Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 2 3 4
Acties:

Onderwerpen

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-10 20:08
Matched: waterontharder, merk
Wij wilden in onze nieuwbouwwoning ook een waterontharder.

Ik heb deze staan sinds januari:

http://www.amazon.com/Wat...in-Capacity/dp/B000R8UN34

Hij stond in veiling op ebay.de, nieuw in doos echter met transportschade.
Op de gok geboden en voor € 1,- had ik hem te pakken.
Opgehaald in Duitsland (400 km vv)
Deze ontharder word in Nederland verkocht voor ca. € 1900,-

Schade was controller defect, nieuwe besteld bij de Nederlandse importeur en voor € 90,- was ik klaar.
Werkt perfect, wij zijn zeer tevreden, nergens geen kalk meer te bekennen.
De ontharder is Ingesteld op waterhardheid 0 dH.

Wasmiddel wasmachine verbruik is nog maar 30% van eerst.
Vaatwasser een half blokje.
Douchegel en shampoo gebruik je ook minder dan de helft.
Stroomverbruik is nagenoeg niks, een paar Watt voor de controller.

Ik ben dan ook van mening dat de waterontharder zichzelf in de loop der tijd terugverdient.

Waarom zijn waterontharders zo prijzig in Nederland:

Ze worden weinig verkocht en de verkoper heeft veel marge nodig door de lage omzetsnelheid.
Hij moet veel klanten benaderen / bezoeken en maakt veel kosten voordat hij er 1 verkoopt.
Ook voor service en garantie heeft hij ruime marge nodig.

Ik heb ook kennis gemaakt met Aquacell en hun verkoopmethode.
Hun belangrijkste argument, dat je tijdens regeneratie ook onthard water kunt gebruiken (door de 2 harscontainers) is m.i. totaal overbodig.
Regeneratie vind s' nachts plaats als 99% van de mensen slaapt en geen water verbruikt.

Op veel (goede) eenvoudige waterontharders zit een controller van het merk Fleck.
Dit merk heeft zich al tientallen jaren bewezen en is betrouwbaar en probleemloos.

Hier nog een voorbeeld van een betaalbare ontharder.

http://www.ebay.de/itm/AZ...ionen&hash=item337326b3c3

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:30
Ik lees net op wikipedia dat Kalksteenvoming pas
plaats vindt vanaf 3 dH.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterhardheid

Heeft het ontharden tot 0dH dan wel nut?
Ik weet dat Wikipedia ook niet altijd te vertrouwen is maar het zet me wel aan het denken.
Limojo schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 21:20:
Op veel (goede) eenvoudige waterontharders zit een controller van het merk Fleck.
Dit merk heeft zich al tientallen jaren bewezen en is betrouwbaar en probleemloos.
Die Fleck besturing (Pentair) ben ik idd al veel tegengekomen.
Maar je komt nu ook weer andere kastjes tegen van Cappers bijvoorbeeld de SCA-19

http://www.cappers.fr/pdf/sca19en.pdf
Nu is het de vraag als die besturing goed is, want op internet kan ik er maar weinig ervaringen van vinden.
OmeJoyo schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 12:03:

@theSpeed voor mijn werk plaatsten wij Lubron Ontharders. Bij ons gebruikt om de verkalking van de stoomboilers tegen te gaan, maar het zijn gewone ontharders.

http://www.lubronwaterbehandeling.nl/

Ik kan je zeggen dat die gewoon naar 10 jaar werden vervangen en verder nooit onderhoud kregen.
Heb nog nooit een defecte gehad eigenlijk.
Dan is het ook de vraag als een servicecontract wel echt nodig is.
Als je de kosten doorberekend dan zou je na een bepaald aantal jaren bij problemen beter een nieuwe kunnen kopen.
Maar aan de andere kant is goed veilig drinkwater ook wel belangrijk.

[ Voor 29% gewijzigd door thespeed op 22-09-2013 23:42 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
[b][
Edit:

@AUijtdehaag, het voordeel van de Aquacell is dat hij twee ionenwisselaars heeft en dus altijd waterdruk wanneer hij 1 van de 2 aan het regenereren is. Beetje lullig als je staat te douchen en ineens PLOEP geen water :)
Daar is wat van te zeggen maar ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst gedouched heb om 3 uur s'nachts. (tijdstip instelbaar)
Bovendien hou je altijd water, al is het dan niet onthard water tijdens dat kwartiertje spoelen.
Wat kost dat nou zo een zoutblok van die fabrikant? >:)
1 zak van 25 kilo kost mij iets van 10 euro.... ;)

Even wat anders.
Ik merk sinds ik de waterontharder heb en een dH van 0 dat ik vaker naar het toilet moet om te "ahum" plassen. Ook anderen hebben daar last van als ze bij mij op bezoek zijn geweest. Misschien heeft het te maken dat het sneller door het lichaam verwerkt wordt zonder de calciumionen. De nieren hebben het "gemakkelijker" of zoiets...
Herkent iemand dit?

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-01-2014 16:24 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:28
Ik zag dat er al een topic was over waterontharders, dus vandaar dat ik mijn vraag maar hier in stel.

Wij hebben sinds kort een waterontharder van het merk Culligan.

Het bedrijf welke de waterontharder heeft geïnstalleerd zegt dat de hardheid is ingesteld op 3dH.

Nu vind ik eigenlijk dat ik nog weinig tot geen verschil kan merken.

Zo heb ik nog steeds kalkaanslag in de douche.

Ik las ergens dat als je een druppel groene zeep in "onthard" water zou doen dit moest gaan schuimen.
Bij ons wordt het water troebel wat zou wijzen op "hard" water.

Hebben jullie nog meer tips om zonder teststrips de hardheid te meten :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 09:07
Sinds maandag is de waterontharder in bedrijf. Wat het eerste opvalt is dat je snel teveel zeep gebruik. Je krijgt het bijna niet van je handen, het blijft een beetje aan je handen "plakken". Een kwestie van minder zeep gebruiken. Na het douche voelt je huid een stuk minder droog aan, en je hoeft de tegels en glazen deur niet meer te drogen. Dat heeft een vrij hoge WAF.
De eigenlijke reden om een waterontharder aan te schaffen was om onze nieuwe apparatuur te beschermen, de hardheid is hier 10,4 graden DH en dat merk je in de waterkoker en het koffiezet apparaat. De nieuwe wc blijft nu lekker kalkvrij en dat geldt ook voor de nieuwe wasmachine. De e-boiler die vorig jaar geplaatst is zal nu wel wat kalkaanslag hebben, maar dat proces stopt nu ook. De douche moet ik nog kalkvrij maken, maar daar valt de kalk gelukkig ook nog mee.

Ik heb de ontharder aangesloten met de meegeleverde slangen en koppelingen en dat ging best snel. Maar ik denk dat ik toch gewoon kopere 15mm pijp ga gebruiken, voor mijn gevoel toch solider dan een slangverbinding.

[ Voor 0% gewijzigd door drielp op 27-08-2015 00:19 . Reden: Voutje ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Repro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:42
Ik ben van plan een ontharder aan te schaffen in Duitsland, want er zit nogal een prijsverschil tussen kopen in Nederland of Duitsland.
De vraag is al eerder gesteld, heeft iemand wat meer informatie om een waterontharder met aansluiting in Duitsland te bestellen?

Naast de reactie van Ronzelver, kan ik geen informatie vinden.
De uitvoeringen die in Nederland worden verkocht, lijken niet in Duitsland te worden geleverd, wel de besturingsmodule merk Flex.
Duitsland hanteert, dacht ik, een andere maatvoering en draadmaten?

Als ik een ontharder in Nederland koop denk ik aan de Euro Twin, 14 met een Flex aansturing.
Ik heb geen onderbouwing maar de SCA 19 aansturing schijnt niet -lang- goed te werken.
Dat vertelde degene die de Flex verkoopt, dus of dat wel geheel geloofwaardig is.. ?
Daarom de vraag of iemand ervaring met de SCA 19 heeft?

[ Voor 18% gewijzigd door Repro op 23-09-2015 20:33 ]

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:46:
Ik ben ook aan het kijken naar een waterontharder. Nu heb ik weinig plaats in de meterkast, en de kruipruimte wordt mij afgeraden ivm de afvoer. Ik kwam deze ontharder tegen, is heel compact en werkt met CO2;

http://www.solucalc.com/nl/

Heeft iemand hier ervaring mee?
Voordelen t.o.v. een conventionele ontharder zouden zijn;
Geen afvoer nodig,
Drinkwater kwaliteit wordt niet aangetast.
Neemt weinig plaats in.

Bedankt voor de reacties
Geen concrete productervaring met het door jouw genoemde merk / type. Mijn huidige plan is deze / volgende maand een waterontharder aan te schaffen uit Duitsland. Alléén kijkende naar de punten die je aangeeft heb ik wel enkele kanttekeningen.

Geen afvoer nodig
Ik noem het even grappend: "het smeer" welke het apparaat produceert. Waar blijft dit bij het huidige apparaat? Moet je het apparaat handmatig legen / schoonmaken? Afhankelijk waar de afvoeren in je woning zitten is het realiseren van een afvoer naar mijn verwachting prima (zelf) te realiseren. In de hiervoor genoemde context zou ik geen afvoer als nadeel in plaats van voordeel zien.

Drinkwater kwaliteit wordt niet aangetast
Iedere waterontharder past de samenstelling van het water aan doordat deze het zout verminderd. Is dit gelijk aan het aantasten van de kwaliteit van het drinkwater? Dit is namelijk ook wat jouw apparaat, al dan wel / niet op een andere wijze dan andere waterontharders, ook doet. Een waterontharder ontneemt je water van het kalk. Dit vergroot de levensduur van je huishoudelijke apparaten, leidingwerk en je gemak. Afhankelijk van de werking van het apparaat wordt de kalk vervangen door zout (de exacte werking moet ik je schuldig blijven). Is dit slecht? Het is niet dat je niet in ene een hele hoeveelheid meer zout opneemt dan wat je dagelijks via eten en drinken doet.

Neem weinig plaats in
Je waterontharders in verschillende maten en vormen. Je kiest een apparaat naar je eigen behoefte en niet andersom. Wederom wat is "weinig" ruimte in nemen. Een zeer breed begrip.

Mijn mening: de punten die je noemt zijn marketinggepraat.

[ Voor 5% gewijzigd door DerKleinePunkt op 17-11-2015 12:26 ]

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Verwijderd

[b][message=45277917,noline]DerKleinePunkt schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 11:07

Geen concrete productervaring met het door jouw genoemde merk / type. Mijn huidige plan is deze / volgende maand een waterontharder aan te schaffen uit Duitsland. Alléén kijkende naar de punten die je aangeeft heb ik wel enkele kanttekeningen.

Geen afvoer nodig
Ik noem het even grappend: "het smeer" welke het apparaat produceert. Waar blijft dit bij het huidige apparaat? Moet je het apparaat handmatig legen / schoonmaken? Afhankelijk waar de afvoeren in je woning zitten is het realiseren van een afvoer naar mijn verwachting prima (zelf) te realiseren. In de hiervoor genoemde context zou ik geen afvoer als nadeel in plaats van voordeel zien.

Drinkwater kwaliteit wordt niet aangetast
Iedere waterontharder past de samenstelling van het water aan doordat deze het zout verminderd. Is dit gelijk aan het aantasten van de kwaliteit van het drinkwater? Dit is namelijk ook wat jouw apparaat, al dan wel / niet op een andere wijze dan andere waterontharders, ook doet. Een waterontharder ontneemt je water van het kalk. Dit vergroot de levensduur van je huishoudelijke apparaten, leidingwerk en je gemak. Afhankelijk van de werking van het apparaat wordt de kalk vervangen door zout (de exacte werking moet ik je schuldig blijven). Is dit slecht? Het is niet dat je niet in ene een hele hoeveelheid meer zout opneemt dan wat je dagelijks via eten en drinken doet.

Neem weinig plaats in
Je waterontharders in verschillende maten en vormen. Je kiest een apparaat naar je eigen behoefte en niet andersom. Wederom wat is "weinig" ruimte in nemen. Een zeer breed begrip.

Mijn mening: de punten die je noemt zijn marketinggepraat.
Bedankt voor je reactie.
Dat idee had ik ook, wilde alleen weten of er ervaring was met dit apparaat. Apparaat zet de kalk met behulp van CO2 om in een andere vorm, die niet hecht makkelijk wegspoelt. De meeste punten lijken idd marketing, alleen ik had van diverse ontharders gelezen dat het water wel eens wat zout kon smaken. Dat is wel een nadeel vind ik.

Door dit topic ben ik ook aan het kijken bij luftwassertechnik in Duitsland, en als ik voor één van deze ontharders zou kiezen, wat is het verschil tussen de Fleck 5600 SXT en de Fleck 6665 regelaar? De laatste heeft een desinfecteer/reinigings functie. Is dit aan te bevelen? Prijsverschil is nogal groot.

http://www.ebay.nl/itm/40...87286?hash=item3370c36b56

http://www.ebay.nl/itm/AF...16843?hash=item3370d19a6b

• drielp
argusb79 schreef op maandag 07 december 2015 @ 15:57:
Ik zit ook aan een waterontharder te denken. Vooral om kalkaanslag in onze (nieuwe) badkamer te voorkomen.

Ze hebben op zich niet heel hard water ( 7,7 dH).

De grote vraag waar ik nu nog mee zit is de doorvoercapaciteit van de ontharders. Als ik bijvoorbeeld kijk naar deze kleine ontharder dan lijkt deze qua capaciteit voldoende voor ons ( 2 persoons huishouden, relatief weinig waterverbruik ).

Waar ik echter mee zit is dat we ook een stortdouche hebben. Een stortdouche gebruikt al snel > 20 liter water per minuut. De genoemde waterontharder kan 13,3 l/minuut "continu" aan.
* Blijft er dan wel voldoende druk over voor de douche?
* Of krijgen we dan toch weer "harder" water?

Als de kleine ontharder geen optie is, wat voor nadelen (behalve iets hogere prijs en ruimte) zitten er dan aan een grotere ontharder?
* Minder vaak spoelen en daardoor eerder vuil?
* Minder zoutverbruik, dus eerder "vastkoeken" zout?
* Iets anders?
Een stortdouche van 20 liter/minuut is natuurlijk een keuze, maar niet echt nodig. Maar als je toch die 20 liter/minuut echt nodig hebt, dan is deze wel voldoende.

Nog even op je vragen terugkomend: minder vaak spoelen is niet eerder vuil, een waterontharder kan een bepaalde hoeveelheid calcium aan zich binden, dit is weer afhankelijk van de hoeveelheid (kunst)hars in de ontharder. De hoeveelheid water is weer afhankelijk van de hoeveelheid calcium in het water.
Het harsfilter moet wel af entoe schoongemaakt worden, dit gaat met een schoonmaakvloeistof.
Je zout koekt niet vast bij gebruik van de zouttabletten, je voegt bij het in gebruik nemen van de ontharder een paar liter water toe aan het zoutvat, de rest gaat vanzelf.

