[iMac G5] kopen of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 22:26
Kan voor weinig (±€125) een 17" iMac G5 kopen. Type A1058 van 2 GHz. uit mei 2005. Maximum OS is volgens MacTracker 10.5.8 (Leopard).
Verdere specs:
Computermodel - PowerMac 8,2
Processortype - PowerPC G5 (3.0)
Aantal processors : 1
Processorsnelheid : 2 GHz
Geheugen : 1 GB
Opstart-Rom versie : 5.2.5f1
Serienummer : LEEG (dus waarschijnlijk ooit logic board vervangen).
Harddsik : ±500 GB (volgens MacTracker niet een van de standaard opties)

De vraag is : wat kunnen we er nog mee? Hij is een beetje voor erbij.
Kun je er een beetje YouTube mee kijken? Ik gok er op dat full HD niet gaat lukken.
Bij het aanzetten bij het Apple logo zie je ook heel even dat het scherm 'gevuld' wordt met grijs, dus grafisch zal die niet al te snel zijn.

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
het is een leuk ding, snel is hij zeker niet en youtube moet zeker lukken, 1080p zou ik ook niet verwachten. Hou wel rekening mee dat veel applicaties van tegenwoordig al snel een intel processor verwachten en hij dus niet de meest nieuwe apps kan draaien.

Ik heb zelf een 20" imac g5 van mijn oom gekregen, deze was echter niet meer bruikbaar en aangezien ik vrij handig ben met de soldeerbout en er een TMDS scherm inzat heb ik er een beeldscherm met dvi-d stekker van gemaakt:) deze heeft echter wel een externe voeding van mijn gewone pc nodig.

maar wanneer je er alleen mee wil internetten, zoals bijvoorbeeld een keuken pc voor gerechten of youtube filmpjes wil dit prima

• Dancing_Animal
Als ik zo op het internet wat rondlees is het wel een model waarvan de condensator nogal eens stukgaan. Echter, omdat het serial number leeg is doet me dat weer vermoeden dat het main board eens vervangen en misschien dus wel een betere versie is.

Is het trouwens normaal dat je bij het aanzetten even ziet dat het scherm van boven naar beneden 'gevuld' wordt met grijs?

Verwijderd

Dat is normaal, ik heb ooit ook een 17" imac g5 gehad. Een filmpje in hd spelen zou ik inderdaad ook niet doen maar bv muziek afspelen of gewoon internetten is hij nog goed geschikt.

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
ja bij de iMac die ik kreeg waren ook alle condensatoren bol, in eerste instantie heb ik ze geprobeerd te vervangen maar dat is niet gelukt toen maar omgebouwd als beeldscherm.

• Dancing_Animal
* Dancing_Animal twijfelt

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Bekijk zeker deze tweakblog een keer ivm de condensators, als ik me niet vergis heeft Sebastius dezelfde herstelling gedocumenteerd Bas z'n knutselblog

Hij heeft wel andere herstellingen van iMacs op z'n blog staan, maar blijkbaar niet ivm de condensators. Zeker deze GoTer eens contacteren als je meer info wil!

Verder is zo'n G5 wel leuk, maar daar stopt het bij. Ik heb zelf een PowerMacG5 staan (eigenlijk puur omwille van de case, top design!) maar ik doe er weinig mee. Recente browserversies zijn er niet voor de PowerPC architectuur, al is er wel een fork van Firefox die erg recent is.

Ik gebruik 'm wel als extra TimeMachine backup voor m'n MacBook naast een gewone USB disk. Je kan namelijk een share aanmaken die je dan als TimeMachine target voor een ander systeem kan gebruiken. Maar dan moet de HDD wel groot genoeg zijn uiteraard.

