Toon posts:

Welke wifi-router is aso-goed??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien ga ik naar de bekende weg vragen, maar heb echt div topics
door gespit, maar kon er niet duidelijkheid uit krijgen.

Het simpele verhaal:
wij draaien nu 3/4 jaar op glasvezel, en hebben nu provider nr 2, echter hebben we de ervaring
met beide providers, dat de meegeleverde wifi-router nu niet echt stabiel en sterk te noemen is.
We zijn begonnen met een TP-link wr1042nd, deze leek stabiel, maar was niet sterk genoeg
om op de 1e verdieping de tablet van signaal te voorzien, daarna een TP-link wr1043nd genomen,
was qua sterkte iets beter, maar nog niet voldoende.
Overgestapt naar een andere provider na 4 maanden gezeur, die leverde een Sitecom X5 mee,
binnen 1 dag liep die vast, moest iets wijzigen in het menu, en deed het weer, maar die ligt gelijk
aan de TP-link wr1043nd, momenteel valt de Sitecom X5 weer af en toe 30 min uit.
Dus ik ben dat geneuzel gewoon zat, en zoek gewoon een goede, stabiele en sterke wifi-router.

De huis situatie, 7mx7m vloeropp. 1 verdieping, alle vloeren zijn van hout voorzien van laminaat
met alu-folie er onder, alle plafonds zijn gipsplaten met glaswol met alu-folie.
Vanaf de router tot aan het bed waar geen/slecht ontvangst is, is hemelsbreed max 7 mtr,
dus echt geen schokkende afstanden, alleen de hoeveelheid alu-folie zal de boel beinvloeden,
echter als ik voor mij huis sta in de auto, en ik check het ontvangst, dan is mijn signaal
beduidend zwakker als de andere buren die verder weg zitten.
Ook als ik op de bank zit, wat max 3 mtr vanaf de router is, op het zelfde niveau, dan is het signaal
al gezakt naar 70/75%, boven in bed zit het rond de 20/25%, dit lijkt mij een bijzonder slecht resultaat.

Dus bestaan er aso-routers die een zeer sterk signaal hebben? en zo ja, welke merken en types
verdienen de voorkeur?

Graag jullie ongezoute meningen hier over

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 00:30
Wat is een aso-router?

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 14:36
EnGenius. Succes.

• slabetje
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-12 10:16
Netgear WNDR4500 of Netgear WNDR4700 of Netgear WNDR4720

Wij hebben zelf de WNDR4500 en zijn daar erg over te spreken!
Erg goed, goede snelheid en een goed wifi bereik!! (ook 5GHz) op de beneden verdieping!!
Router staat op zolder.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Asus RT-N66U prima dingetje

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-10 13:26

deraco96

Altijd.

Zet er twee neer. Werkt hier prima. WIj gebruiken een Sitecom WLR-4000 (oid) en boven naast de computer heb ik een TP-Link WR1043ND staan.

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:34

Umbrah

The Incredible MapMan

Alu folie isoleert, en Wifi gaat traditioneel niet echt de hoogte in, maar meer breedte/lengte... is een kabeltje trekken een optie, met dan een 2e AP?

Overigens: hoe ziet de ether er bij je uit? En op welke banden werk je? Bij mij thuis (57m^2 op een verdieping) is de 2,4GHz band compleet onbruikbaar, gelukkig wel een dual-band telefoon, maar voor de XBox/Wii enzo maar even een kabeltje getrokken... hoeft niet Ethernet te zijn, kan ook powerline.

PC's enzo zou ik sowieso niet met Wifi gaan verbinden tenzij je alleen maar "dom surft". En dan vind ik Skype eigenlijk al "meer" dan dat zelfs. Het is ALTIJD problemen met frequenties, EM-storing, stralingspatronen, en isolatie-interfentie. Heck; magnetron aan, BAM. Wifi weg.

[ Voor 23% gewijzigd door Umbrah op 05-09-2013 17:34 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-12 16:42

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Heb je ook al eens gekeken of je apparaten zelf wel een beetje het signaal kunnen ontvangen?

Ik zou gewoon voor een 2de gaan op de andere verdieping, heb je dat gezeur ook niet.

