Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-09 02:50

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
De vraag eReader of Tablet is al vele malen gesteld, maar ik zag hem niet echt specifiek voor de pdf's in het licht van de laatste ontwikkelingen.

Ik begin deze maand aan een master waar ik veel lange pdf'jes (pure tekst) voor zal moeten lezen, begin volgend jaar start ik met nog een master ook veel pdf'jes voor moeten worden gelezen. Dit is waar het apparaat vooral geschikt voor moet zijn. Als tweede functie wil ik enigszins een krant en tijdschrift op kunnen lezen waar ik een abonnement op heb.

Ter informatie wat ik al bezit:
een Macbook Air (met Windows 7), waar ik naar volle tevredenheid onderweg en op de studieplek Word bestanden mee bewerk en mee browse. Thuis heb ik voor het grote type en zoekwerk een desktop met 2 x 24" scherm, en tot slot een HTC One S die voldoende groot en snel is om mail te lezen en af en toe te sturen. Voor dit alles zal mijn nieuwe device dus niet nodig zijn.

Mijn oog viel zelf op de:
pricewatch: Google Nexus 7 (2013) Zwart: helder scherm voor als ik buiten een pdf lees, goede accuduur, ten opzichte van eReader erg multifunctioneel, iets groter scherm dan de KPW.
pricewatch: Amazon Kindle Paperwhite (Zwart, 6"): nog veel betere accu duur, leest aangenamer dan tablet volgens velen, de snelle translate&define functie in leesmodus (mijn Engels is middelmatig en dit is een belangrijke voor mij), doet het goed in donkere en lichte omstandigheden.

Ik weet dat beide op dit moment nog niet/nauwelijks leverbaar zijn, maar ik kan nog wel een week of wat wachten. Duurdere alternatieven zijn ook welkom, geld speelt geen voorname rol.

Nu lees ik links en rechts dat het uitgebreide pdf lezen op een eReader en van slechts 6" geen goed idee, maar dat uren pure tekst achter elkaar lezen op een tablet ook geen pretje is. Aan de andere kant lees ik dat de nieuwste eReaders razendsnel zijn in pagina's verversen en dat een nieuwe tablet als de Nexus zo'n helder scherm heeft dat het wel aangenaam lezen wordt. Dus daarom twijfel ik nogal over mijn keuze.

Ik snap dat er hier veel studenten rondlopen die ook pdf'jes moeten lezen, maar die betrekken vaak ook allerlei andere functies van een tablet in hun keuze, dat is voor mij echt nauwelijks relevant. Wat raad de echte pdf lezer mij aan, meegenomen dat die define&translate functie voor mij echt belangrijk is (gaat mij veel tijd besparen).

[ Voor 3% gewijzigd door Malarky op 04-09-2013 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Staan er veel illustraties / grafieken en dergelijke tussen de tekst? Tekst lezen van een eink-scherm is perfect, maar het gemis aan kleur is soms erg lastig.

Ik zou in elk geval de keuze maken tussen een 7 inch tablet, waarbij je vooral naar het gewicht moet kijken. Ik heb zelf een 10 inch note 10.1 en die wil je echt niet gebruiken als semi-ereader (veel te groot en dus te zwaar)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Masters zijn in Bedrijfskunde en Rechtsgeleerdheid. Eerstgenoemde heeft vaak wat tabellen in wetenschappelijke artikelen, illustraties zeer zelden en kleur kom ik ook weinig tegen.

Ik dacht inderdaad ook al aan 6 a 7 inch, maar anderen beweren weer dat dat te klein is voor pdf lezen. Ik neem aan dat er op GoT mensen zitten die veel pdf lezen en daar meer over weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:12

Nakebod

Nope.

Mijn persoonlijke ervaring: eBooks op tablet, of meer lezen in het algemeen: Vermoeiend lezen na een tijdje.
Lezen op een eReader vind ik veel fijner.

Maar PDF bestanden.. Dat is en blijft schijnbaar lastig, zelfs nu nog ondersteunen veel eReaders wel PDF als formaat, maar niet altijd ook de "reflow" optie.
Being able to rearrange the text is called reflowing the document and permits a PDF designed for a full sized piece of paper to be easily read on a small devices such as a PDA or eBook Reader.
Zelf lees ik geen PDF's op mijn eReader, zover ik weet heeft mijn eReader geen reflow mogelijkheid.

