Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 2
Acties:

Onderwerpen

• Paul_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11-2021
Matched: oneflow
Wij willen ook een ontharder, maar door ruimte gebrek zijn de meeste systemen niet mogelijk bij ons. Nu kwam de installateur met een ander systeem: de oneflow kalkpreventie.

Is iemand hiermee bekend? De oneflow van watts klinkt eigenlijk te goed om waar te zijn: zonder electra en zeer compact. Maar doet het ook echt wat het belooft?

• Quriass
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-06 20:16
Iemand nog iets wijzer geworden? Iemand ervaring met de OneFlow?
Paul_ schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:20:
Wij willen ook een ontharder, maar door ruimte gebrek zijn de meeste systemen niet mogelijk bij ons. Nu kwam de installateur met een ander systeem: de oneflow kalkpreventie.

Is iemand hiermee bekend? De oneflow van watts klinkt eigenlijk te goed om waar te zijn: zonder electra en zeer compact. Maar doet het ook echt wat het belooft?

• SoulEnroLL
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-12-2025
[quote]Quriass schreef op zondag 25 maart 2018 @ 15:10:
Iemand nog iets wijzer geworden? Iemand ervaring met de OneFlow?

[...]
[/quote

Dat spul heeft simpel weg niet veel met een waterontharder te maken. Niet het juiste topic dus :9~

Een waterontharder (de enige manier om kalk uit je water te halen) met harsbolletjes + zoutspoeling is de enige juiste echt werkende manier.

Bij al het andere heb je vage stofjes in je water of dure filters die je om de paar weken mag vervangen (oh, én nog kalk in je water).

• day
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:40

day

It's a beautiful...

Ik heb in dit Topic slechts twee vragen en twee antwoorden gezien over het OneFlow merk/systeem

De vragen zijn of er ervaringen met het systeem zijn. Het eerste antwoord was van iemand die totaal geen kennis had van Oneflow en zei dat het wel iets met een magneet was ofzo

De andere die reageerder gaf aan dat het nooit kon werken omdat het niet met hars en zout werkt...

Lekker niveau zeg... als je geen kennis of ervaring hebt van/over Oneflow reageer dan niet!

In feite wordt het kalk niet uit het water gehaald: het aanwezige kalk wordt geneutraliseerd zodat het niet neerslaat of kan hechten in leidingen. Het water wordt dus ook niet zouter en calcium en magnesium blijven behouden in het water. Het gebruikt geen electriciteit en produceert ook geen afvalwater. het is bovendien klein en gemakkelijk in te passen in krappe plaatsen. Bij gebruik blijven leidingen, apparaten en oppervlakken kalkvrij, aldus de prospectus

Naast de kleine modellen in professionele apparatuur zijn en maten voor thuisgebruik

Belangrijk nadeel: eens per 2 a 3 jaar een filter vervangen a 175 euro. (Zout is meestal wat goedkoper over 2,5jr - als je het tenminste zonder 'onderhoudscontract' laat leveren)

Hamvraag is en blijft: Wie heeft er ervaring met OneFlow? Ben je er tevreden over? Vormt zich inderdaad geen kalkaanslag bij gebruik? Hoe is de gevoelservaring? Voelt het water ook 'gladder' aan zoals bij traditionele systemen?

Nogmaals, reageer aub vooral niet als je niet daadwerkelijk kennis of ervaring hebt met het systeem

Alvast dank

[ Voor 9% gewijzigd door day op 11-06-2018 11:51 ]

De training 'omgaan met tegenslagen' is wederom uitgesteld...

• japser84
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 10:25
Ik sta op het punt om waterontharder aan te schaffen. Verschillende redenen oa,
Kalkaanslag op douche en zwarte kranen.
Zachter gevoel op huid en haar.

Nu loop ik ineens tegen andere techniek aan.
Iemand ervaring met OneFlow OFTWH Anti Kalk met TAC-patroon? Ik kon zo snel niets vinden in het forum, maar lijkt me dat het hier wel besproken moet zijn.

Wordt door verschillende winkels geleverd. Een echte onafhankelijke review zie ik niet.
Klinkt beter dan een waterontharder.
Te mooi om waar te zijn?

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Deze vind ik ook interessant. Heeft iemand er ervaring mee?

Verwijderd

@route99 @joenevd
klik gerust even op deze link, hierbij zul je zien wat TAC is :
https://www.purewaterprod...-assisted-crystallization

Even kort uitgelegd:
In het water die binnenkomt (OneFlow plaatst men na de waterteller) zitten Calcium en magnesiumionen, deze ionen worden door de TAC-media aangetrokken, met elkaar verbonden en omgezet tot zachte inerte kristallen. De verbonden mineralen scheiden zich af van de OneFlow media waarna deze zachte inerte kristallen meegaan met de flow.

Dus CaCo3 neemt een andere vorm aan maar blijft aanwezig in het water.
OneFlow voegt niets toe aan het water en haalt er ook niets uit. het TAC zorgt er enkel voor dat de bestanddelen die reeds in het water aanwezig zijn, ondere een andere moleculaire vorm meegaan met de flow.

De werking van de zachte kristallen verbeteren als je water kookt, ook als het water in contact komt met zuurstof is hierbij geen enkel probleem, de zachte kristallen blijven actief.
Er zijn slechts 2 manieren waarop de kristallen 'ontbonden' kunnen worden:
1: In gesloten systemen - dus chauffagewater en grote boilers waar teveel stilstand is.
2: door toevoeging van chemicaliën - industriële vaatwassers.. als het water niet voldoet aan de watervereisten (stadswater)
Bij plaatsing op putwater dienen de nodige vuilfilters geplaatst te worden voor de OneFlow

Om even op uw vragen te antwoorden:

* Hoe monitor je de kwaliteit? Het heeft geen zin om traditionele testers te gebruiken. Visueel? Hmmm als je een tijd wat minder oplet...

Het heeft inderdaad geen zin om traditionele testers te gebruiken. Je zult snel gaan merken dat het toestel werkt want kalkaanslag is uitgesloten, in een reeds bestaande woning zullen oude kalkresten eveneens loskomen. Indien er toch problemen zijn, dan zullen wij uitzoeken wat de oorzaak hiervan is door enkele standaardvragen te stellen en eventueel foto's te vragen op ter plaatse te komen. Ook hebben wij een testtoestel op het bedrijf en daarmee kunnen wij ook langskomen. Deze type tester is gebaseerd op de Langelier Index.

* Wat zijn de vervangingskosten na ca 3 jaar?
Dat hangt af van het type toestel die men heeft aangekocht: in sommige toestellen gaat een patroon 2 jaar mee (standaard gezinswoning: dus tot 38L/MIN met enkel TAC) in de andere toestellen gaat de patroon of media 3 jaar mee. Dit is getest geweest, daar plaatsen wij een garantie op. Natuurlijk als men 38L/MIN verbruikt en men plaatst slechts een 22L/MIN dan zal dit minder lang werken. Het is dus aan te raden om een toestel te kiezen naar gelang van het verbruik. De OneFlow kan een hoge hardheid aan (72°D), dus dat mag nooit een probleem zijn. Enkel de aankoop van een patroon is nodig (22L/MIN kost 175€)

* Hoe lang gaat de hele installatie mee?
De installatie zelf los van de media zou meer dan 20jaar moeten meegaan.

• mpdijkstra
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01:21
Ongelooflijk. Sinds 2017 nog steeds niemand met ervaring over Watts Oneflow? Het bestaat al meer dan 12 jaar en er is geen enkele review of onafhankelijke test te vinden op internet. Alleen reacties van fabrikant of verkoper. Misschien niet geschikt voor dit topic want het verwijderd geen kalk. Maar het doel van Oneflow is wel gelijk. Geen kalkaanslag meer. Dus dan wel geschikt voor dit topic toch?

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-04 19:05
Ik ben me ook aant verdiepen in waterontharders, voor de mensen die niet weten hoe hard hun water is, je kan (in België toch) op de site van de waterleverancier kijken naar waardes/gemeente.

Voor mij
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GqnTH8B.png

Ik heb de indruk dat wij wel enorm hoog zitten vergeleken met de meeste waardes die ik in dit topic zie.

Ik blijf het een moeilijke keuze vinden, veel modellen en ja moet grotendeels afgaan op user-reviews die soms elkaar lijken tegen te spreken.

Edit:
Nu kom ik juist nog iets nieuws tegen:
https://www.waterbeveilig...eventie-met-watts-oneflow
Neutralisatie op basis van "Template Assisted Crystallization".

Weer extra opzoekwerk.

[ Voor 18% gewijzigd door Rakward op 29-04-2019 20:42 ]

• Rakward
Ik ben van plan een WATTS OneFlow te plaatsen, omdat er nog niet veel over te vinden is zou ik graag meetstokjes kopen en dan 3 jaar lang elke maand meten en grafiekje bij houden.

Waar kan ik het best de meetstokjes halen/bestellen? Vrees altijd dat die meetstokjes van bedrijven die verzachters verkopen"rigged" zijn :p

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:56
Rakward schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:47:
Ik ben van plan een WATTS OneFlow te plaatsen, omdat er nog niet veel over te vinden is zou ik graag meetstokjes kopen en dan 3 jaar lang elke maand meten en grafiekje bij houden.

Waar kan ik het best de meetstokjes halen/bestellen? Vrees altijd dat die meetstokjes van bedrijven die verzachters verkopen"rigged" zijn :p
Ik ben sowieso benieuwd naar je grafiekje :) De WATTS OneFlow lijkt mij ook erg interessant, maar gezien ik ook nog weinig informatie/ervaringen kon vinden heb ik dit nog even uitgesteld.