Andere gevallen, ongezouten? Gooi wifi de deur uit, alles via draadje :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:49

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik mis hier toch wel enige eigen inzet.
Wat is je budget? Welke reviews heb je al gevonden/gelezen? Wat heb je gevonden in de http://tweakers.net/pricewatch ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:54

alm

Ik vraag me af of de stabiliteit van de routers niet gewoon te maken heeft met teveel connecties vanaf de aangesloten pc's. De NAT tabel van een router is veelal beperkt tot een maximaal aantal en als je daar overheen gaat dan kan de router crashen. Dus als je p2p clients gebruikt (zoals utorrent of andere clients) dan moet je eens kijken hoe hoog die nu staan ingesteld qua maximaal aantal connecties. Dit dien je voor iedere pc te doen, want alles telt bij elkaar op. Wellicht is daarmee het probleem van instabiliteit al opgelost.
De te zwakke signalen dien je m.i. op te lossen d.m.v. meer AP's op de diverse etages en de posities van de antennes zodanig te kiezen dat dit optimaal is op iedere etage.

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:34

F.West98

Alweer 16 jaar hier

http://www.ubnt.com/edgemax

Dat zijn goede routers :)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:13
Ik de hele dag wachten tot ik kon posten heeft die snotneus het al gedaan :P. Die edgemax + een wifi ap van ubnt is echt een super combo. Alles maar dan ook alles is in te stellen (dus niet voor niet it-ers) en doet dus ook niks wat je niet wilt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties tot zover.
Ik ben een niet-ITer, boven staat een bedraade pc, voor de rest 2 laptop's tegelijk aan, 1 Iphone,
2 HTC's en soms een tablet.
Ik heb via Netstumbler al gekeken of ik niet op een druk stukje bandbreedte zit, maar heb het kanaal
vast gezet en heb er vrije kanalen naast.
Boven word dus niet veel gebruik gemaakt van wifi, maar wil toch wel op de tablet iets van snelheid
hebben, band is volgens mij 2.4 Ghz, 5 Ghz is uitgeschakeld omdat ik geen apparatuur heb die
daar mee werken, alle laptops werken op het N netwerk, ik download amper, en dan alleen via
een newsserver van mijn provider.
Budget is niet echt vastgesteld, maar ik besef wel dat als je een goede koopt, dat je voorlopig de
eerste tig jaar klaar bent, dus het mag wel wat kosten maar boven de €125,- word het niet grappig
meer.
Ik had al gekeken naar een TP-link wdr4900, die heeft mijn buurman recent aangeschaft, en schijnt
rond de 30 mtr bereik te hebben bij hem in het zelfde type huis.
De Netgear wndr4300 had ik ook voorbij zien komen, en had ook bij Asus gekeken, maar had alleen
de rt-n16 bekeken....misschien iets te veel gekeken naar de aantal antennes.....

• Ealanrian
In dat geval zou ik, hoe mooi het spul ook is, niet voor de ubiquiti edge router gaan. Tenzij je toevallig weet hoe subnetten, vlans en firewalls te configuren. Hier voor heb ik een TPLink gebruikt met ddwrt. Het werkt in mijn ogen goed genoeg zeker als je niet te veel wensen hebt.

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-12 14:57
als je op de beneden verdieping wel, zij het wat minder, ontvangst heb van die router. waarom zet je boven niet een extra accesspoint neer? waarschijnlijk kan je één van die routers die je heeft als accesspoint instellen. kost het je vrijwel niks extra ook nog. het beste is dam zelfs zelfde ssid en zelfde wachtwoord , maar en ander kanaal. dan switcht je apparatuur lekker zelf tussen de accesspoint wanneer de andere sterker is.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12 16:10
Heb je niet een oud apparaat met wifi-g nog? Bij mij zorgt het uitzetten van die oude dingen een wereld aan snelheidswinst en bereik. Zet ik de Wii weer aan bijvoorbeeld, dan stort elders alles weer in.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je hebt nu toch minstens twee routers in huis: die sitecom en die TP-Link WR1043nd?
En misschien is die TP-Link WR1042 ook nog?

