Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 2 3 4
Acties:

Onderwerpen

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:24

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Matched: amysoft
Zo, sinds gisteren heb ik hier ook een waterontharder. Hier in Zutphen zit ik met 10~12dh, wat het water niet echt ten goede komt :P

We hebben Aquacell, AmySoft en Boshuis over de vloer gehad. De verkoop van Aquacell verloopt redelijk agressief, AmySoft en Boshuis hadden meer binding met de klant. Uiteindelijk hebben we voor Boshuis gekozen, daar wij de ontharder via huurkoop hebben geregeld. Ik heb nu de centen namelijk niet om hem compleet aan te schaffen (iets met een huwelijk), maar kan het wel maandelijks betalen.

De waterontharder (Duolux 150) staat nu tussen de 2,5 en 3dh, wat een prima instelling voor mij is. Ik hoop dat de kalkaanslag wat in de warmwaterleiding zit snel afbreekt. Wat ik nu al merk, met één dag, is dat het water nu al retesnel ontkalkt is. Glazen zijn schoner, de vaat is schoner, mijn haren worden schoner en het water is zacht :9~

Enig nadeel wat ik nu merk is dat de druk van het warme water beneden peil is. Dat kan te maken hebben de restant aan verkalking, hopelijk niet met de ontharder. Anders zijn we na een half jaar proefdraaien wel klaar met de ontharder en moet ik kijken naar andere oplossingen.

Vooralsnog zeer tevreden met de aanschaf.

Wauw, een sig!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:02
Afgelopen week ook een ontharder besteld. Na het lezen van dit topic en verder uitzoekwerk kwam ik op de website van Amysoft terecht. De adviseur is geweest en wij zijn overtuigd dat het een zeer goed product is. Vooral de doorontwikkeling van de ESM-waterontharder maakte wel indruk. we hebben eerder contact gehad met een andere partij die wel goedkoper was; maar kwalitatief en wat werken betreft zijn we van de ESM meer overtuigd.

Zodra hij geinstalleerd is zal ik onze ervaring delen in dit topic.

Groet,
Ron

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-03 08:45
thunder68 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 22:58:
Afgelopen week ook een ontharder besteld. Na het lezen van dit topic en verder uitzoekwerk kwam ik op de website van Amysoft terecht. De adviseur is geweest en wij zijn overtuigd dat het een zeer goed product is. Vooral de doorontwikkeling van de ESM-waterontharder maakte wel indruk. we hebben eerder contact gehad met een andere partij die wel goedkoper was; maar kwalitatief en wat werken betreft zijn we van de ESM meer overtuigd.

Groet,
Ron
Het was dus een heel goede verkoper ;). Beetje jammer dat Amysoft geheimzinnig over de prijs doet....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• DaMightyWackO
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:42

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

thunder68 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 22:58:

Groet,
Ron
Heb je ook de Wifi Hydrolink Plus erop besteld?

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:02
Ik heb geen ervaring met het apparaat en was benieuwd naar de jouwe.
Ik heb ook geen idee wat het kost gezien ik geen prijzen kan vinden?
Hoe ging de levering en installatie?
Kan niet anders zeggen dan dat levering en installatie perfect was. Zeer netjes en voorzichtig uitgevoerd. Was beetje huiverig voor het boren van d gaan door de vloer ivm vloerverwarming. Maar hebben ze keurig gedaan. Wij hebben hem in de trapkast geplaatst, vandaar dat er door de vloer geboord moest worden om bij de watermeter te komen. In de trapkast hebben we de meeste ruimte en handig voor het bijvullen van zout.

Reden voor keuze Amysoft was dat zij door ervaring het product doorontwikkeld hebben. Door droge zoutbak en reinigingsmodule is de kans op bacteriën in de zoutbak minimaal. Verder erg zuinig met zout en spoelwater. Weinig bewegende delen en 15 jaar garantie. Ze zijn wel iets duurder (gezin 4 personen, verbruik ca 200 m3 per jaar.) De totaalprijs lag rond 1800 incl alles en voor 2 jaar zout erbij.

Zou ze zeker aanraden, bel ze gerust voor een advies. Tuurlijk kan het goedkoper maar daar zitten ook consequenties aan. Belangrijk is dat je bepaald wat belangrijk voor je is, de verschillende systemen vergelijkt en dan je leuze maakt. Zit je in een huis waar je lang denkt te blijven kies je wellicht anders dan in een doorstroomwoning. Ben je zelf handig kun je het ook zelf installeren, scheelt ook geld.

Succes met je zoektocht! Ik wil niet anders meer; de voordelen zijn bekend....

• DaMightyWackO
  • Laatst online: 20:42

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

thunder68 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:10:
[...]

Kan niet anders zeggen dan dat levering en installatie perfect was. Zeer netjes en voorzichtig uitgevoerd. Was beetje huiverig voor het boren van d gaan door de vloer ivm vloerverwarming. Maar hebben ze keurig gedaan. Wij hebben hem in de trapkast geplaatst, vandaar dat er door de vloer geboord moest worden om bij de watermeter te komen. In de trapkast hebben we de meeste ruimte en handig voor het bijvullen van zout.

Reden voor keuze Amysoft was dat zij door ervaring het product doorontwikkeld hebben. Door droge zoutbak en reinigingsmodule is de kans op bacteriën in de zoutbak minimaal. Verder erg zuinig met zout en spoelwater. Weinig bewegende delen en 15 jaar garantie. Ze zijn wel iets duurder (gezin 4 personen, verbruik ca 200 m3 per jaar.) De totaalprijs lag rond 1800 incl alles en voor 2 jaar zout erbij.

Zou ze zeker aanraden, bel ze gerust voor een advies. Tuurlijk kan het goedkoper maar daar zitten ook consequenties aan. Belangrijk is dat je bepaald wat belangrijk voor je is, de verschillende systemen vergelijkt en dan je leuze maakt. Zit je in een huis waar je lang denkt te blijven kies je wellicht anders dan in een doorstroomwoning. Ben je zelf handig kun je het ook zelf installeren, scheelt ook geld.

Succes met je zoektocht! Ik wil niet anders meer; de voordelen zijn bekend....
Bedankt voor je reactie.
Hoever zit je kast van de hoofdaansluiting vandaan? En hoe heb je je spoel afvoer gemaakt? (Direct een gat geboord op je hoofdriolering?)

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-10-2025

Jean Paul

Reservebelg

Het is ook net hagel dat uit de douchekop komt. Als ik jouw verbruik eens lineair doortrek zou ik op ongeveer 100kg zout komen, en met 40 euro is dat goedkoper dan de Brita-filters welke ook alleen maar voor beperkte doeleinden gebruikt kan worden.

Het blijft een flinke investering.. Moet het thuis eens goed bespreken en eens offertes opvragen. De opmerking van thunder66 triggerde mij om eens in het product van Amysoft te verdiepen. Wat ik wel zie is dat zij zelf het product niet maken, maar wel 20 jaar exclusieve dealer van het product Ecowater.

In België lijkt het erop dat ik bij de fabrikant zelf alles kan bestellen en laten installeren. Zal eerst even uitzoeken hoeveel liter water we nu dagelijks gemiddeld verbruiken en dan eens daar informeren naar het juiste product :)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• drielp
Jean Paul schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 08:49:
Het is ook net hagel dat uit de douchekop komt. Als ik jouw verbruik eens lineair doortrek zou ik op ongeveer 100kg zout komen, en met 40 euro is dat goedkoper dan de Brita-filters welke ook alleen maar voor beperkte doeleinden gebruikt kan worden.

Het blijft een flinke investering.. Moet het thuis eens goed bespreken en eens offertes opvragen. De opmerking van thunder66 triggerde mij om eens in het product van Amysoft te verdiepen. Wat ik wel zie is dat zij zelf het product niet maken, maar wel 20 jaar exclusieve dealer van het product Ecowater.

In België lijkt het erop dat ik bij de fabrikant zelf alles kan bestellen en laten installeren. Zal eerst even uitzoeken hoeveel liter water we nu dagelijks gemiddeld verbruiken en dan eens daar informeren naar het juiste product :)
De onze komt bij Waterluxe vandaan, prijs voor het apparaat, inclusief bezorgen en 3 zakken zout. was 895 euro. Koppeling, verloopstukjes, slangen en speciaal boortje voor aansluiten op de riolering zijn hier ook bij inbegrepen.

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-03 13:48
Ik heb sinds enkele dagen een ontharder van AmySoft. Hoe het bevalt moet ik dus nog even zien.

Ik mijn vorige woning had ik erg veel last van kalkaanslag. Dat ging er met antikalk spulletjes ook niet meer af. Zwarte plekken op mijn kranen had ik ook, maar volgens mij kwam dat in mijn geval doordat ik antikalk spul te lang op de kraan heb laten zitten.

Het chrome van de kraan kan daar niet tegen.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-03 14:27

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Tozz schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:05:
Ik heb sinds enkele dagen een ontharder van AmySoft. Hoe het bevalt moet ik dus nog even zien.

Ik mijn vorige woning had ik erg veel last van kalkaanslag. Dat ging er met antikalk spulletjes ook niet meer af. Zwarte plekken op mijn kranen had ik ook, maar volgens mij kwam dat in mijn geval doordat ik antikalk spul te lang op de kraan heb laten zitten.

Het chrome van de kraan kan daar niet tegen.
Wat kost AmySoft. Kan geen prijzen om hun site vinden. En mail dmv contactformulier word niet (snel) op gereageerd.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-03 13:48
Atomic2005 schreef op donderdag 25 augustus 2016 @ 17:43:
[...]

Wat kost AmySoft. Kan geen prijzen om hun site vinden. En mail dmv contactformulier word niet (snel) op gereageerd.
Onder de streep, volledig geïnstalleerd etcetera EUR 1700,- voor de ESM15. Niet zo goedkoop als een Fleck, maar voordeel is dan weer dat deze volledig geïnstalleerd wordt. En ik moet zeggen dat ze dat wel heel netjes hebben gedaan. Zelfs de kabel van de voedingsadapter netjes door een grijs PVC buisje.

