Verwijderd

Topicstarter
Betreft: Brother DCP-J315W.

Ik probeer wat cd covers te scannen doch ongeacht in welke hoek ik de afbeelding plaats, het gedeelte dat tegen de kantlijn ligt wordt niet gescand. D.w.z. als de afbeelding linksboven wordt geplaatst dan mist er een aantal millimeter aan de linker- en bovenkant. Plaats ik de afbeelding een stukje van links maar nog steeds tegen de bovenste rand dan mist enkel een stukje bovenaan.

De enige manier om de gehele cover te scannen is door deze aan alle kanten een stuk van de rand te leggen. Hierdoor wordt het zeer lastig om de afbeelding op een rechte lijn te krijgen. Normaal begeleidt de kantlijn hierbij maar als de afbeelding vrij op de glasplaat ligt dan is deze altijd wel een beetje scheef georiënteerd - zelfs als dat niet direct voor het blote oog waarneembaar is.

Stappen die ik heb ondernomen:
  • Driver volledig verwijderd (met utility van de fabrikant) en de laatste versie van het volledige driverpakket geïnstalleerd (bloat :/) met behoud van de standaardinstellingen.
  • Firmware geüpdatet naar de laatste versie.
  • Verschillende scanapplicaties geprobeerd: VueScan, IrfanView, Brother's meegeleverde scan tool en MSPaint. Hierbij opgelet dat de pagina instellingen op "maximaal" stonden en automatisch bijsnijden (crop) uitstond.
  • Gezocht naar meldingen van hetzelfde probleem: ik kwam enkel topics tegen van atechnische mensen die hun scansoftware verkeerd hadden ingesteld.
  • Toen maar eens de handleiding geraadpleegd.. ;)
De handleiding is onduidelijk: eerst lijkt het te suggereren dat een afbeelding simpelweg in de bovenhoek kan worden gelegd, maar even later vinden we een sectie over "unscannable areas" maar ook dat dit "application specific" is. 8)7 Hier is de relevante sectie:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3tMKhr4.png

Komt deze beperking veel voor bij consumenten scanners? Heeft iemand nog tips om een afbeelding recht op de scanner te krijgen ondanks deze limitatie? Ik heb gepoogd om de gescande afbeelding bij te draaien in een foto editor maar dat gaf ook geen bevredigend resultaat. Het moet bij een scanner toch gewoon mogelijk zijn om de kantlijn te gebruiken?! |:(

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 17:31

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Als het echt niet lukken wil kan je zelf een kantlijn maken met elektro tape of iets van die dikte.
(Ik weet dat het symptoom bestrijding is maarja)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de specificaties nog eens grondig bestudeerd en merkte op dat het opgegeven scanbereik exact 6mm minder breed en 6mm minder lang is dan het A4 formaat. Om dit uniform te distribueren hebben ze het scanbereik 3mm van de linker- en bovenhoek gemaakt zodat een A4 scan (de standaard use case) 3mm mist alom. Door de ruime marges gebruikt in een typisch A4 document valt dit normaal niet op.

Dit verklaart tevens waarom scans die niet in de linker bovenhoek, maar onderaan/rechts worden geplaatst nog meer informatie missen: doordat het beperkte scanoppervlak is geoptimaliseerd om A4 documenten - naar omstandigheden - redelijk te scannen, is het niet scanbare gedeelte in deze gebieden nog groter.
Hippocampus schreef op woensdag 11 september 2013 @ 21:19:
Als het echt niet lukken wil kan je zelf een kantlijn maken met elektro tape of iets van die dikte.
Dat lijkt inderdaad de enige oplossing. :/

Edit: ik kwam net nog dit topic tegen; een probleem dat ik ook heb ondervonden. Ik krijg sterk het vermoeden dat Brother deze restricties met opzet heeft ingebouwd in hun goedkopere modellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2013 14:48 ]