Laat je niet gek maken door al die routers die hier aangeprezen worden. Als je plafond met alu-folie bekleed is, heb je meer dan een aso-vermogen om er doorheen te komen. Je hebt dan een ongezond en misschien wel dodelijk vermogen nodig. Als je nog kinderen wilt verwekken zou 'k dat niet doen.

Trek gewoon een touwtje naar boven of ga klooien met powerlineadapters. Zoek een strategische plaats om die TP-Link op te hangen. Zet DHCP op de TP-Link uit en sluit 'm alleen aan op één van de LAN poorten. Da's de goedkoopste en snelst te realiseren oplossing, met het beste resultaat qua performance

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• cjdijk
  • Laatst online: 02-12 08:46

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Sluit een 2e router aan op de kabel van die bedrade pc, en weer een kort kabeltje van die 2e router naar die bedrade pc. Die bedrade pc blijft dus bedraad. Die 2e router heb je toch al in bezit (TP-Link), of anders koop je er weer eentje. Feitelijk komt dit neer op hetzelfde advies wat anderen al genoemd hebben: een extra accespoint. Het beste is dat je op die 2e router DHCP uitzet, dan maak je er eigenlijk een accesspoint (inclusief switch voor die bedrade pc) van. Je router beneden zorgt dan in zijn eentje voor het uitdelen van IP adressen, ofwel DHCP. Indien je DHCP op je 2e router uitzet dien je die input-poort (meestal 1 keer blauw) niet meer te gebruiken, je gebruikt dan uitsluitend die outputs (meestal 4 keer geel). Maar je kunt ook gewoon DHCP aan laten staan op die 2e router. Dan moet je die kabel die van beneden komt juist wel in die input poort (meestal blauwe) stoppen. Die bedrade pc gaat dan in 1 van de 4 outputs (meestal geel).

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

Cisco, geheid.

En dan de wireless adapters in je PC / laptop gewoon van een insteekkaart gebruiken, niet een USB connect dingetje. Die dingen zijn bound om te falen bij intensief gebruik.

Succes. :)

• alm

alm

Wat bedoel je hiermee?

Verwijderd

Topicstarter
Een 2e router plaatsen verdiend geen voorkeur,
en heb nog eens verder gezocht op Tp-Link.
Zou het baad hebben om op de huidige WR1043ND
die 3x 3dBi antenne's heeft, die te vervangen voor 8dBi antenne's??
want als mijn Tp-Link als goed omschreven staat, dan kan dat net
voldoende zijn om het bereik met een x-aantal meter te verhogen.....
of zie ik dat verkeerd??? is wel goedkoper

En ik heb wel geprobeerd om te begrijpen wat DHCP inhoud,
en wat het nut/winst is om dit uit te schakelen? maar ik snap
dat gedeelte dus niet, kan ik dus dit uitschakelen, en gewoon
nog draadloos en bekabeld internetten??

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2013 22:49 ]

• wian_gn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:06
Heel kort door de bocht: antennes met een hogere versterking hebben een stralingspatroon dat minder op een bol lijkt maar meer op een platgedrukte pannenkoek. Je kunt er dus het bereik mee vergroten, maar alleen op dezelfde verdieping. Stel je er bovendien niet te veel van voor, in de praktijk word je meer gehinderd door interferentie dan door het afwezig zijn van signaal.

Verder zou ik in jouw scenario op de tweede verdieping een tweede accesspoint aansluiten. Er is geen enkele router die extreem veel beter is dan een andere als het gaat om bereik, je moet de verschillen eerder zoeken in de firmware en mogelijke extra's zoals een USB-stick of printer kunnen aansluiten.

Verwijderd

Cisco wireless routers, adapters voor in je PC / Notebook enz.

Kost wat maar dan heb je ook wat. :)

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op maandag 09 september 2013 @ 22:37:
Zou het baa 8<---
En kun je ook uitleggen waarom een 2e router geen voorkeur heeft?
Geld kan het niet zijn; je bent kennelijk bereid een veelvoud van de aanschafkosten van een router, uit te geven aan omni-huppeldepup scam

