Toon posts:

1 Speaker doet raar

Pagina: 1
Acties:

• DraZ666
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:13
Hallo,

ik heb van de week 2ehands speakers gekocht, nl 2 Jamo Studio 160's, deze zijn 70 watt staat op de achterkant.
Nu hangen ze aan een versterker uit de oertijd, nl de Philips FA564, welke volgens de specs 2x 50 watt levert.
Nu is het zo dat er 1 van de speakers een uitstekend geluid komt en de andere een heel zacht, krakend geluid.
Wanneer ik de speakerdraadjes op de versterker omdraai is het gekraak op de andere speaker, dus ze zijn iig allebei in orde.
Met mijn vorige boxen, die een stuk kleiner waren had ik nergens last van, dus hoe komt het dat het nu opeens niet meer werkt? Het is zowel op zacht als op hard volume hetzelfde.
Levert de versterker dan niet genoeg power of ligt het ergens anders aan?

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-06 18:41
Ik denk dat er 1 speaker defect is. Zacht geluid en kraken :/ dat vind ik als opgeblazen klinken

Stadia was beter....

• joostvanpinxten
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-05 08:07
Misschien een goed idee om de impedantie te controleren. Je oude Philips kan wellicht niet overweg (op één kanaal) met de impedantie van Jamo's.

• DraZ666
artificial_sun schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 22:07:
Ik denk dat er 1 speaker defect is. Zacht geluid en kraken :/ dat vind ik als opgeblazen klinken
De speakers werken allebei perfect, want als ik 1 van beiden aansluit werkt het wel, maar dus 1 speaker tegelijk, zodra de andere erbij komt gaat er dus 1 raar doen.
Maar de impedantie checken is wellicht een goed id, maar wat moet ik dan vergelijken, het aantal Ohm oid?? 8)7 De Jamo's zijn 70 watt bij 4-8 ohm staat op de achterkant vd speaker, van de versterker heb ik echt geen id.
En wanneer dat niet overeen komt voor een nieuwe versterker gaan dus?? Wat is dan het minimum kwa specs waar ik voor zou moeten gaan?

• joostvanpinxten
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-05 08:07
Achterop de speaker staat iets van 4-8 ohm impedantie, had ik ondertussen ook gevonden. En je Philips staat misschien wel ingesteld op 4 of 8 Ohm, maar het kan zijn (omdat je waarschijnlijk nog Germanium transistors hebt) dat je hier je instelling kan/moet veranderen. Zit er trouwens een schuifje/knopje op je speakers? Kan zijn dat je hier juist ook iets in kan stellen. Alhoewel ik zou verwachten dat je alsnog geluid zou krijgen (al dan niet zacht/uit verhouding qua frequentieverdeling)

Wanneer je dus een nieuwe versterker gaat kopen, zal je er een moeten vinden die ook op 4 Ohm speakers aan kan sturen. Ik verwacht zelf eerlijk gezegd dat er een van de twee kanalen van je versterker kapot is.

Wat je ook trouwens nog kan proberen (aangezien ik niet zie of je dat al gedaan hebt) is de ingangssignalen omwisselen. Het probleem kan namelijk ook nog vóór de versterker zitten.

Verder, doen je oude speakers het nu nog steeds op je versterker? En, ook belangrijke info, welke speakers zijn dat en welke impedantie hebben die? (waarschijnlijk 6 of 8 ohm?)

[Voor 8% gewijzigd door joostvanpinxten op 10-06-2011 22:26]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mja ouwe versterker 1 kanaal kraakt.

1e wat in mij opkomt is dat je potmeter van de volumeknop versleten/vies is

Rag die knop een 100 keer heen en weer ofzo. of zet hem eens in een ongebruikelijke stand
Schoonmaken met contactspray wil ook wel eens helpen.

wanneer je nu je oude boxen er aan hangt kraaken deze dan wel of niet ?

[Voor 12% gewijzigd door Fish op 10-06-2011 22:22]

Iperf

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
fish schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 22:20:
mja ouwe versterker 1 kanaal kraakt.

1e wat in mij opkomt is dat je potmeter van de volumeknop versleten/vies is

Rag die knop een 100 keer heen en weer ofzo. of zet hem eens in een ongebruikelijke stand
Schoonmaken met contactspray wil ook wel eens helpen.

wanneer je nu je oude boxen er aan hangt kraaken deze dan wel of niet ?
Met ^^, kan ook de schakelaar zijn in de knop waarmee je de versterkerbron selecteert; probeer eens een andere ingang en anders inderdaad contactspray.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

niet vegeten om je bron zelf te checken :P. als de kraak omdraaid als je je bron omdraaid hoef je het niet in je versterker te zoeken

Iperf

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-06 22:36

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Haal de fronten er eens van af en kijk eens of de woofer nog intact is, bij oude Jamo speakers wil de foamrand rond de woofer nog wel eens weggerot zijn.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• msjong
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-03-2022
Het ligt niet aan de box, dat is al gecheckt door de ts.

Mijn pa had een dure NAD stereo versterker die kraakte en niet consistent was. Contact spray was de oplossing!

Anoniem: 328247

msjong schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 00:18:
Het ligt niet aan de box, dat is al gecheckt door de ts.

Mijn pa had een dure NAD stereo versterker die kraakte en niet consistent was. Contact spray was de oplossing!
Nooit contact spray gebruiken. Dit is een paardenmiddel en helpt slechts voor even. Meestal is het fijn stof wat de boosdoener is. Ik gebruik dan Dust Off. Dat is een busje Gebakken Lucht! Maar het helpt wel. :)

• DraZ666
Ik heb zojuist beiden speakers op 1 uitgang gezet en nu werken ze wel tegelijk, dus lijkt erop dat 1 van de uitgangen verrot is. Heb nu alleen wel mono geluid....zucht. Het vreemde (vind ik) is dat, ik heb een A+B versterker, dus eigk 2x 2 uitgangen en het is op beiden hetzelfde verhaal.

Ga zo dadelijk nog eens even testen met mn oude speakers, want die werkten eergisteren nog gewoon.

Nou moet ik zeggen dat hij altijd al een beetje kraakte wanneer ik aan de volume knop zat, maar dat was dan eenmalig. Maar ik ga jullie aangedragen oplossingen zeker even proberen.
Ik laat het jullie nog wel weten, thnx voor de reply's so far!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
A en B staan parallel, dus eigenlijk heb je maar 2x 1 uitgang. Maar ze hebben meestal wel een eigen relais, dus dat het daaraan ligt kan je uitsluiten (als er relais in de versterker zitten).

• DraZ666
Nou, de oplossing van Fish was de juiste, heb de volume knop meerdere keren goed open dicht gedraait en vervolgens werkte het weer zoals vanouds. Had eerder nogmaals mn oude speakers eraan gehangen welke toen "opeens" het zelfde euvel hadden.

Dus van het weekend dat ding maar eens goed schoonmaken van binnen en buiten en dan hopen dat hij nog een paar jaartje mee gaat.

Bedankt voor de hulp, dit topic kan dicht!

• Fastclaimer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:53
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem :P
Maar ik denk dat het bij mij door de stereo mixer komt die ik er tussen heb hangen.
Als het geluid zacht staat kraakt de linker speaker, als ik de kabels omdraai kraakt de rechter speaker.
Heb al een vrij oude versterker. Technics SA-101. Met eltax mirage 10i speaker.
Zal het trucje van de volume knop proberen en anders de stereo mixer er maar eens tussen uit halen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee