Eigen nas of server? Dit mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-01 21:45
Dag allen,

Ik ben van plan om deze zomer een NAS aan te schaffen of zelf te bouwen, dit omdat ik om de zoveel jaar wel tegen het maximum aantal TB van m'n externe HDD aanloop (momenteel 2TB).
Bijkomend voordeel is dat wanneer ik bijvoorbeeld op de bank of op school zit, ik nog altijd toegang kan krijgen tot mijn bestanden op deze HDD.
Echter vroeg ik me af of ik wel een NAS nodig heb, of een Home Server beter geschikt zou zijn. Of is de grens tussen beiden zodanig vervaagd?
Ik heb al heel wat opgezocht en denk dat een NAS voldoende is. Synology biedt leuke dingen aan, maar ik zou graag meer ruimte hebben voor harddisks.
Laat ik alvast opsommen waar hij voor moet dienen en wat belangrijk is.

1. Energiezuinig zijn
Ik woon wel bij m'n ouders, maar dat wil niet zeggen dat ze het zo fijn zouden vinden dat er 24/7 400W getrokken wordt voor een harde schijf ;)

2. Time Machine compatible
We hebben 3 Mac's in huis, ik zou niet steeds m'n MacBook aan m'n HDD moeten hangen, m'n vader zou vaker dan 1x per 3 maanden een backup maken en m'n zusje zou ook een backup hebben.

3. Media Server
We hebben recent een nieuwe TV welke DLNA ondersteund, het zou wel makkelijk zijn mocht media gewoon van de server af te halen zijn. Er loopt ook een LAN poort tot in de living voor de Digibox, dus met een switch kan de tv ook bekabeld aangesloten worden :)
Compatibiliteit met iTunes synchroniseren en AirPlay is ook gewenst.

4. Torrent server
Op die manier zou ik m'n laptop 's nachts niet aan hoeven te laten en kan ik programmeren dat ie steeds vanaf 2u mag beginnen downloaden. Is het verder mogelijk dat hij TV series automatisch download en categoriseert?

Aanvullend bij bovenstaande 2: Gewoon in mappen houden is het efficiëntste? Of zijn oplossingen als XBMC of Plex op een Nas mogelijk?

5. Remote access
Lijkt me handig wanneer m'n bestanden op afstand beschikbaar zijn. Gebeurt dit dan via een ingebouwde VPN server of hoe werkt dat? Zijn bestanden dan ook beschikbaar op iPhone en iPad Cellulair?

Bonus: Een alternatief voor Evernote
Hier las ik hoe je met een portable scanner en Evernote al je documenten digitaal kan bijhouden. Echter, is voor OCR bij Evernote een abonnement vereist. Is dit dus niet lokaal te draaien? Op die manier ben je ook niet afhankelijk van een derde.

Hardware?
Ik zal beginnen met de schijven dit ik nog liggen heb:
  • 250Gb 3,5"
  • 1TB Externe HDD
  • 2TB WD Digital met Firewire 800
  • 640Gb 2,5"
En ik ben nog wel van plan 1 of 2 3TB of 4TB schijven bij te kopen.

Welk OS is vereist?
Dus welke hardware is zuinig?
Is een goedkope case voldoende?
Vraag ik te veel?
Is dit te doen aan zo'n €400?

Heel wat vragen, hopelijk kunnen jullie me in de goede richting wijzen. _/-\o_
Alvast bedankt

🤞🏻

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-01 08:59
Hallo,

Allereerst zou ik hier eens naar kijken:
mux' blog: BBG Zuinige Server (Maart 2013)
Zuinig en goedkoop.

Je kan die setup gebruiken om je nas te maken, je kan dan een ander moederbord kiezen dat meerdere HDD's ondersteunt en een grotere case.

OS?
Ik zou voor linux gaan....
Het is gratis en en er is veel open source beschikbaar. (Weet niet of dat Time Machine gebeuren er op werkt)
Tevens kan XBMC als DLNA gebruikt worden.
Verder zijn er veel handleidingen voor alle bovengenoemde dingen te vinden voor linux.
torrentFlux is een web based torrent downloader die je van buitenaf beschikbaar kunt maken met heel veel opties.
Couchpotato en sickbeard kunnen gebruikt worden voor auto downloaden van series en films.
(Ook een plugin voor XBMC)

Ik hoop dat dit je al een beetje op weg helpt.