Wel goedkoper dan Aquacell :)

Verwijderd

Ook wij zijn ons aan het oriënteren in een waterontharder. We twijfelen over de volgende producten;

Amysoft ESM 15 +/- €1800 incl plaatsing + zout
IQ soft ECO 12 +/- €1800 incl plaatsing + zout
Waterluxe Duo 14 +/- €1000 excl plaatsing + zout

Wat zijn jullie bevindingen en waarom heb je voor het model gekozen dat je nu thuis hebt staan. Adviezen en tips zijn welkom.

Verwijderd

Wij hebben sinds 5 dagen een waterontharder van Amysoft.
Wat als eerste opviel was dat het water naar hars rook en afschuwelijk smaakte. Na zo'n twee dagen was de harsgeur weg, maar het water smaakt nog steeds wrang-bitter.
Echt ondrinkbaar, we geven nu ruim €2-3 per dag uit aan fleswater, dus daar gaat je besparing op schoonmaakmiddelen :)
Maar meer ben ik gewoon bang van dit vieze water!
Is de afstelling soms verkeerd?
Tips iemand??

• drielp
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2016 @ 18:55:
Wij hebben sinds 5 dagen een waterontharder van Amysoft.
Wat als eerste opviel was dat het water naar hars rook en afschuwelijk smaakte. Na zo'n twee dagen was de harsgeur weg, maar het water smaakt nog steeds wrang-bitter.
Echt ondrinkbaar, we geven nu ruim €2-3 per dag uit aan fleswater, dus daar gaat je besparing op schoonmaakmiddelen :)
Maar meer ben ik gewoon bang van dit vieze water!
Is de afstelling soms verkeerd?
Tips iemand??
Tip nee, advies wel. Neem contact op met je leverancier.

• wrvk82
  • Laatst online: 04-11-2023
20 januari wordt bij ons een waterontharder van Amysoft geplaatst (C-200). Can't wait!

15 jaar garantie als je een onderhoudscontract afsluit (70euro per twee jaar).

Verbruik wordt geschat op 25 kg zout per jaar bij een verbruik van 100 m3.

#foamPartyIncoming

Edit: "zout" toegevoegd achter "25 kg"

[ Voor 8% gewijzigd door wrvk82 op 09-01-2017 17:27 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:43
Voor onze nieuwe woning heb ik een Aquacomfort ESM 15 besteld

https://www.aquacomfort.n...technische-specificaties/

Identiek als de Amysoft, alleen dan een ander "label"

Op dit moment hebben we ook al een waterontharder (Culligan), maar deze lijkt mij beter, zout wordt droog bewaard, en qua zoutverbruik zou deze stukken minder moeten verbruiken.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Grolsch
Ik moest 1500 betalen voor een Aqua Comfort ESM15 (Amysoft C-300 waterontharder).

Dat is inclusief installatie, bypass, 50KG zout, uitleg, etc.

https://www.aquacomfort.n...technische-specificaties/

Dus € 2300,00 lijkt mij redelijk fors.

• SoulEnroLL
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-12-2025
Dat zijn van die dingen met Fleck kleppen toch? Verbruiken die geen 100kg zout per jaar?

Dat harsfles en zoutbak apart is ook maar onhandig. Waarom geen Ecowater systeem (Amerikaans)

Zelfde prijs (of minder) én mooier. 1549 is best veel. Dealers hiervan in NL zijn geloof ik alleen AmySoft en Quality Water.. Die laatste is een stuk goedkoper (kleiner bedrijf denk ik) en mooie calex machines. Heeft hier in Friesland als veel in nieuwbouw geplaatst.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-03 14:27

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

SoulEnroLL schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:47:
Dat zijn van die dingen met Fleck kleppen toch? Verbruiken die geen 100kg zout per jaar?

Dat harsfles en zoutbak apart is ook maar onhandig. Waarom geen Ecowater systeem (Amerikaans)

Zelfde prijs (of minder) én mooier. 1549 is best veel. Dealers hiervan in NL zijn geloof ik alleen AmySoft en Quality Water.. Die laatste is een stuk goedkoper (kleiner bedrijf denk ik) en mooie calex machines. Heeft hier in Friesland als veel in nieuwbouw geplaatst.
De QW9 heeft toch ook "gewoon" een los zoutvat? En afhankelijk van de ingestelde en lokale hardheid van het water word er vaak heel grof gerekend met 1 zak zout (25kg) per persoon per jaar. Dus die max100kg is niet heel vreemd. Ik merk nu trouwens al dat wij daar met 4personen _lang_ niet aan toe gaan komen.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:36
Volgens mij verschilt het heel erg per apparaat. Onze gloednieuwe koelkast maakt af en toe best wat herrie (niet boven hoorbaar gelukkig), onze vaatwasser is wel hoorbaar (maar niet vervelend als je slaapt). Een wasmachine maakt sowieso herrie, toch? :P

In ieder geval, ik heb de vraag over geluidsproductie neergelegd bij de aanbieder. Die zegt dat het alleen hoorbaar is "als je er naast staat" maar mocht je het toch horen, dan is het al voldoende om er iets (dekentje) overheen te leggen. Mij lijkt dat rubber pootjes ook nog wel zullen hebben om eventueel trillingsgeluid te voorkomen.

Ik weet niet of ik het merk en type hier mag noemen (zo niet, dan haal ik het weg), maar het gaat om een C200 van Amysoft. Misschien dat er net iemand toevallig met déze waterontharder ervaring heeft qua geluidsproductie :)

• SoulEnroLL
midget schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:41:
Zelf ben ik voornemens om op korte termijn een waterontharder te plaatsen.

Op dit moment neig ik naar een waterontharder van Hydrotense.
http://www.hydrotense.eu/...2WO%20StandAlone%20Family\[1]%22

Zowel het zoutvat als de besturing zal geplaatst worden in de kruipruimte, hiervoor zal ik deze iets moeten uitgraven.

Enkele vragen:
- Onze woning heeft 2 badkamer, ligbad, regendouche etc etc, hoe bepaal ik nu het type waterontharder?

-- Ontharder StandAlone 18L = Doorstroomcapaciteit / debiet: 30 l./min. continu = Prijs 725 Euro met Fleck 5600 SXT
-- een 22L HighFlow met Fleck 7700 SXT besturingssysteem kost € 998,50

Dit is een prijsverschil van bijna 300 euro en ik twijfel of dit het waard is?
Ik zou even verder kijken naar andere modellen.

Sowieso geen ontharder met een Fleck klep kopen, verbruiken letterlijk 10x zoveel zout dan moderne kleppen van bijvoorbeeld Ecowater (Moet je voor bij Quality water of Amysoft zijn).

Je moet toch niet elke maand bij willen vullen als je waterontharder in de kruipruimte staat ;)

Ga je zelf installeren? Ik neem aan dat de prijs voor installatie daar nog niet bij in zit. Voor een
A-merk waterontharder waar je echt plezier van wilt (laag zoutverbruik en kwaliteit) moet je toch min rond de €1350 aftikken inlc installatie.

Ik zou in die situatie gaan voor een QW15. (top model van Quality water met ingebouwde zoutbak) daar staan er veel van hier in nieuwbouw bij Leeuwarden.

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:05
SoulEnroLL schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 14:16:
[...]

Ik zou even verder kijken naar andere modellen.

Sowieso geen ontharder met een Fleck klep kopen, verbruiken letterlijk 10x zoveel zout dan moderne kleppen van bijvoorbeeld Ecowater (Moet je voor bij Quality water of Amysoft zijn).

Je moet toch niet elke maand bij willen vullen als je waterontharder in de kruipruimte staat ;)

Ga je zelf installeren? Ik neem aan dat de prijs voor installatie daar nog niet bij in zit. Voor een
A-merk waterontharder waar je echt plezier van wilt (laag zoutverbruik en kwaliteit) moet je toch min rond de €1350 aftikken inlc installatie.

Ik zou in die situatie gaan voor een QW15. (top model van Quality water met ingebouwde zoutbak) daar staan er veel van hier in nieuwbouw bij Leeuwarden.
Bedankt voor je reactie.
Ik zou inderdaad zelf gaan installeren.
De leidingen komen op basis van koper het huis binnen en gaan vervolgens flexibel verder.
Dit koper stuk kan ik mooi "misbruiken" voor het opsplitsen van de leiding naar de ontharder.

Ik dacht dat de ontharder met een Fleck klep juist een van de betere modellen waren, bedankt dus voor je advies!
Ik ga even contact opnemen met Quality water en kijken wat er nog meer te krijgen is.

Is de hydrotense echt zo slecht dan, ik zie meerdere mensen in dit topic die hem zelf geïnstalleerd hebben...

[ Voor 4% gewijzigd door midget op 23-05-2017 15:18 ]

Verwijderd

Vraagje.
Wat is de zin of onzin van de ontsmettingsmodule bij de amysoft waterontharders. En als het zin heeft waarom hebben andere merken dat dan niet?

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 10:17:
Vraagje.
Wat is de zin of onzin van de ontsmettingsmodule bij de amysoft waterontharders. En als het zin heeft waarom hebben andere merken dat dan niet?
Als ons kraanwater besmet zou zijn, dan is zo'n ontsmettingsmodule misschien interessant. Maar hier in Nederland komt geen besmet water uit de kraan.

• SoulEnroLL
Het is inderdaad belangrijk om bacterie groei te voorkomen. Vooral in de harskolom en in het venturie ventiel (verantwoordelijk voor het opzuigen zoutwater).

Volgens mij gebruikt Amysoft hiervoor een soort Chloorinator. Dit zou ik niet aanraden. Chloor is niet gezond.

Ik gebruik zelf als "harscleaner" verdunt waterstofperoxide op aanbeveling van m'n zus ( is apotheker). Hiermee worden ook in de zorg dingen ontsmet. Eén keer per jaar bij de onderhoudsbeurt in de vlotterbuis van mijn QW 15.

• SoulEnroLL
Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 17:59:
Wat heb nu dan voor waterontharder SoulEnroll?
Een Calex 15. (heet nu QW15 geloof ik) Is een topmodel van de vorige generatie uit de VS (EcoWater) Ben fan van waterharders uit de VS, daar zit alle kennis en kwaliteit omdat daar die apparaten al 20 jaar "normaal" zijn. Amerikanen met al dat marmer en grote koelkasten etc...

Dealers van Ecowater in Nederland zijn zover ik weet QualityWater en AmySoft.

AmySoft levert de nieuwe dure modellen. Quality water levert de "vorige generatie". Van binnen ( technisch kwa klep etc) zijn ze echter exact het zelfde.

Verwijderd

Ik ga mogelijk voor de amysoft e200 of c200 met ontsmettingsmodule. Is in duitsland al verplicht zei de leverancier. Goeie keuze?
Graag hoor ik jullie mening.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2017 19:04 ]

• SoulEnroLL
Verwijderd schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:52:
Ik ga mogelijk voor de amysoft e200 of c200 met ontsmettingsmodule. Is in duitsland al verplicht zei de leverancier. Goeie keuze?
Graag hoor ik jullie mening.
Is één van de beste waterontharders op de markt, dat zeker. Betere prijs/kwaliteit verhouding dan andere ontharders die in dit topic voorbij komen.

De "ontsmettingsmodule" is echter onzin. Dat Duitsland verhaal is ook marketing praat.... Is gewoon leuke manier om 200 euro bij de prijs op te doen.

Zorg gewoon dat de waterontharder minimaal elk jaar even onderhoud krijgt evt het hars laten spoelen met een cleaner.

Je zou ook voor een model uit de vorige generatie kunnen gaan van Ecowater (heb ik zelf ook QW 15), technisch zijn die exact het zelfde (alleen behuizing anders). Bespaard je rond de €500 denk ik. :)

• Vincm
Sinds gisteren hebben we 'm! De Amysoft C200.

Ben wel geschrokken van het geluid afgelopen nacht om 02:00 :o werd er wakker van. Nou staat onze slaapkamer deur altijd open (en de waterontharder staat in de trapkast 1 verdieping lager) maar dat valt toch tegen. Misschien overdag laten regenereren of iets van isolatie eromheen bouwen?

Verwijderd

Vincm schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:29:
Sinds gisteren hebben we 'm! De Amysoft C200.

Ben wel geschrokken van het geluid afgelopen nacht om 02:00 :o werd er wakker van. Nou staat onze slaapkamer deur altijd open (en de waterontharder staat in de trapkast 1 verdieping lager) maar dat valt toch tegen. Misschien overdag laten regenereren of iets van isolatie eromheen bouwen?
Heb je ook foto's van jullie installatie en heb je het aan laten leggen of zelf aangelegd? Wij hebben namelijk ook net een c200.
Wij hebben de eerste keer bij installatie meteen geregenereerd overdag, je hoort het doordraaien van het programma idd. Na ongeveer 1,5 uur was hij klaar volgens mij.
Er zijn volgens het boekje wat er bij zit 5 regeneratiefases. Weet er iemand toevallig wat er bij elke fase stap gebeurd?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2017 10:28 ]

• Vincm
Verwijderd schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 20:58:
Wij hebben net dezelfde geinstalleerd. Na hoeveel dagen ging hij regenereren?
Ben ook zeer benieuwd naar het geluid s'nachts
Dezelfde nacht. Afgelopen nacht ben ik niet wakker geworden, dus waarschijnlijk gewoon een toevalstreffertje dat hij de eerste nacht al aan de slag ging.
Atomic2005 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:59:
@Vincm Wat hoor je dan voor geluid? En hoelang duurt het?
Ik heb de Duo10 nog geen 1x gehoord. Ben erg gevoelig voor geluid, en hij staat in de kruipruimte. Deur van de slaapkamer staat altijd open.
Wat ik precies hoor weet ik niet. Het duurde misschien 10-20 seconden, aan het begin en aan het eind. Het (door)spoelen van water hoorde ik niet. Ik ben daarom geneigd om te denken dat het iets mechanisch is.
Verwijderd schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:56:
[...]

Heb je ook foto's van jullie installatie en heb je het aan laten leggen of zelf aangelegd? Wij hebben namelijk ook net een c200.
Wij hebben de eerste keer bij installatie meteen geregenereerd overdag, je hoort het doordraaien van het programma idd. Na ongeveer 1,5 uur was hij klaar volgens mij.
Er zijn volgens het boekje wat er bij zit 5 regeneratiefases. Weet er iemand toevallig wat er bij elke fase stap gebeurd?
Ik zal binnenkort een foto maken, maar ik kan er niet meer achter of zo. Hij staat helemaal in de hoek van de trapkast dus een klein hoekje (kan er net bij om zout te vullen). We hebben 'm door Amysoft zelf aan laten leggen en de monteur heeft inderdaad een soort installatieprogramma gedaan dat inderdaad vrij lang duurde.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:49
Volgende week donderdag komt hier iemand van Amysoft langs om te kijken of en hoe er geïnstalleerd kan worden. Zij installeren voor een vast bedrag van 200 euro en doen daarvoor ook door muren en vloeren heen boren als het moet. (volgens de man aan de telefoon) Eens zien wat ie verder allemaal te vertellen heeft. Een waterontharder kost dan ongeveer 1400 euro + installatie van 200 = 1600 euro. Een hoop geld. Aan de andere kant; ik heb geen ruimte in de meterkast en er moet dus aardig wat geklust worden dus als dat voor die 200 euro kan ben ik niet al te duur uit.
Ze zijn overigens niet zo gecharmeerd van de kruipruimte ivm nat en vies. Bij mij is dat ook zo dus kan hem niet ongelijk geven. Wordt vervolgd

Verwijderd

wmeester schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 17:03:
Volgende week donderdag komt hier iemand van Amysoft langs om te kijken of en hoe er geïnstalleerd kan worden. Zij installeren voor een vast bedrag van 200 euro en doen daarvoor ook door muren en vloeren heen boren als het moet. (volgens de man aan de telefoon) Eens zien wat ie verder allemaal te vertellen heeft. Een waterontharder kost dan ongeveer 1400 euro + installatie van 200 = 1600 euro. Een hoop geld. Aan de andere kant; ik heb geen ruimte in de meterkast en er moet dus aardig wat geklust worden dus als dat voor die 200 euro kan ben ik niet al te duur uit.
Ze zijn overigens niet zo gecharmeerd van de kruipruimte ivm nat en vies. Bij mij is dat ook zo dus kan hem niet ongelijk geven. Wordt vervolgd
Ben benieuwd, wij hebben de c200.

Verwijderd

De laatste weken met aandacht dit topic doorgelezen over waterontharders. Wij zijn van plan om in onze inmiddels 2 jaar oude woning een waterontharder te plaatsen.
Inmiddels folders/website "doorgespit" van Amysoft, Waterluxe en Mooiwater. Ik ben ook nog 2 leveranciers tegengekomen die ik in dit forum nog niet het kunnen ontdekken.
Namelijk Remon waterontharders en Waterplaza in Ruinen.

Heeft iemand ervaringen met laatst genoemde 2 firma's of nog beter over de waterontharders die ze leveren.
Alvast bedankt voor de reactie.

• verwp01
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-04-2025
Bij ons is afgelopen week een waterontharder geplaatst door de firma Amysoft uit Leek.
De Ecowater C-200 hebben wij geïnstalleerd gekregen en mooi weggewerkt in de garage.
Snelle installatie en keurige afwerking inclusief stopcontact.
Nu maar afwachten de resultaten.

20 x 260Wp, fabr. Qixin SL260CE-48MBlack, Omvormer Power One PVI 5000, Homewizard , deursensoren AMST-606,bewegingsmelders AWST-6000 en rookmelders Smartwares FA21RF. Amysoft C200 waterontharder.

Verwijderd

verwp01 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 12:40:
Bij ons is afgelopen week een waterontharder geplaatst door de firma Amysoft uit Leek.
De Ecowater C-200 hebben wij geïnstalleerd gekregen en mooi weggewerkt in de garage.
Snelle installatie en keurige afwerking inclusief stopcontact.
Nu maar afwachten de resultaten.
Heb je ook foto's?

• SoulEnroLL
DaMightyWackO schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:49:
[...]

Ik had ook minimaal Alupex MLC verwacht, als ze flexibel zouden gebruiken. Niet dat ik nu direct een waterballet verwacht, maar ik zou het zelf anders doen.
Inderdaad. Alles waar water onder druk doorheen gaat moet in ieder geval snijvast zijn. In de meterkast moet het tegen een stootje kunnen. Tyhleen is niet snijvast en die plastic koppelingen kunnen niet tegen een stootje.

Let dus op mensen. Vraag altijd naar het materiaal dat gebruikt wordt voor de installatie.

Geen idee wat AmySoft vraagt voor installatie (zal rond 250 euro zijn?) Mag je toch wel verwachten dat er kwaliteit montage materiaal gebruikt wordt. (messing, koper, Alupex MLC, upenor)

Plastic/tyhleen gebruiken bespaard (de monteur) snel rond de 50 euro denk ik! :+

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:48
SoulEnroLL schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 12:39:
[...]

Inderdaad. Alles waar water onder druk doorheen gaat moet in ieder geval snijvast zijn. In de meterkast moet het tegen een stootje kunnen. Tyhleen is niet snijvast en die plastic koppelingen kunnen niet tegen een stootje.

Let dus op mensen. Vraag altijd naar het materiaal dat gebruikt wordt voor de installatie.

