Kan ik een nieuw systeem in elkaar zetten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchaapD
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-09-2023
Op dit moment wil ik graag een nieuw systeem bouwen ter vervanging van mijn superoude dell dimension 3100. Om het gelijk goed te doen overweeg ik over te stappen naar het kopen van losse componenten, welke ik dan zelf in elkaar klus alhoewel ik dit nog nooit heb geprobeerd.
.
Mijn vraag is of dit niet problematisch is en of ik het misschien beter kan overlaten aan bijvoorbeeld MyCom, ondanks dat ik het zelf graag leer (en er zit toch een prima handleiding bij??). Wat is wijsheid?

Naast toepassingen zoals internet, (intensief) office, adobe, skype, downloaden, films en series kijken, etc. wil ik graag bepaalde games op hoge kwaliteit spelen zoals League of Legends en Rome Total War2 Verder wil ik een systeem bouwen dat geen lag vertoont en de toepassingen met gemak aan kan. Uiteraard heb ik geen zin in allerlei problemen bij het samenstellen of daarna. Dit is mijn voorgestelde systeem:

Het volgende systeem is wat ik tot nu toe heb bedacht:
MSI B75MA-E33 of MSI B75MA-P45 moederbord (edited)
Intel Core i5-4570 (met HD4600 integrated graphics als ik me niet vergis)
Samsung 840 EVO 250GB SSD
EVGA GTX 650Ti
Cooler Master Hyper TX3 EVO luchtkoeling
Corsair CX600 voeding
8GB Corsair Vengeance 1600 RAM
Seagate desktop HDD 3TB
LG DVR BluRay combo 12x
Windows 8
Cooler Master K-380 behuizing
Ik ga gebruiken mijn 21,5" plasmascherm van HP S2231a, welke ik nu een paar jaar bezit

Bovenstaande komt zo rond de 1000 euro totaal exclusief assemblage. Wees gerust kritisch op mijn build. Suggesties zijn welkom!

[ Voor 1% gewijzigd door SchaapD op 01-09-2013 18:35 . Reden: typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moh.moh
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Nee, jij kan dit zelf; jij kan zelf een nieuw systeem in elkaar zetten, ik heb er alle vertrouwen in!

Ik heb het zelf een keer gedaan en ik zou het iedere lezer van tweakers, die het niet zelf doet, aanraden.

Over het samenstellen, ik heb niet naar je systeem gekeken, maar als ik alsnog wat algemeen advies mag geven; kijk bij de specs van je cpu en moederbord > beide moeten dezelfde socket hebben, je gpu moet ook de juiste poort op je moederbord hebben, je moederbord moet ook de snelheid van je SSD ondersteunen; dus let op dat je bij een 6Gb/s SSD ook een 6Gb/s moederbord aansluiting hebt (anders is dat een beide zonde van je snelle SSD), je moederbord ondersteunt waarschijnlijk je integ. graphics niet (doordat het een B75/P75 moederbord is, weet ik niet zeker, en je hebt toch al een GPU; zoek een cpu die eidigd op P die hebben volgens mij geen integ. gpu en zijn daardoor een paar euro goedkoper), kijk tot slot ook of het allemaal wel past, maar dat zal waarschijnlijk wel zo zijn...

Gebruik de optie voor wenslijsten etc. van tweakers, wat dit is erg onbeholpen om te schatten hoeveel het kost. Waarschijnlijk kan je met dit budget, omdat je een game systeem wilt?, een betere gpu erin stoppen; denk aan GTX660 en daar boven. Windows kan je van surfspot halen als je een student bent.

De handigere tips staan er volgens mij nu wel meer bij

[ Voor 101% gewijzigd door moh.moh op 01-09-2013 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Je krijgt bijna overal gewoon een handleiding bij met een stappenplan hoe je het in elkaar zet. Daarnaast is er eigenlijk maar één manier om je CPU te installeren, om kabels aan te sluiten, om je videokaart te installeren, etc. Kan dus haast niet mis gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Desnoods zoek je iemand in je vrienden kring die er ervaring mee heeft en over je schouder mee kijkt.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchaapD
moh.moh schreef op zondag 01 september 2013 @ 17:59:
Nee, jij kan dit zelf; jij kan zelf een nieuw systeem in elkaar zetten, ik heb er alle vertrouwen in!
Goed om te horen. Lijkt me ook een veel leukere optie! Nog tips voor mijn build toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 21:33

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Er is voor iedereen een eerste keer. Ik heb het na het talloze keren door de verkopende winkel te laten doen deze keer ook gewoon gedaan en dat ging best. Heb uiteindelijk wel een collega met meer ervaring gebeld toen ik de CPU plaatste omdat er meer kracht voor nodig was dan ik verwacht had, maar dat was blijkbaar normaal. Afgezien van dat kun je niet veel fout doen, hooguit bij het aanbrengen van (te veel) koelpasta.