De meeste ontharder halen alleen de calcium- en magnesiumzouten uit het water, de andere mineralen blijven wel in het water. Om deze ook te verwijderen zijn andere middelen en filters nodig, maar dat is bij normaal huishoudelijk gebruik niet nodig. Aquariumbezitters met speciale vissen maken hier gebruik van.
FunFair schreef op zondag 06 december 2015 @ 19:52:
[...]
Ik heb gehoord van een verhaal waarbij een klacht was ontvangen, omdat de voegen in de douche waren verdwenen. Die klant bleek ook een eigen ontharder te hebben die te laag stond ingesteld.
Misschien dat lang-gebruikers hier wat zinnig over kunnen zeggen, de mijne staat er nog niet zo lang, maar het lijkt me geen echt bewijs
We hebben er in het bedrijf op grote schaal last van gehad dat een van onze cementen transport leidingen begon op te lossen, met gevolg dat klanten gruis in hun kraan en CV ketel kregen. Dit was met water dat van nature al heel zacht was. Nu staat er een installatie die het water juist harder maakt door marmer filtratie.
Ik heb in mijn huis niet zo erg veel gecementeerde leidingen lopen, dat is is dus geen issue. Dat geldt alleen voor de grote transportleidingen.
Misschien heb je er geen last van, maar wees er voorzichtig mee. Stel je apparaat gewoon goed af en ook periodiek bij, gezien de hardheid uit de kraan ook kan wisselen door nieuwe centrale onthardingsinstallaties die door de water bedrijven worden gebouwd.
Het apparaat is afgesteld volgens de instructies van de leverancier.
En zo vaak wordt de hardheid van het water niet veranderd. Ik heb hier 10,8 º DH, en dat was goed te merken. Een aantal jaar gelden was het zelf boven de 13º. Zo erg hard lopen de waterleveranciers ook weer niet om de hardheid te verlagen naar een acceptabel niveau
Overigens zullen verkopers van onthardingsinstallaties dit gewoon ontkennen. Hun markt is hier namelijk afhankelijk van. De gewone consument is niet scheikundig zo onderlegd dat ze weten waar men het over heeft. Het valt me op dat ze vrij stellig antwoorden geven op vragen,zonder een wetenschappelijke bron te vermelden,of de bron van een collega bedrijf te vermelden. De openingspost van dit topic is ook 1 grote reclame ipv objectieve informatie.
Dat is nogal kort door de bocht, lees het testrapport van TNO nog een keertje door, die zijn toch redelijk onafhankelijk. Het ene zachte water is het andere niet.....

Oja, ik test regelmatig thuis de hardheid (blijft mooi op 0) en de pH met een geijkte meter op mijn werk. De pH is onveranderd sinds de installatie van de ontharder.

• argusb79
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-10 17:14
drielp schreef op maandag 07 december 2015 @ 23:19:
[...]

Een stortdouche van 20 liter/minuut is natuurlijk een keuze, maar niet echt nodig. Maar als je toch die 20 liter/minuut echt nodig hebt, dan is deze wel voldoende.
Correct het is een keuze, maar hij zit er nog maar net in, dus voorlopig ga ik hem niet vervangen ;)
Heb ook geen idee of hij daadwerkelijk zoveel verbruikt. Mijn vraag ging er vooral om of mensen ook merken dat ze minder waterdruk/doorstroom hebben met een (kleinere) waterontharder.

PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21

• drielp
argusb79 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 10:04:
[...]

Correct het is een keuze, maar hij zit er nog maar net in, dus voorlopig ga ik hem niet vervangen ;)
Heb ook geen idee of hij daadwerkelijk zoveel verbruikt. Mijn vraag ging er vooral om of mensen ook merken dat ze minder waterdruk/doorstroom hebben met een (kleinere) waterontharder.
Bij mij thuis merk ik geen afname van de waterdruk na plaatsing van de ontharder. Maar dat is gevoelsmatig. Ik heb geen meting gedaan. Bij het plaatsen van de DWTW heb ik wel een kleine vermindering gemeten, de flow ging van 9,2 l/m naar 8,8 l/m. Maar die verlaging was niet merkbaar.

Je kan het verbruik van je stortdouche gemakkelijk meten. Een emmer en stopwatch, meer heb je niet nodig.
mb1 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 08:57:
...
Die eis van 5,6 dH° zal dus wel onzin zijn in het drinkwaterbesluit......
Wat mij betreft einde discussie doe wat je denkt dat verstandig is!
Het "zachte" water uit een ionenwisselaar is niet echt mineraalvrij, de Ca+ en Mg+ ionen worden uitgewisseld met Na+ ionen. Dit is een compleet ander proces dan ontharding met chemicaliën, filters en membranen. Bij de laatste processen worden wel alle mineralen uit het water verwijderd, en dat is ander "zacht" water dan uit een ionen wisselaar.
Water zonder mineralen is idd vrij agressief, ik merk dat op mijn werk, daar hebben we nogal last van stoom- en condensaat lekkages.

[ Voor 31% gewijzigd door drielp op 08-12-2015 12:05 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:44

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zo, sinds gisteren heb ik hier ook een waterontharder. Hier in Zutphen zit ik met 10~12dh, wat het water niet echt ten goede komt :P

We hebben Aquacell, AmySoft en Boshuis over de vloer gehad. De verkoop van Aquacell verloopt redelijk agressief, AmySoft en Boshuis hadden meer binding met de klant. Uiteindelijk hebben we voor Boshuis gekozen, daar wij de ontharder via huurkoop hebben geregeld. Ik heb nu de centen namelijk niet om hem compleet aan te schaffen (iets met een huwelijk), maar kan het wel maandelijks betalen.

De waterontharder (Duolux 150) staat nu tussen de 2,5 en 3dh, wat een prima instelling voor mij is. Ik hoop dat de kalkaanslag wat in de warmwaterleiding zit snel afbreekt. Wat ik nu al merk, met één dag, is dat het water nu al retesnel ontkalkt is. Glazen zijn schoner, de vaat is schoner, mijn haren worden schoner en het water is zacht :9~

Enig nadeel wat ik nu merk is dat de druk van het warme water beneden peil is. Dat kan te maken hebben de restant aan verkalking, hopelijk niet met de ontharder. Anders zijn we na een half jaar proefdraaien wel klaar met de ontharder en moet ik kijken naar andere oplossingen.

Vooralsnog zeer tevreden met de aanschaf.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:04

HeroS

SmartHome Nerd

Outerspace schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:44:

De waterontharder (Duolux 150) staat nu tussen de 2,5 en 3dh, wat een prima instelling voor mij is. Ik hoop dat de kalkaanslag wat in de warmwaterleiding zit snel afbreekt. Wat ik nu al merk, met één dag, is dat het water nu al retesnel ontkalkt is. Glazen zijn schoner, de vaat is schoner, mijn haren worden schoner en het water is zacht :9~
Wat heb je ervoor betaald als ik dat mag vragen?

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Verwijderd

blijhoofd_bennie schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 16:44:

Er voor het gemak in meegaande dat de TS "zoetsappig" verhaal afsteek.

Wat maakt jou verhaal anders? Wat (internet)media mij heeft geleerd is om altijd in het achterhoofd te houden wat de belangen zijn. Het is een online marketing techniek om op forums te reageren. Oftewel wie zegt mij dat jij niet voor een organisatie werkt die een concurrent artikel levert? Waterontharders in slecht daglicht plaatsen kan ook een doel zijn.
Waterontharders zijn imho onzinnige apparaten, dus hopelijk kan ik jou overtuigen dat ik geen commerciële belangen heb om een bepaald merk/industrie onderuit te halen.
Om inhoudelijk te reageren op je reactie. Een verwarmingselement die niet werkt is ook rendementsverlies: immers het werkt niet meer. Mierenneukerig, maar het is natuurlijk wel zo.
Rendement wordt uitgedrukt in de verhouding tussen energie die je moet toevoeren aan een proces en de nuttige bruikbare energie die beschikbaar komt. Voor een verwarmingselement in een gesloten keten is dit altijd 100%. Immers alle elektrische energie die aan het element wordt toegevoerd komt beschikbaar als thermische energie aan het water. Natuurlijk zijn er geleidingsverliezen in de bedrading die het elektrische verwarmingselement voorziet van stroom maar deze verliezen zijn in beide situaties gelijk (wel of geen kalkaanslag).

Waarom treedt er kalkaanslag op bij een elektrisch verwarmingselement? Heel simpel, om de kostprijs van een verwarmingselement te reduceren wordt deze vaak op hoge temperatuur bedreven (fysiek kan er een kleiner element gebruikt worden voor gelijk vermogen), echter dit doet het water bij het element koken en dit veroorzaakt cavitatie (het bruisende geluid van de waterkoker wat verdwijnt als al het water in de boiler begint te koken). Door de cavitatie kunnen mineralen die in het water opgelost zijn kristalen gaan vormen op het element. Bij een geiser/combiketel is dit effect veel minder omdat de hoge doorstroomsnelheid van het water het effectieve oppervlakte van de warmtewisselaar verhoogt en dus de werktemperatuur aan het oppervlakte verlaagd. Dus geen cavitatie en dus geen kristalaangroei.

• drielp
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:15:
[...]

Waterontharders zijn imho onzinnige apparaten, dus hopelijk kan ik jou overtuigen dat ik geen commerciële belangen heb om een bepaald merk/industrie onderuit te halen.
Ik vind ze niet onzinnig, geen kalkstrepen op de douchedeuren, geen kalkkringen op het aanrecht. De wc pot blijft nu lekker schoon. Ramen lappen is een koud kunstje, lekker natmaken en laten drogen. Alleen nog even nazemen.
Veel minder shampoo, hairconditioner en zeepsop nodig. Je handdoeken en huid lekker zacht
Geen kalktroep in mijn espresso-machine, waterkoker en senseo.

Heerlijk dat kalkvrije water :) .

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04:21
AUijtdehaag schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 23:45:
De waterontharders van waterluxe hebben tegenwoordig een Fleck 5600SXT.
Die heb ik laatst bij iemand geinstalleerd en was verbaasd over de stilte van het overschakelen.
YouTube: Fleck 5600SXT Control Valve Programming

Die ik gekocht heb 2 jaar geleden maakt veel meer lawaai.

Staat er een merknaam/type op de kop van je waterontharder?
Ik zal eens kijken als ik weer thuis ben welke het precies is.
Ik zat er eventueel ook over na te denken om een soort van isolatie om de ontharder te bouwen, indien dat geen warmte problemen veroorzaakt.

Ik merk in ieder geval een duidelijk verschil met onderstaande video qua geluid.
YouTube: How to start a manual regeneration on your fleck sxt filter system t...

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
joenevd schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:30:
[...]

Ik zal eens kijken als ik weer thuis ben welke het precies is.
Ik zat er eventueel ook over na te denken om een soort van isolatie om de ontharder te bouwen, indien dat geen warmte problemen veroorzaakt.

Ik merk in ieder geval een duidelijk verschil met onderstaande video qua geluid.
YouTube: How to start a manual regeneration on your fleck sxt filter system t...
Ja, die video laat het mooi horen hoe stil die zijn.
Jammer dat het een huurding is.
Voor 393 euro heb je stilte. :X :P
http://www.waterontharder...turing-van-fleck-5600-sxt

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

Wij hebben circa een jaar geleden een bestaande woning gekocht (ca 25 jr oud). In verband met het plaatsen van een nieuwe badkamer en een hardheid van 12 dH in ons gebied de keuze voor de aanschaf gemaakt. Na de installatie waren wij ook in de veronderstelling dat de badkamer niet meer uitgedroogd hoefde te worden echter constateerde we toch vlekvorming.

Aangezien wij niet bekend waren met een waterontharder dacht ik dat de ontharder niet goed ingesteld was (te licht). Ik doel dat hij ingeregeld was op bijvoorbeeld een dH van 8 en wij hebben een dH van 12.

Gezien bovenstaande contact gezocht met de fabrikant van het apparaat en wat foto’s heen en weer gemaild. De fabrikant is overigens bij ons niet de leverancier maar dat is de installateur van de badkamer. De fabrikant zag op de foto’s dat het geen kalk was. Naar lange mailwisselingen en het filosoferen over de mogelijke oorzaken zou de fabrikant een tester op sturen (druppeltjes) zodat ik zelf kon testen en kon zien dat het geen kalk zou zijn.

Gedurende deze periode makkelijk geweest met het uitdrogen van de badkamer resultaat net als bij jou vlekken op de kranen maar ook op de tegels en in de wasbakken die bijna niet meer te verwijderen zijn. Op de kranen nog wel gelukt voor 100 procent maar op de tegels en wasbakken krijg ik het al niet eens meer voor 100% weg. Lekker dacht ik net een nieuwe badkamer.

Na binnenkomst per post van de tester een test uitgevoerd en inderdaad GEEN kalk namelijk 0dH.
Maar wat is het dan wel? Deze vraag gesteld aan de fabrikant en deze gaf mij de volgende tips met daarbij gelijk de vermelding dat het dus niet aan hun ligt want er is geen klak meer.

• Kraan goed naspoelen ivm zeepresten
• Het ligt aan de doucheslang (vrijkomen van siliconenachtige producten uit doucheslang)
• Zijn onze leidingen wel geaard (wij hebben deels koper en deels kunststof)

Beide bovengenoemde punten gecontroleerd dan wel opgelost maar geen verbetering. Ik ben toen gaan speuren op het internet en kwam al gauw tegen dat er partijen zijn die zeggen dat onthard water zuur dan wel corrosief is / kan zijn. Hierop dacht ik zou dit bij ons het probleem kunnen zijn. Ik dacht stel dat het ontharde water corrosief is en invreet op de kranen etc. Om de proef op de som te stellen heb ik het thermostaat gedeelte uit mijn badkamerkraan gehaald. Deze is van messing/koper en tot mij verbazing is het koperkleurige gedeelte geheel verkleurd en zwart geworden. Kortom mijn vermoeden werd bevestigd en ik dacht ik heb corrosief water.

Wederom contact gezocht met fabrikant verhaal uitgelegd. Inmiddels ook mijn installateur en zijn leverancier er bij gehaald. Na overleg afgesproken de fabrikant komt de pH waarde meten en controleren of de zuurgraad van het water in orde is. Zo gezegd zo gedaan en diverse testen wijzen uit dat de pH in orde is namelijk 7.

Conclusie van de fabrikant, apparaat is in orde. Mogelijk oorzaak is een reactie van het water op de kunststof leidingen. Hierop heb ik een reactie gegeven dat ik het kunststof wel vervang voor koper, maar hij kon dus niet uitsluiten dat ik er dan vanaf was.

Kortom ik ben nu 4 maanden bezig om de oorzaak te achterhalen maar ik ben er tot op heden nog niet achter wat het wel is. Wel weet ik dat er de balans van het water verstoord wordt door het proces van de ontharder. Onder bepaalde omstandigheden, kwaliteit aanvoer water door waterleidingbedrijf, leiding werk of weet ik wat heb je water wat chemische niet meer in orde is.

Door alle onderdelen van de badkamers goed uit te drogen voorkom je de aanslag maar ik heb juist een apparaat gekocht zodat ik dit juist niet meer hoeft te doen. Zit me zelfs af te vragen of ik met kalkhoudend water niet beter af ben. Met het juiste schoonmaakmiddel is kalk zo verwijderd.

Wat mij overigens wel zorgen maakt is het feit dat mijn messing/koperen kraandeel helemaal zwart uitgeslagen is (chemische aantasting). En dit zelfde water gebruik ik elke dag met mijn gezin voor allerlei consumpties.

