Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 2
Acties:

Onderwerpen

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-02 21:20
Geen matches
Wij wilden in onze nieuwbouwwoning ook een waterontharder.

Ik heb deze staan sinds januari:

http://www.amazon.com/Wat...in-Capacity/dp/B000R8UN34

Hij stond in veiling op ebay.de, nieuw in doos echter met transportschade.
Op de gok geboden en voor € 1,- had ik hem te pakken.
Opgehaald in Duitsland (400 km vv)
Deze ontharder word in Nederland verkocht voor ca. € 1900,-

Schade was controller defect, nieuwe besteld bij de Nederlandse importeur en voor € 90,- was ik klaar.
Werkt perfect, wij zijn zeer tevreden, nergens geen kalk meer te bekennen.
De ontharder is Ingesteld op waterhardheid 0 dH.

Wasmiddel wasmachine verbruik is nog maar 30% van eerst.
Vaatwasser een half blokje.
Douchegel en shampoo gebruik je ook minder dan de helft.
Stroomverbruik is nagenoeg niks, een paar Watt voor de controller.

Ik ben dan ook van mening dat de waterontharder zichzelf in de loop der tijd terugverdient.

Waarom zijn waterontharders zo prijzig in Nederland:

Ze worden weinig verkocht en de verkoper heeft veel marge nodig door de lage omzetsnelheid.
Hij moet veel klanten benaderen / bezoeken en maakt veel kosten voordat hij er 1 verkoopt.
Ook voor service en garantie heeft hij ruime marge nodig.

Ik heb ook kennis gemaakt met Aquacell en hun verkoopmethode.
Hun belangrijkste argument, dat je tijdens regeneratie ook onthard water kunt gebruiken (door de 2 harscontainers) is m.i. totaal overbodig.
Regeneratie vind s' nachts plaats als 99% van de mensen slaapt en geen water verbruikt.

Op veel (goede) eenvoudige waterontharders zit een controller van het merk Fleck.
Dit merk heeft zich al tientallen jaren bewezen en is betrouwbaar en probleemloos.

Hier nog een voorbeeld van een betaalbare ontharder.

http://www.ebay.de/itm/AZ...ionen&hash=item337326b3c3

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Geen matches
beyazz06 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 12:43:
[...]

Ik heb vandaag met de importeur van Kinetico gesproken waaruit bleek dat ipv zoutblokken ook 'andere' zoutoplossingen kunt gebruiken. Het nadeel bij bijv. een AquaCell is dat de blokken nog iets uitsteken, je zult dus minder zout kwijt kunnen indien je niet gebruik maakt van blokken waardoor je vaker moet bijvullen. Mochten de blokken niet uitsteken, dan kan je dus 'normale' zout gebruiken uiteraard die wel geschikt is voor ontharden.

Bij Kinetico hebbens ze overigens nu de volgende aanbiedingen, beiden gebruiken overigens geen elektriciteit:
Sumo 1 (simplex): 1350 euro incl. montage 1200 euro excl. montage
2020c (duplex): 1650 euro incl. montage 1500 euro excl. montage

Ik neig nu eerlijk gezegd steeds meer naar de Harvey Water Softener (uit Engeland) wat me zo een 1200 euro gaat kosten, maar dan heb je wel een duplex apparaat die geen elektriciteit verbruikt. Wel zelf monteren, maar dat moet lukken... O-)
Dus je wilt 400-600 meer betalen omdat de ontharder 3-4watt verbruikt per jaar (6-8 euro)?
Tja... En bij problemen terugsturen naar Engeland?

Als je geen duplex hebt, dan regenereert hij s nachts 20min waardoor je 20min hardwater zou als je op dat moment water verbruikt.

Ik vind het ook niet hygiënisch dat die zoutblokken er open uitsteken (tenminste bij sommige ontharder dan)

[ Voor 4% gewijzigd door Hulliee op 22-04-2016 12:53 ]

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-02 13:49
Geen matches
Grolsch schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:01:
Je hebt wel verschillende systemen, zoals een nat zoutbad en een droog zoutbad.

Ook verbruikt het ene type veel meer zout als een ander omdat ze verschillende technieken gebruiken.
Nat of Droog: Droog lijkt volgens deze tekst de logische voorkeur te hebben; minder kans op bacteriën minder zout verbruik. (Nat is voor meer horeca of industrie) https://www.aquacomfort.n...ersus-droge-zoutvoorraad/

Stukje over energie verbruik.
Dus waterdruk vs 220V
Hoewel het elektriciteitsgebruik van een waterontharder die op 230 Volt beperkt is, denk aan bijvoorbeeld drie Watt, verbruikt hij dit wel dag in dag uit. Daarmee valt hij in de categorie sluipverbruiker. Het verbruik ligt in de buurt van 1% van je totale verbruik en dat zou je niet zo snel verwachten. Reken maar na, een doorsnee huisgezin in Nederland verbruikt iets meer dan 3000 kWu per jaar. Een apparaat wat drie Watt verbruikt, gebruikt per dag 3 Watt x 24 uur = 72 Wu (Watt uur) dus 0,072 kWu. Per jaar dus 0,072 x 365 = 26,3 kWu. Dat is al bijna 1% van de totale elektriciteitsrekening.

Deze medaille heeft echter een keerzijde. Hydraulisch aangedreven waterontharders kunnen door de afwezigheid van een klokje, elektriciteit is immers niet voorhanden, niet op een vooraf in te stellen tijdstip regenereren. Dat is soms ronduit vervelend in geval van simplex waterontharders op waterdruk en bij duplex waterontharders op waterdruk heb je hier last van tijdens vakantie of langdurige afwezigheid.

[ Voor 50% gewijzigd door BroederM op 12-04-2017 09:20 ]

My life is in 2D, How about yours?

• Paul_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11-2021
Matched: watts
Wij willen ook een ontharder, maar door ruimte gebrek zijn de meeste systemen niet mogelijk bij ons. Nu kwam de installateur met een ander systeem: de oneflow kalkpreventie.

Is iemand hiermee bekend? De oneflow van watts klinkt eigenlijk te goed om waar te zijn: zonder electra en zeer compact. Maar doet het ook echt wat het belooft?

• Quriass
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-03 10:54
Iemand nog iets wijzer geworden? Iemand ervaring met de OneFlow?
Paul_ schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:20:
Wij willen ook een ontharder, maar door ruimte gebrek zijn de meeste systemen niet mogelijk bij ons. Nu kwam de installateur met een ander systeem: de oneflow kalkpreventie.

Is iemand hiermee bekend? De oneflow van watts klinkt eigenlijk te goed om waar te zijn: zonder electra en zeer compact. Maar doet het ook echt wat het belooft?

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Geen matches
Grolsch schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 20:47:
[...]
Water kost 1 euro per m3..... Moet ik nog iets uitleggen ?
Een bron laten slaan kost rond de 400 euro, een (hydrofoor)pomp 1000 Watt (3,5m3 per uur) rond de 150.
Dus 1 euro -/- 0,08 elektra = 0,92 verschil, dus tvt na een 600m3

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Geen matches
TvanW schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 22:59:
[...]

Een bron laten slaan kost rond de 400 euro, een (hydrofoor)pomp 1000 Watt (3,5m3 per uur) rond de 150.
Waar dan?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:43
Geen matches
[...]

Ik heb er wel eens over nagedacht, maar bij ons redelijk "bruin" water dus dan moet ik goed in de gaten houden dat mijn bestrating en huis schoon blijven.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Geen matches
Dan is dat bij ons na zo'n 50 jaar terug verdiend.
Met wat geluk...

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:48
Geen matches
Mijn waterluxe was 900 euro + kleinmateriaal zeg 1000 euro

Bij 10 jaar 8,33 euro/maand
Zoutkosten 3 zakken 25 kg ~ 25 euro > 2,08 euro/maand
Elektra kosten geen idee zal rond de 2 watt/uur zijn
Extra watergebruik door spoelen 24 x 40 liter ~ 1 m3= 1,62 euro

Het is ook het genot en daar betaal ik graag wat voor, de een rijd in een benzine slurper 1:8 ik 1:15

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Deze vind ik ook interessant. Heeft iemand er ervaring mee?

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Geen matches
No Hands schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 16:31:
IK had vandaag de adviseur van Aquacell over de vloer, helder verhaal en er werd ter plaatse wat water onthard. Smaak anders, voelt anders en schuimt anders. Lijkt me een prettige toevoeging aan het wooncomfort maar het is nog wel wat duurder dan andere waterontharders.
Voordeel; geen stroom nodig, dubbel harsfilter, mooie compacte kast.
Zijn er hier mensen die me nog kunnen overtuigen waarom ik wel of niet zou kiezen voor de Aquacell?
Ik kan 1 argument bedenken: 2x zo duur als bv een Waterluxe. Het resultaat, onthard water, is hetzelfde. Heb je de dubbele hardfilter echt nodig? Stroomverbruik Waterluxe: volgens mij 1-4 watt dus dat valt mee.

• mpdijkstra
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-03 10:04
Ongelooflijk. Sinds 2017 nog steeds niemand met ervaring over Watts Oneflow? Het bestaat al meer dan 12 jaar en er is geen enkele review of onafhankelijke test te vinden op internet. Alleen reacties van fabrikant of verkoper. Misschien niet geschikt voor dit topic want het verwijderd geen kalk. Maar het doel van Oneflow is wel gelijk. Geen kalkaanslag meer. Dus dan wel geschikt voor dit topic toch?

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-04 19:05
Ik ben me ook aant verdiepen in waterontharders, voor de mensen die niet weten hoe hard hun water is, je kan (in België toch) op de site van de waterleverancier kijken naar waardes/gemeente.

Voor mij
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GqnTH8B.png

Ik heb de indruk dat wij wel enorm hoog zitten vergeleken met de meeste waardes die ik in dit topic zie.

Ik blijf het een moeilijke keuze vinden, veel modellen en ja moet grotendeels afgaan op user-reviews die soms elkaar lijken tegen te spreken.

Edit:
Nu kom ik juist nog iets nieuws tegen:
https://www.waterbeveilig...eventie-met-watts-oneflow
Neutralisatie op basis van "Template Assisted Crystallization".

Weer extra opzoekwerk.

[ Voor 18% gewijzigd door Rakward op 29-04-2019 20:42 ]

• Rakward
Ik ben van plan een WATTS OneFlow te plaatsen, omdat er nog niet veel over te vinden is zou ik graag meetstokjes kopen en dan 3 jaar lang elke maand meten en grafiekje bij houden.

Waar kan ik het best de meetstokjes halen/bestellen? Vrees altijd dat die meetstokjes van bedrijven die verzachters verkopen"rigged" zijn :p

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:05
Rakward schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:47:
Ik ben van plan een WATTS OneFlow te plaatsen, omdat er nog niet veel over te vinden is zou ik graag meetstokjes kopen en dan 3 jaar lang elke maand meten en grafiekje bij houden.