Misschien een rare opmerking, maar hebben ze die niet gewoon in het tuincentrum? Daar kunnen ze meestal ook gratis je "vijver" water meten, doe ik zelf ook met mijn vijverwater. Een van de onderdelen is de hardheid. Ik weet wel niet of dit een andere soort hardheid is als met kraanwater (GH KH PH). Maar volgens BrabantWater gaat het hier om dH en pH.

• Rakward
bundit schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 18:45:
[...]

Ik ben sowieso benieuwd naar je grafiekje :) De WATTS OneFlow lijkt mij ook erg interessant, maar gezien ik ook nog weinig informatie/ervaringen kon vinden heb ik dit nog even uitgesteld.

Misschien een rare opmerking, maar hebben ze die niet gewoon in het tuincentrum? Daar kunnen ze meestal ook gratis je "vijver" water meten, doe ik zelf ook met mijn vijverwater. Een van de onderdelen is de hardheid. Ik weet wel niet of dit een andere soort hardheid is als met kraanwater (GH KH PH). Maar volgens BrabantWater gaat het hier om dH en pH.
Ja als ik op deze pagine kijk:
https://www.aquariumfans.nl/aquarium-water-test-handleiding/

Daar staat dat de hardheid test afhankelijk is van zowel calcium als magnesium, is de test dan wel correct? Misschien meet je nog hardheid dmv magnesium ...

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:27

Hier verkopen ze druppelmeting,al vragen ze hier wel een flinke prijs
https://www.wildkamp.nl/p...estset-dh-1-flesje/970148

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:36
heb je hem al in huis? twijfel hier ook nog steeds over.

Verwijderd

bundit schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 18:45:
[...]

[quote]bundit schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 18:45:
[...]

Beste
Het water meten met meetstokjes zal weinig effect hebben gezien OneFlow niets verwijdert of toevoegt aan het water. OneFlow neutraliseert de kalkdeeltjes aanwezig in het water zodat ze zich niet meer kunnen vastzetten (onder de vorm van harde kalk) aan de oppervlaktes maar blijven dus wel aanwezig in het water onder een zachte en inerte vorm.
Gelieve de instructies te volgen en de OneFlow niet aan te sluiten op nieuwe koperen leidingen.

• PiotrP
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-12-2022
Ik ben van plan een WATTS OneFlow te plaatsen,
Als je hem al hebt zou je je ervaringen willen posten?

Verwijderd

Wat wil je meten? Hardheid? Hoeveelheid kalk in het water?
Zoals ik het lees blijft de kalk, alleen het hecht niet.
Dus je hardheid blijft het zelfde, en je meetwaarde dus ook.

Ik heb hier een setje met 2 flakonetjes (geen ABN) eerst 3 druppels van het ene. En dan van de 2de is elke druppel 0.5dh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rNHRJn2honJZpdv3B1WyKXhA/full.jpg
Pentair 760 auto control.
50 liter hars tank.
150 liter zoutvat.

Geen omkijken naar, doet het prima.
Water is goed, hardheid is 0.5
Hij heeft vannacht zijn 2de regeneratie gehad ( de oprit was nat)(moet de afvoer nog maken)

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met de Boshuis Descaler? https://www.boshuis.nl/descaler/

Lijkt hetzelfde als de Watts Oneflow.

Ik ben benieuwd naar de prestaties t.o.v. waterontharders.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:44
JeeEs schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 20:17:
Heeft iemand ervaring met de Boshuis Descaler? https://www.boshuis.nl/descaler/

Lijkt hetzelfde als de Watts Oneflow.

Ik ben benieuwd naar de prestaties t.o.v. waterontharders.
Weer zo'n nepproduct. Zolang de kalk niet uit het water wordt verwijderd zal het neerslaan op kranen, douchewanden, waterkokers etc etc.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Verwijderd

Veel vragen over Watts Oneflow. Vreemd dat er nog zo weinig Nederlandse reviews zijn, maar het is pas sinds 2017 op de markt. In de VS al langer. Dus echte reviews vind je op
https://www.amazon.com/On...09&sr=8-4#customerReviews

Conclusie: het lijkt prima bruikbaar om kalkaanslag te voorkomen, maar verwacht niet echt zacht water met effecten op zeepgebruik etc. Dus hansvk heeft het mis. Neerslag wordt juist wel voorkomen.

• c-mattic
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-06 01:02
Verwijderd schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:16:
Veel vragen over Watts Oneflow. Vreemd dat er nog zo weinig Nederlandse reviews zijn, maar het is pas sinds 2017 op de markt. In de VS al langer. Dus echte reviews vind je op
https://www.amazon.com/On...09&sr=8-4#customerReviews

Conclusie: het lijkt prima bruikbaar om kalkaanslag te voorkomen, maar verwacht niet echt zacht water met effecten op zeepgebruik etc. Dus hansvk heeft het mis. Neerslag wordt juist wel voorkomen.
Klopt. Overweeg zelf om een Oneflow (TAC) hier te installeren wegens ontbreken afvoer aan watermeter.
Deze technologie (TAC of Template Assisted Crystallization) is in 2013 uitvoerig getest geweest door de WateReuse Research Foundation.

Research paper vind je hier: http://nextfiltration.ee/...Domestic-Ion-Exchange.pdf
of als presentatie: https://watereuse.org/wp-...binar-WateReuse-08-06.pdf

Vijf technieken werden getest volgens de DVGW-W-512 standaard van de DVGW (één van de grote certificiatiebedrijven in Europe voor gas en water).
  • Ionenontharder (IX)
  • Capacitieve deïonisatie (CDI) - Vooral gebruikt op grote schaal zover ik kan vinden - niet huishoudelijk
  • Template Assisted Crystallization (TAC)
  • Electrically induced precipitation (EIP)
  • Elektromagnetische toestellen (MAG)
De eerste twee haalden bijna 100% van de kalk uit het water; TAC >90% en de laatste twee een matige 50%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4efI0SWvrfo0eVaoH2mKIRnb/full.png

Foto van het warmte-element van de boiler na 20 dagen test opstelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7aeyeuYwbz5Y49a6cTrv0jMz/full.png

Mij lijkt het duidelijk. TAC verdient een plaats naast de ontharders met ionenwisselaar.
Voordelen: lagere kost, geen afvoer, quasi geen onderhoud en minder zoutvervuiling in ons afvalwater.
Nadelen: in se wordt alleen de aanhechting van kalk sterk verminderd en de kalk niet verwijdert uit het water. Je zal dus niet hetzelfde gevoel hebben als met zacht water als je doucht. Kortom, meer een luxe probleem als je het mij vraagt.

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als ik die site erop nalees lijkt Big Green me een soort duurdere namaak van Watts Oneflow https://www.watts-oneflow.com/

Die technologie is helemaal niet gepatenteerd (TAC technologie, eerder in dit topic werd er naar een onderzoek gelinkt waaruit blijkt dat het nagenoeg even effectief werkt als de ouderwetse techniek met zout).

[ Voor 46% gewijzigd door Zaphara op 20-01-2020 16:14 ]

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Als je de grafiek bekijkt lijkt het alsof IX (ionen ontharding) beter presteert dan TAC. Omdat de gegevens alleen zichtbaar zijn voor 80 graden Celsius. De overige testen zijn echter niet uitgevoerd op IX. Als we dan naar de 80 graden waardes kijken is de kalk neerslag van TAC (0,48gr) lager dan van IX (0,79), onbehandeld is de neerslag 13,36gr.

Dat maakt een TAC oplossing zeer interessant als je voornamelijkste bezwaar kalk aanslag betreft.
c-mattic schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 11:06:
[...]

Klopt. Overweeg zelf om een Oneflow (TAC) hier te installeren wegens ontbreken afvoer aan watermeter.
Deze technologie (TAC of Template Assisted Crystallization) is in 2013 uitvoerig getest geweest door de WateReuse Research Foundation.

Research paper vind je hier: http://nextfiltration.ee/...Domestic-Ion-Exchange.pdf

Vijf technieken werden getest volgens de DVGW-W-512 standaard van de DVGW (één van de grote certificiatiebedrijven in Europe voor gas en water).
  • Ionenontharder (IX)
  • Capacitieve deïonisatie (CDI) - Vooral gebruikt op grote schaal zover ik kan vinden - niet huishoudelijk
De eerste twee haalden bijna 100% van de kalk uit het water; TAC >90% en de laatste twee een matige 50%.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mij lijkt het duidelijk. TAC verdient een plaats naast de ontharders met ionenwisselaar.
Voordelen: lagere kost, geen afvoer, quasi geen onderhoud en minder zoutvervuiling in ons afvalwater.
Nadelen: in se wordt alleen de aanhechting van kalk sterk verminderd en de kalk niet verwijdert uit het water. Je zal dus niet hetzelfde gevoel hebben als met zacht water als je doucht. Kortom, meer een luxe probleem als je het mij vraagt.

• _Tygernoot
  • Laatst online: 00:32
Deze maand een Watts Oneflow laten installeren, vind ik toevallig dit topic. Wat is er niet te vinden op tweakers :)

Ik vond een paar vragen terug over de Oneflow in dit topic, maar niemand lijkt het al geïnstalleerd te hebben, dus ik zal laten weten hoe het bevalt.

We hebben paar maanden terug ook een nieuwe CV ketel en boiler laten installeren, dus het leek me een goed plan iets aan de kalk te doen. We hebben geen plaats voor een 'echte' ontharder door gebrek aan afvoer en stroomaansluiting op de plaats waar het water bij ons in huis binnenkomt, dus dat was geen optie. Dit ding neemt weinig plaats in beslag, had gedacht dat het groter ging zijn adhv de foto's.

Voor de waterkoker en het koffieapparaat gebruikten we hiervoor altijd een Brita waterfilter, dus nu eens begonnen met direct kraanwater om te kijken of we een verschil merken.