Geen idee wat AmySoft vraagt voor installatie (zal rond 250 euro zijn?) Mag je toch wel verwachten dat er kwaliteit montage materiaal gebruikt wordt. (messing, koper, Alupex MLC, upenor)

Plastic/tyhleen gebruiken bespaard (de monteur) snel rond de 50 euro denk ik! :+
hmm bij mij op het bedrijf ligt meer dan 1000 meter met 10tallen koppelingen al vele jaren, zowel boven als onder de grond.
Alleen de tyleen buis en koppelingen zijn niet van bouwmarkt kwaliteit.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• SoulEnroLL
Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:39:
[...]

Weet je toevallig om de hoeveel tijd of verbruik de c200 gaat regenereren? En hoeveel water gebruikt deze dan? ( ik dacht 4 liter per liter hars, dus 42 liter per keer?)
De c200 van Amysoft heeft een Ecowater schijvenklep, zelfde als mijn waterontharder (QW15). Deze maakt gebruik van een tegengestelde spoeling, het water gaat als het water door de harsfles en een keer weer terug.

Dit betekent betere spoeling van de harsbolletjes en kan de regeneratie langer uitgesteld worden.

Het waterverbruikt wordt daar echter niet minder om. Zit op ongeveer 3x de harsinhoud per regeneratie. Een standaard Ecowater machine moet regenereren bij elke 2,5 kuub water (bij hardheid van 10).

Als je dus 100 kuub water verbruikt, ongeveer 40x per jaar.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:49
Hier ook een C200 geinstalleerd van Amysoft. Zoals op de plaatjes te zien is heeft de monteur ook tyleen leidingen gebruikt. Mi voldoet dit, we rijden niet met heftrucks door de gang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kuyeTJC1yG9Xlf0keWHzJENj/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1vJx8ynjD8Vki3Wggf7vvLky/medium.jpg

Eerste ervaringen zijn goed; zachte handjes na handenwassen en zacht velletje na het douchen. De badkamer zat aardig vol met kalk dus die moet nog eerst schoongemaakt worden.
Verder kreeg ik uitleg wat neer kwam op: '1x per drie maanden zout controleren en eventueel bijvullen'

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:12
Voor onze nieuwbouwwoning ben ik mij aan het orienteren op een waterontharder. In ons huidige huis hebben we er geen, maar in het nieuwe huis wil ik gelijk een waterontharder zodat er geen kalkaanslag in leidingen, badkamer en apparaten zal zijn.

Uit het topic blijkt een verdeeldheid tussen aanhangers van de "goedkopere aanbieders" (Waterluxe en Hydrotense) en de "duurdere aanbieders" (Boshuis, Quality water, Amysoft, Aquacell). Als ik het goed begrijp maken de duurdere installaties gebruik van een droge zoutopslag, waardoor er in theorie minder zout wordt gebruikt en daarnaast gebruiken ze geen of minder elektriciteit. Aan de andere kant moet je bij de duurdere installaties een relatief duur onderhoudsabonnement afsluiten om de garantie te behouden.

Gezien het verschil in prijs en de (in mijn ogen onnodige) onderhoudsabbonementen van de duurdere installaties hebben de goedkopere installaties mijn voorkeur. Is het zoutverbruik van deze installaties echt veel hoger? Eerder heeft iemand voorgesteld om een tabel te maken met installatie, waterbruik en zoutverbruik maar ik heb niet het idee dat dit ook daadwerkelijk is gedaan. Ons verbruik is ongeveer 120m3 en de waterhardheid is volgens de leverancier 16DH.

Daarnaast vroeg ik mij af of ik nog rekening moet houden met de plaatsing van de waterontharder in het ontwerp (kan nu nog alles aanpassen).

Verwijderd

Sturgeon22 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 12:42:
Voor onze nieuwbouwwoning ben ik mij aan het orienteren op een waterontharder. In ons huidige huis hebben we er geen, maar in het nieuwe huis wil ik gelijk een waterontharder zodat er geen kalkaanslag in leidingen, badkamer en apparaten zal zijn.

Uit het topic blijkt een verdeeldheid tussen aanhangers van de "goedkopere aanbieders" (Waterluxe en Hydrotense) en de "duurdere aanbieders" (Boshuis, Quality water, Amysoft, Aquacell). Als ik het goed begrijp maken de duurdere installaties gebruik van een droge zoutopslag, waardoor er in theorie minder zout wordt gebruikt en daarnaast gebruiken ze geen of minder elektriciteit. Aan de andere kant moet je bij de duurdere installaties een relatief duur onderhoudsabonnement afsluiten om de garantie te behouden.

Gezien het verschil in prijs en de (in mijn ogen onnodige) onderhoudsabbonementen van de duurdere installaties hebben de goedkopere installaties mijn voorkeur. Is het zoutverbruik van deze installaties echt veel hoger? Eerder heeft iemand voorgesteld om een tabel te maken met installatie, waterbruik en zoutverbruik maar ik heb niet het idee dat dit ook daadwerkelijk is gedaan. Ons verbruik is ongeveer 120m3 en de waterhardheid is volgens de leverancier 16DH.

Daarnaast vroeg ik mij af of ik nog rekening moet houden met de plaatsing van de waterontharder in het ontwerp (kan nu nog alles aanpassen).
De duurdere varianten hebben allemaal marketing onderdelen er aan gemaakt, ontsmetting module etc. En ik heb begrepen dat een droge zoutopslag onmogelijk is en dat maakt ook niet uit want in zout water groeien geen bacteriën. Wij hebben zelf een Waterluxe en als je een keer in de twee jaar een flesje ontsmettingsmiddel in de harsopslag doet is dat voldoende.

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:12
Bedankt allemaal. Ik heb alle data die ik uit het topic kon vinden even in een excelbestand gezet. Op basis hiervan blijkt dat de Waterluxe/Hydrotense gemiddeld ongeveer 0.5kg per m3 water verbruiken, de Aquacell/Amysoft/Quality water rond de 0.3kg per m3. Aangezien de Waterluxe/Hydrotense goedkoper is in aanschaf en je "normaal" zout kunt gebruiken gaat dat hem waarschijnlijk worden.

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01-2025
Sturgeon22 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:27:
Bedankt allemaal. Ik heb alle data die ik uit het topic kon vinden even in een excelbestand gezet. Op basis hiervan blijkt dat de Waterluxe/Hydrotense gemiddeld ongeveer 0.5kg per m3 water verbruiken, de Aquacell/Amysoft/Quality water rond de 0.3kg per m3. Aangezien de Waterluxe/Hydrotense goedkoper is in aanschaf en je "normaal" zout kunt gebruiken gaat dat hem waarschijnlijk worden.
Wat bij mij ook de doorslag gaf was dat je gewoon garantie hebt terwijl je zelf in de hand hebt welk zout je gebruikt en bij wie je onderhoud (zelf) laat doen.

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Rico

Wie dit leest is gek....

Wij hebben sinds een week via Amysoft een Ecowater E200 ontharder.
Nu had ik gezien dat ze de afvoer gewoon hard op het riool onder het huis hebben gemonteerd.
Dus geen airgap maar en direct op.....hier was ik dus absoluut niet blij mee en ben bij ze geweest.
Na praten als brugman gaan ze hem dan toch aanpassen om hem via een airgap aan te sluiten.

Ook hebben ze geen afvoer op het zoutvat gemaakt voor als die eens te ver vol zal lopen.
Zou ik mijn hele garage vol zout water krijgen.

Valt me allemaal nogal tegen van een bedrijf als Amysoft.

Meer mensen die deze ervaring hebben?

[ Voor 20% gewijzigd door Rico op 28-09-2017 23:14 ]

• drielp
Rico schreef op donderdag 28 september 2017 @ 23:12:
Nu had ik gezien dat ze de afvoer gewoon hard op het riool onder het huis hebben gemonteerd.
Dus geen airgap maar en direct op.....hier was ik dus absoluut niet blij mee en ben bij ze geweest.
Na praten als brugman gaan ze hem dan toch aanpassen om hem via een airgap aan te sluiten.

Ook hebben ze geen afvoer op het zoutvat gemaakt voor als die eens te ver vol zal lopen.
Zou ik mijn hele garage vol zout water krijgen.

Valt me allemaal nogal tegen van een bedrijf als Amysoft.

Meer mensen die deze ervaring hebben?
Ik heb het zelf aangesloten, de spoelleiding zit direct op de afvoer van de Douche WTW en mijn zoutvat heeft ook geen afvoerpijp. Dat laatste wordt lastig, het hele spul staat in de kelder. Ik weet niet of een ontluchting ertussen een goede oplossing is, die kan ook overlopen. Een afvoer/overloop op het zoutvat is wel handig, maar dat gaat niet passen.

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-04 19:57
Hallo allemaal. Ik heb op mijn gemak beetje bij beetje de laatste tijd dit hele 36-pagina-lange draadje gelezen en sta op het punt een ontharder te bestellen, die ik zelf wil installeren in de meterkast. Kruipruimte staat bij ons vaak een laag water in dus dat lijkt me niet handig.

Wat betreft de discussie over de duurder modellen die minder zout verbruiken: Zout is zo goedkoop dat het bij deze hoeveelheden niet loont om honderden euro's meer uit te geven voor een efficiëntere ontharder. Iemand had dat al gezegd maar ik kon het niet laten dat nog even aan te stippen na 10x lezen dat 'goedkope' ontharders 'zo veel zout gebruiken'.

Het valt me op dat alle aanbieders die ik gevonden heb – als ze al zoveel details geven – doodleuk op hun site / gebruiksaanwijzing of youtube zetten dat de afvoer voor het zoute spoelwater rechtstreeks op dezelfde PVC-pijpen wordt aangesloten als het afvoerwater van douche/toilet/keuken etc.

