Toon posts:

Welke MacBook Pro voor Photoshop?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen...

Overmorgen start ik met een spoedcursus photoshop met als doel advertenties op te stellen.
Hierbij wil ik een macbook pro aanschaffen die goed werkt met photoshop cs6.

Nu heeft mediamarkt deze week diverse exemplaren in de aanbieding. Mijn vraag dan ook...welke is het meest geschikt voor dit programma?
Is een scherm van 13,3 inch groot genoeg? In 4GB groot genoeg? Verder zeggen de technische specificaties mij eigenlijk niets....
Heb hem met spoed nodig, maar ben niet meer in de gelegenheid naar de "echte winkel" te gaan, dus wil hem online bestellen.
Ik hoop op jullie reacties, alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Hier vind je de Systeemvereisten voor Photoshop CS6. In ieder geval is iedere Mac geschikt voor Photoshop. Maar meer is altijd beter, en uiteindelijk bepaalt je budget wat je je kunt veroorloven. Daarom is het altijd belangrijk om dit te vermelden als je om advies vraagt. Anders komen met mensen aan met een MacBook van meer dan 3500 euro, wat het ultieme systeem voor Photoshop is, maar wellicht niet in je budget past.

Dat gezegd hebbende: bepaal voor jezelf eerst je budget, en dat wat voor (praktische) eisen je hebt. Hoe portable moet de computer zijn (als dat überhaupt al nodig is), hoe lang werk je er achter en waar. Een klein scherm maakt de notebook zeer portable en makkelijk mee te nemen, maar heeft weer als nadeel dat je weinig werkoppervlak hebt. Zeker als je hele dagen, achter een bureau zit te werken, is een desktop zoals een iMac wellicht een veel betere aanschaf.

En waarom sowieso een Mac? Heb je daar al ervaringen met OS X? Wil je het een keer proberen? Apple maakt hele mooie producten, maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Een laptop van 500 euro kan al voldoende voor wat je wilt, maar die vindt je niet bij Apple (tenzij het een overjarig model is).

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi, dank je. Ik zat zelf aan tussen de 1000 en 2000 te denken. Heb tot nu toe alleen maar goede ervaringen met andere apple producten, vandaar weer Apple, maar nog niet eerder een Computer van Apple gehad. De grootte maakt niet uit voor vervoer. Zal er het meest op het werk mee werken, maar dit zullen geen volle dagen zijn. Daarnaast voor thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
In dat budget zou ik kijken naar de 13" MB Pro retina met 8GB geheugen (standaard op de retina). Vooral dat laatste is zeer fijn met PS, want dat vreet geheugen. Ik raad je wel aan dat je eens in een winkel even de 13" met de 15" vergelijkt (zou ik echt even de tijd voor nemen). Ik persoonlijk vind de 13" groot genoeg voor grafisch werk, maar misschien vind je dat zelf te klein. Retina is volgens mij echt een no-brainer geworden, gezien je sowieso een SSD, en standaard meer RAM krijgt, bovenop het betere scherm.

Als het budget het toelaat, en je er echt veel mee werkt, zou ik mss toch de 15" retina overwegen. Dit is wel net boven de 2000 euro, maar dan heb je ook de nec plus ultra uit de Apple stal. Niet enkel is dit scherm groter, maar de hardware zelf is ook veel krachtiger, wat voor PS ook wel nuttig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Op zich maakt het niks uit wat voor Macbook Pro je koopt. Alle recente modellen zijn meer dan perfect om te Photoshoppen. Al moet ik zeggen dat 8GB geheugen wel een stuk prettiger werkt dan 4GB.

Ik maak zelf veel gebruik van Photoshop, Illustrator en InDesign op een 13" Macbook uit 2009; zonder problemen. Dus ik zou het jezelf niet te moeilijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:00
Wellicht is het interessant om ook heel even een Macbook Air te overwegen. Met de Haswell cpu heeft die wat meer grafische power dan de intel HD 4000 die in de huidige MBP's zit. En als je de 13" neemt met 8gb ram en de 256gb ssd dan is het qua prestaties echt heel goed geschikt voor photoshop. Ow en de accu gaat ziekelijk lang mee.

