iMac G5 defect? Check de elco's!

Tja, daar stond ik dan. Met een iMac G5 onder mijn arm met de mededeling dat hij stuk was. Love it
Ik maakte de kap open en meteen valt mijn oog op de elco's. Lekkende en geklapte tonnetjes staren mij bedreigend aan. Een korte Google zoektocht bevestigt mijn vermoeden, dit is een structureel probleem. Nooit gedacht dat een kwaliteitsmerk als Apple producten met een uiterste houdbaarheidsdatum maakt
Mijn iMac

Dit is mijn moederbordje. Je ziet duidelijk wel een paar bolle elco's op de foto (kijk bv rechts vlak naast het G5 koelblok). Van de 25 elco's in de 'risicogroep' waren er al zeker 10 defect...
Het plan
Vervangen! Na een flink uurtje solderen waren de oude elco's er wel van af. Via Ebay heb ik nieuwe besteld: 20x 1800uF, 6.3V en 5x 1000uF16V. Op internet zie je veel tips dat er meteen 1800uF 10V ingezet wordt, maar dan krijg je weer een ruimteprobleem. Ik houd het bij origineel dus voorlopig. Ik vervang niet alleen de al defecte elco's, maar de hele serie, dat scheelt me veel klooiwerk in de toekomst als de rest stuk gaat. De voeding heb ik nagekeken (die is ook berucht) en ziet er nog goed uit.Na het weghalen van de elco's bleek ik een probleem te hebben: Ik kreeg de gaten niet schoon. In sommigen zat nog een stukje draad van een oude elco, en een aantal kreeg ik niet heet genoeg met mijn soldeerbout (die toch best wat wegstookt...). Uiteindelijk heb ik, koelbloedig als ik ben, met de Dremel en een 0,8mm boortje de gaten vrij gemaakt. Of de boel nu nog werkt? Geen idee nog!

Resultaat

SUCCES!!!
[ Voor 7% gewijzigd door sebastius op 18-04-2010 09:53 ]