Resume:

Na het plaatsen van de ontharder volgende constateringen:

• Niet dan wel zeer moeilijk te verwijderen vlekvorming op kranen, tegels en wasbakken.
• Geconstateerd middels druppeltest hardheid 0 dH dus geen kalk
• pH waarde= 7 zowel voor de ontharder als na de ontharder gemeten op diverse punten, OK
• Leidingen zijn goed geaard
• Doucheslang is het ook niet
• Messing/koperen kraandeel slaat zwart uit (chemische reactie).

Ik zit nu in dubio om een andere leverancier van een ander merk ontharder te contacten en het verhaal uit te leggen. Uiteindelijk de vraag te stellen of het met hun product niet zo is. Als ze dit beamen te vragen om een proefplaatsing of iets dergelijks.

Ik heb het vermoeden dat wanneer je een ander merk ontharder plaatst die werkt op dezelfde manier als mijn huidige het niets uithaalt.

Verder zou ik het op dit moment ook weten. Helaas ben ik geen chemicus.

• SoulEnroLL
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-12-2024
Mijn waterontharder komt ook bij Luft Wasser Technik vandaan, moet ik elke maand bijvullen.
Ook ik ervaar een -zeer- slechte communicatie met Luft Wasser Technik.
Heb uiteindelijk op hun verzoek de flex pomp gedemonteerd en opgestuurd, hier werd vervolgens -zeer- slecht over gecommuniceerd, ''konden niks vinden''
Ze zeggen de interne aansturingsmodel te hebben vervangen, dit op mijn verzoek.
Heb daar mijn twijfels over, maar niet gecontroleerd, apparaat is afgekoppeld, vertrouwen is weg, denk eraan een andere te kopen.
Bestel daar niks meer, soms is goedkoop duurkoop
Elke maand? :D wow :-(

En inderdaad kijkend naar de prijzen is inderdaad gevalletje goedkoop is duurkoop, helaas. Voor een moderne degelijke waterontharder zit je snel rond de 1200 euro.

Let wel op dat je niet alsnog zo'n ding met zoutblokken en kleine 15mm koppelingen (op waterdruk, dus drukverlies op je leiding :o ) koopt. Noem geen merken verder lol...

Een goede waterontharder is voor mij processor gestuurd (en daarom zuiniger, proportionele regeneratie) met een grote zoutbak min ~50kg. Zodat je minimaal een JAAR geen zout hoeft bij te vullen . _/-\o_

• Repro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:42
SoulEnroLL schreef op zondag 25 december 2016 @ 00:54:
[...]

Elke maand? :D wow :-(

En inderdaad kijkend naar de prijzen is inderdaad gevalletje goedkoop is duurkoop, helaas. Voor een moderne degelijke waterontharder zit je snel rond de 1200 euro.

Let wel op dat je niet alsnog zo'n ding met zoutblokken en kleine 15mm koppelingen (op waterdruk, dus drukverlies op je leiding :o ) koopt. Noem geen merken verder lol...

Een goede waterontharder is voor mij processor gestuurd (en daarom zuiniger, proportionele regeneratie) met een grote zoutbak min ~50kg. Zodat je minimaal een JAAR geen zout hoeft bij te vullen . _/-\o_
Mis een onderbouwing in je verhaal, waarom zijn zoutblokken niet goed?
Daarnaast heeft mijn ontharder een groot reservoir, geen 15mm koppelingen en is processor gestuurd.
Dat alles staat los, helaas, van het feit dat het apparaat te veel zout gebruikt.
Wel heeft het bijlezen mij gemotiveerd de ontharder weer aan te sluiten, ben benieuwd of de ''nieuwe '' processor het verschil gaat maken.

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:41
Volgens mij verschilt het heel erg per apparaat. Onze gloednieuwe koelkast maakt af en toe best wat herrie (niet boven hoorbaar gelukkig), onze vaatwasser is wel hoorbaar (maar niet vervelend als je slaapt). Een wasmachine maakt sowieso herrie, toch? :P

In ieder geval, ik heb de vraag over geluidsproductie neergelegd bij de aanbieder. Die zegt dat het alleen hoorbaar is "als je er naast staat" maar mocht je het toch horen, dan is het al voldoende om er iets (dekentje) overheen te leggen. Mij lijkt dat rubber pootjes ook nog wel zullen hebben om eventueel trillingsgeluid te voorkomen.

Ik weet niet of ik het merk en type hier mag noemen (zo niet, dan haal ik het weg), maar het gaat om een C200 van Amysoft. Misschien dat er net iemand toevallig met déze waterontharder ervaring heeft qua geluidsproductie :)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:42

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Vincm schreef op maandag 15 mei 2017 @ 09:56:
Hoe zit het qua geluid bij regeneraties, is dat hoorbaar? Bij ons zou die in de trapkast geplaatst moeten worden (niet in de meterkast) en ik ben bang dat hij dan eerder hoorbaar is vanuit de slaapkamer :)
In mijn ervaring (North Star) bijna niet. Een vaatwasser maakt meer lawaai. Het hangt natuurlijk wel van merk / type af.
kleefding schreef op zondag 14 mei 2017 @ 08:53:
Ik heb hier nu iets meer dan een week een waterontharder draaien van Waterluxe (duo 14)
De waterdruk is niet veranderd, wel smaakt de koffie een druk sterker 😄
Afhankelijk van o.a. de ouderdom van leidingen etc kan dit bijna niet. In het begin zul je merken dat er behoorlijk veel kalk loslaat uit de leidingen / apparatuur waardoor het effect nog niet zo groot is. Schat een maand of twee voordat je het effect meer optimaal merkt.

[ Voor 39% gewijzigd door Bor op 18-05-2017 12:19 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• SoulEnroLL
midget schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:41:
Zelf ben ik voornemens om op korte termijn een waterontharder te plaatsen.

Op dit moment neig ik naar een waterontharder van Hydrotense.
http://www.hydrotense.eu/...2WO%20StandAlone%20Family\[1]%22

Zowel het zoutvat als de besturing zal geplaatst worden in de kruipruimte, hiervoor zal ik deze iets moeten uitgraven.

Enkele vragen:
- Onze woning heeft 2 badkamer, ligbad, regendouche etc etc, hoe bepaal ik nu het type waterontharder?

-- Ontharder StandAlone 18L = Doorstroomcapaciteit / debiet: 30 l./min. continu = Prijs 725 Euro met Fleck 5600 SXT
-- een 22L HighFlow met Fleck 7700 SXT besturingssysteem kost € 998,50

Dit is een prijsverschil van bijna 300 euro en ik twijfel of dit het waard is?
Ik zou even verder kijken naar andere modellen.

Sowieso geen ontharder met een Fleck klep kopen, verbruiken letterlijk 10x zoveel zout dan moderne kleppen van bijvoorbeeld Ecowater (Moet je voor bij Quality water of Amysoft zijn).

Je moet toch niet elke maand bij willen vullen als je waterontharder in de kruipruimte staat ;)

Ga je zelf installeren? Ik neem aan dat de prijs voor installatie daar nog niet bij in zit. Voor een
A-merk waterontharder waar je echt plezier van wilt (laag zoutverbruik en kwaliteit) moet je toch min rond de €1350 aftikken inlc installatie.

Ik zou in die situatie gaan voor een QW15. (top model van Quality water met ingebouwde zoutbak) daar staan er veel van hier in nieuwbouw bij Leeuwarden.

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:42
SoulEnroLL schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 14:16:
[...]

Ik zou even verder kijken naar andere modellen.

Sowieso geen ontharder met een Fleck klep kopen, verbruiken letterlijk 10x zoveel zout dan moderne kleppen van bijvoorbeeld Ecowater (Moet je voor bij Quality water of Amysoft zijn).

Je moet toch niet elke maand bij willen vullen als je waterontharder in de kruipruimte staat ;)

Ga je zelf installeren? Ik neem aan dat de prijs voor installatie daar nog niet bij in zit. Voor een
A-merk waterontharder waar je echt plezier van wilt (laag zoutverbruik en kwaliteit) moet je toch min rond de €1350 aftikken inlc installatie.

Ik zou in die situatie gaan voor een QW15. (top model van Quality water met ingebouwde zoutbak) daar staan er veel van hier in nieuwbouw bij Leeuwarden.
Bedankt voor je reactie.
Ik zou inderdaad zelf gaan installeren.
De leidingen komen op basis van koper het huis binnen en gaan vervolgens flexibel verder.
Dit koper stuk kan ik mooi "misbruiken" voor het opsplitsen van de leiding naar de ontharder.

Ik dacht dat de ontharder met een Fleck klep juist een van de betere modellen waren, bedankt dus voor je advies!
Ik ga even contact opnemen met Quality water en kijken wat er nog meer te krijgen is.

Is de hydrotense echt zo slecht dan, ik zie meerdere mensen in dit topic die hem zelf geïnstalleerd hebben...

[ Voor 4% gewijzigd door midget op 23-05-2017 15:18 ]

Verwijderd

Vraagje.
Wat is de zin of onzin van de ontsmettingsmodule bij de amysoft waterontharders. En als het zin heeft waarom hebben andere merken dat dan niet?

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 10:17:
Vraagje.
Wat is de zin of onzin van de ontsmettingsmodule bij de amysoft waterontharders. En als het zin heeft waarom hebben andere merken dat dan niet?
Als ons kraanwater besmet zou zijn, dan is zo'n ontsmettingsmodule misschien interessant. Maar hier in Nederland komt geen besmet water uit de kraan.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
SoulEnroLL schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 10:27:
[...]

Is één van de beste waterontharders op de markt, dat zeker. Betere prijs/kwaliteit verhouding dan andere ontharders die in dit topic voorbij komen.

De "ontsmettingsmodule" is echter onzin. Dat Duitsland verhaal is ook marketing praat.... Is gewoon leuke manier om 200 euro bij de prijs op te doen.

Zorg gewoon dat de waterontharder minimaal elk jaar even onderhoud krijgt evt het hars laten spoelen met een cleaner.

Je zou ook voor een model uit de vorige generatie kunnen gaan van Ecowater (heb ik zelf ook QW 15), technisch zijn die exact het zelfde (alleen behuizing anders). Bespaard je rond de €500 denk ik. :)
Waarom zou je ieder jaar onderhoud willen laten doen? Het is met name goed voor de portemonnee van de leverancier. Een hars cleaner en eventueel de filter van de harstank eens in de 2 jaar schoonmaken is voldoende.
SoulEnroLL schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 16:01:
[...]
En dat je het apparaat al hebt moeten bijvullen terwijl het nog maar een half jaar in gebruik is zegt al genoeg lijkt me.. (maar zonder waterverbruik cijfers kunnen we natuurlijk niet zoveel ;) )
Waar baseer je dit op zonder het waterverbruik en hardheid te weten? Het zoutverbruik van de fleck is overigens niet hoog of iets dergelijks, gewoon gemiddeld t.o.v. andere merken bij de juiste instellingen.
De techniek bij een waterontharder is dusdanig simpel dat er eigenlijk maar weinig verschil zit tussen de diverse aanbieders.

Jammer genoeg zit er rond de waterontharders een flink markting sausje over onderhoud en filters, "want het gaat tenslotte om drinkwater wat anders niet veilig zou zijn 8)7 ".

[ Voor 28% gewijzigd door Avvd op 01-06-2017 16:34 ]

Verwijderd

Soeski schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 13:07:
@Roesje wat voor testset heb jij gebruikt? Ik vind alleen maar dure sets, en dat vind ik wat overdreven voor 1 of 2x testen...
Er staat niet echt een merk op. Ik heb gevraagd om dit setje erbij te leveren toen ik accoord ging met de aanschaf van mijn c200 waterontharder.

• JdM
  • Laatst online: 15:05

JdM

Humbled

Bor schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 20:09:
Welk merk zout gebruiken jullie? Ik heb er nu vacuumzout van AWS, 100 kg voor € 69,00. Ik zie her en der goedkoper zout maar hoor ook verhalen over onzuiver zout wat slecht voor de ontharder zou zijn.
http://www.sligro.nl/aanbiedingen/waterontharder-6.htm : Ik haal het bij de groothandel. Het zout is 99.9%NaCI

[ Voor 17% gewijzigd door JdM op 02-10-2017 20:26 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:42

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Dat is precies het merk wat mij onlangs werd ontraden. Het prijsverschil is wel erg groot inderdaad.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• JdM
  • Laatst online: 15:05

JdM

Humbled

Bor schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 21:01:
[...]

Dat is precies het merk wat mij onlangs werd ontraden. Het prijsverschil is wel erg groot inderdaad.
Ik zou niet weten wat er mis is met dit zout, de eis die leveranciers van ontharders aanhouden is dat het % NaCl hoog genoeg is zodat er weinig/geen onoplosbare elementen in zitten. Bron: https://www.waterontharder-expert.nl/zout-waterontharder
Dit Broxo zout is 99.9% zuiver. Volgens het artikel is het meest effectieve en minst vervuilende zout tussen 99.6 en 99.99%
Het Broxo zout voldoet verder ook aan de blijvende harde vorm die gewenst is: In het zoutvat staat gewoon helder water (als de zoutvoorraad laag genoeg is om het te kunnen zien), er is geen zoutdrap aanwezig als gevolg van de harde persing en zuiverheid.

[ Voor 34% gewijzigd door JdM op 02-10-2017 21:15 ]

• Citizen Kane
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-01-2018
JdM schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 17:27:
Zeker interessant voor de zelfaansluiters! Ik heb de mijne aangesloten met kunststof uponor waarop bewegingsruimte zit, maar rechtstreeks op een vaste (koper) verbinding lijkt me, aan de hand van de installatiehandleiding, inderdaad geen goed idee als ik het zo lees.
Inderdaad.

Ik zit nu nog wat door het forum te sneupen en lees veel reacties van mensen die het gevoel hebben dat de ontharders van Waterluxe, Hydrotense en anderen (bijv 038, Wateronthardershop) op elkaar lijken en zelfs misschien hetzelfde zijn.

Omdat ik door veel verschillende sites gesneupt heb om die verschillen te achterhalen kan ik concluderen dat de verschillende waterontharders er hetzelfde uitzien omdat ze een Fleck 5600 SXT controller en klep hebben. Daar kúnnen (juist, kúnnen) de verschillen heel goed ophouden.

Enkele zaken die je niet ziet maar toch anders kunnen zijn:
  • Regeneratie
  • De 5600 SXT "eenheid" is leverbaar in drie varianten: Upflow, Downflow en Filter. Alleen Upflow en Downflow zijn voor ontharding. Filter is voor ... Juist. Andere soorten waterbewerking (afhankelijk van wat voor hars je toepast). Ontijzering bijvoorbeeld. De varianten verschillen o.a. van elkaar door een intern verschillend klephuis, plunjer, aandrijfcams en injectoren, deze onderdelen zijn veelal niet los te krijgen en je kunt een Downflow variant dus niet "ombouwen" naar een upflow variant. Daarnaast is er voor de Downflow eenheden nog een verschil in spoelingen: er is een downflow met enkele en dubbele backwash verkrijgbaar.
  • De Controller
  • De SXT controller zelf is er ook in twee varianten, namelijk met en zonder volumesturing. In combinatie met upflow en downflow regeneratie heb je dus zes combinaties te pakken. Upflow met en zonder volumesturing en downflow met en zonder volumesturing, beide laatste nog een met en enkele en dubbele backwash-spoeling.
  • Programmering
  • De 5600 SXT is behoorlijk aan te passen. Dat moet ook wel, gezien er ook veel verschillende merken en typen harsen zijn die voor regeneratie gebruikt worden. Het type hars bepaalt weer het type injector (groter of kleiner) en dit bepaalt weer de tijd die ingeprogrammeerd moet worden voor regeneratiecyclussen. (hoofdstuk 4 installatiemanual; een ware studie op zich).
  • Hars
  • Ook hier weer zijn er veel verschillen mogelijk. De gebruikte hars kan verschillen in of de korrelgrootte van de gebruikte hars univorm is of juist ongelijk, de samenstelling van de hars zelf kan ook verschil in zitten. Daarnaast kan de vullingsgraad van de harscylinder nog afwijken.
Het moge duidelijk zijn dat er toch héél wat kan verschillen als de buitenkanten ogenschijnlijk gelijk zijn.

