NAS / MediaCenter / HomeServerCombinatie

Pagina: 1
Acties:

• RutgerDB
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-03-2021
Ik ben op zoek naar een systeem ter vervanging van mijn huidige server. Op dit moment heb ik een Core2 duo (1e generatie) server staan met een Areca kaart en 5x500Gb in RAID5 voor netto 2tb storage capacity. Het systeem vreet stroom en kan eigenlijk niet veel. De IO performance is leuk maar heb ik niet echt nodig. Op dit moment heb ik een active directory draaien op de server maar het nut hiervan is ook beperkt. Dus het draaien van een Windows server OS is geen noodzaak.

Bovenstaand systeem wil ik vervangen voor een systeem met de volgende functies:

Home Server voor bestandsdeling (share aanbeiden is genoeg, hoeft geen server OS te zijn)
Torrent download systeem
Media Center (dus stil) (Plex server/client) (moet 1080p kunnen spelen)
Remote Desktop bak (op werk zijn heel veel sites geblocked maar port 3389 niet) het idee is dus om gewoon met thuis te connecten om diverse websites overdag te kunnen bezoeken.

Het nieuwe systeem wil ik in de huiskamer (TV hoek) neerzetten ipv op zolder en zal altijd aanstaan. Mijn vraag is of ik het moederbord WOL kan laten doen om het systeem uit standby te halen als ik een remote desktop sessie opzet? Een pré zou zijn als ik een remote desktop sessie kan opzetten zonder de console over te nemen. (zodat iemand het Media Center kan gebruiken terwijl ik op afstand zit te browsen op hetzelfde systeem of wat torrents aanslinger).

De hoeveelheid data die ik verzamel groeit gestaag maar niet hard. Nog geen 500Gb per jaar.

Het volgende systeem heb ik samengesteld en ik hoor graag feedback op de componenten naar aanleiding van bovenstaande wensenlijst.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570T Tray€ 177,49€ 177,49
1Gigabyte GA-H87M-HD3€ 76,30€ 76,30
2Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 146,-€ 292,-
1Lian Li PC-V355€ 97,99€ 97,99
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,45€ 32,45
1G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL€ 68,-€ 68,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,40€ 31,40
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 82,50€ 82,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 858,13

Dank voor de input!

[ Voor 5% gewijzigd door RutgerDB op 12-09-2013 16:23 ]

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-04 19:48

CeesKees

I rest my Kees

RutgerDB schreef op donderdag 12 september 2013 @ 16:02:

Home Server voor bestandsdeling (share aanbeiden is genoeg, hoeft geen server OS te zijn)
Torrent download systeem
Media Center (dus stil) (Plex server/client) (moet 1080p kunnen spelen)
Remote Desktop bak (op werk zijn heel veel sites geblocked maar port 3389 niet) het idee is dus om gewoon met thuis te connecten om diverse websites overdag te kunnen bezoeken.
Ik zou het mediacenter gedeelte loskoppelen van de rest. Dus een 2e apparaat. Dit tweede apparaat zou ik naast de TV neerzetten, de rest uit het zicht.

Voordeel is hiervan (als je het mij vraagt):
upgradebaarheid van je mediacenter zonder je Server/downloader/NAS te hoeven upgraden.
geluid; het is stiller
energy, als je mediacenter uitstaat gebruikt het geen stroom terwijl je het niet gebruikt
warmteontwkikkeling
optisch (niemand wil tegen zo'n apparaat aankijken)

als mediaspeler zou je een NUC kunnen overwegen. (of een soortgelijk systeem)

Lees ook deze eens door:
Mediaplayers, hoe ik het zie

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• RutgerDB
Hoi Cees, heb je thread gelezen maar dat heb ik nu feitelijk en daar wil ik vanaf. Ik wil nog maar 1 computer die regelmatig aanstaat en die tevens meerdere rollen kan vervullen. Daarnaast heb ik een TV meubel waarvan de kast aan de voorkant dicht kan dus van 'lelijke' apparatuur heb ik geen last.

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:31

Wvr

ik heb net (staat nu 2weken) een NAS DS713+ en een xtreameTV gekocht.

ideaal, download met torrent of nieuwsgroepen, naar het uitpakken staat die in de map Films welke gekoppeld is aan me XtreamerTV.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als je voor zelfbouw gaat, neem GEEN xxxxT processor. Deze is enkel interessant in kleine behuizigingen waar er weinig ruimte is voor afdoende koeling. Idle verbruiken vrijwel alle nieuwe processoren even veel. Enkel de limiet aan de bovenkant is daarbij begrenst door de versie. De T processoren hebben een lager plafond dan de reguliere variant.

https://discord.com/invite/tweakers

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
redfoxert schreef op donderdag 12 september 2013 @ 16:46:
Als je voor zelfbouw gaat, neem GEEN xxxxT processor. Deze is enkel interessant in kleine behuizigingen waar er weinig ruimte is voor afdoende koeling. Idle verbruiken vrijwel alle nieuwe processoren even veel. Enkel de limiet aan de bovenkant is daarbij begrenst door de versie. De T processoren hebben een lager plafond dan de reguliere variant.
Mee eens inderdaad :Y
Daarnaast zou ik zoals al eerder is voorgesteld dit niet in 1 systeem bouwen, aangezien je het graag zo stil mogelijk wilt en dat in combinatie met de gegeven eisen (dus redelijk wat rekenkracht ivm plex, storage, dus HDD's etc) nooit alle2 100% goed uitvoeren.

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-04 20:08
Het systeem uit de TS ziet er goed uit, maar ik denk dat je nog behoorlijk wat geld kan besparen. De taken die je beschrijft welke de Homeserver/HTPC moet kunnen doen zijn helemaal niet CPU intensief, je zou dus prima de CPU kunnen vervangen door een Haswel i3 (volgens mij ondersteunen de pentiums niet het afspelen van alle formaten zoals 3D, maar misschien is die al voldoende).

