PC valt uit en start soms niet op

Pagina: 1
Acties:
  • 1.899 views

• TFBlitzwing
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:15
Na het raadplegen van de zoekfunctie en de verschillende troubleshooters zit ik nog steeds met het volgende probleem:
  • Als mijn pc stressed is, dan valt hij soms compleet uit. Hij wil vervolgens niet meer opstarten. Ik kan dan de powerknop indrukken, maar er gebeurt niets (ventilatoren slaan niet eens een fractie van een seconde aan). De temp van zowel de CPU als GPU zijn gezond.
  • Als mijn pc niet stressed is, valt hij soms ook uit (bijvoorbeeld tijdens het browsen).
  • Hij valt ook uit als ik de kast van zijn plek af haal
  • Hij gaat niet aan door de powerknop van de voeding uit en weer aan te zetten. De powerkabel opnieuw aansluiten werkt ook niet. Hij werkt alleen weer als ik de 24 pins connector van het moederboard afhaal, en er vervolgens weer op druk. De connector een beetje bewegen helpt niet, dus het is waarschijnlijk geen los kabeltje of slechte connector.
Het niet willen opstarten gebeurt soms ook na een complete cooldown (bij uitvallen na stressed), of gewoon bij een 'koude start', dus ik vermoed dat het probleem niet met CPU of GPU temp te maken heeft.

Bovenstaand doet vermoeden dat het probleem ofwel in de voeding, ofwel in het moederboard zit. Ik heb alle opties inmiddels geprobeerd, USB apparaten loskoppelen, BIOS resetten, opstarten zonder GPU, etc. maar niets schijnt te helpen. Voltages zijn ook goed. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Een aanwijzing van het probleem zou al super zijn, dan weet ik of ik mijn voeding of moederboard moet omruilen (of beide:()

De specs van het systeem:
  • AMD Phenom II x4 965 BE
  • GeForce GTX 560 Ti
  • Gigabyte GA 970A-UD3
  • XFX Pro 550W voeding
  • Samsung 1Tb HDD

[ Voor 3% gewijzigd door TFBlitzwing op 18-09-2013 19:26 ]

"I tried being reasonable, I didn't like it"

Verwijderd

Zit er een ON/OFF beveiliging op de kast ?
Indien wel is dit uitvallen normaal als je de kast opent, het kan ook zijn dat er een slecht contact zit in deze ON/OFF zit.

Weet je zeker dat de aan / uit knop van de computer goed werkt ?
Probeer hem eens te starten door de pinnetjes van aan / uit (aangeduid met Power Switch) op het moederbord via een schroevendraaier kort te sluiten.
Dit defect zou wel eens het gevolg van een slecht contact kunnen zijn...

Zit de RAM goed vast & zit er geen stofje tussen ?
Probeer eens met een minimum aan RAM te starten.

Zit de koeler van de CPU goed vast & is deze goed aangesloten op het moederbord

Kijk ook de ATX_12V aansluiting na, het slecht contact kan evengoed hier zitten en niet op de lange ATX connector.

Mocht je kunnen testen met een andere voeding, dat zou zekerheid kunnen scheppen omtrent de voeding.

• TFBlitzwing
Dankje voor je reactie.

Er zit geen ON/OFF beveiliging op de kast.

De aan/uit schakelaar is inmiddels getest en lijkt het goed te doen, ook door de pinnetjes v/h moederboard te testen.

De CPU koeler zit goed aangesloten, maar heb voor de zekerheid hem van het koelblok afgehaald en schoongemaakt.

Ik ga de 12v connector en het RAM nog testen! Ik probeer ook een andere voeding te regelen. Thanks!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
TFBlitzwing schreef op woensdag 18 september 2013 @ 18:38:
• Hij gaat niet aan door de powerknop van de voeding uit en weer aan te zetten. De powerkabel opnieuw aansluiten werkt ook niet. Hij werkt alleen weer als ik de 24 pins connector van het moederboard afhaal, en er vervolgens weer op druk. De connector een beetje bewegen helpt niet, dus het is waarschijnlijk geen los kabeltje of slechte connector.
Soms kan het heel lang duren voordat de +5VSB spanning weg is nadat je de stekker uit het stopcontact haalt of de powerknop van de voeding uitzet. Door de connector van het moederbord af te trekken gaat die spanning er zeker af.

Probeer de voeding uit te zetten en dan echt een paar minuten te wachten voor je hem weer aan zet. Waarschijnlijk doet ie het dan wel.

Dat de hele pc plots uitvalt onder stress komt vaak door stof in de voeding, maar bovenstaande doet weer vermoeden dat de fout in het moederbord zit.

Het zou ook nog de videokaart of zelfs een brakke videokabel kunnen zijn.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11 17:09
Andere voeding testen, lenen dus anders heb je er dadelijk 2.