(heerlijk, zo'n ADHD hyperfocus 8)7 )

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik heb een Atag geoffreerd gekregen (descale 10) Dit omdat die in leverkanaal van de instalateur zit.
€1099 ex btw. Maar daar zit dan wel een afvoer extra maken en leiding omleggen van meterkast naar technische ruimte bij. Dus (2x) 6 meter leiding om van de meterkast naar de ontharder in tech ruimte te komen.

Had meer prioriteit bij een compleet goed werkende installatie dan een specifiek merk ontharder.

http://www.atagverwarming...waterontharder/descale-10

Zal nog even duren voordat ik over ervaring over het ding kan berichten..

Zag wel dat de Descale 15 een 75 kg zoutvat heeft tegenover de 25 van de descale 10.

[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 20-11-2017 07:07 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Vandaag is mijn waterontharder van mijn huidige woning verwijdert. Deze is nu in mijn nieuwe woning geïnstalleerd. Over een paar weken gaan we verhuizen.

Man, ik merk het gelijk al met douchen. Het water is plots weer grof en na een douchebeurt voelt mijn huid veel droger...

Hier staat ie nu in de garage te wachten. Ik heb een bypass vanuit de meterkast laten maken en ook gelijk een fatsoenlijke afvoer gemaakt. Het neemt wat plek in beslag in de garage, maar wel netjes en ik kan makkelijk zout bijvullen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sOqKQDy.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q8IW4SJ.jpg

Het bleek trouwens dat waterluxe dus 18mm (die blauwe) leidingen had gebruikt. Niet handig, want 22mm is de leidingdiameter zowel in het oude en nieuwe huis. Wellicht dat ik het later ga vervangen met 22mm leidingen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• SoulEnroLL
the-edge schreef op maandag 5 februari 2018 @ 20:05:
Wij zijn een nieuw huis aan het bouwen. Nieuw huis, nieuwe leidingen, L/W warmtepomp, nieuwe keuken (met dus nieuwe apparatuur), dit alles heeft ons doen besluiten direct een waterontharder te (laten) installeren.

Op advies van de installateur hebben we gekozen voor een Lubron Easysoft 750 SXT2.

Ik krijg er echter niet zoveel reviews over terug, heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Is dit een goede keuze :?
Zal het werk prima kunnen doen. Is wel een B merk en B klep (niet dat dat super slecht is natuurlijk). De machine zal vooral meer zout verbruiken en de klep gaat wat minder lang mee (toch wel 10 jaar oid). Deze machine is denk ik een Duitse flack klep en een of andere zelfgemaakte zoutbak (uit China wss).

Voor ongeveer 100,- euro meer kun je bij de kleinere bedrijven wel een A-merk krijgen (gemaakt in Amerika). Dan hoef je maar 1x per jaar zout bij te vullen en heb je een zeer goed apparaat met een schijvenklep.

Ben zelf erg te spreken over m'n nieuw waterontharder met een Ecowater schijvenklep. Voor zover ik weet hebben in Nederland alleen AmySoft en QualityWater deze ontharders.

Of dat het waard is moet je natuurlijk even voor jezelf bepalen. Hangt ook een beetje af van je waterverbruik.

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:01
Voor onze nieuwe woning zijn wij opzoek naar een waterontharder. Onze installateur levert waterontharders van het merk "Aquastar", dit merk heb ik hier nog niet voorbij zien komen. Het type zou "Aquastar 1400 SHE" worden, ik kan hier ook maar weinig over vinden op internet.

Kent iemand dit merk en heeft iemand hier ervaringen mee, en hoe zijn jullie om gegaan met de keuze simplex of duplex? (Aquastar lijkt alleen simplex te hebben, welke dus ook stroom verbruiken).

http://www.aquastar-waterontharder.nl/aquastar.html
http://www.aquastar-water...ardwater_plieger_2016.pdf

Alvast bedankt!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
We hebben hier nu sinds een paar weken ook een waterontharder, maar gevoelsmatig kan ik niet zeggen dat ik echt verschil merk. Het enige wat me op is gevallen is dat het water wat anders smaakt. Ook met douchen heb ik niet het idee dat het nu allemaal zoveel harder schuimt, of dat de bestaande kalkaanslag in de wc-pot nu aan het verdwijnen is. Waterhardheid zou nu op 1 DH moeten staan, om te voorkomen dat je die lelijke corrosievlekken krijgt op je kranen.

Toen we nog moesten kiezen tussen de leveranciers heeft er ook iemand een demo gegeven en een harskolom direct op de keukenkraan aangesloten, het water voelde toen echt zijdezacht aan. Nu heb ik dat effect helemaal niet. Is dat al het verschil tussen 0 en 1 DH?

• drielp
drielp schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 11:18:
[...]

Tijd voor een klein onderzoekje?
- Bron en samenstelling van het drinkwater tov wel/geen vlekjes
- Eindhardheid van het water
- Waar zijn de vlekken zichtbaar (materiaal)
mezelf even quoten:

- Naam (optioneel)
- Plaats of postcode
- Lokatie, (waar komt het drinkwater vandaan)
- Leverancier (Oasen, Vitens, Dunea, Evides, ....)
- Ontkalker-type, (model/merk)
- Verwarming methode (CV, WP-boiler, E-boiler)
- Samenstelling drinkwater (link naar kwaliteitsrapport is erg handig)
- Hardheid (na de ontkalker
- Bijzonderheden (vlekken/ geen vlekken, waar en hardnekkigheid

Gegevens mogen natuurlijk ook via een PB verstuurd worden.

Misschien is op deze manier de oorzaak te achterhalen. Ik denk dat ook de manier van warm water maken invloed heeft. Mijn warm water komt uit een e-boiler. Eventuele neerslag zal waarschijnlijk grotendeels hier achter blijven. De waterkoker wordt gevuld met koud water, daar is ook een aanslag waarneembaar. Vooral op de plek waar de verwarmingsspiraal zit.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/517p7l.jpg

Vlekjes: https://waterontharderkie...en-ondanks-waterontharder

[ Voor 3% gewijzigd door drielp op 12-06-2018 14:15 ]

• chundo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:23
drielp schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:11:
[...]

mezelf even quoten:

- Naam (optioneel)
- Plaats of postcode
- Lokatie, (waar komt het drinkwater vandaan)
- Leverancier (Oasen, Vitens, Dunea, Evides, ....)
- Ontkalker-type, (model/merk)
- Verwarming methode (CV, WP-boiler, E-boiler)
- Samenstelling drinkwater (link naar kwaliteitsrapport is erg handig)
- Hardheid (na de ontkalker
- Bijzonderheden (vlekken/ geen vlekken, waar en hardnekkigheid

Gegevens mogen natuurlijk ook via een PB verstuurd worden.

Misschien is op deze manier de oorzaak te achterhalen. Ik denk dat ook de manier van warm water maken invloed heeft. Mijn warm water komt uit een e-boiler. Eventuele neerslag zal waarschijnlijk grotendeels hier achter blijven. De waterkoker wordt gevuld met koud water, daar is ook een aanslag waarneembaar. Vooral op de plek waar de verwarmingsspiraal zit.
[afbeelding]

Vlekjes: https://waterontharderkie...en-ondanks-waterontharder
Wij wonen in Genk en hebben een delta morava. Water is nu 0 DH maar ga het laten aanpassen. Het microvezel doekje werkt niet (van artikel). In onze badkamer is de wastafel vlekvrij en de douche een en al vlek. Wastafel gebruiken wij wel enkel koud water dus die warmwatertheorie zou wel een logische verklaring zijn. Beide kranen zijn trouwens hetzelfde merk/serie, water wordt via cv en boiler verwarmd.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:32
ronaldmathies schreef op maandag 3 september 2018 @ 20:57:
Inmiddels wat verder verdiept in de verschillende sustemen en mogelijkheden en ons lijkt de amysoft (ecowater) e200 wel wat.

Zou graag de installatie zelf willen doen maar na lang puzzelen kom ik erachter dat de koppelingen bij ons allemaal vsh multicon koppelingen zijn. de buizen en koppelingen zijn goedkoop maar het gereedschap is belachelijk duur. Hadden ze maar normale koperen buizen en normale koppelingen gebruikt dan was het nog zelf te doen.

Nu dus maar laten uitvoeren, wou eigenlijk meteen de kans grijpen om het leiding werk wat op te schonen / simplificeren. Doordat we voorheen stadsverwarming hadden waren veel waterbuizen in rare bochten gelegt, nu dat weg is is er veel meer ruimte om het netjes te maken. Of ik moet een loodgieter vinden die dat kan doen en meteen de waterontharder kan installeren.

Ben alleen bang dat de garantie dan weer anders is bij die e200, volgens mij koppelen ze garantie aan installatie, weet iemand dat?
Misschien een Tweaker die je even kan helpen 2 vsh naar 1/2 draadkoppelingen te persen?
Of huur er 1 bij sommige bouwmarkten/Boels

Ik zou alleen nooit zo'n overprized amysoft kopen.
Hier nog een weblink met flink wat ontharder merken en prijzen. Amysoft is/was een Ecowater met ander merk plaatje erop.
https://waterontharderkie...n-waterontharders/prijzen

[ Voor 6% gewijzigd door habbekrats op 05-09-2018 13:21 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:18
habbekrats schreef op donderdag 20 september 2018 @ 22:18:
[...]

merk en type, ouderdom ?
1000 euro voor een splinternieuwe inclusief installatie zou kunnen.
Het is een bwt aquadial softlife 10 bio van ongeveer 3 jaar oud. Of die het waard is gaat het niet om, dat zal wel, maar ik wil gewoon niet meer dan 500 spenderen aan een waterontharder.
Vandaar ook dat ik op Amazon ben gaan zoeken en ik me dus afvraag of iemand ervaringen heeft met iets vergelijkbaars.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:34
Sa1 schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:11:
[...]
Ik ben erg blij met m'n Aquacell en zeker het geld waard. Merk wel dat dat m'n tegels in de badkamer nu gladder zijn... ;-)
Ik ben blij met mijn Waterontharder Euro Twin 5600 SXT Fleck waterontharder. Die doet hetzelfde :-)
aard01 schreef op zondag 18 november 2018 @ 16:55:
Ik heb overigens nu verschillende fabrikanten bekeken maar ze zijn allemaal erg summier in het verstrekken van installatie instructies...
Kijk hier eens: https://www.wateronthardershop.nl/7-naslagwerk/ Veel systemen gebruiken een Fleck besturing.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04:21
Verwijderd schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:05:
Goeiemorgen iedereen

Ik merk op dat er wel wat vraag is naar de topic "waterontharders"
...
Er zijn inderdaad genoeg vragen, maar je beantwoord niks met deze grote lap tekst.
Je bent eerder reclame aan het maken en volgens mij is dat niet toegestaan op dit forum.

• herman1990
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-11 14:36
Hallo Tweakers.

Voor de vakantie een vertegenwoordiger van BWC (best water choice) op bezoek gehad. ZIjn verhaal was duidelijk en dit merk ontharders spreekt mij aan omdat ze 15 of 25 jaar garantie hebben en daarnaast onderhoudsvrij. Zijn er ook weakers die ervaring hebben met dit merk waterontharders?

https://www.bwcwaterontharders.nl/assortiment
Omega JB 400 - 15 jaar garantie - 2000 euro
Omega ET VIP de Luxe 400 - 25 jaar garantie - 2400 euro

• habbekrats
mlormans schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:21:
Na een tijdje hier meegelezen te hebben, alsook het merendeel van de woning klaar hebben. Hebben wij besloten dat het tijd is dat de waterontharder aangeschaft gaat worden (vanaf dag 1 de planning voor de nieuwbouwwoning, maar budget even moeten sparen)

wij hebben gekozen voor de hydrotense, dit omdat de aquacell en vergelijkbaar flink prijziger is, en zoals ik het hier lees/kan beoordelen de zelfde techniek / fleck module gebruikt. Daarbij komt dat je voor de prijs van een aquacell ook best twee hydrotense units neer kunt zetten mochten ze minder lang meegaan.
Onze buurman (badkamer installateur/loodgieter) gaat het e.e.a. in de meterkast aansluiten en de afvoer is al aanwezig, gemaakt door onze keuken/badkamer loodgieter.

De ontharder zal in de kast, naast de meterkast komen te staan. en de afvoer word aangesloten in de leidingsschacht erlangs, op de afvoer van het toiletfonteintje. Aansluiting van de afvoer zal gebeuren d.m.v. een sifon en luchtscheiding.
Wat te doen met de garage/tuin leiding moet ik nog even met de buurman overleggen. Want voor de planten/het gras is de kalk niet zo erg, om de auto te wassen is ontkalkt water wel fijn. We hebben het geluk dat het warm- en koudwater apart via de meterkast lopen met een afsluitkraan. dus het warme water word sowieso ontkalkt. (misschien toch een bypass op de koudwater aansluiting maken)

Inprincipe hadden we de Seduction 8L family ontharder gekozen, fijn compact past mooi in de kast en voldoende voor met z'n 2e en in de toekomst wellicht 3/4 personen. nu was ik aan het kijken wat een servicecontract zou kosten voor de 6 jaar garantie, maar dit kan ik niet vinden. wellicht onze (vaste) loodgieter eens vragen of hij dit aanbied.

Bij het zoeken op de website naar servicecontract kwam ik de volgende ontharder teken met 10% korting, en ik kan niet echt vinden wat het verschil is met de Seduction 8L. Heeft iemand een idee en scheelt toch zo'n 90 euro (ben sowieso van plan om morgen even te bellen)

Waterontharder 5600 SXT in cabinet uitvoering
Seduction 8L Family Ontharder

Tevens de vraag hoeveel zout ik er in eerste instantie bij zou bestellen?
Zij bieden 10kg aan voor 6.85 euro, lijkt mij niet te duur, of toch beter bij de sligro/hanos te halen? (makro ligt niet in de buurt)
Zout zul je niet veel goedkoper vinden, als je ruimte hebt neem je 5-10 zakken.
Er zijn maar een paar fabrikanten van harsflessen en van besturingen.
De meeste merken doen er een leuk jasje omheen, en geven de besturing een andere naam.
Zolang je bij de grotere/ bekende merken blijft is er meestal niet veel aan dee hand.

Voor < 200 kun je ze ook op Alie kopen, maar waag ik mijn installatie en gezondheid maar niet aan.