Een air is dan geen retina scherm, maar heeft wel meer werk oppervlakte(1440x900) dan als je een retina in de standaard instelling gebruikt (1280x800 als effectieve ruimte, maar dan super scherp). Of je moet gaat schalen, maar of dat een succes is als je juist grafisch werk doet weet ik niet. En echt native gaat werken is gewoon ondoenlijk, dan wordt alles veels te klein.

Kortom, een Air past heel goed in je gebruiksprofiel als je voor 13" of kleiner gaat, dus zeker het overwegen waard. Zeker als je ook naar het financiële plaatje kijkt.

[ Voor 17% gewijzigd door MenN op 04-09-2013 16:34 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Een 13,3" Macbook air lijkt mij ook de beste oplossing, eventueel met een los extern scherm voor wanneer je thuis werkt. Dan heb je een goede laptop waar je nog jaren plezier van hebt en een los scherm binnen je budget.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
Die tip van de Air met extern scherm lijkt me inderdaad wel zo prettig werken, als dat een mogelijkheid voor je is natuurlijk. Wel sowieso voor 8GB RAM gaan. Mooi extern IPS panel van minstens 1920x1200 erbij, en je bent klaar ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdtracer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-10 20:59
Als grafisch vormgever/DTP-er kan ik je vertellen dat een 13' sowieso te klein is om op te werken. Ik zou als dit je vaste computer wordt (dus geen extern beeldscherm etc) minimaal een 15' nemen. Daarnaast lijkt het mij dat je met Indesign, Photoshop en Illustrator aan de slag gaat, en niet alleen met Photoshop ;) Want daarmee ga je geen advertenties opmaken, maar verwerk je enkel het beeldmateriaal.

Overigens voldoet een Macbook Pro uit 2009/2010 bijvoorbeeld nog prima. Zodra je een Macbook vind en hier een SSD inzet ben je al een heel eind op weg. Ik zou sowieso het geheugen uitbreiden naar 8GB. Maar dit kan je altijd later nog doen. Dat is ook nog een stuk goedkoper dan om het bij aanschaf te laten uitbreiden.

Om voor deze cursus een compleet nieuwe Macbook Pro aan te schaffen lijkt mij dan ook dikke overkill.

[ Voor 7% gewijzigd door hdtracer op 04-09-2013 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
hdtracer schreef op woensdag 04 september 2013 @ 17:47:
Als grafisch vormgever/DTP-er kan ik je vertellen dat een 13' sowieso te klein is om op te werken. Ik zou als dit je vaste computer wordt (dus geen extern beeldscherm etc) minimaal een 15' nemen. Daarnaast lijkt het mij dat je met Indesign, Photoshop en Illustrator aan de slag gaat, en niet alleen met Photoshop ;) Want daarmee ga je geen advertenties opmaken, maar verwerk je enkel het beeldmateriaal.

Overigens voldoet een Macbook Pro uit 2009/2010 bijvoorbeeld nog prima. Zodra je een Macbook vind en hier een SSD inzet ben je al een heel eind op weg. Ik zou sowieso het geheugen uitbreiden naar 8GB. Maar dit kan je altijd later nog doen. Dat is ook nog een stuk goedkoper dan om het bij aanschaf te laten uitbreiden.

Om voor deze cursus een compleet nieuwe Macbook Pro aan te schaffen lijkt mij dan ook dikke overkill.
:Y :Y :Y

13" als primair workstation is niet werkbaar (13' lijkt me overigens wel ruim voldoende :+ ;) ). heb zelf een 13" rMBP en dat vind ik een fijne laptop voor on the go. Dingen laten zien, aanpassingen maken, etc. is geen enkel probleem, maar als ik aan een opdracht werk, doe ik dat achter 27 duimpjes.

Een 15" om mee te nemen vind ik zelf overigens niet zo prettig en of 15" wel voldoende is als primair workstation voor grafische doeleinden heb ik ook zo mijn twijfels bij.

Is het niet mogelijk om op je werk een fatsoenlijk workstation of eventueel alleen een fatsoenlijke monitor te hebben? En afhankelijk van hoeveel je thuis werkt, zo'n zelfde situatie ook thuis?