Misschien dat de nieuwe Kobo tablet wat is, dan heb je een tablet, en een leesmode. Het zal vast geen eReader ervaring zijn, maar misschien werkt het aardig.
nieuws: Kobo introduceert twee hd-tablets en een 6"-e-reader

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Sony Digital Paper 13,3" e-reader lijkt me perfect bij je wensen te passen, maar is helaas nog niet beschikbaar.

Uit eigen ervaring met een 6" e-reader kan ik je zeggen dat pdf's met veel tabellen of andere figuren niet erg prettig weglezen. Daarvoor heb je echt een groter schermformaat nodig.
Je mag me altijd een DM sturen met wat PDF's van je studie, dan bekijk ik ze en informeer ik je over de leeservaringen op een Sony PRS-T1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Op mijn PRS-T1 vind ik pdf-boeken prima lezen. Wel merk je dat ze net niet helemaal goed op het scherm passen waardoor je wat moet gaan croppen om het goed te krijgen. Over het algemeen leest het out of the box toch fijner op een tablet, als het om pdf's gaat. Zeker wetenschappelijke artikelen gaan beter op een tablet. Pure tekst in een lichte pdf (mijn PRS-T1 heeft moeite met grote pdf's, dan wordt ie traag bij het bladeren, is erg irritant) is goed te doen, maar ik adviseer je om het even uit te proberen. Een e-reader leest simpelweg beter, maar het is goed om te weten of die dingen goed weergegeven worden en dat moet je echt uitproberen. Wellicht kan sloth hierboven je daar mee helpen ;)

Edit: ik lees wetenschappelijke artikelen op mijn Nexus 10. De Nexus 7 heb ik geprobeerd, maar was te klein om pdf'jes fatsoenlijk te lezen zonder in te hoeven zoomen.

[ Voor 10% gewijzigd door RoD op 04-09-2013 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:15
Mijn ervaring (Kindle 3 Keyboard) is dat gewoon boeken lezen erg goed gaat. Bij PDF zit je met de reflow (of converteren tevoren met een tool als Calibre). Echter volgens fora is dat issue minder op de PaperWhite versie door hogere resolutie, pinch to zoom, etc.
Ik denk dat de keuze afhangt van hoe lang onafgebroken je de PDF's leest. Stop je tussendoor steeds om aantekeningen te maken is het effect van een tablet (of lezen van het scherm van je laptop) heel anders dan wanneer je het in een adem uitleest.
Ook hangt het af van hoe je aantekeningen maakt, op je tablet kun je met programma's als Evernote gelijk makkelijk in een PDF de aantekeningen toevoegen indien je dat wil, switchen naar andere hulpprogramma's, etc.
Batterij levensduur van een tablet vs e-reader kan ook negatief zijn, immers niet hoeven opladen regelmatig kan ook leiden tot een leeg apparaat als je heb nodig hebt, plus bij een e-reader is elke pagina die je bekijkt een pagina opbouwen waarmee hij leeg gaat (na 5.000 tot 10.000 pagina's laden is hij leeg). Dus blader je door PDF's heeb moet je opletten dat het ineens snel kan gaan met je stroom verbruik.

Samenvattend, voor de studie zou ik adviseren met een tablet te beginnen (ga proeflezen bij de mediamarkt ofzo voor het formaat wat je fijn vindt). Werkt het na aanschaf niet voor jou of krijg je hoofdpijn, kun je altijd nog een e-reader aanschaffen en de tablet thuis gebruiken als TV gids en voor je kranten/tijdschriften/webbrowsen op de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Ik heb 3 willekeurige pdf documenten hier die ik in het verleden heb moeten lezen, dat zal ongeveer het formaat zijn:

1. http://www.scribd.com/doc...ect-interdependencies-pdf
2. http://www.scribd.com/doc...rs-Predictors-and-Effects
3. (staat al tijd op converteren, komt nog)

Wat denken jullie daarvan?