• habbekrats
Baytep schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 16:03:
hoi allemaal,

Ik probeer een waterontharder te vinden die aan de volgende voorwaarden moet voldoen:
  • aparte cilinder en zoutbak
  • volumegestuurd
  • minimaal 25 liter/minuut
  • regeneratie ongeveer elke twee weken (=max 5000 liter)
Nu vind ik deze bij de oosterburen voor een redelijke prijs:
https://aquintos-wasserau...m-Salz-Solebehaelter.html

Hebben jullie hier een oordeel over?
specifiek wil ik graag weten of de "Sparbesalzungsanlage" middels de controller in tegenstroomuitvoering fatsoenlijk werkt.
Hierdoor kan het model een maatje kleiner zijn dan een niet-tegenstrookuitvoering. Lijkt me een no-brainer, maar ben er niet zeker van.
De controller betreft een Clack WS 1 CI waar ik ook niet veel gebruikservaringen kan vinden.
Zijn jullie bekend met alternatieven die interessant kunnen zijn?

bedankt voor het meedenken!
Als ik de foto van die Clack bekijk denk ik dat er meer merken zijn met precies het zelfde uiterlijk. Display met 5 knoppen.

• bassio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:38
Kunnen de mensen met vlekken aangeven welke waterontharder ze hebben? Misschien is het per merk verschillend en kunnen we een patroon ontdekken....

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06:24
bassio schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:26:
Kunnen de mensen met vlekken aangeven welke waterontharder ze hebben? Misschien is het per merk verschillend en kunnen we een patroon ontdekken....
Hier eentje van waterluxe. Kan me echter niet voorstellen dat dat iets uit maakt want het werkingsprincipe van al die dingen is gelijk.

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:39
Wij zijn momenteel bezig met het bouwen van ons huis en de oplevering is over 2 maanden dus een mooie tijd om ons te gaan verdiepen in ontharders. Heb al veel informatie kunnen vinden in dit topic en het lijkt er eigenlijk op dat alle apparaten zo goed als hetzelfde doen. Echter is het mij nog niet helemaal duidelijk waarom er voor een bepaald merk/apparaat gekozen moet worden, vandaar hieronder even mijn bevindingen:

In onze woonplaats hebben we de volgende waardes:
- Totale hardheid (dH): 9,86
- Zuurgraad (pH): 7,73

Wat zullen in ons huis de 4 grootste waterverbruikers zijn:
- Vaatwasser
- Wasmachine
- (Regen)Douche
- Bad

Dus het is belangrijk dat er een goede doorstroom is met ontkalkt water, gezien er voor een bad bijv. vrij veel water nodig is. Momenteel zijn we met z'n tweeën maar in de toekomst hopen we ons gezin uit te breiden. Dus heb hieronder vooral gekeken naar apparaten die een huishouden aan kunnen van 5 personen.

boshuis
Kan geen prijzen op hun website vinden, dus dit merk houdt ik voor nu buiten beschouwing of iemand in dit topic moet hier ontzettend goede ervaring mee hebben en de prijs moet dan ook nog eens meevallen.

Aquacell
Geen duidelijk overzicht van de prijzen, maar na een (fake) offerte aanvraag zit de prijs voor een gezin van 5 op ongeveer 2150.-

WaterLuxe
- Waterluxe Combi 12 (1 tot 4 personen) -> 1150,-
- Waterluxe Combi 25 (4 tot 8 personen) -> 1450,-

wateronthardershop
- WATERONTHARDER EURO TWIN 14 MET GROOT ZOUTVAT FLECK (tot 6 personen) -> 944,95
- WATERONTHARDER EURO COMBI ELEGANT 14 FLECK 5600SXT (tot 6 personen) -> 1044,96

hydrotense
- Ontharder StandAlone 12L (tot 4 personen) -> 714,70
- Ontharder StandAlone 18L (tot 6 personen) -> 838,80
- Waterontharder 16L Fleck (tot 6 personen) -> 754,80

Aqmos
Heeft ontzettend veel mogelijkheden, zie daar de bomen niet meer door het bos heen. Maar wat hier al eerder in het topic is benoemd is de Aqmos R2D2 (https://www.aqmos.com/was...2d2-32-mit-anschlussset-1), kost 366.- een behoorlijk stuk goedkoper dan de overige apparaten.

Conclusie
Op basis hiervan ga ik mij meer verdiepen in de merken hydrotense en Aqmos. Als Nederlander zijnde zou ik eigenlijk denken dat ik direct voor de Aqmos moet gaan omdat deze echt veel goedkoper is dan de producten van de een na goedkoopste hydrotense. Wat zijn jullie ervaringen hiermee, waarom hebben jullie voor het ene merk gekozen en niet voor het andere?

Verder zijn mij een paar zaken niet helemaal duidelijk:
- Ik lees ook dat veel mensen een by-pass hebben voor de tuin bijv. zodat het water daar niet door de ontharder gaat. Wat is de reden dat je dit water niet door de ontharder zou willen laten lopen?
- Ik lees her en der dat de regeneratie ontzettend veel lawaai maakt, is er een reden dat jullie dit in de nachtelijke uren laten doen, waarom zou je dit niet overdag doen wanneer er niemand thuis is. Mocht dat geen optie zijn, zijn er manieren om hier isolatie voor aan te brengen om het geluid te dempen?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• Arjantje1985
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-06-2021
@Markotje Ja, ik ken het merk, want ik werk voor dit bedrijf en we bestaan nu ongeveer 5 maanden Het gaat hier om een waterontharder gebaseerd op de kleppen van Pentair Fleck. Het is heel simpel! Is het product niet goed, dan mag je het gratis retourneren. Wij willen gewoon een goed en eerlijk product verkopen, echter wel ook voor een goede prijs!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:37
Arjantje1985 schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:00:
@Markotje Ja, ik ken het merk, want ik werk voor dit bedrijf en we bestaan nu ongeveer 5 maanden Het gaat hier om een waterontharder gebaseerd op de kleppen van Pentair Fleck. Het is heel simpel! Is het product niet goed, dan mag je het gratis retourneren. Wij willen gewoon een goed en eerlijk product verkopen, echter wel ook voor een goede prijs!
Hoi Arjan, ik zit op jullie site de budget 8 met de premium(fleck) 8 te vergelijken en zie dat vooral de watercapaciteit per uur verschilt (2000L vs 4700L). En dat de duurdere volumegestuurd is.
goedkope €399, dure €679, da's een verschil van €280 voor voornamelijk meer liters per minuut.
Nu zijn we een 2-persoons huishouden met een waterverbruik van ca 100m3 per jaar (incl paar tuinplantjes sproeien). Op basis van dat verbruik kom ik op een 8L kern uit. We hebben geen regendouche. Zou dan de Budget versie voldoen?

Of anders gezegd, waarom zou ik als zuunige hollander voor de premium Fleck moeten gaan? ;)

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-11 20:21
Arjantje1985 schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:00:
Dan heb ik denk ik met jou op de chat gezeten. 😁

Ik denk denk dat ik hem bij jullie ga bestellen, alleen snap ik de aanbieding op jullie site niet helemaal.
De aanbieding is voor de 5800 SXT, maar als je verder leest staat er: Deze goedkope waterontharder is standaard uitgerust met een 5600 SXT ECO klep met de mogelijkheid om te upgraden naar de 5800 SXT.

Welke krijg ik nu?

• Amarog
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-08 17:08
Hello,

ik vermoed dat ik hier wat hulp kan krijgen. Recentelijk een nieuw huis gekocht. Met waterontharder (Of hoe je het ding ook mag noemen). Dat zei de vorige eigenaar toch.

Nu ben ik hem even van dicht aan het bekijken maar raak ik er niet uit. Er staat niet eens een merk op. De vorige eigenaar is ook niet meer bereikbaar voor commentaar.

Nu lees ik hier dat er ook een afvoer moet zijn? Dat is iets wat de mijne niet blijkt te hebben... Er zit zout in... Zo ver ben ik al... (Ik hoop toch dat het zout is...)

Nu zie ik aan de kranen dat het toestel waarschijnlijk niet werd gebruikt door de vorige eigenaar. Ik durf hem ook niet onmiddellijk aan te sluiten, bang dat ik iets verkeerd zou doen.

Voor ik een loodgieter bel om alles uit te leggen en te bekijken had ik graag hier m'n licht opgestoken of jullie meer weten?

Dit zijn de foto's:

Afbeeldingslocatie: https://cl.ly/b43aea019740/IMG_1382.png
Afbeeldingslocatie: https://cl.ly/9b8f1f4bc49e/IMG_1383.png
Afbeeldingslocatie: https://cl.ly/e6dd340bf44d/IMG_1384.png
Afbeeldingslocatie: https://cl.ly/015b59b37d21/IMG_1385.png
Afbeeldingslocatie: https://cl.ly/401366da4cc1/IMG_1386.png

Alvast bedankt voor enige hulp.

• habbekrats
Amarog schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:57:
Hello,

ik vermoed dat ik hier wat hulp kan krijgen. Recentelijk een nieuw huis gekocht. Met waterontharder (Of hoe je het ding ook mag noemen). Dat zei de vorige eigenaar toch.

Nu ben ik hem even van dicht aan het bekijken maar raak ik er niet uit. Er staat niet eens een merk op. De vorige eigenaar is ook niet meer bereikbaar voor commentaar.

Nu lees ik hier dat er ook een afvoer moet zijn? Dat is iets wat de mijne niet blijkt te hebben... Er zit zout in... Zo ver ben ik al... (Ik hoop toch dat het zout is...)

Nu zie ik aan de kranen dat het toestel waarschijnlijk niet werd gebruikt door de vorige eigenaar. Ik durf hem ook niet onmiddellijk aan te sluiten, bang dat ik iets verkeerd zou doen.

Voor ik een loodgieter bel om alles uit te leggen en te bekijken had ik graag hier m'n licht opgestoken of jullie meer weten?

Dit zijn de foto's:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Alvast bedankt voor enige hulp.
Lijkt op een oud model Fleck besturing, ronde rode tandwielknopje indrukken dan kun je met de zwarte draaiknop een spoelcyclus handmatig uitvoeren, vraag me niet welke kant op.
Als deze al lang in bedrijf is zou je er eens harscleaner in het zoutvat kunnen doen.
Er lijkt geen water in het zoutvat te staan, ik weet niet hoe hoog het zout in de bak ligt maar even voelen of er water onder in de bak staat.
Bij een spoel cyclus gaat via het afvoer slangetje water naar riool, is meestal maar een dun slangetje 12 mm
Slangetje lijkt gewoon op de grond te liggen op 1e foto ?
Zo te zien ligt er ook een stekker op de grond is die ook van de ontharder ?

Hardheid meetsetje bestellen en de resthardheid meten om te testen of het apparaat werkt. Niet alle loodgieters hebben verstand van waterontharders

[ Voor 3% gewijzigd door habbekrats op 12-08-2019 06:36 ]

• Timmoz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-09 12:15
Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik mij ook aan het oriënteren op de aanschaf van een waterontharder (duh, waarom zit ik anders in dit topic?!). Ik woon zelf in een omgeving met een waterhardheid van 12 dH. Sinds verhuizing van 3+ jaar geleden naar ons huidige huis merken mijn vrouw en ik dit ook wel degelijk in de smaak van water, maar tevens ook in de behoorlijke kalkaanslag in badkamer en keukenapparatuur. Reden om ons nu te oriënteren op een waterontharder is de aanschaf van een nieuwe keuken, waarbij we onze nieuwe apparatuur graag zo lang mogelijk in goede staat willen houden!
Ik heb ondertussen een twintigtal pagina's van deze thread gelezen en ik heb best een redelijk idee waar ik op moet letten, ik vind het een zeer informatieve thread! Sowieso weet ik al dat ik een ontharder op basis van hars/zou wil, dus geen magneten of andere stoffen in het water toevoegen.

Wat ik nog niet tegen ben gekomen (maar wellicht in de andere 50 pagina's staat die ik nog niet heb gelezen!) en waar ik zelf een beetje mee zit is het volgende:
Ons huis heeft geen kruipruimte. In de meterkast, waar de watermeter zit, is niet heel veel ruimte, maar wellicht nog veel problematischer: geen afvoer,:hetgeen toch wel noodzakelijk gaat zijn voor de ontharder. Nu lees ik dat de ontharder op vrijwel iedere plek geïnstalleerd kan worden, maar ik vraag me dan af: hoe wordt dit dan gedaan? Zo heb ik in principe wel een (volgens mij) perfecte plek in de bijkeuken, waar een grote "kast" staat waarin tevens de CV ketel en vloerverwarming kleppen/aansturing zitten. Hierin is ruimte zat voor zelfs een groot formaat waterontharder en hier is ook een afvoer mogelijk (is er reeds voor ook de cv-ketel). Deze ruimte is echter een behoorlijke afstand van de watermeter/meterkast af.
Dan dus mijn vraag/zorg/overweging: Hoe kan ik er dan voor zorgen dat mijn hele systeem onthard water krijgt? Ik krijg de indruk (hopelijk foutief!) dat de aansluiting van de ontharder vrijwel direct achter de watermeter moet zitten hiervoor. Maar zonder een kruipruimte om een leiding te leggen, lijkt me dit niet mogelijk.
Ik heb dus eerlijk gezegd geen idee tot aan waar de waterleiding rechtstreeks doorloopt vanaf de watermeter, voordat deze vertakt en verspreidt door de rest van het huis. Ergens kan ik me ook nog voorstellen dat dit pas ergens in de buurt van CV-ketel gebeurd, omdat het toch verwarmd moet worden voordat het door de rest van het huis wordt gestuurd om te gebruiken voor consumptie. Ik zou ook niet weten of/waar ik ergens bouwtekeningen van mijn huis zou kunnen vinden om dit zelf na te kijken.

Zijn er mensen die tegen eenzelfde probleem aan zijn gelopen en hier een goede oplossing voor hebben?

Alvast dank voor jullie input :-)
-Tim

• kmf
  • Niet online

kmf

japser84 schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 08:58:
Hallo

Ik lees al tijd mee en heb zelfs weleens gereageerd :) Ben al jaar voornemens een ontharder te kopen. Meerdere redenen heb ik ervoor, en een van die redenen is dat mijn zoon veel last heeft van eczeem. Eigenlijk is er geen oplossing voor anders dan smeren met vette verzorgende crème op recept. En minder in bad / zwemmen. Een ontharder zou ook kunnen helpen. Ik weet dat er meerder mensen vanwege die reden een waterontharder hebben genomen.

Mijn vraag is; hebben de mensen die er een hebben vanwege deze reden verschil gemerkt?
Het is natuurlijk lastig vast te stellen want wij zien dat eczeem komt en gaat met spannende tijden, veranderingen in het weer en andere invloeden.
Gebruik van minder zeep (door ontharder) kan ook helpen echter is dit bij ons al tot minimum beperkt.

Hopelijk kan iemand er een "objectief" licht op laten schijnen
Onze dochter had dus ook heel erg last van eczeem. Vaselinecreme en zelfs hormoonzalf in de winter. Dat was de reden dat we een ontharder genomen. Sindsdien helemaal geen last meer van eczeem.

Verbetering was eigenlijk direct te merken. Eigenlijk hoefde ze al na een week geen vaselinecreme meer te gebruiken na een douchebeurt. Haar huid had herstelde ook en krijgt een dikkere beschermlaagje(?). Waardoor ze tijdens (korte) vakanties ook geen last meer had.
Pas als we meer dan drie weken ergens anders zijn, of bij zwemvakanties dan begint haar huid weer droog te worden. Eenmaal thuis is dat snel weer over.

Bewijs n=1 zullen we maar zeggen.