Daarnaast heb je een vrij dure behuizing. Toegegeven hij is erg mooi, maar misschien is een pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart een alternatief. Heeft ruimte voor 6 HDD's (mocht je in de toekomst nog meer HDD's willen plaatsen), heeft goede koeling met fancontroller en kan een grotere, goedkopere en betere towerkoeler huisvesten zoals een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

8GB intern geheugen is leuk, maar wat voor taken ga je erop doen dat je 8GB nodig hebt? Zoals ik al aangaf is het delen van bestanden of een remote desktop sessie niet intensief, 4GB is al meer dan genoeg. 2133MHz geheugen voegt ook niks toe aangezien het geheugen nooit een bottleneck is in dit systeem bij de beschreven taken. 1600MHz is op dit moment het beste

Een SSD is leuk, maar wanneer je systeem nooit uit gaat en alleen uit standby komt is de toegevoegde waarde wel een stuk minder.

• Jan_Klaassen768
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-02 15:50
Een gewone Haswell i3 lijkt me inderdaad ruim voldoende. 8GB geheugen is mooi maar 1x4 is voldoende, tenzij je gaat virtualiseren. Je kunt er altijd nog een reepje bijzetten.

Een vrij essentieel onderdeel dat je gemist hebt is dat je moederbord niet in behuizing past. Het MB is ATX, de behuizing Micro-ATX.
Waarom heb je voor dit moederbord gekozen?
Je behuizing ondersteund max. 3 SATA apparaten dus je heb geen 6 SATA-poorten nodig.
Met dit bord zou je ook toekunnen: pricewatch: Gigabyte GA-B85M-HD3

Voor HDD zou mijn voorkeur uitgaan naar pricewatch: Hitachi Deskstar 7K4000, 4TB
Deze zijn sneller en naar mijn ongefundeerde mening betrouwbaarder.

De SSD zou ik zeker doen. Je merkt het niet alleen bij het booten maar ook bij het repareren van NZB bestanden, uitpakken van zip-bestanden etc.

Voor het opzetten van de RD-sessie zonder console over te nemen heb je, uitgaande van een MS-systeem, een servereditie nodig of een virtuele machine die op de achtergrond draait. Binnen Linux zal dit ongetwijfeld eenvoudiger zijn maar daar mag iemand anders iets over roepen.

De voeding is prima, als dit apparaat in een kast staat hoor als je pech hebt af en toe een HDD opspinnen maar zelfs dat betwijfel ik.

• RutgerDB
Dank allen voor de replies. De opmerkingen over de processor zijn nieuw voor mij dus daar ga ik nog even kritisch naar kijken. De fractal kast ziet er ook goed uit maar ik heb hele goede ervaringen met Lian-Li. Mijn keuze is dus niet helemaal rationeel.

Wel apart dat bijna iedereen aanraadt om de functies te splitsen. Ik ga e.e.a. nog maar eens goed heroverwegen.

• jaapsander
Functies splitsen is inderdaad een optie, echter zeker niet in alle gevallen de beste oplossing. Het grootste nadeel van HTPC en storage combineren is de geluidsproductie en de omvang van de behuizing. Het plaatsen van HDD's kost nou eenmaal ruimte en de behuizingen die meer dan 2 HDD's kunnen hebben zijn wat schaarser en duurder.

HDD's produceren ook geluid, dus een systeem met meerdere HDD's is minder stil dan een systeem met alleen een SSD. Echter moet je dit geheel natuurlijk wel in perspectief zien, zelf heb ik ook storage in mijn HTPC zitten en deze is gewoon fluisterstil, wanneer je stille " green" HDD's gebruikt (reviews) die je netjes mbv rubber bevestigd zal het geheel echt behoorlijk stil zijn. Zelfde met de behuizing, vind je die Lian-Li heel mooi (of de fractal) dan heb je gewoon een compacte kast welke best wat HDD's kan huisvesten.

Het nadeel met stroomverbruik is er amper tegenwoordig. In Het grote zuinige server topic kun je lezen dat een server met idleverbruik onder de 10W zeker niet onrealistisch is. Wanneer je meer dan 2 HDD's wilt plaatsen is een combi oplossing ook goedkoper (4 bay nas is niet goedkoop en je hoeft geen aparte HTPC/mediaplayer aan te schaffen.

Ga dus voor jezelf goed na wat in jouw situatie de beste oplossing is!

@Jan_Klaassen, het MB uit de TS is toch gewoon uATX?

• kroegtijger
Het is inderdaad voor iedere situatie en ieder persoon weer steeds opnieuw te beoordelen wat de meest verstandige keuze is. Geluidsproductie is ook relatief; een fluisterstille omgeving en een HTPC die wel wat geluid produceert is hinderlijk. Een fabriekshal waar een HTPC aan staat maakt niets uit. De een vindt het wel storend, en de ander heeft geen enkel probleem met een beetje geluid.

Wat naar mijn mening het grote voordeel van een server is, is dat je al je storage en rekenkracht e.d. centraal kan leggen, en elke TV, PC, telefoon, tablet etc is niets meer hoeven te zijn dan een client die vervangbaar is, en relatief goedkoop kan zijn. Je zou in principe af kunnen met 1 centrale server, en verder elke TV een Raspberry Pi meegeven. Uitbreiding van clients (in dit geval dus een extra TV bijvoorbeeld) kost je dan nog maar een paar tientjes.

iRacing Profiel

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-04 09:04

xAn52

Whatever...

Ben het met de vorige commentaren eens dat je je server echt alleen server moet laten zijn. Zeker als je een TV of BluRay speler hebt die Plex ondersteund is het niet nodig de server nog als HTPC in te zetten.

Het is dat je hem ook wilt gebruiken als proxy voor browsen, maar anders had je er voor het gemak XPenology op kunnen zetten. Alternatief is een Windows 2012 (R2). Maar dan moet je elke 180 dagen re-armen en eens in de 2.5 jaar herinstalleren. Met Windows Home Server heb ik weinig ervaring, maar misschien dat dat een alternatief kan zijn.

