kalk als je net niet uitkomt met je cyclus. Zou niet weten hoe een magneetje dat kan verhelpen.
Via Google kom je o.a. deze stukken tegen:
‘Non Chemical Devices: Thirty Years of Myth Busting’ (2008) door Timothy Keister, Engineers’ Society of Western Pennsylvania
‘Magnetic Water Treatment’ (2001), onderzoek uitgevoerd door US Army Engineer Research and Development Center, Washington
‘Ein Schlag ins Wasser’ Physikalische Wasserbehandler Test (2000) testonderzoek door Duitse consumentenbond
Een waterontharder magneet voorkomt dat in water opgeloste deeltjes zich combineren met carbonaat. Als die twee delen zich combineren vormt zich kalksteen, het goedje dat voor alle overlast in je huis zorgt. Een waterontharder magneet zou dit doen door kalkdeeltjes van een negatieve lading te voorzien. De onderzoeken die de werking van deze magneten zouden moeten bewijzen, zijn echter heel slecht opgezet en worden losjes geïnterpreteerd door de verkopers van de magneten. Ook kan dit systeem alleen functioneren bij een voldoende sterk magnetisch veld, namelijk eentje veroorzaakt een magneet van minimaal 500+ Gauss, iets wat niet gehaald wordt door de magneten in de handel. Bovendien blijven de kalkdeeltjes alleen negatief geladen zolang het water stroomt: zodra het water stilstaat in de leiding verliezen ze hun lading en kunnen ze weer kalk vormen met carbonaat, met alle gevolgen van dien. De korte samenvatting is dus: er is nauwelijks bewijs dat kalkmagneten werken en dat ze een effect hebben op kalk uit leidingwater. De wetenschap heeft geen duidelijke theoretische onderbouwing hiervoor en zelden worden er positieve praktijkresultaten gerapporteerd. Het ‘bewijs’ dat wordt geleverd als wetenschappelijk onderzoek zitten methodologisch niet goed in elkaar.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Hydrotense Waterontharder 16L Fleck, 35 kg zoutvat volgens spec.Guus Leeuwis schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:31:
[...]
Klinkt goed! Welk merk en type heb je, als ik vragen mag?
8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop
Onze waterontharder staat op 0dh ingesteld en nagemeten met test setje. Dit bevat een waterontharder van het merk waterluxe ongeveer 1 jaar oud. Voor de rest gebruiken wij vaatwaspoeder met een klein beetje glanspoelmiddel voor de vaatwasser.
Herkenbaar. Een ontharder haalt alleen kalk uit het water, of beter wisselt Na met Ca uit. Er zitten nog vele soorten stoffen in het water wat qua samenstelling verschilt per regio. Deze kunnen zich kennelijk op het glaswerk hechten.Chrisverst schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:07:
Beste mede tweakeraars, bij onze waterontharder hebben wij een vreemd verschijnsel. Ons glaswerk krijgt een soort blauw achtige olie gloed eroverheen. Heeft iemand enig idee wat dit is? Persoonlijk krijg ik het er ook niet af! Zie foto van ons glaswerk.
Onze waterontharder staat op 0dh ingesteld en nagemeten met test setje. Dit bevat een waterontharder van het merk waterluxe ongeveer 1 jaar oud. Voor de rest gebruiken wij vaatwaspoeder met een klein beetje glanspoelmiddel voor de vaatwasser.
[Afbeelding]
Voorheen voerde het kalk qua afzetting de boventoon, en dat is er uitgehaald.
Die blauwe gloed zou je met azijn weg moeten kunnen krijgen.Chrisverst schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:07:
Beste mede tweakeraars, bij onze waterontharder hebben wij een vreemd verschijnsel. Ons glaswerk krijgt een soort blauw achtige olie gloed eroverheen. Heeft iemand enig idee wat dit is? Persoonlijk krijg ik het er ook niet af! Zie foto van ons glaswerk.
[Afbeelding]
Ik hoef niets goed te praten? Ik ben uitermate tevreden met mijn keuze, zowel qua gebruik als qua kosten.mitsumark schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:42:
[...]
[...]
Je hebt natuurlijk nog veel meer opties die goed zijn en niet zoveel kosten, maar ik krijg het gevoel dat je steeds weer probeert je relatief dure aanschaf goed te praten (vergelijken met de veel te dure aquacell en de goedkopere aqmos waar inderdaad een hoop tweakers mee aan het finetunen zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet!)
Iedereen maakt zijn eigen keuzes, maar we kunnen niet ontkennen dat er in dit topic erg veel over de AQMos gesproken wordt. Geen probleem hoor, als je lekker wil knutselen en Tweaken aan iets als een waterontharder dan kan dat een prima keus zijn. Net als de AquaCell, AmySoft, SensorSoft of welk merk en model dat ook kunnen zijn. Dat is iets wat ik ongeveer in al mijn posts aangeef zelfs. Maar wellicht moet er een ‘Tweak je AQMos’ topic gemaakt worden als het stoort dat niet iedereen wild is van dit apparaat.
Tsjah, ik kan wel duizend dingen noemen waar ik liever geen geld aan uitgeef of kies voor goedkopere opties.Ik zie zelf geen enkele reden om 1000+ te betalen voor een ontharder, daaronder zijn prima opties beschikbaar.
Panelen en boiler zijn er ook al. Volgende stap is een warmtepomp. Of accu’s. Maar dat is nu nog even niet helder genoeg.Ga je 1500 uitgeven voor een iets zuinigere versie vanwege het milieu kun je dat prijsverschil veel beter stoppen in zonnepanelen/zonneboiler of iets dergelijks.
[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 30-05-2021 19:53 ]
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Dat was al duidelijk, mooiDrardollan schreef op zondag 30 mei 2021 @ 19:52:
[...] Ik hoef niets goed te praten? Ik ben uitermate tevreden met mijn keuze, zowel qua gebruik als qua kosten.
Er wordt veel over aqmos gepraat omdat het simpelweg heel veel bang for buck is. Niet ómdat je eraan kunt (of zelfs moet in jouw ogen) tweaken. Ook veel andere ontharders kún je aan tweaken als je dat zou willen.Iedereen maakt zijn eigen keuzes, maar we kunnen niet ontkennen dat er in dit topic erg veel over de AQMos gesproken wordt. Geen probleem hoor, als je lekker wil knutselen en Tweaken aan iets als een waterontharder dan kan dat een prima keus zijn. Net als de AquaCell, AmySoft, SensorSoft of welk merk en model dat ook kunnen zijn. Dat is iets wat ik ongeveer in al mijn posts aangeef zelfs. Maar wellicht moet er een ‘Tweak je AQMos’ topic gemaakt worden als het stoort dat niet iedereen wild is van dit apparaat.
Top, besparen waar je kunt en wilt.Tsjah, ik kan wel duizend dingen noemen waar ik liever geen geld aan uitgeef of kies voor goedkopere opties.
Ja, of je stopt dat overgebleven geld in een potje voor wat leuks. Ik bedoel maar te zeggen dat er betere investeringen zijn.Panelen en boiler zijn er ook al. Volgende stap is een warmtepomp. Of accu’s. Maar dat is nu nog even niet helder genoeg.
Wat ik bedoel te zeggen is dat je argumenten mijns inziens niet logisch zijn, in samenvatting:
- Hij is goedkoper dan een Aquacell. Ja, maar die is dan ook 3x zo duur als een andere goede ontharder, de sensorsoft is "maar" 2x zo duur.
- Je hoeft minder te tweaken dan bij een aqmos. Dat is simpelweg niet waar, ook een aqmos kun je gewoon (laten) installeren/instellen en voortaan alleen maar zout bijvullen.
- Hij is zuiniger dan menig ontharder. Ja, maar daar betaal je ook voor en je verdient het nooit terug. De besparing van een goedkoper model kun je slimmer investeren.
- Hij is beter voor het milieu: Tja, die paar kuub water en paar kg zout, druppel op een gloeiende plaat.
- Ik kreeg een mooie presentatie. Klopt, á 50 euro, bij 25% succes ratio van de verkoper heb je daar ook 200 voor betaald.
Natuurlijk ieders goed recht om zelf te beslissen waar geld aan uit te geven, maar dingen wel objectief blijven zien.
Wellicht is het grotendeels alleen een gevoel, net zoals bij de meeste dure auto's, of het gemak, en dat is op zich prima.
In de startpost en op internet voordelen genoeg, maar die komen van sites als waterontharder.nl, dus dan verwacht ik niet per se iets negatiefs. Dus aan jullie Tweakers de vraag: werkt het?! En dan bedoel ik niet of de dH ook echt 0 is, want dat werkt als ik het excelletje moet geloven. Maar ik bedoel meer van, merk je echt voordelen en/of nadelen? Oprecht geïnteresseerd
Volgens Brabant Water is de hardheid bij ons 10.86 dH. Tevens hebben wij ook een luchtwarmtepomp met 230 liter boiler en overal vloerverwarming (geen idee of dat op hetzelfde watercircuit zit).
[ Voor 17% gewijzigd door Calypsooo op 23-06-2021 15:10 ]
Ja, ik merk enorm verschil. Het is een stuk zachter voor je huid, kalkaanslag op douchewanden, zwarte kranen, Quooker, waterkoker op kantoor, vaatwasser, alles blijft kalkvrij na verloop van tijd. Ik vind het een briljante investering en als 'ie stuk gaat over een X aantal jaar koop ik dezelfde dag een nieuwe.Calypsooo schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 15:04:
Tussen alle discussies over afstellingen, waterverbruik en regeneratierondes ben ik bij stap 1 "wil ik een waterontharder"?
In de startpost en op internet voordelen genoeg, maar die komen van sites als waterontharder.nl, dus dan verwacht ik niet per se iets negatiefs. Dus aan jullie Tweakers de vraag: werkt het?! En dan bedoel ik niet of de dH ook echt 0 is, want dat werkt als ik het excelletje moet geloven. Maar ik bedoel meer van, merk je echt voordelen en/of nadelen? Oprecht geïnteresseerd
Volgens Brabant Water is de hardheid bij ons 10.86 dH. Tevens hebben wij ook een luchtwarmtepomp met 230 liter boiler en overal vloerverwarming (geen idee of dat op hetzelfde watercircuit zit).
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Na overleg door de leverancier van de waterontharder kwamen ze met de volgende conclusie:
Het vreemde is echter, mijn ouders hebben dit probleem niet (ook niet als ik een glas omspoel en laat opdrogen). Die hebben een ander merk (Aquacell) waterontharder maar hebben het water van precies dezelfde bron (opgezocht bij de waterleverancier). In theorie zou het water dus hetzelfde moeten zijn, en zit het verschil in de ontharder of het interne leidingwerk (ik heb nieuwbouw, mijn ouders een huis uit de jaren 70).In enkele gevallen komt dit voor en dit ligt aan het water, hierin zitten mineralen die deze vlekken veroorzaken. Een andere ontharder zal precies ditzelfde probleem hebben, daar zijn we van overtuigd.
De leverancier van de waterontharder was de minste niet en bood aan om de ontharder terug te nemen. Het enige wat ik niet terug kan krijgen zijn de installatiekosten (200/250 euro). Dat laatste vind ik opzich wel logisch, plus ik heb er nu bijna een halfjaar ontkalkt water (alsnog met vlekken) van gehad.
Ik ben dus nu sinds een aantal dagen ook in de markt voor een nieuwe ontharder. Nu kan ik een flink bedrag bijleggen (ik zat op 1700 euro inclusief montage) en ook voor de Aquacell gaan, maar dat gaat me toch net iets te gek. Zeker met de overtuiging van de huidige leverancier in het achterhoogd. Stel je voor ze hebben gelijk en ik heb straks precies hetzelfde probleem met een Aquacell ontharder van 2200+ euro.
Ik zit daarom nu vooral naar de Aqmos ontharders te kijken. Uiteraard eerst naar de Aqmos R2D2-32 gekeken. Veel goede verhalen, maar ook mindere verhalen. En dan met name dat de Chinese controle-unit/klep wat minder zou zijn. Een alternatief waar ik nu naar kijk is de Aqmos CM-32 die een Clack unit heeft waar veel meer goede verhalen over te lezen zijn. Ik betaal daarvoor het dubbele in vergelijking met de R2D2-32, maar aanzienlijk minder dan de huidige 1700 euro die ik betaald heb.
Het enige voordeel wat ik de R2D2-32 weer vind hebben is het formaat. Die is namelijk maar 22cm breed en kan 25 kilo zout hebben. De CM-32 is 32cm breed en kan 40 kilo zout hebben. Ik ben maar alleen en woon in een klein apartement, dus die extra ruimte kan ik wel gebruiken. De vraag is echter of die CM-32 echt zijn meerprijs waard is. Is die dus beter/makkelijker te configureren, en doet hij ook beter zijn werk. Of zit daar geen verschil in en is het puur de levensduur en het eventuele onderhoud van de controle-unit?