Maar alleen het feit dat de zwarte keukenbladen, de kranen, de douchecabines kalkvrij zijn is het geld ook al waard. En natuurlijk de espressomachine, of de autowasbeurten zijn ook heel fijn.

Onze woning toen was niet geschikt voor ontharding op hele huis, dus was er enkel ontharding bij de bovenste verdieping (=douche+wasmacine). Nu is er ontharding over hele huis.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-10 13:59
A-Tray schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 17:12:
Volgende week komt een medewerker van Waterluxe bij ons thuis langs voor een offerte voor een waterontharder. Wij hebben net de nieuwe badkamer klaar, met veel matzwart erin, dus de timing is nu wel goed.

Ik ben heel benieuwd naar het verschil!
Komen ze langs voor een offerte? Zijn toch allemaal standaard prijzen?

Ik heb ze van de week gemaild over welke stuurklep in de waterontharders zit.

Waterluxe geeft aan dat dit hun eigen merk is. Ergens anders heb ik gehoord dat waterluxe gebruik maakt van een chinese budget stuurklep. Hier lees ik vooral veel over de Fleck stuurklep. Weet iemand of die van waterluxe vergelijkbaar is?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-11 14:51

Shapeshifter

Get it over with

Wij zijn bezig met het kopen van een nieuwbouwwoning en het leek ons een goed idee om daar een waterontharder in te doen. Ik dacht wel even te kunnen vergelijken, maar er zijn echt tientallen verschillende merken en typen. Ik heb begrepen dat de meesten hier hars en zout gebruiken en dat je daarvoor dus ook een afvoer nodig hebt. De meterkast in onze nieuwe woning bevindt zich in de garage waar genoeg ruimte is voor zo'n kast, maar ik weet niet zeker of er een afvoer is. Het water waar we heen gaan is niet heel hard (6.9DH) en het verbruik niet heel hoog (<100m3 dacht ik). Is er in wateronthardersland misschien een soort top 5 of top 3 die mij het kiezen makkelijker maakt? Ik zie bijvoorbeeld waterluxe en aquacell veel voorbij komen... Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• kmf
  • Niet online

kmf

JunkO schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:26:
Wij zijn thuis ook aan het overwegen om een waterontharder aan te schaffen ivm huidproblemen van m'n vriendin en ons zoontje. Waterluxe zit in mijn woonplaats, maar is de laatste jaren flink duurder geworden zo te zien. Daar komt bij dat een vriend van me er erg slechte ervaringen mee heeft gehad (iets met een blank staande begane grond en geen schuld op willen nemen 8)7 ), dus deze valt eigenlijk af. Anderen zijn minstens net zo duur of duurder. Als je kijkt naar de prijzen in het buitenland voor ontharders vind ik de markt in Nederland echt veelste duur, dat moet toch anders kunnen.
Waterluxe is overgenomen een aantal jaar geleden en hebben nu een "eigen merk" ontharder. Dus ervaringen van het verleden...
Ik heb wel te maken gehad met de nieuwe mensen en die gaven wel een positief indruk. M'n installatie (van de oude Waterluxe) was verhuisd en heeft wat lekkage (druppels) en heeft al geen garantie meer. Zij hadden geadviseerd om ipv een reparatieverzoek, een onderhoudsbeurt te bestellen. Hierbij wordt de rubbers van de pompunit vervangen, de hars gereinigd EN evt lekkagereparatie. Ik kreeg ook nog eens mooie nieuwe RVS-flexslangen met een grotere diameter ipv de oude henco slangen. Prima deal dus. Anders was ik aan de voorrijkosten al meer kwijt geweest.

Zij gaven ook aan dat de oude eigenaar het verhaal verkoopt van onderhoudsvrij. Maar dat is niet zo en er wordt regelmatig onderhoudsbeurt geadviseerd waarbij dus de rubbers vervangen worden en zo.

Je kan het systeem door een loodgieter makkelijk (laten) installeren. Veel werk is het niet als de situatie gunstig is, waterleidingbypass+aansluiten op riool. Is de situatie wat ongunstiger (weinig kastruimte/kruipruimte) Even rondbellen zal ik zeggen.
Possible schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:36:
Vraagje.. Waarom zou je een nieuwe leiding trekken?
Makkelijker onderhoud (zout bijvullen), riolering+elektra in de buurt. En als de nieuwe leiding ook vanaf de hoofdingang is afgetapt, dan heeft het hele huis ook onthard water.
Ik heb om die redenen ook een aftakking (laten) maken via de kruipruimte richting de inpandige garage. Daar ook een aftakking van de riolering gemaakt.

[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 18-11-2019 10:08 ]

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-10 13:59
Possible schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:36:
@Arjantje1985 Er zijn er zovelen... Goedkope waterontharder.nl heeft er al 1 voor 400 euro.

Welke heb jij ?
Arjan werkt (eigenaar?) bij goedkopewaterontharders.nl ;) de budget lijn daar heeft geen Fleck klep, maar een voor mij merk onbekende "Chinese".

Of Fleck beter of slechter is weet ik niet. Waterluxe is juist overgestapt van Fleck naar deze Chinese variant, omdat ze issues hadden met de Fleck (ouder model: 5600). Overigens bij mij niet bekend of die issues opgelost zijn in de nieuwe serie (5800).

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

• naftebakje
  • Laatst online: 15:09
Possible schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:22:
Ik zou mijn ontharder in de kruipruimte willen plaatsen. Vervolgens de afvoer aansluiten op bestaande rioolbuis.

Ik zat dan te denken aan deze opstelling:

[Afbeelding]

Dus gaatje maken bovenop de riooolbuis en vervolgens deze eroverheen.
Je moet wel een airgap voorzien, zodat als het riool zou overlopen dit niet tegen de buis van de waterverzachter komt. Er bestaan stukken voor, maar je kan het ook zelf fabriceren (buisje 2 centimeter boven de opening na je sifon monteren, dan heb je die kabelaansluitstukadapter niet nodig).
Possible schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:37:
@Kwakkies Oke thanks! Helder. Beetje vergelijkbaar met alle andere waterontharders.

Overigens lees ik ook dit op internet:

https://www.aquacomfort.n...ersus-droge-zoutvoorraad/

Natte zoutvoorraad .. Zou dit echt problemen kunnen geven met legionella of andere bacteriën als je op vakantie zou gaan ?
Legionella in koud zout water 8)7
WC eend vind ook dat je toilet nooit proper is als je een ander merk gebruikt hé. Hadden ze natte zoutvoorraad, dan zouden ze de voordelen daarvan bejubelen :*)

[ Voor 31% gewijzigd door naftebakje op 04-12-2019 10:06 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:46

PinusRigida

I put the p in pool.

Ik - ken - hier - dus - niks - van... Maar kan het zijn dat het dit is?:

Vroeger (zo'n 3 jaar geleden tot zo'n 13 jaar geleden) woonden wij in een appartement en hadden we zacht water. We hebben er nét geen 10 jaar gewoond en ik heb -nooit- niet één keer, never, njet,... onze kraanmondjes moeten in azijn leggen om te ontkalken, de sproeikoppen van douche en bad in een bak azijn moeten laten overnachten, noem maar op. Wat me toenertijd opviel was dat er zo'n bakje onder de afvoerbak aan de watertoevoerbuis hing, zowel in keuken als in badkamers (ja, we hadden 2 badkamers in ons appartement), een klein, grijs bakje, zo'n 10 op 5 CM, 2 cm dik ofzo... Nooit geweten wat het was, stond geen merk op, geen tekst of sticker... gewoon een grijs bakje, maar het zat op de toevoer en ik vermoed dat dit zo'n ontharder was. (maar als ik waterontharders opzoek op internet lijken dat vaak veel grotere toestellen te zijn)

Nu wonen we sinds 3 jaar in ons huis in hetzelfde dorp(!) ongeveer 3 straten verder -dus het kan denk ik niet om geografische redenen zijn- en in die 3 jaar heb ik al minstens 4 keer al onze waterkraan-mondjes en roostertjes en sproeikoppen moeten ontkalken in bakjes azijn etc... (de kraan in de keuken krijgt de laatste dagen terug een dubbele waterstraal, alweer teken van kalkafzetting in dat roostertje en het is dus echt nog niet lang geleden dat ik die ontkalkt had)

Nog zo'n dingen: onze vaat was vroeger in appartement steeds helder en glanzend, nooit kalksporen en regenereerzout was iets dat we soms kochten als het ons in de winkel bij manier van spreken in ons been beet, die machine heeft vaker zonder zout gedraaid dan met...
Die vaatwasmachine (een Zanussi dus echt geen duur ding) werd nooit ontkalkt en werkte tot de laatste dag per-fect. In ons nieuwe huis, dure en moderne Siemens Vaatwasmachine, maar glazen hebben vaak kalkranden en het regenereerzout gaat echt snel op! Bovendien is vaat zelden droog als ie gedaan heeft maar dat heeft hier niets mee te maken denk ik...

Koffiemachine werd gedurende die 10 jaar in ons appartement misschien 3 keer ontkalkt (in het begin toen het nog nieuw was en ik er nog meer zorg voor draagde) en is pas kapot gegaan kort nadat we verhuisd waren en ik het in onze nieuwe woning gebruikte, met water uit onze kraan dus...

Zo kan ik nog wel wat voorbeelden geven maar duidelijk hebben we ander water dan in ons appartement ondanks dat we in vogelvlucht nog geen kilometer verder wonen.
Zou het simpelweg aan die kleine bakjes? Die hadden ook nooit onderhoud nodig... (of hebben het alleszins nooit gehad... :D )

[ Voor 17% gewijzigd door PinusRigida op 04-12-2019 17:44 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nu begrijp ik waarom mijn vrouw me vanochtend vroeg een bericht stuurt of ik eens naar de AMFA4000 wil kijken. Zij ligt even in het ziekenhuis en zit daar natuurlijk flauwekulTV te kijken (RTL etc). Omdat een waterontharder al eens ter sprake is gekomen was dit natuurlijk een inkoppertje... Helaas trap ik niet in deze flauwekul, kalk is niet magnetisch.

En dan verder, zoals ik vanochtend ook ergens in dit topic las: is er ergens een overzicht of vergelijker van waterontharders? Moeten ze, net als veel andere zaken, worden toegevoegd aan de pricewatch of moet er een verzameling komen met ervaringen per merk/apparaat.

Verwijderd

VeeGee schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:13:

Hoe zit het bijvoorbeeld met waterdruk? Is dat merkbaar anders na het installeren van een waterontharder? En wat zijn de overwegingen om te kiezen voor een elektronisch model boven een stroomloos model?
1. Ik merk geen verschil in druk voor of na de ontkalker. Ik reduceer naar 6 bar voor de ontkalker en na de ontkalker is dat nog steeds 6 bar.

2. Display, volume gestuurd, instelbaar via display, eventuele storingen inzichtelijk. Daarom voor een unit op stroom gegaan

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-10 21:54
Ik ben ook op zoek naar een waterontharder. Dan gelijk voor al het water (koud en warm). Ik heb dit topic al even doorgelezen maar wat zijn nu de betere merken waar ik voor kan gaan? Ik kan hem zowel in de meterkast kwijt maar ook in de kruipruimte. Ik ben er nog niet over uit waar ik hem wil plaatsen. Als die ontharder veel geluid maakt dan heb ik hem net zo lief in de kruipruimte. Iemand nog een aanbeveling qua merk? Ik heb een vrijstaande woning en we wonen er met 4 personen

ik denk dat we voor een amysoft gaan. Veel mensen in mijn fb vriendenlijst hebben er 1 van amysoft.
Ik wil kijken of er eventueel korting is wanneer er nog 3 mensen 1 afnemen :)

[ Voor 15% gewijzigd door harrybeuker op 09-01-2020 21:29 ]

• MadEgg
  • Laatst online: 19:30

MadEgg

Tux is lievvv

VeeGee schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:13:
Op het forum ben ik al enkele ervaringen tegengekomen van de waterontharders van Mooiwater uit Dronten. Is er iemand met recente ervaringen met het Compact (of Compact Excellent) model van Mooiwater? Het valt mij op dat ze scherp offreren in vergelijking met andere aanbieders en dat ze professioneel over komen.

Hoe zit het bijvoorbeeld met waterdruk? Is dat merkbaar anders na het installeren van een waterontharder? En wat zijn de overwegingen om te kiezen voor een elektronisch model boven een stroomloos model?
Ik heb hier nu een jaar een MooiWater compact staan. Bevalt prima. Geen waarneembaar drukverlies. Ik heb het niet gemeten, maar als je de kraan vol openzet en de bypass openzet merk je geen verschil. Niet specifiek voor elektronisch gekozen (hij onthardt net zo goed zonder stroom natuurlijk, alleen het spoelen gaat dan niet gebeuren). Wel voor MooiWater door een goede balans tussen prijs en professionaliteit. Installatie ook goed voorzien. Grootste minpunt was dat de monteur een plankje in de meterkast voor de plaatsing gemonteerd heeft a €70,-, een behoorlijk duur plankje was dat dus. Helaas was ik zelf niet aanwezig om het tegen te houden. Installatie is verder wel netjes uitgevoerd.

En hij gaat elke paar maanden piepen dat je nieuw zout moet bestellen. Volgens mij moet je dat zelf kunnen aanpassen maar heb er nog niet genoeg aan gestoord om dat uit te zoeken. Zout haal ik toch elders dus daar heeft Mooiwater niets mee van doen.

Tja

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-11 23:42

mphilipp

Romanes eunt domus

Nimrod schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:08:
Heeft iemand hier ervaring met mechanische Delta waterontharders?

Ik vermoed dat de zoutspoeling gebeurt telkens er x l water doorgekomen is, en dit dus op elk moment van de dag / nacht kan. Dat kan wel es tegenvallen. Maar Delta voorziet daarom een Duplex model, met twee harsflessen, om zo continu ontharding te garanderen (de flessen worden beurtelings gespoeld).
Niet met die van Delta. Ik heb een Aquacell (ik weet ff niet meer wat dat eigenlijk is, maar een of ander UK merk) en die heeft ook 2 harskernen en is ook mechanisch. Er zit idd een tellertje op die elke zoveel liter overschakelt naar #2 en dan #1 gaat spoelen. Je hebt dus altijd voldoende capaciteit, en je hoeft niets in te stellen om op een specifiek moment te gaan spoelen (wat misschien te vroeg of te laat is qua capaciteit van de hars).
Ik vind aan de ene kant het mechanische, met heel weinig bewegende delen en helemaal geen electronica een belangrijk ding en het systeem met 2 harskernen is helemaal goed vanwege het gemak/comfort. Geen gedoe, in de gaten houden of wat dan ook. Het enige dat ik moet doen is het zout in de gaten houden.

Aangezien ik straks ook de watermeter ga uitlezen met Domoticz, denk ik wel dat ik daar iets kan verzinnen dat ie mij waarschuwt als het zover is. Een kwestie van bijhouden in het begin hoeveel zout ie verbruikt en dan een trigger daarop zetten.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• JunkO
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-11 15:32
Wij hebben sinds vorige week een waterontharder van www.goedkopewaterontharders.nl, de Premium Fleck 5800 SXT met 20 liter harskern. Ik heb gekozen voor de wat grotere harskern (gezin met 1 klein kind, waterverbruik +/- 120 m3 per jaar) omdat het prijsverschil met de kleinere 15 liter harskern heel klein is. Bovendien hebben we een regendouche en is gezinsuitbreiding in de nabije toekomst niet uitgesloten.