Qua hardware zou ik het iets naar beneden bijstellen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 114,45€ 114,45
1ASRock B85M Pro4€ 63,95€ 63,95
2Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 146,-€ 292,-
1Lian Li PC-V355€ 97,99€ 97,99
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,45€ 32,45
1Kingston ValueRAM KVR16N11/8€ 59,-€ 59,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,40€ 31,40
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 82,50€ 82,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 773,74

Ander moederbord: B85 chip is goed genoeg, m-ATX. Merk is random, kies wat zelf goed voelt.
Andere CPU: i3 zal het ook allemaal trekken. Zeker in combo met een mediaplayer
Ander geheugen: Niet zo hoog geheugen om mogelijke problemen met de CPU koeler te voorkomen. 1 DIMM voor latere uitbreiding. 2*4GB kan ook, maar effect is verwaarloosbaar. Ga je geen VM's draaien dan kan je met 4GB ook af (afhankelijk van OS).

Eventueel een Plex compatible afspeel apparaat erbij en je kunt van je films en series genieten.

• jaapsander
Men geeft inderdaad commentaar dat je beter HTPC en server gescheiden kan houden, maar wat zijn dan de argumenten? Of anders gezegd, wat maakt het technisch, financieel of functioneel onaantrekkelijk om de functies te combineren? Behalve degene die ik hierboven noem zie ik zo snel niet in wat er nog meer een nadeel is.

Je kan een raspberry pi, bluray speler of tv ook al cliënt gebruiken om je media af te spelen, maar is dat wel zo wenselijk? Qua functionaliteit komt alleen een raspberri pi in de buurt, deze kan een volwaardige XBMC draaien. Alleen doet deze dat wel wat trager dan volwaardige x86 hardware, bijvoorbeeld zware skins en navigatiesneleid. Ook zal wat surfen op een pi lang niet zo lekker gaan als op een HTPC. DLNA opties van TV's of vergelijkbare alternatieven (als je TV al geschikt is) zijn ook verre van ideaal, niet alleen moet video in veel gevallen worden omgezet worden (belasting van de server, dus hoger energieverbruik) maar je hebt ook in veel gevallen een zeer slechte interface (zeker als je XBMC gewend bent).

Kortom zijn de aanschafkosten altijd hoger, want het enige wat je bij bovenstaande setup (prima setup overigens) aan moet schaffen is een HDMI kabel om deze op de TV aan te sluiten (€3,- bij de action), voor de bediening doe je er nog een pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard bij.

Dan blijft voor mij de vraag over, kan de TS ook leven met de eerder benoemde nadelen van het combineren van HTPC en server?

[ Voor 4% gewijzigd door jaapsander op 13-09-2013 14:35 ]

• kroegtijger
De argumenten om de boel gescheiden te houden is zoals ik al eerder aangaf dat je een client/server-setup gaat krijgen, waarbij clients "onbelangrijk" worden en daarmee dus goedkoop. Dat wordt pas écht interessant als je meerdere clients gaat toepassen. Als je dat niet van plan bent en het bij 1 HTPC wilt houden en that's it, dan kan je in dat opzicht inderdaad net zo goed (of zelfs beter) alles in 1 houden.

iRacing Profiel

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Dat. En wat ik persoonlijk zonde vind is dat je de grafische eigenschappen van een all in one slechts (maximal) 10% van de tijd gebruikt, maar daar wel een heel apparaat voor (in je woonkamer) hebt staan.

De overage 90% is het apparaat alleen maar server/downloader aan het spelen.

Ik heb dat opgelost dmv een separate NAS en XBMC oplossing.

Wanneer ik op een andere TV ook XBMC wil, dan organiseer ik gewoon een extra XBMC oplossing.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• jaapsander
Afhankelijk van je thuissituatie gaan jullie argumenten niet op (afhankelijk van de situatie hè), want in het voorbeeld van kroegtijger kun je nog steeds de "all-in-one" gebruiken als server voor andere clients, bijvoorbeeld in de slaapkamer. Bovenstaande setup is krachtig genoeg om zowel server te spelen als HTPC taken uit te voeren. Je spaart de aanschaf van 1 apparaat uit met de financiële voordelen en praktische nadelen (eerder benoemd, maar te overzien).

En afhankelijk van wat voor server je zoekt gebruik je juist bij een dedicated server zoals in dit topic wordt beschreven de grafische eigenschappen 100% van de tijd niet. Door hem ook als HTPC te laten functioneren wordt hij ten minste voor 10% v/d tijd grafisch benut.

Nu kun je aangeven dat je dan voor een 4-bay nas kunt gaan ipv een zelfbouwserver, maar daar ben je ook al €250+ aan kwijt (exclusief schijven en exclusief XBMC client voor bij de tv), voor dat bedrag kun je makkelijk een goede "all-in-one" samenstellen die qua stroomverbruik niet veel onderdoet voor een NAS.

[ Voor 6% gewijzigd door jaapsander op 13-09-2013 16:25 ]

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

En met een separate oplossing is alles uit het zicht te plaatsen.

De server in je meter/trapkast of op solder.
Je client achter je TV.

• kroegtijger
jaapsander schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 16:23:
Afhankelijk van je thuissituatie gaan jullie argumenten niet op (afhankelijk van de situatie hè), want in het voorbeeld van kroegtijger kun je nog steeds de "all-in-one" gebruiken als server voor andere clients, bijvoorbeeld in de slaapkamer. Bovenstaande setup is krachtig genoeg om zowel server te spelen als HTPC taken uit te voeren. Je spaart de aanschaf van 1 apparaat uit met de financiële voordelen en praktische nadelen (eerder benoemd, maar te overzien).
Met de kanttekening dan dat je snel al aan compromissen zit; 5400RPM schijven zijn prima voor HTPC's, maar op je server met 5400RPM werken is geen feest. Zeker niet als je met meerdere VMs bezig bent (waarbij ikzelf overigens dan de voorkeur aan een ESXi-host zou geven, en dan is het al helemaal niet meer te combineren met een HTPC).
En afhankelijk van wat voor server je zoekt gebruik je juist bij een dedicated server zoals in dit topic wordt beschreven de grafische eigenschappen 100% van de tijd niet. Door hem ook als HTPC te laten functioneren wordt hij ten minste voor 10% v/d tijd grafisch benut.
Dat is zeker waar, maar als je een dedicated server bouwt kies je dan ook andere hardware dan wanneer je een combinatie bouwt.
Nu kun je aangeven dat je dan voor een 4-bay nas kunt gaan ipv een zelfbouwserver, maar daar ben je ook al €250+ aan kwijt (exclusief schijven en exclusief XBMC client voor bij de tv), voor dat bedrag kun je makkelijk een goede "all-in-one" samenstellen die qua stroomverbruik niet veel onderdoet voor een NAS.
Met €250,- (exclusief storage) ben je ook al behoorlijk onderweg naar een dedicated server-build... Zo gek veel meer kosten zijn dat dan ook weer niet.