Waar kan ik het best de meetstokjes halen/bestellen? Vrees altijd dat die meetstokjes van bedrijven die verzachters verkopen"rigged" zijn :p
Ik ben sowieso benieuwd naar je grafiekje :) De WATTS OneFlow lijkt mij ook erg interessant, maar gezien ik ook nog weinig informatie/ervaringen kon vinden heb ik dit nog even uitgesteld.

Misschien een rare opmerking, maar hebben ze die niet gewoon in het tuincentrum? Daar kunnen ze meestal ook gratis je "vijver" water meten, doe ik zelf ook met mijn vijverwater. Een van de onderdelen is de hardheid. Ik weet wel niet of dit een andere soort hardheid is als met kraanwater (GH KH PH). Maar volgens BrabantWater gaat het hier om dH en pH.

• Rakward
bundit schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 18:45:
[...]

Ik ben sowieso benieuwd naar je grafiekje :) De WATTS OneFlow lijkt mij ook erg interessant, maar gezien ik ook nog weinig informatie/ervaringen kon vinden heb ik dit nog even uitgesteld.

Misschien een rare opmerking, maar hebben ze die niet gewoon in het tuincentrum? Daar kunnen ze meestal ook gratis je "vijver" water meten, doe ik zelf ook met mijn vijverwater. Een van de onderdelen is de hardheid. Ik weet wel niet of dit een andere soort hardheid is als met kraanwater (GH KH PH). Maar volgens BrabantWater gaat het hier om dH en pH.
Ja als ik op deze pagine kijk:
https://www.aquariumfans.nl/aquarium-water-test-handleiding/

Daar staat dat de hardheid test afhankelijk is van zowel calcium als magnesium, is de test dan wel correct? Misschien meet je nog hardheid dmv magnesium ...

• habbekrats

Hier verkopen ze druppelmeting,al vragen ze hier wel een flinke prijs
https://www.wildkamp.nl/p...estset-dh-1-flesje/970148

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:16
heb je hem al in huis? twijfel hier ook nog steeds over.

Verwijderd

bundit schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 18:45:
[...]

[quote]bundit schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 18:45:
[...]

Beste
Het water meten met meetstokjes zal weinig effect hebben gezien OneFlow niets verwijdert of toevoegt aan het water. OneFlow neutraliseert de kalkdeeltjes aanwezig in het water zodat ze zich niet meer kunnen vastzetten (onder de vorm van harde kalk) aan de oppervlaktes maar blijven dus wel aanwezig in het water onder een zachte en inerte vorm.
Gelieve de instructies te volgen en de OneFlow niet aan te sluiten op nieuwe koperen leidingen.

• PiotrP
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-12-2022
Ik ben van plan een WATTS OneFlow te plaatsen,
Als je hem al hebt zou je je ervaringen willen posten?

Verwijderd

Wat wil je meten? Hardheid? Hoeveelheid kalk in het water?
Zoals ik het lees blijft de kalk, alleen het hecht niet.
Dus je hardheid blijft het zelfde, en je meetwaarde dus ook.

Ik heb hier een setje met 2 flakonetjes (geen ABN) eerst 3 druppels van het ene. En dan van de 2de is elke druppel 0.5dh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rNHRJn2honJZpdv3B1WyKXhA/full.jpg
Pentair 760 auto control.
50 liter hars tank.
150 liter zoutvat.

Geen omkijken naar, doet het prima.
Water is goed, hardheid is 0.5
Hij heeft vannacht zijn 2de regeneratie gehad ( de oprit was nat)(moet de afvoer nog maken)

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met de Boshuis Descaler? https://www.boshuis.nl/descaler/

Lijkt hetzelfde als de Watts Oneflow.

Ik ben benieuwd naar de prestaties t.o.v. waterontharders.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:35
JeeEs schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 20:17:
Heeft iemand ervaring met de Boshuis Descaler? https://www.boshuis.nl/descaler/

Lijkt hetzelfde als de Watts Oneflow.

Ik ben benieuwd naar de prestaties t.o.v. waterontharders.
Weer zo'n nepproduct. Zolang de kalk niet uit het water wordt verwijderd zal het neerslaan op kranen, douchewanden, waterkokers etc etc.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Verwijderd

Veel vragen over Watts Oneflow. Vreemd dat er nog zo weinig Nederlandse reviews zijn, maar het is pas sinds 2017 op de markt. In de VS al langer. Dus echte reviews vind je op
https://www.amazon.com/On...09&sr=8-4#customerReviews

Conclusie: het lijkt prima bruikbaar om kalkaanslag te voorkomen, maar verwacht niet echt zacht water met effecten op zeepgebruik etc. Dus hansvk heeft het mis. Neerslag wordt juist wel voorkomen.

• c-mattic
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:16:
Veel vragen over Watts Oneflow. Vreemd dat er nog zo weinig Nederlandse reviews zijn, maar het is pas sinds 2017 op de markt. In de VS al langer. Dus echte reviews vind je op
https://www.amazon.com/On...09&sr=8-4#customerReviews

Conclusie: het lijkt prima bruikbaar om kalkaanslag te voorkomen, maar verwacht niet echt zacht water met effecten op zeepgebruik etc. Dus hansvk heeft het mis. Neerslag wordt juist wel voorkomen.
Klopt. Overweeg zelf om een Oneflow (TAC) hier te installeren wegens ontbreken afvoer aan watermeter.
Deze technologie (TAC of Template Assisted Crystallization) is in 2013 uitvoerig getest geweest door de WateReuse Research Foundation.

Research paper vind je hier: http://nextfiltration.ee/...Domestic-Ion-Exchange.pdf
of als presentatie: https://watereuse.org/wp-...binar-WateReuse-08-06.pdf

Vijf technieken werden getest volgens de DVGW-W-512 standaard van de DVGW (één van de grote certificiatiebedrijven in Europe voor gas en water).
  • Ionenontharder (IX)
  • Capacitieve deïonisatie (CDI) - Vooral gebruikt op grote schaal zover ik kan vinden - niet huishoudelijk
  • Template Assisted Crystallization (TAC)
  • Electrically induced precipitation (EIP)
  • Elektromagnetische toestellen (MAG)
De eerste twee haalden bijna 100% van de kalk uit het water; TAC >90% en de laatste twee een matige 50%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4efI0SWvrfo0eVaoH2mKIRnb/full.png

Foto van het warmte-element van de boiler na 20 dagen test opstelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7aeyeuYwbz5Y49a6cTrv0jMz/full.png

Mij lijkt het duidelijk. TAC verdient een plaats naast de ontharders met ionenwisselaar.
Voordelen: lagere kost, geen afvoer, quasi geen onderhoud en minder zoutvervuiling in ons afvalwater.
Nadelen: in se wordt alleen de aanhechting van kalk sterk verminderd en de kalk niet verwijdert uit het water. Je zal dus niet hetzelfde gevoel hebben als met zacht water als je doucht. Kortom, meer een luxe probleem als je het mij vraagt.

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als ik die site erop nalees lijkt Big Green me een soort duurdere namaak van Watts Oneflow https://www.watts-oneflow.com/

Die technologie is helemaal niet gepatenteerd (TAC technologie, eerder in dit topic werd er naar een onderzoek gelinkt waaruit blijkt dat het nagenoeg even effectief werkt als de ouderwetse techniek met zout).

[ Voor 46% gewijzigd door Zaphara op 20-01-2020 16:14 ]

• _Tygernoot
  • Laatst online: 21:03
Deze maand een Watts Oneflow laten installeren, vind ik toevallig dit topic. Wat is er niet te vinden op tweakers :)

Ik vond een paar vragen terug over de Oneflow in dit topic, maar niemand lijkt het al geïnstalleerd te hebben, dus ik zal laten weten hoe het bevalt.

We hebben paar maanden terug ook een nieuwe CV ketel en boiler laten installeren, dus het leek me een goed plan iets aan de kalk te doen. We hebben geen plaats voor een 'echte' ontharder door gebrek aan afvoer en stroomaansluiting op de plaats waar het water bij ons in huis binnenkomt, dus dat was geen optie. Dit ding neemt weinig plaats in beslag, had gedacht dat het groter ging zijn adhv de foto's.

Voor de waterkoker en het koffieapparaat gebruikten we hiervoor altijd een Brita waterfilter, dus nu eens begonnen met direct kraanwater om te kijken of we een verschil merken.

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:10
Een Watts OneFlow klinkt interessant als alternatief voor een ontharder.
Maar moet je dan elke 2 jaar € 200 uitgeven voor een nieuw patroon? Of zijn deze via alternatieve wegen goedkoper?

Qua aanschaf is de Oneflow wat goedkoper, maar een paar zakken zout per jaar is toch een stuk goedkoper dan zo'n patroon.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:59
Heeft die oneflow nou een werkend principe? Ik zit op de site te kijken, maar vind alleen semi wetenschappelijke onzin. Ik vrees dat dit weggegooid geld is.
Voor de liefhebber. https://www.watts-oneflow.com/pdf/OneFlow-BE-NL-web.pdf
Het actieve kool filter doet iets, maar zeker geen kalk neutraliseren.

[ Voor 13% gewijzigd door blissard op 30-01-2020 23:23 ]

• habbekrats
blissard schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 23:22:
Heeft die oneflow nou een werkend principe? Ik zit op de site te kijken, maar vind alleen semi wetenschappelijke onzin. Ik vrees dat dit weggegooid geld is.
Voor de liefhebber. https://www.watts-oneflow.com/pdf/OneFlow-BE-NL-web.pdf
Het actieve kool filter doet iets, maar zeker geen kalk neutraliseren.
Zover k lees zitten hier tac patronen in welke je regelmatig dient te vervangen a €199,- ( kleinste ex verzenden)
Ik weet niet of de oude retour kan voor regeneratie anders is het dus elke jaar milieu vervuilen met een patroon. In 2 jaar gaan er hier geen 200 euro aan zout door ik denk aan 45-50 euro. Het spoelwater zat per 2 jaar ook niet gigantisch zijn.

Daarnaast worden in de voor en nadelen allerlei zaken genoemd in 1 zin
Zout en chemicalien vrij ? En dan een TAC patroon aanbevelen, ik vraag me af wat daar in zit lees je namelijk niets over. In een goed werkende zoutontharder blijft geen zou achter tijdens de waterconsumptie. Mocht er nog een kleine rest in zitten dan is dit voor mens en dier ongevaarlijk, 2e dan proeft je dit direct.

En ook nog een koolstof filter ? Zit je bijna demiwater voor je accu te drinken, smaakt helemaal nergens naar.

• _Tygernoot
  • Laatst online: 21:03
Hier is een stukje van Test Aankoop erover:
https://sackzelfbouw.be/w...Aankoop_Watts_OneFlow.pdf

Ik zal het binnenkort wel merken of de boel nog even snel verkalkt :)

• DrkZnl
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-03 12:58
_Tygernoot schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:47:
Hier is een stukje van Test Aankoop erover:

Ik zal het binnenkort wel merken of de boel nog even snel verkalkt :)
Ik gebruik de OneFlow+ is een nieuwbouwwoning. Compact, geen stroom, geen gesleep met zakken zout, één keer in de 2 jaar een filter vervangen is het enige onderhoudt.
Heerlijke oplossing en het water smaakt super lekker.
De douche is misschien een ruimte waar ik het aan zou moeten merken, tot op heden heb ik geen aanslag op de kraan en douchekop etc. Ook hier is de gebruiks periode nog net geen 3 maand, dus kan er ook nog niet heel veel van zeggen.