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-06 17:54
Een Watts OneFlow klinkt interessant als alternatief voor een ontharder.
Maar moet je dan elke 2 jaar € 200 uitgeven voor een nieuw patroon? Of zijn deze via alternatieve wegen goedkoper?

Qua aanschaf is de Oneflow wat goedkoper, maar een paar zakken zout per jaar is toch een stuk goedkoper dan zo'n patroon.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:55
Heeft die oneflow nou een werkend principe? Ik zit op de site te kijken, maar vind alleen semi wetenschappelijke onzin. Ik vrees dat dit weggegooid geld is.
Voor de liefhebber. https://www.watts-oneflow.com/pdf/OneFlow-BE-NL-web.pdf
Het actieve kool filter doet iets, maar zeker geen kalk neutraliseren.

[ Voor 13% gewijzigd door blissard op 30-01-2020 23:23 ]

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
blissard schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 23:22:
Heeft die oneflow nou een werkend principe? Ik zit op de site te kijken, maar vind alleen semi wetenschappelijke onzin. Ik vrees dat dit weggegooid geld is.
Voor de liefhebber. https://www.watts-oneflow.com/pdf/OneFlow-BE-NL-web.pdf
Het actieve kool filter doet iets, maar zeker geen kalk neutraliseren.
Zover k lees zitten hier tac patronen in welke je regelmatig dient te vervangen a €199,- ( kleinste ex verzenden)
Ik weet niet of de oude retour kan voor regeneratie anders is het dus elke jaar milieu vervuilen met een patroon. In 2 jaar gaan er hier geen 200 euro aan zout door ik denk aan 45-50 euro. Het spoelwater zat per 2 jaar ook niet gigantisch zijn.

Daarnaast worden in de voor en nadelen allerlei zaken genoemd in 1 zin
Zout en chemicalien vrij ? En dan een TAC patroon aanbevelen, ik vraag me af wat daar in zit lees je namelijk niets over. In een goed werkende zoutontharder blijft geen zou achter tijdens de waterconsumptie. Mocht er nog een kleine rest in zitten dan is dit voor mens en dier ongevaarlijk, 2e dan proeft je dit direct.

En ook nog een koolstof filter ? Zit je bijna demiwater voor je accu te drinken, smaakt helemaal nergens naar.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• DrkZnl
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-03 12:58
_Tygernoot schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:47:
Hier is een stukje van Test Aankoop erover:
https://sackzelfbouw.be/w...Aankoop_Watts_OneFlow.pdf

Ik zal het binnenkort wel merken of de boel nog even snel verkalkt :)
Ik gebruik de OneFlow+ is een nieuwbouwwoning. Compact, geen stroom, geen gesleep met zakken zout, één keer in de 2 jaar een filter vervangen is het enige onderhoudt.
Heerlijke oplossing en het water smaakt super lekker.
De douche is misschien een ruimte waar ik het aan zou moeten merken, tot op heden heb ik geen aanslag op de kraan en douchekop etc. Ook hier is de gebruiks periode nog net geen 3 maand, dus kan er ook nog niet heel veel van zeggen.

Daarnaast heb ik een warmtepomp installatie van Stiebel Eltron waar ook nog is een dergelijke filter heb. Deze werd er bij geleverd, dus ik denk dat het dubbel op gaat.

Wat ik er van begrijp wordt het klak/calcium er niet uitgefilterd. Maar dat is naar mijn mening helemaal niet erg, het is een mineraal wat ook goede eigenschappen heeft voor mensen, dieren en planten.

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:35
Zijn er meer mensen die ervaring hebben met de OneFLOW? het concept spreekt me erg aan, maar het lijkt me dat dit prima werkt voor de leidingen etc. maar dat de kalk nog gewoon achterblijft op de douche tegels. Ook vraag ik me af of dit helpt als je nu (zonder ontharder) last hebt van een jeukende huid na het douchen. Helpt de OneFLOW daartegen?

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:21
Robbie-1 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:33:
Zijn er meer mensen die ervaring hebben met de OneFLOW? het concept spreekt me erg aan, maar het lijkt me dat dit prima werkt voor de leidingen etc. maar dat de kalk nog gewoon achterblijft op de douche tegels. Ook vraag ik me af of dit helpt als je nu (zonder ontharder) last hebt van een jeukende huid na het douchen. Helpt de OneFLOW daartegen?
Volgens mij is die OneFLOW gewoon weer zo'n niet werkend magneetding, met als verschil dat je hem tussen de waterleiding moet monteren en het water er doorheen geleid wordt. Zo ben je dus gewoon nóg meer geld en montagetijd kwijt voor een niet werkend apparaat dan wanneer je zo'n magneet koopt die je tegen de leiding aan plakt.

Je moet een ontharder met harsvat hebben en niets anders.

Catch a smile out there!

• GeorgeRDG
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-06 11:33
Glenfiddich schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 08:51:
[...]

Volgens mij is die OneFLOW gewoon weer zo'n niet werkend magneetding, met als verschil dat je hem tussen de waterleiding moet monteren en het water er doorheen geleid wordt. Zo ben je dus gewoon nóg meer geld en montagetijd kwijt voor een niet werkend apparaat dan wanneer je zo'n magneet koopt die je tegen de leiding aan plakt.

Je moet een ontharder met harsvat hebben en niets anders.
Of een omgekeerde osmose installatie, maar dat is als consument vrij onhaalbaar :X

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-06 11:06
Robbie-1 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:33:
Ik heb er 1 gekocht voor onze nieuwe woning. We gaan er pas over 2 maanden in dus kan je er nog niks zinnig over zeggen.

Hele huis is voorzien van zwarte kranen, douche en wc's dus merk gauw genoeg of het werkt 😎

• Supershiva
Ik heb hem al een paar weken in huis dus retourneren zal niet gaan.
De reden dat ik juist voor dit ding heb gekozen is:

a) geen plek in de keuken om zo'n ontharder met harsfilter en zout te plaatsen
b) deze OneFLOW ontharder plaats ik in de meterkast direct achter de hoofdkraan, ik heb daar geen mogelijkheid om het restwater wat je overhoudt bij harsfilters af te voeren.

Alle hoop is op dit ding gevestigd dus als hij zijn werk niet doet dan wordt het héél wat extra schoonmaakwerk met al die zwarte spullen in huis....

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:21
Supershiva schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:10:

b) deze OneFLOW ontharder plaats ik in de meterkast direct achter de hoofdkraan, ik heb daar geen mogelijkheid om het restwater wat je overhoudt bij harsfilters af te voeren.

Alle hoop is op dit ding gevestigd dus als hij zijn werk niet doet dan wordt het héél wat extra schoonmaakwerk met al die zwarte spullen in huis....
Maar de OneFLOW onthardt het water niet. Onthardt water heeft geen of nauwelijks kalk. En dat is niet wat de OneFLOW bewerkstelligt.

Als je hun marketingpraatjes leest dan zie je dat ze daar vakkundig omheen lullen. Uiteindelijk verwijdert hun magische gepatenteerde TAC-technologie (r) de kalk niet maar "zorgt dat het zich niet aan oppervlakten gaat hechten". Net als die magnetische prullaria. Het kalk blijft in het water, waterdruppels komen op jouw zwarte spullen, het water verdampt en de kalk blijft achter. Simpel as that. Wil je dat voorkomen, dan moet de kalk er echt uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Glenfiddich op 12-02-2020 12:28 ]

Catch a smile out there!

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-06 20:15
Supershiva schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:10:

heb je er al een expert bij gehad? Volgens mij kan een ontharder altijd wel geplaatst worden. Ik heb in de meterkast de ontharder en het zoutvat staat in het cv hok (andere kant van het huis). Kan me bijna niet voorstellen dat jij een situatie hebt waarbij het niet mogelijk is.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-06 15:06
Let op, die oneflow werkt met toevoegingen aan het water die kalk binden (of iets dergerlijks), en blijkt daadwerkelijk te werken (test van Testaankoop, gelinkt ergens in dit topic).
De test was kalkaanslag in een boiler (zowel in het vat als op verwarmingselement), en daar bleek de technologie goed te werken (dus om leidingen en toestellen te beschermen).

De kalk is echter niet weg, en zal dus bij opdrogen kringen en vlekken nalaten (geen id of dit dan eenvoudiger wegpoetst dan gewoon onbehandeld water), dus zwarte kranen en glazen douchewanden zijn nog steeds snel vuil.
Effect op gevoelige huid, minder zeep nodig, ... zal er ook niet zijn vermoed ik.
Ook voeg je een bepaalde stof toe aan het water, geen id of dat enige neveneffecten heeft (ontharder met hars zal ietsje zout in het water toevoegen, das geen probleem, je plast het er zo weer uit).

Dus magneten en hocus-pocus alarm is voor deze niet nodig, volgens mij werkt er niets wat niet actief iets toevoegt of aanpast aan het water. Moet je niets bijvullen of vervangen (zout, CO2 of die TAC cylinders), dan moet je het niet kopen want het zal niet werken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:56
Heeft er toevallig al iemand een ervaring die hij/zij kan delen over het gebruik van de Watt's OneFlow?

@Supershiva
Supershiva schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 09:45:
[...]

Ik heb er 1 gekocht voor onze nieuwe woning. We gaan er pas over 2 maanden in dus kan je er nog niks zinnig over zeggen.

Hele huis is voorzien van zwarte kranen, douche en wc's dus merk gauw genoeg of het werkt 😎
@DrkZnl
DrkZnl schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:22:
[...]

Ik gebruik de OneFlow+ is een nieuwbouwwoning. Compact, geen stroom, geen gesleep met zakken zout, één keer in de 2 jaar een filter vervangen is het enige onderhoudt.
Heerlijke oplossing en het water smaakt super lekker.
De douche is misschien een ruimte waar ik het aan zou moeten merken, tot op heden heb ik geen aanslag op de kraan en douchekop etc. Ook hier is de gebruiks periode nog net geen 3 maand, dus kan er ook nog niet heel veel van zeggen.