Anders heb ik namelijk zoiets van: Ik koop eerst een R2D2-32, mocht de controle-unit kapot gaan na een aantal jaar dan kan ik die altijd nog vervangen voor een Clack unit (indien mogelijk).
Het is een heel verhaal geworden, en ik hoop dat het nog een beetje te volgen is. Samenvatting: ik wil een Aqmos kopen, maar weet niet of het de R2D2-32 of CM-32 moet worden ivm verschillen tussen BNT en Clack en of dit eventueel later te vervangen is bij een R2D2.
People who live in glass houses shouldn't throw stones.
Ontharders hebben een mechanisme om te bepalen wanneer een regeneratie nodig is. Hoe, dat verschilt per merk. Sommige merken berekenen op basis van je gemiddelde waterverbruik en sommige hebben een sensor. Anderen werken op basis van aantal liter of aantal dagen. En sommige combineren een en ander. En AquaCell heeft simpelweg 2 harscilinders, dan heb je altijd onthard water.Calypsooo schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:18:
[...]
Dus ik begrijp dat wanneer een waterontharder nog niet toe is aan een regeneratie-proces al wel slechter gaat presteren naar gelang hij dichter in de buurt komt van het regeneratie proces? Wat is dat überhaupt het nut van zo'n ding? Dan moet je een overkill waterontharder kopen om altijd onthard water te hebben?
Ik heb een SensorSoft die meet of de hars voor een bepaalde hoeveel verzadigd is en zal dan in de nacht regenereren. Bij normaal gebruik loopt dit prima, de hardheid loop misschien op naar 0,5dH maar dat is het dan wel. Als ik ineens veel meer water verbruik (bv. zwembad vullen) dan zal het wellicht nog iets oplopen. Maar nog steeds is het een stuk lager dan zonder ontharder. Indien gewenst kan ik altijd op de knop drukken voor een directe regeneratie, en ik ken geen merk dat zo'n knop niet heeft behalve natuurlijk de genoemde AquaCell.
De leveranciers gaan inderdaad uit van een schone harskolom. Wat elke keer bereikt wordt met een regeneratie.En de specificaties die leveranciers aangeven, zijn die dan op basis van een compleet schone hars inhoud? En dus eigenlijk niet representatief voor het gebruik?
Hoe dat niet representatief zou zijn voor het gebruik, dat snap ik niet.
[ Voor 10% gewijzigd door Drardollan op 12-07-2021 09:42 ]
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Waar woon je / welke water leverancier heb je?Chrisverst schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:07:
[Afbeelding]
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Apparaat staat gedeeltelijk voor de stoppenkast. De slangen zijn flexibel dus door hem kwartslag te draaien kun je er gewoon bij.

De bypass die je kunt gebruiken als je water wil gebruiken zonder de waterontharder.

De afvoer van het spoelwater en de overloop.
Nou, met sterke claims als "grote winnaar" en "wat uitzoekwerk" kun je wel wat commentaar verwachten.Knikmops schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:48:
[...]
Laag verbruik = laag waterverbruik en laag zoutverbruik. Zij claimen minder te verbruiken dmv gebruik van fijne korrel. Ik neem aan dat Aquacell ongeveer hetzelfde doet, maar dan voor 2x de prijs.
Snap niet goed waar de opmerking vandaan komt dat ik verbonden zou zijn aan de "onbekende" club. Ik ben gewoon op zoek naar een goed product. Aqmos verkoopt deze ontharder, en die lijken mij niet echt onbekend.
Je trekt de ervaringen en voorbereiding van vele in dit forum in kwestie en je praat simpelweg de pr praat na van een leverancier die hier nauwelijks wordt besproken.
Fijnere korrel zorgt effectief voor een groter uitwisselings oppervlak, dus je hebt als het ware 1.x maal de capaciteit van een waterontharder met standaard korrel. Dat is leuk, maar je hebt nog steeds dezelfde hoeveelheid zout nodig als andere waterontharders om een hoeveelheid ionen uit te wisselen tijdens de regeneratie. Anders gezegd, als 1 gram kalk nu in een harskolom zit van 10 liter of 20 liter, zal voor het zoutgebruik om dit te regenereren nauwelijks uitmaken. Wat wel uitmaakt is de tijd die je de mix de kans geeft de ionenuitwisseling te doen; te kort en je zoutgebruik zal omhoog gaan.
Maar, prima merk lijkt me qua specs, wel aan de dure kant. Ga voor deze winnaar zou ik zeggen :-)
en deel ons je ervaringen mee
8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop
Bij een ontharder zonder elektrische sturing die willekeurig kan regenereren op elk moment van de dag, kan ik me voorstellen dat het (soms) merkbaar is.
c-mattic in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Zelf regenereer ik in de avond met mijn clack. Snachts wordt ik er wakker van.
Maar bij mij is dat 1x in de 3 weken een half uurtje vanwege weinig verbruik.
Dus ik merk dat niet in druk.
Misschien valt het mee inderdaad.
Ik herhaal ook maar van wat ik hier lees.
Prima, bedankt voor de reacties! Ik kan bij Aqmos zeer degelijke (handelaars)prijzen krijgen precies, dus misschien meteen twee bestellen, eentje voor bij de ouders ook.AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:52:
@Knikmops
Bij een ontharder zonder elektrische sturing die willekeurig kan regenereren op elk moment van de dag, kan ik me voorstellen dat het (soms) merkbaar is.
c-mattic in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Zelf regenereer ik in de avond met mijn clack. Snachts wordt ik er wakker van.
Maar bij mij is dat 1x in de 3 weken een half uurtje vanwege weinig verbruik.
Dus ik merk dat niet in druk.
Misschien valt het mee inderdaad.
Ik herhaal ook maar van wat ik hier lees.
- OMX2000
- Registratie: Januari 2001
- Laatst online: 06:31
By any means necessary...
Thx voor de tip. Maar de kieswijzer lijkt kapot te zijn : https://waterontharderkiezen.nl/kieswijzer-wateronthardersrsbroer schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:03:
[...]
Begin hier eens: https://waterontharderkiezen.nl/
Veel merken worden genoemd.
Ik heb ook redelijk vaak Hydrotense genoemd zien worden in dit forum.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
- Wat is de kans op bacterien in je drinkwater of dat er hogere concentraties zout in zitten?
- Hoe onderhoudsvrij is zo`n systeem nou, behalve af en toe het zout bijvullen.
- Moet de harskern na verloop van tijd vervangen worden / gereinigd met harscleaner?
ik heb deze set, maar dan de 20 liter versie. Verder heb ik er de 'chlorinator' bij genomen. Deze zorgt er voor dat tijdens de regeneratie, een klein beetje van het pekelwater wordt omgezet in chloor. Daardoor wordt de harskern tijdens regeneratie gedesinfecteerd. Buiten zout bijvullen, heb ik er verder daarom geen onderhoud aan. Het water smaakt volkomen neutraal, dus geen zoute bijsmaak of iets dergelijks. Ook de SodaStream smaakt prima(wordt in december vervangen door Quooker met koudwater met CO2). Ik heb een resthardheid ingesteld van 2dH. Deze set heb ik zelf gemonteerd en vind dat prima te doen. Met hoe lang de harskern meegaat, heb ik nog geen ervaring.rorie schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:39:
Na veel twijfelen sta ik op het punt om een WTR Ceramic High End - 10 aan te schaffen. Deze wil ik zelf gaan monteren. Is er iemand die ervaring met dit merk en of type waterontharder? Vragen waar ik nog meer mee zit zijn:
- Wat is de kans op bacterien in je drinkwater of dat er hogere concentraties zout in zitten?
- Hoe onderhoudsvrij is zo`n systeem nou, behalve af en toe het zout bijvullen.
- Moet de harskern na verloop van tijd vervangen worden / gereinigd met harscleaner?
[ Voor 3% gewijzigd door geertk op 26-10-2021 16:59 ]
Voor 1300 euro inclusief montage etc
Ik heb geen idee of dit een goed merk / ontharder is en een goede prijs.
Welke water ontharder bevelen jullie aan.
2 persoons huishouden
3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35
https://www.engeldot.nl/w...ontharder-single-compact/
Ik ken dit merk niet vroeg mij af of mensen hier, toevallig ervaring hebben met deze waterontharder
Met een Clack besturing, kan eigenlijk niet zoveel mis zijn.Jboy1991 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:23:
Wij gaan ook in onze nieuwe huis een waterontharder plaatsen. De plaatser gaf aan dit model te willen plaatsen
Ik ken dit merk niet vroeg mij af of mensen hier, toevallig ervaring hebben met deze waterontharder
Er zijn wel 2 uitvoeringen, tijd gestuurd en volume gestuurd (met max tijd)
Het zout verbruik is wel erg laag, ben daarom wel benieuwd naar de hoeveelheid water die hij kan ontharden tussen de regeneraties.Jboy1991 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:23:
Wij gaan ook in onze nieuwe huis een waterontharder plaatsen. De plaatser gaf aan dit model te willen plaatsen
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Iemand van Tweakers die er een positieve ervaring mee heeft? Wat mij aansprak op de Omega 400 is dat hij een hoge doorvoersnelheid heeft van 42 liter per minuut, en 15 jaar all in garantie. Lijkt een stuk hoger dan bij de andere merken.
- flippy
- Registratie: December 2001
- Niet online
Alle rechten voorbehouden.
nee, ik heb zelf een simpele fleck gekocht met een joekel van een harstank erbij onder het motto van groter = beter. koste iets van 800 euro met 1" leidingen.Bioflap schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:38:
[...]
Goed punt, weet ik niet. Ik denk niet dat doorvoersnelheid de heilige graal is, maar verder weet ik helemaal niet op basis van wat je ze kan vergelijken. Heb jij ervaring met Omega als waterontharder?
ik ben niet zo van die stoere en hippe merken. onderhuids gaat het alleen maar om de hars die erin zit. de rest van de zaken doen er niet veel aan toe. dat gekut met 2 tanks bijvoorbeeld is onzin in mijn idee aangezien de ontharder snachts om 3 uur zijn ding doet 1x in de 2 weken. dus je moet toevallig net die nacht om 3 uur snachts aan het douchen zijn wil je uberhaupt merken dat je ontharder bezig is.
[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 09-12-2021 19:50 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
- mvds
- Registratie: November 2000
- Laatst online: 04-04 21:44
Totally awesome!
Ik denk het niet. Prijsklasse heeft niet direct te maken met Hars of Zout ( dus de ontharder ), meer met kwaliteit van de stuurkop en Marketing.mvds schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:51:
Ik heb een stuk terug zitten lezen maar kan niet echt een antwoord vinden. Is het verschijnen van vlekken na het plaatsen van een waterontharder te linken aan een bepaald merk (of prijsklasse) waterontharder of komt het bij alle merken, types en prijsklassen voor?
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
- Dylantje2
- Registratie: April 2007
- Laatst online: 10:28
sorry Bricklayere here :-)
Ik zie een paar merken in het lijstje staan.
Heeft niemand hier toevallig ervaring met een water2buy?
https://www.water2buy.com...ategorie/waterontharders/
Nog 1 keer een zekerheidsvraagje voor ik er 1 koop
@AUijtdehaag weet een beetje hoe mijn directeur is..
Je proeft ECHT geen zout [ als alles goed is ingesteld ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik krijg de indruk dat alle waterontharders ‘white-label’ zijn; dezelfde blauwe houders (soms met wat plastic er omheen) met een kop/klep er op met een tijd- of volumegestuurde besturing. Allemaal weer dezelfde kleppen van Chinese makelij, van Pentair of van Clack. Die merken maken natuurlijk wel een kwaliteitsverschil.Stealth2000 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:03:
[...]
Nee eigenlijk niet. Maar moet eerlijk zeggen dat ik niet zo gecharmeerd ben van 'white-label' producten.
Verder niets onderscheidends, nieuws of innovatiefs. Of zie ik iets over het hoofd?
Mijn huis is slimmer dan ik...
Daarbij ben ik uitgekomen bij de Omega waterontharder en de Boshuis waterontharder. De Omega waterontharder heeft weinig referenties nog online, waar Boshuis op verschillende websites terug komt.
Boshuis biedt echter nog een serviceabonnement aan, waar Omega zegt dat er totaal geen onderhoud hoeft plaats te vinden. Boshuis geeft garantie op onderdelen, maar moet je wel betalen voor voorrijkosten en arbeidsloon en Omega is garantie all in. Heb echter geen idee of onderhoud wenselijk is, en/of een waterontharder slijt/kapot gaat binnen de garantietermijn (15-20 jaar).
De Omega is echter weer 25% duurder.