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• alm

alm

Da's net als ergens in je huis een enkele radio neerzetten en die zo hard zetten zodat je het overal kunt horen, terwijl je beter een extra radio neer kunt zetten op die plaats waar het nodig is en dan heb je betere kwaliteit en minder storing...
DHCP is het uitgeven van IP-adressen, dat is een functie van een router. Je kan niet meerdere DHCP servers in je netwerk hebben die onafhankelijk van elkaar IP-adressen staan uit te delen. Om nu een beschikbare router als AP in te zetten dien je de DHCP server van die desbetreffende router uit te schakelen en sluit je deze router niet meer aan dmv de WAN poort, maar dmv een LAN poort. Het is wel handig om een IP-adres voor deze 'router' in te stellen die komt uit dezelfde IP-range van de eerste router, MAAR NIET uit de DHCP reeks ervan (want dan kun je conflicten krijgen - kies dus een vrij adres dat niet gebruikt wordt). Voordeel is dan dat je er bij kunt via de webinterface.

Waar je wel op moet letten is dat je een kanaal kiest voor de tweede 'router' die afwijkt van de eerste. Als je op de 2,4 GHz band zit (802.11b/g/n) dan kun je in feite alleen kanaal 1,6 en 11 gebruiken zonder overlap te hebben met andere kanalen. Andere kanalen op de 2,4 GHz band overlappen elkaar en geven dus nooit een optimaal signaal (tenzij je de enige bent met wireless en je buren ver weg zitten, maar dan nog is het aan te bevelen alleen 1,6 en 11 te gebruiken). De wireless naam en sleutel kun je hetzelfde instellen als de eerste router, maar het hoeft niet.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:15
Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 00:28:
[...]

Cisco wireless routers, adapters voor in je PC / Notebook enz.

Kost wat maar dan heb je ook wat. :)
Kost wat, maar dan heb je ook rommel.

Nooit Cisco aanbevelen zonder duidelijk te zijn over wat je precies bedoelt. Straks koopt ie Small Business meuk, wat gewoon Linksys rommel is met een Cisco plakkertje erop. Heb hier ook nog zo'n ding liggen, qua hardware identiek aan een TP-Link WR-1043ND, qua performance en stabiliteit blijft ie dik achter bij de TP-Link.

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:57

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:49
Allereerst: WiFi is zwaar afhankelijk van waar het gebruikt wordt. Dat je AP van de buurman 10x zo hard binnenkomt hoeft niets te zeggen (zijn zender staat heel ergens anders).

Voorbeeld: Ik ben met mijn gehele infrastructuur vorig jaar verhuisd en ben toen van
"altijd rete strakke verbinding met miniaal 12mb/sec WiFi" naar "nog geen 10 meter verderorp valt mijn verbinding weg en soms valt zelfs op 3m afstand mijn verbinding weg.". 0 verschil in hardware slechts de omgeving waar het spul staat.

Reacties als "cisco!!!" of "deze is goed, hebbum zelf ook" heb je dus vrij weinig aan :-(

- Een goede WiFi verbinding is afhankelijk van de zender en de ontvanger. Alleen je AP zwaar aso opvoeren gaat niet veel helpen. Je client moet namelijk ook nog terug kunnen sturen.
- Oudere of nieuwere AP's hebben qua bereik niet echt een significant verschil (op de 2.4 ghz). Een nieuwe AP kopen gaat dus het probleem waarschijnlijk niet oplossen. De TP link routers die je noemt zijn prima.
- Als je verbinding dichtbij het AP wel goed is kun je de posts over de router (nat problemen/connecties vol) negeren
- Alleen kijken welke WiFi kanalen er gebruikt worden is helaas niet genoeg. Andere WiFi netwerken gaan nog redelijk respectvol met elkaar om. De babyfoon van de buren (of draadloze deurbel, of magnetron of et....) die ook op 2.4 ghz zit echter niet. De enige manier om er achter te komen is een spectrum analyzer

Hoe kan je dan je probleem oplossen?
1. Meerdere AP's ophangen met relatief weinig zend vermogen (zodat ze elkaar nauwelijks zien). Zet ze gewoon op hetzelfde SSID met dezelfde authenticatie en dat moet goed gaan. Het is niets voor niets dat in treinen/enterprise omgevingen je ook een shitload AP's ziet als je gaat scannen ipv enkele hele sterke.
2. Je AP op een andere plek plaatsen. Het beste is om hem van andere zenders/spanningen af te plaatsen en zover mogelijk van een buitenmuur. Het liefste dus midden in de woonkamer. Een meterkast is een van de ergste plekken waar je je AP kunt ophangen (maar waar ze meestal wel hangen :+ ).
3. Accepteren dat de 2.4ghz band vervuild is. Een 5ghz router kopen (let op! 5ghz heeft wel minder bereik dus heb je er wellicht nog meer nodig) en je apparaten vervangen voor 5ghz devices.