Daarnaast heb ik een warmtepomp installatie van Stiebel Eltron waar ook nog is een dergelijke filter heb. Deze werd er bij geleverd, dus ik denk dat het dubbel op gaat.

Wat ik er van begrijp wordt het klak/calcium er niet uitgefilterd. Maar dat is naar mijn mening helemaal niet erg, het is een mineraal wat ook goede eigenschappen heeft voor mensen, dieren en planten.

• DrkZnl
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-03 12:58
bundit schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:45:
Heeft er toevallig al iemand een ervaring die hij/zij kan delen over het gebruik van de Watt's OneFlow?

@Supershiva

[...]

@DrkZnl

[...]
Mijn ervaring tot nu toe is positief, maar je moet het niet verwarren met een waterontharder.
Het kalk wordt niet uit het water gehaald. Dat betekent dat je nog wel even je douchekop zo nu en dan moet schoonmaken. Die rubberen gaatjes waar het water uitkomt kunnen wel een beetje verstopt raken.
Verder heb ik weinig tot geen last van kalkaanslag in de gehele woning. Het water voelt en proeft goed.
Onderhoudt heb ik nog niet gehad, dat is als goed is pas over 1.5 jaar nodig. Heb er nu slechts 6 maanden ervaring mee.

• S91
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:33

S91

Ik vind dat Oneflow systeem wel interessant klinken, maar na dit topic tegen te zijn gekomen wacht ik nog naar een jaartje (of twee). Ik ben heel benieuwd wat @DrkZnl en @Supershiva er dan over kunnen zeggen :*)

• Supershiva
S91 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:23:
Ik vind dat Oneflow systeem wel interessant klinken, maar na dit topic tegen te zijn gekomen wacht ik nog naar een jaartje (of twee). Ik ben heel benieuwd wat @DrkZnl en @Supershiva er dan over kunnen zeggen :*)
Help me herinneren en dan deel ik mijn bevindingen over een jaartje 😎

• Rol-Co
  • Laatst online: 01-06 00:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En waarom geen harssysteem dan? Ik heb een volume gestuurd systeempje van 429,- franko thuis, wat kan je daar een buil aan vallen dan? :)

Bedenk me net dat hij inderdaad volume gestuurd staat maar kan ook uitgesteld volume gestuurd om te regenereren, wat is beter? Staat nu op 3:00 snachts maar uitgesteld kan je geen tijd instellen, wanneer gaat ie dan? Of staat hij dan juist op uitgesteld.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Zaphara
  • Niet online
Bij mij wordt a.s. maandag een OneFlow systeem geïnstalleerd, ben erg benieuwd.

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-06 16:07
HappyDrops is een soortgelijk systeem dat qua omvang wat kleiner is en ook corrosie vorming voorkomt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderd

@JdM, eens met je uiteenzetting.
Ik ben overigens wel benieuwd of er nu mensen zijn die bijv. Oneflow al wat langer gebruiken en wat hun ervaringen zijn.

• witterholt
Sinds vandaag heb ik een Watts OneFlow (TAC methode) geïnstalleerd in onze nieuwbouwwoning. Ik ben benieuwd...

[ Voor 6% gewijzigd door witterholt op 03-07-2020 19:51 ]

• internet4me
  • Laatst online: 10-06 10:36
Ik ben me aan het oriënteren voor een waterontharder. Nu bedacht ik mij waarom filteren we het kalk er niet uit.
Voordeel daarbij is prijs maar ook dat we andere verontreinigingen eruit kunnen halen. Het hoeft niet volledige schoon maar (flink)verlagen is natuurlijk al een goede stap. Hardheid is nu rond 6-7.

Voorbeeld: https://www.kokendwaterkr...ysteem-voor-het-hele-huis

Deze 3M is prijzig in verhouding maar filtert wel heel veel.

Er zijn andere filters vanaf 50 euro met 5-25 euro patronen. maar die sla ik voor nu even over.
De startpagina van dit draadje geeft mij niet een volledig beeld. Hoe denken jullie hierover.

Edit: ik zie net dat een tweaker de oneflow filter aan het testen cq aansluiten is...dat is niet echt filteren maar lijkt er wel op. :)

[ Voor 10% gewijzigd door internet4me op 03-07-2020 20:11 ]

• witterholt
@harrybeuker , bij mij zit ie dichterbij de grond. Omdat het een OneFlow is neemt ie ook veel minder ruimte in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuyhkojcSP1HKJBn6odYD9oQWwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/11SnUEfS6paeXv94Rqz3EOXO.jpg?f=fotoalbum_large

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-06 20:37
@witterholt wat zijn ervaringen me de Oneflow? of zijn er wellicht andere tweakers met ervaringen op de Oneflow? denk na over aanschaf.

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

• witterholt
Djampire schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:53:
@witterholt wat zijn ervaringen me de Oneflow? of zijn er wellicht andere tweakers met ervaringen op de Oneflow? denk na over aanschaf.
Ik heb hem morgen pas een week, dus ik kan er nu nog niet veel over zeggen behalve dat er geen merkbare waterdrukverlies is.

• wizzopa
  • Registratie: September 2003

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Djampire
  • Laatst online: 08-06 20:37
ziet er veelbelovend uit, ik heb een installatiebedrijf in de buurt zitten die ook de Oneflow is het assortiment heeft. Ik zal er van de week eens informeren! Als je wel resultaten opmerkt, post je die hier?!

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

• Zaphara
  • Niet online
Ik heb de OneFlow nu zo'n 2 maanden, ben er erg tevreden over tot dusver. Geen kalkaanslag meer, en het apparaat is klein genoeg om ergens mooi in weg te werken. Patroon pas over circa 3 jaar vervangen ook, dus geen gezeur met zout steeds, dus per jaar stuk minder kosten, naast de relatief goedkope aanschaf.

[ Voor 6% gewijzigd door Zaphara op 11-07-2020 22:27 ]

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Zaphara schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:24:
[...]Ik heb de OneFlow nu zo'n 2 maanden, ben er erg tevreden over tot dusver. Geen kalkaanslag meer, en het apparaat is klein genoeg om ergens mooi in weg te werken. Patroon pas over circa 3 jaar vervangen ook, dus geen gezeur met zout steeds, dus per jaar stuk minder kosten, naast de relatief goedkope aanschaf.
De 1e testen door de Belgische zuster van de Consumentenbond gepubliceerd met de 1e positieve reultaten hierover zijn heel summier:
https://www.test-aankoop....eltreffende-alternatieven

Deze NL firma meet het breed uit maar ik heb niet de Belgische test om het te checken:
https://www.waterontharde.../post/waterontharder-test

Heeft iemand uit Belgie op het forum een publieke link naar het originele Testaankoop complete verhaal oid?

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04-2025
Zaphara schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:24:
[...]

Ik heb de OneFlow nu zo'n 2 maanden, ben er erg tevreden over tot dusver. Geen kalkaanslag meer, en het apparaat is klein genoeg om ergens mooi in weg te werken. Patroon pas over circa 3 jaar vervangen ook, dus geen gezeur met zout steeds, dus per jaar stuk minder kosten, naast de relatief goedkope aanschaf.
3 jaar dezelfde patroon gebruiken............... ?

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Zaphara schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:29:
[...]Dat is waar wij het ook voor aangeschaft hebben, geen kalkaanslag meer, dus geen gehannes met het sanitair en apparaten meer. Mineralen blijven verder onaangetast i.t.t. andere systemen
Prima maar daar ging het mij niet om, was er al mee bekend.
Het ging mij om die test uit België van Testaankoop.
Heb hem gevonden:
Conclusie: Wordt vervolgd... er moet nog veel meer onderzoek gedaan worden, maar de 1e indruk van die Oneflow is interessant. Dus: Er wordt nog geen best koop geadviseerd.

• fietsenrex
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-04 11:44
echthard schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 03:57:
Als het je enkel te doen is om geen kalkaanslag meer te hebben, dan is een zoutvrije oplossing toch beter?

Dit filmpje is wel Amerikaans, zij hebben net even andere contexten. Maar het wordt wel duidelijk uitgelegd: YouTube: The Truth About Salt-Free Water Softeners
Er zijn al een aantal mensen in dit topic met een TAC.
Een oneflow nog iets, probleem is dat de lopende kosten best hoog zijn (€200 per 1 a 2 jaar)

• echthard
  • Laatst online: 07-06 02:15
fietsenrex schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:52:
[...]

Er zijn al een aantal mensen in dit topic met een TAC.
Een oneflow nog iets, probleem is dat de lopende kosten best hoog zijn (€200 per 1 a 2 jaar)
Ah merci, ik had op "TAC" moeten zoeken in dit topic.

• Koen87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 14:01
Geen ervaring, maar ik kan op hun website ook in geen enkele mate de resultaten van hun systeem vinden.
Ook zijn er geen reviews aanwezig, zijn er geen testresultaten aanwezig en verwijzen ze ook niet door naar ook maar iets van documentatie die aantoont dat wat hun leveren ook daadwerkelijk werkt.
Ik zal niet zeggen dat het een broodje aap verhaal is, maar zonder bewijs zou ik daar niet graag in stappen.
Ook is alle informatie die ze geven we vrij summier en er zijn geen harde datasheets aanwezig.

Update:
Lijkt in dezelfde categorie als de Watts Oneflow te vallen.
Zie ook een testartikel
Zoek op de Watts Oneflow in dit Topic en vind genoeg ervaringen.
Deze lijkt dan wel veel goedkopere patronen te bevatten.