Maar zoals gezegd is het heel erg situatie-afhankelijk en lijkt het me dat alleen TS een echt gefundeerde keuze kan maken. Wij kunnen slechts de verschillen tussen de mogelijke setups benoemen; een keuze maken zal de eindgebruiker uiteindelijk altijd zelf moeten doen.

iRacing Profiel

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-04 09:04

xAn52

Whatever...

Mijn primaire reden om het te splitsen; een server heeft meerdere rollen. De TS geeft er een aantal op die mogelijk met elkaar kunnen botsen. Als je een film zit te kijken, wil je echt niet gestoord worden door allerlei pop-ups. Echt een suspense killer! Om die frustratie te killen, kan je een mediaspeler nemen (of de ingebouwde DLNA speler van de TV gebruiken, mits aanwezig en compatible). Trouwens, beide kan natuurlijk ook. De server kan je ook gewoon met een HDMI aan je TV/Reciever hangen

Trouwens, als je kiest voor geen mediaspeler en Windows 2012: http://cybernetnews.com/x...t-xbmc-startup-windows-8/Deze pagina heeft wat tips om frustraties weg te halen (password on resume ;))
WOL zou geen probleem moeten zijn. In je instellingen aanzetten dat je NIC de PC uit sleepmode kan halen en meestal werkt dat wel. Duurt soms even voordat je contact hebt met het OS, maar is verder niet spannend.
Hopelijk kan de TS er allemaal wat mee :)

[ Voor 11% gewijzigd door xAn52 op 13-09-2013 21:53 ]

• RutgerDB
Waar ik momenteel een beetje mee zit is dat de apparaten zoals de raspberry-pi gewoon geen fatsoenlijke response geven (ook de plex client op de Samsung 7000-serie TV vind ik matig). Ik gebruik Plex en kijk graag een serie of film af op de Ipad als ik op bed lig. In de meterkast is beperkt ruimte om een server te plaatsen en ik ben huiverig voor een warmteprobleem omdat de meterkast naast het stookhok zit. Als de HDD's van de server in standby gaan zodra deze niet worden gebruikt dan lijkt mij dat het geluidsprobleem met een SSD+2xHHD verwaarloosbaar is?

Mijn intentie is niet om meer dan 2HDD's in RAID1 te plaatsen in het systeem. Tegen de tijd dat de 4Tb HDD's volzitten koop ik 2x8Tb HDD's (of groter tegen die tijd) en kopieer ik de data simpelweg.

In het nieuwe huis heb ik geen zolder meer. Dus de enige plekken die ik heb zijn woonkamer of meterkast en zoals reeds gezegd, de meterkast is vrij warm.

Ben er nog steeds niet uit en ga alle alternatieven (ook de aangepaste setup die hier door xAn52 is gepost) nog eens kritisch bekijken.

Ik leef met mijn vrouw en zoon van 3 maanden in één huis dus echt meerdere streams van media zal niet heel snel voorkomen verwacht ik.

• jaapsander
@ xAn54 Ik zie juist maar weinig rollen die met elkaar botsen. Hoe bedoel je pop-ups wanneer je een film kijkt? Zolang XBMC gewoon full screen op de voorgrond draait zie je helemaal niks behalve de film en indien gewenst ondertiteling. Dit heeft trouwens helemaal niks te maken met het splitsen van hardware, maar het configureren van software.

@kroegtijger, leuk dat we het ineens over VM's hebben, maar als ik de TS lees gaat het in dit geval over een server die vooral gebruikt gaat worden voor filesharing en downloadwerk. Daarvoor zijn 5400 rpm HDD's prima, er zit daarnaast ook nog een SSD in de setup voor de nodige performance!

Of HDD's een geluidsprobleem op gaan leveren hangt van een aantal factoren af. Ten eerste, hoe stil zijn de schijven die je koopt (neem 5400 rpm HDD's) en hoe stil is je omgeving? In standby zul je de HDD's niet horen, standby is ook aan te raden mbt stroomverbruik. Of de schijven actief geluid maken (hoorbaar) hangt af van de behuizing en de bevestiging. Mijn ervaring met 1 HDD in mijn HTPC is dat deze onhoorbaar is bij normaal gebruik (vrij stille woonkamer op 2.5 meter afstand) in een antec fusion remote behuizing. De hdd is wel mbv rubber bevestigd, waardoor er dus geen trillingen doorgegeven worden.

• kroegtijger
jaapsander schreef op woensdag 18 september 2013 @ 17:00:
@ xAn54 Ik zie juist maar weinig rollen die met elkaar botsen. Hoe bedoel je pop-ups wanneer je een film kijkt? Zolang XBMC gewoon full screen op de voorgrond draait zie je helemaal niks behalve de film en indien gewenst ondertiteling. Dit heeft trouwens helemaal niks te maken met het splitsen van hardware, maar het configureren van software.

