Verschil Dual, Triple Quad channel geheugen?

Pagina: 1
Acties:

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:28
Naar aanleiding van een topic waarin iemand upgrade advies vroeg. Kwam ik op de volgende vraag:

Volgens hardware secrets werkt dual channel memory door 2 modules tegelijk aan te spreken, triple channel door 3 modules tegelijk aan te spreken en quad door 4. Zo word de geheugen bus vergroot van 64bit (single) naar 128bit (dual), 192bit (triple) of 256bit (quad). Zoals ik het begrijp zit het verschil tussen single/dual/triple/quad vooral in de aansturing van de modules vanuit de geheugen controller.

Maar verschilt een single channel reepje geheugen intern nou ook van een quad channel reepje? In andere woorden kan je ook gewoon 6 dezelfde dual channel reepjes aanschaffen en deze in triple mode draaien? of moet je echt geheugen reepjes aanschaffen welke duidelijk gespecificeerd zijn als triple reepjes?

Kan iemand die mij in abstractie uitleggen hoe het technisch gezien werkt?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

De DIMM modules blijven het zelfde... ze zijn gemaakt voor een 64 bits data bus.

Alleen omdat je meer modules in 1 keer wilt aanspreken, heb je een bredere bus nodig. Daarom dat het dus ook met stappen van 64 omhoog gaat.

Waarom DIMMS als kitjes worden verkocht?
Puur om compabiliteit gemak, omdat je dan modules hebt uit dezelfde batch...

Maar zolang je hetzelfde merk en type DIMM bij elkaar zet, ookal komt het uit verschillende kitjes, dan kan er ook weinig fout gaan.

[ Voor 39% gewijzigd door Swordlord op 29-08-2013 00:03 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Inderdaad, er is niet zoiets als singlechannel geheugen of quadchannel geheugen. Ik heb zelf een tijdje een quadchannel setup gedraaid met 2 dualchannel kitjes. En momenteel gebruik ik een quadchannel kitje in mijn dualchannel Z68setup.

Dus daar hoef je je echt niet druk om te maken, dat is puur marketing. Ik zou me in elk geval drukker maken over de compatibiliteit met je moederbord. Koop dus iets dat op de QVL staat wil je het zeker weten.

Verwijderd

TERW_DAN schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 10:16:
Inderdaad, er is niet zoiets als singlechannel geheugen of quadchannel geheugen. Ik heb zelf een tijdje een quadchannel setup gedraaid met 2 dualchannel kitjes. En momenteel gebruik ik een quadchannel kitje in mijn dualchannel Z68setup.

Dus daar hoef je je echt niet druk om te maken, dat is puur marketing. Ik zou me in elk geval drukker maken over de compatibiliteit met je moederbord. Koop dus iets dat op de QVL staat wil je het zeker weten.
Het ging over een vraag van mij in dit topic. Ik zal daar dan ook mijn volgende vraag stellen, anders word het een rommeltje.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:28
dank heren, helder!