Kast advies voor Lian Li 5.25" Intake

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shck.wav
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 15:26
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en kan geen 'stel jezelf voor'-topic vinden, dus stel ik mezelf ook voor in dit topic.

Ik ben Co, 30 jaar en PC-gamer sinds de eerste Doom. Daarnaast heb ik altijd een plek voor Nintendo's 1st party games. Nog regelmatig gaat de Wii aan voor een potje Super Smash Brothers of Mario Strikers.

Ik ben nooit een overclocker geweest. Maar sinds ik een Gigabyte Z77x-D3H i.c.m. een i5-3570K, ben ik aan het overclocken gegaan. En met goed resultaat!.. Al zeg ik het zelf. :P
Mijn PCU draait nu op 4.33 Ghz en na een intensieve dag draaien zijn de top-temperaturen net onder de 70 graden. Met een volle belasting net boven de 85 graden.
Ik gebruik een Thermalright Venomous X als koelblok, met een Coolermaster 120mm 800rpm fan erop gemonteerd. Daarachter is een Coolermaster Turbine Master 0.8 geplaatst om lucht uit de kast te halen.
Helaas is de Turbine Master beschadigd bij het schoonmaken en maakt het nu een hoge pulserende piep bij het draaien. Het klinkt alsof een Dubstep-plaat blijft hangen! :P

Ik wil graag met ouwe trouwe Centurion 5 vervangen met een kast waar de PSU onderin de kast geplaatst kan worden en ik een Lian Li 5.25 Intake in kan plaatsen in de externe drive bay.
Ik wil met drie nieuwe ventilatoren een luchtstroom maken van de voor- naar de achterkant van de kast, met het koelblok direct in de luchtstroom.
Ik denk met deze opstelling de CPU nog verder op te voeren naar 4.58 Ghz. :)

Ik heb onderzoek gedaan naar een kast, maar ik kon niet de informatie en/of foto's vinden die ik zocht.
Na verder te hebben gezocht, ben ik het overzicht kwijt geraakt. :(
Daarom wil ik om advies of ervaring vragen hier op het forum.

Welke kast raden jullie mij aan? Heeft iemand goede ervaringen met een kast die voldoet aan wat ik nodig heb voor mijn plan?

Bij voorbaat dank voor jullie tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 19:38

Axon

Dikke tetten

Het veranderen van je CPU koeler heeft een grotere impact op je koelvermogen dan het verbeteren van je airflow. Ik wil nu niet zeggen dat airflow onbelangrijk is, dat is het absoluut niet.

Ik raad je aan om te kijken voor een leuk waterkoelings kitje zoals de Corsair H100i / H110 of de Swiftech H220. Mocht je slechts 1 fan mount willen gebruiken raad ik je de Corsair H80i aan :)

Tetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Beste Co,

De top temperaturen onder 100% stress (prime95/linX?) van 85c duid erop dat er met je opstelling geen winst meer te behalen valt. Met volle stress is het beter je temperaturen onder de 80c te houden. Ondanks je geplande overstap naar een nieuwe kast met fans, zal dat hooguit een graad of 2-3 schelen. Kortom, nog steeds te hoog om verder te komen.

Er zijn tegenwoordig veel kasten met PSU onderin, ik denk dat niet een heel mooilijke zoektocht zal worden. Ik heb zelf een CM storm Sniper, maar een corsair carbide 300/500/600 is erg mooi met goede koelmogelijkheden (de 600t white is hierbij mijn favoriet)

Mocht je vragen hebben over OC'en, laat even weten of post in het 1155 ivy OC topic: Ivy Bridge LGA1155 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1

PS: welkom op dit forum..

[ Voor 7% gewijzigd door millman op 02-09-2013 15:39 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shck.wav
Axon en millman, bedankt voor jullie reactie!
Ik zal het topic doornemen.

De H80i ziet er uit als een goede oplossing voor mijn situatie!

PS: Dank je. :)

[ Voor 36% gewijzigd door shck.wav op 02-09-2013 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 07:53

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Maar, nu even wat anders, op 4.3Ghz met een normaal voltage zou een Venomous X nooit zo enorm warm mogen worden.. Of de IHS van die 3570K is wel erg slecht..

Ik heb zo'n gevoel dat het CPU voltage flink aan de hoge kant is, of zelfs nog Auto is.