@kroegtijger, leuk dat we het ineens over VM's hebben, maar als ik de TS lees gaat het in dit geval over een server die vooral gebruikt gaat worden voor filesharing en downloadwerk. Daarvoor zijn 5400 rpm HDD's prima, er zit daarnaast ook nog een SSD in de setup voor de nodige performance!
Dat is me toch iets te kort door de bocht. Bij een intensief gebruikte file-server kunnen 5400RPM's toch echt wel te kort schieten bij operaties die erg disk-intensief zijn. Om dus op voorhand direct al te stellen dat 5400RPM per definitie volstaat gaat me dus een stapje te snel, maar in 99% van de thuis-situaties zal het inderdaad genoeg zijn. Alleen de écht veel-eisende thuisgebruiker zou er tekort aan komen, maar die weten over het algemeen al prima zelf wat ze wel en niet nodig hebben.
Of HDD's een geluidsprobleem op gaan leveren hangt van een aantal factoren af. Ten eerste, hoe stil zijn de schijven die je koopt (neem 5400 rpm HDD's) en hoe stil is je omgeving? In standby zul je de HDD's niet horen, standby is ook aan te raden mbt stroomverbruik. Of de schijven actief geluid maken (hoorbaar) hangt af van de behuizing en de bevestiging. Mijn ervaring met 1 HDD in mijn HTPC is dat deze onhoorbaar is bij normaal gebruik (vrij stille woonkamer op 2.5 meter afstand) in een antec fusion remote behuizing. De hdd is wel mbv rubber bevestigd, waardoor er dus geen trillingen doorgegeven worden.
Geluid blijft wat dat betreft altijd heel persoonlijk / situatie-afhankelijk. De beste manier is gewoonweg proberen wat volstaat. Hoe stiller het moet worden hoe harder de prijs omhoog gaat over het algemeen.
Het bevestigen in rubber werkt inderdaad meestal al wel goed, maar ook ophangen in elastiek is een erg goede (en spot-goedkope) mannier om geluids-hinder tegen te gaan.

iRacing Profiel

• jaapsander
kroegtijger schreef op woensdag 18 september 2013 @ 17:15:
[...]

Dat is me toch iets te kort door de bocht. Bij een intensief gebruikte file-server kunnen 5400RPM's toch echt wel te kort schieten bij operaties die erg disk-intensief zijn. Om dus op voorhand direct al te stellen dat 5400RPM per definitie volstaat gaat me dus een stapje te snel, maar in 99% van de thuis-situaties zal het inderdaad genoeg zijn.
In mijn werk is iets met een waarschijnlijkheid van 99% zeggen niet te kort door de bocht, maar juist statistisch verantwoord ;)

• kroegtijger
jaapsander schreef op donderdag 19 september 2013 @ 16:18:
[...]

In mijn werk is iets met een waarschijnlijkheid van 99% zeggen niet te kort door de bocht, maar juist statistisch verantwoord ;)
Daar verschillen we dan van werk, want 99% is voor ons niet genoeg en kan resulteren in enorme schade-claims ;)

iRacing Profiel

• RutgerDB
TS is meer dan gelukkig als het 99% van de tijd naar behoren werkt en zo goed als onhoorbaar is ;-)

Ben nu ook het energiezuinige topic aan het doorstruinen om met een complete - uitgebalanceerde - lijst van componenten op de proppen te komen. Ik heb toch de knoop doorgehakt om voor de all-in-one solution te gaan omdat ik denk dat met twee harddisks in RAID1 dit geen geluidsprobleem zou mogen geven.

Als ik de definitieve boodschappenlijst klaar heb zou ik het waarderen als jullie je gewaardeerde mening nog eens willen geven.

Thx!

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Dit topic toch even kicken... Waar ik nu tegenaanloop:

XBMC + NAS in een enkel device (voor sommigen een wens)...

http://nl.hardware.info/t...t-hdmi-mediaspeler-review
http://nl.hardware.info/r...view-slimme-woonkamer-nas

pricewatch: Asustor AS-302T

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1379939354.png
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1379939355.png

Wellicht iets voor de TS?

• kroegtijger
CeesKees schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 10:28:
Dit topic toch even kicken... Waar ik nu tegenaanloop:

XBMC + NAS in een enkel device (voor sommigen een wens)...

http://nl.hardware.info/t...t-hdmi-mediaspeler-review
http://nl.hardware.info/r...view-slimme-woonkamer-nas

pricewatch: Asustor AS-302T

[afbeelding]
[afbeelding]

Wellicht iets voor de TS?
Het concept van die dingen is best leuk, maar er kleven imho 2 grote nadelen aan:
1 - Geluidsproductie: Je zit al snel met 2 (of meer) disks in het device, plus de (heel) kleine fan, wat toch voor relatief veel geluid zorgt.
2 - Resources: dergelijke devices vaak zijn ze toch wat beperkt. Er is nogal een limiet aan de beschikbare resources (met name CPU en geheugen) waardoor je nog wel eens moet kiezen tussen toepassingen. Je wilt er bijvoorbeeld geen MySQL én XBMC én additionele services op draaien, maar vaak kies je dan voor 1 van de 2...

Wat dat betreft is het naar mijn mening logischer om dan voor een mediaplayer met HDD te kiezen, of een NAS en een mediaplayer, maar dit is eigenlijk precies net niet een oplossing dus.

iRacing Profiel

• jaapsander
Gedeeltelijk eens met hierboven. Als ik de review van de Asutor even doorspit zie ik wel een interessant kastje, maar er kleven toch een behoorlijk aantal nadelen aan.

Ten eerste de prijs, voor 300 euro kun je ook een homeserver bouwen die een stuk krachtiger en stiller is. Nu kan deze NAS als pluspunt hebben dat het stroomverbruik lager is, maar in de review is deze met 1 idle disk 17.5W. Als ik het zuinige server topic doorlees kun je met een Ivy Bridge CPU ook makkelijk die waarde halen. Je hebt dus een product dat luidruchtiger is en veel minder krachtig voor dezelfde aanschafkosten en stroomverbruik. Lijkt me geen goede deal.