Hebben mensen ervaring met beide producten of kan iemand noemenswaardige verschillen aangeven of juist wat ik beide merken moet vragen om juiste keuze te kunnen maken?
:fill(white):strip_exif()/f/image/HREknso3nhFLROehuR5tPU8S.png?f=user_large)
Veel ontharders zijn inderdaad een samengooisel van verschillende onderdelen (zoutbak, harstank, harsen, stuurklep, vlotterConrado schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 23:37:
[...]
Ik krijg de indruk dat alle waterontharders ‘white-label’ zijn; dezelfde blauwe houders (soms met wat plastic er omheen) met een kop/klep er op met een tijd- of volumegestuurde besturing. Allemaal weer dezelfde kleppen van Chinese makelij, van Pentair of van Clack. Die merken maken natuurlijk wel een kwaliteitsverschil.
Verder niets onderscheidends, nieuws of innovatiefs. Of zie ik iets over het hoofd?
...).
Er zijn ook merken die een toestel volledig zelf maken en verdelen, zoals bijvoorbeeld Delta en Ecowater.
Voor die tweede soort ben je afhankelijk van de fabrikant om al dan niet onderdelen of service te kunnen verkrijgen. Bij de eerste soort kun je onderdelen online vinden, DIY herstellingen doen of terecht bij verschillende bedrijven die deze waterontharders plaatsen.
Ik zou altijd de ''whitelabel'' ontharders met degelijke onderdelen aanraden. Deze zijn vele malen goedkoper dan de ''merken'' zowel in aanschaf als eventuele herstellingen. Voor spare parts betaal je bij de merken goed door.
Fleck is niet meer wat het geweest is. Al jaren niet meer. Chinese kleppen zoals Runxin en Canature (BNT) hoeven niet persé slechter te zijn dan Fleck, maar zijn eerder wegwerpkleppen. Je kunt ze misschien proberen herstellen, maar ik zou er zelf mijn tijd en geld niet insteken. De prijs is er ook naar. De enige goede die overblijft voor alle toepassingen (huishoudelijk, industrieel, ontharders, ontijzeraars...) is Clack. Dit is kwaliteit die 15-20 jaar goed zal functioneren en als het nodig is, vind je zeker een bedrijf die er kan en wil herstellingen op uitvoeren.
In het verleden heb ik meermaals ondergelopen kelders geweten door Runxin of Canature kleppen waar de bypass van losgekomen was of de klep gebarsten was.
<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>
Zelf geen ervaring met beide merken (ik heb er zelf één van WTR), maar de boshuis ontharder lijkt wel een erg hoog zoutverbruik te hebben terwijl de Omega een veel te laag zoutverbruik specificeert. Beide ontharders geven een doorstroomcapaciteit wat niet gelijk staat aan de doorstroom onthardingscapaciteit. Deze is namelijk veel lager dan aangegeven op de specificaties.Robertv88 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:38:
Ik ben mezelf momenteel aan het verdiepen in de wereld van waterontharders.
Daarbij ben ik uitgekomen bij de Omega waterontharder en de Boshuis waterontharder. De Omega waterontharder heeft weinig referenties nog online, waar Boshuis op verschillende websites terug komt.
Boshuis biedt echter nog een serviceabonnement aan, waar Omega zegt dat er totaal geen onderhoud hoeft plaats te vinden. Boshuis geeft garantie op onderdelen, maar moet je wel betalen voor voorrijkosten en arbeidsloon en Omega is garantie all in. Heb echter geen idee of onderhoud wenselijk is, en/of een waterontharder slijt/kapot gaat binnen de garantietermijn (15-20 jaar).
De Omega is echter weer 25% duurder.
Hebben mensen ervaring met beide producten of kan iemand noemenswaardige verschillen aangeven of juist wat ik beide merken moet vragen om juiste keuze te kunnen maken?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Onderhoud is, nadat de ontharder is ingesteld, enkel beperkt tot het bijvullen van zout en 1x per jaar ontsmetten. Neem je een waterontharder met chloor module hoef je alleen zout bij te vullen.
Zou je willen delen wat de prijzen van beide ontharders zijn, als deze bekend zijn? De fabrikanten geven geen openbare prijzen aan op hun website.
Waar baseer je het zoutverbruik op?Rollo450 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:44:
[...]
Zelf geen ervaring met beide merken (ik heb er zelf één van WTR), maar de boshuis ontharder lijkt wel een erg hoog zoutverbruik te hebben terwijl de Omega een veel te laag zoutverbruik specificeert. Beide ontharders geven een doorstroomcapaciteit wat niet gelijk staat aan de doorstroom onthardingscapaciteit. Deze is namelijk veel lager dan aangegeven op de specificaties.
Onderhoud is, nadat de ontharder is ingesteld, enkel beperkt tot het bijvullen van zout en 1x per jaar ontsmetten. Neem je een waterontharder met chloor module hoef je alleen zout bij te vullen.
Zou je willen delen wat de prijzen van beide ontharders zijn, als deze bekend zijn? De fabrikanten geven geen openbare prijzen aan op hun website.
Kan je tevens de rekensom aangeven waarmee je bepaalt dat de doorstroomcapaciteit niet gelijk staat aan de doorstroom onthardingscapaciteit?
Boshuis 150 = +/- 2000 euro
Omega 200 = +/- 2300 euro
- woutur
- Registratie: Maart 2000
- Laatst online: 03-04 14:27
Klauwtjes uit!
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
- flippy
- Registratie: December 2001
- Niet online
Alle rechten voorbehouden.
ik krijg heel erg van die "juicero-vibes" als ik dit soort producten zie.
let trouwens op dat het fimpje op de achtergrond waar ze het filter losdraaien geen water erin heeft zitten.
elke keer als je dus filter moet vervangen is je meterkast een waterballet.
het is trouwens een standaard 12cm/ 4.5" (big blue) filterbehuizing die je voor een 2~3 tientjes kan bestellen op veel plekken en waarschijnlijk voor een paar euro op ali.
let trouwens op dat ze nergens een 0dh beloven....
2 minuten op google:
standaard filterhuis kopen en een los fosfaatfilter en je bent voor nog geen 5 tientjes klaar.
voorbeeld: https://www.aquariatics.b...m-60mm-790gr/#description
alstublieft en de 900 euro die je bespaart mag je sturen naar het "help flip de winter door" fonds.
ik heb deze en ik ik merk niks van drukverlies. officieel trekt deze ook 25 liter per minuut met 0 hardheid. op de meters die voor en na de filterinstallatie zit zie ik niks bijzonders qua drukverlies zelfs niet als de kraan vol openstaat voor het bad.woutur schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:53:
Merken jullie iets van drukverlies (bijvoorbeeld bij waterontharders van WTR of Aqmos) op de leiding? Ik heb een dubbele douche en het is niet de bedoeling dat daar ineens veel minder water uitkomt.
kanttekening is wel dat ik 1" uponor vanaf de watermeter heb en dat volledig heb tot aan mijn verdeelblok (dus ook 1" aanslutingen op de ontharder en koolfilter) en dat gaat verder met 20mm naar elke aansluiting met zijn eigen leiding.
en nee, ik heb geen aparte terugslagklep want die zit al in de watermeter.
[ Voor 122% gewijzigd door flippy op 21-01-2022 14:59 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Als je tussen de aanvoer en de waterontharder een terugstroombeveiliging hebt (wat officieel wel moet, maar vaak niet wordt gedaan), dan heb je zeker een drukverlies.woutur schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:53:
Merken jullie iets van drukverlies (bijvoorbeeld bij waterontharders van WTR of Aqmos) op de leiding? Ik heb een dubbele douche en het is niet de bedoeling dat daar ineens veel minder water uitkomt.
:strip_exif()/f/image/qtXrdGe7wSidzmiqRAEhww3c.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast zul je altijd wat drukverlies hebben door de waterontharder zelf (door verhoogde leidingweerstand). Als ik snel op internet zoek, is dat iets van 0,2 - 0,7 bar.
Door een drukverhogingspomp te plaatsen kun je het drukverlies opvangen.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik kwam via marktplaats een half jaar oude waterontharder tegen, de eigenaar vond hem niet toereikend in zijn woning met kapsalon aan huis. Er stond geen merk of type bij maar na een kleine zoektocht kwam ik bij dit topic terecht. Jullie zouden hem gelijk herkennen als de Aqmos R2D2-32 😊. Na een groot deel van het topic gelezen te hebben leek deze ontharder voor onze situatie zeer geschikt (2 personen, ~80-100m3 per jaar). We wonen in Groningen en de waterhardheid ligt hier rond 8dH. Dus heb ik deze opgehaald voor een bedrag dat nog een stuk onder de nieuwprijs ligt. Wel zonder alle toebehoren zoals slangen e.d., enkel de stroomadapter.
De watermeter zit bij ons onder een luik in de vloer bij de voordeur. Naast het halletje zit een verdiepte halkast waar ook de groepenkast zit. Dit leek mij een uitstekende plek voor de waterontharder. Vorige week dus begonnen hier eerst een stroompunt te maken. Dit kon erg eenvoudig door een opbouw elektradoos door te lussen naar een nieuwe doos + stopcontact. Ik heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt door een extra schakelaar te plaatsen voor een extra lamp. Ook had ik alvast een gat door de tussenmuur gemaakt op kruipruimte niveau, zodat ik vanaf hier gemakkelijk kan doorsteken naar de waterleiding.

Vervolgens een complete aansluitset aangeschaft via VTE waterontharders voor 99,- (https://vtewaterontharders.nl/product/aansluitset/). Ik ben voor de 150cm lange ¾” slangen gegaan. Verder zitten er diverse andere handige onderdelen bij waaronder 2 afvoerslangen, sifon, testset, resin cleaner en een airgap, echt een aanrader!
De 2 flexibele slangen heb ik via het gat in de muur op de waterleiding aangesloten. Ik hoefde hier enkel een 22mm knietje te vervangen door bijgeleverd knie met ¾ draad. Deze diameter is voor mij trouwens meer dan voldoende daar de leiding in huis nog een oude 14mm leiding is. Via een neusstukje naar 1” van de Warmteservice heb ik de slangen aangesloten op de R2D2. Ik heb ervoor gekozen geen bypass te installeren. Mocht ik ooit verhuizen en de ontharder meenemen dat gebruik ik simpel de slang als bypass of maak ik het weer origineel door het messing knietje terug te plaatsen. Ook heb ik geen terugstromingsbeveiliging geplaatst. Vanwege de dunne leidingen kan ik geen drukval gebruiken en een EA voldoet officieel niet, dus dan heeft dit voor mij ook geen meerwaarde. Wel heb ik een afsluiter met aftapkraantje aan de uitgangszijde geplaatst voor het gemakkelijk nemen van monsters.

Dan de afvoer. Aan de andere kant van de voordeur zit een slaapkamer waar ooit een wastafel heeft gezeten. De afvoer, eerst gietijzer en vervolgens een loden pijp, zat nog onder de vloer nabij de watermeter dus perfect om nu weer gebruik van te maken! De airgap is op de ingekorte loden pijp geplaatst en de afvoerslang komt weer vanuit de halkast door de muur.

Het resultaat: na het inschakelen was de hardheid bij de eerste test nog steeds 8dH. Maar omdat de R2D2 natuurlijk al gebruikt was moest deze, ondanks dat er nog 1,6t te gaan was, waarschijnlijk eerst regenereren. Echter had ik nog geen zout! Gisteren tijdens het douchen geen enkel verschil gemerkt qua drukverlies oid (we hebben een regendouche die ~10l/pm doet). Vanochtend laten regenereren met zout van de Bauhaus (9,49 per zak) en gelijk de resin cleaner toegevoegd. Nieuwe meting: 0dH! Perfect!
Tot nu toe dus erg tevreden. De komende tijd zal in het teken staan van af en toe testen, controleren of hij de termijn haalt en finetunen. Ik heb de klep nu ingesteld op 3000l of 14 dagen. Theoretisch zou hij dat moeten kunnen halen met 0dH tot de volgende regeneratie. In het begin zou ik hem wel constant op 0dH willen hebben om de vervuiling uit de leidingen te halen, maar daarna vind ik het geen probleem als hij vlak voor een nieuwe regerenatie tot 2-3dH is gestegen. Verder wil ik nog iets gaan doen met Smart Home, een leak sensor in de bak leggen die aangeeft wanneer het zout bijgevuld moet worden, just for fun!
Hopelijk kan ik over een tijdje meer ervaringen delen! Ik heb de sheet uit de startpost in ieder geval al ingevuld.
Ik ben ook in de markt voor een waterontharder op dit moment. Morgen komt er iemand van amysoft langs en dan zal ik eens horen wat deze te vertellen heeft en met welke prijs hij op de proppen komt.