Werkt dit allemaal niet? accepteer dat je nooit een stabiel WiFi thuis zult krijgen. Tenzij je met spectrum analyzers etc aan de slag gaat en professionele apparatuur.

Een stabiel Wifi netwerk is nu eenmaal niet zomaar overal mogelijk ;(

CISSP! Drop your encryption keys!

• _JGC_
Plaatsing scheelt een heleboel idd. Laatst bij een klant van me, heeft een woonboerderij met rieten dak en wil graag wifi in de garage. Telefoon in de meterkast gelegd, met laptop naar garage gelopen, was nog niet halverwege en signaal was weg. Dikke betonnen muren, eentje ging nog, 2 was killing.
Nu gewoon de router opgehangen op de voormalig hooizolder. Bereik door de hele boerderij en ver daaromheen, puur omdat de houten vloer en het rieten dak niks dempen.

Overigens ideaal debuggereedschap, een telefoon die je tijdelijk opzet als hotspot. Als je daarmee een stabiele verbinding weet te realiseren weet je zeker dat een AP die wel gewoon 100mW vermogen heeft daar ook goed gaat werken.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:30

servies

Veni Vidi Servici

_JGC_ schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 11:10:
[...]

Kost wat, maar dan heb je ook rommel.

Nooit Cisco aanbevelen zonder duidelijk te zijn over wat je precies bedoelt. Straks koopt ie Small Business meuk, wat gewoon Linksys rommel is met een Cisco plakkertje erop. Heb hier ook nog zo'n ding liggen, qua hardware identiek aan een TP-Link WR-1043ND, qua performance en stabiliteit blijft ie dik achter bij de TP-Link.
Ik sluit me hier grotendeels bij aan, ik heb een Cisco RV220W (is zelfs geen Linksys rommel met Cisco plakker). Op papier is dit een beest van een router qua mogelijkheden etc., echter de ontwikkeling aan de firmware is na iets meer dan een jaar gestopt met diverse bugs nog openstaand... :(
Nooit meer Cisco Small Business voor mij...

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-11 18:09
"aso goed"

Zo van als het bij mij maar werkt en de rest heeft pech?
Als je dat bedoelde kan je overwegen een leuk modelletje te bestellen dat iets meer zendvermogen heeft.

Ik heb sinds een weekje deze router bij mijn ouders geinstalleerd:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img24/6237/9zm7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img854/3593/zzno.jpg

Heeft 1 watt zendvermogen.

Natuurlijk wel twee 18dBi antennes opgeschroeft, bereik is nu zeer zeer goed.

NB: Dit omdat mijn ouders vrijstaand wonen en een groot houd hebben, in een rijtjeshuis is het een beetje aso omdat je buren er last van krijgen. Best kans dat je een soort wapenwedloop start..

[ Voor 5% gewijzigd door procyon op 10-09-2013 14:31 ]

• _JGC_
Die 1W haal je overigens niet, ding doet 23dBm in g/n mode, bij 11Mbit doet ie idd nogal wat meer.
23dB is 200mW, haal je ook met een TP-Link WR-1043ND als je de landcode instelt op NZ.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-12 16:38
Hoe heb je je antenne's staan? Die dingen zijn omnidirectioneel. Echter ze sturen de bulk van hun signaal de rondte in. Niet omhoog.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yod7iWQIQT51gldz2HV9BlmH/thumb.jpg

Leg de antenne's eens vlak neer en kijk hoe je signaal is.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-11 18:09
Zou goed kunnen hoor ;)

Ik weet alleen dat ze erg tevreden zijn.

• PupStar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-11 14:36
Nog een keer +1. Erg goede router. Had hiervoor de Netgear WNDR 3700, maar de Asus is echt stukken sneller en stabieler.