Daarnaast zijn dit soort systemen nog lang niet volwassen.
De beeldweergave is prima, maar op dit moment zijn er nog wel problemen met de Intel driver waardoor DTS/Dolby Digital nog niet is ingeschakeld
Itt kroegtijger snap ik niet helemaal waarom men zo vast blijft houden aan voorgeconfigureerde NAS systemen. Je krijg bijna altijd veel minder prestaties (en dus flexibiliteit) voor dezelfde prijs (zeker bij meer dan 2 disks). Daarnaast is het systeem niet eens zo gek veel zuiniger. Een zelfbouw homeserver kan ook 10W idle doen. Het voordeel van een voorgeconfigureerd systeem is wel dat je aan de softwarekant al bijna klaar bent (op het configureren en installeren van apps na).

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Ik snap dat dan weer wel.

De software in huidige "kant en klare" NAS systemen is inmiddels zo veelzijdig en goed (ook qua support) dat het wel degelijk een meerwaarde is om (bijvoorbeeld) een systeem van Synology aan te schaffen.

Die 5 tot 10 watt extra stroomverbruik (= 10 tot 20 euro per jaar aan verbruik) zal vast niet bij iedereen de doorslaggevende factor zijn.

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-12-2025
Graag advies. Voor het vervangen van mijn Rapsberry Pi voor XBMC en later uitbreiding tot een homeserver met raid-5 kwam ik tot de volgende configuratie :

1 x Fractal Design Node 304, behuizing € 74,90*
1 x be quiet! Pure Power L8 300W, 300 Watt voeding € 42,99*
1 x ASRock FM2A85X-ITX € 86,90*
1 x Crucial M500 Serie CT120M500SSD1, 120GB SSD € 89,90*
1 x AMD A6-5400K € 56,90*
1 x Kingston HyperX 4 GB DDR3-1600 Kit, geheugen € 45,49*
Totaalprijs€ 397,08

Wat wil ik er mee doen ? Ik heb een Anysee N7 waarmee ik via XBMC tv kijk. Verder stream ik films vanaf een nas, maar deze setup moet dus later als nas gaan dienen, dan zet ik er eerst 3 schijven in.Online radio luisteren. Allemaal geen echt gekke dingen.Wellicht dat ik er een webserver op ga draaien, al dan niet in een VM. Dan komt er meer geheugen in.

Er zijn natuurlijk wel goedkopere oplossingen denkbaar, maar mijn versterker kan sowieso geen audio via HDMI ontvangen, daarom is een SPIF aansluiting noodzakelijk, en er zijn maar weinig mediastreamers met SPIF waar je ook XBMC op kan draaien.

• kroegtijger
Ik zie hier toch een kleine kaping van het topic gebeuren.. ;)
Voor het vervangen van mijn Rapsberry Pi voor XBMC en later uitbreiding tot een homeserver met raid-5 kwam ik tot de volgende configuratie :

1 x Fractal Design Node 304, behuizing € 74,90*
1 x be quiet! Pure Power L8 300W, 300 Watt voeding € 42,99*
1 x ASRock FM2A85X-ITX € 86,90*
1 x Crucial M500 Serie CT120M500SSD1, 120GB SSD € 89,90*
1 x AMD A6-5400K € 56,90*
1 x Kingston HyperX 4 GB DDR3-1600 Kit, geheugen € 45,49*
Totaalprijs€ 397,08

Wat wil ik er mee doen ? Ik heb een Anysee N7 waarmee ik via XBMC tv kijk. Verder stream ik films vanaf een nas, maar deze setup moet dus later als nas gaan dienen, dan zet ik er eerst 3 schijven in.Online radio luisteren. Allemaal geen echt gekke dingen.Wellicht dat ik er een webserver op ga draaien, al dan niet in een VM. Dan komt er meer geheugen in.

Er zijn natuurlijk wel goedkopere oplossingen denkbaar, maar mijn versterker kan sowieso geen audio via HDMI ontvangen, daarom is een SPIF aansluiting noodzakelijk, en er zijn maar weinig mediastreamers met SPIF waar je ook XBMC op kan draaien.
Het is wat lastig om je bedoeling precies te volgen… Is je plan nu om de Raspberry Pi eruit te doen, een HTPC te bouwen, en die machine later door te schuiven naar een homeserver en dan een nieuwe HTPC / Client erbij aan te schaffen? Of ga je nu van een setup met NAS af en stap je over naar een setup waarin je mediaspeler en NAS combineert?

In het eerste geval zou ik voor een vrijwel compleet andere configuratie kiezen, aangezien deze build voor een HTPC prima is, maar voor een server-toepassing eigenlijk totaal ongeschikt is. De APU wil je eigenlijk niet in een servertoepassing gebruiken, aangezien de balans CPU/GPU meer bij GPU ligt, en je dus een heel inefficiente CPU in je server hebt. Daarnaast is de case vrij krap, zodat je weinig ruimte voor uitbreiding hebt, vast zit aan ITX en je airflow beperkt is. Ook het bord beperkt je ernstig; upgrade van geheugen houdt automatisch vervangen in; bijplaatsen gaat niet lukken. Je hebt relatief weinig SATA-connecties, en amper ruimte voor insteek-kaarten. Daarnaast geef je aan mogelijk naar VM’s over wilt gaan stappen, en daarin biedt deze hardware heel weinig support.

In het tweede geval zou ik dat toch wel afraden; de meerwaarde die je aan een thuis-servertje hebt is in deze setup maar heel beperkt, terwijl je geluidsproductie en energie-verbruik (zeer) sterk stijgt. De winst die je eruit zou halen is dat je de AnySee dan vanaf meerdere clients zou kunnen gebruiken, maar is dat nu een dermate meerwaarde dat je de nadelen erbij op de koop toe wilt nemen? Het zou in ieder geval niet mijn keuze zijn.