Kijk ook eens op: http://www.freenas.org/

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:27
Makkelijk en relatief een stuk duurder = kant en klare NAS
Goedkoop en veel verdieping (Linux based) = zelfbouw NAS

Geloof dat de Syno's sowieso een app of package hebben voor Time Machine. Ook streamen kan gewoon. Een 2 bay NAS met 2x 3TB WD Red heb je dan misschien al genoeg aan en verbruikt ook niet heel veel... iig geen 400W. :9

Het ligt er een beetje aan wat je wilt. Ik heb sinds pas voor een Syno gekozen, omdat ik er geen omkijk meer naar wou hebben... hij moet het gewoon doen, zonder dat ik daar een paar dagen in moet steken om me te verdiepen in Linux-achtige omgevingen. Maar voor iemand anders kan dat misschien helemaal niet zo'n punt zijn...

• bn326160
Alvast bedankt voor deze handige configs, zijn nog maar van maart en dus goed up to date! :)

Wat zijn precies de voordelen van Windows Server? Gewoon uit interesse, als ik het goed begrepen heb is FreeNAS voldoende voor mijn noden.

Als student lijkt een zelfbouw me dus het interessantste. Time Machine kan met een terminal commen gewoon op een netwerklocatie ingesteld worden, ik neem aan dat het dus met elke nas kan.

De WD red zijn dan server harddisks als ik het goed heb? En 400W was natuurlijk een hyperbool :p

Aangezien ik m'n oude harddisks die ik hier nog liggen heb zou willen gebruiken wordt een kant en klare nas me te duur.

🤞🏻

• eddie4nl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-01 16:27
HP Microserver met Windows 7.
pricewatch: HP Proliant Microserver N54L € 203,81 (Kast/cpu/mb/geheugen/Harddisk)
Videokaartje als je ook direct films wilt afdraaien. (voor video decoding )
pricewatch: Sapphire Radeon HD 6450 512MB Silent € 23,75
2GB extra geheugen zodat je op 4GB uit komt of je kan luxe doen en in totaal voor 8GB gaan.
pricewatch: G.Skill F3-10600CL9S-2GBNT € 11,88

Energiezuinig Check
Time Machine (ik neem aan dat dat kan op een SMB share) Check?
Media Server XBMC of built in DLNA (Check)
Torrent server Qbittorrent (Check)
Remote access openvpn/VNC/RDP (Check)

Door het gebruik van windows heb je bijna geen kennis nodig en werkt alles altijd. Linux bij guru's werkt ook alles altijd maar ik ga er van uit dat je dat niet bent. Met windows kan je alles dat je met linux ook kan XBMC/Couchpotato/Sickbeard. Ik ben er even van uit gegaan dat je een licentie hebt liggen of daar aan kan komen.
Totaal plaatje komt dan rond de 250 euro dat laat je nog 150 euro voor eventuele SSD en 4TB schijf. In de HP kan je makkelijk 4 harde schijven bij plus 1 2,5inch en dan heb je nog plaats voor een blueray/dvd speler. Ik zou alleen de 2,5 inch hergebruiken en misschien de 2TB er naast leggen en gewoon investeren in 1 4TB schijf dit is goed voor je stroom verbruik. Dan zet je op de 2,5" je OS en download temp en op de 4TB al je films etc.

[ Voor 60% gewijzigd door eddie4nl op 26-06-2013 22:44 . Reden: Volledige rewrite ]

• bn326160
Die HP Microserver lijkt inderdaad ook interessant voor z'n prijs! Even afwegen wat en bekijken met m'n vader omdat hij wel een systeem ala 'Apple TV' wou hebben. (Zo noemt hij het dan, al zou de Apple TV niet aan z'n eisen voldoen) Zo kan hij eens aan collega's vragen en bijleggen.

🤞🏻

Verwijderd

RobbertDs1 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 12:03:
OS?
Ik zou voor linux gaan....
Kijk ook eens op: http://www.freenas.org/
Ik snap dat Linux voor jou gelijk staat aan alles wat geen Mac of Windows is, maar FreeNAS is toch echt een BSD-distributie; geen Linux. FreeNAS, NAS4Free en ZFSguru zijn allemaal gebaseerd op FreeBSD. Alleen OpenMediaVault is op Linux gebaseerd.
bn326160 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 18:18:
Wat zijn precies de voordelen van Windows Server? Gewoon uit interesse, als ik het goed begrepen heb is FreeNAS voldoende voor mijn noden.
Je kunt beter de vraag omdraaien; wat zijn de nadelen van Windows als server OS. Want het enige echte voordeel is dat het vertrouwd aanvoelt voor mensen die hun leven lang al met Windows hebben gewerkt. Dat gezegd, zijn alle NAS operating systems met een web-interface te bedienen, waardoor dit argument ook steeds zwakker wordt.