Eigenlijk is Rico me nog net vóór: ;)
Rico schreef op donderdag 28 september 2017 @ 23:12:
Na praten als brugman gaan ze hem dan toch aanpassen om hem via een airgap aan te sluiten.[…]
Nou ben ik geen loodgieter, maar ik weet wel dat dit niet handig is. Mensen vragen zich op dit forum terecht af hoe het zit met de hygiëne, maar daarbij denk ik niet dat zo'n bak met pekelwater of een bak met harskorrels die constant met vers leidingwater wordt doorgespoeld het probleem zal zijn.

Zelfs de afvoer van de wasmachine is bij ons uitgevoerd met een 'air gap'. Het idee hierachter is, dat bij wegvallen van de waterdruk er nooit water uit de afvoer, via een apparaat, terug in de waterleidingen kan lopen (of worden gezogen door de onderdruk die kan ontstaan door teruglopend water of luchtdrukverschil of wat dan ook).

Ik wil dan ook een stukje afvoer met zwanehals maken in de kruipruimte. Die laat ik naar boven komen via de meterkast, waar de ontkalker komt te staan. De afvoerslang kan daar dan in de afvoerpijp hangen, net zoals bij de wasmachine op zolder.

Ik vraag me alleen af hoe ik zo'n afvoer aanleg zonder dat er vies water uit die leiding komt lopen? Dan lijkt het me namelijk redelijk onmogelijk om daar een aansluiting op vast te lijmen, of zijn daar andere methodes voor?

• Rico
  • Nu online

Rico

Wie dit leest is gek....

Vandaag is Amysoft weer geweest en heeft alles opnieuw aangesloten en nu ook de afvoer via een sifon en airgap.
Waterontharder staat in de garage.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rlinker/water1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rlinker/water2.JPG

[ Voor 9% gewijzigd door Rico op 06-10-2017 16:09 ]

• Rico
  • Nu online

Rico

Wie dit leest is gek....

Overloop is voor als de zouttank te vol loopt met water.
De kans dat dit gebeurd is nihil en de monteur van Amysoft vertelde me dat ze die alleen aansluiten als de ontharder in huis staat.
Bij mij staat hij in de garage en als hij daar overloopt heb ik weinig schade...in huis kan je dus je laminaatvloer gaan vervangen als dat gebeurd.
Als je deze dus op een emmer zou aansluiten dan zal de emmer gaan overlopen en dat is dus nutteloos.

De normale afvoer van de waterontharder wordt gebruikt tijdens het spoelen van de harstank met zout water dus die kan zeker niet op een emmer aangesloten worden.

Verwijderd

Beste lezers. Waar ik nooit iets over hoor na aanschaf van een waterontharder is dat je met zacht water een zeer gladde douche vloer krijgt en als je dus niet uitkijkt je nek breekt. Ben ik de enige die dit constateerd of zijn er nog meer die dit kennen? Ik heb een Amysoft c200.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2017 14:17 ]

Verwijderd

Waar ik ook mee zit is dat de Amysoft c200 een week of 3 elke week na ongeveer steeds 1200 m3 achter elkaar ging regenereren en de laatste week weer na ongeveer 3 weken na bijna 3 m3 zeer onregelmatig dus.

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:23
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 14:16:
Beste lezers. Waar ik nooit iets over hoor na aanschaf van een waterontharder is dat je met zacht water een zeer gladde douche vloer krijgt en als je dus niet uitkijkt je nek breekt. Ben ik de enige die dit constateerd of zijn er nog meer die dit kennen? Ik heb een Amysoft c200.
We hebben een anti-slip vloer laten leggen, ook om die reden. Maar; onze andere douche met douchebak is weliswaar gladder maar ik vind het niet gevaarlijk glad. Je voelt wel als er zeepsop op de vloer ligt (wat wel eens wil gebeuren met douchen haha) dat het gladder is, maar ik verplaats mijn voeten met douchen dan ook niet zo heel vaak ;)

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 14:21:
Waar ik ook mee zit is dat de Amysoft c200 een week of 3 elke week na ongeveer steeds 1200 m3 achter elkaar ging regenereren en de laatste week weer na ongeveer 3 weken na bijna 3 m3 zeer onregelmatig dus.
1200 m3 :?

• drielp
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 14:16:
Je douchevloer wordt gladder omdat je teveel zeep/shampoo gebruikt. De oplossing is vrij simpel, minder zeep gebruiken. Ik had in het begin een zelfde ervaring, zeer gladde vloer. Nu dus niet meer en je doe langer met een fles shampoo....

• Rico
  • Nu online

Rico

Wie dit leest is gek....

Gladde douche vloer hebben wij ook geen last van....we hebben een douchebak maar of dat verschil maakt weet ik niet.
Wat minder zeep gebruiken helpt vast veel.

Als de C200 te vaak regenereert zou ik Amysoft eens bellen en de boel laten nakijken.
Hij staat bij ons op volume en tijd ingesteld en de tijd is 10 dagen max en tot op heden gaat hij altijd na 10 dagen regeneren en dan hebben we nog rond de 15% aan volume over.

Verwijderd

Rico schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 23:34:
Gladde douche vloer hebben wij ook geen last van....we hebben een douchebak maar of dat verschil maakt weet ik niet.
Wat minder zeep gebruiken helpt vast veel.

Als de C200 te vaak regenereert zou ik Amysoft eens bellen en de boel laten nakijken.
Hij staat bij ons op volume en tijd ingesteld en de tijd is 10 dagen max en tot op heden gaat hij altijd na 10 dagen regeneren en dan hebben we nog rond de 15% aan volume over.
Rico, bedankt voor de reactie. Maar heb nog een vraagje, waarom staat de c200 van jullie op volume en tijd ingesteld, of is dit de standaard instelling? En kan ik deze instelling zelf instellen eventueel? En hoe weet je dat je dan nog rond de 15% aan volume over hebt? Graag hoor ik weer van je. Bvbd.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2017 22:01 ]

Verwijderd

Ik heb een c200 van amysoft gekocht maar had nu liever een e200 gehad.
Zal ze eens bellen wat de mogelijkheden zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2017 12:01 ]

• Rico
  • Nu online

Rico

Wie dit leest is gek....

Ik heb er niks aan verandert maar Amysoft heeft onze E200 zo ingesteld

Verwijderd

Ik vraag met het volgende af:

Ik vraag me af of de mensen die een Ecowater hebben (via Amysoft of andere leverancier) last hebben van een chloorsmaak in het drinkwater. Reden dat ik het vraag is omdat deze spoelt met chloor tijdens een regeneratie.

Alvast bedankt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 12:23:
Ik vraag met het volgende af:

Ik vraag me af of de mensen die een Ecowater hebben (via Amysoft of andere leverancier) last hebben van een chloorsmaak in het drinkwater. Reden dat ik het vraag is omdat deze spoelt met chloor tijdens een regeneratie.

Alvast bedankt.
Wij hebben geen chloor smaak.

• Vincm
Zijn er meer mensen met een vreemde afzetting op (verchroomde) kranen? We hebben een Amysoft C200 en het water is prima onthard, geen kalkafzetting en goede smaak. Maar op onze douchekraan bijvoorbeeld krijgen we vreemde vlekken die niet weg te poetsen zijn. Er wordt elke week schoongemaakt (doekje met wat badkamerreiniger spray) maar toch deze vlekken. Ook na grondig boenen met anti-kalk spul gaat dit niet weg.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5a37b7302a0d4/5a37b7300823c-IMG_9515.thumb.jpg

Heb Amysoft al eens gemaild maar nog geen initiele reactie. Wilde even informeren of iemand hier bekend mee is voordat ik er een te groot probleem van maak dan nodig is :)

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:23
Vincm schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:42:
Zijn er meer mensen met een vreemde afzetting op (verchroomde) kranen? We hebben een Amysoft C200 en het water is prima onthard, geen kalkafzetting en goede smaak. Maar op onze douchekraan bijvoorbeeld krijgen we vreemde vlekken die niet weg te poetsen zijn. Er wordt elke week schoongemaakt (doekje met wat badkamerreiniger spray) maar toch deze vlekken. Ook na grondig boenen met anti-kalk spul gaat dit niet weg.

[afbeelding]

Heb Amysoft al eens gemaild maar nog geen initiele reactie. Wilde even informeren of iemand hier bekend mee is voordat ik er een te groot probleem van maak dan nodig is :)
Jep, precies hetzelfde "probleem" hier. Op kranen gaat het nog bijna weg na lang poetsen, maar we hebben een bruin glazen wasbak en deze is volledig aangetast door vlekken. We hebben er al 8 middeltjes tegenaan gegooid en niets helpt. Dat wordt polijsten vrees ik...
Dus nu geen kalkvlekken meer, joepie, maar andere vlekken ervoor terug die er echt niet meer af gaan... kalk ging tenminste nog weg :(

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

[afbeelding]

Hier ook. De kalk is uit het water maar er zit nog meer in het water, en dat wordt er niet uitgehaald en slaat neer op de kranen e.d. Zonder de ontkalker had je het ook maar dan samen met de kalk...

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:41

The Legend

*Plop*

[afbeelding]

Yup, hier ook. The Legend in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Heb wel het die dat het minder is nu ik een resthardheid van ca. 3dH heb ingesteld.

Ik ben toch malle pietje niet!

• SoulEnroLL
the-edge schreef op maandag 5 februari 2018 @ 20:05:
Wij zijn een nieuw huis aan het bouwen. Nieuw huis, nieuwe leidingen, L/W warmtepomp, nieuwe keuken (met dus nieuwe apparatuur), dit alles heeft ons doen besluiten direct een waterontharder te (laten) installeren.

Op advies van de installateur hebben we gekozen voor een Lubron Easysoft 750 SXT2.