Daarnaast heb ik een warmtepomp installatie van Stiebel Eltron waar ook nog is een dergelijke filter heb. Deze werd er bij geleverd, dus ik denk dat het dubbel op gaat.

Wat ik er van begrijp wordt het klak/calcium er niet uitgefilterd. Maar dat is naar mijn mening helemaal niet erg, het is een mineraal wat ook goede eigenschappen heeft voor mensen, dieren en planten.

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:05
Geen matches
Heeft er toevallig al iemand een ervaring die hij/zij kan delen over het gebruik van de Watt's OneFlow?

@Supershiva
Supershiva schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:45:
[...]

Ik heb er 1 gekocht voor onze nieuwe woning. We gaan er pas over 2 maanden in dus kan je er nog niks zinnig over zeggen.

Hele huis is voorzien van zwarte kranen, douche en wc's dus merk gauw genoeg of het werkt 😎
@DrkZnl
DrkZnl schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:22:
[...]

Ik gebruik de OneFlow+ is een nieuwbouwwoning. Compact, geen stroom, geen gesleep met zakken zout, één keer in de 2 jaar een filter vervangen is het enige onderhoudt.
Heerlijke oplossing en het water smaakt super lekker.
De douche is misschien een ruimte waar ik het aan zou moeten merken, tot op heden heb ik geen aanslag op de kraan en douchekop etc. Ook hier is de gebruiks periode nog net geen 3 maand, dus kan er ook nog niet heel veel van zeggen.

Daarnaast heb ik een warmtepomp installatie van Stiebel Eltron waar ook nog is een dergelijke filter heb. Deze werd er bij geleverd, dus ik denk dat het dubbel op gaat.

Wat ik er van begrijp wordt het klak/calcium er niet uitgefilterd. Maar dat is naar mijn mening helemaal niet erg, het is een mineraal wat ook goede eigenschappen heeft voor mensen, dieren en planten.

• DrkZnl
  • Laatst online: 10-03 12:58
Geen matches
bundit schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:45:
Heeft er toevallig al iemand een ervaring die hij/zij kan delen over het gebruik van de Watt's OneFlow?

@Supershiva

[...]

@DrkZnl

[...]
Mijn ervaring tot nu toe is positief, maar je moet het niet verwarren met een waterontharder.
Het kalk wordt niet uit het water gehaald. Dat betekent dat je nog wel even je douchekop zo nu en dan moet schoonmaken. Die rubberen gaatjes waar het water uitkomt kunnen wel een beetje verstopt raken.
Verder heb ik weinig tot geen last van kalkaanslag in de gehele woning. Het water voelt en proeft goed.
Onderhoudt heb ik nog niet gehad, dat is als goed is pas over 1.5 jaar nodig. Heb er nu slechts 6 maanden ervaring mee.

Verwijderd

Dit is ook wel interessant om te lezen onderzoek in België waarbij een ontharder oplossing op basis van hars, naast andere oplossingen wordt gezet, waarvan een aantal ook echt effectief zijn en stukken en vaak goedkoper:

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:10
Sinds vandaag heb ik een Watts OneFlow (TAC methode) geïnstalleerd in onze nieuwbouwwoning. Ik ben benieuwd...

[ Voor 6% gewijzigd door witterholt op 03-07-2020 19:51 ]

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Djampire schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:53:
@witterholt wat zijn ervaringen me de Oneflow? of zijn er wellicht andere tweakers met ervaringen op de Oneflow? denk na over aanschaf.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• witterholt
Die had ik inderdaad ook gevonden voordat ik het aangeschaft had.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Zaphara schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:29:
[...]Dat is waar wij het ook voor aangeschaft hebben, geen kalkaanslag meer, dus geen gehannes met het sanitair en apparaten meer. Mineralen blijven verder onaangetast i.t.t. andere systemen
Prima maar daar ging het mij niet om, was er al mee bekend.
Het ging mij om die test uit België van Testaankoop.
Heb hem gevonden:
Conclusie: Wordt vervolgd... er moet nog veel meer onderzoek gedaan worden, maar de 1e indruk van die Oneflow is interessant. Dus: Er wordt nog geen best koop geadviseerd.

• Koen87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-03 16:51
Geen ervaring, maar ik kan op hun website ook in geen enkele mate de resultaten van hun systeem vinden.
Ook zijn er geen reviews aanwezig, zijn er geen testresultaten aanwezig en verwijzen ze ook niet door naar ook maar iets van documentatie die aantoont dat wat hun leveren ook daadwerkelijk werkt.
Ik zal niet zeggen dat het een broodje aap verhaal is, maar zonder bewijs zou ik daar niet graag in stappen.
Ook is alle informatie die ze geven we vrij summier en er zijn geen harde datasheets aanwezig.

Update:
Lijkt in dezelfde categorie als de Watts Oneflow te vallen.
Zie ook een testartikel
Zoek op de Watts Oneflow in dit Topic en vind genoeg ervaringen.
Deze lijkt dan wel veel goedkopere patronen te bevatten.

Hmmm....: voor een goede werking moet het toestel op voldoende afstand van de boiler worden geplaatst;

[ Voor 24% gewijzigd door Koen87 op 11-08-2020 10:43 ]

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:59

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Koen87 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:32:
[...]

Geen ervaring, maar ik kan op hun website ook in geen enkele mate de resultaten van hun systeem vinden.
Ook zijn er geen reviews aanwezig, zijn er geen testresultaten aanwezig en verwijzen ze ook niet door naar ook maar iets van documentatie die aantoont dat wat hun leveren ook daadwerkelijk werkt.
Ik zal niet zeggen dat het een broodje aap verhaal is, maar zonder bewijs zou ik daar niet graag in stappen.
Ook is alle informatie die ze geven we vrij summier en er zijn geen harde datasheets aanwezig.

Update:
Lijkt in dezelfde categorie als de Watts Oneflow te vallen.
Zie ook een testartikel
Zoek op de Watts Oneflow in dit Topic en vind genoeg ervaringen.
Deze lijkt dan wel veel goedkopere patronen te bevatten.

Hmmm....: voor een goede werking moet het toestel op voldoende afstand van de boiler worden geplaatst;
Dat artikel had ik ook al gevonden. Daar lijkt "het toestel wel zeer goed te doen waar het voor dient". Maar das dus enkel voor het beschermen van je brander/brandervat eigenlijk. Totaal niet voor mijn badkuip, vaatwasser ed. We hebben een eerder bescheiden verbruik van 32m³ voor 3 inwoners. (regenwatergebruik voor toiletten en was)
Ik was vooral "onder de indruk" over het gebrek aan info. Tot 250 liter per dag lijkt mij 250/24= 10,4 liter per uur. Wanneer plots 100 l genomen wordt, doet dit ding gewoon niks denk ik.
Toch nog maar eens kijken naar de R2D2 dan denk ik. :-(

• Koen87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-03 16:51
Joindry schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:18:
[...]

Dat artikel had ik ook al gevonden. Daar lijkt "het toestel wel zeer goed te doen waar het voor dient". Maar das dus enkel voor het beschermen van je brander/brandervat eigenlijk. Totaal niet voor mijn badkuip, vaatwasser ed. We hebben een eerder bescheiden verbruik van 32m³ voor 3 inwoners. (regenwatergebruik voor toiletten en was)
Ik was vooral "onder de indruk" over het gebrek aan info. Tot 250 liter per dag lijkt mij 250/24= 10,4 liter per uur. Wanneer plots 100 l genomen wordt, doet dit ding gewoon niks denk ik.
Toch nog maar eens kijken naar de R2D2 dan denk ik. :-(
Ik heb destijds ook getwijfeld of zoiets ook prima zou zijn, destijds de Watts Oneflow.
Uiteindelijk hebben wij nu ongeveer een maand de R2D2 thuis staan en dat bevalt prima.
Het kalk is er echt uit en het water smaakt naar onze mening niet vies.Wij hebben het terug gebracht naar 0dH.
Bij ons staat deze wel in de kruipruimte, is wat lastig, maar voor die 4 á 6x per jaar dat je er bij moet, ach, valt mee te leven.

• witterholt
StanTheMan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:56:
[...]

Apart dat hier (of andere fosfaatsystemen) nog niets over gemeld is. Het lijkt me naast de TAC een goede optie als je zoals in mijn geval in een appartement geen afvoer kan realiseren bij de binnenkomende waterleiding (deze zit extern in de meterkast, buiten mijn appartement).
Of weet iemand met inhoudelijke kennis hier meer over te vertellen (nadelen?)
Ik ben toch uiteindelijk voor de Watts TAC oplossing gegaan. Inmiddels drie maand in gebruik en tevreden.

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
witterholt schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:30:
[...]

Ik ben toch uiteindelijk voor de Watts TAC oplossing gegaan. Inmiddels drie maand in gebruik en tevreden.
dat klinkt goed, wat was je afweging t.o.v. de HappyDrops (of andere fosfaatoplossing zoals ' Kalkloos' )?

• witterholt
StanTheMan schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:22:
[...]

dat klinkt goed, wat was je afweging t.o.v. de HappyDrops (of andere fosfaatoplossing zoals ' Kalkloos' )?
Watts is, in tegenstelling tot Happy Drops, wel een bekend merk in de installatiewereld (ons master-master naregelsysteem van de vloerverwarming is ook van Watts) en op Amazon.com waren de reviews van dit systeem goed. Dan maar een iets grotere unit.

[ Voor 3% gewijzigd door witterholt op 29-09-2020 20:41 ]

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-04 19:50
witterholt schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:30:
[...]

Geen aanslag meer? Zit hier ook naar te kijken ivm geen afvoer en onze zwarte douchekop die steeds wit wordt ;(
Supershiva schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:21:
[...]

Nee nog geen tijd gehad om ze te mailen, bedankt voor de reminder.
Ik heb nu gelijk een mailtje met 2 foto's eruit gestuurd :)
Hier nog wat over terug gehoord?

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:59
_Tygernoot schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:30:
Deze maand een Watts Oneflow laten installeren, vind ik toevallig dit topic. Wat is er niet te vinden op tweakers :)

Ik vond een paar vragen terug over de Oneflow in dit topic, maar niemand lijkt het al geïnstalleerd te hebben, dus ik zal laten weten hoe het bevalt.

We hebben paar maanden terug ook een nieuwe CV ketel en boiler laten installeren, dus het leek me een goed plan iets aan de kalk te doen. We hebben geen plaats voor een 'echte' ontharder door gebrek aan afvoer en stroomaansluiting op de plaats waar het water bij ons in huis binnenkomt, dus dat was geen optie. Dit ding neemt weinig plaats in beslag, had gedacht dat het groter ging zijn adhv de foto's.

