NAS + Media Server advies

Pagina: 1
Acties:

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-01 21:45
Goedenavond, ik had reeds eerder een topic gestart, maar na opzoeken en advies vragen zie ik de bomen door het bos niet meer. Ik ben niet eens zeker of dit het meest accurate subforum is.

We kijken om hier thuis een NAS/Media Server te plaatsen.
  • In eerste instantie moet deze kunnen media naar de Philips TV of PS3 streamen. Bijgevolg moeten video's kunnen getranscode worden.
  • Als 2de moet de NAS als Time Machine kunnen ingezet worden voor een iMac (1Tb), MacBook (160Gb) en een MacBook Pro (1Tb Fusion Drive).
  • Als 3e moet een NAS doen waar hij voor gemaakt is en documenten online beschikbaar stellen.
  • Zuinig zijn
Tijdens m'n reis heeft m'n vader op aanraden van een collega een QNAP TS-212 met 2x 2Tb aangekocht voor zo'n €360.
Zoals verwacht zijn veel video bestanden onleesbaar voor de PS3. Leuk ding, maar de prijs weegt niet op tegenover het gewonnen gemak. Ik heb alles mooi ingepakt en contact opgenomen met coolblue voor een retour.

Plex raadt voor 1080p transcoding minstens een Core2Duo 2,4Ghz aan. Daarmee zou je dus denken dat de Intel G1610 krachtig genoeg is. Om eens uit te testen hoe vlot 1080p werkelijk streamt heb ik op mijn MacBook Pro (Core2Duo 2,66Ghz) bekabeld aangesloten, PS3 Media Server gestart en zowel via PS3 als de TV gestreamt.
Ik moet zeggen dat het resultaat teleurstellend is: het beeld hapert wat tijdens het afspelen.

Alsook is 2x 2Tb wat weinig. Er moet toch zo'n 2Tb vrijgehouden worden voor Time Machine, 1Tb aan films en tv series en dan zou er nog wel wat vrijgehouden moeten worden voor documenten, muziek, fotos en bijkomende films.
4 TB zou voorlopig wel lukken, maar dan is er geen sprake van RAID. RAID lijkt me overigens geen noodzaak aangezien het een backup van de computers bevat en de kans dat zowel de computer als de NAS crashen lijkt me bijzonder klein.

Ik heb ook nog 1Tb liggen, en deze kan blijkbaar gebruikt worden bij ZFS, maar bij ZFS is het niet zomaar mogelijk om schijven toe te voegen had ik gelezen?

Dit is de configuratie die ik (en jullie tweakers) in gedachten hadden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 35,45€ 35,45
1ASRock B75 Pro3-M€ 55,53€ 55,53
1Cooler Master K280€ 30,64€ 30,64
1Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 16GB Zwart€ 22,-€ 22,-
1Corsair CMV16GX3M2A1333C9€ 114,90€ 114,90
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 58,-€ 58,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 316,52

En hier komen mijn concrete vragen:
  • Ligt het haperen van 1080p aan mijn MacBook en is de Intel G1610 bijgevolg ook te zwak voor deze taak?
  • Is redundancy echt noodzakelijk voor data dat eigenlijk al een backup is? (En films en TV series kan geen kwaad om te verliezen)
  • Is ZFS omslachtiger dan JBOD wanneer het plan is om in de toekomst drives toe te voegen?
  • Houd ik dan best de 2x 2Tb of kijk ik beter uit naar 2x 3 of 4Tb?
  • Is het overigens niet mogelijk om de huidige NAS te behouden (of een goedkoper alternatief/DIY te kopen) en een soort van Media Client te kopen?
  • Wat zijn de opties daarbij?
  • Is de Raspberry Pi een optie?
Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door bn326160 op 14-09-2013 19:17 . Reden: vorig topic toegevoegd ]

🤞🏻