De fles is gemonteerd in de meterkast en het kleine zoutvat staat in de trapkast waar ik er makkelijk bij kan. Boren was niet nodig omdat er al andere leidingen de grond in gingen waar de pekelslang bij naast kon. Ik vond de installatie erg goed verlopen, beide monteurs waren erg vriendelijk en hebben nadien alles netjes achter gelaten. Al met al zijn ze 3 uurtjes bezig geweest. De prijs vond ik ook gunstig in vergelijking met andere
aanbieders.

Ik zou hen dus van harte aan willen bevelen! :)

Het effect is zeer duidelijk te merken en zowel mijn zoontje als mijn vriendin met hun gevoelige huid hebben er nu al baat bij. Dat er geen kalk meer achterblijft is natuurlijk ook mooi meegenomen. Het enige waar ik nog aan moet wennen is de smaak van het water, het proeft wel anders (harssmaak?). Wellicht dat dit op den duur nog beter wordt.

"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:57
Ik heb sinds een paar maand een waterontharder, maar als ik dit topic zo mag geloven moet ik het merken. Ben ik nu iets te optimistisch? Of waar moet je het aan merken? Want ik merk helemaal niks geen verschil in de hardheid van het water. Ook heb ik niet het idee dat ik minder zeep gebruik. Toch ben ik benieuwd wat hardheid is nadat het in de ontkalker is geweest. Toch keer kalktest kopen en zelf meten!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:24

cdoens

Peugeot-gek

mitsumark schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:32:
Krijg je korting voor dat bericht :o

Maar 1 liter hars per 0.8 liter per minuut van 10 naar 0 dH, dat betekent voor een regendouche toch al gauw 20 liter hars (ex andere apparaten die tegelijk water zouden kunnen pakken), niet beetje overdreven?

Krijg je dan gewoon een hogere rest hardheid of zakt de druk?
Nee hoor, ik betaal gewoon de normale prijs. :)
grote_oever schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:36:
Ik heb sinds een paar maand een waterontharder, maar als ik dit topic zo mag geloven moet ik het merken. Ben ik nu iets te optimistisch? Of waar moet je het aan merken? Want ik merk helemaal niks geen verschil in de hardheid van het water. Ook heb ik niet het idee dat ik minder zeep gebruik. Toch ben ik benieuwd wat hardheid is nadat het in de ontkalker is geweest. Toch keer kalktest kopen en zelf meten!
Meten = weten. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door cdoens op 10-02-2020 21:49 ]

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

• mitsumark
  • Laatst online: 07:43
Je hebt wel een echte ontharder en niet zo'n telsell magneet?

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:57
mitsumark schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:50:
[...]

Je hebt wel een echte ontharder en niet zo'n telsell magneet?
Jazeker, Northstar 14UD
Verwijderd schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:53:
@grote_oever idd meten met een hardheid setje.
En je zou het idd aan het schoonmaken, smaak en hoeveelheid zeep moeten merken. Wat voorn apparaat heb je?

Is deze goed ingesteld.
Staat hij aan?
Zit er zout in het vat.
Is hij aangesloten.
Merk is hierboven; Hij staat aan en zie ook dat er water door loopt (actueel verbruik teller loopt op). Er zit zout in vat, maar heb geen idee hoe ik moet zien dat ontkalker zout gebruikt. Volgens mij zit er net zoveel in als 2 maand geleden. En hij is zeker aangesloten.

Maar mbt zeep; Ik merk niet dat huid/haar zachter wordt of dat ik denk te veel zeep te gebruiken. Ook kleren zijn niet zachter. En smaak merk ik ook niet echt. Op site van Vitens heb ik hardheid gevonden en deze, afgerond naar boven, ingevoerd op waterontharder.

Ik heb wel witte aanslag op de kranen; Maar dat kan ik met de vinger eraf vegen. Heb al gezocht op internet en schijnt dat dit normaal is bij water (rest stoffen?)
Ja, was nu ook mijn idee. Maar sta zo versteld dat iedereen het zo goed merkt behalve ik :+

[ Voor 8% gewijzigd door grote_oever op 10-02-2020 22:20 ]

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-02-2023
Je kunt natuurlijk even veel zeep gebruiken als voorheen, alleen schuimt alles dan nu een stuk meer. Je hebt dus minder nodig. Verder hoe je het merkt.. Droog je badkamer niet af en zie daar.. geen grote hardnekkige witte kringen meer :) Koffieapparaat hoef je nooit meer te ontkalken, geen bussen antikal meer nodig enzovoorts.

Dus ja, je merkt het echt wel ;)

Maar als jij nu nog net zoveel zout er in hebt zitten als 2 maand geleden gaat er wel iets grandioos mis. Als je hem goed afstelt heb je toch wel minimaal 1x in de week een regen.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:41
Supershiva schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:45:
[...]

Ik heb er 1 gekocht voor onze nieuwe woning. We gaan er pas over 2 maanden in dus kan je er nog niks zinnig over zeggen.

Hele huis is voorzien van zwarte kranen, douche en wc's dus merk gauw genoeg of het werkt 😎
Ik zou die bestelling afzeggen als dat nog kan, en een paar honderd euro meer uitgeven aan een waterontharder op basis van een harsfilter.

Catch a smile out there!

• harrybeuker
  • Laatst online: 21-10 21:54
Een kleine 2 weken geleden een samen met nog 2 buren een waterontharder aangeschaft en laten installeren door https://www.goedkopewaterontharders.nl/. De eigenaar zit ook in dit topic en ik ben door eigen onderzoek bij deze site uitgekomen. Voor mij zit dit bedrijf dicht in de buurt en de prijs van de ontharder inclusief installeren heeft de doorslag gegeven. Het is volgens mij geen hogere wiskunde wat een waterontharder zou moeten doen. Ik heb eerst een afspraak gemaakt met @Arjantje1985 . Deze is bij mij en de andere buurtjes thuis wezen komen kijken of de ontharder zou passen. Bij ons alle 3 was dit geen probleem. Bij mijn eigen situatie zit de ontharder in de meterkast en het grote zoutreservoir in het cv hok. We hadden afgesproken dat alle 3 ontharders in 1 dag geïnstalleerd zouden worden. Echter viel de installatie van de eerste ontharder wat tegen i.v.m de ruimte in de meterkast. Hierdoor ben ik zelf niet aan bod gekomen maar dit is keurig opgelost en maandag stond de monteur op de stoep om hem bij mij te installeren. Tijdens de installatie is er een leiding geraakt met het boren. Het boren was op eigen risico. De extra kosten voor de reparatie van de leiding waren prima.
We hebben de ontharder nu bijna een week en we merken echt verschil. Wij wonen in een gebied waar het water erg hard is. Vaak veel kalkaanslag in de douche en op de kranen. Hier hebben wij nu geen last meer van. Het douchen is in het begin een aparte ervaring en je huid\haar voelt zacht aan. Het water smaakt in het begin een beetje vreemd maar dit trekt binnen enkele dagen weg.
Verder heb ik de bonenmachine nog 1 keer ontkalkt en het filter verwijderd want dat is niet meer nodig. De buren geven aan dat de was zachter\frisser is sinds de ontharder maar daar kan ik zelf geen uitspraak over doen. De andere buren hebben nog een probleempje met de druk. De monteur komt daar nog voor langs om dat te fixen.
Als je dit allemaal zo leest dan denk je wellicht dat ik aandelen heb bij de bovengenoemde website. Dit is niet het geval. Ik heb proberen te verwoorden waarom wij met deze partij in zee zijn gegaan. Een goede service, prijs en kwaliteitsverhouding vind ik.Ik heb de Fleck 5800 SXT - 20, de buren een slag kleiner met een 15 liter harsvat.

[ Voor 3% gewijzigd door harrybeuker op 14-02-2020 12:56 ]

• Medic
  • Laatst online: 19:04
JunkO schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:58:
Wij hebben sinds vorige week een waterontharder van www.goedkopewaterontharders.nl, de Premium Fleck 5800 SXT met 20 liter harskern. Ik heb gekozen voor de wat grotere harskern (gezin met 1 klein kind, waterverbruik +/- 120 m3 per jaar) omdat het prijsverschil met de kleinere 15 liter harskern heel klein is. Bovendien hebben we een regendouche en is gezinsuitbreiding in de nabije toekomst niet uitgesloten.

De fles is gemonteerd in de meterkast en het kleine zoutvat staat in de trapkast waar ik er makkelijk bij kan. Boren was niet nodig omdat er al andere leidingen de grond in gingen waar de pekelslang bij naast kon. Ik vond de installatie erg goed verlopen, beide monteurs waren erg vriendelijk en hebben nadien alles netjes achter gelaten. Al met al zijn ze 3 uurtjes bezig geweest. De prijs vond ik ook gunstig in vergelijking met andere
aanbieders.

Ik zou hen dus van harte aan willen bevelen! :)

Het effect is zeer duidelijk te merken en zowel mijn zoontje als mijn vriendin met hun gevoelige huid hebben er nu al baat bij. Dat er geen kalk meer achterblijft is natuurlijk ook mooi meegenomen. Het enige waar ik nog aan moet wennen is de smaak van het water, het proeft wel anders (harssmaak?). Wellicht dat dit op den duur nog beter wordt.
Bij ons is gisteren dezelfde waterontharder geïnstalleerd door hetzelfde bedrijf, top installatie, vriendelijke installateur, kundig en harde werker, zeker een aanrader.
Bij ons was wel iets meer werk nodig, maar dit is netjes opgelost door de installateur :)

Die harssmaak hebben wij ook, hopelijk trekt dat nog weg, gisteren alle kranen voor de zekerheid nog extra gespoeld.
Hoe is de smaak bij jou nu?

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:19
Minneyar schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:46:
Een jaar geleden zijn wij verhuisd binnen 10 km. Zelfde waterleverancier, maar helaas andere "bron" en zijn we van dH 7 naar 12 gegaan. Eerst weinig last van kalk, nu merken we dat alles erg snel verkalkt.
We zijn dus aan het kijken naar water ontharders. Nu komt bij ons de waterleiding het huis binnen in de kelder, een ideale ruimte voor een ontharder zou je zeggen, maar helaasch is daar geen afvoer. Omdat het een ondergrondse kelder is, is het dus ook lastig om een aflopende afvoer te maken.
Nu vraag ik mij af, hoeveel afvalwater komt er uit de ontharder, zou een emmer die je regelmatig leegt een optie zijn, buiten de gevaren dat je die vergeet en je kelder blank staat. (dus niet een heel handige, laat staan professionele oplossing :P)
Of zijn er typen ontharders die geen waterafvoer nodig hebben?
Met een emmer ga je dat niet redden.
Een (harskern gebaseerde) waterontharder spoelt eens in de zoveel tijd de harskern met zout water om die weer te vernieuwen. Hierbij ontstaat afvalwater.
Het is dus niet zo dat er constant 'een beetje' waterafvoer is, nee, het is bij elke spoeling een hele boel water. Met één emmer ga je dat niet redden. Het is wel zo dat voor zover ik weet dat water wel actief afgepompt wordt en het dus wel mogelijk is om dat op een hoger punt dan waar de ontharder staat te lozen. Hoever omhoog je kunt komen weet ik niet...

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:34
ke.brouwer schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:16:
. Wij hebben vorig jaar juni een waterontharder gekocht. Ook hadden wij toen nog niet zo lang een nieuwe badkamer,dus konden goed zien hoe de deuren zich zouden houden. Geen kalk meer denken we op de deuren, maar inmiddels krijg ik het glas niet meer schoon. Het zit helemaal vol druppen. Na elke douchebeurt spoelen wij t schoon met lauw, bijna koud water. Als je het schoon wilt maken, voel je dat er een laag op zit die niet meer te verwijderen is. Ik erger mij er erg aan. Mijn vraag is, hoe kan dit en wat is dit en hoe maak ik t schoon.
Wat voor merk/type waterontharder? Heb je de hardheid getest?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-11 16:26

RSP

Trinsec schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:55:
[...]

Technisch gezien is een waterontharder ook 'niet zo nodig'. Het is namelijk een luxeproduct. :) Voor mij is het wel waard, geen last meer van witte strepen overal (ik droog namelijk niet goed af...), en ik kan gewoon minder wasmiddel e.d. gebruiken (dus die nadelen genoemd bij puntje 5 vind ik maar raar, doseer je dan niet of zo?). Ik hoef niet meer aan de slag met de ontkalkers. De hardnekkige witte strepen op mijn aanrecht zijn eindelijk weg, enzovoorts. Of jij dat het waard vindt moet jij voor jezelf uitmaken.

Wat verwacht je eigenlijk van een ontharder?
Ik hoop vooral dat het prettiger is dan zonder. Dus overal kleine beetjes; douchen, koffie, autowassen, schoonmaken. Dat soort dingetjes merk je dan tijdens de hele levensduur van het ding en dat genot zou me de prijs al waard zijn.

Maar als het een extra risico met zich meebrengt (zie het betoog van meneer professor) in de vorm van bacteriën, dan is dat met drie kids ook een factor om mee te nemen.

Uiteraard zou ik 't gewoon laten installeren ipv zelf te gaan zitten klooien, al was het maar voor de garantie, dus daarmee hoop ik dat risico al wel te minimaliseren.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-11 14:40
wizzopa schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:39:
[...]

Ik denk dat je daar een goeie keuze maakt mbt de garantie, zeker als je bedenk dat de budget waterontharders worden samen gesteld met onderdelen uit China, http://www.canature-global.com/ is daarin een grote speler.
Ja klopt. Een premium Ceramic is toch we 2x zo duur... het is best een groot verschil met een “a” merk.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
athvdk schreef op zondag 12 juli 2020 @ 00:09:
[...]

3 jaar dezelfde patroon gebruiken............... ?
Dat klopt, officieel 2 jaar, maar de installateur maakte daar 3 jaar van uit eigen ervaring, we gaan het zien.
route99 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 09:07:
[...]
Ik meen me te herinneren in dit topic vaker rond rond gedwaald te hebben en hb kennis genomen van deze templated technologie..
route99 in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Lees nog een terug, maar ik wees imho vooral op het voor het eerst beschikbaar komen van testen door consumenten organisaties (zie testkoop.be) en dat ik daar zeer geïnteresseerd in ben. Met een lage hardheid in onze regio ben ik geen hardloper in het installeren van welke techniek dan ook (RO-water overweeg ik wellicht voor schoonmaak doeleinden), het ook de technologie die me interesseert.
Dat is waar wij het ook voor aangeschaft hebben, geen kalkaanslag meer, dus geen gehannes met het sanitair en apparaten meer. Mineralen blijven verder onaangetast i.t.t. andere systemen
Rol-Co schreef op zondag 12 juli 2020 @ 09:06:
[...]

Maar ook duurder, zowel in aanschaf als verbruik. Een filter van 175,- elke 3 jaar lees ik.
25kg zout kost 7,- en heb er nog geen 2 per jaar nodig.
Mmm ik meen me te kunnen herinneren toen wij de systemen naast elkaar zetten tger vergelijking voordat we een keuze maakten dat de 'zout' systemen, in ieder geval de topsystemen en geen budget merken, juist een paar honderd per jaar aan zout en onderhoud kwijt waren, en de aanschaf was sowieso duurder.