Voor de waterkoker en het koffieapparaat gebruikten we hiervoor altijd een Brita waterfilter, dus nu eens begonnen met direct kraanwater om te kijken of we een verschil merken.
Updates?

Vriend van mij heeft sinds een week een Big Green (niet egg). Tot noch toe tevreden, maar hoorde het verhaal wat skeptisch aan. Geen zout, een filter.... geen electra....

Dus ben benieuwd naar jouw ervaring. Heb nog wel wat mensen in de omgeving die zoiets zoeken, maar niet het leidingwerk kunnen doen namelijk.

Van die vriend (werkt in de bouw) hoorde ik dat ze ze veel toepassen in grote bouwprojecten, in flats. Omdat je daar niet makkelijk in beton kan gaan boren (iets met spanning in het beton ofzo) was dit dan een simpele oplossing. Dus ben wel benieuwd hoe het bevalt na een jaar.

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Waah schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:21:
[...]

Updates?

Vriend van mij heeft sinds een week een Big Green (niet egg). Tot noch toe tevreden, maar hoorde het verhaal wat skeptisch aan. Geen zout, een filter.... geen electra....

Dus ben benieuwd naar jouw ervaring. Heb nog wel wat mensen in de omgeving die zoiets zoeken, maar niet het leidingwerk kunnen doen namelijk.

Van die vriend (werkt in de bouw) hoorde ik dat ze ze veel toepassen in grote bouwprojecten, in flats. Omdat je daar niet makkelijk in beton kan gaan boren (iets met spanning in het beton ofzo) was dit dan een simpele oplossing. Dus ben wel benieuwd hoe het bevalt na een jaar.
Ik heb ook een Watts OneFlow, sinds april 2020. Ik heb deze zelf geinstalleerd, dat is vrij eenvoudig gezien de beperkte afmetingen en gebrek aan elektronica en afvoer. De OneFlow zit bij mij direct na de watermeter, in een twee-onder-een-kap uit 1995, traditionele CV-ketel en twee volwassenen met onder-gemiddeld waterverbruik. Mijn bevindingen in het kort:
  • Geen merkbaar verschil in smaak of "gevoel" van het water (voelt niet zachter aan o.i.d., vind ik niet erg).
  • Douche en wasbak blijven veel langer schoon en zijn makkelijker te reinigen dan zonder de OneFlow. Er is nog wel een beetje kalkafzetting op plaatsen waar water opdroogt (omdat er nog kristallen in het water zitten gok ik), maar dit is makkelijker weg te halen dan voorheen (spons/doekje en een beetje schoonmaakmiddel is voldoende).
  • In de waterkoker is het het meest zichtbaar: kalk hecht zich vrijwel niet, maar vormt wel vlokken. Eenvoudig te reinigen door de waterkoker zo nu en dan helemaal leeg te gooien en om te spoelen.
  • Ook in toiletten is wat kalkafzetting te zien, maar ook dat is makkelijk weg te halen. Het is veel minder (hardnekkig) dan voor de installatie van de OneFlow.
Ik verwachtte geen wonderen (dat verricht de OneFlow ook niet) en het is niet de goedkoopste oplossing (elke 2 jaar nieuw filter a 200eu), maar gezien het installatiegemak en het resultaat ben ik tevreden :)

• Zaphara
  • Niet online
jeroen__online schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:20:
[...]

Ik heb ook een Watts OneFlow, sinds april 2020. Ik heb deze zelf geinstalleerd, dat is vrij eenvoudig gezien de beperkte afmetingen en gebrek aan elektronica en afvoer. De OneFlow zit bij mij direct na de watermeter, in een twee-onder-een-kap uit 1995, traditionele CV-ketel en twee volwassenen met onder-gemiddeld waterverbruik. Mijn bevindingen in het kort:
  • Geen merkbaar verschil in smaak of "gevoel" van het water (voelt niet zachter aan o.i.d., vind ik niet erg).
  • Douche en wasbak blijven veel langer schoon en zijn makkelijker te reinigen dan zonder de OneFlow. Er is nog wel een beetje kalkafzetting op plaatsen waar water opdroogt (omdat er nog kristallen in het water zitten gok ik), maar dit is makkelijker weg te halen dan voorheen (spons/doekje en een beetje schoonmaakmiddel is voldoende).
  • In de waterkoker is het het meest zichtbaar: kalk hecht zich vrijwel niet, maar vormt wel vlokken. Eenvoudig te reinigen door de waterkoker zo nu en dan helemaal leeg te gooien en om te spoelen.
  • Ook in toiletten is wat kalkafzetting te zien, maar ook dat is makkelijk weg te halen. Het is veel minder (hardnekkig) dan voor de installatie van de OneFlow.
Ik verwachtte geen wonderen (dat verricht de OneFlow ook niet) en het is niet de goedkoopste oplossing (elke 2 jaar nieuw filter a 200eu), maar gezien het installatiegemak en het resultaat ben ik tevreden :)
Sluit me aan bij bovenstaande punten, heb er ook eentje sinds begin dit jaar, erg tevreden over.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:59
twain4me schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:11:
Heeft iemand ook daadwerkelijk onderbouwing met een meting, want bovenstaande is Qua hardheid vermindering nogal gebaseerd op "gevoel." waterbedrijf kan bijvoorbeeld ook gewoon zachter water zijn gaan leveren.
Kijk eens aan, onderbouwing!

test-aankoop.be is de tegenhanger van de NL Consumentenbond dacht ik. Toevallig hebben ze de OneFlow getest en die lijkt dus goed te werken (bij een boiler).

Ze hebben het over een vervolg, maar dát heb ik nog niet gevonden.
Wel deze:
https://www.test-aankoop....eltreffende-alternatieven

• Tycoontje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-03 17:47
jeroen__online schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:37:
[...]

Ik heb helaas geen meting, maar wat ik in mijn waterkoker zie zegt mij genoeg: voorheen hechtte er zoveel kalk dat ie na maximaal twee maanden aan een ontkalkbeurt (met schoonmaakazijn) toe was, dat zag je en merkte je aan het geluid dat ie maakte. Nu heb ik hem sinds de installatie van de OneFlow (half jaar geleden) niet meer ontkalkt en ben het (in de huidige staat) ook niet binnenkort van plan. Het kan inderdaad zijn dat Dunea minder hard water is gaan leveren, maar dan is het verschil wel erg groot en is de timing uiteraard erg toevallig.

Ik zal eens kijken of ik ergens een goedkoop setje op de kop kan tikken om de hardheid te meten, want ik ben het met je eens: meten is weten.
Dunea beweert al jaren 8.5 Dh te leveren, dat is niet veranderd. Zit ook in Dunea gebied en heb hier 6 jaar geleden bij een renovatie alle installaties vervangen vanaf de hoofdaansluitingen. Twee jaar later gingen de meeste nieuwe kranen al piepen. Heb toen met 2 verschillende tests gemeten en kwam op 17 Dh. Denk dat dat komt omdat de buizen in de wijk vol kalk zitten. Bij Dunea geklaagd, maar meer dan "Wij ontharden al tot 8.5" krijg je niet.
Waah schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:07:
[...]

Kijk eens aan, onderbouwing!

test-aankoop.be is de tegenhanger van de NL Consumentenbond dacht ik. Toevallig hebben ze de OneFlow getest en die lijkt dus goed te werken (bij een boiler).

Ze hebben het over een vervolg, maar dát heb ik nog niet gevonden.
Wel deze:
https://www.test-aankoop....eltreffende-alternatieven
Dat is het artikel "Test antikalksystemen zonder zout" uit december 2019 (In jouw 2e link staat er rechts een link naar). Is een betaald artikel, kost 2 euro (Net als dat artikel wat bij sackzelfbouw staat overigens). Ben er ook wel benieuwd naar.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is voor welke OneFlow hier gekozen wordt. Want de goedkopere OFTWH-R is 22 l/min en de OFTWH is 38 l/min. Een standaard aansluiting is volgens mij 25 l/min, dus ik ben benieuwd of je het merkt als je de OFTWH-R gebruikt. En dan vooral of de druk merkbaar lager wordt.

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 25-03 00:31
Ik heb een jaar terug de Watts Oneflow geinstalleerd. Ik heb voor watts gekozen omdat ik bij binnenkomst van de waterleiding geen elektriciteit en afvoer beschikbaar heb.

2 maanden na installatie had ik niet het idee dat de kalkaanslag minder werd of afnam. Ik heb contact opgenomen met Watts, en nu bleek dat ik een nieuw stuk koper had gebruikt bij installatie, Dit mag niet (oeps) stond wel in de handleiding maar had ik overheen gekeken. Het nieuwe koper reageert met het TAC patroon waardoor het zijn werking verliest. Na 2 maand was de inhoud van het filter helemaal groen en dan werkt de filter dus niet meer. Ik heb in overleg met Watts gratis een nieuwe filter gekregen (goede service tot nu toe). Deze heb ik geinstalleerd en na een paar maanden weer de filter bekeken, deze was weer groen geworden!

Watts gaf aan dat dit niet zou moeten kunnen, het effect van de nieuwe koperen buis zou na 3 weken weg moeten zijn. Er werd aangegeven dat er contact opgenomen zou worden met het moederbedrijf in Amerika om dit te bespreken en dan zou ik meer horen. Amerika heeft niet gereageerd maar er komt wel volgende week iemand langs om te onderzoeken. Hierna zal ik deze post updaten.

Over de tijd meerdere keren een hardheid test gedaan met vloeistof maar die was altijd hoger dan 10. En bij eerste meting 12. Ik weet alleen niet of die test werkt omdat de watts dus niet het kalk verwijderd maar enkel zorgt dat het niet neerslaat.

PS: Watts gaf in het contact ook aan dat bij verdamping alsnog aanslag zal ontstaan omdat dan het originele effect teniet wordt gedaan. Ik heb zelf een kook kraan in de keuken. Deze zal dus nooit kalk vrij worden met dit systeem.

[ Voor 15% gewijzigd door Thejman1989 op 15-10-2020 16:39 . Reden: spelling ]

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-04 19:22
Vandaag aan het klussen gegaan met de Aqmos BM-60 installatie. Ik had ook de bypass / montage block mee besteld van Aqmos en afgelopen week bij de lokale groothandel (van Walraven) de 1" puntstukken naar 22mm knel en een Watts CA2096 terugstroombeveiliging gekocht en wat koperbuis en knieën om alles te kunnen aansluiten. Alles is in het huis nog koper dus gewoon met koper aan de slag gegaan.

Situatieschets:
Vanuit de meterkast waar de watermeter zit en het water binnenkomt loopt de hoofdleiding onder een verlaagt plafond door waar deze hierna opsplits in 3e. Net voor de splitsing heb ik hem afgetapt en naar boven doorgeboord zodat deze in de kast komt waar ook onze CV hangt. Vroeger hingen er 2 CV-ketels gezien er nu nog maar 1 hangt is er dus ruimte zat.