Het feit dat je ZFS kunt draaien op FreeNAS, NAS4Free en ZFSguru is natuurlijk een kernargument. Dat betekent dat je een véél veiliger opslagsysteem hebt met veel betere bescherming tegen corruptie en bad sectors.

WD Red heb je niet nodig als je ZFS gaat gebruiken; WD Green is dan ook goed. Wel moet je even letten dat je de headparking tempert, dat kan met een DOS-utility (WDidle.exe). De WD Red heeft dit standaard al uitgeschakeld. Op de garantie en firmware na zijn Green en Red hetzelfde.

• eddie4nl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-01 16:27
bn326160 schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 00:03:
Die HP Microserver lijkt inderdaad ook interessant voor z'n prijs! Even afwegen wat en bekijken met m'n vader omdat hij wel een systeem ala 'Apple TV' wou hebben. (Zo noemt hij het dan, al zou de Apple TV niet aan z'n eisen voldoen) Zo kan hij eens aan collega's vragen en bijleggen.
Ik ken geen apple TV maar het idee dat ik er van heb is dat een lite versie van XBMC. Met XBMC kan je alles afspelen maar haalt ook veel informatie van het internet zo als trailers backgrounds en beoordelingen. De nas functionaliteit zorgt windows wel voor.

Bekijk hun site eens.
http://xbmc.org/

[ Voor 11% gewijzigd door eddie4nl op 29-06-2013 14:02 ]

• Shamalamadindon
  • Laatst online: 30-03-2024
Dan zou ik eigenlijk Plex aanraden als mediaserver.

Dan hou je een centrale database bij op de server en heb je goed werkende apps voor iOS en Android. En je hoeft niet met je router te gaan romellen om er op afstand bij te kunnen.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• bn326160
Verwijderd schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 00:13:
[...]

Ik snap dat Linux voor jou gelijk staat aan alles wat geen Mac of Windows is, maar FreeNAS is toch echt een BSD-distributie; geen Linux. FreeNAS, NAS4Free en ZFSguru zijn allemaal gebaseerd op FreeBSD. Alleen OpenMediaVault is op Linux gebaseerd.

[...]

Je kunt beter de vraag omdraaien; wat zijn de nadelen van Windows als server OS. Want het enige echte voordeel is dat het vertrouwd aanvoelt voor mensen die hun leven lang al met Windows hebben gewerkt. Dat gezegd, zijn alle NAS operating systems met een web-interface te bedienen, waardoor dit argument ook steeds zwakker wordt.

Het feit dat je ZFS kunt draaien op FreeNAS, NAS4Free en ZFSguru is natuurlijk een kernargument. Dat betekent dat je een véél veiliger opslagsysteem hebt met veel betere bescherming tegen corruptie en bad sectors.

WD Red heb je niet nodig als je ZFS gaat gebruiken; WD Green is dan ook goed. Wel moet je even letten dat je de headparking tempert, dat kan met een DOS-utility (WDidle.exe). De WD Red heeft dit standaard al uitgeschakeld. Op de garantie en firmware na zijn Green en Red hetzelfde.
Ik neem aan dat een NAS specifiek OS ruim voldoende zal zijn voor mijn doel. Windows hoeft helemaal niet, we hebben enkel Mac thuis en web-interface is wel een must. Eens geïnstalleerd blijft de NAS in de berging of achter de tv staan (in geval 2 is er eigenlijk altijd een scherm ter beschikking ;) ). 'Vertrouwder' hoeft verder ook niet, ik heb altijd al m'n plan kunnen trekken moest er iets via termial of linux gebeuren (Siri server of compilen van Pebble apps bijvoorbeeld).

Ik ben niet echt op de hoogte wat ZFS inhoudt, behalve dat het een bestandsysteem is. Betekent dit dat Raid niet nodig is? En ik daardoor ook meteen een 4TB HDD kan gebruiken i.p.v. een 3TB omdat ik geen deel van de HDD 'werkloos' stel?

Dat ik green HDD's i.p.v. red kan gebruiken is ook handiger i.v.m. de aankoopprijs, ik had namelijk gelezen dat specifieke NAS-schijven een must waren.
Leo1010 schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 14:09:
Dan zou ik eigenlijk Plex aanraden als mediaserver.

Dan hou je een centrale database bij op de server en heb je goed werkende apps voor iOS en Android. En je hoeft niet met je router te gaan romellen om er op afstand bij te kunnen.
Het enige dat eigenlijk zou moeten gebeuren is dat de NAS ondertitels bijvoegt uit een .srt bestand en eventueel transcode naar een formaat dat PS3 of Philips TV kan streamen. De functionaliteit van PS3 Media Server dus!

🤞🏻

Pagina: 1