Ik krijg er echter niet zoveel reviews over terug, heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Is dit een goede keuze :?
Zal het werk prima kunnen doen. Is wel een B merk en B klep (niet dat dat super slecht is natuurlijk). De machine zal vooral meer zout verbruiken en de klep gaat wat minder lang mee (toch wel 10 jaar oid). Deze machine is denk ik een Duitse flack klep en een of andere zelfgemaakte zoutbak (uit China wss).

Voor ongeveer 100,- euro meer kun je bij de kleinere bedrijven wel een A-merk krijgen (gemaakt in Amerika). Dan hoef je maar 1x per jaar zout bij te vullen en heb je een zeer goed apparaat met een schijvenklep.

Ben zelf erg te spreken over m'n nieuw waterontharder met een Ecowater schijvenklep. Voor zover ik weet hebben in Nederland alleen AmySoft en QualityWater deze ontharders.

Of dat het waard is moet je natuurlijk even voor jezelf bepalen. Hangt ook een beetje af van je waterverbruik.

Verwijderd

Weet er toevallig iemand hier hoe ik een Amysoft c200 kan Resetten?
Hij regenereerd te snel.
Het is een keer door een monteur van amysoft gedaan, maar hoe. Probeer al enige tijd bij amysoft hier antwoord op te krijgen maar tot nu toe tevergeefs.

Verwijderd

Weet er iemand hoe ik het aantal regeneratie bij een Amysoft c 200 weer op nul kan krijgen(resetten)?

• Grolsch
Maakt het trouwens nog uit welk zout ik erin doe :?

Ik heb zojuist de laatste zak van Amysoft erin gedaan, dit zijn vrij grote brokken

Afbeeldingslocatie: https://www.amysoft.nl/wp-content/uploads/2013/09/Zouttabletten-280x186.jpg

Bij 100KG (4 zakken van 25KG) kost dit € 69,00 dus 0.69 per KG

In mijn oude woning kocht ik altijd 10KG zakken bij de Sligro, ik kan het op de website niet zo snel weer vinden, maar dit was veel goedkoper.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:17

Matis

Rubber Rocket

Grolsch schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 10:55:
Maakt het trouwens nog uit welk zout ik erin doe :?

Ik heb zojuist de laatste zak van Amysoft erin gedaan, dit zijn vrij grote brokken

[afbeelding]

Bij 100KG (4 zakken van 25KG) kost dit € 69,00 dus 0.69 per KG

In mijn oude woning kocht ik altijd 10KG zakken bij de Sligro, ik kan het op de website niet zo snel weer vinden, maar dit was veel goedkoper.
Waterluxe is vrij open en duidelijk wat voor zout voor hun apparaten geschikt is. http://waterluxe.nl/zout
Ik neem aan dat dit ook geldt voor alle andere ontharders op basis van ionenuitwisseling.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Grolsch
Gisteren 100KG onthardingszout opgehaald bij de Sligro voor bijna 36 euro incl. Btw

Broxo 6-15 (akzo)

Is al de helft goedkoper als via amysoft.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 08:28:
Gisteren 100KG onthardingszout opgehaald bij de Sligro voor bijna 36 euro incl. Btw

Broxo 6-15 (akzo)

Is al de helft goedkoper als via amysoft.
Ook te koop bij de Makro

Die dingen zijn altijd uitverkocht op het moment dat ik ze nodig heb. Dus ik neem vaak een zak mee als ik ze zie liggen.
TvanW schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 08:11:
[...]

@kmf
ff zoeken bij je in de buurt. Volgens mij kwam die van ons een paar jaar geleden uit Friesland (via MP), ik was toen 300 euro kwijt omdat hij het kon combineren. Dat "boren" is overigens spuiten als je handig bent (ik niet) kan je ook spullen huren om het zelf te doen...stelt helemaal niet zo veel voor.
In de randstad blijkbaar wat moeilijker te vinden..

[ Voor 32% gewijzigd door kmf op 07-08-2018 08:55 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Inmiddels wat verder verdiept in de verschillende sustemen en mogelijkheden en ons lijkt de amysoft (ecowater) e200 wel wat.

Zou graag de installatie zelf willen doen maar na lang puzzelen kom ik erachter dat de koppelingen bij ons allemaal vsh multicon koppelingen zijn. de buizen en koppelingen zijn goedkoop maar het gereedschap is belachelijk duur. Hadden ze maar normale koperen buizen en normale koppelingen gebruikt dan was het nog zelf te doen.

Nu dus maar laten uitvoeren, wou eigenlijk meteen de kans grijpen om het leiding werk wat op te schonen / simplificeren. Doordat we voorheen stadsverwarming hadden waren veel waterbuizen in rare bochten gelegt, nu dat weg is is er veel meer ruimte om het netjes te maken. Of ik moet een loodgieter vinden die dat kan doen en meteen de waterontharder kan installeren.

Ben alleen bang dat de garantie dan weer anders is bij die e200, volgens mij koppelen ze garantie aan installatie, weet iemand dat?

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• habbekrats
ronaldmathies schreef op maandag 3 september 2018 @ 20:57:
Inmiddels wat verder verdiept in de verschillende sustemen en mogelijkheden en ons lijkt de amysoft (ecowater) e200 wel wat.

Zou graag de installatie zelf willen doen maar na lang puzzelen kom ik erachter dat de koppelingen bij ons allemaal vsh multicon koppelingen zijn. de buizen en koppelingen zijn goedkoop maar het gereedschap is belachelijk duur. Hadden ze maar normale koperen buizen en normale koppelingen gebruikt dan was het nog zelf te doen.

Nu dus maar laten uitvoeren, wou eigenlijk meteen de kans grijpen om het leiding werk wat op te schonen / simplificeren. Doordat we voorheen stadsverwarming hadden waren veel waterbuizen in rare bochten gelegt, nu dat weg is is er veel meer ruimte om het netjes te maken. Of ik moet een loodgieter vinden die dat kan doen en meteen de waterontharder kan installeren.

Ben alleen bang dat de garantie dan weer anders is bij die e200, volgens mij koppelen ze garantie aan installatie, weet iemand dat?
Misschien een Tweaker die je even kan helpen 2 vsh naar 1/2 draadkoppelingen te persen?
Of huur er 1 bij sommige bouwmarkten/Boels

Ik zou alleen nooit zo'n overprized amysoft kopen.
Hier nog een weblink met flink wat ontharder merken en prijzen. Amysoft is/was een Ecowater met ander merk plaatje erop.
https://waterontharderkie...n-waterontharders/prijzen

[ Voor 6% gewijzigd door habbekrats op 05-09-2018 13:21 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
ronaldmathies schreef op maandag 3 september 2018 @ 20:57:

Heb je de ervaringen gelezen? Niet allemaal positief dacht ik?
De ecowater heeft wel wifi :P

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:27
Ik ben ook bezig mij te verdiepen. Het verschil van Aquacell met andere ontharders is volgens mij dat er geen elektriciteitsaansluiting nodig is. En omdat dan het moment van regenereren onzeker is, beschikt deze over twee regeneratie units (harscellen) die om en om gebruikt worden.

Ik heb overigens nu verschillende fabrikanten bekeken maar ze zijn allemaal erg summier in het verstrekken van installatie instructies...

Deze heb ik bekeken:
https://www.amysoft.nl
https://www.boshuis.nl
https://www.waterluxe.nl
https://www.digisoft-waterontharder.nl (alleen via technische unie te krijgen)
https://www.aquacell-waterontharder.nl (duplex zonder elektriciteit)

Een site die erg veel uitlegt (en volgens mij ook nog eens onafhankelijk is) is https://waterontharderkiezen.nl
Zeer de moeite waard!

[ Voor 20% gewijzigd door aard01 op 18-11-2018 17:02 ]

• Elect
  • Niet online
Focus schreef op zondag 16 december 2018 @ 07:30:
Gebruik nu 2 maanden de ecowater evolution 200, water is kalkvrij en fijn voor de huid, smaak wel even wennen.
Staat bij mij in de kelder, kreeg van 2!?! Bedrijven het advies om de zout afvoer slang gewoon rechtstreeks op mijn riool pijp aan te sluiten, slecht en gevaarlijk advies.
Nu netjes door loodgieter met terugslag klep en binnenhuis afsluiter mooi aangesloten en heel belangrijk veilig.

Let dus goed op!! Sommige bedrijven willen gewoon snel je installatie aansluiten en niet veilig.
Ik heb sinds enkele maanden dezelfde Ecowater Evolution 200. Deze is direct aangesloten op de riolering door de leverancier, Amysoft. Ik kan me echter niet bedenken wat het probleem van direct aansluiten is?

Overigens zeer tevreden met de waterontharder. 1400 euro, maar dan krijg je wel een app met statistiekjes 8). Opvallend met familie die tegelijkertijd een nieuwe keuken kregen: ze vonden hun wasbak vervelend schoon te maken. Wij hebben echter nergens last van. Heeft toch iets te maken met de kalk aanslag vermoedelijk.

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:17
Toevallig heb ik momenteel dezelfde discussie lopen met Amysoft. We willen in ons nieuwbouwproject met meerdere huishoudens een Amysoft E-200 aanschaffen. Ik heb daarbij als eis gesteld dat de afvoer aangesloten wordt middels een air gap, sifon en terugslagklep. Dit naar aanleiding van een eerdere post van Rico.

Dit is blijkbaar lastig en zou bovendien niet nodig zijn. Een enkele slang direct op de hemelwaterafvoer zou voldoende zijn, aldus Amysoft. Op mijn bedenkingen betreffende terugstromend water kreeg ik de volgende reactie:
Reactie van Amysoft:
Wanneer het toestel niet regenereert, sluit een Ecowater de afvoer aan de binnenkant af. Er zit een afsluitklep in die een kracht van 5 bar aankan tot deze het zal begeven. Dit betekent, dat wanneer het riool het niet meer aankan en naar boven komt, de kracht van het rioolwater hoger moet zijn, als dat van de waterdruk die het toestel zelf levert. Dat is onmogelijk. Zo zijn de toestellen ook ontwikkeld. Daarom is deze manier van plaatsen bij ons niet nodig.
Ik heb echter nog steeds zorgen met eventuele bacterie groei vanuit de afvoer naar de klep toe. Hoewel dit natuurlijk wekelijks gespoeld wordt met zoutwater. Denken jullie dat dit dan nog een issue kan zijn?