Hmmm....: voor een goede werking moet het toestel op voldoende afstand van de boiler worden geplaatst;

[ Voor 24% gewijzigd door Koen87 op 11-08-2020 10:43 ]

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-06 10:37

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Koen87 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:32:
[...]

Geen ervaring, maar ik kan op hun website ook in geen enkele mate de resultaten van hun systeem vinden.
Ook zijn er geen reviews aanwezig, zijn er geen testresultaten aanwezig en verwijzen ze ook niet door naar ook maar iets van documentatie die aantoont dat wat hun leveren ook daadwerkelijk werkt.
Ik zal niet zeggen dat het een broodje aap verhaal is, maar zonder bewijs zou ik daar niet graag in stappen.
Ook is alle informatie die ze geven we vrij summier en er zijn geen harde datasheets aanwezig.

Update:
Lijkt in dezelfde categorie als de Watts Oneflow te vallen.
Zie ook een testartikel
Zoek op de Watts Oneflow in dit Topic en vind genoeg ervaringen.
Deze lijkt dan wel veel goedkopere patronen te bevatten.

Hmmm....: voor een goede werking moet het toestel op voldoende afstand van de boiler worden geplaatst;
Dat artikel had ik ook al gevonden. Daar lijkt "het toestel wel zeer goed te doen waar het voor dient". Maar das dus enkel voor het beschermen van je brander/brandervat eigenlijk. Totaal niet voor mijn badkuip, vaatwasser ed. We hebben een eerder bescheiden verbruik van 32m³ voor 3 inwoners. (regenwatergebruik voor toiletten en was)
Ik was vooral "onder de indruk" over het gebrek aan info. Tot 250 liter per dag lijkt mij 250/24= 10,4 liter per uur. Wanneer plots 100 l genomen wordt, doet dit ding gewoon niks denk ik.
Toch nog maar eens kijken naar de R2D2 dan denk ik. :-(

• Koen87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 14:01
Joindry schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:18:
[...]

Dat artikel had ik ook al gevonden. Daar lijkt "het toestel wel zeer goed te doen waar het voor dient". Maar das dus enkel voor het beschermen van je brander/brandervat eigenlijk. Totaal niet voor mijn badkuip, vaatwasser ed. We hebben een eerder bescheiden verbruik van 32m³ voor 3 inwoners. (regenwatergebruik voor toiletten en was)
Ik was vooral "onder de indruk" over het gebrek aan info. Tot 250 liter per dag lijkt mij 250/24= 10,4 liter per uur. Wanneer plots 100 l genomen wordt, doet dit ding gewoon niks denk ik.
Toch nog maar eens kijken naar de R2D2 dan denk ik. :-(
Ik heb destijds ook getwijfeld of zoiets ook prima zou zijn, destijds de Watts Oneflow.
Uiteindelijk hebben wij nu ongeveer een maand de R2D2 thuis staan en dat bevalt prima.
Het kalk is er echt uit en het water smaakt naar onze mening niet vies.Wij hebben het terug gebracht naar 0dH.
Bij ons staat deze wel in de kruipruimte, is wat lastig, maar voor die 4 á 6x per jaar dat je er bij moet, ach, valt mee te leven.

• Supershiva
Update....

We wonen sinds 1 april in onze nieuwe woning en maken gebruik van het Oneflow systeem (TAC).
Tot op heden voldoet het totaal niet aan mijn verwachtingen.

We hebben zwart sanitair en overal zit kalkaanslag, ook op de glazen wanden van de douchecabine.

Ik ga deze week maar eens wat foto's maken en mailen naar waterontharderhuis om te horen wat zij hierover te zeggen hebben.

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:09
Supershiva schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:52:
[...]

Update....

We wonen sinds 1 april in onze nieuwe woning en maken gebruik van het Oneflow systeem (TAC).

We hebben zwart sanitair en overal zit kalkaanslag, ook op de glazen wanden van de douchecabine.

Ik ga deze week maar eens wat foto's maken en mailen naar waterontharderhuis om te horen wat zij hierover te zeggen hebben.
Ik zou zeggen haal even een testkitje om de hardheid te meten, maar ik vrees dat dat niet gaat werken met 'geneutraliseerde kalk', dat is immers ook nog gewoon kalk.

Als ik de uitleg van dat ding lees: 'De kristallen zijn hittebestendig en blijven 3 a 4 dagen in stand. Lang genoeg om kalk vorming in uw woning tegen te gaan. '

Dan lijkt het me logisch dat als het water (of druppels) langer dan 3 a 4 dagen blijft hangen (weet niet hoe vaak je je badkamer poetst ;) ) dan terug kalkafzetting kan geven. In theorie zou het nog zeepresten kunnen zijn trouwens die je ziet in plaats van kalkafzetting, maar ik denk..

Mooie marketingpraat, maar de enige manier om geen kalkaanslag te hebben is om de kalk volledig uit het water te halen. Dus niet met neutraliseren, magneten, of andere magische oplossingen :+

• S91
  • Registratie: Maart 2020

S91

Supershiva schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:52:

Update....

Bedankt voor de terugkoppeling, goed om te weten!

• modomo
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:28
Heey @Supershiva ,

Heb je al terugkoppeling ontvangen van waterontharderhuis?

Wij overwegen ook een waterontharder en naast de aquacell wordt ons ook de oneflow aangeraden maar je bent een van de weinige van wie ik een inhoudelijke ervaring terug kan lezen dus ben erg benieuwd naar jouw situatie en ervaring.

• Supershiva
modomo schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:58:
Heey @Supershiva ,

Heb je al terugkoppeling ontvangen van waterontharderhuis?

Wij overwegen ook een waterontharder en naast de aquacell wordt ons ook de oneflow aangeraden maar je bent een van de weinige van wie ik een inhoudelijke ervaring terug kan lezen dus ben erg benieuwd naar jouw situatie en ervaring.
Nee nog geen tijd gehad om ze te mailen, bedankt voor de reminder.
Ik heb nu gelijk een mailtje met 2 foto's eruit gestuurd :)

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
_Tygernoot schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 14:30:
Deze maand een Watts Oneflow laten installeren, vind ik toevallig dit topic. Wat is er niet te vinden op tweakers :)

Ik vond een paar vragen terug over de Oneflow in dit topic, maar niemand lijkt het al geïnstalleerd te hebben, dus ik zal laten weten hoe het bevalt.

We hebben paar maanden terug ook een nieuwe CV ketel en boiler laten installeren, dus het leek me een goed plan iets aan de kalk te doen. We hebben geen plaats voor een 'echte' ontharder door gebrek aan afvoer en stroomaansluiting op de plaats waar het water bij ons in huis binnenkomt, dus dat was geen optie. Dit ding neemt weinig plaats in beslag, had gedacht dat het groter ging zijn adhv de foto's.

Voor de waterkoker en het koffieapparaat gebruikten we hiervoor altijd een Brita waterfilter, dus nu eens begonnen met direct kraanwater om te kijken of we een verschil merken.
Updates?

Vriend van mij heeft sinds een week een Big Green (niet egg). Tot noch toe tevreden, maar hoorde het verhaal wat skeptisch aan. Geen zout, een filter.... geen electra....

Dus ben benieuwd naar jouw ervaring. Heb nog wel wat mensen in de omgeving die zoiets zoeken, maar niet het leidingwerk kunnen doen namelijk.

Van die vriend (werkt in de bouw) hoorde ik dat ze ze veel toepassen in grote bouwprojecten, in flats. Omdat je daar niet makkelijk in beton kan gaan boren (iets met spanning in het beton ofzo) was dit dan een simpele oplossing. Dus ben wel benieuwd hoe het bevalt na een jaar.

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Waah schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:21:
[...]

Updates?

Vriend van mij heeft sinds een week een Big Green (niet egg). Tot noch toe tevreden, maar hoorde het verhaal wat skeptisch aan. Geen zout, een filter.... geen electra....

Dus ben benieuwd naar jouw ervaring. Heb nog wel wat mensen in de omgeving die zoiets zoeken, maar niet het leidingwerk kunnen doen namelijk.

Van die vriend (werkt in de bouw) hoorde ik dat ze ze veel toepassen in grote bouwprojecten, in flats. Omdat je daar niet makkelijk in beton kan gaan boren (iets met spanning in het beton ofzo) was dit dan een simpele oplossing. Dus ben wel benieuwd hoe het bevalt na een jaar.
Ik heb ook een Watts OneFlow, sinds april 2020. Ik heb deze zelf geinstalleerd, dat is vrij eenvoudig gezien de beperkte afmetingen en gebrek aan elektronica en afvoer. De OneFlow zit bij mij direct na de watermeter, in een twee-onder-een-kap uit 1995, traditionele CV-ketel en twee volwassenen met onder-gemiddeld waterverbruik. Mijn bevindingen in het kort:
  • Geen merkbaar verschil in smaak of "gevoel" van het water (voelt niet zachter aan o.i.d., vind ik niet erg).
  • Douche en wasbak blijven veel langer schoon en zijn makkelijker te reinigen dan zonder de OneFlow. Er is nog wel een beetje kalkafzetting op plaatsen waar water opdroogt (omdat er nog kristallen in het water zitten gok ik), maar dit is makkelijker weg te halen dan voorheen (spons/doekje en een beetje schoonmaakmiddel is voldoende).
  • In de waterkoker is het het meest zichtbaar: kalk hecht zich vrijwel niet, maar vormt wel vlokken. Eenvoudig te reinigen door de waterkoker zo nu en dan helemaal leeg te gooien en om te spoelen.
  • Ook in toiletten is wat kalkafzetting te zien, maar ook dat is makkelijk weg te halen. Het is veel minder (hardnekkig) dan voor de installatie van de OneFlow.
Ik verwachtte geen wonderen (dat verricht de OneFlow ook niet) en het is niet de goedkoopste oplossing (elke 2 jaar nieuw filter a 200eu), maar gezien het installatiegemak en het resultaat ben ik tevreden :)

• Zaphara
  • Niet online
jeroen__online schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:20:
[...]