Wat is je load voltage gemeten met CPU-Z onder volle stress?

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shck.wav
Imprezzion>

De voltage regeling zal vast nog op auto staan aangezien ik nooit in de BIOS ben geweest.
CPU-Z geeft een Core Voltage van 1.380 bij volle stress.

De CPU wordt inderdaad warmer dan soortgelijke CPU. De oude eigenaar heeft hem daarom ook verkocht voor minder dan de helft van de prijs (80 euro ipv 180, toendertijd). Hij kreeg geen geld terug van de verkoper, dus verkocht hij de CPU. Jammer voor hem, was ik de enige die reageerde na het plaatsen van een bod. Mijn bod was 80 euro. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Hoi man, 1,38v voor 4,3 Mhz is ongehoord veel... Als je wilt overklokken dien je de basisregels wel een beetje te weten. Alle belangrijke voltages moeten van auto af. Je chip zou met een Vcore van 1,2 nog wel op 4,5Ghz kunnen komen. Mijn (TOP) 3770 doet 4600Mhz onder de 1,17v... Kortom, klik even op mijn tutorial onder mijn post en lees die eens rustig door. Deze OC gaat nergens over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shck.wav
Oei dat zijn duidelijke woorden. Ik ga mijn huiswerk maar eens doen! :D
Ik heb een Corsair H80i besteld vanmorgen en ik hoop daarmee de komende 3 jaar klaar te zijn.
Als ik mijn huiswerk heb gedaan, dan heb ik het gevoel dat me dat wel gaat lukken! :D

* Neemt plaats achter zijn huiswerk bureau *

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Lol! Kijk eens aan.. Huiswerk ;0 Nee mijn simpele tutorial is niet heel moeilijk. Op 1,15v is je proc minstens 15c koeler dan nu.. Ga je bios in en zet je voltage op 1,2 en stel 4300Mhz en (43 multi x 100). Zoek in je moederbord instellingen loadline calibration op en zet deze op 75%. boot dan in windows en draai eens een 20-30 min LinX of Prime AVX.. Stabiel? Multi omhoog en opnieuw testen. maargoed, deze tekst staat letterlijk in mijn tutorial.

millman in "Ivy Bridge LGA1155 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1"

Een plaatje zegt meer dan...Om een beetje te weten waar we het over hebben, een screenshot zou fijn zijn met de volgende progs open: cpu-Z, Coretemp/realtemp en eventueel het oc programma en het stressprogramma naar keuze: Prime95 of LinX. Zorg dat je win 7 SP1 hebt geinstalleerd en als je zoekt op een van deze programma's, zet in google AVX erachter. Met deze intsructie wordt je CPU pas echt goed getest. Als voorbeeld, voor echte stabiliteit houden wij 5 uur LinX aan of 8 uur prime95 op blend.:

5113Mhz 45Min LINX 2500k

[ Voor 35% gewijzigd door millman op 05-09-2013 00:10 ]

• shck.wav
Hey millman,

Je tutorials zijn op papier niet moeilijk inderdaad. Maar voor iemand die de eerste keer een bios ziet, is het allemaal overweldigend. Zoveel opties en onbekende termen!
Het is fijn dat iemand me verteld wat ik in de bios aan moet passen, maar ik ben nog op mijn hoede. Ik ben op het moment aan het uitzoeken wat alles is in de bios en wat de valkuilen kunnen zijn.
Tot nu toe valt het me allemaal mee!

Ik heb vandaag de H80i binnen gekregen... Wat een kanon!
Ik wil eerst deze installeren en testen met de huidige overclock voor ik de bios aanpas. Ik ga ervan uit dat ik lagere temperaturen krijg, dan voel ik me zekerder bij het aanpassen van de bios.

De komende vier dagen bezoek in een festival in de nachtelijke uren. Ik weet niet of ik tussendoor de kracht overhoud om de koeler te installeren. ;)

Ik zal mijn bevindingen plaatsen zodra ik ze heb!

Nogmaals bedankt voor jullie hulp.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Even een uiteenzetting wat wat is en welke voltages je in moet stellen en waarop.