Zeker het punt dat bladeren vrij vlot moet gaan speelt mee, soms wil je bij artikelen alleen de conclusie lezen of juist beginnen met de conclusie, de pagina's met pure statistische bevindingen slaat eigenlijk elke student over, op een pc scrol je daar vlot langs op een eReader stuk lastiger. Aan de andere kant zijn ook alle boeken digitaal (en jawel vaak in pdf formaat) te krijgen en dan lees je wel weer hoofdstuk na hoofdstuk, pagina's lang. Echter 5000-10.0000 pagina's zal ik per dag bij lange na niet halen, dus accu zal niet de grootste zorg zijn.

Al met al lijkt een eReader af te vallen door zijn traagheid, zijn er geen duurdere eReaders die dit wel erg vlot kunnen? 7" lijkt dus aan de kleine kant, 13" is daar en tegen wel erg groot om handzaam te zijn, dan kom ik net als andere hierboven op zo'n 10" uit. Al zijn wetenschappelijke artikelen zeer vaak in 2 kolommen op een pagina gesplitst, zoals te zien in de voorbeelden, dus dan zou 7" ook kunnen.

Ik had zelf al bedacht dat ik zowel een tablet als een eReader kon kopen, maar ook dat ik met het blijkbare lastige pdf ook gerust 2x een miskoop doe op dat gebied. In de MM kan ik geloof niet even mijn eigen pdf's laden op zo'n apparaat en al helemaal niet testen wat aangenaam is na een paar uur lezen. Gelukkig ervaringsdeskundigen genoeg hier :)

[ Voor 11% gewijzigd door Malarky op 04-09-2013 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Zonder dit op mijn PRS-T1 te proberen kan ik je al vertellen dat dit niet gaat werken. Dit formaat is naar mijn mening volledig ongeschikt voor een e-reader. Een 10"-tablet is hiervoor imo het best. Ik lees wetenschappelijke papers met dezelfde vorm en zowel op een e-reader als een 7"-tablet vond ik het niet te doen.

Nog even los van de traagheid van de e-readers, de manier van lezen van een wetenschappelijk paper (zoals jij beschrijft) sluit niet aan bij hoe je navigeert met een e-reader. Scrollen met een tablet is veel gemakkelijker.

Ik zou zeggen, probeer het uit: ik heb zelf in de MediaMarkt zitten klooien met dergelijke pdf's door ze even van een open access-journal te downloaden. Zelf kwam ik er daardoor achter dat een 7"-scherm niet groot genoeg is, maar 10" juist de sweet spot is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fotogravinnetje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-08 16:50
7 inch lijkt me inderdaad wat klein om pdf's voor studie van te lezen. Of je moet net als ik van heel kleine lettertjes houden ;) Voordeel van een tablet vind ik dat het in- en uitzoomen gemakkelijker gaat en je meer keuze hebt in pdf-apps. De ene app is beter in het ene, de ander in het andere. Zelf gebruik ik voor pdf-jes het meest EZ-pdf-reader (voor android), maar ook in Moon+ reader (een e-reader voor android) kan ik ze gemakkelijk openen.
Voor hoe ik persoonlijk lees, heb ik totaal geen behoefte om de PRS-T1 van m'n man te gebruiken, al mag ik die gewoon pakken en staan mijn boeken er ook op. Moon+ reader geeft me alles wat ik nodig heb. Maar goed, ik hoef geen pdf-jes te lezen voor een studie, alleen maar gewone lectuur. Qua afleesbaarheid van het scherm pak ik het liefst m'n xperia acro s, maar qua formaat toch het liefst m'n nexus 7. Het hangt dus af van de omstandigheden welke ik gebruik. Vermoeide ogen door het lezen krijg ik minder snel last van dan gebrek aan concentratie (zowel op telefoon/tablet als e-reader of met gewoon boek stop ik even snel met lezen), dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen.
Ik zou zeggen: kijk of je in je omgeving wat apparaten kunt lenen om te testen, kijk bij een mediamarkt en probeer het uit. De exacte voor- en nadelen per apparaat zijn toch ook afhankelijk van de gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 09:40
Ik heb de oude nexus 7, en om A4 formaat pdf te lezen is hij te klein. Vergelijkbaar met wanneer je A4 print op A5 formaat.
Dat is natuurlijk opgelost met reflow en een goede reader app, maar dat ondersteunt niet iedere PDF.
Het nadeel van 10" modellen is dan weer dat ze wat minder makkelijk mee te nemen zijn. Een 7"past in je binnenzak.

