Toon posts:

[Help] NAS en mediaspeler ineen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

De vakantieuitgaven vielen (wonder boven wonder) mee en daarom zou ik graag een nieuw apparaatje kopen. Het is voor mij als relatieve leek echter vrij lastig om door de bomen het bos te zien.

Het allerliefst zou ik een NAS hebben die tegelijkertijd dienst kan doen als mediaspeler. Het idee is dan om hem achter de TV te zetten in de woonkamer. Op die manier kan ik altijd bij mijn bestanden en kan ik gelijk gedownloade filmpjes op de TV kijken.

Te oordelen aan reviews en het forum gaat dit niet lukken met een Synology/Qnap etc. Daarom is een zelfbouw-device misschien een uitkomst..?

Graag hoor ik van jullie wat jullie hiervan vinden, of dit überhaupt mogelijk is, welke componenten jullie aanraden en welke software dan het handigst is.

In het kort de eisen:
  • Mediaspeler via HDMI/DVI
  • NAS opslag
  • Afspelen 1080p MKV'tjes
  • Energiezuinig in NAS-functie
  • Automatisch uit/stand-by tussen 23.59 en 6.00
Alvast bedankt voor jullie input!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:47
Of automatische standby met een QNAP / Synology gaat werken durf ik niet te zeggen, volgens mij zit er bij Qnap wel zoiets in de GUI (heb geen ervaring met Synology en ook geen Qnap meer in de buurt).

Van de rest van de eisen is alleen HDMI/DVI een lastige, dat kunnen ze inderdaad niet. Ze kunnen het wel via DLNA aanbieden aan (bijvoorbeeld) een TV of Playstation die daar van kan afspelen.

Een zelfbouw-systeem kan het sowieso allemaal en zijn ook bijzonder zuinig te krijgen. Toevallig sta ik op het punt iets soortgelijks te bouwen; ik heb nogal veel RAM omdat ik mogelijk ook wat VM's wil gaan draaien, met een kwart daarvan heb je ook genoeg. Wel heb ik geen SSD in de wenslijst (heb ik nog liggen), staat er geen kast tussen en ga ik als OS een Linux-variant gebruiken. Al je dat niks lijkt kun je voor Windows 8 gaan, die is ook erg zuinig.

Die lijst heb ik een tijdje terug opgezet met behulp van Het grote zuinige server topic

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• test-user
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-01 14:58
Een NAS van Asustor misschien wat? Hebben een HDMI aansluiting en kan oa Boxee op draaien
http://www.asustor.com/

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:02
nieuws: Synology toont nas-systeem met nieuwe Atom-soc
"Omdat deze dualcore meer op multimediagebruik is gericht, heeft Synology ook hdmi toegevoegd aan de nas, voor directe aansluiting op een televisie. "

En een Synology kan je instellen om op gezette tijden aan en uit te gaan.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:17
Dan is ook nog de vraag waarom je hem uit wilt zetten 's nachts? Je schijf gaat al standby als er niets gebeurd en dit is alleen maar 2 keer extra activeit (een keer uit en 6 uur later weer aan) wat juist extra stroom kost omdat hij moet afsluiten en opstarten. Bij mij is ie juist 's nachts aan het downloaden zodat overdag alle bandbreedte beschikbaar is voor het normale internet gebruik en de NAS niet belast is met downloaden, parren, unrarren etc.

Ohwja, wat is je budget.... lijkt me niet onbelangrijk.

[ Voor 6% gewijzigd door jongetje op 30-08-2013 15:28 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-01 00:00

M2M

medicijnman

ik zou 'm zelf bouwen, de NAS hardware haal je uit een recente BBG voor storage. Zo'n bak is ook prima geschikt om 1080p MKV's mee af te spelen

reviews: Desktop Best Buy Guide: maart 2013

-_-

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 18:05

FeaR

In GoT we trust

TheOmen schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:23:
nieuws: Synology toont nas-systeem met nieuwe Atom-soc
"Omdat deze dualcore meer op multimediagebruik is gericht, heeft Synology ook hdmi toegevoegd aan de nas, voor directe aansluiting op een televisie. "

En een Synology kan je instellen om op gezette tijden aan en uit te gaan.
QNAP heeft ook zoiets, mijn TS-469 Pro heeft ook VGA en HDMI om als mediaspeler te dienen. En automatisch uit- en aangaan kan je in elke NAS wel regelen via de software. Al vind ik de HDMI Out van de NAS niet de meest goede optie: een NAS is toch een apparaat welke je hoort en of je dat dus naast/achter/onder de TV wilt hebben staan... Om die reden heb ik achter mijn NAS nog een Dune hangen voor de media.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:02
FeaR schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:35:
[...]
Al vind ik de HDMI Out van de NAS niet de meest goede optie: een NAS is toch een apparaat welke je hoort en of je dat dus naast/achter/onder de TV wilt hebben staan... Om die reden heb ik achter mijn NAS nog een Dune hangen voor de media.
Mee eens.
Mijn Synology staat lekker te pruttelen in de meterkast en de media komen via een media speler en een Android TV-stick op m'n TV en Stereo.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• cubuz
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-01 16:27
Een aantal Thecus nas modellen (n5550 onder andere) heeft een hdmi uitgang. En je kunt er ook xmbc/plex etc op draaien.

• Rikkiz0r
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Als je voor zelfbouw gaat zou je ZFSGuru met XBMC kunnen nemen.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:17
M2M schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:28:
ik zou 'm zelf bouwen, de NAS hardware haal je uit een recente BBG voor storage. Zo'n bak is ook prima geschikt om 1080p MKV's mee af te spelen

reviews: Desktop Best Buy Guide: maart 2013
Als hij 500euro budget had dan was een Synolgy met 1 bay en een mediaseler van 100euro ook wel haalbaar lijkt me.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-01 18:59
500euro en dan 1 bay ? dan hou je nog geld over :P

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Verwijderd schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:15:
Op die manier kan ik altijd bij mijn bestanden en kan ik gelijk gedownloade filmpjes op de TV kijken.
Koop of bouw een NAS waarop je extra software kan installeren en zet daar Transmission-daemon op. Soms zit het al inbegrepen.

Installeer op je windows pc transmisson-remote-gui. Als je dan op een torrent of magnet link klikt in je browser, dan gaat je NAS het downloaden! De remote gui werkt net als een lokale client, maar de downloads gaan remote. Je kan je pc uitzetten en downloads gaan gewoon door.

Je kan de file met elke networked mediaspeler afspelen, via SMB of DLNA. Een goedkoop android spelertje heb je al voor 35 euro inc verzenkosten.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
http://shop.lenovo.com/us...ries-tiny/m92p/index.html
Kijk eens naar bovenstaande model, meerdere firma's bieden dit aan, deze kleine formaat,
misshien 2e hands zoeken.
De m92 werkt goed met linux en daar xbmc in geinstalleerd, natuurlijk kun je ook alle software installeren tav downloaden. Harde schijf is uit te breiden dmv externe hd via usb 3.0.
Apparaat is zeer klein.
De m92 hoor je niet tav geluid.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-01 00:00

M2M

medicijnman

nog een alternatief is het aanschaffen van een android HDMI stick in combinatie met een normale NAS. Kun je ook alle media afspelen en heb je geen lomp ding onder je TV staan

-_-

• ismilyfox
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-10-2023
Hoelang bestaat Asustor eigenlijk ?

Blizzard: Smilyfox#21203

Pagina: 1