Ik heb ook een Watts OneFlow, sinds april 2020. Ik heb deze zelf geinstalleerd, dat is vrij eenvoudig gezien de beperkte afmetingen en gebrek aan elektronica en afvoer. De OneFlow zit bij mij direct na de watermeter, in een twee-onder-een-kap uit 1995, traditionele CV-ketel en twee volwassenen met onder-gemiddeld waterverbruik. Mijn bevindingen in het kort:
  • Geen merkbaar verschil in smaak of "gevoel" van het water (voelt niet zachter aan o.i.d., vind ik niet erg).
  • Douche en wasbak blijven veel langer schoon en zijn makkelijker te reinigen dan zonder de OneFlow. Er is nog wel een beetje kalkafzetting op plaatsen waar water opdroogt (omdat er nog kristallen in het water zitten gok ik), maar dit is makkelijker weg te halen dan voorheen (spons/doekje en een beetje schoonmaakmiddel is voldoende).
  • In de waterkoker is het het meest zichtbaar: kalk hecht zich vrijwel niet, maar vormt wel vlokken. Eenvoudig te reinigen door de waterkoker zo nu en dan helemaal leeg te gooien en om te spoelen.
  • Ook in toiletten is wat kalkafzetting te zien, maar ook dat is makkelijk weg te halen. Het is veel minder (hardnekkig) dan voor de installatie van de OneFlow.
Ik verwachtte geen wonderen (dat verricht de OneFlow ook niet) en het is niet de goedkoopste oplossing (elke 2 jaar nieuw filter a 200eu), maar gezien het installatiegemak en het resultaat ben ik tevreden :)
Sluit me aan bij bovenstaande punten, heb er ook eentje sinds begin dit jaar, erg tevreden over.

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

twain4me schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:11:
Heeft iemand ook daadwerkelijk onderbouwing met een meting, want bovenstaande is Qua hardheid vermindering nogal gebaseerd op "gevoel." waterbedrijf kan bijvoorbeeld ook gewoon zachter water zijn gaan leveren.
Ik heb helaas geen meting, maar wat ik in mijn waterkoker zie zegt mij genoeg: voorheen hechtte er zoveel kalk dat ie na maximaal twee maanden aan een ontkalkbeurt (met schoonmaakazijn) toe was, dat zag je en merkte je aan het geluid dat ie maakte. Nu heb ik hem sinds de installatie van de OneFlow (half jaar geleden) niet meer ontkalkt en ben het (in de huidige staat) ook niet binnenkort van plan. Het kan inderdaad zijn dat Dunea minder hard water is gaan leveren, maar dan is het verschil wel erg groot en is de timing uiteraard erg toevallig.

Ik zal eens kijken of ik ergens een goedkoop setje op de kop kan tikken om de hardheid te meten, want ik ben het met je eens: meten is weten.

• Waah
Heeft iemand ook daadwerkelijk onderbouwing met een meting, want bovenstaande is Qua hardheid vermindering nogal gebaseerd op "gevoel." waterbedrijf kan bijvoorbeeld ook gewoon zachter water zijn gaan leveren.
Dat is het lastige van de Oneflow apparaten etc. Het is niet makkelijk te meten zoals een echte ontharder. Dat is een simpele test en voila.

Voor het testen van zo'n oneflow zou je eigenlijk 2 dezeflde apparaten op dezelfde manier moeten gebruiken... en dan ééntje zonder Oneflow en de ander met.

En dat is precies waarom er zo weinig info is... Maar het aantal reviews online is ook laag. Zeker over een langere periode. En als er wat Tweakers zijn met hun ervaringen vind ik dat een betere optie dan doen of het niet bestaat O-)

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Waah schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:50:
[...]

Dat is het lastige van de Oneflow apparaten etc. Het is niet makkelijk te meten zoals een echte ontharder. Dat is een simpele test en voila.

Voor het testen van zo'n oneflow zou je eigenlijk 2 dezeflde apparaten op dezelfde manier moeten gebruiken... en dan ééntje zonder Oneflow en de ander met.

En dat is precies waarom er zo weinig info is... Maar het aantal reviews online is ook laag. Zeker over een langere periode. En als er wat Tweakers zijn met hun ervaringen vind ik dat een betere optie dan doen of het niet bestaat O-)
Goed punt, dat vroeg ik me ook al af, aangezien de OneFlow de kalk niet uit het water haalt maar er voor zorgt dat het minder goed hecht door kristallisatie. Een testsetje halen en hardheid voor/na de OneFlow meten heeft dan dus geen zin voor mij vrees ik :P

• Waah
Kijk eens aan, onderbouwing!

test-aankoop.be is de tegenhanger van de NL Consumentenbond dacht ik. Toevallig hebben ze de OneFlow getest en die lijkt dus goed te werken (bij een boiler).

Ze hebben het over een vervolg, maar dát heb ik nog niet gevonden.
Wel deze:

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:57

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Waah schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:50:
[...]

Het zal wel aan mij liggen, maar zo moeilijk is dat toch niet, je moet dingen alleen wel goed vastleggen. Met name als je de met en zonder oneflow niet tegelijk test.

Aantal dagen, aantal liters wat door een waterkoker is gegaan bv uit het hoofd het hebben over een verschil in een maand werkt niet best, was het de ene keer niet toevallig 3,5 weken en de andere keer 5? beide gevoelsmatig een maand.. , maar er zit nogal een verschil in.
Je hersenen doen in dit soort gevallen rare dingen met je beoordelingsvermogen.

Laat het duidelijk zijn dat ik heel graag wil dat het werkt en ik er met een schuin oog naar kijk. Maar iets meer onderbouwing zou wel fijn zijn. Ik heb er nog wel een beetje biostabiel gevoelens bij als ik eerlijk ben.

Edit ah, dat is fijn ik ga eens lezen :)

• Waah
Dat is enkel een korte-termijn test trouwens. Dat geven ze zelf ook aan. Geen lange termijn foto's of tests.

TAC is wat de oneflows etc. Gebruiken dacht ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 12-10-2020 15:26 ]

• Tycoontje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-03 17:47
jeroen__online schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:37:
[...]

Ik heb helaas geen meting, maar wat ik in mijn waterkoker zie zegt mij genoeg: voorheen hechtte er zoveel kalk dat ie na maximaal twee maanden aan een ontkalkbeurt (met schoonmaakazijn) toe was, dat zag je en merkte je aan het geluid dat ie maakte. Nu heb ik hem sinds de installatie van de OneFlow (half jaar geleden) niet meer ontkalkt en ben het (in de huidige staat) ook niet binnenkort van plan. Het kan inderdaad zijn dat Dunea minder hard water is gaan leveren, maar dan is het verschil wel erg groot en is de timing uiteraard erg toevallig.

Ik zal eens kijken of ik ergens een goedkoop setje op de kop kan tikken om de hardheid te meten, want ik ben het met je eens: meten is weten.
Dunea beweert al jaren 8.5 Dh te leveren, dat is niet veranderd. Zit ook in Dunea gebied en heb hier 6 jaar geleden bij een renovatie alle installaties vervangen vanaf de hoofdaansluitingen. Twee jaar later gingen de meeste nieuwe kranen al piepen. Heb toen met 2 verschillende tests gemeten en kwam op 17 Dh. Denk dat dat komt omdat de buizen in de wijk vol kalk zitten. Bij Dunea geklaagd, maar meer dan "Wij ontharden al tot 8.5" krijg je niet.
Waah schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:07:
[...]

Kijk eens aan, onderbouwing!

test-aankoop.be is de tegenhanger van de NL Consumentenbond dacht ik. Toevallig hebben ze de OneFlow getest en die lijkt dus goed te werken (bij een boiler).

Ze hebben het over een vervolg, maar dát heb ik nog niet gevonden.
Wel deze:
Dat is het artikel "Test antikalksystemen zonder zout" uit december 2019 (In jouw 2e link staat er rechts een link naar). Is een betaald artikel, kost 2 euro (Net als dat artikel wat bij sackzelfbouw staat overigens). Ben er ook wel benieuwd naar.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is voor welke OneFlow hier gekozen wordt. Want de goedkopere OFTWH-R is 22 l/min en de OFTWH is 38 l/min. Een standaard aansluiting is volgens mij 25 l/min, dus ik ben benieuwd of je het merkt als je de OFTWH-R gebruikt. En dan vooral of de druk merkbaar lager wordt.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:44
Maar zo'n OneFlow is op termijn toch een stuk duurder dan een 'gewone' waterontharder. Ik lees dat om de twee jaar het patroon moet worden vervangen, kosten ca. €200,- voor de OFTWH-R. Dat is toch heel wat meer dan de kosten voor zout en water en stroom bij een 'gewone' waterontharder. En dan heb je alsnog kalk in je water. Het zal misschien niet snel ergens hechten, maar bij opdroging zal het toch neer slaan.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:00

ericplan

5180 Wp PV

hansvk schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:27:
Maar zo'n OneFlow is op termijn toch een stuk duurder dan een 'gewone' waterontharder. Ik lees dat om de twee jaar het patroon moet worden vervangen, kosten ca. €200,- voor de OFTWH-R. Dat is toch heel wat meer dan de kosten voor zout en water en stroom bij een 'gewone' waterontharder. En dan heb je alsnog kalk in je water. Het zal misschien niet snel ergens hechten, maar bij opdroging zal het toch neer slaan.
Er is meer dan kosten. Ik kan me zomaar voorstellen dat zo’n Oneflow minder doet met de smaak van het water. Als echte theedrinker ben ik wat minder tevreden over de watersmaak na een rondje Amysoft.