Ik heb hem nog niet aangezet, was al laat dus morgenochtend gaat ie aan, wel al water erin gedaan zoals in de handleiding staat zonder zout nog dus ik ben er helemaal klaar voor.

Ik heb een 75mm pijp gebruikt als afvoer / air gap voor de terugstroombeveiliging en voor de waterontharder.

Hieronder wat foto's hoe het er nu bijstaat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzKpqNUeBsqKSkaePuFQt07lwhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BrhcFH1YXDrFMRoGtow7jQcn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4eOJywRYB_0Tv_GjP7-1ylX20g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LITROQO04gOoz9Y5iO1eQeM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sd2M0j7wMlnLfSpP_DYA01pgcbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OuDxZCkZ4afxQCUmw9Q4eMoX.jpg?f=fotoalbum_large

• StanTheMan
  • Laatst online: 14-02 21:09
Oneflow Watts vorige week geinstalleerd (Ionenwisselaar onmogelijk qua afvoer): eerste indruk prima en doet wat het belooft. Kalkaanslag is er nog wel, maar veel minder hardnekkig.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:22:
[...]

Kom maar op met je ideeën :)

Ik heb geen afvoer in de meterkast.
Watts oneflow
Amfa4000
50 ltr teil
Regenpijp?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:17
Zijn dat echte ontharders of verminderen die alleen kalkaanslag?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Memphisto schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 06:51:
Nieuwe poging aangezien mijn vraag wat ondergesneeuwd lijkt te raken tussen alle andere posts.
Iemand ervaringen met het plaatsen van ontharders waarvoor geen afvoer naar het riool benodigd is?

[...]
Zie hier (eerder in dit topic) mijn ervaring met de Watts OneFlow, ook zonder afvoer. Hopelijk heb je er wat aan :)

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:19
jeroen__online schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:16:
[...]

Zie hier (eerder in dit topic) mijn ervaring met de Watts OneFlow, ook zonder afvoer. Hopelijk heb je er wat aan :)
Kijk aan, helemaal gemist! Ken het merk verder ook niet en had het merk ook nog niet gevonden via google.

Ik ga je (en overige relevante) berichten nog eens doornemen! Nog altijd tevreden?

Thanks!

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

• DolphS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07-2025
Geen matches
Beste tweakers,

Na alweer 15 jaar in ons appartement te wonen, is het eigenlijk tijd om te verhuizen, maar dat zit er even niet in. Daardoor fallback-plan en in ieder geval de "oude" Inventum boiler 80l vervangen door een 100l.en mogelijk e.e.a. uitbreiden met een waterontharder.

Met name de laatste jaren merken we meer en meer kalkaanslag, dunea stelt op haar website dat de waterhardheid 8.5 ° Dh ofwel: 1,5 mmol per liter is en dat is vrij hard voor Nederlandse begrippen heb ik mij laten wijsmaken.

Gezien de boiler bij de inkomst van de waterleidig hangt en is weggewerkt in een kast ( tevens wasmachine ) lijkt dit de perfecte plek voor ook nog een waterontharder. Ik zeg dat, omdat de VVE er vooralsnog niet aanwil een gezamenlijke ontharder, naast bestaande hydrofoor, te laten installeren - dus dan maar eens zien wat individueel nog mogelijk is.

Van belang is nog te melden, dat ik uiterst gevoelig ben voor alles wat lawaai maakt, dus overdag ( tijdens regenereren ) moet ik water kunnen blijven gebruiken en gezien het feit ik twee linker handen heb, moet ik de klus uitbesteden ( vervanging boiler met evt waterontharder ).

Verder is nog interessant te weten:

huishouden
- 3 personen, geschat waterverbruik: 130m3

keuken
- Grohe Red ( gefilterd heet water uit kraan ) ( dus Blue Filter systeem, ( zoek evt op 40412001 )
- gewone water wordt gefilter ( Blue ) door filtersysteem ivm drinkwater
- gewone warme water wordt niet gefilterd door het filtersysteem, ivm kleine afwas/ schoonmaak
- dan is er nog het kokend hete gefilterde water uit de kraan ( Red )

- MasterWatt E-SMART 100 liter boiler ( nieuw aan te schaffen, vermijden anodes )
- Vaatwasser ( Bosch, twee jaar oud )
- Wasmachine ( Miele, jaar oud )

badkamer
- Regendouche: ( Grohe Euphoria 260 Shower System )
- ligbad ( exacte liters weet ik niet, 120l? )

toilet ( maar laten we buiten beschouwing )

De ruimte waar de waterontharder moet komen is beperkt: boiler en waterontharder zullen naast elkaar moeten worden geplaatst en boven de wasmachine - totale breedte: 85cm, hoogte: 115cm ( dus boven wachmachine,), diepte: 70cm
de masterwatt 100l boiler telt een slordige breedte van: 47cm, hoogte 95cm en en diep ongeveer 47cm.

Naast afmetingen, ivm regendouche "gefilterd" op een harskern met minimaal 20 liter ( of is dat overdreven? ) voorts aantal merken revue laten passeren, ..

Ik kom dat eigenlijk uit op ofwel de Premium Fleck 5800 SXT ( 20 ), ofwel Aqmos CM-80.
W.b.t. hvh dB tijdens regenereren heb ik niet zo snel iets over gezien.

Merken als Amysoft, Aquacell, Boshuis en Sensoft zeggen ofwel niets over de harskern ofwel <20 liter
Tot slot lijkt Hydrotense de Fleck 5800 SXT technologie te gebruiken en is dat ook nog een optie.

Kortom wie wil mij het laatste beetje de goede richting opduwen, heb wat warenonderzoek gedaan maar ben nog zoekende ...

BVD!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:19
witterholt schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:39:
[...]

Watts is, in tegenstelling tot Happy Drops, wel een bekend merk in de installatiewereld (ons master-master naregelsysteem van de vloerverwarming is ook van Watts) en op Amazon.com waren de reviews van dit systeem goed. Dan maar een iets grotere unit.
Hoi Witterholt,
Als het goed is heb je de Oneflow nu ruim een jaar in gebruik? Bevalt het goed, geen kalkaanslag in de douche ruimte bijvoorbeeld, of wel kalk maar makkelijk te verwijderen?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• c-mattic
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
No Hands schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:49:
Iemand ervaring met deze: https://big-green.nl/

Ik snap niet hoe ze het doen, er is 'een materiaal' wat kalk niet meer aan de leiding laat plakken.
Zoek even in dit topic op 'TAC'. Staat voor Template Assisted Crystalization en is een bewezen techniek die hier ook wordt gebruikt door 'Big Green'. Weet dat deze techniek door meerdere fabrikanten wordt aangeboden waar het Amerikaanse Watts OneFlow een grote is (en ook beduidend goedkoper dan Big Green).

Ik heb het zelf even overwogen wegens gebrek afvoer, maar de onderhoudskosten waren veel hoger dan een klassieke waterontharder op basis van ionen-uitwisseling dat ik uiteindelijk een afvoer heb aangelegd vanuit de lavabo-afvoer van een toilet in de buurt.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
c-mattic schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:56:
[...]

Zoek even in dit topic op 'TAC'. Staat voor Template Assisted Crystalization en is een bewezen techniek die hier ook wordt gebruikt door 'Big Green'. Weet dat deze techniek door meerdere fabrikanten wordt aangeboden waar het Amerikaanse Watts OneFlow een grote is (en ook beduidend goedkoper dan Big Green).

Ik heb het zelf even overwogen wegens gebrek afvoer, maar de onderhoudskosten waren veel hoger dan een klassieke waterontharder op basis van ionen-uitwisseling dat ik uiteindelijk een afvoer heb aangelegd vanuit de lavabo-afvoer van een toilet in de buurt.
Het wekte ook mijn interesse, ze zijn vrij transparant over wat alles kost. Behalve over de maandelijks terugkerende kostenpost.

Je kunt een prijs + offerte ontvangen per mail voor de koolfilter en het greenguard patroon. En daarna lees je dat een onderhoudscontract je gemiddeld 13,50 EUR per maand gaat kosten.

Dus dat is best fors, als je dat over een x aantal jaren uitrekent.

Maar misschien ben ik dan te kort door de bocht en is die technologie het geld daadwerkelijk waard?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• habbekrats
chevsticks schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:35:
[...]

Aangezien ik binnenkort zelf een WTR Ceramic premium - 30 ga installeren (en nog geen terugslagklep heb besteld), wat is het exacte nut ervan? En welke is het beste aan te bevelen (maakt het voor de doorstroomsnelheid nog iets uit? )
Dat is nou het vervelende aan die dingen
https://www.waterbeveilig...ging/15/index.html#zoom=z kan als snel oplopen tot onwenselijke waarden.

Het waterleiding bedrijf eist dit in de voorwaarden, welke klep vond ik hier https://www.loodgietshop....ombeveiliging-drinkwater/
CA keerklep

De CA keerklep is verplicht als u een apparaat of leiding aansluit op uw waterleidingnet. Een CA keerklep is een middelzware terugstroombeveiliging. Deze wordt toegepast ter bescherming tegen het terugstromen van vloeistoffen uit klasse 3 in het drinkwaternet. Deze keerklep is ontwikkeld voor de kleinere aansluitingen op het waterleidingnet zoals waterontharders en cv-installaties. Dit type dient horizontaal te worden gemonteerd waarbij de afvoeropening naar beneden is gericht. Het is belangrijk dat de keerklep nooit onder water komt te staan. Zorg bovendien dat de terugstroombeveiliging op een eenvoudig bereikbare plaats is geïnstalleerd. De ontlastopening van de CA keerklep moet via een trechter worden aangesloten op een afvoerleiding.
EA keerklep

Als u een huishoudelijk apparaat gaat aansluiten, dan is het belangrijk om een EA keerklep te plaatsen. Deze controleerbare terugstroombeveiliging van onder meer Watts zorgt ervoor dat verontreinigd water niet kan terugstromen in het drinkwater. Een keerklep EA is als terugstroombeveiliging geschikt voor water tot en met vloeistofklasse 2. Deze keerklep is voorzien van verchroomde terugstroombeveiliging, hierdoor kan de beveiliger in zowel leidingsystemen als andere installaties binnenshuis worden toegepast.
BA keerklep

Een BA keerklep is een terugstroombeveiliging die bestaat (in de stroomrichting gezien) uit een afsluiter, zeef, beveiligingstoestel ba en de afsluiter. De drie verschillende drukzones van de terugstroombeveiliger zijn voorzien van een controlekraan. De ontlastklep van de BA keerklep bevindt zich in de tussenkamer dient verbonden te zijn met een zuiger of membraan. Een BA keerklep is geschikt als terugstroombeveiliging tot en met vloeistofklasse 4.
Ik werd hier onlangs op gewezen nadat een monteur mijn waterleiding en meter vervangen moest. Hij zei er wel bij dat hij ze zelden zag in woonhuizen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Geen matches
@Ruudstertje
De R2d2 is een chinese wegwerp klep, revisie moet je niet aan beginnen.
Kijk maar eens naar de filmpjes op aqmos.
De CM daarentegen is van een andere kwaliteit.
Maar dat moet ieder maar voor zichzelf weten uiteraard.

