Waarom is 50V AC gevaarlijker dan 120V DC ?

Pagina: 1
Acties:
  • 16.126 views

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Techneut schreef op maandag 09 september 2013 @ 23:17:
[...]

Ja, maar dan wel anders dan waar mensen daarbij misschien aan denken, een impedantie bij wisselstroom door een spoel. Hoe hoger de frequentie hoe hoger de reactantie resp. impedantie. Uiteraard is daarvan geen sprake.
Wat wel een rol kan spelen, is een galvanische tegen-e.m.k. Geen idee hoe groot die invloed heeft.
Het verschil van reactie door het menselijk lichaam moet m.i. meer in het biologische effect worden gezocht dan in het technische. En aangezien ik technicus ben maar geen bioloog of medicus ..........
Inderdaad.

Het gaat bij frequentie inderdaad niet zoals bij een spoel (waar inderdaad velen aan denken automatisch door de natuurkunde lessen over trafo's en inductie).
Het grootste obstakel voor de stroom is de stratum corneum, dit is een droog stukje opperhuid dat domineert in weerstand. Doordat het zo dun is en eronder veel beter geleidend weefsel zit, heb je feitelijk een condensator.
De weerstand van de huid neemt dan ook af met frequentie, zoals bij een condensator. Vaak wordt een relatief simpel model gebruikt voor de huid:
Afbeeldingslocatie: http://ej.iop.org/images/0957-0233/23/8/085702/Full/mst429350f2_online.jpg

Veel schade kan worden gezien als puur ten gevolge van verloren vermogen in de huid, maar er zit nog een hele biologische kant aan met zenuwwerking. Ik ben geen medicus, maar voor zover ik weet zijn die biologische effecten vooral bij lage frequenties (<1 kHz).

Ctrl+k

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.