Sleurhutje schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 12:38:
Beste Tweakers,
Ik heb een zoontje van 12 die graag en niet onverdienstelijk online speelt op de PS4, voornamelijk GTA 5 maar ook Plants vs Zombies, Destiny, CoD Advanced Warfare en Evolve. Hij heeft zat "vriendjes" op PSN alleen dat gaat niet altijd even goed. Dit komt omdat hij een broodje speciaal is en daarom ook speciaal onderwijs volgt. Hij heeft een vorm van autisme, maar is niet sociaal gehinderd, soms een beetje hyper maar geen ADHD. Dat resulteert nog wel eens in een conflict met mede-spelers waarvan hij vindt dat ze maar moeten begrijpen wat hij doet en vooral ook wil. Gebeurt dat niet dan is de wereld even te klein en gaat hij even door het lint.
Toch zie ik dat hij enorm geniet van online gamen. Voorwaarde is dat er mede-spelers zijn die hem "door hebben" qua gedrag en beleving en daardoor op zijn gemoedstoestand in kunnen praten of duidelijk uitleggen waarom iemand het anders doet dan hij denkt dat het zou moeten gaan. Daarbij kun je best "grote mensentaal" gebruiken want slim en uitgekookt is hij zeker, vooral verbaal (is hij ook succesvol op getest).
Nu kan ik zelf en een aantal van mijn vrienden niet altijd spelen met hem. Dus denk jij dat je pedagogisch verantwoord met een tof ventje met handleiding kunt gamen, dan mag je zijn vriendje op PSN worden (en bij voorkeur ook met mij, ik blijf toch een zorgzame ouder). Zijn PSN is --- en die van mij Sleurhutje.
Namens zoonlief alvast bedankt.

-De game is 18+, gelukkig voor jou is GTA softer geworden omdat het visueler is geworden, missies als kaap een bus, pik mensen op die de bus willen nemen in vijandig gebied, stuur de volle bus naar de vleesfabriek en maal ze om tot hot dogs, ga nu die hotdogs gaan verkopen in datzelfde vijandig gebied kom ik niet meer tegen (GTA2). Maar in de story mode ga je wel iemand folteren, prostitutie en sex komt ook letterlijk in beeld.
-Hij is 12 jaar, dat hij het wil spelen snap ik maar dat je dit als ouder promoot en nog voor mensen gaat zoeken om het met hem samen te spelen snap ik niet. Dat een puber het speelt en je het toelaat kan ik nog inkomen maar aan 12 jaar is hij dat nog niet.
-De combinatie van ADHD en slim gekookt ken ik, in grote mensentaal moeten uitleggen en ze niet onderschatten ken ik ook. Verbaal sterk staan hoort daar bij maar daar hoort nog iets anders bij, problemen met realiteit en fictie uit elkaar halen. Aangezien hij "getest" is zou men je dit verteld moeten hebben.
-De reden dat tweakers samen hokken om samen te spelen is omdat ze met volwassen mature mensen willen spelen. Neem het aub niet persoonlijk op maar gaan babysitten op minderjarige spelers die dan ook hun eigen wil willen opleggen (en daar hebben ze helemaal geen ADHD voor nodig) is net hetgeen wat we willen vermijden. CoD is trouwens typisch een spel dat door minderjarige gespeeld word en veel volwassen gamers niet willen spelen omdat er teveel minderjarigen dit spelen => kunnen moeilijk tegen hun verlies, spelen vaak niet in team samen en ragen komt dan ook continu voor als in de trend "je moeder is een ..." of iedereen uitmaken voor noobs, niet iets wat de volwassen gamers doorgaans lusten.
-Je gooit de PSN naam van een 12 jarig kind publiekelijk op het internet (mod, pas dit aan aub) met daarbij nog heel interessante achtergrondinformatie. Dat druist zowat in met wat we de meeste kinderen proberen uit te leggen: post geen informatie over jezelf online. Zeker op die leeftijd. Met die achtergrondkennis is het vrij simpel om hem te manipuleren.
-Ik begrijp wel dat je hem wilt helpen met online gaming dat door zijn achtergrond wat moeilijker loopt maar zet hem dan samen in dezelfde ruimte met zijn vrienden en laat ze gezamenlijk gamen. Blijf erbij en als het fout ga neem hem dan uit de kamer en leg hem uit waar hij fout gaat. Leg hem ook uit waarom je hem uit de kamer hebt gehaald en waar zijn gedrag ontoelaatbaar was. Leg hem ook uit als hij niet wilt luisteren of zijn gedrag aanpassen dat hij voor bepaalde tijd niet meer online mag gamen. Zo een kind heeft in mijn ervaring nood aan duidelijke grenzen waar je in tegenstelling tot andere kinderen nooit van mag afwijken.