Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vedder
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-06 12:37
Na bijna 10 jaar een HP ScanJet 4400C te hebben gebruikt voor het scannen van mijn potlood tekeningen met 0 problemen, moest ik nu helaas aan een nieuwe scanner omdat HP geen Windows 7 drivers maakt voor hun oudere product ranges.

Zodoende dus een Brother DCP-J315W...

Bij het scannen gaat er echter iets goed fout. Ik heb gescand met zowel het bijgeleverde "ControlCenter3", Irfanview, MS Paint en Windows Fax and Scan. Allemaal tonen ze hetzelfde probleem.

Wat ik ook instel voor contrast en helderheid bij het dialoog voor de scan instellingen, het contrast is te hoog. Bijna alle grijswaarden worden gelijkgesteld aan wit. Als ik het contrast hoger zet blijft er helemaal niets meer over en als ik het lager zet wordt de hele scan grijs, maar is wat in de originele tekening licht grijs is nog steeds even grijs als wat ooit wit papier was. Helderheid aanpassen heeft vergelijkbare gevolgen. Of ik nu naar greyscale of 24-bit kleur scan op hoog of laag DPI het probleem blijft zich voordoen.

Heel even dacht ik dus een gigantische miskoop te hebben gemaakt met een vreselijk slechte kwaliteit scanner. Om verder te testen maakte ik een kopietje van mijn tekeningen gewoon direct vanaf het apparaat (zonder tussenkomst van mijn PC) wat exact hetzelfde probleem geeft de print heeft een totaal verneukt contrast.

Echter, dat was met de fabrieksinstellingen van het apparaat. Als ik alles zo laat staan maar zeg dat mijn printerpapier glossy is (wat het niet is) en dan kopieer dan krijg ik opeens een perfecte replica van mijn tekening op mijn printje... Hij kan het dus wel...

Blijkbaar kan de scanner dus wel prima scannen, maar op de een of andere manier wordt er iets ongevraagd gepostprocest ofzo? Hoe zet ik dit uit. Hoe krijg ik mijn scanner zover dat hij dezelfde informatie naar mijn PC doorstuurt als wat hij print als-ie op glossy staat?

edit: Slotje mag. Ik denk dat ik gewoon teveel verwacht had van een goedkope all-in-one :) Heb nu een fatsoenlijke stand-alone scanner besteld.

[ Voor 3% gewijzigd door vedder op 15-07-2012 11:17 ]

doob