En inderdaad, dat is wellicht niet wat je wilt horen, maar je haalt het zelf aan, wanneer je doel is om advertenties op te stellen, dan lijkt me daar (een spoedcursus) photoshop (alleen) zeker niet het juiste middel voor.

Misschien moet je toch eerst even met je werkgever/opdrachtgever om de tafel gaan zitten om te kijken of jullie wel de goede weg ingeslagen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Goede tips hier,

Zelf werk ik nog op een 2010 model Macbook pro 13' met inmiddels wel 8GBram. Werk ernaast met een extern scherm van 27inch. En dat werkt heerlijk, op locatie kan ik direct foto's bekijken en thuis hang ik hem aan de externe monitor en ik heb wat ruimte. Nu ben ik wel aan het denken over de nieuwe 13' air. Die is al een stukje sneller dan wat ik nu heb, zeker ook door de SSD. Tis ook niet dat ik een nieuwe écht nodig heb. Maar het scherm is natuurlijk iets grotere resolutie dan mijn MBP en de laptop van mijn moeder is nog een oude die echt supersloom is :') Dus dan zou de mijne naar haar gaan.

Ik zou inderdaad zoals hierboven gezegd word eens gaan praten en dan wel kijken of jullie wel juist denken en anders een goed workstation neerzetten óf de air en externe monitors. Al zijn Eizo's ook wel prijzig.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-10 07:57

iichel

Gazoooo

Je moet misschien in je overweging meenemen dat een Retina scherm niet 1:1 pixels weergeeft.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.Wellicht omschrijf ik het iets onjuist hoor. De basis van de advertenties zijn er, het is echter mijn taak om de foto's wekelijks te veranderen met wat tekst erbij. Wisselende acties zeg maar, met foto's door elkaar heen. Er is mij toen aangeraden door de huidige advertentie-opmaker om photoshop te doen. Dus de simpele vraag van mijn werkgever: welke laptop wil je?, vind ik toch nogal lastig. Op het werk heb ik een goede pc, maar een laptop is wel de oplossing om dit ook even thuis of in een ander filiaal te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Als ik van mijn werkgever te horen krijg "Welke laptop wil je?", zou mijn antwoord zijn: "Wat voor budget had je in gedachten?". Om hem erna ervan te overtuigen dat ik écht een rMBP 15" i7 16GB met 512GB ssd nodig heb voor Photoshop. De cursus kostte hem waarschijnlijk ook al 2k.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sschalkwijk
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-10 22:22
RobV schreef op woensdag 04 september 2013 @ 19:25:
Als ik van mijn werkgever te horen krijg "Welke laptop wil je?", zou mijn antwoord zijn: "Wat voor budget had je in gedachten?". Om hem erna ervan te overtuigen dat ik écht een rMBP 15" i7 16GB met 512GB ssd nodig heb voor Photoshop. De cursus kostte hem waarschijnlijk ook al 2k.
Start photoshop wel lekker snel mee op.. Net getest duurde 3.5 seconde om photoshop CS6 op te starten met de rMBP 15" i7 16GB met 512GB ssd.

Als die op de zaak kan is de btw aftrek natuurlijk ook een gigantisch voordeel. Zoals eerder al werd verteld is elke macbook goed genoeg voor photoshop. Het belangrijkste is dat je werkt met een 64bit besturingssysteem. Voor een paar fotobewerkingen in de week hoeft photoshop niet eens heel snel te draaien.

Zolang je niet aan de gang gaat met videobewerking is 8GB RAM meer dan genoeg. En een bijzonder snelle processor is eigenlijk voor de meeste bewerkingen ook niet nodig. Indien je geen externe opslag hebt is het wel aan te raden niet te bezuinigen op de capaciteit van de SSD.