Ik heb een R2D2 ook uitgelezen.
Dat betekent, met een slimme tussenstekker die in staat is om 1- 5 watt te meten van de voeding kan je zien wanneer hij gaat regeneren.
Principe blijft dan hetzelfde, alleen heb je geen waterteller erin zitten die je kan uitlezen.
En een ultrasone sensor kan je nog steeds toepassen voor de niveaumeting.

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20-01 19:42
Geen matches
AUijtdehaag schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:30:
@Ruudstertje
De R2d2 is een chinese wegwerp klep, revisie moet je niet aan beginnen.
Kijk maar eens naar de filmpjes op aqmos.
De CM daarentegen is van een andere kwaliteit.
Maar dat moet ieder maar voor zichzelf weten uiteraard.

Ik heb een R2D2 ook uitgelezen.
Dat betekent, met een slimme tussenstekker die in staat is om 1- 5 watt te meten van de voeding kan je zien wanneer hij gaat regeneren.
Principe blijft dan hetzelfde, alleen heb je geen waterteller erin zitten die je kan uitlezen.
En een ultrasone sensor kan je nog steeds toepassen voor de niveaumeting.
Ok.... Je hebt de R2D2 ook uitgelezen zeg je, dus deze heb je ook gehad?
Die wegwerpklep heb jij ook stuk gehad?
Ik ga uiteindelijk niet voor duurkoop... Echter betaal ik ook geen 200/300 meer om te kunnen uitlezen met HA. :)

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:47

Rzaan

Altijd zoekende

Ik was vandaag op de verbouw beurs in de Jaarbeurs.
Daar stond een stand van waterontharder Big Green.
Werkt zonder stroom, afvoer en zout.
Dat klonk goed, maar je moet wel om de zoveel tijd een patroon vervangen.

Beetje googlend kwam ik OneFlow tegen van Watts.
Is hetzelfde maar goedkoper.

Kan alleen nog niet veel ervaringen lezen van mensen die hem al een paar jaar hebben.
Wat ik er over lees, is dat mensen wel wat aanslag hebben, maar licht en makkelijk verwijderbaar.
Benieuwd of er nog recente ervaringen hier zijn.

Afbeeldingslocatie: https://mtbservice.nl/wp-content/uploads/2018/11/watts-oneflow-ontharder1.jpg

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:47

Rzaan

Altijd zoekende

AUijtdehaag schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:30:
@Rzaan
Ik vermoedt dat een afvoer maken + ionenwisselaar, (stukken) goedkoper is dan zo een filterelement.
Als je op de webshop van Big green kijkt, kost een filter compleet al 1000 euro
En dan komt er jaarlijks nog 100 euro bij voor het aktiefkoolfilter en 3-jaarlijks nog 199 voor een TAC filter.
Dat zijn best wel wat zakken regenit.
En dan maar duimen of het hetzelfde effect heeft.
die kosten vind ik nog niet het grootste probleem.
De OneFlow van Watts kun je kopen voor onder de € 500.
Dan zit er 1 Tac filter bij.
Na 2 tot 3 jaar moet je dan weer een nieuw TAC-filter kopen en dat kost rond de € 200.
Dan zouden de totale kosten over 20 jaar gemeten tussen de € 1.700 en € 2.300 liggen.
Is te doen.

Als je dan maar weet dat het ook werkt.

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18:52
Rzaan schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:54:
Ik was vandaag op de verbouw beurs in de Jaarbeurs.
Daar stond een stand van waterontharder Big Green.
Werkt zonder stroom, afvoer en zout.
Dat klonk goed, maar je moet wel om de zoveel tijd een patroon vervangen.

Beetje googlend kwam ik OneFlow tegen van Watts.
Is hetzelfde maar goedkoper.

Kan alleen nog niet veel ervaringen lezen van mensen die hem al een paar jaar hebben.
Wat ik er over lees, is dat mensen wel wat aanslag hebben, maar licht en makkelijk verwijderbaar.
Benieuwd of er nog recente ervaringen hier zijn.

[Afbeelding]
De Big Green is geen ontharder, dat claimen ze zelf ook niet.
Ik heb het verkooppraatje ook aangehoord op de beurs, ze zeggen dat de kalkdeeltjes in het apparaat blijven totdat deze 'groter' zijn en dan komen ze alsnog in de leiding. Op die manier zit er nog steeds kalk in je water maar zou het niet hechten aan apparatuur of kranen.

Het klonk voor mij als een halfbakken oplossing met ook nog eens dure wisseldelen.

• LennartTW94
  • Laatst online: 02-04 22:32
Dag allen,

De bouwer van onze nieuwbouw woning heeft twee soorten waterontharders die ze aanbieden inclusief installatie.

De Watts one flow OFWTH-R voor 1041 euro (al begrijp ik vanuit dit forum dat dit geen 'echte' ontharder is), of de Aquastar PL 1400 voor 2845 euro.

Andere optie is om geen waterontharder te nemen via onze bouwer, en er later zelf een aan te schaffen en die te laten installeren door het desbetreffende bedrijf, al heb ik zelf niet de kennis of dit ook makkelijk te doen is na oplevering van woning, of dat het juist goed is om dit gelijk met de bouw al mee te nemen.

Advies is welkom! Mochten jullie meer info nodig hebben hoor ik het graag.

• LennartTW94
  • Laatst online: 02-04 22:32
LennartTW94 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:52:
Dag allen,

De bouwer van onze nieuwbouw woning heeft twee soorten waterontharders die ze aanbieden inclusief installatie.

De Watts one flow OFWTH-R voor 1041 euro (al begrijp ik vanuit dit forum dat dit geen 'echte' ontharder is), of de Aquastar PL 1400 voor 2845 euro.

Andere optie is om geen waterontharder te nemen via onze bouwer, en er later zelf een aan te schaffen en die te laten installeren door het desbetreffende bedrijf, al heb ik zelf niet de kennis of dit ook makkelijk te doen is na oplevering van woning, of dat het juist goed is om dit gelijk met de bouw al mee te nemen.

Advies is welkom! Mochten jullie meer info nodig hebben hoor ik het graag.
Wij zijn er nog steeds niet uit wat te doen. Onze eis is heel simpel: een goede kwaliteits ontharder + installatie. Dat kan geregeld worden via de bouwer (2845 euro voor een Aquastar PL 1400 inclusief installatie, geen andere keuze qua ontharder mogelijk), of na oplevering (bouwer gaat geen afvoer installeren als 'voorbereiding' voor een ontharder. Het is alles of niets mbt de ontharder).

Als ik 500 euro bespaar door het later te doen doe ik het wel via de bouwer, maar als we er nou bijvoorbeeld 1500 euro mee kunnen besparen is het een ander verhaal. Ik heb zelf geen idee welke ontharder we dan zouden moeten aanschaffen en laten installeren, en of dat ons bijvoorbeeld 1500 euro kan besparen. Advies is welkom!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-04 17:20
wizzopa schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:41:
[...]

Over keramisch filter zeker voor grotere installatie is al het een en ander bekend en toegepast.

https://pwntechnologies.com/portfolio/ceramac/
Ja klopt, maar er dreigt nu wel wat miscommunicatie: de keramische kalkaanslag-verminderaars zoals H2O-Pro, Watts OneFlow, Big-Green gebruiken juist weer niet de kermamische balletjes om te filteren, zoals in jouw voorbeeld en volgens mij ook dat aquarium voorbeeld. De balletjes zoals uit mijn eerdere link zorgen door het oppervlak ervoor dat de calcium ionen 'makkelijk' kristallen vormen, waardoor ze daarna opgelost blijven i.p.v. reageren met koolwaterstoffen en kalkaanslag te vormen. In de OneFlow en Big-Green zit naast de balletjes ook nog een filter, maar ik weet niet of dat ook een keramisch filter is. Dit is dan om vuildeeljes tegen te gaan of Chloor tegen te houden. In NL vrijwel niet nodig, en zo'n filter zal nog vaker verwisseld moeten worden omdat daar daadwerkelijk 'spul' achterblijft.

Ik vond ook een presentatie over die studie die ik vorig jaar vond. Vanaf circa sheet 40 de resultaten en verklaringen over hoe het werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door jurjen_g op 08-02-2023 16:15 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Geen matches
@Oliesjeik1
Heb zelf een clack ws1ci besturing gekocht en op een hydrotense family geschroefd om het nog verwarrender te maken.
Beestje moest een naam hebben in de excel.
Maar er zijn meerdere leveranciers van ontharders met clack besturingen zoals Aqmos en lfs-cleantec. Zie TS.

Ik lees voor iemand ook een R2D2 uit op basis van vermogen.
Gaat die regeneren dan trekt het motortje meer dan 1.5 watt gemeten met een slimme stekker.
Liters gaat dan via de watermeter.
Minder fraai als uit de besturing zelf.
En zoutniveau ook via de ultrasone spatwaterdichte sensor van dfrobot.

[ Voor 94% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-02-2023 03:38 ]

• MrMonkE
  • Laatst online: 11-03 00:05

MrMonkE

★ EXTRA ★

Geen matches
In mijn woning zit een of ander electrisch ding dat er 30 jaar geleden in is gezet. Ik plug het nooit in want volgens mij is het een onzin apparaat. Volgens mij zou het in theorie iets moeten doen met de lading van de calcium? of water? En dan niet zou verkalken. Is dat een ding of doe ik er goed aan het niet aan te sluiten.
Het is een always on. Luik zit beetje vast dus ik heb geen zin dat los te trekken om een foto te maken, dat gaat er alleen in noodgevallen af. werkt met een kleine netvoeding adapter. Hoogstens een paar watt.
Werken die dingen? Als ik lees over de zoutpaketten die worden ingezet dan gok ik van niet.

★ What does that mean? ★

• AUijtdehaag
  • Niet online
Geen matches
@Sjoerdfoto
Heb nog wel wemos d1 mini met ultrasone sensor liggen.
Maar je kan de ontharder zelf niet uitlezen, enkel dmv een slimme stekker om te ontdekken of die regenereert (>5 watt)
Met een CM(x) kan het wel

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-04 08:37

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Geen matches
AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:28:
@Sjoerdfoto
Heb nog wel wemos d1 mini met ultrasone sensor liggen.
Maar je kan de ontharder zelf niet uitlezen, enkel dmv een slimme stekker om te ontdekken of die regenereert (>5 watt)
Met een CM(x) kan het wel
Oke, dus dat is een CMX-3200, ook goed.