Na dit topic eens door goed doorgenomen te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat amysoft inderdaad geen airgap standaard gebruikt. Bij de buurman zit deze ook rechtstreeks op de afvoer/riool en bij een vriend van mij precies hetzelfde verhaal. Wel zijn zij erg tevreden over het apparaat.
Hoe zit het nu precies? Is die airgap verplicht?
In mijn telefoongesprek heb ik nadrukkelijk airgap laten vallen en ik wil hier morgen dan ook zeker even wat vragen over stellen.
Maar ik begrijp het niet verkeerd toch? Het niet gebruiken van een airgap is toch gewoon zeer ongewenst?
Andere fabrikanten gebruiken deze toch ook gewoon?
Hoewel de kans vast heel erg klein is heb ik ook totaal geen zin in eventuele kans op bacteriën, zeker gezien de totaalprijs die je voor dit product neerlegt. Aangezien de werkzaamheden nog niet begonnen zijn is het toch een kleine moeite om dit mee te nemen in de installatie?
Of is er een hele goede reden dat ze dit niet toepassen?
Overigens is het nog geen uitgemaakte zaak dat er een amysoft in huis komt, maar volgens mij is het wel gewoon een goed product afgaande op de ervaringen van anderen.
Als tweede partij dacht ik ook nog aan een ecomatch. Aquacell eerst ook, maar die vind ik wel zoveel duurder dat ik dat niet helemaal recht kan praten.
Onder de streep zullen het vast allemaal wel deugdelijke producten zijn. En zeker de grote merken zullen zich wel een beetje bewezen hebben inmiddels. Maar extra vragen kan nooit kwaad natuurlijk.
Mijn installateur zei dat je geen airgap mag installeren in de kruipruimte. Waarschijnlijk omdat je in de kruipruimte niet makkelijk kan schoonmaken en zo. Hij heeft een terugslagklep geplaatst ipv een air gap.NileZ_ schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:34:
Hallo allemaal!
Ik ben ook in de markt voor een waterontharder op dit moment. Morgen komt er iemand van amysoft langs en dan zal ik eens horen wat deze te vertellen heeft en met welke prijs hij op de proppen komt.
Na dit topic eens door goed doorgenomen te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat amysoft inderdaad geen airgap standaard gebruikt. Bij de buurman zit deze ook rechtstreeks op de afvoer/riool en bij een vriend van mij precies hetzelfde verhaal. Wel zijn zij erg tevreden over het apparaat.
Hoe zit het nu precies? Is die airgap verplicht?
In mijn telefoongesprek heb ik nadrukkelijk airgap laten vallen en ik wil hier morgen dan ook zeker even wat vragen over stellen.
Maar ik begrijp het niet verkeerd toch? Het niet gebruiken van een airgap is toch gewoon zeer ongewenst?
Andere fabrikanten gebruiken deze toch ook gewoon?
Hoewel de kans vast heel erg klein is heb ik ook totaal geen zin in eventuele kans op bacteriën, zeker gezien de totaalprijs die je voor dit product neerlegt. Aangezien de werkzaamheden nog niet begonnen zijn is het toch een kleine moeite om dit mee te nemen in de installatie?
Of is er een hele goede reden dat ze dit niet toepassen?
Overigens is het nog geen uitgemaakte zaak dat er een amysoft in huis komt, maar volgens mij is het wel gewoon een goed product afgaande op de ervaringen van anderen.
Als tweede partij dacht ik ook nog aan een ecomatch. Aquacell eerst ook, maar die vind ik wel zoveel duurder dat ik dat niet helemaal recht kan praten.
Onder de streep zullen het vast allemaal wel deugdelijke producten zijn. En zeker de grote merken zullen zich wel een beetje bewezen hebben inmiddels. Maar extra vragen kan nooit kwaad natuurlijk.
Bovenstaande set-up draait nu 4 weken en er hebben precies 2 regeneraties plaats gevonden. Ik heb steeds de ingestelde 3000l verbruikt op de 14e dag, waarop regeneratie sowieso zou gaan plaats vinden.Michel5128 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:00:
Hallo allemaal, sinds vanochtend heb ik hier ook een waterontharder aan het werk. Vorige week al grotendeels geïnstalleerd maar nu ook in werking. Waarom ik op zoek ging? Het voorkomen van een verstopte douchekop en het achterwege blijven van gruis in de waterkoker zijn de voornaamste redenen. Maar ook het hopelijk minder hoeven schoonmaken van de douchecabine, het behoud van apparaten en het positieve effect op een droge huid.
Ik kwam via marktplaats een half jaar oude waterontharder tegen, de eigenaar vond hem niet toereikend in zijn woning met kapsalon aan huis. Er stond geen merk of type bij maar na een kleine zoektocht kwam ik bij dit topic terecht. Jullie zouden hem gelijk herkennen als de Aqmos R2D2-32 😊. Na een groot deel van het topic gelezen te hebben leek deze ontharder voor onze situatie zeer geschikt (2 personen, ~80-100m3 per jaar). We wonen in Groningen en de waterhardheid ligt hier rond 8dH. Dus heb ik deze opgehaald voor een bedrag dat nog een stuk onder de nieuwprijs ligt. Wel zonder alle toebehoren zoals slangen e.d., enkel de stroomadapter.
De watermeter zit bij ons onder een luik in de vloer bij de voordeur. Naast het halletje zit een verdiepte halkast waar ook de groepenkast zit. Dit leek mij een uitstekende plek voor de waterontharder. Vorige week dus begonnen hier eerst een stroompunt te maken. Dit kon erg eenvoudig door een opbouw elektradoos door te lussen naar een nieuwe doos + stopcontact. Ik heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt door een extra schakelaar te plaatsen voor een extra lamp. Ook had ik alvast een gat door de tussenmuur gemaakt op kruipruimte niveau, zodat ik vanaf hier gemakkelijk kan doorsteken naar de waterleiding.
[Afbeelding]
Vervolgens een complete aansluitset aangeschaft via VTE waterontharders voor 99,- (https://vtewaterontharders.nl/product/aansluitset/). Ik ben voor de 150cm lange ¾” slangen gegaan. Verder zitten er diverse andere handige onderdelen bij waaronder 2 afvoerslangen, sifon, testset, resin cleaner en een airgap, echt een aanrader!![]()
De 2 flexibele slangen heb ik via het gat in de muur op de waterleiding aangesloten. Ik hoefde hier enkel een 22mm knietje te vervangen door bijgeleverd knie met ¾ draad. Deze diameter is voor mij trouwens meer dan voldoende daar de leiding in huis nog een oude 14mm leiding is. Via een neusstukje naar 1” van de Warmteservice heb ik de slangen aangesloten op de R2D2. Ik heb ervoor gekozen geen bypass te installeren. Mocht ik ooit verhuizen en de ontharder meenemen dat gebruik ik simpel de slang als bypass of maak ik het weer origineel door het messing knietje terug te plaatsen. Ook heb ik geen terugstromingsbeveiliging geplaatst. Vanwege de dunne leidingen kan ik geen drukval gebruiken en een EA voldoet officieel niet, dus dan heeft dit voor mij ook geen meerwaarde. Wel heb ik een afsluiter met aftapkraantje aan de uitgangszijde geplaatst voor het gemakkelijk nemen van monsters.
[Afbeelding]
Dan de afvoer. Aan de andere kant van de voordeur zit een slaapkamer waar ooit een wastafel heeft gezeten. De afvoer, eerst gietijzer en vervolgens een loden pijp, zat nog onder de vloer nabij de watermeter dus perfect om nu weer gebruik van te maken! De airgap is op de ingekorte loden pijp geplaatst en de afvoerslang komt weer vanuit de halkast door de muur.
[Afbeelding]
Het resultaat: na het inschakelen was de hardheid bij de eerste test nog steeds 8dH. Maar omdat de R2D2 natuurlijk al gebruikt was moest deze, ondanks dat er nog 1,6t te gaan was, waarschijnlijk eerst regenereren. Echter had ik nog geen zout! Gisteren tijdens het douchen geen enkel verschil gemerkt qua drukverlies oid (we hebben een regendouche die ~10l/pm doet). Vanochtend laten regenereren met zout van de Bauhaus (9,49 per zak) en gelijk de resin cleaner toegevoegd. Nieuwe meting: 0dH! Perfect!![]()
Tot nu toe dus erg tevreden. De komende tijd zal in het teken staan van af en toe testen, controleren of hij de termijn haalt en finetunen. Ik heb de klep nu ingesteld op 3000l of 14 dagen. Theoretisch zou hij dat moeten kunnen halen met 0dH tot de volgende regeneratie. In het begin zou ik hem wel constant op 0dH willen hebben om de vervuiling uit de leidingen te halen, maar daarna vind ik het geen probleem als hij vlak voor een nieuwe regerenatie tot 2-3dH is gestegen. Verder wil ik nog iets gaan doen met Smart Home, een leak sensor in de bak leggen die aangeeft wanneer het zout bijgevuld moet worden, just for fun!![]()
Hopelijk kan ik over een tijdje meer ervaringen delen! Ik heb de sheet uit de startpost in ieder geval al ingevuld.
De ervaring tot nu toe is super! Vooral de waterkoker en koffiezetter vinden het erg fijn. Ook merken we goed verschil door het (minder intensief) hoeven schoonmaken van de douchecabine.
Wel merk ik dat ook hier de R2D2 de fabrieksopgave niet haalt! Heb beide keren vlak voor het regenereren een hardheid test gedaan, beide keren 4dH met nog 300 en 60 liter te gaan (tot de 3000 bij 8dH, dit is al aanzienlijk lager dan de 3200 bij 10dH volgens de handleiding).
Ondanks dat ik het niet heel erg vind dat de hardheid aan het einde van de periode iets oploopt zou ik toch willen proberen om in ieder geval in de buurt te komen van de fabrieksopgave. Daarom heb ik gisteren (dus voor de regeneratie) de brine op 35min gezet en refill op 4,7min. Ook heb ik de vlotter ongeveer een centimeter omhoog geschoven. Vanochtend gezien dat het waterniveau ong 1,5cm is gestegen, maar het lijkt er ook op dat de vlotter nu ingegrepen heeft en het vullen daarmee is gestopt.
Ik denk dat ik nu over 4 weken pas weer iets kan zeggen of dit verhoogde niveau iets helpt. Maar wat denken jullie, moet ik de vlotter nog hoger zetten zodat de klep de volledige 4,7min kan vullen?
Hotbath geeft aan dat water met 0 hardheid (zoals van Aquacell) problemen (vlekken) gaat opleveren die niet onder de garantie vallen.
Aquacell geeft telefonisch aan dat de kranen van Hotbath gevoeliger zijn dan andere merken; maar dat de vlekken veroorzaakt door achtergebleven mineralen wel te behandelen zijn.
Het advies van Hotbath is om een bepaalde resthardheid te kiezen zodat er toch nog enige vorm van kalk in het water achterblijft.
Al met al begin ik het spoor een beetje bijster te raken; want het is voor mij lastig om te bepalen wat nu de beste oplossing is! Wie heeft er een vergelijkbare situatie meegemaakt en wat zijn jullie bevindingen?
Wij hebben sinds 8 maanden kranen van Hotbath en een Aquacell en nergens last van. Dus geen vlekken of iets dergelijks.mabit_ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:23:
Hallo allemaal; voor ons nieuwe huis zijn wij op zoek naar een waterontharder; echter geloof ik dat er een behoorlijk verschil van inzicht is tussen onze kranen leverancier (Hotbath) en Aquacell.
Hotbath geeft aan dat water met 0 hardheid (zoals van Aquacell) problemen (vlekken) gaat opleveren die niet onder de garantie vallen.
Aquacell geeft telefonisch aan dat de kranen van Hotbath gevoeliger zijn dan andere merken; maar dat de vlekken veroorzaakt door achtergebleven mineralen wel te behandelen zijn.
Het advies van Hotbath is om een bepaalde resthardheid te kiezen zodat er toch nog enige vorm van kalk in het water achterblijft.
Al met al begin ik het spoor een beetje bijster te raken; want het is voor mij lastig om te bepalen wat nu de beste oplossing is! Wie heeft er een vergelijkbare situatie meegemaakt en wat zijn jullie bevindingen?
Zijn er hier mensen die dit merk kennen?
Zelf zat ik gezien de discussies hier te denken aan een merk/type met Clack kleppen (bijvoorbeeld Aqmos CM-32 (of CM-60 bij regendouche)). Ik heb ook elders nog niet veel ervaringen gevonden met de Northstar. In eerste instantie lijken de prijzen wat hoger, maar aangezien ze vaak worden aangeboden inclusief materialen en montage valt het netto wellicht nog mee (maar weet niet hoe goed de kleppen zijn).