[ Voor 4% gewijzigd door PupStar op 10-09-2013 16:19 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

When in doubt : C4! ehh... ik bedoel DrayTek : http://www.draytek.com/index.php?lang=en :)

Het kost wat, maar dan heb je ook wat en de support afdeling is geweldig mocht je die nodig hebben!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• EdwardTheGreat
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-12-2023
Heb zelf deze problemen niet, maar wel de ervaring dat oude 802,11b (11 Mbit) routertjes ongelooflijk ver kunnen komen qua signaal.

Heb een Sweex b-router en een Hawking b-router, beide verrasten me met hoe ver het signaal ging. Zelfs met een halflang antennetje.

Mocht je het ergens tegenkomen, goedkope oplossing.
802.11g was sneller (54 Mbits) maar minder sterk.. N zou dit moeten verbeteren, dat wel. Maar is het proberen waard om een b-router op de kop te tikken, of een bestaande G of N in te stellen als B als je geen grote datadoorvoersnelheden nodig hebt (downloaden van nieuwsgroepen bijv.)

Toch sluit ik me ook aan bij veel overige reageerders:

kabel naar boven, of setje powerline adapters op Marktplaats zoeken (werken samen als zijnde een gewone netwerkkabel, ideaal is zo'n adapter met ingebouwd stopcontact zodat je je stopcontact niet verliest)

en dan boven inderdaad een 2e router instellen als accespoint :)
dan omzeil je het beste al die lagen aluminiumfolie :+

[ Voor 23% gewijzigd door EdwardTheGreat op 11-09-2013 02:14 ]

Last.FM

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02-12 16:24

CasGas

.

Ealanrian schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 07:59:
In dat geval zou ik, hoe mooi het spul ook is, niet voor de ubiquiti edge router gaan. Tenzij je toevallig weet hoe subnetten, vlans en firewalls te configuren. Hier voor heb ik een TPLink gebruikt met ddwrt. Het werkt in mijn ogen goed genoeg zeker als je niet te veel wensen hebt.
Bij een UBNT edge router?

Dat is haast next next finish, net zo makkelijk als een TPlink wat dat betreft en meer opties in dat geval (ddwrt niet meegerekend)

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

• Ealanrian
CasGas schreef op woensdag 11 september 2013 @ 09:08:
[...]

Bij een UBNT edge router?

Dat is haast next next finish, net zo makkelijk als een TPlink wat dat betreft en meer opties in dat geval (ddwrt niet meegerekend)
Ik weet niet of ik dan een andere versie heb of een interface heb gemist maar er was echt niks next next finish aan. Ik zal als ik vanavond thuis ben wel even de interface op screenshot zetten en de tutorial die ik heb gevolgd om em te configureren.

• cjdijk
  • Laatst online: 02-12 08:46

cjdijk

Hans favoriete radiostation

cjdijk schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 07:35:
[...]

Sluit een 2e router aan op de kabel van die bedrade pc, en weer een kort kabeltje van die 2e router naar die bedrade pc. Die bedrade pc blijft dus bedraad. Die 2e router heb je toch al in bezit (TP-Link), of anders koop je er weer eentje. Feitelijk komt dit neer op hetzelfde advies wat anderen al genoemd hebben: een extra accespoint. Het beste is dat je op die 2e router DHCP uitzet, dan maak je er eigenlijk een accesspoint (inclusief switch voor die bedrade pc) van. Je router beneden zorgt dan in zijn eentje voor het uitdelen van IP adressen, ofwel DHCP. Indien je DHCP op je 2e router uitzet dien je die input-poort (meestal 1 keer blauw) niet meer te gebruiken, je gebruikt dan uitsluitend die outputs (meestal 4 keer geel). Maar je kunt ook gewoon DHCP aan laten staan op die 2e router. Dan moet je die kabel die van beneden komt juist wel in die input poort (meestal blauwe) stoppen. Die bedrade pc gaat dan in 1 van de 4 outputs (meestal geel).