Overigens verwacht ik niet dat je veel games op hoge kwaliteit gaat kunnen spelen zonder grafische kaart. Adobe is trouwens geen software maar een bedrijf en het maakt nogal uit of je Reader, Photoshop of After Effects wil gebruiken voor wat je systeem te verwerken krijgt.

[ Voor 24% gewijzigd door NMe op 01-09-2013 18:22 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-07 13:45
Het MSI B75MA-E33 moederbord dat in je lijst staat is een socket 1155 moederbord (het andere moederbord kan ik überhaupt niet vinden) en je processor is een socket 1150 processor, dus dat gaat niet passen. Ik zou even zoeken naar een B85 moederbord, of een socket 1155 processor. Beide zijn heel gemakkelijk in de pricewatch te sorteren. Verder is een 600 watt voeding voor deze build veel te zwaar, ik zou eerder kijken naar een 450 watt voeding. Zoiets als dit pricewatch: Seasonic G-Serie 450Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-07 21:22

Thomg

Aww yiss

[Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen
Misschien leuk om door te lezen, je toont veel interesse ;)

Verder zou ik zelf voor een 4570S gaan, een 7850 nemen en het advies van de vorige poster ook ter harte nemen.

pricewatch: MSI R7850-2GD5/OC

pricewatch: Intel Core i5 4570S Boxed

[ Voor 6% gewijzigd door Thomg op 01-09-2013 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchaapD
webbier schreef op zondag 01 september 2013 @ 18:23:
Het MSI B75MA-E33 moederbord dat in je lijst staat is een socket 1155 moederbord (het andere moederbord kan ik überhaupt niet vinden) en je processor is een socket 1150 processor, dus dat gaat niet passen. Ik zou even zoeken naar een B85 moederbord, of een socket 1155 processor. Beide zijn heel gemakkelijk in de pricewatch te sorteren. Verder is een 600 watt voeding voor deze build veel te zwaar, ik zou eerder kijken naar een 450 watt voeding. Zoiets als dit pricewatch: Seasonic G-Serie 450Watt.
Bedankt voor de tip! Heb inmiddels een nieuw moederbord erbij gezocht, de gigabyte b85M hd3.

Die voeding van 450 watt is duurder dan de corsair. Daarnaast liggen de prijzen van corsair erg dicht bij elkaar, dus maakt het dan wat uit dat ik een voeding neem van 600Watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
SchaapD schreef op zondag 01 september 2013 @ 17:56:
(en er zit toch een prima handleiding bij??)
Aannames doen is zeer gevaarlijk. Ga er niet van uit dat overal een handleiding bij zit. Het meeste spreekt voor zich.

Moederbord in de kast hangen, door middel van de afstandshouders, CPU er in prikken met het koelblok er op, en natuurlijk de koelpasta er tussenin niet vergeten, videokaart en andere insteekkaarten er in hangen, voeding aansluiten... En dan nog eens alles controleren.

Dan komt het grote moment en dat is.... Nog een keer alle verbindingen controleren. Niet ergens een fan vergeten aan te sluiten, ook de 4 of 8 polige stekker aangesloten en niet alleen de ATX stekker?

Ach, dan kan die nu wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:32
Je kiest nu voor een uATX moederbord in een grote kast...? Kan waarschijnlijk wel (check wel of je case het ondersteund). Je levert alleen in op features en beschikbare aansluitingen, kijk daarom ook even naar gewone ATX moederborden.

En lees reviews: Desktop Best Buy Guide: september 2013

[ Voor 24% gewijzigd door Polster op 01-09-2013 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

sypie schreef op zondag 01 september 2013 @ 22:11:
[...]
Moederbord in de kast hangen, door middel van de afstandshouders,
En geen afstandhouders plaatsen waar daarvoor geen gaatjes in het mobo zitten, want anders zit zo'n afstandhouder tegen de elektrische circuits van het moederbord aan. Een andere praktische tip: bij koelpasta geldt niet "meer = beter". Een druppel in het midden van de CPU, en de druk zorgt dat het netjes tot een dun laagje uitspreidt.

Maar ja, het is prima te doen. Ietsjes moeilijker dan een IKEA-kast, maar je hebt er echt niet veel technische kennis voor nodig. De eerste keer moet je gewoon vooral de tijd nemen om alles goed te doen, later zet je in een half uurtje zo'n ding in elkaar. Als je je afvraagt of je de koeler er wel goed op aan het zetten bent o.i.d, het internet staat vol met instructiefilmpjes en uitleg.