• Rol-Co
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zaphara schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:29:

Mmm ik meen me te kunnen herinneren toen wij de systemen naast elkaar zetten tger vergelijking voordat we een keuze maakten dat de 'zout' systemen, in ieder geval de topsystemen en geen budget merken, juist een paar honderd per jaar aan zout en onderhoud kwijt waren, en de aanschaf was sowieso duurder.
En waarom vergelijk je zo'n waterfilter (meer is het niet) met een top waterontharder en niet met een budget? Die top systemen smeren je vast een onderhoudscontractje aan en zout via hun bestellen omdat die beter is bla bla, daar trap je toch niet in he!

Ik heb een budget versie van 429,- thuis, gaan 1-1,5 zakken zout door a 7,- en zou eventueel elk jaar de kop kunnen vervangen die 60 usd kost, maar ga er vanuit dat het langer mee gaat.
Nou dat valt wel mee, maar heb je wel een systeem die de kalk er echt uit haalt.

@webgangster
Hier drinken we ook veel water en vinden het lekkerder, veel zachter van smaak.

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 12-07-2020 12:08 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:49
Ik oriënteer me ook op een waterontharder. Komend jaar willen we een nieuwe badkamer, dus we dachten om nu alvast een waterontharder aan te schaffen. Ik lees hier positieve ervaringen over goedkopewaterontharders.nl Volgens mij ziet er in de basis niet een zo heel gek veel verschil tussen de verschillende merken. Maar op de website raak ik het overzicht een beetje kwijt. Wat zouden jullie adviseren?

Qua ruimte; Hij kan in onze garage (achterkant van de meterkast) of in de kruimruimte. Is mij om het even. Liever niet in de meterkast zelf, het is al zo krap.
We hebben twee kinderen, geen wensen voor grote regendouches of dubbele douchekoppen. En er is een quooker.

Ik lees dat de Premium Fleck 5800 SXT - 20. zowel tijds als volumegestuurd regenereerd en voorzien is van een Fleck 5800 klep. 20 liter harskern lijkt me ruim voldoende. Maar misschien zijn er veel verstandigere keuzes te maken. Qua budget ontloopt t elkaar allemaal niet zoveel. Hebben jullie tips?

Verwijderd

StecaGrid schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:08:
Ik oriënteer me ook op een waterontharder. Komend jaar willen we een nieuwe badkamer, dus we dachten om nu alvast een waterontharder aan te schaffen. Ik lees hier positieve ervaringen over goedkopewaterontharders.nl Volgens mij ziet er in de basis niet een zo heel gek veel verschil tussen de verschillende merken. Maar op de website raak ik het overzicht een beetje kwijt. Wat zouden jullie adviseren?

Qua ruimte; Hij kan in onze garage (achterkant van de meterkast) of in de kruimruimte. Is mij om het even. Liever niet in de meterkast zelf, het is al zo krap.
We hebben twee kinderen, geen wensen voor grote regendouches of dubbele douchekoppen. En er is een quooker.

Ik lees dat de Premium Fleck 5800 SXT - 20. zowel tijds als volumegestuurd regenereerd en voorzien is van een Fleck 5800 klep. 20 liter harskern lijkt me ruim voldoende. Maar misschien zijn er veel verstandigere keuzes te maken. Qua budget ontloopt t elkaar allemaal niet zoveel. Hebben jullie tips?
Ik overweeg die ook, maar wel met 2 badkamers met regendouches en 1x een bad. Bij jou lijkt het me zwaar overkill.

• Koen87
  • Laatst online: 13:31
Zo, onze waterontharder, de Aqmos R2D2-32, zit ook eindelijk aangesloten en op zijn plaats.
Echter komen gelijk na het aanzetten al de eerste vragen naar boven.
Aangezien ik per ongeluk al aan de draaiknop had gezeten, stond deze niet meer op serv *foutje*
Nu begon deze te piepen op "waiting please"
Handmatig, zoals de handleiding beschreef, de eerste brine laten doen. Hier merk ik echter op dat ik steeds handmatig, na het piepen, de knop verder moest draaien. Terwijl dit niet in de handleiding staat.
Iemand dit ook tegengekomen? Ik weet niet zo goed waarom...

Foto's van de installatie. Het past ook allemaal precies....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfCaFAj58MKG8mjUrBqu03xpyMI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FvK5Yji2amp8vV1D4XUnoSOD.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnuG1Jr4Ce1YEBEfYoClwaKO8Lc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SNNu9zViV1MnszIhGEq2oeSq.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJn4jJ5iZyVeDvv83GuNUKMaSGQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cwQ8wXX8l7MDRQlSPKiVXN1l.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQT0RU8w35fqVna4DI9OAI61snY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ni4Df8vWQsqeTvkVrLRVLtd4.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXa68AzjHkvepA7ok4MGdHTqVME=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yys8lPZlwz2syXNhdNQJHtzh.jpg?f=fotoalbum_small

Oh en wij hebben een dH van ongeveer 7,5. Hoeveel liter staat die van jullie ingesteld? :+

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:53
Koen87 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:28:
Zo, onze waterontharder, de Aqmos R2D2-32, zit ook eindelijk aangesloten en op zijn plaats.
Aangezien ik per ongeluk al aan de draaiknop had gezeten, stond deze niet meer op serv *foutje*
Handmatig, zoals de handleiding beschreef, de eerste brine laten doen. Hier merk ik echter op dat ik steeds handmatig, na het piepen, de knop verder moest draaien. Terwijl dit niet in de handleiding staat.

Oh en wij hebben een dH van ongeveer 7,5. Hoeveel liter staat die van jullie ingesteld? :+
Haha dacht ik de enige was, durfde het niet melden hier maar inderdaad dus ook aan de knop zitten draaien, toen maar doorgedraaid naar SERV en begon het apparaat inderdaad aan een hele brine cycle van 20m. Heb zelf alles op standaard staan nog

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:51

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Op blz 12e van de gebruiksaanwijzing staat een lijstje als je dat terug reken zou dat ca 4 ton zijn.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• mehtevaschino
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-02-2024
Ben al een tijdje op zoek naar een waterontharder er zijn zoveel merken en modellen. 1 ding is zeker eindresultaat is het zelfde 0 DH onthard water krijgen uit de kranen.

Amysoft ASC-90 inclusief montage 1595 euro standaard 2 jaar garantie als er onderhoud wordt uitgevoerd kan garantie eventueel verlengd worden tot 15 jaar.
Prijs voor onderhoud om de 2 jaar kost 69.50x7= 486,50 euro

Puurwater PW20 inclusief montage 1520 euro standaard 2 jaar garantie als er jaarlijks onderhoud wordt uitgevoerd wordt all in garantie verlengd tot een periode van 15 jaar.
Prijs voor onderhoud jaarlijk 67,95x14 =951,30 euro

Amysoft totale prijs 1595+486,50 = 2081,50 euro
Puurwater totale prijs 1520+951,30 = 2471,30 euro

Wie kan mij eventuele goede prijsadvies geven?

Mijn vraag aan jullie wat is jullie ervaring betreft onderhoud laten uitvoeren is dat noodzakelijk of meer commercieel inkomsten bron voor het bedrijf?

Hoelang gaat een waterontharder over het algemeen mee als ik geen onderhoudt laat uitvoeren.

• Rol-Co
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• wizzopa
olifant-pinda schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:59:
Ben al een tijdje op zoek naar een waterontharder er zijn zoveel merken en modellen. 1 ding is zeker eindresultaat is het zelfde 0 DH onthard water krijgen uit de kranen.

Amysoft ASC-90 inclusief montage 1595 euro standaard 2 jaar garantie als er onderhoud wordt uitgevoerd kan garantie eventueel verlengd worden tot 15 jaar.
Prijs voor onderhoud om de 2 jaar kost 69.50x7= 486,50 euro

Puurwater PW20 inclusief montage 1520 euro standaard 2 jaar garantie als er jaarlijks onderhoud wordt uitgevoerd wordt all in garantie verlengd tot een periode van 15 jaar.
Prijs voor onderhoud jaarlijk 67,95x14 =951,30 euro

Amysoft totale prijs 1595+486,50 = 2081,50 euro
Puurwater totale prijs 1520+951,30 = 2471,30 euro

Wie kan mij eventuele goede prijsadvies geven?

Mijn vraag aan jullie wat is jullie ervaring betreft onderhoud laten uitvoeren is dat noodzakelijk of meer commercieel inkomsten bron voor het bedrijf?

Hoelang gaat een waterontharder over het algemeen mee als ik geen onderhoudt laat uitvoeren.
Onderhoud is zelf te doen, YouTube: Устройство и обслуживание клапана Canature BNT 165 en als voorbeeld de spare parts
https://www.aqmos.com/was...teuerventil-bnt-1650m?c=6

• Koen87
  • Laatst online: 13:31

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Om nog terug te komen op mijn vraag dat de waterontharder een piepsignaal geeft en de draaiknop niet zelf draait.
Na contact met de klantenservice sturen ze ons een compleet nieuwe kop op en zou ik de oude terug sturen.

De aftersales is dus ook wel goed :)

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-11 23:04
Wij sluiten in onze nieuwe woning straks ook een waterontharder aan en willen deze instellen op 0 dH.
Nu begrijp ik dat je dan geen ontkalkers en zout nodig hebt, bijvoorbeeld in de vaatwasser. Nu gebruiken wij vaatwastabletten van Sun, de All-in-one tabletten. Er staat niet specifiek op vermeld dat er zout in zit, maar er zal van alles inzitten tegen kalk.

Mijn vraag is nu dus: welk vaatwasmiddel (poeder/tabletten) gebruiken jullie i.c.m. een waterontharder? Of maakt het eigenlijk toch geen snars uit?
Het liefst concrete voorbeelden, dus merk en type. Dank!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-11 23:10
remzor schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:18:
Wij sluiten in onze nieuwe woning straks ook een waterontharder aan en willen deze instellen op 0 dH.
Nu begrijp ik dat je dan geen ontkalkers en zout nodig hebt, bijvoorbeeld in de vaatwasser. Nu gebruiken wij vaatwastabletten van Sun, de All-in-one tabletten. Er staat niet specifiek op vermeld dat er zout in zit, maar er zal van alles inzitten tegen kalk.

Mijn vraag is nu dus: welk vaatwasmiddel (poeder/tabletten) gebruiken jullie i.c.m. een waterontharder? Of maakt het eigenlijk toch geen snars uit?
Het liefst concrete voorbeelden, dus merk en type. Dank!
Wij gebruiken de grote blauwe fles SUN poeder inderdaad, omdat we dan de hoeveelheid kunnen doseren. Geen glansspoelmiddel (dat is tegen kalk en dat heb je al niet) en geen zout extra. Gaat perfect. We zijn dus afgestapt van de duurdere tabletten (al is de W5 van Aldi niet duur en misschien ook heel goed; nog nooit gekocht). Dit omdat je die niet kunt doseren en eigenlijk dus al teveel is, en duurder per beurt.

Voor de wasmachine gebruiken we wel de gewone wasmiddelen (Persil, Robijn e.d.) maar echt VEEL minder dan als je geen waterontharder hebt.
Dit geldt ook voor Axe, Andrelon shampoo enz enz. Echt veel minder nodig.

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-10 15:29
De vraag is hier wel vaker voorbij gekomen, of de smaak van het water verandert na het installeren van een waterontharder. Meningen zijn er over verdeelt, verschilt ook weer per merk...

Mensen met een Aqmos, wat vinden jullie? Verandert de smaak? Heb 'm zelf nu 2 weken in gebruik en vind het water nog steeds anders smaken. Niet echt lekker. Hadden hardheid van 10 dH, deze is nu netjes 0 dH.
Ding ingesteld op om de 3200l regeneratie of per 10 dagen. Maar qua smaak is er niets in te stellen toch? Enkel door de verstelschroef, maar dan owrdt het water weer harder.

• wizzopa
Fethoz69 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:50:
De vraag is hier wel vaker voorbij gekomen, of de smaak van het water verandert na het installeren van een waterontharder. Meningen zijn er over verdeelt, verschilt ook weer per merk...

Mensen met een Aqmos, wat vinden jullie? Verandert de smaak? Heb 'm zelf nu 2 weken in gebruik en vind het water nog steeds anders smaken. Niet echt lekker. Hadden hardheid van 10 dH, deze is nu netjes 0 dH.
Ding ingesteld op om de 3200l regeneratie of per 10 dagen. Maar qua smaak is er niets in te stellen toch? Enkel door de verstelschroef, maar dan owrdt het water weer harder.
Hier PWN water, in het begin een andere smaak, meer een na smaak nu 8 weken later heb ik er geen erg meer in.

• Myrie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Allen,

Vraagje

Ik ga binnenkort weer verbouwen (nieuwe keuken en later badkamer ook vernieuwen)
In de keuken wou ik graag een zwarte Quooker en de badkamer evt zwarte kranen/WC.
Nu zag ik bij warmteservice: https://www.warmteservice...ions%20-%20Waterontharder

Is dit wat?
Voor mijn waterverbruik zit ik precies goed, is dit merk oke?
kwa installatie is dit vrij simpel?

Gr Myron

• Memphisto
  • Laatst online: 17:29
Wat is jullie ervaring met waterontharders waarbij geen afvoer benodigd is om het afvalwater af te voeren?

Situatie: wij krijgen dit jaar onze nieuwbouw woning opgeleverd en willen, indien mogelijk, hierin ook een waterontharder aanbrengen.
Vziw is er in de meterkast geen rioolaansluiting aanwezig en tevens heeft deze woning geen kruipruimte.
Evt. zou ik nog via een mantelbuis naar buiten kunnen, mocht ik daar een rioolaansluiting vinden, echter heeft dit niet mijn voorkeur.

Nu zie ik wel merken als NoCalc (werking via silicopolyfosfaat) en SoluCalc (werking via koolzuurgas)... echter zie ik ook stellingen als "een waterontharder zonder afvoer werkt niet..".

Hebben jullie hierin ervaringen?

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

• Snyper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-11 14:44
Ik heb zelf een waterontharder in Duitsland besteld en aangesloten. Niet moeilijk. Merk AqMos. Veel goedkoper dan Aquacell. Ca. 500 euro. Regenereren doet hij ‘s nachts dus dan ff geen onthard water is geen punt. Werkt prima. Gebruikt zo’n 10 kg zout in 10 weken. Watergebruik ongeveer 80 m3.

SJoepie

• wizzopa
S.Jongsma schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:16:
Ik heb zelf een waterontharder in Duitsland besteld en aangesloten. Niet moeilijk. Merk AqMos. Veel goedkoper dan Aquacell. Ca. 500 euro. Regenereren doet hij ‘s nachts dus dan ff geen onthard water is geen punt. Werkt prima. Gebruikt zo’n 10 kg zout in 10 weken. Watergebruik ongeveer 80 m3.
👍zou je het type willen delen en zo mogelijk je regeneratie interval in liters en dagen en de hardheid van je leidingwater voor je ontharder.

[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 13-01-2021 19:34 ]

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

S.Jongsma schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:16:
Er zijn meer Aqmos liefhebbers in dit topic. Met ook 80M3 per jaar heb ik de R2D2-32 en bevalt tot nu toe goed. Wel haalt ie niet de beloofde capaciteit, dus daar ga ik misschien nog een punt van maken.
Doorzoek het topic eens op Aqmos als je meer ervaringen wil lezen.
Pagina: 1 2 3 4

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.