Door het uitschakelen van DHCP maak je van een draadloze router eigenlijk een switch/accesspoint. DHCP ofwel router wil zeggen dat het betreffende apparaat IP adressen kan uitdelen aan verbonden pc's/laptops. Indien je een 2e router achter een andere aansluit, creer je eigenlijk 2 gescheiden netwerken. Het enige is dat een PC's/laptop die verbinding heeft met je 1e router, geen contact kan maken met eentje die is verbonden met de 2e router (via gedeelde mappen of printers). Wel hebben ze allemaal gewoon internet verbinding. De voorkeur is dus dat je maar 1 router hebt, en die 2e router instelt als switch/accesspoint (door het uitschakelen van DHCP). Maar dit vereist wel enige handigheid. De meest simpele oplossing is gewoon op beide DHCP aan laten staan. Je hoeft dan niets in te stellen, gewoon de 2e router ertussen plaatsen (bij je bedrade pc zetten, de kabel uit je bedrade pc halen, aansluiten op je 2e router, een nieuw kort kabeltje van je 2e router naar je bedrade pc) en het werkt. Wel even de draadloze pc's/laptop's OOK verbinden met de 2e router. De draadloze pc's/laptops maken dan automatisch verbinding met die router die vanaf die locatie het sterkste signaal heeft. Zit je beneden, heb je verbinding met router 1. Zit je boven, heb je verbinding met router 2. Voor beide situaties geldt dat je bedrade pc('s) gewoon bedraad blijven. Wel dien je de kabel van 1e naar 2e router in de juiste ingang aan te sluiten, wat afhangt van of je DHCP op die 2e router aan of uit zet. DHCP aan op 2e router: gebruik die speciale ingangsconnector (meestal blauw). DHCP uit op 2e router: gebruik 1 van de 4 uitgangconnectors (meestal geel). De bedrade pc('s) sluit je altijd aan op 1 van de 4 uitgangconnectors (meestal geel).

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

Topicstarter
:+ ik zie dat ik veel discussie heb opgewekt.....nou, ik ben er blij mee.

De pc boven is bedraad, dus dat is gewoon klaar, beneden draaien vaak laptops met N-netwerk,
echter heb ik er nog 1 met een B/G netwerk, en ik dacht dat alle tablets ook al N-netwerk hadden,
dan bedoel ik natuurlijk geschikt voor N, want ze kunnen ook minder aan.

Een AP boven, daar is nagenoeg geen goede plek voor te maken, is geen groot huis, en weinig
plek dus over, dus ik denk dat ik mij er dan erbij moet neerleggen, dat boven weinig ontvangst
is, dus niet in bed internetten...dan maar wat anders doen O-)
En de dochter hoeft nog geen internet op haar kamer te hebben, en anders doet ze het maar
beneden, kunnen we het gelijk in de gaten houden of dat goed gaat.

Mooi dat de meeste het er allemaal overeens zijn dat mijn huidige TP-Link vervangen geen winst
zal opleveren, dus dan houd je de benenden verdieping nog over, als dat iets sterker kan door
alleen de antenne's te vervangen, dan denk ik dat ik er tevreden mee zal zijn.
Ik had ook al gelezen dat alleen de antenne's een meerwaarde hebben als de router genoeg
vermogen hiervoor heeft, dus dat word nog even uitzoeken of het echt een meerwaarde word.

Dus jullie discussie heeft mij nu al geld bespaard _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Zo! vandaag pas tijd gehad om mij er verder in te verdipen.
Ik heb de Sitecom van de muur gehaald, en de TP-link wr1043nd uit de doos gehaald,
en het volgende ingesteld:
Land: Nieuw Zeeland (zou een hogere zendvermogen hebben??)
kanaal: vast op 11, zit niets in de buurt van de omliggende buren (zitten op 1 en 6)
mode: 11N only (mini laptop met B/G netwerk is defect geraakt, dus niet meer nodig)
kanaal breedte: 40Mhz
max TX rate: 300Mbps
zendvermogen: hoog

Sla ik nog wat over om het maximale eruit te halen ??

Heb al wel gemeten op een Qware tablet via WiFi-Analyzer dat op 1m afstand het ontvangst
45dbm is.....

Verwijderd

Topicstarter
extra aanvulling/info

Afbeeldingslocatie: http://i82.photobucket.com/albums/j261/DexterXL/SpeedtestTP-Link1043aangepast.jpg

Dit behaal ik nu aan waardes via WiFi, lijkt mij niet verkeerd en stabiel genoeg.....toch?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:14
Hangt hij al weer aan de muur dan?