Oh, en over de voeding: het vermogen dat op het stickertje staat is niet het belangrijkste. Dat is namelijk de kwaliteit, en die staat niet in prijsvergelijkers vermeld. Mensen willen vaak een goede voeding nemen, en kiezen dan een slechte voeding met een hoog vermogen. Beter is een kwalitatief goede voeding met een niet overdreven hoog vermogen (mensen schatten het benodigde vermogen vaak veel te hoog in). Meer daarover hier.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik doe het altijd andersom. Schijven en voeding gaan wel eerst de kast in.
Maar daarna zet ik de cpu en geheugen op het moederbord terwijl deze nog buiten de kast is. Kan je er allemaal veel beter bij. Daarna schuif ik het moederbord pas in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchaapD
Dank voor alle adviezen. _/-\o_ Ik kan niet wachten tot het bouwen kan beginnen. :9~

Naar aanleiding van de tips over mijn build ben ik tot een ander systeem gekomen. De videokaart heb ik er vooralsnog uit gelaten omdat ik eigenlijk eerst graag zie hoe mijn systeem het doet zonder kaart. Daarnaast heb ik de requirements van de zwaarste spellen die ik wil spelen opgezocht (rome TW 2) en hiervoor heb ik (nog) geen kaart nodig. Wel neem ik alvast een 430W voeding om ruimte te houden om een bescheiden kaart te kopen op een later moment. Welke kaart dat uiteindelijk wordt weet ik nog niet.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570S Boxed€ 158,95€ 158,95
1Asus B85M-E€ 64,95€ 64,95
1Toshiba PA429xE-1HN0, 3TB€ 93,90€ 93,90
1Corsair Carbide 200R€ 48,90€ 48,90
1Microsoft Windows 8 NL OEM 32/64 bit€ 81,92€ 81,92
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 17,95€ 17,95
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 60,40€ 60,40
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,99€ 14,99
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 36,95€ 36,95
1Samsung 840 EVO 250GB€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 727,91

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik probeerde min of meer aan te geven dat het belangrijkste wat je kunt doen is de verbindingen controleren.

Het geheugen, CPU en koeler plaatsen terwijl het moederbord nog op tafel ligt is ook een optie, zeer zeker. Sommige mensen willen echter soms te snel en vergeten daardoor even alles te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je neemt een extra koeler voor de cpu, terwijl er al een bij de processor zit. Misschien doe je dit vanwege het geluid. Maar dan kan je beter een stillere kast nemen, en gewoon de intel koeler nemen.
De kast die je nu hebt heeft 2 ventilatie openingen in de zijkant, en daardoor komt vooral geluid. Bovendien is het mijn ervaring dat 1 fan voor onderin en 1 fan achter boven veel effectiever is in koeling (en de zijkant dus dicht).

Ik heb een dergelijke setup voor mijn 2500k zonder externe graka, en ik kan volstaan met een dergelijke opstelling, en dan alle 3 de fans op low (cpu fan, fan voor, fan achter), zodat ze geen geluid maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchaapD
Reepje schreef op maandag 02 september 2013 @ 11:12:
Je neemt een extra koeler voor de cpu, terwijl er al een bij de processor zit. Misschien doe je dit vanwege het geluid. Maar dan kan je beter een stillere kast nemen, en gewoon de intel koeler nemen.
De kast die je nu hebt heeft 2 ventilatie openingen in de zijkant, en daardoor komt vooral geluid. Bovendien is het mijn ervaring dat 1 fan voor onderin en 1 fan achter boven veel effectiever is in koeling (en de zijkant dus dicht).

Ik heb een dergelijke setup voor mijn 2500k zonder externe graka, en ik kan volstaan met een dergelijke opstelling, en dan alle 3 de fans op low (cpu fan, fan voor, fan achter), zodat ze geen geluid maken.
Grappig dat je dit zegt want de corsair 200R heb ik van tweakers en zou een hele goeie kast moeten zijn volgens een eerder advies. Wat ik me wel afvroeg is hoeveel usb 2.0 en 3.0 erin zitten omdat dit nergens staat (en slechts 2 op de voorkant lijkt me te weinig), maar wat je zegt over de ventilatie en het geluid is nieuw voor me. De extra fan neem ik inderdaad vooral tegen het geluid en voor een goede ventilatie. Welke kast zou je mij dan aanraden als alternatief?
Pagina: 1