De keerklep zit hier al bij ? (dat ding wat door vitens verplicht wordt)

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

• aanzee
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 31-03 19:59
Zit met interesse dit forum door te spitten. Ik sta op het punt een Watts one-flow te installeren en zoek nog een paar afsluiters. Nu realiseer ik me net dat er ”gewone” en KIWA kogelkranen zijn. Wat is het verschil tussen deze twee? Mijn leidingwerk na de watermeter is 22mm koper. Ik wil hier dus 22mm knel en 3/4” aansluit materiaal voor gebruiken, of ben ik beter af met 1”?
Bedankt!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Geen matches
@Vliegvlug
Ik moet ook nog veel familie en buren langsgaan om hem (ooit) terug te verdienen.

Ik heb er een van 14,5 mtr, anders red ik het niet op hoogste punt vh dak
Het gaat met name ook om de stijfheid van de carbon stelen
YouTube: Unger nLite - Water Fed Pole Material Comparison
En heb er ook hoekadapters bij, anders raak je de rand van onderste paneel telkens met je steel als je 14,5 mtr uitschuift.

Terugverdienen doe ik het niet inderdaad, maar het oog wil ook watt. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNKf3KX0lOmgusDlMUUW47TeejM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/igw1asjnD0Oley5anNKSyOvN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GP7YQYM-X3dnrgRG97ACArIHuH0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fy57M7TV1QwjJd8PWh0RruWZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_recDdeyWQTcgbgGG-2-Xp_9rYI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzyyHalYzuKwJtF03ICYcZbE.jpg?f=fotoalbum_tile

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:43

Vliegvlug

Flight Simple

Geen matches
AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:51:
[…]

Terugverdienen doe ik het niet inderdaad, maar het oog wil ook watt. ;)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dat is wel een wereld van verschil inderdaad tussen die schoongemaakte panelen en die links ervan. :*)

Enige indicatie hoeveel panelen jij haalt met 1 zo’n harsfilter?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Geen matches
AQMOS schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:11:
[...]

Mogelijk heb ik het verkeerd uitgelegd met de oriëntatie. Kan je het al verifiëren met je meting dat de chloormodule 9 minuten loopt? (Of is dat al de meting op je stopwatch?)
Dat was een meting met de stopwatch.
Zit nog in de V3 ontwerp/test fase :+

Valt me wel op dat de titanium sensor toch wel een beetje aktief blijft in gewoon water(moet ook wel vermoedt ik, anders detecteert hij geen zout water)
Bij zout water detectie gaat het relais en de timer aan en zie je het vermogen omhoog gaan van ruststand 0,8 watt naar 2,4 watt.
Edit: Ik maak in V3 toch maar een extra relais om de chlorinator spanningsloos te maken. Een regeneratie puls maakt hem tijdelijk weer aktief.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2023 15:19 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Geen matches
In het kader van, omdat het "kan" 8)

Clack printje V3:
  • Chlorinator uit te schakelen (kan automatisch gestart worden na regeneratiepuls en na~ 5-15 min weer uit)
  • Indien geen chlorinator gebruikt wordt, kan het relais gebruikt worden voor uitgestelde regeneratie of starten van regeneratie via de DP_SW op afstand.
  • Powermeting clack + chlorinator (uitschakelen scheelt weer 1 watt van bijna 2 watt :+ )
  • Laser afstand TOF zoutmeting ipv ultrasoon
    (net wat compacter en iets goedkoper, maar niet zo waterdicht)
  • verder gelijk aan V2
Todo:
esphome code verder ontwikkelen en op github zetten.
3d montagebeugeltje met plakstrips maken voor de TOF sensor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGAofHXhVz2miG07YjqIF9ndcV4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtcbn0NnonewU6DxvUzSBUw8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obGMTz4Ajq_kfGFYh6eeX9Bb8-s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TX30psfYZRPMuuwmedQjhlf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBD_50KCLTSv_dVtxUt1Im_EQzU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utyHFdUx3nIVLeio98ae3otI.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSKGbisepvECoZuJyqUpXghLRu8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GKt6CQFh299pgIrslyxNYp1Z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0sqHCAIjY28mtfgiyEbJAXMzlQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CqkTz5x27WwITR9WzndanVI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sm1cEtNUxXeF5bMf7KhWli1VMs0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18yL4kUORD1mib4yKQQaYDXM.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D887MS9p-gefRhA8gV88VkUwbxw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppsy4K80lygSv1WBnEPPorOt.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 73% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-09-2023 16:24 ]

• xyntec
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Kwam hier eigenlijk terecht omdat ik zocht naar meer gebruikers ervaringen van de Watts Oneflow, en zie dat er veel vragen zijn. Ik heb deze nu exact 2 jaar geleden geïnstalleerd in de meterkast, enige reden hiervan was dat ik daar geen afvoer heb, anders had ik een 'echte' waterontharder gekocht.
Simpel gezegd heb ik er spijt van, zeker omdat ik hem destijds met 2 extra patronen gekocht heb.
Tot nog toe merk ik namelijk helemaal niets, ik heb tegelijk met de installatie alle kranen in de badkamer vervangen en de glazen douche wanden compleet schoon gemaakt, maar alles is weer precies hetzelfde, de kranen beginnen te lekken, zitten compleet vol met kalk van binnen, en de glazen douchewanden zitten weer helemaal ondergekoekt, de kalk is er bijna niet van af te krijgen.
Dus wat mij betreft weg gegooid geld, en ik zou het niemand aanraden.

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:10
Ik heb gisteren mijn lubron proline geplaatst, werkt allemaal prima, behalve mijn ca keerklep.
Het viel mij vanmiddag op dat de keerklep maar bleef stromen. Ik heb het idee dat de spuiklep niet goed sluit/
Het is een watts 2096 ca 22mm, met een klopje van een schroevendraaier gaat de klep wel dicht en stopt het stromen van water.

De watermeter blijft ook lekker draaien op deze manier…
De klep is nieuw, heb ik gewoon dikke vette pech met een defecte ca keerklep?

I.m.o zou de spuiklep dus alleen open moeren gaan als de druk voor de klep wegvallt.

12 x 330WP | Oost/west

• vinx77
  • Laatst online: 30-03 20:00
xyntec schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:59:
Kwam hier eigenlijk terecht omdat ik zocht naar meer gebruikers ervaringen van de Watts Oneflow, en zie dat er veel vragen zijn. Ik heb deze nu exact 2 jaar geleden geïnstalleerd in de meterkast, enige reden hiervan was dat ik daar geen afvoer heb, anders had ik een 'echte' waterontharder gekocht.
Simpel gezegd heb ik er spijt van, zeker omdat ik hem destijds met 2 extra patronen gekocht heb.
Tot nog toe merk ik namelijk helemaal niets, ik heb tegelijk met de installatie alle kranen in de badkamer vervangen en de glazen douche wanden compleet schoon gemaakt, maar alles is weer precies hetzelfde, de kranen beginnen te lekken, zitten compleet vol met kalk van binnen, en de glazen douchewanden zitten weer helemaal ondergekoekt, de kalk is er bijna niet van af te krijgen.
Dus wat mij betreft weg gegooid geld, en ik zou het niemand aanraden.
Wat mij opviel was dat veel mensen hun OneFlow na 1 jaar gebruik op Marktplaats zetten. Ik begon toen te twijfelen of het wel werkte. Als ik zo dit forum, de testen en reviews zo doorlees, werkt het niet icm een boiler.

@xyntec Hoe zijn de wasmachine, koffie-apparaat en waterkoker bij jou? Die gaan namelijk niet via de boiler.

Algoritmes, maar dan supersnel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-04 18:52
Het zal hier wel vloeken in de kerk zijn maar bij mij komt er een Watts Kalk omzetter: https://nl.rehabilitaweb....-185x185x60cm-watt-b2fce/
Het betreft hier de grotere versie met maximaal 38 liter per minuut capaciteit.
De patronen gaan naar mijn inziens veel langer mee dan de fabrikant aangeeft, zolang het water maar schoon is, met name de hoeveelheid sediment en dat is hier waar ik woon wel in orde.

De werking was ook al weer:
"op oppervlakkig behandelde 'resin beads' groeien kalk kristallen die bij een bepaald groei formaat vanzelf los laten en zich niet langer meer hechten aan oppervlakten"
Doet mij denken aan het principe van een katalysator, werkt ook zonder elektronica, stroom, spoelen, slepen met zout...
De kalk is weer goed voor mijn botten en voor de planten van mijn vriendin...
Eerst keek ik naar de bekende Big Green, maar deze is buiten Nederland vrijwel nergens te koop, daarbij heb ik na uren zoeken met Google nog maar zeer weinig over de big green gevonden, dit in tegenstelling met die Watts.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:31
Ik volg dit topic al een tijdje. Super interessant allemaal 😃 helaas is het niet mogelijk in mijn huis een zout systeem te plaatsen. Geen afvoer waar de watermeter zit. Ook niet mogelijk om dat te realiseren... Ik heb vandaag de watts OneFlow besteld. Ik ben mijn er van bewust dat deze het kalk er niet uithaalt. Maar dat het wel makkelijker is om het kalk te verwijderen. Klopt deze redenatie van mijn kant?

• natural colour
Bacteria1980 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:05:
Ik volg dit topic al een tijdje. Super interessant allemaal 😃 helaas is het niet mogelijk in mijn huis een zout systeem te plaatsen. Geen afvoer waar de watermeter zit. Ook niet mogelijk om dat te realiseren... Ik heb vandaag de watts OneFlow besteld. Ik ben mijn er van bewust dat deze het kalk er niet uithaalt. Maar dat het wel makkelijker is om het kalk te verwijderen. Klopt deze redenatie van mijn kant?
Dat is juist, het kalk wordt in grotere kalk kristallen omgezet middels "Gecoate Resin Beads" er wordt niets gefilterd bij de Watts, lijkt wel een katalysator.
Op het zelfde principe werkt de Big Green alleen hier wordt wél gefilterd -lees gezuiverd van sediment e.d.- voor als je een eigen bron hebt.
Veel sediment is wel killing voor de Watts, maar het water is in Nederland is schoon genoeg, daarom vermoed ik dat de Watts kalk-Omzetter véél langer mee kan gaan dan wat de fabrikant voorschrijft.
Te veel watervolume is ook niet goed voor de werking, de kristallen moeten wel de tijd hebben om groter te worden.

Zelf ga ik ook de Watts bestellen waarschijnlijk uit Spanje (Nederlands-talige webshop) moet wel via Pay-pal.
Ik ben van mening dat de mineralen die gewoonlijk in het water zitten goed is voor je lichaam, die wil ik er niet uit halen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Bacteria1980
natural colour schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:11:
[...]

Dat is juist, het kalk wordt in grotere kalk kristallen omgezet middels "Gecoate Resin Beads" er wordt niets gefilterd bij de Watts, lijkt wel een katalysator.
Op het zelfde principe werkt de Big Green alleen hier wordt wél gefilterd -lees gezuiverd van sediment e.d.- voor als je een eigen bron hebt.
Veel sediment is wel killing voor de Watts, maar het water is in Nederland is schoon genoeg, daarom vermoed ik dat de Watts kalk-Omzetter véél langer mee kan gaan dan wat de fabrikant voorschrijft.
Te veel watervolume is ook niet goed voor de werking, de kristallen moeten wel de tijd hebben om groter te worden.