Wat betreft geluid kan je even kijken of je TV geen optical out biedt. Vaak ondersteunt de TV geen DTS-passthrough, maar wel DD51-passthrough. DTS kan je dan laten downmixen naar 2.0. Heb zelf een vergelijkbare situatie draaiende, en daar heb ik het ontbreken van DTS geaccepteerd (en gebruik ik nu als excuus om de aanschaf van een nieuwe receiver te rechtvaardigen :+ ). Voornaamste reden om deze aansluiting zo te doen was dat ik daarmee mijn receiver niet van input hoef om te zetten als ik wissel van input op de TV, wat de WAF enorm ten goede komt. Je zou dit ook kunnen ondervangen met een Logitech Harmony (of vergelijkbare remote) natuurlijk, maar zelf zie ik dan weer meer brood in het voor nu even te accepteren dat DTS niet mogelijk is (kan wel, maar dan moet ik de output-settings in XBMC aanpassen en de receiver input aanpassen; in de praktijk gebeurt dat vrijwel nooit. DD51 is ook prima dan), en in de nabije toekomst een upgrade van receiver te doen. Door middel van CEC is het mogelijk om vervolgens alles, dus zowel TV, Receiver, BD-speler maar ook de HTPC met 1 remote te bedienen, zonder dat je voor elk device een line-of-sight nodig hebt of een IR-repeater (wat cosmetisch vaak niet de mooiste oplossing geeft). Ook dat komt de WAF natuurlijk weer ten goede.

iRacing Profiel

• kouk
kroegtijger schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 14:25:
[...]

Het is wat lastig om je bedoeling precies te volgen… Is je plan nu om de Raspberry Pi eruit te doen, een HTPC te bouwen, en die machine later door te schuiven naar een homeserver en dan een nieuwe HTPC / Client erbij aan te schaffen? Of ga je nu van een setup met NAS af en stap je over naar een setup waarin je mediaspeler en NAS combineert?
Dat laatste is uiteindelijk het doel idd, maar eerst wordt het een vervanging van mijn Raspberry. Die is toch te traag en slikt de HD streams van de Anysee niet. Ik heb nu een enkele netwerkschijf waar ik mijn backups op zet, maar ja, 1 schijf is niet echt betrouwbaar. Vandaar dat ik uiteindelijk naar RAID-5 in het nieuwe systeem wil, dan komt de netwerkschijf te vervallen.

Voor wat simpel serverwerk dacht ik aan een A6 wel genoeg te hebben, bovendien heeft dit bord 6 sata aansluitingen. Dat moet toch genoeg zijn ? Ik zal de webserver hooguit voor ontwikkeldoeleinden gebruiken.

• jaapsander
Ik ben het qua nuance niet helemaal eens met kroegtijger. De behuizing die je hebt gekozen is voor een homeserver juist erg geschikt, je kunt hier veel HDD's plaatsen (maar aan 6 sata heb je wel genoeg) je hebt ruimte voor een dual slot full size uitbreidingskaart en je kan een tower CPU koeler plaatsen. En hij is behoorlijk stil door goede meegeleverde casefans + fancontroller. Of een kasje als dit in je interieur past laat ik in het midden. De restrictie tot 2 DIMMs hoeft toch geen probleem te zijn, voor welke toepassing heb je niet genoeg aan 2x4GB?

Een A6 is voor de meeste taken meer dan voldoende, qua HTPC gebruik is hij prima en voor veel homeserver taken voldoet hij ook prima. Verwacht alleen niet dat je er flink op kan transcoderen enz. Voor incidenteel gebruik voldoet het in ieder geval prima. Wil je wat zwaarder gebruik van de server maken, dan zou ik wel een sterkere CPU uitkiezen.

• actionInvoke
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Korte thread highjack; ik ben van plan een zeer vergelijkbaar systeem te bouwen als een paar van de systemen die hier worden voorgesteld. Ik wil er een ssd + 2 schijven in raid 1 + twee schijven zonder redundancy/raid. Is dat mogelijk?

• kroegtijger
kouk schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 14:49:
[...]

Dat laatste is uiteindelijk het doel idd, maar eerst wordt het een vervanging van mijn Raspberry. Die is toch te traag en slikt de HD streams van de Anysee niet. Ik heb nu een enkele netwerkschijf waar ik mijn backups op zet, maar ja, 1 schijf is niet echt betrouwbaar. Vandaar dat ik uiteindelijk naar RAID-5 in het nieuwe systeem wil, dan komt de netwerkschijf te vervallen.
Raid5 wordt pas van toepassing bij minimaal 3, en pas écht zinvol bij meer dan 3 disks. Daarnaast wil je dit via een onboard controllertje laten afhandelen, terwijl deze over het algemeen nou niet echt uitblinken in performance in dat opzicht. Daarom zou ik eerder ervoor kiezen om in eerste instantie een selectie te maken tussen wat je écht belangrijk vindt om veilig te hebben staan, en dit vervolgens via een online backup-oplossing veilig te stellen mits dit geen extreem grote hoeveelheden zijn. Ook met het oog op fysieke ongemakken zoals brand, bliksem-inslag etc is een raid5 geen enkele bescherming. Daarnaast brengt het nog een additioneel risico met zich mee om het zo op te bouwen, want wat doe je als je bord (en daarmee dus je raid-controller) overleden is en niet meer een exact dezelfde leverbaar is? Je complete raid-array is daarmee dan onleesbaar. Dat zou je kunnen ondervangen door een software-raid, maar dan zit je al heel gauw dus aan een FreeNAS-oplossing. FreeNAS in combinatie met ESXi is niet een heel geslaagde combinatie. Die zou ik je niet aanraden; zeker niet als je niet echt bekend bent met de materie.
Heel kort gesteld zijn er dus nog wel wat haken en ogen aan dit plan, en zou ik dan ook eerder voor een andere setup kiezen.
Grofweg zie ik 2 opstellingen die zouden kunnen voldoen in deze situatie:
1 - NAS behouden / upgraden en een HTPC ernaast bouwen. NAS in Raid0 of JBOD uitvoeren met online backup voor belangrijke data.
2 - NAS verkopen en een (ESXi)-server bouwen met hardware die hiervoor beter in aanmerking komt. Client upgraden van Pi naar bijvoorbeeld NUC of ZBox, en pi doorschuiven naar ander device (zoals TV in de slaapkamer?)