Heel eerlijk gezegd ik weet niet wat ik er van moet zeggen behalve dat het doet waarvoor ik hem gekocht hebt.Batilan schreef op zondag 20 maart 2022 @ 00:07:
We zijn nu eindelijk op het moment beland dat we in overleg gaan met een (Water en Elektra) installateur voor onze nieuwe woning. Ze voeren een aantal bekende merken die me wel aanstaan, maar voor de Waterontharder kwamen ze op de proppen met een "Northstar". Ik zie dit merk in al die (bijna 9!) jaren slechts 2x genoemd in dit topic (door @Bor en @grote_oever, Waarvan 1x positief (weinig geluid tijdens regenereren, en 1x neutraal / negatief (geen verschil gemerkt tussen vóór en na plaatsen ontharder).
Zijn er hier mensen die dit merk kennen?
Zelf zat ik gezien de discussies hier te denken aan een merk/type met Clack kleppen (bijvoorbeeld Aqmos CM-32 (of CM-60 bij regendouche)). Ik heb ook elders nog niet veel ervaringen gevonden met de Northstar. In eerste instantie lijken de prijzen wat hoger, maar aangezien ze vaak worden aangeboden inclusief materialen en montage valt het netto wellicht nog mee (maar weet niet hoe goed de kleppen zijn).
Mijn northstar staat in een hoekje dat doet hij daar al 2 jaar goed. Wel moet ik zeggen dat ik de adapter kapot heb gehad en ik een nieuwe moest bestellen. Was binnen paar minuten gefixed en heb er vervolgens geen omkijken naar.
Het is stekker erin, zout erin en hardheid invullen en klaar. Ik begreep dat er merken zijn waar je nog meer kunt invullen/tweaken, maar zou niet weten waarom je dit wilt. Laatst klaagde de buren dat ze zoveel last hebben gehad van kalk. Hier heb ik dus geen last van gehad en de ontkalker doet ook wat hij moet doen.
Fijn aan de northstar is dat de bak behoorlijk groot is. Ik kan er twee zakken in gooien en er vervolgens een jaar niet naar kijken. In 2 1/2 jaar tijd heb ik nu 3 zakken verbruikt. Mensen met een ander merk hoor ik vaak meer verbruiken. Misschien hebben ze door alle instellingen die ze kunnen instellen het regenereren te vaak ingesteld, want ik heb echt 0 last van kalk.
Het probleem met dit apparaat is eigenlijk: ik kan je alleen vertellen wat mijn ervaring is en geen goede reden vertellen waarom je deze moet kopen. Dat gezegd, ik kan je ook geen reden verzinnen waarom je deze niet moet kopen. Hij voldoet aan mijn verwachtingen.
Als je geen verschil merkt tussen voor-en na plaatsing had je al onthard water of is het eea niet goed aangesloten. Geen verschil vind ik echt niet geloofwaardig. Northstar kom ik veel vaker tegen, maar soms ook als 'relabeled naar eigen merk'.Batilan schreef op zondag 20 maart 2022 @ 00:07:Ze voeren een aantal bekende merken die me wel aanstaan, maar voor de Waterontharder kwamen ze op de proppen met een "Northstar". Ik zie dit merk in al die (bijna 9!) jaren slechts 2x genoemd in dit topic (door @Bor en @grote_oever, Waarvan 1x positief (weinig geluid tijdens regenereren, en 1x neutraal / negatief (geen verschil gemerkt tussen vóór en na plaatsen ontharder)
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Nu merk ik echter sinds een aantal dagen dat er her en der wat hele lichte kalkafzetting op de kranen zit in de badkamer. Dat was de eerste maanden helemaal afwezig. Mijn aanname is dat we inmiddels het punt hebben bereikt dat de Boshuis kristallen volledig weg zijn en alleen de zouttabletten van Axal hun werk doen, maar ik weet niet of dat de juiste aanname is.
Heeft het nut om de "ontharding" wat hoger te zetten? Of is het verstandig om alsnog terug over te stappen op de kristallen van Boshuis? Een zak Axal kost 10 euro voor 25 kilo en haal ik om de hoek, een zak kristallen van Boshuis kost 10 euro per 15 kilo, plus 15 euro verzendkosten (goedkoopste die ik kan vinden): oftewel 75 kilo = 3 zakken Axal kost 30 euro = 5 zakken Boshuis kost 65 euro. Om en nabij het dubbele.
Weet je zeker dat het zoutafzetting is? Als je in dit topic zoekt op "vlekken" dan moet je even kijken of die vergelijkbaar zijn met die van jou. Ik heb er ook last van, en dat is niet op te lossen. Heeft met de waterkwaliteit te maken. In sommige gebieden heb je er last van, sommige gebieden helemaal niet.BigSmurf schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:11:
Wij hebben een Waterontharder iQualQ Duo 200 geplaatst in Q4 2021. De eerste maanden hebben we deze gevuld met Boshuis kristallen die we erbij kregen, maar n.a.v. dit topic ben ik eigenlijk meteen overgestapt op de Axal zakken van de Gamma.
Nu merk ik echter sinds een aantal dagen dat er her en der wat hele lichte zoutafzetting op de kranen zit in de badkamer. Dat was de eerste maanden helemaal afwezig. Mijn aanname is dat we inmiddels het punt hebben bereikt dat de Boshuis kristallen volledig weg zijn en alleen de zouttabletten van Axal hun werk doen, maar ik weet niet of dat de juiste aanname is.
Heeft het nut om de "ontharding" wat hoger te zetten? Of is het verstandig om alsnog terug over te stappen op de kristallen van Boshuis? Een zak Axal kost 10 euro voor 25 kilo en haal ik om de hoek, een zak kristallen van Boshuis kost 10 euro per 15 kilo, plus 15 euro verzendkosten (goedkoopste die ik kan vinden): oftewel 75 kilo = 3 zakken Axal kost 30 euro = 5 zakken Boshuis kost 65 euro. Om en nabij het dubbele.
Voor wat betreft de zoutkristallen, die kun je ook bij de bouwmarkt halen: https://www.gamma.nl/asso...ontharder-25-kg/p/B168859
Zelf merken wij dat glazen niet goed zichtbaar worden door kalkaanslag of dat een regendouche minder functioneert door verstopte gaten welke met kalk gevuld zijn.
Door de score van 5,80 ben ik enigszins sceptisch doordat dit als zacht water gemerkt wordt. Zal een waterontharder dan wel een meerwaarde zijn? Of blijf je alsnog deze "problemen" houden?
- YES
- Registratie: December 2013
- Laatst online: 08:59
Wij zijn voor ons thuis aan het kijken naar een waterontharder. Nou is er iemand langsgeweest die advies gegeven heeft en indien we op zijn advies ingaan de levering en installeren ook gaat doen. Echter vind ik het prijskaartje een forse. Hij beveelt ons een Lubron waterontharder aan, dat is tevens het enige merk dat hij levert.
Ik wacht nog op een prijsspecificatie voor de waterontharder en het installeren daarvan aangezien ik nu op de offerte alleen een totaalprijs heb gekregen voor meerdere zaken.
Hebben jullie ervaring met Lubron? Als ik ga googlen lijkt het een merk wat vooral in bedrijven en horeca wordt gebruikt, wat mij doet vermoeden dat het waarschijnlijk wel kwalitatief prima spul is, maar wellicht ook overkill voor een consument?
Hoor graag wie dit merk kennen en wat de ervaringen zijn
Wij hebben sinds 2015 een Lubron staan. Doet het prima en idd degelijk gebouwd. Toen er iets mee was, waren ze er snel om het te repareren.YES schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:58:
Goedenavond,
Wij zijn voor ons thuis aan het kijken naar een waterontharder. Nou is er iemand langsgeweest die advies gegeven heeft en indien we op zijn advies ingaan de levering en installeren ook gaat doen. Echter vind ik het prijskaartje een forse. Hij beveelt ons een Lubron waterontharder aan, dat is tevens het enige merk dat hij levert.
Ik wacht nog op een prijsspecificatie voor de waterontharder en het installeren daarvan aangezien ik nu op de offerte alleen een totaalprijs heb gekregen voor meerdere zaken.
Hebben jullie ervaring met Lubron? Als ik ga googlen lijkt het een merk wat vooral in bedrijven en horeca wordt gebruikt, wat mij doet vermoeden dat het waarschijnlijk wel kwalitatief prima spul is, maar wellicht ook overkill voor een consument?
Hoor graag wie dit merk kennen en wat de ervaringen zijn
Gaat 75 kg zout in die wij hebben, dus 1 keer per half jaar vullen.
Ik denk dat ze vooral leveren aan professionele installateurs die zich ook richten op bedrijven (dat begreep ik destijds van mijn installateur)
Los van de aanschaf van een waterontharder zijn wij momenteel bezig met de aanschaf van een badkamer. Daar horen uiteraard kranen bij. Nu ben ik enkele berichten tegengekomen dat onthard water schadelijk zou zijn voor de coating (ik dacht altijd dat het tegenovergestelde waar was, maar goed).
Sterker nog, merken als Hotbath en Brauer hebben op hun website aangegeven dat bij gebruik van een waterontharder de hardheid op minimaal 4dH ingesteld dient te worden. Doe je dit niet, dan valt eventuele schade niet onder de garantie. Ik vind dit nogal een statement; Je zou bijna bang worden om een waterontharder aan te schaffen.
Ik was even benieuwd naar jullie gedachten hierover? Wellicht zijn hier enkele ervaringsdeskundingen?
Ben benieuwd hoe je hier mee om moet gaan als je water hardheid onder de 4dH is. Moet je dan een waterverharder gebruiken? Op de veluwe bijvoorbeeld hebben ze op sommige plekken een hardheid van rond de 2 dH.IlyaBS schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:08:
Sterker nog, merken als Hotbath en Brauer hebben op hun website aangegeven dat bij gebruik van een waterontharder de hardheid op minimaal 4dH ingesteld dient te worden. Doe je dit niet, dan valt eventuele schade niet onder de garantie. Ik vind dit nogal een statement; Je zou bijna bang worden om een waterontharder aan te schaffen.
Ik was even benieuwd naar jullie gedachten hierover? Wellicht zijn hier enkele ervaringsdeskundingen?
Thanks! Heb ik inderdaad voorbij zien komen, maar wordt er nog niet heel veel wijzer van. Om nou vanwege dit soort verhalen geen waterontharder aan te schaffen vind ik te ver gaan, dus denk maar dat ik de 'gok' neem. Moet alleen even kijken of het Hotbath kranen worden of iets van een ander merk.EWK schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:47:
[...]
Het is hier al vaker voorbij gekomen, misschien heb je daar nog wat aan:
Search:
Hotbath in 'Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen' ?
Bij mij zou eerder de logica zijn om voor andere kranen te gaanIlyaBS schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:38:
[...]
Thanks! Heb ik inderdaad voorbij zien komen, maar wordt er nog niet heel veel wijzer van. Om nou vanwege dit soort verhalen geen waterontharder aan te schaffen vind ik te ver gaan, dus denk maar dat ik de 'gok' neem. Moet alleen even kijken of het Hotbath kranen worden of iets van een ander merk.
[ Voor 3% gewijzigd door Nuevocasa op 02-05-2022 21:44 ]
- AtlonXP1800
- Registratie: Augustus 2001
- Laatst online: 29-01-2025
Ondertitel?
Leuk om te horen dat hij gebruikt wordt in een ontharder met tabletten, ik heb zelf een Aquacell, daar zitten grote blokken in, en tegen de tijd dat die helemaal verdwenen zijn in het water ben je al te laat met bijvullen, dus daarbij speelt dat probleem niet.Avvd schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:56:
[...]
Een tijdje geleden heb ik deze van (ik denk jou) gekocht. De meter doet het prima echter heb ik er één met tabletten. Zodra de tabletten onder de waterstand komen (en de meter dus het water gaat meten) komen er vreemde waardes uit, heb je wellicht nog tips om dat te fixen? Wellicht kan ik een kunststof plaat op de tabletten laten drijven zodat die daar op meet maar misschien kan er nog iets ingesteld worden om de meter nauwkeuriger te krijgen.
Ik kan mij wel voorstellen dat het niet zo lekker werkt als hij de afstand tot het water moet meten (toevallig pas ook mee geëxperimenteerd omdat ik wilde weten of ik kon meten wanneer ik het water in m'n koffiezet apparaat bij moet vullen
Wat je zou kunnen doen is de min/max in de configuratie aanpassen, zodat hij eerder 0% rapporteert, maar ik weet niet of dat een optie is (bij de Aquacell kan dat vrij goed, omdat het verschil in cm tussen vol en loog behoorlijk groot is). Andere wat zou kunnen is inderdaad boven op de zout tabletten iets leggen wat drijft. Als je mij de maten kan geven, dan zou ik wel kunnen kijken of ik iets van een platformpje kan 3d-printen. Ik ben sowieso wel geïnteresseerd naar het merk waterontharder en welke min/max waarden je hebt gebruikt (mag ook via DM).