Stroom meten,
temps meten.

test programma 's draaien, memtest, cpu gpu stress programma's.

Dan zoveel mogelijk hardware losmaken en pc testen.

Bij vastlopen en niet opstarten van pc, dan stroom losmaken , en pc starten, en knop vasthouden(5 seconde, zonder stroom), dan weer proberen te starten met stroom, vaak werkt de pc dan wel.

• TFBlitzwing
Ploink schreef op woensdag 18 september 2013 @ 23:19:
[...]

Soms kan het heel lang duren voordat de +5VSB spanning weg is nadat je de stekker uit het stopcontact haalt of de powerknop van de voeding uitzet. Door de connector van het moederbord af te trekken gaat die spanning er zeker af.

Probeer de voeding uit te zetten en dan echt een paar minuten te wachten voor je hem weer aan zet. Waarschijnlijk doet ie het dan wel.

Dat de hele pc plots uitvalt onder stress komt vaak door stof in de voeding, maar bovenstaande doet weer vermoeden dat de fout in het moederbord zit.

Het zou ook nog de videokaart of zelfs een brakke videokabel kunnen zijn.
Helaas, maar de voeding uitzetten en een paar minuten wachten helpt niet. Heel soms gaat hij een fractie van een seconde aan, ook de led lampjes van de fans, maar dan valt hij gelijk weer uit.

Ik heb het ook zonder videokaart geprobeerd, lag het ook niet aan :|

Ik ga proberen een leenvoeding ergens te regelen, lijkt me ook het handigste. Wordt vervolgd!

[ Voor 4% gewijzigd door TFBlitzwing op 19-09-2013 16:06 ]

• Ploink
Heb je ook alle USB apparaten inclusief de interne uitgeplugd?
Als een USB apparaat teveel stroom vraagt van +5VSB bij inschakelen dan kan de voeding of het moederbord besluiten om weer uit te schakelen. Het kan gebeuren wanneer een USB apparaat een te grote capaciteit op de voeding heeft.

Mijn oude pc had er soms last van, dan zette ik hem weer uit met de schakelaar aan de achterkant, na twee seconden flitste de power led en precies op dat moment moest ik 'm weer aanzetten en dan deed ie het weer.

Ben benieuwd hoe de leenvoeding het doet.

• TFBlitzwing
Yep, alle USB apparaten (extern en intern) afgekoppeld. Powerswitch omzetten helpt dus niet (niet na 2 seconden, ook niet na 2 minuten).

Leenvoeding wordt naar gezocht:)

• lolhoo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-10 13:10

lolhoo

Just reboot and relax

Mischien een stomme vraag hoor maar versneld je cpu fan wel als je je pc langer gebruikt?
Het zou kunnen dat je cpu gewoon te warm word en je beveiliging aan gaat.
Ook heb je nou niet echt een zuinig systeem.
Heb je met amd en nvidia maar zou kunnen dat je voeding het niet lekker vind.
Lijkt me raar want denk dat je max 450 watt nodig heb maar toch.
Heb zelf ook een amd processor en als ik niet oppas gebruikt dat ding ook doodleuk 130 watt.

Did you try to put it off and on again?

• tha-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-10 21:51
ik denk dat het je voeding is,
als je een voeding tester heb staat daar ook hoeveel miliseconde de voeding kan hebben.
ik denkt dat dat zo laag is geworden en dan krijg je meestal dit soort problemen.

probeer andere voeding! ;)

• Ploink
Zie ook:
http://forum.giga-byte.co.uk/index.php?topic=7319.0

Daar hebben ze het over temperatuur problemen en dat de cpu niet veel meer dan 62 graden kan hebben. Misschien dat de CPU temp wel in orde is als je in de BIOS kijkt, maar dat het bij een bepaalde load ineens snel kan stijgen. De temperatuur van de chipset kan misschien ook een rol spelen.

Die XFX voeding is gemaakt door Seasonic en die maken kwaliteitsproducten, ik gok dat daar het probleem niet zit.

Door stof in de koeler en in je fans kan de koeling langzaam achteruit gaan tot je ineens deze problemen krijgt. Maak de boel goed schoon en laat de fans wat harder draaien, misschien helpt dat.

• Stef2021
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 31-03-2021
Hoi ik was op internet en opeens val me beel uit en me pc start nie op

• Stef2021
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 31-03-2021
En me lapje die normaal aa moet zijn gaat even en dan uit

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:11

nelizmastr

Goed wies kapot

Stef2021 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:18:
Hoi ik was op internet en opeens val me beel uit en me pc start nie op
Maak even een eigen topic. Eentje van 7 jaar oud schoppen wordt niet gewaardeerd.

Vergeet daar ook niet alle relevante onderdelen van je PC te benoemen en wat je al geprobeerd hebt om
het op te lossen.

I reject your reality and substitute my own

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:09

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.