Zelf ga ik ook de Watts bestellen waarschijnlijk uit Spanje (Nederlands-talige webshop) moet wel via Pay-pal.
Ik ben van mening dat de mineralen die gewoonlijk in het water zitten goed is voor je lichaam, die wil ik er niet uit halen.
Zijn de nieuwe filters ook goedkoper daar? Ik ga de watts van het weekend Installeren. Ben heel benieuwd wat het gaat doen. Wordt vervolgd 👍😃

• natural colour
Bacteria1980 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:39:
[...]

Zijn de nieuwe filters ook goedkoper daar? Ik ga de watts van het weekend Installeren. Ben heel benieuwd wat het gaat doen. Wordt vervolgd 👍😃
https://nl.rehabilitaweb....340QiUEAQYAiABEgKU_PD_BwE

+ portokosten + Paypal fee

• Bacteria1980
Van het weekend tijd gezien om de watts oneflow te installeren. Was wel even een klus, maar met het juiste gereedschap klus kunnen klaren. (Geleend van de buurman) Ik heb wat fotos in de bijlage toegevoegd. Een foto van een week douchen met een gezin van 3, en hoe de vaat uit de vaatwasser komt. Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het over twee weken vergaan is...

Kosten:

Nieuw in doos watts oneflow via marktplaats 150,-
Materiaal: Een aantal kranen, koppelingen en een koperen leiding van 1,50 meter. Totale kosten materiaal €50,- totaal uitgegeven €200,-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFGQD_c1jFctDJ4fVQ1dohtaUBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwcGjDi1Hgde5id60mRyiOxo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSOb7N5HZSzFp6M9GcfLr5YoDpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WljonxaQmeFVE9ept3gLt7D9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6QW7a36j3Tm3g_vIwvI3J-VxrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfIktvZ1Jdl8cGXGfYHATpYk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkOVesXntX13VDXX2DxAsQC39zE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nh0bV4123Gbu1EkOZmqbXDRj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-CKAc9kQ8MXX7GmvouBuLn63OI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mz3iuCcMyBzqHzl97mbqGULP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVqZD9yUCc6erl1z64YljYcqk0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8W9NmkRzFfQuABT1rZomIlj3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Bacteria1980 op 13-02-2024 15:14 ]

• Bacteria1980
Bacteria1980 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:27:
Van het weekend tijd gezien om de watts oneflow te installeren. Was wel even een klus, maar met het juiste gereedschap klus kunnen klaren. (Geleend van de buurman) Ik heb wat fotos in de bijlage toegevoegd. Een foto van een week douchen met een gezin van 3, en hoe de vaat uit de vaatwasser komt. Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het over twee weken vergaan is...

Kosten:

Nieuw in doos watts oneflow via marktplaats 150,-
Materiaal: Een aantal kranen, koppelingen en een koperen leiding van 1,50 meter. Totale kosten materiaal €50,- totaal uitgegeven €200,-

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goedemorgen,

Ik had beloofd om er nog op terug te komen een week na de installatie...
Ik ben zelfs erg verbaasd dat de watts het toch zo goed doet. Had dat eigenlijk totaal niet verwacht... Ik dacht echt van het kalk zal er in de zelfde mate aanwezig zijn nog, en dat ik het er makkelijker af zal kunnen halen. Maar wat schetst mijn verbazing. Kalk is bijna weg, en wat wel achterblijft is inderdaad zo weg te halen met een droge doek meer niet! Als het zo blijft dan ben ik erg tevreden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wF5muvJxobIfEv4clbD7gwjG_-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9l4rFSST8uOzofIjkm5eCrnJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNumYjm0gDQbfqmxukonCEprs50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1HN8uGQBATM7b8kKlLHF0aX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJztaDyOj1gUGr-1d-D7rpkkVK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QOZTrfYP1wTB0zoDt181c5ox.jpg?f=fotoalbum_large

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-03 08:35
Bacteria1980 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:52:
[...]

Goedemorgen,

Ik ben zelfs erg verbaasd dat de watts het toch zo goed doet. Had dat eigenlijk totaal niet verwacht... Ik dacht echt van het kalk zal er in de zelfde mate aanwezig zijn nog, en dat ik het er makkelijker af zal kunnen halen. Maar wat schetst mijn verbazing. Kalk is bijna weg, en wat wel achterblijft is inderdaad zo weg te halen met een droge doek meer niet! Als het zo blijft dan ben ik erg tevreden!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Super! oonvoostelbaar in zon korte tijd. d:)b

Ik wou met best veel werk voor een afvoer zorgen, maar dit een stuk makkelijker.

Maar waar blijft het kalk nu.

• Erik-1978
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-10-2025
Bacteria1980 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:52:

Goedemorgen,

Ik heb nu 2 weken de 'Boshuis 150' en heb soortgelijke ervaring, ook vuil (zeepresten e.d.) lijken zich veel minder te hechten ...en thee- en koffie-aanslag is compleet verdwenen!! Niet alleen uit de kopjes e.d. maar ook de RVS-spoelbak krijgt geen bruinige waas meer van de thee/koffie resten :)

• natural colour
Bacteria1980 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:49:
[...]

Ik en me vrouw staan er ook versteld van eigenlijk. De kalk gaat gewoon de afvoer heen. Het filter zorgt ervoor dat het minder hecht aan materialen als ik het goed heb. Ik kon ook geen afvoer maken in de huidige situatie. En wou toch wat dan doen aan de kalk.. tot nu toe goed uitgepakt.
Net vandaag mijn Watts kalk 'omzetter' vanuit België binnengekregen, ik zal deze komend weekend aansluiten; ik heb nog wel 2 verlopen nodig.

Even voor de duidelijkheid: de Watts filtert niets! kalk word op een 'medium' (coated resin beads) omgezet in 'niet hechtende' kalk kristallen, het is meer een katalysator; op het 'medium' groeien kalk kristallen die spoedig loslaten en niet meer elders kunnen afzetten.
Dit medium wordt niet opgebruikt, maar slijt wel langzaam, volgens mij door vuildeeltjes in het water.
Maar de tijd zal het leren wanneer ik de 'cartridge' moet vervangen.

• Bacteria1980
natural colour schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:27:
[...]

Net vandaag mijn Watts kalk 'omzetter' vanuit België binnengekregen, ik zal deze komend weekend aansluiten; ik heb nog wel 2 verlopen nodig.

Even voor de duidelijkheid: de Watts filtert niets! kalk word op een 'medium' (coated resin beads) omgezet in 'niet hechtende' kalk kristallen, het is meer een katalysator; op het 'medium' groeien kalk kristallen die spoedig loslaten en niet meer elders kunnen afzetten.
Dit medium wordt niet opgebruikt, maar slijt wel langzaam, volgens mij door vuildeeltjes in het water.
Maar de tijd zal het leren wanneer ik de 'cartridge' moet vervangen.
Super, ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Hier werkt het boven verwachting. Ik las meen ik ergens op de website van watts zelf dat het filter vervangen dient te worden bij 2,0000 m³ 👍

• AUijtdehaag
  • Niet online
@JBS
Dan toch maar aan de watts oneflow?

Hoewel ze zelf aangeven dat dit geen waterontharder is...
OneFlow® is not a water softener or a chemical additive (like anti-scalants or sequestrants). It is a scale prevention device
with proven third party laboratory test data and years of successful residential and commercial applications. OneFlow® is the
one water treatment device that effectively provides scale protection and is a great salt-free alternative to water softening (ion
exchange) or scale sequestering chemicals

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-04 18:29

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
syntesia schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:05:
[...]

Hoi, vraagje over een ontharder op co2 basis.
Betekend dit dan ook dat die voldoende is om je apperatuur te beschermen?
Of moet je dan ook echt gaan voor een zout oplossing met afvoer.
Co2 basis is netzoals een Watts oneflow een oplossing voor je apparatuur. Je hebt alleen niet dezelfde schoonmaak voordelen als een waterontharder op zoutbasis.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zout water ontsmet ook wel denk ik.
En een chloormodule voor de zekerheid.

Ze hebben het telkens over een filter, maar ik hoor niemand over watts oneflow of een big green in dat kassa artikel.
Dat filter zit er meer dan >2 jaar in zonder te ontsmetten.
Lekker warm in de meterkast, goede bacterie kweek bodem..

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-03-2024 15:38 ]

• Vic83
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-03 14:16
AUijtdehaag schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:30:
Zout water ontsmet ook wel denk ik.
En een chloormodule voor de zekerheid.

Ze hebben het telkens over een filter, maar ik hoor niemand over watts oneflow of een big green in dat kassa artikel.
Dat filter zit er meer dan >2 jaar in zonder te ontsmetten.
Lekker warm in de meterkast, goede bacterie kweek bodem..
Veel leveranciers van ontharders adviseren jaarlijks onderhoud (dat door hun eigen monteurs wordt uitgevoerd). Denkt u dat dit voldoende is om bacteriegroei te voorkomen?

[ Voor 4% gewijzigd door Vic83 op 20-03-2024 16:01 ]

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Geen matches
Ik ben (voor mijn huis in Polen) aan het kijken naar een ontharder; dankzij de ervaringen hier een stuk wijzer geworden. Ik vroeg me af of er tweakers zijn die iets zinnigs kunnen zeggen over het stroomgebruik van de apparaten. Enige wat ik hier kon vinden is @AUijtdehaag's opmerking (jaren geleden) dat hij het zo minimaal is dat het niet de moeite waard was om te meten. Zeker interessant datapunt, maar dat is natuurlijk 1 model bij 1 persoon :).

Ik snap dat in theorie de apparaten nauwelijks energie hoeven te gebruiken, maar als een producent een paar euro probeert te besparen op een voeding uit China, heb je een kans dat de voeding alleen al 5 watt gebruikt continu. Tuurlijk, niet het ergste probleem in de wereld, maar we zijn toch niet tweakers geworden om zo maar alles in het stopcontact te stoppen zonder vragen te stellen :).

Hier komt bij dat veel apparaten tegenwoordig een wifi verbinding hebben, en dit is natuurlijk ook niet gratis. Overigens kan ook een 24/7 wifi verbinding extreem energiezuinig worden gemaakt, maar ook hier vraag ik me af of daar de investeringen in gedaan zijn.

Ik heb EcoWater gevraagd, en het antwoord is
Het toestel heeft stroom nodig om het display te doen werken en het toestel heeft stroom nodig bij een spoeling deze te activeren. Aangezien deze afhankelijk is van uw waterverbruik kunnen we hier alleen maar een gemiddelde schatting van geven. Wat zou kunnen neerkomen op €10.
Dat komt neer op 7 watt (als ik even losse pols bereken), maar geeft totaal niet aan of een model met wifi veel meer gebruikt dan een model zonder... suggereert bij mij alleen maar dat ze het zelf ook niet echt weten. Anyways, mochten er mensen zijn die er een meter aan hebben hangen (of er gedurende een weekje een meter aan willen hangen) hoor ik het graag!

Claude

Pagina: 1 2

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.