Na lang wachten (lockdowns in China hielpen niet mee) heb ik trouwens ook weer nieuwe voorraad
Het is een los zoutvat bij een een ontharder van www.wateronthardershop.nl. Zodra het zout onder de watergrens kwam veranderde het percentage met 20% (20% voller, dus omgekeerd). Zowieso is het meten vrij grillig vanwege te tabletten die af en toe recht liggen en af en toe op zijn kant al is het de 'grilligheid' groter dan de dikte van de tabletten. Ik haal morgen even een kuststof plaatje die ik op de tabletten/water laat drijven, eens kijken wat die dan aangeeft. Ik vermoed dat het dan beter gaat en de meter dan wellicht wel nauwkeurig genoeg wordt.AtlonXP1800 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:43:
[...]
Leuk om te horen dat hij gebruikt wordt in een ontharder met tabletten, ik heb zelf een Aquacell, daar zitten grote blokken in, en tegen de tijd dat die helemaal verdwenen zijn in het water ben je al te laat met bijvullen, dus daarbij speelt dat probleem niet.
Ik kan mij wel voorstellen dat het niet zo lekker werkt als hij de afstand tot het water moet meten (toevallig pas ook mee geëxperimenteerd omdat ik wilde weten of ik kon meten wanneer ik het water in m'n koffiezet apparaat bij moet vullen)
Wat je zou kunnen doen is de min/max in de configuratie aanpassen, zodat hij eerder 0% rapporteert, maar ik weet niet of dat een optie is (bij de Aquacell kan dat vrij goed, omdat het verschil in cm tussen vol en loog behoorlijk groot is). Andere wat zou kunnen is inderdaad boven op de zout tabletten iets leggen wat drijft. Als je mij de maten kan geven, dan zou ik wel kunnen kijken of ik iets van een platformpje kan 3d-printen. Ik ben sowieso wel geïnteresseerd naar het merk waterontharder en welke min/max waarden je hebt gebruikt (mag ook via DM).
Na lang wachten (lockdowns in China hielpen niet mee) heb ik trouwens ook weer nieuwe voorraad
[Afbeelding]
![]() | ![]() |
De history in HA (de werkelijke afstand is op dit moment 75cm vanaf de sensor)
/f/image/adTkIbFeDD9xkrUg6hkzqiO2.png?f=fotoalbum_large)
Nog twee extra verbeterpuntjes:
-Er zit ergens een foutje in de software waardoor de webinterface regelmatig naar de initiele installatie modus gaat i.p.v. de config pagina.
-De 3d geprintte behuizing zit te los van elkaar waardoor ik hem met een extra tapeje moest vastzetten aan de zijkant.
Edit:
Net nog even een testje gedaan door de sensor vanaf het bureau naar de grond te meten, daar zit hij er ook 20cm langs, er lijkt dus sowieso nog iets niet goed te gaan met het meten van de afstand. Als ik er een wit blaadje onderleg scheelt het 11 cm.
Ik zal over enige tijd melden hoe de H2O pro bevalt. Deze wordt maandag bij mij geïnstalleerd. Ik laat hem plaatsen om minder kalkaanslag in leidingen en toekomstige warmtepomp boiler te krijgen. Volgens diverse onderzoeken werken NAC /TAC systemen hier behoorlijk goed tegen (tot 90% minder aanslag), maar een echte zoutontharder gaat uiteindelijk tot 100%.gasemans schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:18:
Ik zit al tijden te zoeken en mee te lezen hier.
en door alle opties en "nieuwe" technieken is het voor mij nog steeds onmogelijk om een goeie waterontharder te kiezen.
Wat zouden jullie adviseren?
Ik heb zitten kijken naar de H2O pro met keramische korrels.
korrels gaan 3 jaar mee volgens hun website.
maar kan er weinig gebruikers ervaring over vinden eigenlijk.
klinkt als een mooi concept. maar of het nu ook echt werkt?
Nou heb je Aqua Solution ASW-QS20
volgens mij een copy van die H2O pro
ook 3 jaar per filter/korrels
In principe ideaal voor mij.
Nadeel filters kosten ehh 250 euro of zo per 3 jaar?
Zout bijvullen elke zoveel tijd is iets wat ik zeker ga vergeten.
En ja een agenda notificatie negeer ik ook
Aqmos waterontharder R2D2-48 3
is met zout
Maar als ik het goed lees met een geluidsoptie om aan te geven dat het zout op is.
opzich een optie.
kwa kosten lopen ze niet heel ver uit elkaar.
Alleen het zout kost natuurlijk wat per jaar.
het is voor een 4 persoons huishouden.
straks nieuwe douche er in.
Nieuwe wc
nieuwe keuken.
zou fijn zijn als we die allen een beetje kalk vrij kunnen houden.
Hoe bepaal je jouw ideale ontharder?
Ik heb niet perse de verwachting dat kalkaanslag bij kranen en douche veel vermindert, maar de producenten beweren dat het ook daar helpt doordat het zich minder snel echt vastzet, dus na afspoelen ff droogmaken zou dan veel schelen.
Voor dit laatste doe ik het niet, maar ik ben wel benieuwd of er verschil te merken is en zal dat in dit topic posten .
Overigens mijn reden om niet voor een zoutontharder te gaan is dat ik niet teveel natrium wil binnenkrijgen, en het regenereren me milieu technisch tegenstaat. De NAC/TAC technologie verandert het water verder helemaal niet en is ook een stuk makkelijker te installeren in een kleine meterkast. Qua prijs zal het niet veel uitmaken, aanschaf is een stuk goedkoper, maar 1 keer per 3 jaar weer 250 a 300 euro is denk ik duurder dan zout en harscleanen. Ik heb ook gekeken naar nog goedkopere polyfosfaat systemen, maar ben niet overtuigd van de uiteindelijke veiligheid daarvan.
Ik begreep van de producent dat de Aqua solution van 1 van de mede oprichters was die zijn eigen weg is gegaan. H2O pro beweert een betere (meer volume) manier van doorstroming te hebben dan de concurrentie in NAC/TAC systemen waardoor de 3 jaar echt gehaald wordt.
Waar maak je dan de splitsing tussen gewoon en onthard water?
Kun je de ontharder ook ergens anders zetten dan net na de watermeter?
Dat hangt in eerste instantie af van waar de splitsing zit naar buiten. als die direct na de hoofdkraan zit (bijv. in de meterkast) dan is het makkelijk om de splitsing voor de ontharder te maken. De rest van het huis krijgt dan onthard water. Zit die splitsing ergens anders in hui, dan kan het lastig(er) worden. Je hebt dan misschien de opties:metalant schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:24:
We zijn verhuisd van een gebied met een waterhardheid van 8,17 naar een gebied met een waterhardheid van 10,86. Dat merk je toch echt wel. Ik wil nu een waterontharder plaatsen, maar er wordt ook water buiten en in de schuur gebruikt voor de dieren (paarden, geiten) en de moestuin. Het lijkt mij dat je daar geen onthard water voor gaat gebruiken.
- gebruik de bypass van de waterontharder op het moment dat je buiten water nodig hebt. Kan erg omslachtig zijn als dat hel vaak nodig is;
- maak een nieuwe afsplitsing naar buiten toe op een logische plaats. De vraag is of dat enigszins makkelijk te realiseren is.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ben wel benieuwd, waarmee heb je dat zo exact gemeten?metalant schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:24:
We zijn verhuisd van een gebied met een waterhardheid van 8,17 naar een gebied met een waterhardheid van 10,86. Dat merk je toch echt wel. Ik wil nu een waterontharder plaatsen, maar er wordt ook water buiten en in de schuur gebruikt voor de dieren (paarden, geiten) en de moestuin. Het lijkt mij dat je daar geen onthard water voor gaat gebruiken.
Iemand bekent en of ervaring met kleppen van het merk Runxin
Deze hebben ceramische pistons en zouden volgens de dealer een grotere
doorstroom hebben
[ Voor 3% gewijzigd door luckydream op 18-07-2022 13:48 ]
Ik zie zeker voordelen aan een waterontharder, maar als ik dan een site als deze lees, dan vraag ik mij vooral af hoeveel de beweringen over kostenbesparing zijn overdreven. Een grotere tegenstrijdigheid dan dit is volgens mij niet te vinden:
https://www.aawater.nl/vr...met-onthardwater-kan-dat/
Voor ons was het vooral de kalkaanslag en minder droge huid na het douchen ivm eczeem waarvoor wij hem hebben gekocht. Apparaten gaan langer mee en zeep verbruik is minder, maar of dat opweegt tegen andere kosten betwijfel ik. Voor ons nieuwe huis staat een ontharder iig weer bovenaan het lijstje.Caros schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:44:
Ik merk dat ik, zoals zovele hier, door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer zie.
Ik zie zeker voordelen aan een waterontharder, maar als ik dan een site als deze lees, dan vraag ik mij vooral af hoeveel de beweringen over kostenbesparing zijn overdreven. Een grotere tegenstrijdigheid dan dit is volgens mij niet te vinden:
https://www.aawater.nl/vr...met-onthardwater-kan-dat/
Geen kalkaanslag in de (nieuwe) badkamer en gezinsleden met eczeem. Dat laatste verbaasd me hoe goed dat daar tegen helpt.
Ik heb toen gewoon de goedkoopste genomen (wtr budget 15) en die bevalt prima. Als hij defect raakt, ga ik denk wel voor een uitvoering met Clack klep, de reden hiervoor is hopelijk langere levensduur. (wegwerp economie)
Ik meet zo af en toe, en het inkomende water is soms bijna 14dH, en ik onthard naar 0dH.
Als de ontharder is verzadigd merk ik het direct onder de douche.
Het is wel persoonlijk, maar wij vinden het ontharde water juist lekkerder smaken
Er is (voor zover ik weet) geen natrium wat achterblijft, dit spoelt met het regenereren wel weg.
En kostenbesparing; dat was niet het doel, maar mijn oude douchekraan regelende de temperatuur niet meer.... helemaal dicht van de kalk, bij het vervangen van de kraan is er achter de tegel lekkage ontstaan, dit uitte zich een week later doordat een verdieping lager water uit het plafond kwam.... Had hiermee misschien voorkomen kunnen worden...oorzaak was dan wel een muurplaat die tijdens de bouw al niet goed was geplaatst.
🚗 Tesla M3H - 2024 | 🏍️ Yamaha Tracer 900 - 2017 | ☀️ 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | 🚿 D-wtw: QB1-16 | ❄️ MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 |🔋2x HomeWizard PiB 2,7kWh
Volgens Aqmos zou de CMX-40 toereikend zijn. We gaan echter wel een regendouche krijgen en ik wil in de toekomst nog vloerverwarming op zolder en ook een (hybride) warmtepomp zal ooit op het programma staan.
Voor mij zou de CMX-40 natuurlijk ook prima zijn, deze is een stuk kleiner, maar ik zou het wel jammer vinden als over een tijdje zou blijken dat de capaciteit niet toereikend is.
Is hier iets zinnigs over te zeggen? Geschat verbruik per jaar +- 140 m³. Maar gezien de vrouw erbij komt wonen èn de regendouche: nog steeds toereikend?
Of zou zo'n CMX-40 geen belemmering vormen? Het is een beetje een duister oerwoud, het kiezen van de juiste waterontharder, merk ik.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Wat verwacht je zelf van een waterontharder ?Tompouce schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:25:
Wie kan ons helpen?
Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht en twijfelen of we een waterontharder willen aanschaffen. Minder kalkaanslag klinkt aantrekkelijk, echter... zowel ons waterbedrijf (Oasen) als de Consumentenbond raden het gebruik af. Het zou onnodig zijn (bij ons is de waterkwaliteit 7.4 dH), juist voor een slechtere waterkwaliteit kunnen zorgen, apparatuur/leidingen aan kunnen tasten, slechter zijn voor je Quooker, van de overheid mogen drinkwaterbedrijven niet lager dan 5.6 dH, etc. Dat maakt dat we erg twijfelen. Het is een behoorlijke uitgave (aanschaf + onderhoud/bijvullen). Wat is jullie overweging hierin (geweest)?
En mochten we toch voor een waterontharder kiezen, dan zijn er nog zoveel opties. Inmiddels ben ik erachter dat met zout het beste is, maar welke fabrikant is nog lastig. Bij ons is een collectieve actie, waarbij we een Boshuis iqualq type 200 inclusief installatie kunnen krijgen voor ong. 1500 euro. Ik heb ook naar een Hydrotense systeem gekeken, die zijn honderden euro's goedkoper.
(Ik heb al eerdere forumpagina's bekeken, maar kon daar geen (volledig) antwoord vinden op mijn vragen)
Wat zijn je huidige problemen waar je tegenaan loopt ?