A'dam PVOutput

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10-06 10:38
Ik heb een jaar terug de Watts Oneflow geinstalleerd. Ik heb voor watts gekozen omdat ik bij binnenkomst van de waterleiding geen elektriciteit en afvoer beschikbaar heb.

2 maanden na installatie had ik niet het idee dat de kalkaanslag minder werd of afnam. Ik heb contact opgenomen met Watts, en nu bleek dat ik een nieuw stuk koper had gebruikt bij installatie, Dit mag niet (oeps) stond wel in de handleiding maar had ik overheen gekeken. Het nieuwe koper reageert met het TAC patroon waardoor het zijn werking verliest. Na 2 maand was de inhoud van het filter helemaal groen en dan werkt de filter dus niet meer. Ik heb in overleg met Watts gratis een nieuwe filter gekregen (goede service tot nu toe). Deze heb ik geinstalleerd en na een paar maanden weer de filter bekeken, deze was weer groen geworden!

Watts gaf aan dat dit niet zou moeten kunnen, het effect van de nieuwe koperen buis zou na 3 weken weg moeten zijn. Er werd aangegeven dat er contact opgenomen zou worden met het moederbedrijf in Amerika om dit te bespreken en dan zou ik meer horen. Amerika heeft niet gereageerd maar er komt wel volgende week iemand langs om te onderzoeken. Hierna zal ik deze post updaten.

Over de tijd meerdere keren een hardheid test gedaan met vloeistof maar die was altijd hoger dan 10. En bij eerste meting 12. Ik weet alleen niet of die test werkt omdat de watts dus niet het kalk verwijderd maar enkel zorgt dat het niet neerslaat.

PS: Watts gaf in het contact ook aan dat bij verdamping alsnog aanslag zal ontstaan omdat dan het originele effect teniet wordt gedaan. Ik heb zelf een kook kraan in de keuken. Deze zal dus nooit kalk vrij worden met dit systeem.

[ Voor 15% gewijzigd door Thejman1989 op 15-10-2020 16:39 . Reden: spelling ]

• Supershiva
hammy87 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:04:
[...]

Geen aanslag meer? Zit hier ook naar te kijken ivm geen afvoer en onze zwarte douchekop die steeds wit wordt ;(

[...]

Hier nog wat over terug gehoord?
Een mail waarvan de eerste zin luidt

"Dank u voor uw mail. OneFlow is geen waterontharder, maar een kalkpreventiesysteem"
En de toon is gezet.... :-(

Daarna de vraag of ik die unit wil openmaken een foto wil sturen van de inhoud van het filterpatroon zodat ze de kleur van de korrels kunnen bepalen.
Die oneflow zit op een dusdanige plek in de meterkast dat ik hem niet zomaar kan opendraaien. (Dus niet alleen even simpel de hoofdkraan dicht en opendraaien) De loodgieter zal dat hele ding er weer af moeten halen en dat alles voor een foto.
Ben er eigenlijk wel helemaal klaar mee, klote apparaat, klote service.
Loop er alsjeblieft met een grote boog omheen!

• Supershiva
Sjefke32 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:18:
Wij overwegen ook om een Aqmos R2D2-32 te gaan plaatsen, ik worstel echter alleen nog met de dimensionering.

Wij zijn met z'n tweeen, verbruiken per jaar circa 100m3 water. Grootste verbruiker is de regendouche met 9.5L/min. De R2D2 heeft een capaciteit van 3200liter bij een hardheid van 10DH (dit is de hardheid hier in de regio). Qua waterverbuik zou dat ruimschoots moeten passen bij iedere 6 dagen regeneren (100.000/365 = 273 liter per dag, x6 dagen = 1638 liter. Klopt dit zover?

Dan hebben we nog de doorstroomcapaciteit, daar worden een tweetal waardes opgegeven op het datasheet,
de max doorstroom bij 20 > 8 DH zou 1.0m3 per uur zijn en de max doorstroom van 20DH > 0.5 DH zou 0.24m3 per uur zijn. Hoe bereken ik die maximale doorstroom nu op basis van 10 DH > 0 DH? Is dat simpelweg 2x zoveel als van 20DH naar 0 DH? dus 0.48m3 per uur? en dan dus 8 liter per minuut?
Ik stoei met exact hetzelfde probleem, hier ook een regendouche waar dagelijks door 3 mensen gebruik van wordt gemaakt en een bad (12L per minuut 38graden).

Ik heb nu een flut apparaat van oneflow waarbij ons zwarte sanitair nog steeds onder de kalk zit.
Nu op zoek naar een zout alternatief en resthardheid wil ik graag op 0 hebben.
Geen trek om wéér een apparaat aan te schaffen wat niet doet waarvoor ik het koop.

Ik denk dat ze met die waardes bedoelen hoeveel m3 per uur er maximaal kalkvrij wordt gemaakt.
Ik vrees dat we met 8 liter per minuut te kort komen, wil zeggen dat er in jou geval 1,5 liter per minuut niet wordt gezuiverd van kalk.

Ik ben een absolute leek dus ik hoop dat iemand dit kan verduidelijken.

• Rol-Co

Rol-Co

Supershiva schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:04:
[...]

Een mail waarvan de eerste zin luidt

"Dank u voor uw mail. OneFlow is geen waterontharder, maar een kalkpreventiesysteem"
En de toon is gezet.... :-(

Daarna de vraag of ik die unit wil openmaken een foto wil sturen van de inhoud van het filterpatroon zodat ze de kleur van de korrels kunnen bepalen.
Die oneflow zit op een dusdanige plek in de meterkast dat ik hem niet zomaar kan opendraaien. (Dus niet alleen even simpel de hoofdkraan dicht en opendraaien) De loodgieter zal dat hele ding er weer af moeten halen en dat alles voor een foto.
Ben er eigenlijk wel helemaal klaar mee, klote apparaat, klote service.
Loop er alsjeblieft met een grote boog omheen!
En waarom bouw je dat ding dan zover weg? Je moet toch ook dat filter ééns in de zoveel tijd vervangen?
Onhandige inbouw kan oneflow niets aan doen.

• Rol-Co

Rol-Co

Supershiva schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:29:
[...]

Ik stoei met exact hetzelfde probleem, hier ook een regendouche waar dagelijks door 3 mensen gebruik van wordt gemaakt en een bad (12L per minuut 38graden).

Ik heb nu een flut apparaat van oneflow waarbij ons zwarte sanitair nog steeds onder de kalk zit.
Nu op zoek naar een zout alternatief en resthardheid wil ik graag op 0 hebben.
Geen trek om wéér een apparaat aan te schaffen wat niet doet waarvoor ik het koop.

Ik denk dat ze met die waardes bedoelen hoeveel m3 per uur er maximaal kalkvrij wordt gemaakt.
Ik vrees dat we met 8 liter per minuut te kort komen, wil zeggen dat er in jou geval 1,5 liter per minuut niet wordt gezuiverd van kalk.

Ik ben een absolute leek dus ik hoop dat iemand dit kan verduidelijken.
Ik ken de gegevens niet maar kan die oneflow dat aan? Heb je dat onderzocht?
Belangrijk is de capaciteit per uur, daar moet je gewone gebruik binnenvallen.

• Supershiva
Oneflow zegt 38L per minuut aan te kunnen.

En je hebt helemaal gelijk, ik heb er zelf met inbouw van dat apparaat niet op gelet dat de loodgieter hem op een onhandige plek heeft geplaatst.
Daar kan oneflow niks aan doen.

Waar de verkoper van die meuk wel wat aan kan doen is het feit dat ik de hele situatie heb voorgelegd mbt zwart sanitair e.d. en dan nog deze oplossing durven te adviseren.

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
Oneflow Watts vorige week geinstalleerd (Ionenwisselaar onmogelijk qua afvoer): eerste indruk prima en doet wat het belooft. Kalkaanslag is er nog wel, maar veel minder hardnekkig.

• Supershiva
Goed ik ben dus nog steeds aan het oriënteren voor een waterontharder op basis van hars&zout ipv de oneflow die ik nu heb.Dit omdat op mijn zwarte sanitair toch echt kalkstrepen achter blijven.

Nu gaat een ontharder helaas niet in de meterkast passen.
Kruipruimte is ook geen optie, totaal niet makkelijk toegankelijk.
Blijft de kast onder de trap over denk ik, of zijn er nog andere locaties waar je een ontharder kan plaatsen (zolder?)

De trapkast is in de keuken die door loopt naar de woonkamer zonder een tussendeur oid.
Het gaat om een open trap die uit komt op de eerste verdieping waar de slaapkamers aan grenzen.

Nu vroeg ik me af hoeveel geluid een waterontharder bij normaal gebruik maakt en bij regeneratie.
Ik kwam onderstaande filmpjes gepost door XyRuS tegen en schrok me rot.
Maakt regenereren zo'n herrie?

@XyRuS Sorry even schaamteloos je filmpjes gequote....
XyRuS schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 20:03:

Hier een filmpje van hoe backwash en fast rinse horen te klinken (bij mijn ouders)
[Video]

Hier een video van hoe het bij mij klonk na installatie tijdens backwash. Let dus op het piepende geluid wat veel te luid is om fatsoenlijk doorheen te slapen.
[Video]

Dit heb ik terug gekoppeld naar de leverancier maar omdat ik toch nieuwsgierig ben, ben ik zelf opzoek gegaan. Het heeft wat research gekost en heb het probleem kunnen herleiden naar de restrictie ring in de afvoerkoppeling. Deze was bij hoge flow naar de afvoer aan het resoneren.

