Logitech Z-2300 - Speakeruitgang maar 10% geluid

Pagina: 1
Acties:

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-11 10:08

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Topicstarter
Hallo,

ik heb een speaker set van Logitech Z-2300, een 2.1 set met subwoofer. Sinds enige tijd merkte ik dat de rechter speaker héél zacht geluid geeft; zo'n 10% van wat de linker produceert. Wanneer ik de linker speaker loskoppel en het geluid helemaal openzet hoor je wel redelijk wat geluid, maar m'n subwoofer en andere speaker maken een behoorlijk lawaai (natuurlijk).

Stappen dat ik heb ondernomen:
  • Aansluiting speakers omgezet; rechter speaker in linker output en andersom: goed geluid uit de rechter maar bijna geen geluid uit linker speaker
  • Koptelefoon aangesloten rechtstreeks op de speaker set: zelfde verhaal; rechterkant bijna geen geluid, terwijl links goed geluid geeft.
  • Contact spray gespoten in de rechter uitgang in de subwoofer; geen verschil (tip uit dit topic)
  • Paar keer de volumeknop heel hard gezet, zonder effect.
  • Balans (natuurlijk) gechecked op de PC, zelfs als zet ik het helemaal naar rechts, dan blijft het geluid bijna volledig uit links komen
  • D-sub paar keer losgehaald, schoongeblazen, etc.
Conclusie: Speakers werken beiden goed, bekabeling is goed, het ligt niet aan de geluidsbron. Het moet dus in de subwoofer zitten. Ik zie geen mogelijkheid om de balans in te stellen op de subwoofer zelf.

Iemand nog ideeën?

Alvast bedankt!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-11 06:59

Mikayu

.srt

Balans op rechts en er komt links geluid uit? Denk toch dat er een breuk of sluiting in de kabel zit. Misschien al voordat het de sub in komt

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-12 15:09
Als je de koptelefoon direct in de PC plugt, zonder de speakerset aan te sluiten, heb je dan wel goed geluid?
Heb je een multimeter om de kabel te controleren op sluiting of onderbreking?

Als het dat allemaal niet is, dan vrees ik dat de ingebouwde versterker de geest heeft gegeven.

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-11 10:08

Frenkpie

"Crocs Rule !"

Topicstarter
Mikayu schreef op maandag 16 september 2013 @ 18:29:
Balans op rechts en er komt links geluid uit? Denk toch dat er een breuk of sluiting in de kabel zit. Misschien al voordat het de sub in komt
Ja, het zou de afstandsbediening (die via de D-sub is aangesloten is) kunnen zijn waarmee je het geluid / bas kunt reguleren en aan/uit kunt zetten. Helaas kan ik niet rechtstreeks op de subwoofer aansluiten.

Alhoewel, als ik de tulpaansluitingen van de speakers die naar de subwoofer gaan omdraai, heb ik in de andere speaker wel geluid. Dus het lijkt echt in de subwoofer te zitten... maar ik kan niets veranderen / aanpassen.
Ploink schreef op maandag 16 september 2013 @ 20:06:
Als je de koptelefoon direct in de PC plugt, zonder de speakerset aan te sluiten, heb je dan wel goed geluid?
Yep. Mijn telefoon ook die ook al als geluidsbron heb gebruikt.
Heb je een multimeter om de kabel te controleren op sluiting of onderbreking?
Nee helaas..
Als het dat allemaal niet is, dan vrees ik dat de ingebouwde versterker de geest heeft gegeven.
Ik zie net dat er ook een aansluiting zit die ik eruit kan draaien, weet niet wat het is maar er staat "Fuse rating: T12AL, 250V" bij. Zou dat de oorzaak kunnen zijn dat er nog maar één speaker goed doet? Is dat te vervangen? Het is een kort klein glazen buisje... (heb helaas geen kennis van dit soort zaken)

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-12 11:41

TheNephilim

Wtfuzzle

Frenkpie schreef op woensdag 18 september 2013 @ 11:47:
[...]

Ik zie net dat er ook een aansluiting zit die ik eruit kan draaien, weet niet wat het is maar er staat "Fuse rating: T12AL, 250V" bij. Zou dat de oorzaak kunnen zijn dat er nog maar één speaker goed doet? Is dat te vervangen? Het is een kort klein glazen buisje... (heb helaas geen kennis van dit soort zaken)
Dat is een zekering. Meestal kun je wel zien of die doorgebrand is, er zit een draadje in. Is die nog heel?

• Ploink
  • Laatst online: 09-12 15:09
Als de zekering door is werkt het apparaat helemaal niet meer.

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-12 11:41

TheNephilim

Wtfuzzle

Wellicht versterkt hij het geluid dan alleen niet meer, maar doet hij nog pass through? xd

• PageFault
  • Laatst online: 21-11 11:44
Ik weet niet of je verhaal helemaal klopt: je zegt dat het de kabels niet kunnen zijn maar je eerste stap geeft volgens mij al aan dat het aan de speaker danwel de vaste kabel ligt! Rechts doet het eerst niet, wissel je ze om, dan werkt het wel. Dat is wat ik ervan begrijp ;)

Anyway: ik heb dit setje ook heel lang gehad. Ik ergerde me aan de zwakke kwaliteit van alles wat mechanisch was. Bij mij was er bij de rechter speaker vaak krakend of wegvallend geluid. Als ik een slinger gaf een de kabel was het weer goed. Op een gegeven moment trek je tot je een ons weegt zonder verbetering, want na verloop van tijd wordt het alleen maar dramatischer. Ik heb toen de pluggen eraf geknipt en andere pluggen erop gesoldeert. Toen was mijn issue verholpen. Hopelijk is het bij jou ook zoiets simpels.
Pagina: 1