De schermen van een aantal tablets is wel scherp genoeg om zonder problemen uren te lezen. Dan denk ik aan de nieuwe nexus 7, de nexus 10 of de retina ipads.
Ze zijn alleen nog steeds niet echt leesbaar in vol zonlicht. Daarvoor moet je echt een ereader hebben (of de schaduw opzoeken).

Daarnaast is een tablet wel een stuk veelzijdiger. Ik gebruik hem bijvoorbeeld ook voor aantekeningen maken, navigatie, spelletjes en browsen.
Wat accuduur betreft, daar heb je tegenwoordig van die powerpacks voor.

Ik zou zelf voor de Nexus 10 gaan, nu die gewoon bij de MM te koop is. Maar het beste advies is toch om naar een winkel zoals de MM te gaan waar er 20 modellen op een rij liggen die je kan proberen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Je kunt ook nog tussen 7 en 10 inch zoeken, er zijn ook 8 en 9 inch tablets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Ik ben vandaag even bij Coolblue geweest en MM Rotterdam, en heb gevraagd en gekeken naar de nieuwe Nexus 7 en de Kobo Aura HD. Beide verkopers maar ik moesten eigenlijk concluderen dat uren pdf lezen op een tablet, hoe leuk zo'n apparaat ook is hoofdpijn gaat opleveren en dat een eReader toch veel fijner leest als het om 'lerend lezen' gaat. Dan bedoel ik niet de grote van het scherm, maar de manier waarop het licht je tegemoet schijnt.

Ik kwam op Youtube het channel van Good E-Reader en heb wat vergelijkingen tussen de Kobo Aura, Kobo Aura HD, Kindle Paperwhite I en jawel ook de Nexus 7 (2013) bekeken.

Als eerste viel mij op dat op de betere recente eReaders het pdf'jes croppen en lettertype en lettergrootte aanpassen wel heel erg gemakkelijk gaat, ik zie dan ook niet meer echt het probleem met een 6" scherm? Edit: wacht eens even, betreft niet niet alleen de epub's en dus juist niet de pdf's.... De PDF'jes die ik lees hebben eigenlijk altijd een selectable text, dus dat zit wel goed.

Ik werd erg enthousiast van hoe de nieuwe Aura een pagina refreshed (echt nauwelijks vertraging meer, ook niet na 5 pagina's) en de pinch & zoom experience (waar de Aura HD echt flink (nog) in achterloopt). Dat maakt pdf'jes met meerdere kolommen toch een stuk aangenamer lezen. Zoals de reviewer hier ook aangeeft komt de Kobo Aura qua touch & read wel heel erg in de buurt van een tablet als de Nexus 7. De Aura HD heeft een 6,8" scherm en de Aura slechts 6", maar omdat de HD zo'n lompe achterkant heeft en het scherm nog in de bezel ligt, lijkt hij me minder fijn lezen.

Sony heeft daar weer fysieke knoppen voor, maar het naar de volgende pagina gaan lijkt me een stuk eenvoudiger zonder bovenliggende bezel en een ereader niet al te groot in de hand ligt. Goodreader heeft goede argumenten om deze Aura de nieuwe beste pdf lezer te kunnen noemen.

De Aura maakt zover te zien is op youtube gehakt van de Paperwhite I en Nexus 7 (2013) in het donker, al is het beide op een andere manier. Jammer genoeg is het nog 2 weken wachten op een vergelijk tussen de Aura en PaperWhite II, maar voor nu neig ik sterk naar een 6" eReader. Liever groter, maar dan wel met de specs van een gewone Aura. 10" vind ik dan weer echt te groot en zwaar om een paar uur in de hand te houden en steeds mee te nemen.

Tot slot moet de Kobo Aura 6" voor slechts 149 euro over de toonbank gaan, dat maakt een miskoop op de lange duur natuurlijk ook een stuk minder erg. Ik wacht alleen nog even op een vergelijk met de PPW II en ook de nieuwe Sony PRS-T3 en dingen die andere lezers hier aangeven.

[ Voor 17% gewijzigd door Malarky op 07-09-2013 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
De nieuwe Sony zou wat kunnen, volgens deze review is het juist ideaal voor scholieren:

http://goodereader.com/bl...sony-prs-t3-reader-review
Pagina: 1