Als je het water prima vindt met een dH van 7.4 en je kalkaanslag in badkamer, keuken en waterkoker ok vindt, zou ik adviseren lekker niets te doen en je geld in je portemonnee te houden.
Mijn overwegingen om het wel te doen (met ook een dH van 7~8) waren met name voor vermindering aanslag en geen kalkafzettingen bij met name warm water (douche, keuken, waterkoker, strijkijzer, stoomapparaat).
Als extraatje merken we dat je minder shampoo e.d. nodig hebt en een grote verandering was de smaak van thee, doordat je geen "vliesje" meer krijgt door chemische reaktie met kalk.
De beste waterontharding is reverse osmosis met pre-fliters, maar praktisch gezien zijn die veel te groot en te duur voor huishoud water verbruik debieten.
Waterontharders met harsfilters en regeneratie met zout zijn wel prima geschikt, en zeker ook icm Quooker, strijkijzers e.d.
Je gaat dus ongeveer +- 175 m³ verbruiken.Tanuki schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:20:
Ik ben aan het twijfelen, op dit moment tussen de CMX-40 en CMX-60 van Aqmos.
Volgens Aqmos zou de CMX-40 toereikend zijn. We gaan echter wel een regendouche krijgen en ik wil in de toekomst nog vloerverwarming op zolder en ook een (hybride) warmtepomp zal ooit op het programma staan.
Voor mij zou de CMX-40 natuurlijk ook prima zijn, deze is een stuk kleiner, maar ik zou het wel jammer vinden als over een tijdje zou blijken dat de capaciteit niet toereikend is.
Is hier iets zinnigs over te zeggen? Geschat verbruik per jaar +- 140 m³. Maar gezien de vrouw erbij komt wonen èn de regendouche: nog steeds toereikend?
Of zou zo'n CMX-40 geen belemmering vormen? Het is een beetje een duister oerwoud, het kiezen van de juiste waterontharder, merk ik.
Om het apparaat zo efficiënt mogelijk te gebruiken, laten we het apparaat elke 7-10 dagen regenereren. Dit doe je onder andere om 'kanaalvorming' in het hars te voorkomen.
Schatting van hardheid: 10 dH (Gemiddelde NL ca. 7-8dH)
175.000 liter per jaar / 365 dagen * 7 dagen = 3356 liter per 7 dagen
175.000 liter per jaar / 365 dagen * 10 dagen = 4795 liter per 10 dagen
Aqmos berekent hier een foutmarge op van 10%.
3356 * 1,1 = Min: 3692 liter
4795 * 1,1 = Max: 5274 liter
Persoonlijk zou ik het grotere model nemen. De CMX-60 geeft je 10 liter meer onthardend vermogen per minuut (1,8m3 * 1000 / 60 = 30L per minuut totaal). Een regendouche gebruikt circa 20L per minuut.
Je toekomstig geschatte verbruik neigt meer naar de CMX-60 kant.
Als je de ruimte en 20 euro extra in de broekzak hebt dan zou ik zeker de CMX-60 halen
[ Voor 13% gewijzigd door AQMOS op 29-07-2022 14:35 ]
Ben druk bezig met oriënteren op de aanschaf van een waterontharder.AUijtdehaag schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:21:
Nu heb ik een Clack WS1 besturing gekocht via aqmos.de
Airgap geinstalleerd en een terugstroombeveiliging. Ook flexibelen gebruikt voor de aansluitingen.
Problemen (altijd leuk) waar ik tegenaan ben gelopen in mijn keuzes:
- Clack WS1 besturing wordt geleverd, maar je weet niet voor welke grootte ontharder de DLFC en injector is, ook de instellingen pastte niet met mijn 8 ltr harstank (inhoud 11 ltr). DLFC en injector ga ik nog vervangen.
Instellingen staan zover mogelijk al goed. Bij Arjantje1985 (WTRontharders) de slangen besteld. 3/8" brineslang en 12x16 mm drain slang.
- Voedingsadapter 15 VDC van chinese makelij voor Clack, maakt soms een piepend geluid (coil wine)
Nog even uitzoeken hoe ik dit oplos. Eigen adapter maken of eerst maar eens bij Aqmos om een nieuwe vragen. Edit: Nieuwe besteld via distrelec.nl. Draadjes overgesoldeerd. Let wel op plus en min / zwart en wit.
Deze moeten wisselen op de 4 polige stekker vd printplaat. (uiterste 2 polen). Na plus en min verkeerd, gelukkig niet defect.
Dank voor alle informatie en uitleg die ik in dit topic gevonden heb.
Door gebrek aan ruimte in de meterkast en waterput, heb ik uiteindelijk maar 2 opties (en geloof me, ik heb echt veel verschillende types en merken bekeken);
- Aquaslim 1200 (is cabinet, en past in de meterkast)
https://www.warmteservice...erontharder-1200/p/LVV505 - Hydrotense standalone 12L (split, waarbij zoutreservaat precies naast cilinder past in meterkast)
https://www.hydrotense.eu...D%22/SubProducts/WO-SA-12
En ik lees in de quote dat deze 1-op-1 past op de Hydrotense als vervanger van de Fleck 5600 SXT.
Dus ik neig naar de Hydrotense zodat ik later altijd de Fleck kan vervangen voor een Clack.
@AUijtdehaag Kun je iets meer toelichting geven op het probleem waar je tegenaan liep bij het overzetten. DLFC en injector zeggen mij nog niet heel veel. En ik lees nergens wat het probleem precies was en of je iets hebt gedaan om dit op te lossen. Of ik begrijp je verkeerd. Kortom; wat moet ik nog meer doen dan de Fleck ontkoppelen en de Clack koppelen met de cilinder en bypass, toevoer, doorvoer en afvoer aansluiten?
Het liefst koop ik een Aqmos CM-32 maar die past gewoon echt niet (te breed, 31cm tussen gasmeter en deur meterkast is de max, en hoogte is ook beperkt).
De Aquaslim is het makkelijkste qua aansluiten en neerzetten, maar zover ik kan inschatten kan daar geen Clack op.
En de Aqmos CMX-40 ? Past deze misschien wel? Dat is net een zwaarder model dan de CM-32 maar heeft een los zoutvatStormRyder schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 16:53:
[...]
Ben druk bezig met oriënteren op de aanschaf van een waterontharder.
Dank voor alle informatie en uitleg die ik in dit topic gevonden heb.
Door gebrek aan ruimte in de meterkast en waterput, heb ik uiteindelijk maar 2 opties (en geloof me, ik heb echt veel verschillende types en merken bekeken);
Het liefst koop ik een Aqmos CM-32 maar die past gewoon echt niet (te breed, 31cm tussen gasmeter en deur meterkast is de max, en hoogte is ook beperkt).
De Aquaslim is het makkelijkste qua aansluiten en neerzetten, maar zover ik kan inschatten kan daar geen Clack op.
Welke waterontharder heb jij bij welke WPB? Ik zelf heb een Explorer v4 270L en wat aan het kijken naar een WTR, maar als iemand anders al onderzocht heeft dat merk XYZ beter is moet ik daar naar kijken.CurlyMo schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:43:
[...]
Daar heb ik hele epistels over geschreven in het WPB topic. En ja, er is mogelijk best wat risico.
Ik heb een Atlantic Explorer v4 200L. Zoals je in het WPB topic had gelezen is Aquacell de enige die zekerheden geeft wat betreft de werking van de anode ter bescherming van het vat.wicked_fool schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:08:
[...]
Welke waterontharder heb jij bij welke WPB? Ik zelf heb een Explorer v4 270L en wat aan het kijken naar een WTR, maar als iemand anders al onderzocht heeft dat merk XYZ beter is moet ik daar naar kijken.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
ik heb een Boshuis waterontharder sinds 6 jaar in een nieuwbouwwoning.AUijtdehaag schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:55:
@tomdh76
Welk merk/type waterontharder heb jij?
Elk jaar onderhoud en volgens die man is alles goed...
Ik maak de douche wand in ieder geval droog want dat waren veel vlekken anders. De espresso machine heb ik ook 6 jaar en altijd aan de ontharder.
Die heb ik met AmySoft gedeelt (wel zonder het merk van de waterontharder te noemen) en na een telefoongesprek kreeg ik dit antwoord in tekst. Met wie heb jij bij Atlantic gecommuniceerd, mogelijk kan ik dit antwoord ook naar hun sturen?CurlyMo schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:32:
[...]
Je kan de mailwisseling die ik had vinden in het WPB topic. Dan weet je ook welke informatie ik uitgewisseld heb met Altantic.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TqwL0ApztTIlIBq5IY3bIAri.jpg?f=user_large)
Wij maken de doucheonderdelen (kraan, glijstang etc) na elke douchebeurt droog met een zachte vezeldoek. Onze waterontharder onthard naar 1-2dH
We gebruiken geen schoonmaakmiddelen op het sanitair.
Nu krijg ik deze reactie van de leverancier:
Dat een zachte vezeldoek de lak/coating beschadigd slaat natuurlijk helemaal nergens op. Aan de glijstang zelf (die ook nat wordt en drooggeveegd net als de muuruitloop) als ook de bevestiging van de doucheslang is niets te zien.Helaas is het gebruik van een microvezeldoek niet juist voor het onderhoud.
Ook de waterontharder staat verkeerd ingesteld, deze mag niet lager ingesteld zijn dan 4dH.
Wanneer deze lager ingesteld staat kan deze net als de microvezeldoek schade veroorzaken aan de coating.
Dat een waterontharder niet lager dan 4dH mag staan lijkt me ook onzinnig; ik ken het verhaal dat 0dH water de leidingen aan zou tasten - broodje aap? - maar het hele nut van een waterontharder is dat het water <4dH is toch?
M.a.w.: we mogen de douchedelen niet droogmaken met een zachte doek en de ontharder mag zijn werk niet doen. Garantie voor kalkaanslag...
Ze leveren dus geen nieuwe.
[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 02-09-2022 08:51 ]
https://www.aquacombi.nl/...oor_koperen_leidingen.pdfStefke schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:47:
Wij hebben zwart sanitair in ons nieuwe huis (1,5jr wonen we er in). Nu merk ik na ong 2 jaar dat van de onderste bevestiging van onze doucheglijstang de zwarte lak helemaal verslijt. Het gaat dus uitsluitend om de muuruitloop, de andere delen van de glijstang zien er prima uit
[Afbeelding]
Wij maken de doucheonderdelen (kraan, glijstang etc) na elke douchebeurt droog met een zachte vezeldoek. Onze waterontharder onthard naar 1-2dH
We gebruiken geen schoonmaakmiddelen op het sanitair.
Nu krijg ik deze reactie van de leverancier:
[...]
Dat een zachte vezeldoek de lak/coating beschadigd slaat natuurlijk helemaal nergens op. Aan de glijstang zelf (die ook nat wordt en drooggeveegd net als de muuruitloop) als ook de bevestiging van de doucheslang is niets te zien.
Dat een waterontharder niet lager dan 4dH mag staan lijkt me ook onzinnig; ik ken het verhaal dat 0dH water de leidingen aan zou tasten - broodje aap? - maar het hele nut van een waterontharder is dat het water <4dH is toch?
M.a.w.: we mogen de douchedelen niet droogmaken met een zachte doek en de ontharder mag zijn werk niet doen. Garantie voor kalkaanslag...
Ze leveren dus geen nieuwe.
TNO heeft er eens onderzoek naar gedaan in opdracht van Aquacell dacht ik.
Al heb ik in dit topic wel vaker gezien dat met name zwart sanitair als waarschuwing mee krijgt dat een ontharder niet lager dan 4dh mag staan.Uit het experimentele onderzoek is de volgende conclusie getrokken:
De corrosiesnelheid van koperen waterleidingen die gemonteerd zijn na een
optimaal werkende AquaCell waterontharder is lager dan die in koperen
waterleidingen zonder AquaCell waterontharder.
Ik heb geen afvoer in mijn trapkast en een vloer op zand (dus geen kruipruimte). zodoende zocht ik een waterontharder zonder afvoer en kwam ik ook op dit type uit.jurjen_g schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:15:
[...]
Ik zal over enige tijd melden hoe de H2O pro bevalt. Deze wordt maandag bij mij geïnstalleerd. Ik laat hem plaatsen om minder kalkaanslag in leidingen en toekomstige warmtepomp boiler te krijgen. Volgens diverse onderzoeken werken NAC /TAC systemen hier behoorlijk goed tegen (tot 90% minder aanslag), maar een echte zoutontharder gaat uiteindelijk tot 100%.
Ik heb niet perse de verwachting dat kalkaanslag bij kranen en douche veel vermindert, maar de producenten beweren dat het ook daar helpt doordat het zich minder snel echt vastzet, dus na afspoelen ff droogmaken zou dan veel schelen.