Persoonlijk zou ik 'm voor de juiste prijs wel aanschaffen, op voorwaarde dat 'ie in goede staat is en als ik er de plaats voor heb. Als collectorsitem is zo'n iMac G5 toch al een mooi toestel

[ Voor 19% gewijzigd door Darkstar op 19-09-2013 12:49 ]

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• Dancing_Animal
Zojuist gekocht voor €105! Van de week ophalen, had even geen vervoer. Bedankt, jullie zien 'm binnenkort wel voorbijkomen.
Update : zo, die is binnen.
Als ik bij de MediaMarkt wat schoonmaakspul koop voor het beeldscherm, kan ik dat dan ook gebruiken voor de behuizing zonder dat dat sporen achterlaat? Ik zag laatst bij MediaMarkt van Philips vloeibaar schoonmaakspul met doekje voor LCD schermen liggen. Zowel het scherm, het toetsenbord als de behuizing zijn wat smoezelig :P
Het dingetje werkt verder best lekker :) Een van de vens slaat wel vrij snel aan en uit, ik denk van de grafische kaart. Ik merk het vooral wanneer ik wat scroll.
Update : hij heeft gezwollen en een kapotte condensator :(

[ Voor 71% gewijzigd door Dancing_Animal op 20-09-2013 21:24 ]

• sebastius
  • Laatst online: 20:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Darkstar schreef op donderdag 19 september 2013 @ 12:44:
Bekijk zeker deze tweakblog een keer ivm de condensators, als ik me niet vergis heeft Sebastius dezelfde herstelling gedocumenteerd Bas z'n knutselblog

Hij heeft wel andere herstellingen van iMacs op z'n blog staan, maar blijkbaar niet ivm de condensators. Zeker deze GoTer eens contacteren als je meer info wil!
[Repair] iMac G5 lekkende condensatoren fix was nog voor mijn tweakblog.
Dancing_Animal schreef op donderdag 19 september 2013 @ 18:16:
Zojuist gekocht voor €105! Van de week ophalen, had even geen vervoer. Bedankt, jullie zien 'm binnenkort wel voorbijkomen.
Update : zo, die is binnen.
Als ik bij de MediaMarkt wat schoonmaakspul koop voor het beeldscherm, kan ik dat dan ook gebruiken voor de behuizing zonder dat dat sporen achterlaat? Ik zag laatst bij MediaMarkt van Philips vloeibaar schoonmaakspul met doekje voor LCD schermen liggen. Zowel het scherm, het toetsenbord als de behuizing zijn wat smoezelig :P
Het dingetje werkt verder best lekker :) Een van de vens slaat wel vrij snel aan en uit, ik denk van de grafische kaart. Ik merk het vooral wanneer ik wat scroll.
Update : hij heeft gezwollen en een kapotte condensator :(
Sorry maar 105 euro voor een defecte G5 is echt te veel geld.

• hdtracer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-10 20:59
Wow, dat is inderdaad een smak geld. Maar ook al krijg je hem weer aan de praat, wat doe je er dan nog mee? Alle huidige applicaties kan je er niet meer op draaien. Ik had met mijn powermac G5 nog moeite om een geschikte versie van chrome/firefox te vinden :P

Verwijderd

Als je dit kan, kun je de kapotte condensator(s) vervangen.

Verwijderd

Leuk, dat oud spul nog een nieuw thuis krijgt in plaats van alles maar weg te mikken. Ik heb nog de 20" versie gehad, was mijn eerste Mac. Die elco's vervangen is niet moeilijk wanneer je soldeerlint gebruikt. Zou ook wel een iMac G4 willen, het "bolletje". Vind dat de mooiste Mac ooit, cool om mee te experimenteren.

PPC Macs worden nog volop gebruikt: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1557937

• Dancing_Animal
sebastius schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 11:56:
[...]

[Repair] iMac G5 lekkende condensatoren fix was nog voor mijn tweakblog.
[...]

Sorry maar 105 euro voor een defecte G5 is echt te veel geld.
hdtracer schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 12:07:
Wow, dat is inderdaad een smak geld. Maar ook al krijg je hem weer aan de praat, wat doe je er dan nog mee? Alle huidige applicaties kan je er niet meer op draaien. Ik had met mijn powermac G5 nog moeite om een geschikte versie van chrome/firefox te vinden :P
Ik wist van tevoren dus niet dat ie 'defect' is hè heren. Hij doet het verder ook wel.