Optie 1 is relatief goedkoop, maar geeft je wel wat maandelijkse kosten (voor 5,- tot 10,- p/mnd is dit wel haalbaar).
Optie 2 geeft je, zeker met het oog op de toekomst, het beste platform om door te groeien, maar vraagt een wat hogere investering (die optioneel over langere tijd kan worden gedaan).
Voor wat simpel serverwerk dacht ik aan een A6 wel genoeg te hebben, bovendien heeft dit bord 6 sata aansluitingen. Dat moet toch genoeg zijn ? Ik zal de webserver hooguit voor ontwikkeldoeleinden gebruiken.
Een A6 is qua CPU wat beperkt. Zeker als VM's gaat bouwen ga je daar vrees ik te kort aan komen. Ook de 4GB geheugen is voor zo'n omgeving wat krap (maar niet onmogelijk).
6 SATA's is waarschijnlijk wel voldoende, maar hou goed in de gaten hoe deze zijn opgebouwd (hoeveel controllers? Welke snelheden? Zijn het alleen maar SATA's of is het 5x SATA 1x eSATA?). Vaak dat de layout in dat opzicht precies net niet lekker uitkomt, en je dan dus weer een additionele controller nodig hebt (die in deze build eigenlijk niet meer erin past ivm fysieke ruimte).
Wat betreft de webserver gaat deze vaak gepaard met een MySQL. De webserver op zich is het probleem niet zo. Een Debian 7 VM met Apache2 vraagt niet zo veel als het geen publieke site is, maar als je daarmee zware SQL-query's gaat laten draaien (zoals newznab, spotweb etc doen), dan worden de specs plots compleet anders.
Probeer dus budget-verantwoord bezig te zijn, maar ga niet té laag zitten. Daarmee kan je jezelf namelijk enorm in je vingers snijden en op korte termijn alweer ontevreden zijn over je omgeving, terwijl dat dan te voorkomen was geweest. Denk vooraf alles tot in detail uit en probeer te achterhalen waar problemen kunnen liggen. Liever nu een weekje of 2 meer research doen dan overhaast het verkeerde kopen.

iRacing Profiel

• kroegtijger
jaapsander schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 16:28:
Ik ben het qua nuance niet helemaal eens met kroegtijger. De behuizing die je hebt gekozen is voor een homeserver juist erg geschikt, je kunt hier veel HDD's plaatsen (maar aan 6 sata heb je wel genoeg) je hebt ruimte voor een dual slot full size uitbreidingskaart en je kan een tower CPU koeler plaatsen. En hij is behoorlijk stil door goede meegeleverde casefans + fancontroller. Of een kasje als dit in je interieur past laat ik in het midden. De restrictie tot 2 DIMMs hoeft toch geen probleem te zijn, voor welke toepassing heb je niet genoeg aan 2x4GB?
Dat is dus volledig afhankelijk van waar TS uiteindelijk naartoe gaat bouwen. Daarom geef ik ook aan om vooraf eerst alles écht goed te onderzoeken en een uitgwerkt plan van aanpak te maken, en dan pas hardware erbij gaan zoeken. Wat dat betreft is hardware zo'n beetje het laatste op de lijst om te doen.
De beperking van 1 uitbreidingskaart kan bijvoorbeeld al een bottleneck zijn als je een controller en een tuner zou willen plaatsen om maar eens wat te noemen. Net zo goed als dat 2x4GB te kort kan zijn als je gaat virtualiseren. (dan kan je natuurlijk wel weer naar 2x8GB gaan, maar dan ben je dus dubbele kosten aan het maken). Zo zijn er nog wel meer puntjes waar je tegenaan kan lopen bij zo'n omgeving die je beter voor kan zijn door eerst zo veel mogelijk informatie te vergaren, en eventueel zelfs wat proef-opstellingen te bouwen (bijvoorbeeld met een desktop-machine) om te zien waar het mis zou kunnen gaan. Dit soort builds zijn imho niet iets wat je even tussen de koffie en de lunch in bedenkt en besteld, maar is juist iets wat je grondig moet aanpakken voor maximaal resultaat.
Een A6 is voor de meeste taken meer dan voldoende, qua HTPC gebruik is hij prima en voor veel homeserver taken voldoet hij ook prima. Verwacht alleen niet dat je er flink op kan transcoderen enz. Voor incidenteel gebruik voldoet het in ieder geval prima. Wil je wat zwaarder gebruik van de server maken, dan zou ik wel een sterkere CPU uitkiezen.
Voor HTPC-doeleinden is de A6 inderdaad perfect. Bijna de ideale APU (hij had iets meer rekenkracht mogen hebben, maar gegeven de prijs/prestatie en de eisen voor HTPC gebruik is het ideaal). Transcoding is inderdaad ook weer zo'n punt dat in overweging meegenomen dient te worden bij een dergelijke build. Dat is iets wat wij natuurlijk niet kunnen inschatten, gezien dat we niet de volledige situatie kunnen overzien.
Ik zou TS dan ook willen adviseren om alles eerst eens rustig op papier te zetten welke taken er moeten worden afgehandeld, daarna een ideaal-plaatje te maken voor wat betreft processen die er moeten lopen, en op basis daarvan dan pas hardware te gaan zoeken.

iRacing Profiel

• kouk
Bedankt voor de tips ! Heb besloten toch eerst enkel een HTPC te bouwen en een Google Drive account te nemen voor de backups. Webontwikkeling doe ik op Koding.com, dat gaat prima. Wellicht dat ik later nog eens een server ga bouwen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 59,95€ 59,95
1MSI FM2-A75IA-E53€ 73,-€ 73,-
1MS-Tech CI-70 (120 watt voeding)€ 74,40€ 74,40
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/4GX€ 46,83€ 46,83
1Kingston SSDNow V Series V300 60GB€ 50,45€ 50,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 304,63

• jaapsander
Hierbij moet ik wel opmerken dat MS-Tech nou niet bekend staat om de kwaliteit van hun meegeleverde voedingen (eerder berucht). met dit exemplaar heb ik overigens geen ervaring.
Pagina: 1