Overigens viel me nog wel op dat in de installatiehandleiding van de Ecowater eVOLUTION Compact 200 (volgens mij hetzelfde apparaat als de Amysoft E-200) dat er een air gap van 4cm gemaakt moet worden.

Signature

• nickxofficial
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-03 09:02

nickxofficial

I'm a techie!

Een week of 2 geleden zijn wij verhuisd naar ons nieuwe plekje. Inmiddels alles geïnstalleerd, alleen een wateronderharder ontbreekt nog.

Ondertussen een aantal offertes aangevraagd bij o.a Aquacell en Amysoft. Wat mij opvalt is dat er een groot verschil is in prijzen. Die van Aquacell kost bijv. €2000. Ook zie ik een waterontharder van Hydrotense staan en die kost dan weer rond de €900.

Nu weet ik niet wat verstandig is, de goedkopere of de duurdere. Wie heeft hier ervaring mee?

Nick

Verwijderd

Ik zie vaker het merk Aquacell voorbij komen, heeft iemand ervaring met de Amysoft van Ecowater. Ze beweren dat hun systeem beter werkt als een mechanische princiepe en hebben patent op de ontsmettingsmodule, dit schijnt nodig te zijn als je aantal weken water niet gebruikt..

• Grolsch
Doen jullie ook aan onderhoud? Op mijn gebrande amysoft zit 15 jaar garantie mits eens in de 2 jaar onderhoud uitgevoerd. Kost 65 euro en hij heeft een half uur werk gehad.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 17:30:
Doen jullie ook aan onderhoud? Op mijn gebrande amysoft zit 15 jaar garantie mits eens in de 2 jaar onderhoud uitgevoerd. Kost 65 euro en hij heeft een half uur werk gehad.
Bij mij ging de Waterluxe ontharder lekken bij de fittingen. Was niet genoeg afdichtspul om gewikkeld bleek uiteindelijk.
Zij hebben een onderhoudsbeurt van gemaakt ipv een reperatie. Dit houdt in dat ze de oude kusntofslangen hebben vervangen met aluminium flexslangen van een grotere diameter.

Voor de onderhoudsbeurt hebben ze de harsreiniger gebruikt, maar ook de rubberen ringen tussen de pomp en de tank vervangen. Dit zijn bewegende delen zei de monteur en ze wisselen deze met elk 2-jarig onderhoudsbeurt om problemen te voorkomen.
Vloris schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:32:
Ik heb zelf een ontharder van Waterluxe (ook gewoon standaard Fleck spul) en die geven zelf aan dat preventief onderhoud onzinnig is, op af en toe een flesje harsreiniger na dan.
Staat zelfs letterlijk op hun website.
Dat was de oude eigenaar. De nieuwe eigenaren raden wel een 2-jarig onderhoud aan zei de monteur. Of gewoon afwachten tot er een lek is en dan een onderhoudsbeurt aanvragen. Kan ook.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• harrybeuker
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-04 11:30
Ik ben ook op zoek naar een waterontharder. Dan gelijk voor al het water (koud en warm). Ik heb dit topic al even doorgelezen maar wat zijn nu de betere merken waar ik voor kan gaan? Ik kan hem zowel in de meterkast kwijt maar ook in de kruipruimte. Ik ben er nog niet over uit waar ik hem wil plaatsen. Als die ontharder veel geluid maakt dan heb ik hem net zo lief in de kruipruimte. Iemand nog een aanbeveling qua merk? Ik heb een vrijstaande woning en we wonen er met 4 personen

ik denk dat we voor een amysoft gaan. Veel mensen in mijn fb vriendenlijst hebben er 1 van amysoft.
Ik wil kijken of er eventueel korting is wanneer er nog 3 mensen 1 afnemen :)

[ Voor 15% gewijzigd door harrybeuker op 09-01-2020 21:29 ]

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
Ik heb een akkoord gegeven voor een Amysoft ASC105 incl plaatsing.

Ik ben heel benieuwd!
Een (heel) stuk duurder dan bijvoorbeeld goedkope wateronderharder punt en L maar ook wel een goed gevoel bij.

De verkoper heeft blijkbaar zijn best gedaan haha.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:31
Frontysco schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:56:
Ik heb een akkoord gegeven voor een Amysoft ASC105 incl plaatsing.

Ik ben heel benieuwd!
Een (heel) stuk duurder dan bijvoorbeeld goedkope wateronderharder punt en L maar ook wel een goed gevoel bij.

De verkoper heeft blijkbaar zijn best gedaan haha.
Frontysco schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 21:36:
Na vandaag werd vloekend de badkamer schoongemaakt te hebben ben ik mij aan het oriënteren op een ontharder.

Wat mij opvalt is het verschil in prijs, waarvan ik hoop dat jullie die kunnen verklaren.

Een ontharder van water luxe kost circa 1000 euro terwijl een aquacell rustig richting de 1500 gaat.
Nu heeft aquacell naturlijk veel centen in de reklame zitten echter is het verschil erg groot.

Als ik de brochure van water luxe door neem lees ik een nuchtere niet op geld beluste uitleg.

Om mij zelf niet teleur te stellen met goedkoop is duurkoop hoor ik graag Julie mening.
Ik zie dat je een jaartje geleden had besloten op zoek te gaan naar een waterontharder. Ik ook :) maar ben niet verder gaan verdiepen in alternatieven op Waterluxe of AquaCell. Nu wil ik ook gaan kopen en laten plaatsen dus ik ben erg benieuwd wat jou heeft doen besluiten voor Amysoft te gaan?

De meterkast is bij mij erg klein, niet zo diep dus ik zal waarschijnlijk beperkt zijn tot het betalen van de hoofdprijs aan Aquacell, dat lijkt de meest compacte te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Jazco2nd op 05-05-2020 00:30 ]

• Frontysco
Jazco2nd schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 00:22:
[...]

[...]

Ik zie dat je een jaartje geleden had besloten op zoek te gaan naar een waterontharder. Ik ook :) maar ben niet verder gaan verdiepen in alternatieven op Waterluxe of AquaCell. Nu wil ik ook gaan kopen en laten plaatsen dus ik ben erg benieuwd wat jou heeft doen besluiten voor Amysoft te gaan?

De meterkast is bij mij erg klein, niet zo diep dus ik zal waarschijnlijk beperkt zijn tot het betalen van de hoofdprijs aan Aquacell, dat lijkt de meest compacte te zijn.
Dat is een hele goede vraag! In het afgelopen jaar heb ik geen verder onderzoek gedaan. Nu we bezig zijn met wat verbouwingen in huis dacht ik hier ineens weer aan.

Wat ik de + van Amysoft vind is dat zij de volledige installatie aanpakken. In mijn geval adviseerde hij niet de meterkast maar de trappenkast. Er word netjes een aan/afvoer gemaakt en een stopcontact.
Amysoft claimt echt 0DH te kunnen leveren zonder problemen.
Wat mij als leek ook aansprak was de ontsmettingsmodule: https://www.amysoft.nl/kalkvrij-water-met-waterontharder/
De Amysoft ontharders worden zowel tijd als volume ingesteld zodat een reiniging altijd op tijd plaats vind. Is een volledige reiniging voor vanavond gepland maar is harsfilter eerder verzadigd dan zal hij eerder een klein deel reinigen om niet zonder zacht water te komen.

Ze geven 15 jaar all-in garantie. Voor 69 euro per 2 jaar word hij ook all-in onderhouden.

Nu ben ik mij bewust dat het onderhoud nihil zal zijn en dat veel beweringen natuurlijk marketing is echter gaf het mij een fijn gevoel.
Voor die 1645,- hoef ik nergens meer aan te denken.

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45
Jazco2nd schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 00:22:
[...]

[...]

Ik heb ook erg beperkte ruimte in de meterkast. Door de groepenkast in het midden zou de aquacell bij mij ook niet passen. Wel heb ik aan beide zijdes een ruimte van _+-30cm diameter, en 50/100cm hoogte. Hierdoor paste wel een ontharder (aan de 100cm kant) met apart zoutvat (aan de 50m kant). Het was nog wel even zoeken naar een aanbieder die een klein zoutvat heeft (<30cm diameter), maar uiteindelijk staat alles nu. Moet het nu alleen nog aansluiten..

• Frontysco
DRuw schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 14:45:
Ik heb hier toch echt m'n bedenkingen bij...
Ik ben voor de 20l premium tank incl installatie 1100 kwijt.
Onderhoudscontract heb je geen hol aan want het ding heeft geen onderhoud en het nut van proportioneel regenereren snap ik sowieso niet zo bij normaal gebruik. Voor bedrijven kan ik me voorstellen dat je dat doet maar voor gezinnen niet. Daarnaast denk ik dat het in verhouding veel meer zout verbruikt.
PWN en evides doen ook overigens wat chloor in het water wat niet eens nodig zou zijn in Nederland gezien de staat van het Nederlands leidingwerk. Die chloormodule vind ik persoonlijk dan ook overbodig.
Aldus de verkoper is een harsfilter onwijs gevoelig voor bacterie vorming en is dat ook de reden waarom er chloor aangemaakt word voor de reiniging.

Ik ben overigens voor de ASC105 gegaan:
https://www.amysoft.nl/modellen/model-asc-105/

Amysoft claimt overigens erg zuinig te zijn met zout en zou ik deze op basis van 150m3 verbruik circa 2x per jaar moeten bijvullen met een hardheid van 8dh. Dat zou 70 kilo zou p/j zijn als ik het mij goed herinner.