• alm

alm

Verwijderd schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 13:06:
kanaal: vast op 11, zit niets in de buurt van de omliggende buren (zitten op 1 en 6)
mode: 11N only (mini laptop met B/G netwerk is defect geraakt, dus niet meer nodig)
kanaal breedte: 40Mhz
Volgens mij heb je door die 40 MHz bandbreedte nu wel een overlap met kanaal 6. Het bereik zou ook minder kunnen zijn omdat het zendvermogen over een twee keer zo breed frequentiespectrum verdeeld moet worden...

Verwijderd

Topicstarter
@jeroen3:
ja, hangt al weer, intussen te vaak gewisseld zodat het nu binnen 2 min kan,
hangt ook op een houten bord waar al meerdere gaten inzitten voor div routers :+

@alm:
advieseer je dan om hem op 20Mhz te zetten?
ik had begrepen dat op 40Mhz de kracht en bereik beter werd, vandaar, maar als het
negatief werkt, dan zet ik hem wel weer terug op 20Mhz

En is er nog een algemeen advies over hoe de 3 antenne's afgesteld/gericht moeten
worden? ik dacht omdat het omni antenne's zijn, dat het eigenlijks niets mag uitmaken.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2013 16:31 ]

• alm

alm

Verwijderd schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 16:29:
@alm:
advieseer je dan om hem op 20Mhz te zetten?
ik had begrepen dat op 40Mhz de kracht en bereik beter werd, vandaar, maar als het
negatief werkt, dan zet ik hem wel weer terug op 20Mhz
Kwestie van proberen en kijken wat het beste resultaat geeft. Maar een hogere bandbreedte hoeft niet perse het beste resultaat te geven om de eerder genoemde redenen.
En is er nog een algemeen advies over hoe de 3 antenne's afgesteld/gericht moeten
worden? ik dacht omdat het omni antenne's zijn, dat het eigenlijks niets mag uitmaken.
In feite is het zo dat hoe meer lengte je ziet als je naar de antenne kijkt hoe beter het is, dus als je schuin tegen de antenne aankijkt of zelfs alleen de punt ziet is het signaal minder. Het hangt er ook nog vanaf of je een MiMo router hebt of ze allemaal hetzelfde moeten staan of niet (dan heb je vaak aparte antenne voor zenden en voor ontvangen)...

Verwijderd

Topicstarter
Heb het even opgezocht, het is geen MiMo router, maar gebruikt SST techniek,
en word omschreven als 50% beter als 2x2 MiMo.....zegt mij vrij weinig, maar ik haal
er dus uit dat het 3 eigen antenne's zijn.

Maar momenteel lijkt hij iig stabieler en constanter dan de Sitecom WLR5000 (300N-X5)
en zowaar, in de slaapkamer toch nog iets ontvangst.....

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Misschien nog wat handige tips:
  • Hang de router hoog aan de muur ergens midden van de begane grond.
  • Hang de router in het zicht, hoe raar het ook klinkt, maar als je de router kan zien is er het minste demping.
  • Probeer de router dermate te positioneren dat tussen punt van gebruik en router zo min mogelijk: hout, gips, metaal en "geisoleerd glas (getint)";
  • In een drukke omgeving met veel routers, probeer 5GHz, en anders 20MHz in plaats van 40MHz;
  • Ontwijk de volgende apparatuur zo veel mogelijk, DECT telefoons, Magnetrons, Babyfoon's;
  • Droog beton met minimale bewapening is geen probleem, nat beton echter wel;
  • Alle muur/plafond materialen waar vocht in kan zijn belemmerend voor het signaal.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Topicstarter
Nou....we zijn 2 weken verder,
en tot op heden geen enkele uitval gehad, en als ik in de straat voor het huis parkeer,
dan zit de telefoon al op mijn netwerk.
Mijn vrouw heb ik ook niet meer horen klagen dat LandLeven vast liep door gebrek
aan internet, ook merk ik op div fora's dat het allemaal soepeler loopt.
Heb alleen nog niet getest met 20 Mhz vs 40 Mhz......

Maar tot nu toe werkt het eindelijk zoals ik het graag heb d:)b
Pagina: 1