Voor dit laatste doe ik het niet, maar ik ben wel benieuwd of er verschil te merken is en zal dat in dit topic posten .
Overigens mijn reden om niet voor een zoutontharder te gaan is dat ik niet teveel natrium wil binnenkrijgen, en het regenereren me milieu technisch tegenstaat. De NAC/TAC technologie verandert het water verder helemaal niet en is ook een stuk makkelijker te installeren in een kleine meterkast. Qua prijs zal het niet veel uitmaken, aanschaf is een stuk goedkoper, maar 1 keer per 3 jaar weer 250 a 300 euro is denk ik duurder dan zout en harscleanen. Ik heb ook gekeken naar nog goedkopere polyfosfaat systemen, maar ben niet overtuigd van de uiteindelijke veiligheid daarvan.
Ik begreep van de producent dat de Aqua solution van 1 van de mede oprichters was die zijn eigen weg is gegaan. H2O pro beweert een betere (meer volume) manier van doorstroming te hebben dan de concurrentie in NAC/TAC systemen waardoor de 3 jaar echt gehaald wordt.
Hoe bevalt deze H2o inmiddels? Merk je al verschil?
Oja ik zou nog een update geven. Foto's volgen later, maar:Murkmans schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:37:
[...]
Ik heb geen afvoer in mijn trapkast en een vloer op zand (dus geen kruipruimte). zodoende zocht ik een waterontharder zonder afvoer en kwam ik ook op dit type uit.
Hoe bevalt deze H2o inmiddels? Merk je al verschil?
- Daar waar water stroomt is duidelijk minder kalkaanslag, zoals douchekop, vloer onder de douche, glaze douchewand.
- Daar waar water langer stilstaat / spetters is geen verschil, daar blijf je kalk houden
Dit is ook conform mijn verwachting, dus voor mij werkt het. Ik kan uiteraard nog steeds niet in de leidingen kijken, dus of die daadwerkelijk minder kalk bevatten is niet te zeggen.
- Rzaan
- Registratie: Mei 2018
- Laatst online: 04-04 17:59
Altijd zoekende
Ik zoek niet.[b]chevsticks schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:44:[
Je zou je ondertitel wat meer eer aan mogen doen
Maar ik vind het antwoord 'zoek in dit topic even naar xxxxx' vaak zo makkelijk.
Als je nog zegt 'zoek even naar 'merk XYZ' dan is het wat anders.
Of een zeer specifiek woord.
Maar 'vlekken' in een topic dat over waterontharders gaat...?
Het is nog niet zo erg als 'aanslag' of 'zout' maar 'vlekken' komt aardig in de buurt.
Maar, het stukje dat over die vlekken gaat, gaat eigenlijk over hetgeen nog in het water achterblijft als alle kalk eruit is: Mineralen en andere grondstoffen. Als men, door het hebben van een ontharder, minder poetst en/of minder vaak met een handdoek alles schoon en droog maakt, dan hebben die grondstoffen vaak de vlekjes als uiting.Rzaan schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:36:
[...]
Ik zoek niet.
Maar ik vind het antwoord 'zoek in dit topic even naar xxxxx' vaak zo makkelijk.
Als je nog zegt 'zoek even naar 'merk XYZ' dan is het wat anders.
Of een zeer specifiek woord.
Maar 'vlekken' in een topic dat over waterontharders gaat...?
Het is nog niet zo erg als 'aanslag' of 'zout' maar 'vlekken' komt aardig in de buurt.
M.i. dus gewoon op te lossen door te poetsen? En dan niet per se met een anti kalk middel zoals men dat vroeger deed, maar, bijvoorbeeld met een allesreiniger met citroen erin oid?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Dank je. Zie ik goed dat dit 1 unit is? Dus geen apart zout ernaast? Waarom heb je dit merk gekozen? Prijs is acceptabel als ik het zo bekijk. Maar is het voor mij ook goed is dan de vraag.Fethoz69 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:05:
[...]
Wow, heeft je Cooker ook een boiler met titanium coating? Deze schijnt minder kalk gevoelig te zijn. Dit is wel erg extreem. Althans.. dat hebben ze ons verkocht in de nieuwe keuken![]()
Qua waterontharder heb ik een CM-40 gekocht: https://www.aqmos.com/was...21/wasserenthaerter-cm-40
Helaas nog niet aan kunnen sluiten ivm vertraagde oplevering van ons huis. Maargoed deze heeft Clack kleppen, wat ik hier op het forum lees, één van de betere.
Water-Escape
Klop 1 unit! Ik heb voor deze gekozen vanwege de goede verhalen die ik hier tegenkwam mbt Clack kleppen. Tevens is deze niet duur. Merendeel van de waterontharders gaan richting €1500+ euro'swater_escape schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:18:
[...]
Dank je. Zie ik goed dat dit 1 unit is? Dus geen apart zout ernaast? Waarom heb je dit merk gekozen? Prijs is acceptabel als ik het zo bekijk. Maar is het voor mij ook goed is dan de vraag.
Als je specifiek wilt weten welk type voor jou geschikt is, zou je de klantenservice ook even kunnen mailen, reageren zeer snel. Bij mij gaven ze aan; 4 personen -> CM 40
Tevreden over het product, maar erg ontevreden over de installatie.
Heb verzocht om de leiding van spoelwater op een afvoer met sifon te installeren in plaats van direct op het riool. Bovendien gevraagd om een kraantje te installeren. Kon merken dat de installateur geen loodgieter is en niet gekwalificeerd is voor dit werk. Had het zelf een stuk netter gekund.
Met name de afvoer is totaal niet naar wens geïnstalleerd. 32 mm diameter terwijl ik om 40 mm had gevraagd. Sifon had lager gemoeten, bovenkant afvoer hoger. Bovendien zit hij niet goed vast met beugels en zit scheef.
:strip_exif()/f/image/ohQ3L91KLRXJpSRUUgBVpnkj.jpg?f=fotoalbum_large)
Leidingen aan de achterkant van de installatie. Een van de koppelingen wat om hoog getrokken voor de foto.
:strip_exif()/f/image/GzTrfBU2aih58nmPALWw6e6v.jpg?f=fotoalbum_large)
Waterleiding is afgetakt met twee keer een 90 graden bocht. Vind ik jammer i.v.m. potentieel drukverlies, had dit liever recht aangesloten.
:strip_exif()/f/image/jJxpt9sYuEL7sbrIvkVyB44Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Afvoer in de kruipruimte. Mooi kunst- en vliegwerk. Buis is verwarmd en verbogen i.p.v. werken met twee keer een 45 graden bochtje.
:strip_exif()/f/image/c5A0xvXvVWuF9ZrHGn4FBNP2.jpg?f=fotoalbum_large)
Gat had aan bovenkant van rioolbuis moeten zitten. Zit nu wat schuin.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Echt prutswerk inderdaad. Ik heb er ervaring mee (zoek maar eens op Amysoft in dit topic), en heb uiteindelijk de boel weer laten repareren naar wens. Amysoft staat volgens mij niet bekend om hun installatietechnieken.nMad schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:39:
Gisteren is hier een Amysoft ASC-90 waterontharder geplaatst (door Amysoft).
Heb verzocht om de leiding van spoelwater op een afvoer met sifon te installeren in plaats van direct op het riool. Bovendien gevraagd om een kraantje te installeren. Kon merken dat de installateur geen loodgieter is en niet gekwalificeerd is voor dit werk. Had het zelf een stuk netter gekund.
Met name de afvoer is totaal niet naar wens geïnstalleerd. 32 mm diameter terwijl ik om 40 mm had gevraagd. Sifon had lager gemoeten, bovenkant afvoer hoger. Bovendien zit hij niet goed vast met beugels en zit scheef.
[Afbeelding]
Leidingen aan de achterkant van de installatie. Een van de koppelingen wat om hoog getrokken voor de foto.
[Afbeelding]
Waterleiding is afgetakt met twee keer een 90 graden bocht. Vind ik jammer i.v.m. potentieel drukverlies, had dit liever recht aangesloten.
[Afbeelding]
Afvoer in de kruipruimte. Mooi kunst- en vliegwerk. Buis is verwarmd en verbogen i.p.v. werken met twee keer een 45 graden bochtje.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook bij jou hebben ze de Airgap volledig achterwege gelaten, terwijl ze zelf in hun documentatie aanbevelen wel een Airgap te gebruiken
Uitgaande van circa 135m3 per jaar en 3 personen zou een vat met 10 liter hars ruim voldoende moeten zijn en passende om niet te lang stil te staan tussen regeneratie periodes.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ebTMYvIPpV7Ffy1TewNNLbzw.jpg?f=user_large)
Ik zie in de openingspost een link naar gebruikers en welk merk/type gekozen is.
Waarop heeft men die keuzes gebaseerd om voor een bepaald merk te gaan?
Enexis Netbeheer Engineer | 8kw Daikin | 11,16kWp SE | 18kW Victron + 48kWh LFP | Enyaq iV First 60
Ontzorgd worden of tweaker die alles zelf doetNoord27 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:00:
Interessante materie zo'n waterontharder!
Uitgaande van circa 135m3 per jaar en 3 personen zou een vat met 10 liter hars ruim voldoende moeten zijn en passende om niet te lang stil te staan tussen regeneratie periodes.
[Afbeelding]
Ik zie in de openingspost een link naar gebruikers en welk merk/type gekozen is.
Waarop heeft men die keuzes gebaseerd om voor een bepaald merk te gaan?
Garantie, onderhoudskontrakt, en storingsdienst (bij alle 3 kost de waterontharder dan 2 a 3x de prijs)
Uitleesbaar of geen interesse daarin
Chinees wegwerpklep of liever een die gemakkelijk te reviseren en onderdelen die makkelijk uit te wisselen zijn.
Instellen van resthardheid of niet nodig.
Droog of nat zoutreservoir.
Chloormodule voor ontsmetting tijdens regeneratie
Beschikbare ruimte
Mwah, er zullen er vast meer zijn.
Aqmos is geen merk waterontharder maar een leverancier die graag stikkers plakt .
Aqmos verkoopt, Fleck, Clack en BNT (canature)
Wellicht kan ik de beschrijving beter aanpassen in Clack.
Het is een Hydrotense seduction family met een Clack WS1 besturing erop geschroefd, vergelijkbaar met een Aqmos CM32.
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-11-2022 13:10 ]
Inmiddels is de afvoer opnieuw aangelegd door een ervaren monteur van Amysoft. Dit keer een stuk netter. Hij had ook een airgap oplossing bij zich maar die kwam inclusief sifon. Ik heb liever een zwanenhals sifon dan stukje buis en daar bovenop een “verzamelbakje”.nMad schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:39:
Gisteren is hier een Amysoft ASC-90 waterontharder geplaatst (door Amysoft).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo is dit gedaan voor condensafvoer van CV-ketel en airco op zolder:
:strip_exif()/f/image/FH4IomgwjVvaJu9Dz64UCc1v.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan ik dit principe ook toepassen als airgap waarbij ik de afvoerleiding van de waterontharder er boven laat hangen? Of toch liever een kant-en-klare oplossing? Zo ja, welke?
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Het gaat uiteraard niet enkel over het rioolwater dat terug kan stromen, maar ook om bacterieën die (vanuit het riool) hun weg naar de waterontharder vinden.Freakie1NL schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:39:
[...]
Is natuurlijk ook wel heel theoretisch die 4cm. Zoals door @nMad is gemaakt zal je direct merken als het riool is overgelopen, zal van alles op de grond liggen dan. Dat zou dan teken genoeg moeten zijn voor verder onderzoek/verzekeringswerk. En puur praktisch lijkt het toch bijna onmogelijk, tenzij met enorm veel druk, dat hier nog rioolwater in terugloopt.
- Rzaan
- Registratie: Mei 2018
- Laatst online: 04-04 17:59
Altijd zoekende
Heb je al een merk en type gekozen?Noord27 schreef op maandag 28 november 2022 @ 00:52:
De kogel is door de kerk (hier). Er komt een waterontharder op basis van toevoeging van polyfosfaten. Dus elke circa 300m3 een nieuw (relatief duur) filter plaatsen wat de polyfosfaten mee geeft in het water.
Vrouwlief wilde geen gedoe met zout bijvullen, mogelijke herrie tijdens regeneratie en een by-pass omzetten als de tuin gesproeid gaat worden. Terugzetten zou vergeten gaan worden. Maar de voordelen zijn er wel degelijk, waardoor voor deze opzet gekozen is.
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.
:strip_exif()/f/image/FvgFdT9ZfwcQPfwLTsUWPrS2.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/oiSvGz8WPdfFMEp8cz9zA5my.jpg?f=fotoalbum_tile)