Belangrijkste is bij de aankoop zorgen dat er minimaal 8GB RAM inzit. Verder gewoon kijken naar gewenst formaat en beeldscherm. Naar mijn mening is de 15" retina wel echt een pré vanwege het ontzettend goede scherm, maar voor de meeste bewerkingen zal je daar ook geen verschil in merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:00
Daniel_Elessar schreef op woensdag 04 september 2013 @ 18:58:
Goede tips hier,

Zelf werk ik nog op een 2010 model Macbook pro 13' met inmiddels wel 8GBram. Werk ernaast met een extern scherm van 27inch. En dat werkt heerlijk, op locatie kan ik direct foto's bekijken en thuis hang ik hem aan de externe monitor en ik heb wat ruimte. Nu ben ik wel aan het denken over de nieuwe 13' air. Die is al een stukje sneller dan wat ik nu heb, zeker ook door de SSD. Tis ook niet dat ik een nieuwe écht nodig heb. Maar het scherm is natuurlijk iets grotere resolutie dan mijn MBP en de laptop van mijn moeder is nog een oude die echt supersloom is :') Dus dan zou de mijne naar haar gaan.

Ik zou inderdaad zoals hierboven gezegd word eens gaan praten en dan wel kijken of jullie wel juist denken en anders een goed workstation neerzetten óf de air en externe monitors. Al zijn Eizo's ook wel prijzig.
Ik zou zeggen prop er zelf een SSD in en je kunt weer vooruit, hoef je geen nieuwe laptop voor te kopen. De winst van een nieuwe processor zul je niet zo erg merken dan als je nu zelf een SSD erin schroeft, voelt de laptop weer als nieuw.
sschalkwijk schreef op woensdag 04 september 2013 @ 20:12:
[...]

Start photoshop wel lekker snel mee op.. Net getest duurde 3.5 seconde om photoshop CS6 op te starten met de rMBP 15" i7 16GB met 512GB ssd.
+- 4 seconden op de Air i5 2013.

[ Voor 11% gewijzigd door MenN op 04-09-2013 20:19 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdtracer
Verwijderd schreef op woensdag 04 september 2013 @ 19:10:
Bedankt voor jullie reacties.Wellicht omschrijf ik het iets onjuist hoor. De basis van de advertenties zijn er, het is echter mijn taak om de foto's wekelijks te veranderen met wat tekst erbij. Wisselende acties zeg maar, met foto's door elkaar heen. Er is mij toen aangeraden door de huidige advertentie-opmaker om photoshop te doen. Dus de simpele vraag van mijn werkgever: welke laptop wil je?, vind ik toch nogal lastig. Op het werk heb ik een goede pc, maar een laptop is wel de oplossing om dit ook even thuis of in een ander filiaal te kunnen doen.
Als hij hiervoor een gloednieuwe Macbook voor je wilt aanschaffen moet hij zich misschien eens achter de oren gaan krabben.

Anyway, het maakt eigenlijk niet uit welke Macbook je neemt. Een 2009 of nieuwer model zullen beiden voldoen. We praten hier over rMBP, geheugen upgrades etc. Ik denk dat je dit bij lange na niet nodig hebt. Ik heb niet het gevoel dat het voor jouw uitmaakt of een applicatie in 3, 5 of 10 seconden opstart.

Tip:
Kijk ook eens bij 't vraag en aanbod:
V&A aangeboden: Macbook Pro 15" (mid 2009)

[ Voor 13% gewijzigd door hdtracer op 04-09-2013 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 12:54

page404

Website says no

Ligt het aan mij of is dit een koopje? Ik heb dezelfde machine (met 8GB memory en 250GB harddisk) verkocht voor 850€ begin dit jaar.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-10 13:33

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zou de MacBook Air 13 inch met 8GB nemen en de kosten die je bespaart ten opzichte van een MacBook Pro Retina besteden aan een extern beeldscherm. Een laptop heeft een te klein beeldscherm om prettig en ergonomisch de hele dag op te kunnen werken.

Minder 8GB ram is niet aan te raden als je met complexe Photoshop-bestanden gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdtracer
page404 schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 08:47:
[...]

Ligt het aan mij of is dit een koopje? Ik heb dezelfde machine (met 8GB memory en 250GB harddisk) verkocht voor 850€ begin dit jaar.
Het is zeer zeker een mooie prijs =) zo te zien is hij ook al gereserveerd.
Pagina: 1