• Jazco2nd
@joenevd Geen idee hoe hard, ik ga morgen een setje halen bij Warmteservice om te meten.
Maar ik ga dan dan zeker niet voor de iQualq van Boshuis die jij hebt :P
Overweeg nu Amysoft of Waterluxe, afh van de totaalprijs incl plaatsing.

@Rol-Co welke heb jij? dat kon ik met de zoekfunctie niet zo gauw vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door Jazco2nd op 11-05-2020 16:09 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:17

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Vandaag de Amysoft ASC-105 besteld. :9

Omdat de ontharder in een ruimte recht boven de meterkast komt te staan was ik wel gecharmeerd van de droge zoutopslag, verder ook wel gecharmeerd van het bedrijf op zich (het zit hier ook vlakbij).

Met iets van twee weken komen ze hem installeren, ben heel benieuwd!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Jazco2nd schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:05:
@joenevd Geen idee hoe hard, ik ga morgen een setje halen bij Warmteservice om te meten.
Maar ik ga dan dan zeker niet voor de iQualq van Boshuis die jij hebt :P
Overweeg nu Amysoft of Waterluxe, afh van de totaalprijs incl plaatsing.

@Rol-Co welke heb jij? dat kon ik met de zoekfunctie niet zo gauw vinden.
Deze
https://www.goedkopewater...waterontharder-budget-15/

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Amysoft. Geen hard water dat weet ik zeker.

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-04 14:59
Ik ben ook al een tijdje van plan om een water ontharder aan te schaffen. Ikz at te denken aan een Amysoft, daar heb ik goede verhalen over gehoord.

Maar wat ik me nu afvroeg, wat is zo'n amysoft (ca €1.700) nou beter dan bijvoorbeeld een Water2buy (LINK) van ongeveer 300 euro. De installatie kan ik eventueel zelf wel doen, is geen rocket science....

• B-Force
  • Laatst online: 20:59
Burnd schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:33:
Ik ben ook al een tijdje van plan om een water ontharder aan te schaffen. Ikz at te denken aan een Amysoft, daar heb ik goede verhalen over gehoord.

Maar wat ik me nu afvroeg, wat is zo'n amysoft (ca €1.700) nou beter dan bijvoorbeeld een Water2buy (LINK) van ongeveer 300 euro. De installatie kan ik eventueel zelf wel doen, is geen rocket science....
Ik heb ook gekeken naar Amysoft, maar uiteindelijk voor een meer standaard oplossing gekozen (in mijn geval hydrotense, maar kijk ook bij de aanbieders die in dit topic genoemd worden). Reden? scheelt ongeveer 1000 euro en ik heb het zelfde eindresultaat.

Ik heb het gevoel dat bij Amysoft veel geld is gaan zitten in het ontwikkelen van hun eigen ding, maar vooral marketing.

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-04 14:59
B-Force schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:17:
[...]
Ik heb het gevoel dat bij Amysoft veel geld is gaan zitten in het ontwikkelen van hun eigen ding, maar vooral marketing.
Dat gevoel heb ik dus ook. regenereert die waterontharder ook op basis van werkelijk gebruik ipv op timer?

• Jazco2nd
B-Force schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:17:
[...]

Ik heb ook gekeken naar Amysoft, maar uiteindelijk voor een meer standaard oplossing gekozen (in mijn geval hydrotense, maar kijk ook bij de aanbieders die in dit topic genoemd worden). Reden? scheelt ongeveer 1000 euro en ik heb het zelfde eindresultaat.

Voordeel van Amysoft is wel dat ze gewoon alles doen, ze komen vrijblijvend opmeten, plaatsen het en je kan bij hun terecht voor de garantie. Zelfde bij Aquacell. Dat zijn dan ook de duurste opties volgens mij, maar niet iedereen wil zelf installeren en kan het zich permitteren uit te zoeken wat er misgaat, als er iets misgaat.

Ik heb de knoop nog niet doorgehakt. Valt me wel op dat juist Amysoft gebruikers hier klagen over een aanslag die er niet hoort te zijn..

• Frontysco
Sinds 3 dagen heb ik de Amysoft 105 geïnstalleerd staan!
Deze is netjes door een vriendelijke monteur in de trapkast gemonteerd.

Hij staat ingesteld op 0dh en tot nu toe ben ik erg tevreden.
Tijdens en na het douchen merk je echt verschil. Waar normaal gesproken mijn zoon met een hele droge huid onder de douche vandaan komt had hij nu lekker zachte beentjes!

Ook het zeepgebruik moet je echt gaan minderen anders blijf je afspoelen :-).

Over het schoonmaken kan ik na 3 dagen nog niet veel zeggen. Tot nu toe zou ik direct nog eens voor Amysoft kiezen. Hun apparaat en service vind ik prettig.

• habbekrats
@B-Force
Veel zaken koopt Amysoft gewoon in , zoveel hars fabrikanten zijn er niet in de wereld. Waar ze ook flink aan uitgeven is reclame, marketing flinke bedrijfs panden , kijk bv eens naar Amysoft Leek.
Het is een keuze voor de consument om alles uit handen te geven en te laten doen. De Amysoft ontharders zijn niet beter of slechter dan de meeste andere merken.

• Jazco2nd
Zijn er eigenlijk nog andere full service bedrijven die een goede waterontharder voor je installeren? Ik heb uiteindelijk alleen Amysoft en Aquacell gevonden, maar had eigenlijk ook wat kleinere partijen verwacht.

• Jazco2nd
Ik ben er bijna uit denk ik.

Situatie: appartement bouwjaar 2017, 2 kasten op de gemeenschappelijke gang. 1 met de warmtewisselaar (stadswarmte) en daarnaast een kast met watermeter en stroommeter. De stoppenkast zit in het huis.

In die kasten wil ik evt een waterontharder plaatsen:
  • Simplex: mits dit slim gescheduled wordt, ik wil namelijk altijd onthard water. Amysoft (Ecowater) is dan een optie.
  • Duplex: niet handig, omdat in deze kast ook de eletrameterkast zit, vind ik "op waterdruk" risicovol. Als er water met zout de kasten van de buren eronder inlekt krijg ik een hele dure rekening.
  • Zelfplaatsen: nee, ik wil dat alles gebeurd met goede garantie.
  • Onderhoud: zo min mogelijk. Dus ook zaken als bacterievorming vermijden.
De opties zijn dan alleen nog afhankelijk van het formaat.
  1. Aquacell valt af (veel te duur, Delta Duplex doet zelfde voor minder)
  2. €1695 simplex Amysoft e-Duo Compact. €69.95/2jr onderhoud, 15jr garantie. regeneratie 20min(?) verbruikt 500-700g zout/30-40L water
  3. €1495 simplex SensorSoft, €96/jr onderhoud, x jr garantie. Regeneratie ..min verbruikt 650g zout/30L water
  4. €1465 simplex Delta, €72/2 jr onderhoud, 5jr garantie. Regeneratie 15min verbruikt 300g zout/18L water
  5. €1895 duplex Delta, €72/2 jr onderhoud, 5jr garantie. Regeneratie 15min verbruikt 300g zout/18L water
  6. Waterluxe Duo 12 (past misschien niet): €1325 incl plaatsen.
Sensorsoft:
De Sensorsoft heeft een vast verbruik, die vergelijkbaar is met het gemiddelde verbruik van Amysoft.

Voordelen Delta:
- zuinigst.
- goedkoper in aanschaf.
(- geen elektriciteit nodig.)

Nadelen Delta:
- 10jr garantie (5 > 10 jaar mits je om de 2jr onderhoud doet) tov 15 bij Amysoft
- natte zoutbak tov droge zoutbak bij Amysoft. --> dit vind ik in een appartementencomplex wel belangrijk.

Voordelen Amysoft:
- lange garantie.
- regeneratie is variabel obv verbruik, vandaar elektrisch. Obv opgegeven gemiddelden is Amysoft zeker niet zuinig, maar het hangt natuurlijk van je eigen situatie af (2 personen, vloerverwarming, appartement).
- antibacteriele module.
- tijdstip van regeneratie (02.00u) kan je makkelijk aanpassen. Regeneratie vind alleen plaats op dat tijdstip wanneer het nodig is.
- in toekomst uitbreidbaar met WiFi module.

Nadelen:
- duur in aanschaf.
- mogelijk niet zo voordelig verbruik als de Delta.

[ Voor 71% gewijzigd door Jazco2nd op 10-06-2020 16:41 ]

• Jazco2nd
@Mattie112 eens, ik ben echter benieuwd of er een partij is die uberhaupt een op waterdruk werkende installatie wil installeren hier. Kan me voorstellen dat ze geen risico willen lopen.
Op de begane grond zonder buren onder je of een woonhuis was ik wel gewoon voor waterdruk versie gegaan denk ik.

@Soeski ik had jouw ervaringen gemist, heb gister 50+ pagina's hier gelezen maar vanaf 2018.

Ik begrijp dat je €1495 voor de Sensorsoft excl plaatsing hebt betaald in 2018? Plus €96/jr onderhoudscontract? Dan is Amysoft binnen een aantal jaren gebruik voordeliger dus in mijn geval (geen onderhoudscontract, wel 1x per 2 jaar onderhoud van Amysoft (zij nemen contact op) voor €69.95 en €1695 incl plaatsing en incl 80KG zout). Wellicht dat Sensorsoft nu een andere prijs heeft.

Ben je nog steeds tevreden en zijn alle problemen (vet waar je je naam in kan schrijven, wit water, zout laagje in de luchtbevochtiger en stoomoven) inmiddels verholpen?

Dat je de Sensorsoft niet op bijv DH 2 of 3 kan instellen (om vlekken te voorkomen) vind ik wel een gebrek, vooral omdat het apparaat gewoon een DH sensor heeft.
Volgens mij kan dit bij de AmySoft (Ecowater dus) wel.
Pagina: 1 2 3 4

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.