Vraag : ik heb het ding bij een tweedehandswinkel gekocht. Geen garantie. Ik dacht vanwege de lage prijs of het feit dat ik al wist dat er iets met de harde schijf 'kon' zijn en dat ik wist dat het ding ineens uit kan gaan. Bij de disk check gaf het ding aan dat ie hersteld moet worden. Ik heb toen ook gezegd dat dat waarschijnlijk bij een herinstallatie wel opgelost zal zijn.
Kunnen ze nou eigenlijk zomaar zeggen dat ze geen garantie geven? Hij doet het wel, maar ik heb dus eigenlijk een nieuw defect ontdekt.
Ze hebben op de bon trouwens niet gezet dat er geen garantie op zit ;)
Op de bijlage die aan de bon geniet zit staat:
U heeft (uitsluitend op vertoon van deze aankoopbon) één maand garantie op bovenstaand(e) product(en), inhoudende dat indien het product niet goed functioneert, onze TD dit zal trachten te verhelpen. Lukt dit niet dan kunt u het ruilen tegen een vergelijkbaar product, of ontvangt u een tegoedbon. Op accu's, beel/geluiddragers, gsm's, speakers, (brom)fietsen, computersoftware, games en drop-off producten geven wij geen garantie.
Wat denken jullie, maar ik een kans? Een waardebon vind ik al prima.

[ Voor 42% gewijzigd door Dancing_Animal op 21-09-2013 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De iMac doet het toch prima? Die ene condensator dus ook, die zou ik op termijn alleen eens vervangen.
Of laat het doen bij een elektronicaonderdelenzaak.

Met de link hierboven en Google is dat ook zelf doen een simpel werkje. 10 elco's condensatoren, kosten haast niks: http://www.allekabels.nl/elcos/610/4293/elco.html

Nooit gesoldeerd? Bekijk deze video van deze enthousiaste Australier, hij heeft ook veel meer handige video's. Je Mac kan dan weer jaren mee, succes! http://youtu.be/fYz5nIHH0iY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waardeloos. Ik zou hier niet aan beginnen. De meeste applicaties komen geen eens meer voor de PowerPC architectuur uit en daarnaast is het OS achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke Mac, maar niet voor 2013. YouTube gaat wel, maar niet van harte. Kun je beter een MacBook Pro uit begin 2008 aanchaffen voor 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 20:49

Underworld

+1 Inzichtvol

Verwijderd schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 13:42:
Leuke Mac, maar niet voor 2013. YouTube gaat wel, maar niet van harte. Kun je beter een MacBook Pro uit begin 2008 aanchaffen voor 200 euro.
Eens, maar die (goede) zijn erg moeilijk te vinden.
Ik was ook eens opzoek naar de eerste Alu MacBook (dus net geen Pro) uit 2008, niet te vinden, vaak zijn ze nog erg goed.

Ik zeg laat de TS lekker plezier beleven van zijn nieuwe aanwinst, prima toch zo'n oude Mac?

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Ding doet het prima met Leopard :) Hij begint alleen bij iedere scrollbeweging wel te blazen. Ik ga mij nog eens bezinnen wat ik ga doen. Blijf ik hem gebruiken, dan heb ik kans dat er meer condensatoren kapot gaan. Repareren wordt een lastige (en niet gegarandeerd succesvolle) of dure klus. Op Marktplaats levert ie ook niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 20:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Dancing_Animal schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 23:48:
Ding doet het prima met Leopard :) Hij begint alleen bij iedere scrollbeweging wel te blazen. Ik ga mij nog eens bezinnen wat ik ga doen. Blijf ik hem gebruiken, dan heb ik kans dat er meer condensatoren kapot gaan. Repareren wordt een lastige (en niet gegarandeerd succesvolle) of dure klus. Op Marktplaats levert ie ook niks op.
Ik reken er bij een G5 meestal rond de 75 euro voor, soms nog meer. Tis echt een pokkeklus om te doen.
Pagina: 1