Met als resultaat een stille backwash en quick rinse: [Video]
Als regenereren zoveel herrie maakt, dan is de trapkast dus ook geen optie.
Dan zit iedereen bij iedere regeneratie rechtop in z'n bed (allemaal lichte slapers)

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
Supershiva schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:13:
Goed ik ben dus nog steeds aan het oriënteren voor een waterontharder op basis van hars&zout ipv de oneflow die ik nu heb.Dit omdat op mijn zwarte sanitair toch echt kalkstrepen achter blijven.

Nu gaat een ontharder helaas niet in de meterkast passen.
Kruipruimte is ook geen optie, totaal niet makkelijk toegankelijk.
Blijft de kast onder de trap over denk ik, of zijn er nog andere locaties waar je een ontharder kan plaatsen (zolder?)

De trapkast is in de keuken die door loopt naar de woonkamer zonder een tussendeur oid.
Het gaat om een open trap die uit komt op de eerste verdieping waar de slaapkamers aan grenzen.

Nu vroeg ik me af hoeveel geluid een waterontharder bij normaal gebruik maakt en bij regeneratie.
Ik kwam onderstaande filmpjes gepost door XyRuS tegen en schrok me rot.
Maakt regenereren zo'n herrie?

@XyRuS Sorry even schaamteloos je filmpjes gequote....

[...]

Als regenereren zoveel herrie maakt, dan is de trapkast dus ook geen optie.
Dan zit iedereen bij iedere regeneratie rechtop in z'n bed (allemaal lichte slapers)
Hier gebeurt het regenereren om 12 uur in de middag.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Papapa Zoek even op de oneflow hier in dit topic.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• c-mattic
  • Laatst online: 08-06 01:02
CurlyMo schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:15:
[...]

Ja, ik ben benieuwd. Hoe zit het met de gebruikskosten? Het zout kan dan wel iets duurder zijn, maar als hij gewoon mechanisch werkt, dan scheelt dat weer stroomkosten :)

Hebben deze ook een afvoer nodig?
Deze heeft een afvoer nodig. Heb je geen afvoermogelijkheid, dan is TAC het meest voorkomend alternatief. De OneFlow is hier één voorbeeld van, maar gebruikskosten zijn wel héél hoog van die technologie.

Verbruik zou gelijkaardig moeten zijn met andere ontharders.
Even opgezocht en per regeneratie verbruikt de ontharder 300 gram zout en 18l water. Dat is voor één van de twee harskernen van 3 liter. Hiermee zou je moeten kunnen vergelijken met andere modellen.
Mogelijks bespaar je idem op wat elektriciteit, maar zover ik heb gehoord is dat verbruik miniem bij elektrische verzachters.

Ik onthard hiermee zonder problemen water van 21° dH en heb twee badkamers (wel geen stortdouches).

Hierbij een aantal foto's. De hardheid en resthardheid stel je gemakkelijk in met een zeskantsleutel. Opgelet, dit moet wel tweemaal (één keer voor elke harskern). Zie laatste foto.

Alles werd goed verpakt door FountainSofteners.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0ooOYzZet7HpUFRDWsUj0K-ng4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OA72zScRHp5JQOBpw8A7pJM8.jpg?f=fotoalbum_medium

Het is een compleet pakket met afvoerslang, air gap en ingebouwde bypass. Natuurlijk is het bij bepaald onderhoud wel gemakkelijk om eventueel een externe bypass te plaatsen indien hij afgekoppeld moet worden. Dit is bij mij (nog) niet het geval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjOFS4lG7jj5zZn_wYgG7K4RNLY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhuZ8KXYFlnKi2b1Ybgefway.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eic-SeosmSqTKL6ujHdkbrpxSIg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ilRGfbrPtpXCVarM6q2E0Vjn.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ibRQ-12xFwEhPFDbflfZASFamA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SluGxAakumn1TGIDJafMOAo1.jpg?f=fotoalbum_medium

Hierbij zie je hoe kinderlijk eenvoudig de hardheid en resthardheid kan ingesteld worden (even klikken op het plaatje zodat mijn comments leesbaar zijn in de foto). Ook handig in geval de hardheid zou veranderen in jouw regio/buurt. Altijd zonde als je teveel zou regeneren, zowel voor het milieu als jouw portefeuille. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMncL9FnWVwt85pTOAOWupVTpeE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQmhTandXdLxeiNZnMug5IA4.jpg?f=fotoalbum_medium

• AUijtdehaag
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:22:
[...]

Kom maar op met je ideeën :)

Ik heb geen afvoer in de meterkast.
Watts oneflow
Amfa4000
50 ltr teil
Regenpijp?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:41
Zijn dat echte ontharders of verminderen die alleen kalkaanslag?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Memphisto schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 06:51:
Nieuwe poging aangezien mijn vraag wat ondergesneeuwd lijkt te raken tussen alle andere posts.
Iemand ervaringen met het plaatsen van ontharders waarvoor geen afvoer naar het riool benodigd is?

[...]
Zie hier (eerder in dit topic) mijn ervaring met de Watts OneFlow, ook zonder afvoer. Hopelijk heb je er wat aan :)

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:31
jeroen__online schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:16:
[...]

Zie hier (eerder in dit topic) mijn ervaring met de Watts OneFlow, ook zonder afvoer. Hopelijk heb je er wat aan :)
Kijk aan, helemaal gemist! Ken het merk verder ook niet en had het merk ook nog niet gevonden via google.

Ik ga je (en overige relevante) berichten nog eens doornemen! Nog altijd tevreden?

Thanks!

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Memphisto schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:34:
[...]

Kijk aan, helemaal gemist! Ken het merk verder ook niet en had het merk ook nog niet gevonden via google.

Ik ga je (en overige relevante) berichten nog eens doornemen! Nog altijd tevreden?

Thanks!
Nog steeds tevreden :) gezien je vereisten lijkt TAC (Template Assisted Crystalization) me sowieso een interessante techniek om naar te kijken, dan kom je vanzelf bij o.a. de OneFlow uit.

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-06 00:40
c-mattic schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 11:06:
[...]

• Ionenontharder (IX)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik vind het wel interessant dat het aangehaalde onderzoek bij deze post van een tijdje terug aantoont dat magnetische waterontharders de helft minder kalkaaanslag veroorzaken. Ik heb het artikel nog niet gelezen, maar mis ik iets?

Vooralsnog blijf ik ervan overtuigd dat magnetische waterbehandeling onzin is. Of kun je met een echt sterke (elektro)magneet wel bereiken dat kalk zich beter laat oplossen? (Niet dat ik denk dat het werkt, anders hadden we allemaal thuis wel sterke elektromagneten gehad in plaats van gewone waterontharders. Ik kijk gewoon op van die resultaten.)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:30
Theone098 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:09:
[...]

Maar hoe werkt dat dan? Lopen er dan leidingen van de meterkast naar boven en vandaar weer naar beneden voor distributie?
Klopt, dat is een mogelijkheid.
Je kunt ook een systeem zonder afvoer overwegen, op basis van TAC (bv oneflow), is wel iets duurder in gebruik (175 euro per 3 jaar).

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 30-05-2021 12:32 ]

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-02 22:45
Zelf ben ik ook in de markt voor een ontharder. Helaas is het niet mogelijk om in de meterkast te installeren, in de wasruimte zou het wel kunnen waardoor de badkamer, wasmachine en de tapwater installatie van onthard water worden voorzien.

Ik overweeg de R2D2 omdat de naam cool klinkt en dat deze zelf in te bouwen is. Een OneFlow is het andere alternatief. Doel is meer schoonmaakbedrijf voor de douche en exceem problemen. Drinkwater heb ik liever zoals vitens het levert.

Schiet ik wat op met een gedeeltelijke installatie? Of is dit vragen om problemen?

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-06 08:08
witterholt schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:39:
[...]

Watts is, in tegenstelling tot Happy Drops, wel een bekend merk in de installatiewereld (ons master-master naregelsysteem van de vloerverwarming is ook van Watts) en op Amazon.com waren de reviews van dit systeem goed. Dan maar een iets grotere unit.
Hoi Witterholt,
Als het goed is heb je de Oneflow nu ruim een jaar in gebruik? Bevalt het goed, geen kalkaanslag in de douche ruimte bijvoorbeeld, of wel kalk maar makkelijk te verwijderen?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• witterholt
Joris 407 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:33:
[...]

Hoi Witterholt,
Als het goed is heb je de Oneflow nu ruim een jaar in gebruik? Bevalt het goed, geen kalkaanslag in de douche ruimte bijvoorbeeld, of wel kalk maar makkelijk te verwijderen?
Het laatste; de kalk is er wel, maar makkelijk te verwijderen. Precies dus zoals in de product beschrijving staat.

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-06 08:08
witterholt schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:31:
[...]

Het laatste; de kalk is er wel, maar makkelijk te verwijderen. Precies dus zoals in de product beschrijving staat.
Dankje,mooi dat het voldoet. Ik lees dat je hem niet mag aansluiten op nieuw koper, omdat je daarmee je patroon vervuilt. Maar dat geldt dan toch alleen wat het leidingwerk vòòr de Oneflow betreft? Wat er achter komt maakt toch niet uit? Ik wil er een nieuwe douche wtw mee voeden

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• witterholt
Joris 407 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:19:
[...]

Dankje,mooi dat het voldoet. Ik lees dat je hem niet mag aansluiten op nieuw koper, omdat je daarmee je patroon vervuilt. Maar dat geldt dan toch alleen wat het leidingwerk vòòr de Oneflow betreft? Wat er achter komt maakt toch niet uit? Ik wil er een nieuwe douche wtw mee voeden
Geen idee. Ik heb hem gelijk laten aansluiten na betrekking van onze nieuwbouwwoning. Dus alle leidingen waren "nieuw koper". Toch functioneert de OneFlow prima.
Pagina: 1 2

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.