- We beginnen met:

- Vcore: Duh... voltage van de processor. Onder air/closed waterset houden wij max 1,35v of een maximale temp van ~80c met Prime95 AVX

vDram: Voltage van het geheugen zelf, die we vaak voor 24/7 op stock clocks en voltages houden (check je sticks voor info, of XMP activeren in Bios= automatisch juist profiel voor je ram)

- CPUIO* vele benamingen, allemaal hetzelfde: Het voltage van de input/output tussen je Ram en geheugen controller op je CPU zolang we geen geheugen gaan overclocken of 2400Mhz + reepjes hebben, blijft deze op stock: 1,05v

- vSA:System Agent, dit is het voltage van de geheugen controller zelf, die sinds 1156/1366 op de cpu zit in plaats van het moederbord. Zolang we geen geheugen gaan overclocken of 2400Mhz + reepjes hebben, blijft deze op stock: 0,95v

- vCPU pll : Voltage van de clock generator. Soms kan deze iets lager dan het standaard voltage, maar ik en vele met mij houden gewoon 1,8v aan. Hoger is zinloos, lager (~1,7v) kan een paar graden schelen. Goed testen bij gebruik!

- Internal PLL overvoltage: Deze functie is nodig vaak alleen boven de 4,5~47 Ghz. Zit je daar onder: Auto/disabled. MEER INFO: http://forums.anandtech.c...5d&p=33505354&postcount=2

- C1/2/6/10 (whatever) De C-states dus, zijn de verschillende interne "Powerplan instellingen" en gekoppelde voltages om verbruik te besparen voor de CPU, bijvoorbeeld in slaapmodus. Bij het zoeken naar een stabiele OC kunnen we de voltage fluctuatie niet goed gebruiken, dus deze gaan op 'Disabled'**

- Eist: Enhanced Intel Speedstep Technology; Deze functie controleert de clocks en voltages naar gelang de vraag naar performance terwijl je de PC gebruikt. Dus als je bijvoorbeeld een film zit te kijken clockt je PC terug naar 1600Mhz met bijpassend voltage. Ga je gamen zal je CPU weer op de door jou ingestelde (over-) clock draaien. ook deze functie zetten wij op disabled.**

** na het vinden van een stabiele OC mogen deze uiteindelijk weer aan. Goed natesten, werkt op ieder mobo anders!

BCLK of baseclock: De naam zegt het al, de basis clock waar je hele systeem mee werkt (al dan niet met een multiplier). Deze staat voor een 24/7 clock gewoon op 100Mhz, aangezien deze ook je satapoorten, pci-e bussen en andere devices aanstuurt.

CPU multi: in te stellen op een waarde tussen de 16-67. Vermenigvuldig deze met de BCLK voor je uiteindelijke clock: (ie: 43x100 = 4300Mhz)

De rest van de voltages/instellingen kunnen op "auto" blijven staan. en zijn iig tot 4,5~4,7Ghz niet belangrijk.

***ben ik iets vergeten?? Vul mij even aan, dan zal ik dit in mij OC tutorial verwerken

[ Voor 4% gewijzigd door millman op 08-09-2013 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shck.wav
Hey millman,

Bedankt voor de samenvatting, Veel dingen die ik zelf heb opgezocht zijn nu bevestigd door jou, dat is een fijn gevoel!

Helaas valt de H80i erg tegen! Bij de eerste keren testen was mijn systeem niet stabiel en op 3,4 ghz waren de temperaturen op alle vier de cores in de 100, waarvan 1 core precies op de 105...
Ik heb een tweede keer alles opnieuw geinstalleerd n een derde keer de koelpasta vervangen met pasta van de Venomous X.
Nu zijn de temperaturen beter, maar nog boven de 85 (op 3,4 ghz)! :(

Ter info:
De fans zijn goed geinstalleerd, beide in dezelfde blaas-richting.
De fans staat ingesteld op MAX (!).

Ik ga nu eerst de forums af op zoeken naar mensen met dezelfde problemen. :)

Edit:

Gevonden

"Ik had echter het probleem dat de koeler niet goed op mijn CPU zat. Er zat teveel speling tussen mijn koelblok en mijn cpu. Ik denk dat dit wordt veroorzaakt doordat mijn moederbord dunner is dan andere moederborden."

"Ik ben naar een doe-het-zelf zaak gegaan en heb daar kleine rubberen ringetjes gehaald die ik tussen de backplate en het moederbord heb gedaan."

Ondanks dat ik een druppel-test (klein drupje pasta op de CPU, koelblok monteren, loshalen en kijken of de druppel is platgedrukt) heb gedaan, ga ik toch deze oplossing eerst proberen.

[ Voor 31% gewijzigd door shck.wav op 06-09-2013 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Hoi man, er zijn vele gevallen bekent van een slechte mount vanwege een verkeerd geplaatste backplate! Sommige gebruiken extra 'spacers' om de blockpressure op de cpu te vergroten. Wil wellicht ook bij jouw wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
(jarig!)
Als je zo'n contact test doet. moet je daarna wel de pasta opnieuw aanbrengen. Er op zetten en weer loshalen om hem vervolgens definitief te plaatsen is niet de juiste manier. Luchtbellen zorgen voor een slechte overdracht.

Controleer wel dat je zowel de pomp als de fans op de juiste connector en goede snelheid draait, staat er een fan control aan in je BIOS? een luchtbel kan ook in je H80 zitten, roteer eens wat met je kast terwijl de pomp aanstaat.

Vergeet ook niet om je koeler kruislings en slag voor slag aan te draaien op de cpu, zodat je een gelijkmatige druk verdeling krijgt.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shck.wav
Hoi allemaal,

Ik heb op de backplate uiteindelijk twee nylon ringen per schroef geplaatst om het sluitend te kunnen maken. Ik denk dat de rubber ringen die al op de schroeven zitten veel meegeven.
De CPU is 29/30 graden heet op idle. Dat is al een heel verschil! :D

Ik zal vanavond testjes draaien. Mijn centurion 5 heeft niet de kabelmanagement die bij het Gygabyte moederbord verwacht word. Het terug plaatsen van de Sata-kabel heeft veel geduld en energie van me vereist. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shck.wav
Kleine update:
Ik heb de overclock via het programma-tje van Gigabyte overclocked naar 4,58 Ghz en daarmee tikt de temperatuur net niet de 90 aan. Uiteraard is de voltage niet optimaal (1,425 Volt op 100% load), maar ik ben blij met deze temperatuur. Ik verwacht dat als ik morgen de bios in ben geweest betere temperaturen kan tonen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
(jarig!)
doe dat maar snel, want je CPU is niet blij met deze temperatuur ;)

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shck.wav
Hehe, ik merk het ook!
Ik heb toch eens geprobeerd om een spelletje te spelen met deze instellingen en de temperaturen zijn netjes (62 C), maar elk spel crasht! :D

Ik neem wat aantekeningen van millman zijn posts en dan ga ik aan de slag. :)

Update 14:05
Tot nu toe weinig succes. Bij elke wijze van aanpassen van de bios, start de pc nogmaals op met het bericht dat het systeem niet optimaal was en of ik optimale instellingen wil instellen (Stock).

Ik zal de volgende keer al mijn stappen opschrijven.
Morgen weer verder, nu is het tijd voor andere dingen. :)

[ Voor 40% gewijzigd door shck.wav op 10-09-2013 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shck.wav
Dag allemaal,

Na alles te hebben geprobeerd met twee verschillende personen, die beide ook een opgevoerde 3570K draaien, heb ik het opgegeven.
Ik draai stabiel 4,4 Ghz op 1,33V, gekoeld door een H80i) en dit kan een stresstest met IntelBurnTest (Linpack64) op maximaal verduren van bijna tien uur met een top temperatuur van
87 op core 1, 77 op core 0 en 83 op core 2 en 3.
Ik begrijp de verkoper van de CPU nu heel wat beter. ;)

Gelukkig levert dit wel de winst op die ik wil behalen. De FPS bij League of Legends is gestegen van 112 naar 181. 120Hz ftw! :)

Ik wil jullie alleen bedanken voor jullie input en advies. Ik heb weer heel veel geleerd en een leuk project kunnen doen, ook al zijn de resultaten niet zoals gehoopt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Succes man..
note: LoL is nu niet echt bepaald grafisch om je fps winst op te meten..
Good luck

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Zalman reserator 3 max. is nieuw uitgekomen, voor een 1x 120mm zou ik die nemen ipv H80i.
Ziet er wat gelikter uit, net een Iron man Arc reactor :)

(Heb zelf H100i, maar dat is een 2x 120 mm)

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Pagina: 1